• Tartalom

2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasítás

2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasítás

a fejezeti kezelésű előirányzatok 2001. évi felhasználási szabályairól*

2001.02.15.
Az államháztartásról szóló – többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 49. § o) pontja, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló – többször módosított – 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) előírásai alapján – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – a Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvény 1. számú mellékletének KöM költségvetési fejezetében jóváhagyott fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználási rendjét az alábbiak szerint szabályozom.

Az utasítás hatálya

1. §

Az utasítás hatálya alá a következő előirányzatok tartoznak (A fejezeti kezelésű előirányzatok megnevezése után zárójelben: címszám/alcímszám/jogcím csoportszám/jogcím szám):

1. Beruházás (8/1)

1.1 Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai (8/1/1)

1.2 Meteorológiai szolgáltatás beruházásai (8/1/2)

1.3 Környezetvédelem beruházásai (8/1/3)

1.4 Természetvédelem beruházásai (8/1/4)

2. Ágazati célelőirányzatok (8/2)

2.1 Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3)

2.2 Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)

2.3 Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)

2.4 Energia Kht. közhasznú feladatai (8/2/18)

2.5 Duna–Tisza-közi homokhátság vízpótlásának környezetvédelmi feladatai (8/2/24)

3. Környezetvédelmi alap célfeladatok (8/4)

3.1 Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)

4. EU csatlakozás környezetvédelmi Nemzeti Programjai és kormányzati feladatai (8/5)

4.1 ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)

4.2 ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)

4.3 Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)

4.4 ISPA segélyprogram (8/5/5)

4.4.1 Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)

4.4.2 Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása (8/5/5/2)

4.5 EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)

4.6 Környezetvédelmi Phare (HU–9911) (8/5/8)

4.7 ANP hulladékgazdálkodási intézményrendszerének fejlesztése (8/5/11)

5. Fejezeti tartalék (8/10)

6. Előirányzat-maradványok

Előirányzat-felhasználási szabályok

2. §

(1) Az előirányzatok tárgyévi feladatait meghatározó éves feladattervét és annak évközi módosításait az utasítás mellékletében az előirányzat koordinátoraként megjelölt vezető (a továbbiakban: koordinátor) javaslata alapján – a Környezetvédelmi alap célfeladatok és a nemzetközi segélyprogramok feladatterve kivételével – a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslatára, a közigazgatási államtitkár előterjesztésével a miniszter hagyja jóvá.

(2) A Környezetvédelmi alap célfeladatok feladattervének elkészítésére és jóváhagyására vonatkozó szabályokat külön miniszteri utasítás tartalmazza. A nemzetközi segélyprogramok esetében a feladatterv megegyezik a nemzetközi megállapodásban rögzítettekkel, ezen belül külön éves feladattervet készíteni nem kell.

(3) Nem kell feladattervet készíteni azokra az előirányzatokra, amelyek működtetési célra létesültek (Energia Kht. közhasznú feladatai, Fejezeti tartalék), vagy éves feladataikat más jogszabályok határozzák meg (Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program).

(4) Az (1) és (2) bekezdés szerint jóváhagyott, illetve megállapított feladatterv alapján, továbbá a (3) bekezdés szerint feladattervvel nem rendelkező működtetési célú előirányzatokra a koordinátor felhasználási javaslatot készít, melynek tartalmaznia kell a feladatterv szerinti feladatok megoldását szolgáló szerződés-, illetve megállapodás-tervezetek megnevezését, ezek előirányzat-felhasználási keretigényét intézményenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és havi bontásban. A feladat-finanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatoknál a javaslatnak tartalmaznia kell a Feladat/Beruházásismertetőt is.

(5) Az előirányzatok feladattervének megvalósítását szolgáló felhasználási javaslatokat és felhasználási javaslat módosításokat, továbbá fejezeten belüli felhasználás esetén az előirányzat módosításokat (átcsoportosításokat) a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály előterjesztésével a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá. A miniszter az általa előre meghatározott körben a jóváhagyást megelőzően a vele való előzetes egyeztetést is elrendelheti. A felhasználási terv technikai jellegű vagy nem lényegi módosításaira (pl. kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás, pénzügyi átütemezés) a miniszterrel való előzetes egyeztetési kötelezettség nem vonatkozik.

(6) A feladatfinanszírozási körbe nem tartozó előirányzatoknál az (5) bekezdés szerint jóváhagyott előirányzat-módosítások alapján a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály egyszeri vagy bázist képező fejezeti hatáskörű előirányzat-átcsoportosítással módosítja az érintett intézmény bevételi és kiadási előirányzatait a fejezeti kezelésű előirányzat egyidejű csökkentése mellett, bejelenti a Magyar Államkincstárnak (a továbbiakban: Kincstár), valamint a jogszabályban meghatározott szerveknek az átcsoportosítást, kezdeményezi az intézmény havi előirányzat-felhasználási keretigényének módosítását.

(7) A feladat- illetve beruházásfinanszírozásba vont fejezeti kezelésű előirányzatok fejezeten belüli felhasználásakor a szükséges előirányzat átcsoportosításokat a Feladatfinanszírozási Engedélyokirat és a Beruházási Alapokmány alapján a Kincstár végzi.

(8) A jóváhagyott felhasználási terv alapján történő fejezeti közvetlen kifizetések: megállapodás alapján fejezeten belül, illetve fejezeten kívül történő felhasználások, átutalások.

(9) A fejezeti kezelésű előirányzatok fejezeten belüli felhasználása esetén a koordinátornak a kiemelt előirányzatokra bontott felhasználási javaslatban a személyi juttatás előirányzaton belül meg kell határoznia a személyi juttatásra fordítható előirányzat felhasználására vonatkozó részletes előírásokat is.

3. §

(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok közvetlen felhasználása esetén – a külön szabályozott Környezetvédelmi alap célfeladatok kivételével – kötelezettségvállaló és utalványozó a koordinátor, ellenjegyző a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője.

(2) Az előirányzat módosítással átcsoportosított előirányzat felhasználása során a kötelezettségvállalási és utalványozási jogot a KöM felügyelete alá tartozó – átcsoportosítással érintett – intézmény vezetője (a KöM Igazgatás esetében a koordinátor) gyakorolja, ellenjegyző az intézmény gazdasági vezetője (a KöM Igazgatás esetében a Pénzügyi és Számviteli Főosztály vezetője). Az átcsoportosított előirányzatot a felhasználó intézmény köteles elkülönítetten kezelni és igénybevételéről az éves beszámoló keretében elszámolni.

4. §

(1) Az előirányzatok K+F feladatokat tartalmazó részeire a KöM K+F általános felhasználási szabályai is érvényesek.

(2) Az előirányzat-maradványok felhasználása az Áht. 24./A §, valamint 93. § szerint történik. A maradvánnyal kapcsolatos előirányzat-módosítást a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá.

Feladat- és beruházás-finanszírozás szabályai

5. §

(1) A feladat-, illetve beruházásfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében az Ámr. 70–77/A. §-ok előírásai szerint kell eljárni.

(2) A Feladatismertetőt és Beruházásismertetőt a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály készíti el, jóváhagyó a közigazgatási államtitkár.

(3) A Feladatfinanszírozási Engedélyokiratot a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály készíti el, kötelezettségvállaló az okiratban megjelölt rendelkezésre jogosult személy, engedélyező a közigazgatási államtitkár, ellenjegyző a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője.

(4) A Beruházás Finanszírozási Alapokmány és a hozzá tartozó létesítményjegyzék kiállítója a megvalósító intézmény, kötelezettségvállaló az alapokmányban rendelkezésre jogosult személy, engedélyező a Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai és a Meteorológiai szolgáltatás beruházásai tekintetében a közigazgatási államtitkár, a Környezetvédelem beruházásai előirányzat esetében a környezetvédelmi helyettes államtitkár, a Természetvédelem beruházásai előirányzat esetében a természetvédelmi helyettes államtitkár. Valamennyi Beruházási Finanszírozási Alapokmány ellenjegyzője a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője.

(5) A feladat/beruházásfinanszírozással kapcsolatos valamennyi dokumentumot a jóváhagyást követően a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály küldi meg a Magyar Államkincstár részére.

(6) A feladatfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatok a következők:

Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)

Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)

ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)

ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)

Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)

EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)

Környezetvédelmi Phare (HU–9911) (8/5/8)

Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)

Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása (8/5/5/2)

6. §

(1) A Phare-támogatásból megvalósuló programok lebonyolításánál az Ámr. 77/A. § előírásait kell figyelembe venni.

(2) A nemzetközi segélyprogramok működtetésére a koordinátornak belső szabályzatot kell készíteni, illetve évente karban kell tartani, amelyet a közigazgatási államtitkár előterjesztésével a miniszter hagy jóvá, és amely megfelel az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök forrásai felhasználásának pénzügyi tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló 255/2000. (XII.25.) Kormányrendelet előírásainak. A szabályzatnak tartalmaznia kell az előirányzat rendeltetését, a kedvezményezettek körét, a kötelezettségvállalás és utalványozás rendjét, a devizában érkező bevételek felhasználási szabályait (figyelembe véve az adományozó feltételeit), a devizaszámla, a célelszámolási számla és a fejezeti feladatfinanszírozási előirányzat-felhasználási keretszámla közötti pénzmozgásokat, továbbá az előirányzatok módosításának rendjét.

(3) A segélyprogramokhoz tartozó devizaszámlák és célelszámolási számlák pénzforgalmát igazoló banki kivonatok másolati példányát a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály részére kell átadni. A bevételek és kifizetések igazolására szolgáló bizonylatok másolati példányát – illetve könyvelési bizonylatot – a banki kivonatokhoz kell csatolni, amely a koordinátor által kijelölt munkatárs feladata.

A fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei

7. §

(1) A Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvényben meghatározott fejezeti kezelésű előirányzatok közül saját bevétellel – a Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzattól átvett pénzeszközzel – a Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3) előirányzat rendelkezik.

(2) A Környezetvédelmi alap célfeladatok saját bevételi jogcímei a következők:

– nemzetközi segélyek,

– önkéntes befizetések és támogatások,

– megtérített kármentesítési és kárelhárítási költségek és kártérítés.

– egyéb bevételek.

(3) A célelőirányzat bevételeinek felhasználására, a behajthatatlan követelések leírására vonatkozó szabályokat a célelőirányzat működtetésére kiadott környezetvédelmi miniszteri rendelet és miniszteri utasítás tartalmazza.

8. §

(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok év közben keletkező további bevételi jogcímeit (kamatok, árfolyamnyereség, megtérülések, egyéb átvett pénzeszközök stb.) és bevételi többleteit ugyanazon előirányzatok növelésére kell fordítani, mint amelyikkel összefüggésben keletkeztek.

(2) A bevételi többletek felhasználására a koordinátor tesz javaslatot, melyet 20 millió forint értékhatárig a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének előterjesztésében a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá, 20 millió forint értékhatárt meghaladóan pedig a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslatára a közigazgatási államtitkár előterjesztésében a miniszter hagyja jóvá. A Környezetvédelmi alap célfeladatok bevételi többleteinek felhasználását a KAC Koordinációs Főosztály vezetőjének előterjesztésében – értékhatártól függetlenül – a miniszter hagyja jóvá.

Vegyes rendelkezések

9. §

(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére – a Környezetvédelmi alap célfeladatok kivételével – kötelezettségvállalás csak a tárgyévi előirányzat mértékéig történhet. Bármelyik fejezeti kezelésű előirányzat terhére megvalósuló intézményi beruházás vagy központi beruházás esetén, ha a kivitelezés előre láthatóan az egy évet meghaladja, vagy a kivitelezéshez a tárgyévben rendelkezésre álló forrást a következő év(ek) költségvetéséből kell kiegészíteni, a kivitelezői szerződés megkötéséhez a közigazgatási államtitkár előzetes engedélye szükséges.

(2) A fejezeti kezelésű előirányzatokból – a Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzat kivételével – visszterhesen nyújtott támogatás (kölcsön) vagy előleg nem adható.

10. §

(1) Az egyes előirányzatok rendeltetését, felhasználási célját, illetve az általánostól eltérő felhasználási szabályokat az utasítás melléklete tartalmazza.

(2) A koordinátori és döntési tevékenységre feljogosítottak akadályoztatása esetén utalványozásra és ellenjegyzésre – a külön szabályozott Környezetvédelmi alap célfeladatok és a nemzetközi segélyprogramok kivételével – a Szervezeti és Működési Szabályzatban kijelölt helyettes(ek), illetve az ezzel megbízott(ak) jogosult(ak).

(3) Az azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok, az elkülönített állami pénzalapok pénzeszközei egymáshoz kapcsolódó célú, és rendeltetésű előirányzatainak felhasználásánál az Ámr. 8. számú mellékletében felsorolt előirányzatok tekintetében e kormányrendelet 78–93/A §-ai előírásainak együttes alkalmazása szükséges. A rendelet hatálya alá tartozó előirányzatok:

Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)

ebből kizárólag a környezetvédelmet közvetlenül elősegítő fejlesztésekhez nyújtott támogatás a tájrendezési és kármentesítési feladatok kivételével

Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)

Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)

Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása(8/5/5/2)

(4) Egyéb, ezen utasításban nem szabályozott kérdésben az Áht. és annak végrehajtására kiadott Ámr., valamint az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet előírásai az irányadók.

11. §

Új fejezeti kezelésű előirányzatnak fejezeti hatáskörben, év közben való létesítéséhez a kezdeményező szervezeti egység vezetőjének meg kell határoznia az előirányzat rendeltetését, célját, forrásigényét, valamint azt, hogy a forrás milyen módon biztosítható. A javasolt új előirányzat létesítését a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslatára, a közigazgatási államtitkár előterjesztésében a miniszter hagyja jóvá.

12. §

Azon fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében, amelyek feladatterve, illetve felhasználási terve informatikai- továbbá jogalkotási feladatot is érint, a koordinátor köteles a közigazgatási és jogi helyettes államtitkár előzetes egyetértését beszerezni.

Záró rendelkezések

13. §

(1) Az utasítás kiadmányozása napján* lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Ezzel egyidejűleg a fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi felhasználási szabályairól szóló 11/2000. (K. Ért. 5.) KöM utasítás és az azt módosító 5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás a (3) bekezdésben foglaltak kivételével hatályát veszti.

(3) A 2001. évet megelőzően létesített, de 2001. évben eredeti előirányzatként nem szereplő fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi maradványának felhasználására a fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi felhasználási szabályairól szóló 11/2000. (K. Ért. 5.) KöM utasítás és az azt módosító 5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás rendelkezései az irányadók.

Dr. Turi-Kovács Béla s. k.,

környezetvédelmi miniszter

Melléklet
a fejezeti kezelésű előirányzat 2001. évi felhasználási
szabályairól szóló 2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasításhoz

A fejezeti kezelésű előirányzatok rendeltetése, felhasználási célja, illetve az általánostól eltérő felhasználási szabályai a következők (a fejezeti kezelésű előirányzatok megnevezése utáni zárójelben: címszám/alcímszám/jogcím csoportszám/jogcím szám).

1. Beruházás (8/1)
1.1 Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai (8/1/1)
1.2 Meteorológiai szolgáltatás beruházásai (8/1/2)
1.3 Környezetvédelem beruházásai (8/1/3)
1.4 Természetvédelem beruházásai (8/1/4)
Az egyéb központi beruházások a beruházásfinanszírozás keretei között, a Beruházásfinanszírozási Alapokmány szerint kerülnek a megvalósító intézményekhez. A törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai fogalomkörébe a fejezethez tartozó valamennyi intézmény működtetésével összefüggő fejlesztés, míg a meteorológiai, környezetvédelmi és természetvédelmi beruházások a szakmai célokat szolgáló fejlesztések és azok intézményi hátterének megteremtése tartozik.
Az előirányzatokból megvalósításra tervezett egyes beruházások tételes feladattervére és azok évközi módosításaira – a Beruházási és Vagyongazdálkodási Főosztály vezetőjének bevonásával, valamint a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója észrevételeinek, javaslatainak figyelembevételével – a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője tesz javaslatot, amelyet a közigazgatási államtitkár előterjesztésével a miniszter hagy jóvá.
Az egyes jogcímcsoportok koordinátorai:

Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai

közigazgatási államtitkár

Meteorológiai szolgáltatás beruházásai

közigazgatási államtitkár

Környezetvédelem beruházásai

környezetvédelmi helyettes államtitkár

Természetvédelem beruházásai

természetvédelmi helyettes államtitkár


2. Ágazati célelőirányzatok (8/2)
2.1 Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3)
Az előirányzat a Duna elterelését követően a Szigetközben bekövetkező környezeti károk mérséklésével összefüggő, KöM-öt terhelő feladatok finanszírozására szolgál.
Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.
2.2 Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)
Az előirányzat a Balaton, a Velencei-tó és a Tisza-tó vízminőség-védelmét elősegítő intézkedések hatásainak nyomon követését szolgálja, melyek célja, hogy a térségi és önkormányzati beruházások érzékelhető környezeti állapot-javuláshoz vezessenek. Az előirányzat a terheléscsökkentési munkálatokhoz kapcsolódó hatáselemzésekre, felmérésekre, vizsgálatokra, állapotértékelésre, monitoring-tevékenységre, alkalmazott kutatásra, valamint média és kormányzati tájékoztatásra használható fel, koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.
2.3 Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)
A tárgykörrel kapcsolatban megalkotott, a védett természeti területek védettségi szintjének helyreállításáról szóló 1995. évi XCIII. törvény végrehajtásának folytatását szolgálja az előirányzat. A felhasználás elsősorban a fokozottan védett területekre, ezek közül is a kiemelten védett vizes élőhelyekre és a füves pusztákra, az UNESCO MAB bioszféra rezervátumokra és az egyéb nemzetközi egyezmények hatálya alá tartozó területekre terjed ki. Kiterjed továbbá a természet védelméről szóló LIII. törvény 68. § (6) bekezdése alapján a védett természeti érték és a terület tulajdonjogának változásakor a magyar államot megillető elővásárlási jog gyakorlására.
Az előirányzat koordinátora a természetvédelmi helyettes államtitkár.
A program alapján 2001. évben megvásárlásra (kisajátításra) kerülő földterületek nagyságát nemzeti park igazgatóságonkénti és művelési ág szerinti bontásban külön KöM rendelet állapítja meg. A postaköltségek, a kisajátítási eljárás és az adásvételi szerződések koordinátor által igazolt költsége, a végrehajtást koordináló iroda vezetőjének ellenjegyzésével, az előirányzat terhére elszámolható. Ezt a rendelkezést kell alkalmazni a program előző évi maradványai terhére történő kifizetések esetében is.
Eljárási rendje a következő:
– Az előirányzat koordinátora összeállítja az előirányzat nemzeti park igazgatóságonkénti felosztási javaslatát, melynek alapján a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály elkészíti a Feladatismertetőt és a Feladatfinanszírozási Engedélyokiratot.
– A KöM rendeletben meghatározott, megvásárlásra (kisajátításra) kerülő földterületekre a magyar állam tulajdonjogának megszerzését a nemzeti park igazgatóság kezdeményezi. Az adásvételi szerződést az igazgatóság köti meg a Kincstári Vagyoni Igazgatóság felhatalmazásával, melyet jóváhagyásra felterjeszt. Jóváhagyásra jogosult 1 millió forintig a végrehajtást koordináló iroda vezetője, e felett a koordinátor.
– A szerződést a törvény végrehajtását koordináló iroda vezetője és a nemzeti park igazgatóság gazdasági vezetője ellenjegyzi.
– A vagyonkezelés tekintetében a 183/1996. (XII.11.) Korm. rendelet szabályai szerint kell eljárni.
2.4. Energia Kht. közhasznú feladatai (8/2/18)
Az 1031/2000. (IV.7.) Korm. határozat előírja, hogy 2001. évtől az ,,Energia Központ'' Energiahatékonysági, Környezetvédelmi és Energia Információs Ügynökség Kht. működtetési finanszírozását elkülönítetten kell tervezni az alapítók részesedésének arányában. A Környezetvédelmi Minisztérium társasági részesedése a Kht.-ban 25%.
Az előirányzat koordinátora a közigazgatási államtitkár.
2.5. Duna–Tisza-közi homokhátság vízpótlásának környezetvédelmi feladatai (8/2/24)
A 105/1995. (XI. 1.) OGY határozat, valamint a 2271/1999. (X. 22.) Korm. határozattal kiadott Cselekvési Program rendelkezik a Duna–Tisza-közi homokhátság vízpótlásáról. Az előirányzat a Cselekvési Program 4. pontjában meghatározott hidro-meteorológiai és felszín alatti víz mennyiségi és minőségi viszonyaira vonatkozó mérő- és megfigyelőrendszerek működtetését szolgálja.
Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

3. Környezetvédelmi alap célfeladatok (8/4)
3.1 Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)
A Környezetvédelmi alap célfeladatok a környezetkímélő gazdasági szerkezet kialakításának ösztönzését, a környezeti ártalmak megelőzését, a bekövetkezett környezeti károk csökkentését, felszámolását, továbbá a természeti erőforrások megőrzését elősegítő, a természeti, illetőleg a védett természeti értékek, területek megőrzését, fenntartását, a hatékony környezetvédelmi megoldások ösztönzését, valamint a társadalom környezet- és természetvédelmi szemléletének fejlődését szolgálja.
Az előirányzat rendeltetésére és működtetésére vonatkozó részletes szabályozást külön miniszteri rendelet és miniszteri utasítás szabályozza.
Az előirányzat feladatcsoportokra bontott éves költségvetését és annak módosításait a miniszter hagyja jóvá.

4. EU csatlakozás környezetvédelmi Nemzeti Programjai és kormányzati feladatai
4.1 ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)
Az előirányzat a közösségi vívmányok átvételének Nemzeti Programja (ANP) keretében az integrált szennyezés- csökkentési programhoz szükséges műszer beszerzéseket finanszírozza (levegő-tisztaságvédelmi mérőhálózat fejlesztése, felszíni mérő-, vizsgálóhálózat fejlesztése, felszíni vízminőségi hálózat fejlesztése, felszín alatti vízminőségi mérőhálózat fejlesztése, integrált szennyezéscsökkentés).
Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.
4.2 ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)
Az előirányzat az ANP-ben meghatározott, az EU konform jogszabályok hazai bevezetésének hatásait vizsgáló műszaki-gazdasági hatástanulmányok elkészítéséhez, az előkészítés szakaszában lévő új jogszabályok műszaki tartalmának meghatározásához, a szabványosítási feladatok megvalósításához nyújt fedezetet.
Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár. Feladata a minisztérium más szakterületeit érintő jogharmonizációs munka forrásszükségletének felmérése, egyeztetése és beépítése az éves feladattervbe. A feladatterv jóváhagyását követően a koordinátor a környezetvédelmi feladatok tekintetében vállalhat kötelezettséget. A más szakmai szervezeteket érintő feladatok tekintetében kötelezettségvállaló és utalványozó az illetékes szakmai szervezeti egység vezetője, rendelkező a koordinátor.
4.3 Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)
Az előirányzat rendeltetése szerint a környezetvédelmi laboratóriumok fejlesztésére, az EU jogszabályok átvételével kapcsolatos feladatok finanszírozására, valamint a környezetvédelmi alap célfeladatok intézményrendszerének fejlesztésére az Európai Unió és a Magyar Kormány közötti megállapodás alapján létesült.
Az előirányzat koordinátora az EU integrációért és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár.
4.4 ISPA segélyprogram (8/5/5)
4.4.1 Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)
4.4.2 Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása (8/5/5/2)
Az ISPA az EU előcsatlakozási forrásaként a csatlakozni kívánó országokban a környezetvédelmi (és közlekedési) infrastruktúra fejlesztés támogatására létesült. A 2000-től induló és a csatlakozásig tartó ISPA támogatások főként vissza nem térítendő támogatások, kamatkedvezmények, garanciák, illetve kockázati tőkerészesedés formájában kerülnek folyósításra.
A beruházások megvalósításához a projektek önrészét, az euro-hoz tartozó magyar társfinanszírozást az EU és a Magyar Kormány között létesülő megállapodás rögzíti. A finanszírozási memorandum aláírását követően a megállapodásban rögzítettek szerint kerül sor a pénzügyi teljesítésekre.
Az előirányzat koordinátora az EU integrációért és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár.
4.5 EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)
Az előirányzat rendeltetése az EU előcsatlakozási pályázati támogatások (ISPA) elnyerésére való felkészülés finanszírozása.
Az előkészületi munkák részben az ismert, részben pedig új feladatok projektjeinek kialakítását segítik elő.
Az előirányzat koordinátora az EU integrációért és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár.
4.6 Környezetvédelmi Phare (HU–9911) (8/5/8)
Az előirányzat rendeltetése az önkormányzati hulladéklerakók feltérképezése, átfogó országos adatbázis létesítése az Európai Unió és a Magyar Kormány közötti megállapodás alapján.

Az előirányzat koordinátora az EU integrációért és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár.
4.7 ANP hulladékgazdálkodási intézményrendszerének fejlesztése (8/5/11)
Az előirányzat rendeltetése a hulladékgazdálkodási törvény hatálybalépésével szükségessé váló oktatóprogram megvalósítása, amely a tárcához tartozó területi szerveken kívül a BM, Rendőrség, Tűzoltóság, önkormányzatok, KVM, közlekedési felügyeletek, vízügyi igazgatóságok, FVM, növény-egészségügyi és talajvédelmi állomások, állategészségügyi hatóságok, területfejlesztési tanácsok, PM, vámszervek, GM és fogyasztóvédelmi felügyelőségek szakembereinek az oktatását is jelenti. Ez az előirányzat nyújt fedezetet továbbá a szelektív hulladékgyűjtés érdekében szükségessé váló nagyarányú propagandatevékenységhez, valamint annak gyakorlati megvalósításaként a tárcán belüli példamutatáshoz szükséges szelektív hulladékgyűjtők beszerzéséhez és elhelyezéséhez.
Az előirányzat koordinátora a környezetvédelmi helyettes államtitkár.

5. Fejezeti tartalék (8/10)
A fejezeti tartalék a fejezethez tartozó költségvetési szerveknél, valamint a fejezeti kezelésű előirányzatokat terhelő kiadások terén felmerülő többletfeladatok kiadásainak finanszírozására szolgál. A tartalék intézményi pótelőirányzatokhoz történő felhasználásához a javasolt pótelőirányzatok összegét és rendeltetését (címenként és intézményenként kiemelt előirányzatonkénti bontásban) a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály előterjesztésében a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá, aki az előirányzat koordinátora.
*

Az utasítást a 13/2001. (K. Ért. 7.) KöM utasítás módosította.

*

A kiadmányozás napja: 2001. február 15.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére