2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasítás
2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasítás
a fejezeti kezelésű előirányzatok 2001. évi felhasználási szabályairól*
Az utasítás hatálya
1. §
Az utasítás hatálya alá a következő előirányzatok tartoznak (A fejezeti kezelésű előirányzatok megnevezése után zárójelben: címszám/alcímszám/jogcím csoportszám/jogcím szám):
1. Beruházás (8/1)
1.1 Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai (8/1/1)
1.2 Meteorológiai szolgáltatás beruházásai (8/1/2)
1.3 Környezetvédelem beruházásai (8/1/3)
1.4 Természetvédelem beruházásai (8/1/4)
2. Ágazati célelőirányzatok (8/2)
2.1 Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3)
2.2 Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)
2.3 Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)
2.4 Energia Kht. közhasznú feladatai (8/2/18)
2.5 Duna–Tisza-közi homokhátság vízpótlásának környezetvédelmi feladatai (8/2/24)
3. Környezetvédelmi alap célfeladatok (8/4)
3.1 Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)
4. EU csatlakozás környezetvédelmi Nemzeti Programjai és kormányzati feladatai (8/5)
4.1 ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)
4.2 ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)
4.3 Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)
4.4 ISPA segélyprogram (8/5/5)
4.4.1 Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)
4.4.2 Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása (8/5/5/2)
4.5 EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)
4.6 Környezetvédelmi Phare (HU–9911) (8/5/8)
4.7 ANP hulladékgazdálkodási intézményrendszerének fejlesztése (8/5/11)
5. Fejezeti tartalék (8/10)
6. Előirányzat-maradványok
Előirányzat-felhasználási szabályok
2. §
(1) Az előirányzatok tárgyévi feladatait meghatározó éves feladattervét és annak évközi módosításait az utasítás mellékletében az előirányzat koordinátoraként megjelölt vezető (a továbbiakban: koordinátor) javaslata alapján – a Környezetvédelmi alap célfeladatok és a nemzetközi segélyprogramok feladatterve kivételével – a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslatára, a közigazgatási államtitkár előterjesztésével a miniszter hagyja jóvá.
(2) A Környezetvédelmi alap célfeladatok feladattervének elkészítésére és jóváhagyására vonatkozó szabályokat külön miniszteri utasítás tartalmazza. A nemzetközi segélyprogramok esetében a feladatterv megegyezik a nemzetközi megállapodásban rögzítettekkel, ezen belül külön éves feladattervet készíteni nem kell.
(3) Nem kell feladattervet készíteni azokra az előirányzatokra, amelyek működtetési célra létesültek (Energia Kht. közhasznú feladatai, Fejezeti tartalék), vagy éves feladataikat más jogszabályok határozzák meg (Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program).
(4) Az (1) és (2) bekezdés szerint jóváhagyott, illetve megállapított feladatterv alapján, továbbá a (3) bekezdés szerint feladattervvel nem rendelkező működtetési célú előirányzatokra a koordinátor felhasználási javaslatot készít, melynek tartalmaznia kell a feladatterv szerinti feladatok megoldását szolgáló szerződés-, illetve megállapodás-tervezetek megnevezését, ezek előirányzat-felhasználási keretigényét intézményenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és havi bontásban. A feladat-finanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatoknál a javaslatnak tartalmaznia kell a Feladat/Beruházásismertetőt is.
(5) Az előirányzatok feladattervének megvalósítását szolgáló felhasználási javaslatokat és felhasználási javaslat módosításokat, továbbá fejezeten belüli felhasználás esetén az előirányzat módosításokat (átcsoportosításokat) a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály előterjesztésével a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá. A miniszter az általa előre meghatározott körben a jóváhagyást megelőzően a vele való előzetes egyeztetést is elrendelheti. A felhasználási terv technikai jellegű vagy nem lényegi módosításaira (pl. kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás, pénzügyi átütemezés) a miniszterrel való előzetes egyeztetési kötelezettség nem vonatkozik.
(6) A feladatfinanszírozási körbe nem tartozó előirányzatoknál az (5) bekezdés szerint jóváhagyott előirányzat-módosítások alapján a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály egyszeri vagy bázist képező fejezeti hatáskörű előirányzat-átcsoportosítással módosítja az érintett intézmény bevételi és kiadási előirányzatait a fejezeti kezelésű előirányzat egyidejű csökkentése mellett, bejelenti a Magyar Államkincstárnak (a továbbiakban: Kincstár), valamint a jogszabályban meghatározott szerveknek az átcsoportosítást, kezdeményezi az intézmény havi előirányzat-felhasználási keretigényének módosítását.
(7) A feladat- illetve beruházásfinanszírozásba vont fejezeti kezelésű előirányzatok fejezeten belüli felhasználásakor a szükséges előirányzat átcsoportosításokat a Feladatfinanszírozási Engedélyokirat és a Beruházási Alapokmány alapján a Kincstár végzi.
(8) A jóváhagyott felhasználási terv alapján történő fejezeti közvetlen kifizetések: megállapodás alapján fejezeten belül, illetve fejezeten kívül történő felhasználások, átutalások.
(9) A fejezeti kezelésű előirányzatok fejezeten belüli felhasználása esetén a koordinátornak a kiemelt előirányzatokra bontott felhasználási javaslatban a személyi juttatás előirányzaton belül meg kell határoznia a személyi juttatásra fordítható előirányzat felhasználására vonatkozó részletes előírásokat is.
3. §
(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok közvetlen felhasználása esetén – a külön szabályozott Környezetvédelmi alap célfeladatok kivételével – kötelezettségvállaló és utalványozó a koordinátor, ellenjegyző a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője.
(2) Az előirányzat módosítással átcsoportosított előirányzat felhasználása során a kötelezettségvállalási és utalványozási jogot a KöM felügyelete alá tartozó – átcsoportosítással érintett – intézmény vezetője (a KöM Igazgatás esetében a koordinátor) gyakorolja, ellenjegyző az intézmény gazdasági vezetője (a KöM Igazgatás esetében a Pénzügyi és Számviteli Főosztály vezetője). Az átcsoportosított előirányzatot a felhasználó intézmény köteles elkülönítetten kezelni és igénybevételéről az éves beszámoló keretében elszámolni.
4. §
(1) Az előirányzatok K+F feladatokat tartalmazó részeire a KöM K+F általános felhasználási szabályai is érvényesek.
(2) Az előirányzat-maradványok felhasználása az Áht. 24./A §, valamint 93. § szerint történik. A maradvánnyal kapcsolatos előirányzat-módosítást a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá.
Feladat- és beruházás-finanszírozás szabályai
5. §
(1) A feladat-, illetve beruházásfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében az Ámr. 70–77/A. §-ok előírásai szerint kell eljárni.
(2) A Feladatismertetőt és Beruházásismertetőt a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály készíti el, jóváhagyó a közigazgatási államtitkár.
(3) A Feladatfinanszírozási Engedélyokiratot a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály készíti el, kötelezettségvállaló az okiratban megjelölt rendelkezésre jogosult személy, engedélyező a közigazgatási államtitkár, ellenjegyző a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője.
(4) A Beruházás Finanszírozási Alapokmány és a hozzá tartozó létesítményjegyzék kiállítója a megvalósító intézmény, kötelezettségvállaló az alapokmányban rendelkezésre jogosult személy, engedélyező a Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai és a Meteorológiai szolgáltatás beruházásai tekintetében a közigazgatási államtitkár, a Környezetvédelem beruházásai előirányzat esetében a környezetvédelmi helyettes államtitkár, a Természetvédelem beruházásai előirányzat esetében a természetvédelmi helyettes államtitkár. Valamennyi Beruházási Finanszírozási Alapokmány ellenjegyzője a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetője.
(5) A feladat/beruházásfinanszírozással kapcsolatos valamennyi dokumentumot a jóváhagyást követően a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály küldi meg a Magyar Államkincstár részére.
(6) A feladatfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatok a következők:
Balaton intézkedési terv és nagy tavaink védelme program (8/2/5)
Védett természeti területek védettségi szintjének helyreállítása program (8/2/6)
ANP intézményfejlesztés technikai feltételeinek megteremtése (8/5/1)
ANP jogharmonizáció műszaki megalapozása, szabványosítás (8/5/2)
Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)
EU környezetvédelmi támogatások pályázati feltételeinek megteremtése (8/5/6)
Környezetvédelmi Phare (HU–9911) (8/5/8)
Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)
Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása (8/5/5/2)
6. §
(1) A Phare-támogatásból megvalósuló programok lebonyolításánál az Ámr. 77/A. § előírásait kell figyelembe venni.
(2) A nemzetközi segélyprogramok működtetésére a koordinátornak belső szabályzatot kell készíteni, illetve évente karban kell tartani, amelyet a közigazgatási államtitkár előterjesztésével a miniszter hagy jóvá, és amely megfelel az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök forrásai felhasználásának pénzügyi tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló 255/2000. (XII.25.) Kormányrendelet előírásainak. A szabályzatnak tartalmaznia kell az előirányzat rendeltetését, a kedvezményezettek körét, a kötelezettségvállalás és utalványozás rendjét, a devizában érkező bevételek felhasználási szabályait (figyelembe véve az adományozó feltételeit), a devizaszámla, a célelszámolási számla és a fejezeti feladatfinanszírozási előirányzat-felhasználási keretszámla közötti pénzmozgásokat, továbbá az előirányzatok módosításának rendjét.
(3) A segélyprogramokhoz tartozó devizaszámlák és célelszámolási számlák pénzforgalmát igazoló banki kivonatok másolati példányát a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály részére kell átadni. A bevételek és kifizetések igazolására szolgáló bizonylatok másolati példányát – illetve könyvelési bizonylatot – a banki kivonatokhoz kell csatolni, amely a koordinátor által kijelölt munkatárs feladata.
A fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei
7. §
(1) A Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvényben meghatározott fejezeti kezelésű előirányzatok közül saját bevétellel – a Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzattól átvett pénzeszközzel – a Szigetközi térség kárainak mérséklése (8/2/3) előirányzat rendelkezik.
(2) A Környezetvédelmi alap célfeladatok saját bevételi jogcímei a következők:
– nemzetközi segélyek,
– önkéntes befizetések és támogatások,
– megtérített kármentesítési és kárelhárítási költségek és kártérítés.
– egyéb bevételek.
(3) A célelőirányzat bevételeinek felhasználására, a behajthatatlan követelések leírására vonatkozó szabályokat a célelőirányzat működtetésére kiadott környezetvédelmi miniszteri rendelet és miniszteri utasítás tartalmazza.
8. §
(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok év közben keletkező további bevételi jogcímeit (kamatok, árfolyamnyereség, megtérülések, egyéb átvett pénzeszközök stb.) és bevételi többleteit ugyanazon előirányzatok növelésére kell fordítani, mint amelyikkel összefüggésben keletkeztek.
(2) A bevételi többletek felhasználására a koordinátor tesz javaslatot, melyet 20 millió forint értékhatárig a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének előterjesztésében a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá, 20 millió forint értékhatárt meghaladóan pedig a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslatára a közigazgatási államtitkár előterjesztésében a miniszter hagyja jóvá. A Környezetvédelmi alap célfeladatok bevételi többleteinek felhasználását a KAC Koordinációs Főosztály vezetőjének előterjesztésében – értékhatártól függetlenül – a miniszter hagyja jóvá.
Vegyes rendelkezések
9. §
(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére – a Környezetvédelmi alap célfeladatok kivételével – kötelezettségvállalás csak a tárgyévi előirányzat mértékéig történhet. Bármelyik fejezeti kezelésű előirányzat terhére megvalósuló intézményi beruházás vagy központi beruházás esetén, ha a kivitelezés előre láthatóan az egy évet meghaladja, vagy a kivitelezéshez a tárgyévben rendelkezésre álló forrást a következő év(ek) költségvetéséből kell kiegészíteni, a kivitelezői szerződés megkötéséhez a közigazgatási államtitkár előzetes engedélye szükséges.
(2) A fejezeti kezelésű előirányzatokból – a Környezetvédelmi alap célfeladatok előirányzat kivételével – visszterhesen nyújtott támogatás (kölcsön) vagy előleg nem adható.
10. §
(1) Az egyes előirányzatok rendeltetését, felhasználási célját, illetve az általánostól eltérő felhasználási szabályokat az utasítás melléklete tartalmazza.
(2) A koordinátori és döntési tevékenységre feljogosítottak akadályoztatása esetén utalványozásra és ellenjegyzésre – a külön szabályozott Környezetvédelmi alap célfeladatok és a nemzetközi segélyprogramok kivételével – a Szervezeti és Működési Szabályzatban kijelölt helyettes(ek), illetve az ezzel megbízott(ak) jogosult(ak).
(3) Az azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok, az elkülönített állami pénzalapok pénzeszközei egymáshoz kapcsolódó célú, és rendeltetésű előirányzatainak felhasználásánál az Ámr. 8. számú mellékletében felsorolt előirányzatok tekintetében e kormányrendelet 78–93/A §-ai előírásainak együttes alkalmazása szükséges. A rendelet hatálya alá tartozó előirányzatok:
Környezetvédelmi feladatok (8/4/1)
ebből kizárólag a környezetvédelmet közvetlenül elősegítő fejlesztésekhez nyújtott támogatás a tájrendezési és kármentesítési feladatok kivételével
Környezetvédelmi PHARE-program (HU–9807) (8/5/4)
Győr város szennyvíztisztító telepének fejlesztése (8/5/5/1)
Hajdú-Bihar megyei regionális hulladékgazdálkodási program támogatása(8/5/5/2)
(4) Egyéb, ezen utasításban nem szabályozott kérdésben az Áht. és annak végrehajtására kiadott Ámr., valamint az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet előírásai az irányadók.
11. §
Új fejezeti kezelésű előirányzatnak fejezeti hatáskörben, év közben való létesítéséhez a kezdeményező szervezeti egység vezetőjének meg kell határoznia az előirányzat rendeltetését, célját, forrásigényét, valamint azt, hogy a forrás milyen módon biztosítható. A javasolt új előirányzat létesítését a Közgazdasági és Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslatára, a közigazgatási államtitkár előterjesztésében a miniszter hagyja jóvá.
12. §
Azon fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében, amelyek feladatterve, illetve felhasználási terve informatikai- továbbá jogalkotási feladatot is érint, a koordinátor köteles a közigazgatási és jogi helyettes államtitkár előzetes egyetértését beszerezni.
Záró rendelkezések
13. §
(1) Az utasítás kiadmányozása napján* lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) Ezzel egyidejűleg a fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi felhasználási szabályairól szóló 11/2000. (K. Ért. 5.) KöM utasítás és az azt módosító 5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás a (3) bekezdésben foglaltak kivételével hatályát veszti.
(3) A 2001. évet megelőzően létesített, de 2001. évben eredeti előirányzatként nem szereplő fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi maradványának felhasználására a fejezeti kezelésű előirányzatok 2000. évi felhasználási szabályairól szóló 11/2000. (K. Ért. 5.) KöM utasítás és az azt módosító 5/2000. (K. Ért. 4.) KöM utasítás rendelkezései az irányadók.
Dr. Turi-Kovács Béla s. k.,
környezetvédelmi miniszter
Melléklet
a fejezeti kezelésű előirányzat 2001. évi felhasználási
szabályairól szóló 2/2001. (K. Ért. 3.) KöM utasításhoz
Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai |
közigazgatási államtitkár |
Meteorológiai szolgáltatás beruházásai |
közigazgatási államtitkár |
Környezetvédelem beruházásai |
környezetvédelmi helyettes államtitkár |
Természetvédelem beruházásai |
természetvédelmi helyettes államtitkár |
Az utasítást a 13/2001. (K. Ért. 7.) KöM utasítás módosította.
A kiadmányozás napja: 2001. február 15.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás