25/2001. (K. Ért. 2002. évi 2.) KöM utasítás
a Környezetvédelmi alap célfeladatok fejezeti kezelésű előirányzat működtetésének szabályairól szóló 4/2001. (K. Ért. 4.) KöM utasítás módosításáról*
2001.12.29.
„(3) A Fejezeti Közgazdasági Főcsoport (a továbbiakban: Főcsoport) főcsoportfőnöke koordinálja a KAC felhasználásával kapcsolatos feladatokat és felelős a döntés-előkészítés folyamatáért.”
„(7) A KAC kezelésével összefüggő jogszabályoknak megfelelő operatív, nyilvántartási, számviteli, adatszolgáltatási, valamint a költségvetési tervezéssel, beszámolással kapcsolatos feladatok előkészítéséért, az elemi költségvetés és költségvetési beszámoló elkészítéséért, a bevételek beszedéséért, továbbá a KAC felhasználásához kapcsolódó kötelezettségvállalások esetén az ellenjegyzésért a Főcsoport a felelős. Az általános pályázati rendszerben a szerződések előkészítéséről, a kiadások teljesítéséről, valamint a törlesztések beszedésének elvégeztetéséről a Főcsoport gondoskodik.”
„(8) A Főcsoport az utasításban foglalt feladatait a Magyar Államkincstár Rt.-vel kötött külön megállapodásban foglaltak szerint hajtja végre.
(9) A Főcsoporton belüli munkamegosztás (feladat, hatáskör, felelősség) rendjét a minisztérium szervezeti és működési szabályzatával összhangban a Főcsoport főcsoportfőnöke (a továbbiakban: főcsoportfőnök) határozza meg és a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá.”
„(3) A KAC kiadási és bevételi főösszegét, a felhasználási célokat a költségvetési törvényjavaslatba való beépítés után – a fejezet valamennyi előirányzatával együtt – a főcsoportfőnök felterjesztésére a miniszter hagyja jóvá.
(4) A költségvetési törvény kihirdetését követően a jogszabály által határidőn belül a KAC-ra elemi költségvetést kell készíteni. Az elemi költségvetést a Főcsoport készíti el és a miniszter hagyja jóvá.”
„(2) A 2002. évre vonatkozó felhasználási tervet KAC keretenként és keretfelelősönként az 1. számú melléklet tartalmazza. (3) Az Országos Környezeti Kármentesítési Program 2002. évi költségvetési tervét a 2. számú melléklet tartalmazza.”
„A szakmai programok részletes felhasználási szabályait a 3. számú melléklet tartalmazza.”
„(2) A felhasználási tervet a Főcsoport készíti el, és a miniszter hagyja jóvá.”
„(1) A kötelezettségvállalással kapcsolatos feladatokat a vonatkozó jogszabályi előírások betartásával a KAC felhasználás szabályai szerint kell végezni.”
„(4) A KAC-ból történő kifizetés feltétele
a) a szakmai teljesítés igazolás,
b) a Főcsoport által történő érvényesítés, ellenjegyzés,
c) a közigazgatási államtitkár vagy az általa kijelölt személy, a közcélú felhasználás esetében a keretfelelős által történő utalványozás.”
„(2) Az elemi költségvetési beszámoló szöveges részének készítésekor a főcsoportfőnök egyeztet az érintett helyettes államtitkárokkal és a keretfelelősökkel.”
8. § Az Ut. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
, (1) A felhasználási terv teljesítésének állásáról a főcsoportfőnök rendszeresen tájékoztatja a közigazgatási államtitkárt, illetve a közigazgatási államtitkár útján a minisztert, valamint negyedévente a Miniszteri Értekezletet.”
„(3) A (2) bekezdés a) pontja szerinti éves tájékoztató jelentés összeállításáról a főcsoportfőnök gondoskodik. A főcsoportfőnök felterjesztésére az éves tájékoztató jelentést a miniszter hagyja jóvá a tárgyévet követő év március 31-ig.”
„(4) A (2) bekezdés a) pontja szerinti tájékoztatásokat a KöM honlapján kell közzétenni. A közzétételről hirdetményt kell megjelentetni a Környezetvédelmi Értesítőben és egy országos napilapban. (5) A (2) bekezdés b) pontja szerinti tájékoztatót a támogatásról szóló miniszteri döntést követő 30 napon belül két országos napilapban, a KöM honlapján és a Környezetvédelmi Értesítőben kell közzétenni.”
„(1) A KAC vezetői ellenőrzését a keretfelelősök, a KAC általános pályázati rendszerében a közigazgatási államtitkár, az érintett helyettes államtitkárok, valamint a főcsoportfőnök végzi.”
11. § Az Ut. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„A KAC tervezési, nyilvántartási, végrehajtási, beszámolási, tájékoztatási, ellenőrzési feladatainak ellátása érdekében a KAC-ra információs rendszert kell működtetni.
„(1) Az érintett helyettes államtitkárok a programok alapján javaslatot tesznek az általános pályázati felhívás egyes részeire, amelyből a Főcsoport a hatályos jogszabályok szerint, a környezetvédelmi és természetvédelmi szervezetek és az OKT együttes ajánlásának kikérésével összeállítja a pályázati felhívás tervezetét, amelyet megküld véleményezésre a megyei és területfejlesztési regionális tanácsoknak, az érintett minisztériumoknak, beleértve a Támogatásokat Vizsgáló Irodát és az Államháztartási Hivatalt is, valamint az Országos Környezetvédelmi Tanácsnak. A pályázati felhívást a miniszter hagyja jóvá.”
„(4) A pályázók informálása és segítése a KöM területi szerveinek és a KöM közönségszolgálatának a feladata.”
13. § Az Ut. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A pályázati felhívásban megjelölt befogadó szervezethez benyújtott pályázatokat, a pályázat befogadója érkezteti.
(2) A befogadott pályázatokat az R. szerinti határidő figyelembevételével, közjegyző jelenlétében a pályázat befogadója felbontja, formai szempontból ellenőrzi és nyilvántartásba veszi.
(3) A módosítás lehetőségének kizárása érdekében a közjegyző a bontás eredményét jegyzőkönyvezi.
(4) A pályázatokat a pályázat befogadója az ellenőrzés eredményét rögzítő jegyzőkönyvvel együtt az R.-ben megadott határidő szerint a Főcsoporthoz továbbítja.
(5) A formai szempontból nem megfelelő pályázatokat a pályázat befogadója a (4) bekezdésben foglaltakon túlmenően kezelési javaslattal és annak indoklásával továbbítja a Főcsoporthoz. (6) A pályázatok formai utóellenőrzését a Főcsoport indokolt esetben végzi el, egyéb esetekben a pályázat befogadójának a formai hiányosságokra vonatkozó javaslata szerint hiánypótlásra szólítja fel a pályázót, vagy a hiányokra, illetve a nem megfelelőségre vonatkozó megállapítással – a törzspéldány kivételével – visszaküldi a pályázónak a pályázat példányait.
(7) A pályázatok tartalmi hiányosságainak feltárását a Főcsoport az R. szerinti határidő figyelembevételével végzi el. A formai okok miatt hiánypótlásra felszólított pályázatok esetén az R. szerinti határidő a hiánypótlás megfelelő teljesítésének időpontjától kezdődik. A tartalmi követelményeknek meg nem felelő pályázatok benyújtóit a Főcsoport hiánypótlásra szólítja fel, a benyújtott hiánypótlás teljességét közjegyző jelenlétében, a benyújtástól számított 15 napon belül ellenőrzi. A módosítás lehetőségének kizárása érdekében a közjegyző a hiánypótlás eredményét jegyzőkönyvezi. Az érvényes hiánypótlásokról a Főcsoport tájékoztatja a befogadót.
(8) A Főcsoport az érvényes pályázatokhoz csatolja a beküldött hiánypótlásokat.
(9) A pályázatot befogadó területi szervek területi szempontok szerint értékelik a pályázatokat és az értékelést az R. szerinti határidő szerint a Főcsoporthoz megküldik. A területi értékelés szempontjait az érintett helyettes államtitkárok a pályázati felhívás megjelenését követő 5 munkanapon belül adják meg a területi szervek részére.”
„(1) Az érintett helyettes államtitkárok meghatározzák az értékelést végző külső szakértők körét, az értékelés szempontjait – a közgazdasági és pénzügyi értékelési szempontokat a Főcsoport bevonásával –, formáját és azokat a pályázati felhívás megjelenésétől számított 5 munkanapon belül megadják a Főcsoportnak.
(2) A Főcsoport a formai és tartalmi ellenőrzés alapján megfelelt pályázatok egy példányát továbbítja:
a) az érintett helyettes államtitkárok által meghatározott külső szakértőkhöz, továbbá
b) természetvédelmi eredménnyel is járó környezetvédelmi célú pályázat esetén a természetvédelmi helyettes államtitkár által, környezetvédelmi eredménnyel is járó természetvédelmi célú pályázat esetén a környezetvédelmi helyettes államtitkár által kiválasztott külső szakértőhöz.”
„(5) Az érintett helyettes államtitkárok gondoskodnak az R. szerinti értékelések összegzéséről, összehangolásáról és véglegesítéséről.”
„(8) A pénzügyi értékelés kiszűri a pénzügyi, hitelképességi szempontok szerint nem támogatható pályázatokat, illetve meghatározza a támogatható pályázatokra a támogatás pénzügyi feltételeit.”
„A szakmai értékelések összegzését az érintett helyettes államtitkárok továbbítják a Főcsoporthoz a területi és külső szakértők értékelésének beérkezéstől számított 10 munkanapon belül.”
15. § Az Ut. 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„23. § (1) A Főcsoport által összehívott munkabizottságok tagjai: a miniszter által megbízott személy, a közigazgatási államtitkár által megbízott személy, az érintett helyettes államtitkár által megbízott személy, a főcsoportfőnök által megbízott két személy és a témafelelős, valamint a szükség szerinti meghívottak. A munkabizottságok a szakmai és pénzügyi értékelések alapján elfogadott pályázatokra támogatási javaslatot dolgoznak ki. (2) A pályázatok összegzett értékelése alapján a Főcsoport előterjesztést készít a munkabizottság részére, melyet a tagoknak a bizottsági ülés előtt legalább 5 munkanappal megküld.
(3) A Főcsoport a munkabizottság állásfoglalása alapján a pályázatokról és azok értékeléséről, a döntési javaslatról előterjesztést készít, és azt az R. szerinti Tárcaközi Bizottság (továbbiakban: TKB) ülés résztvevői számára az ülés előtt 5 munkanappal megküldi.”
16. § Az Ut. 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„24. § (1) A Főcsoport a TKB ülésről az R. szabályai szerinti jegyzőkönyvet készít és azt a TKB ülést követő 10 naptári napon belül a miniszter elé terjeszti. (2) A Főcsoport a jegyzőkönyvet és a miniszteri döntést megküldi a TKB tagjainak.
(3) A miniszteri döntés eredményéről a Főcsoport 15 munkanapon belül értesíti a pályázókat és a területi szerveket.
(4) A Főcsoport gondoskodik a támogatást elnyerő pályázatokról szóló összefoglaló közzétételéről.”
17. § Az Ut. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„25. § (1) Támogatást elnyerő pályázatok esetén a kiértesítő levélben a Főcsoport a pályázókat felhívja, hogy a kiértesítéstől számított 30 naptári napon belül nyilatkozzanak a támogatási feltételek elfogadásáról, illetve elutasításáról. (2) Amennyiben a pályázó elfogadja a támogatási ajánlatot, illetve teljesíti az abban foglalt szerződési előfeltételeket, a Főcsoport gondoskodik a szerződés pályázó által történő aláíratásáról.
(3) A Főcsoport a pályázó által aláírt szerződést a miniszter vagy az aláírással megbízott elé terjeszti, aki a szerződést 20 naptári napon belül aláírja, vagy indokolt esetben elutasítja a szerződés aláírását.”
18. § Az Ut. 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„28. § (1) A szakmai értékelést a Főcsoport végzi, a természetvédelmi-, valamint a környezetvédelmi helyettes államtitkár bevonásával, különös tekintettel a vizek védelmére és a hulladékgazdálkodási szempontokra és meghatározza az értékelésben résztvevő külső szakértők körét. (2) A szakmai értékelést a pályázatok érvényességének napjától számított 20 munkanapon belül kell elvégezni.
(4) A területi értékelést az illetékes nemzeti park igazgatóság végzi, amelyben szükség szerint részt vesz az illetékes környezetvédelmi felügyelőség.
(5) A területi értékelés és a szakmai értékelés alapján a Főcsoport az értékelések Főcsoportra történő beérkezését követő 20 munkanapon belül – a természetvédelmi helyettes államtitkár bevonásával – javaslatot tesz a nem támogatható pályázatok körére és a támogatható pályázatok rangsorára a pályázati felhívásban meghatározott prioritások figyelembevételével.”
„(4) Az (1) bekezdés c) pontja esetén a tájrendezések kivitelezése érdekében a Főcsoport gondoskodik a közbeszerzési eljárás lebonyolításáról. A miniszter döntését követő 20 munkanapon belül a szükséges intézkedéseket meg kell tenni az ajánlattételi felhívás megjelentetése érdekében.”
„(5) Az (1) bekezdés c) pontja esetén a támogatási összeg az adott pályázatra lefolytatott közbeszerzési eljárás alapján elfogadott ajánlati összeg. (6) Az (1) bekezdés c) pontja esetén a tájrendezés kivitelezési munkáinak elvégzésére a támogatási szerződésre vonatkozó kötelezettségvállalási, ellenjegyzési szabályok szerint rögzített áras vállalkozói szerződést köt a Minisztérium a közbeszerzési eljárás nyertesével. (7) Az (1) bekezdés c) pontja esetén a támogatási szerződést a vállalkozói szerződés megkötését követő 10 munkanapon belül meg kell kötni.”
„(4) A közbeszerzési eljárás szabályai szerint kiválasztott vállalkozók bevonásával végzett kármentesítés végrehajtásban részt vesznek:
a) a környezetvédelmi helyettes államtitkár irányítása alá tartozó szervezetek, szervezeti egységek a keretfelelősi és szakmai irányítási feladatok ellátásában,
b) a KGI kármentesítési koordinációs feladatokat ellátó szervezeti egysége (a továbbiakban: koordinációs egység) a szakmai előkészítéssel kapcsolatos feladatokban,
c) a Főcsoport a KAC általános szabályai szerint,
d) a KGI kármentesítési területkezelési feladatokat ellátó szervezeti egysége (a továbbiakban: területkezelési egység) – mint a 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet 4. § (8) bekezdése szerinti, a KöM felelősségi körébe tartozó kármentesítések (beleértve a szükséges területvásárlást, területkezelést, kisajátítást) irányításával megbízott szervezet – a kármentesítési feladatok végrehajtásában.”
„(3) Az NKPL-t a koordinációs egység készíti el a környezetvédelmi helyettes államtitkár által jóváhagyott módszertan szerint. Az NKPL-t a koordinációs egység folyamatosan karbantartja, az aktualizált NKPL-t a környezetvédelmi helyettes államtitkárnak tárgyév március 31-ig megküldi, illetve arról igény szerint adatot szolgáltat.”
„(2) A koordinációs egység a felügyelőségi javaslatokban szereplő kármentesítések esetében aktualizálja a prioritási számot, illetve azokat prioritási számmal látja el, felülvizsgálja a KöM egyedi feladatok közé tartozást és összesíti a KöM egyedi feladatok közé tartozó felügyelőségi javaslatokat, majd tárgyév április 30-ig a környezetvédelmi helyettes államtitkár elé terjeszti a KöM egyedi feladatok közé tartozó kármentesítési feladatokat.
(3) A környezetvédelmi helyettes államtitkár jóváhagyását követően a területkezelési egység a tárgyév május 31-ig megbecsüli a kármentesítési feladatok várható költségét, a tárgyévi rendelkezésre álló források alapján összeállítja a tárgyévben finanszírozható kármentesítési feladatok ütemtervét indoklással, szükség esetén több változatban.”
„(5) Az ütemterv alapján a területkezelési egység lebonyolítja kármentesítési feladat végrehajtására vonatkozó közbeszerzési eljárást szakmai értékelő bizottság működtetésével, döntőbizottság összehívásával.”
„(7) A közbeszerzés nyertesével kötendő szerződést a területkezelési egység készíti elő a környezetvédelmi helyettes államtitkár javaslata alapján, amelyet a főcsoport ellenjegyzését követően a környezetvédelmi helyettes államtitkár aláír.”
22. § Az Ut. 34. §-ának (3)–(8) helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) A koordinációs egység tárgyév április 15-ig a felügyelőségi kezdeményezésekben lévő szennyezett területeket prioritási szám adásával felveszi az NKPL-be, illetve aktualizálja az NKPL-t a kezdeményezésben lévő információk alapján.
(4) A környezetvédelmi helyettes államtitkár a koordinációs egység bevonásával gondoskodik a szennyezett területek szakmai értékeléséről (beleértve az indokolt kármentesítési költségek meghatározását), majd a szakmailag tárgyévben finanszírozható kármentesítések dokumentációját május 5-ig megküldi a Főcsoportnak.
(5) A Főcsoport május 31-ig elvégzi a kezdeményezések pénzügyi értékelését, amely magában foglalja annak megállapítását, hogy:
a) a kötelezett pénzügyi helyzete valóban nem teszi lehetővé a kármentesítési feladatok a határozatnak megfelelő ütemű ellátását,
b) mekkora összegű KAC-támogatás szükséges a tárgyévi kármentesítési feladatok ellátásához.
(6) A környezetvédelmi helyettes államtitkár javaslata alapján a miniszter június 15-ig dönt a megelőlegezési feladatok finanszírozásáról, arról a felügyelőségeket, a KGI-t és a Főcsoportot tájékoztatja.
(7) A területkezelési egység lebonyolítja a közbeszerzési eljárást a kármentesítési feladatok elvégzésére.
(8) A területkezelési egység előkészíti a kármentesítési feladatok elvégzésére vonatkozó szerződéseket, azt a Főcsoport ellenjegyzését követően a környezetvédelmi helyettes államtitkár aláírja.”
23. § Az Ut. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A területkezelési egység gondoskodik a KöM egyedi feladatok és megelőlegezési feladatok műszaki ellenőrzéséről.
(2) A KöM egyedi feladatok és megelőlegezési feladatok kifizetései esetében
a) a területkezelési egység végzi a szakmai teljesítés igazolását,
b) a főcsoport végzi az érvényesítést és ellenjegyzést,
c) a megelőlegezési feladatoknál az illetékes környezetvédelmi felügyelőség hatósági ellenőrzést végez,
d) a keretfelelős helyettes államtitkár utalványoz.
(3) A megelőlegezési feladatok esetében a Főcsoport figyelemmel kíséri a kármentesítésért felelős vagyoni, pénzügyi helyzetét, gondoskodik a megelőlegezett összeg visszatéríttetéséről.”
24. § Az Ut. 36. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az általános szabályok szerinti ellenőrzések során a szakmai ellenőrzést a környezetvédelmi helyettes államtitkár koordinálja.
(2) A területkezelési egység szakmai ellenőrzését a koordinációs egység végzi.
(3) Az OKKP általános pályázati rendszerben működő támogatásainál a kármentesítés végrehajtójának szakmai ellenőrzését a területkezelési egység végzi.
(4) Az OKKP közcélú pályázati rendszerben működő támogatásainál a támogatottak szakmai ellenőrzését a koordinációs egység végzi.”
„(3) A kötelezettségvállalásról 50 millió Ft alatt a közigazgatási államtitkár, 50 millió Ft felett, továbbá valamennyi egyedi közcélú feladat esetében a miniszter dönt.”
„(1) Az érintett szakértői bizottságok – a keretfelelős által meghatározott témában és határidőre – javaslatot tesznek a pályázati felhívás szakmai tartalmára.”
28. § (1) Jelen utasítás a kiadmányozása* napján lép hatályba, egyidejűleg:
a) ahol az Ut. KGKF-t, KAKF-t, vagy KÖFI-t említ, azon a Főcsoport értendő;
29. § Az utasítás hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az Ut. 6. §-ának (2) bekezdése, 7. §-ának (2)–(3) bekezdései, 9. §-ának (2) bekezdése, 12. §-ának (2) bekezdéséből „szükség szerinti helyszíni ellenőrzés” szövegrész, 13. §-ának (1)–(2) bekezdése, 14. §-a, 15. §-ának (1) bekezdéséből „- a szerződés teljesülésének ellenőrzése mellett -” szövegrész, 17. §-ának (3)–(4) bekezdése, 21. §-ának (10) bekezdése, 22. §-a, 26. §-ának (2) bekezdése, 29. §-ának (3) bekezdése, 29. §-ának (9) bekezdésének első két mondata, 37. §-a, 39. §-a, 40. §-a, 42. §-ának (2) mondata.
Dr. Turi-Kovács Béla s. k.,
környezetvédelmi miniszter
A KAC 2002. évi felhasználási terve
Termékdíj visszaigénylés (1995. évi LVI. törv.) (módosítás: 2001. évi LXXIII. törv.) 1 700 000 000
Felhasználható tárgyévi kiadási előirányzat: 29 381 100 000
A 28/2001. (XII. 23.) KöM rendelet szerinti felhasználási jogcímek |
Összeg |
Felelős |
6. § a) |
a környezetvédelmi és természetvédelmi programok alapján |
18 226 714 475 |
közigazgatási államtitkár |
|
aa) a környezet és természet védelmét közvetlenül elősegítő fejlesztések, beruházások megvalósításához, műszaki, szervezési intézkedések bevezetésének támogatására, beleértve a nemzetközi támogatással megvalósuló projektek társfinanszírozását |
|
|
|
ab) hasznosítási rendszerek működtetéséhez nyújtott támogatására |
|
|
6. § b) |
közcélú környezetvédelmi és természetvédelmi feladatok finanszírozására |
% |
összeg |
3 895 786 300 |
|
|
18. § a) környezetvédelmi cél |
20,0 |
779 157 260 |
|
környezetvédelmi helyettes államtitkár |
|
18. § b) természetvédelmi cél |
15,0 |
584 367 945 |
|
természetvédelmi helyettes államtitkár |
|
18. § c) szakmapolitikai programok, szabályozási koncepciók és tervezetek kidolgozása, előkészítése |
10,0 |
389 578 630 |
|
közigazgatási államtitkár |
|
18. § d) a környezet védelmét szolgáló oktatási, nevelési, ismeretterjesztési feladatok ellátása, támogatása |
10,0 |
389 578 630 |
|
Kabinetiroda vezetője |
|
18. § e) a környezet védelmét komplex módon szolgáló feladatok, valamint a stratégiai koordináció erősítése, az EU integráció elősegítése |
10,0 |
389 578 630 |
|
EU Integrációért és Nemzetközi Kapcsolatokért Felelős helyettes államtitkár |
|
18. § f) környezetvédelmi és természetvédelmi társadalmi szervezetek és mozgalmak környezetvédelmi programjainak, kezdeményezéseinek támogatása |
10,0 |
389 578 630 |
|
politikai államtitkár |
|
18. § g) környezet- és természetvédelmi kommunikáció |
10,0 |
389 578 630 |
|
Kabinetiroda vezetője |
|
18. § h) környezetvédelmi és természetvédelmi kutatás-fejlesztési feladatok |
15,0 |
584 367 945 |
|
EU Integrációért és Nemzetközi Kapcsolatokért Felelős helyettes államtitkár |
6. § c) |
a környezetvédelmi és természetvédelmi mérő, megfigyelő rendszerek kialakítását, működtetését szolgáló, a jogszabályok betartatását elősegítő feladatok – beleértve a Minisztérium háttérintézménye környezetvédelmi és természetvédelmi feladatainak – finanszírozására |
2 504 434 050 |
közigazgatási államtitkár |
6. § d) |
a nemzeti park igazgatóságok természetvédelmi vagyonkezelésével összefüggő feladatok finanszírozására |
1 252 217 025 |
természetvédelmi helyettes államtitkár |
6. § e) |
az azonnali beavatkozást igénylő környezeti károkozás, illetve veszélyeztetés elhárítását szolgáló intézkedések költségeinek – ismert károkozó esetén átmeneti, egyéb esetekben végleges – megtérítésére |
1 554 055 000 |
közigazgatási államtitkár |
6. § f) |
a Kac kezeléséhez, működtetéséhez, bevételei beszedéséhez, pénzeszközei felhasználásának ellenőrzéséhez szükséges költségek fedezésére |
1 252 217 025 |
közigazgatási államtitkár |
6. § g) |
az országos környezetvédelmi és természetvédelmi és természetvédelmi információs rendszer fejlesztése és működtetési feladatainak finanszírozására |
556 540 900 |
közigazgatási államtitkár |
6. § h) |
előre nem látható környezetvédelmi és természetvédelmi feladatok finanszírozására |
139 135 225 |
közigazgatási államtitkár |
|
|
|
|
29 381 100 000 |
|
A táblázatban szereplő előirányzatok terhére szerződéskötés csak abban az esetben lehetséges, ha a KAC-ból a fedezet igazoltan rendelkezésre áll.
Egyéb eljárást a miniszter külön utasításban szabályozza.
Országos Környezeti Kármentesítési Program (OKKP) 2002. évi költségvetési terve
|
Feladatok a 25/2001. (K. Ért. 2002. évi 2.) KöM utasítás 3. számú melléklete szerint |
KAC keret |
KöM rendelet szerint |
millió Ft |
Összes |
KöM |
KöM |
KGI–KKK |
KGI–KTE |
KF-ek |
Tárcák |
Igazgatás |
Közgazda- sági Főcsoport |
Kármentesítési Korrdinációs Központ |
Kármentesítési Területkezelési Egység |
1 |
2 |
3 |
4/a |
4/b |
5 |
7 |
|
9 |
10 |
11 |
12 |
|
Áthúzódó kötelezettség- vállalások |
|
6. § a) pont |
|
194 |
|
194 |
|
|
|
|
a) |
Általános feladatok |
|
|
|
154 |
|
|
|
|
|
|
aa) |
Irányítás |
működtetés |
6. § f) pont |
|
3 |
3 |
|
|
|
|
|
ab) |
Szakmai koordináció |
működtetés |
6. § f) pont |
|
9 |
9 |
|
|
|
|
|
ac) |
Ellenőrzés |
működtetés |
6. § f) pont |
|
9 |
9 |
|
|
|
|
|
ad) |
OKKP működtetés |
működtetés |
6. § f) pont |
|
71 |
9 |
|
25 |
25 |
12 |
|
ae) |
K+F |
közcélú, egyedi döntés |
6. § b) pont |
18. § h) pont |
10 |
10 |
|
|
|
|
|
af) |
PR |
közcélú, egyedi döntés |
6. § b) pont |
18. § g) pont |
25 |
25 |
|
|
|
|
|
ag) |
Hazai és nemzetközi kapcsolatok |
közcélú, egyedi döntés |
6. § b) pont |
18. § e) pont |
7 |
7 |
|
|
|
|
|
ah) |
Szabályozás |
közcélú, egyedi döntés |
6. § b) pont |
18. § a) pont |
20 |
20 |
|
|
|
|
|
b) |
Országos feladatok |
közcélú, egyedi döntés |
6. § g) pont |
|
292 |
|
|
|
|
|
|
ba) |
KÁRINFO és FAVI |
|
|
|
54 |
|
|
30 |
|
24 |
|
bb) |
Szennyezőforrások, szennyezett területek számbavétele |
jogszabály-érvényesítés |
6. § c) pont |
|
155 |
|
|
155 |
|
|
|
bc) |
Nemzeti Kármentesítési Prioritási Lista készítése |
jogszabály-érvényesítés |
6. § c) pont |
|
55 |
|
|
55 |
|
|
|
bd) |
Önkormányzati alprogramok előkészítése |
közcélú, pályázati |
6. § b) pont |
18. § a) pont |
A KAC közcélú pályázat szabályai szerint [6.§ b) pont] |
be) |
Tárcák alprogramjainak előkészítése |
jogszabály-érvényesítés |
6. § c) pont |
|
28 |
8 |
|
|
|
|
20 |
c) |
Egyedi feladatok |
|
|
|
3968 |
|
|
|
|
|
|
ca) |
KöM felelősségébe tartozó egyedi projektek |
program, prioritási listás |
6. § a) pont |
|
3800 |
|
3800 |
|
|
|
|
cb) |
Megelőlegezési projektek Áe. 82. § (1) bek alapján |
program, prioritási listás |
6. § a) pont |
|
150 |
|
150 |
|
|
|
|
cc) |
Ismert, fedezethiányos kármentesítések támogatása |
program, prioritási listás |
6. § a) pont |
|
A KAC általános pályázat szabályai szerint [6.§ a) pont] |
cd) |
Területkezelés, terület- vásárlás, barnamezős projektek |
program, prioritási listás |
6. § a) pont |
|
18 |
|
|
|
18 |
|
|
|
Összesen |
4608 |
100 |
4144 |
265 |
43 |
36 |
20 |
A szakmai programok részletes felhasználási szabályai
I. Országos Környezetvédelmi Kármentesítési Program
Rövidítések
OKKP |
Országos Környezetvédelmi Kármentesítési Program |
koordinációs egység |
KGI Kármentesítési Koordinációs Központ |
Főcsoport |
Fejezeti Közgazdasági Főcsoport |
területkezelési egység |
KGI Kármentesítési Területkezelési Egység, a KöM beruházásába tartozó kármentesítések beruházója |
Kr. |
A felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet |
KAC |
Környezetvédelmi alap célfeladat fejezeti kezelésű előirányzat |
KöM |
Környezetvédelmi Minisztérium |
NKPL |
Nemzeti Kármentesítési Prioritási Lista |
FAVI |
Felszín Alatti Víz és Földtani Közeg Nyilvántartási Rendszer |
KÁRINFO |
a felszín alatti vizet, illetve földtani közeget veszélyeztető, szennyező, károsító szennyező források, továbbá a szennyezett területek térinformatikai rendszere |
A felelősök és végrehajtók általános feladatai
Az OKKP különböző részeiben nevesített felelősök és végrehajtók általános feladatai az alábbiak. Az általános feladatok mellett, az OKKP egyes részeihez kapcsolódóan a feladatok ellátására speciális szabályok is vonatkoznak.
Az OKKP részei:
a) Általános feladatok
aa) Irányítás
ab) Szakmai koordináció
ac) Ellenőrzés
ad) OKKP-működtetés
ae) K + F
af) PR
ag) Hazai és nemzetközi kapcsolatok
ah) Szabályozás
b) Országos feladatok
ba) KÁRINFO és FAVI
bb) Szennyezőforrások, szennyezett területek számbavétele
bc) a Nemzeti Kármentesítési Prioritási Lista (a továbbiakban: NKPL) módszertani fejlesztése és összeállítása
bd) Önkormányzati alprogramok előkészítése
be) Tárcák alprogramjainak előkészítése
c) Egyedi feladatok
ca) KöM egyedi projektek
cb) Megelőlegezési projektek
cc) Ismert fedezethiányos kármentesítések támogatása
cd) Területkezelés, területvásárlás, kisajátítás, barnamezős projektek
a) Általános feladatok
aa) Irányítás
Feladat:
Az OKKP általános irányítása magában foglalja az OKKP működtetésének irányítási feladatait, koordináló szervezetek létrehozását és működtetését, az OKKP szakmai fejlődése és az ellenőrzés eredményei alapján az OKKP működésének fejlesztését. Az OKKP irányítása keretében kell gondoskodni a Kr. 4. §-ában foglaltak szerint a KöM-re háruló kormányzati feladatok ellátásáról, a tárcaközi kapcsolattartásról is. Felelős:
Az OKKP irányításáért a közigazgatási államtitkár a felelős. A közigazgatási államtitkár egyes irányítási feladatokat ezen utasítás szerint a környezetvédelmi helyettes államtitkárnak átad, illetve szükség szerint átadhat.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
Az általános irányítási feladatokat a közigazgatási államtitkár az irányítása alá tartozó szervezeti egységek útján, illetve szükség szerint külső szakértők segítségével látja el.
Eljárás:
Az irányítási feladatokat a KAC működtetési feladatok keretében és szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
ab) Szakmai koordináció, irányítás
Feladat:
Az OKKP valamennyi részében a szakmai követelmények meghatározása, a szakmai követelményeknek való megfelelés elősegítésének (pl. szabályozások, K + F feladatok) koordinációja, valamennyi döntéselőkészítő és ellenőrzési folyamat szakmai véleményezése, összehangolása. Szakmai követelmények különösen: a felszín alatti vizek és földtani közeg védelmével, a környezetvédelmi szempontokkal kapcsolatos követelmények. A szakmai koordináció részét képező javaslat kidolgozása:
– az OKKP szakmai koncepciójának felülvizsgálatára és korrekciójára, a szakmai stratégiai irányok megfogalmazására,
– a KAC kármentesítési feladatokat szolgáló előirányzatának felosztásáról, és a felhasználás szabályait tartalmazó miniszteri utasítás előterjesztésének előkészítése.
A feladatok közé tartozik az OKKP-val kapcsolatosan az Országgyűlés, illetve a Kormány részére készítendő előterjesztések, jelentések előkészítésének irányítása, különös tekintettel a 2205/1996. (VII. 24.) Korm. hat. 5. pontja, illetve a 2304/1997. (X. 8.) Korm. hat. 2. és 4. pontjai szerinti kötelezettségekre.
Felelős:
A szakmai irányításért, koordinációért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A szakmai koordináció, szakmai irányítás feladatainak végrehajtását a környezetvédelmi helyettes államtitkár az irányítása alá tartozó szervezeti egységek útján, a Főcsoport és a KGI érintett egységeinek bevonásával, továbbá külső szakértők segítségével végzi.
Eljárás:
A szakmai koordináció és irányítás feladatait a KAC működtetési feladatok keretében és szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
Az OKKP valamennyi részéért felelős köteles egyeztetni a szakmai irányításért és koordinációért felelős környezetvédelmi helyettes államtitkárral, és számára folyamatos tájékoztatást adni.
A szakmai irányítás végrehajtását állandó munkacsoportok segítik:
– Kármentesítési Programcsoport
– Alprogramok tárcaközi koordináló munkacsoportja
A munkacsoportok szervezési, előkészítési, lebonyolítási feladatait a koordinációs egység látja el.
Kármentesítési Programcsoport:
Az OKKP KöM-öt érintő feladatainak, továbbá az érintett tárcák felelősségi körébe tartozó kármentesítések előrehaladásának figyelemmel kísérésére, az OKKP-ban részt vevő KöM szervezetek (környezetvédelmi felügyelőségek, területkezelési egység) tevékenységének összehangolására, illetőleg a résztvevők folyamatos informálására Kármentesítési Programcsoport (a továbbiakban: Programcsoport) működik, amelynek elnöke a környezetvédelmi helyettes államtitkár vagy az általa megbízott személy.
Tagjai: az OKKP végrehajtásában közvetlenül érintett KöM egységek és szervezetek, valamint a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség kijelölt képviselői, illetőleg a környezetvédelmi felügyelőségek delegált koordinátorai, továbbá a KGI és a Főcsoport érintett vezetői.
Az ülésre meghívást kapnak a napirend szerint érintett KöM szervezeti egységek vezetői, illetve külső szakértők.
A Programcsoport alkalomszerűen, de minimum félévente ülésezik.
Alprogramok tárcaközi koordináló munkacsoportja
A környezetvédelmi miniszter Kr. 4. § (7) bekezdése szerinti feladatának ellátását, az alprogramok, koordinálását, tárcaközi koordináló munkacsoport segíti. Elnöke: a környezetvédelmi helyettes államtitkár vagy az általa megbízott személy.
a) külső tagok:
a Miniszterelnöki Hivatal és ezen belül a Kincstári Vagyoni Igazgatóság és az Állami Privatizációs Rt., a Pénzügyminisztérium, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, a Belügyminisztérium, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, a Gazdasági Minisztérium, az Egészségügyi Minisztérium, az Oktatási Minisztérium, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, az Országos Területfejlesztési Központ, továbbá az Alprogramok irányítóinak kijelölt képviselői.
b) belső tagok:
a KöM-témában érintett főosztályainak és a koordinációs egység meghívott képviselői,
c) tanácskozási jogú tagok:
az érintett szakértői szervezetek képviselői.
ac) Ellenőrzés
Feladat:
Az OKKP keretében folyó tevékenységek átfogó, illetőleg részletes pénzügyi és szakmai ellenőrzése.
Felelős:
Az ellenőrzésért a közigazgatási államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
Az ellenőrzést – külső szakértők bevonásával – az Ellenőrzési Önálló Osztály, a környezetvédelmi helyettes államtitkár, és a Főcsoport végzik.
Eljárás:
Az ellenőrzési feladatokat a KAC működtetési feladatok keretében és szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
Az ellenőrzésre vonatkozik még a KöM ellenőrzési szabályzat.
ad) OKKP-működtetés
Feladat:
Az OKKP részeinek és egészének működtetése a KAC szabályozásának és a szakmai követelményeknek megfelelően. A működtetési feladatok jellegük szerint lehetnek:
– szakmai jellegű feladat: a környezetvédelmi helyettes államtitkár felelősségébe tartozó feladatok szakmai előkészítésében való részvétel jelen utasítás szerint, továbbá a KGI számára megjelölt feladatok ellátása
– pénzügyi jellegű feladat: az OKKP KAC keretében történő pénzügyi feladatai a KAC utasítás szerint a Főcsoport számára megjelölt feladatok ellátása (pénzügyi értékelés, számviteli nyilvántartás, pénzügyi kifizetések ellenjegyzése stb.),
– beruházói jellegű feladat: a KöM, illetve intézményei, szervezetei által megvalósítandó beruházások lebonyolítása a beruházás előkészítésétől – beleértve a területvásárlást, kisajátítást, területkezelést – az utóellenőrzésig, a KAC-utasítás szerint a területkezelési egység számára megjelölt feladatok ellátása.
A működtetési feladatok közé tartoznak a nyilvántartási feladatok, a beszámolók előkészítésének feladatai. A szakmai nyilvántartási feladatok az alábbiak:
– Az OKKP során keletkezett levelezés, dokumentumok, tanulmányok rendszerezése, rendezett tárolása.
– A kijelölt dokumentáció folyamatos digitális archiválása.
– Szakirodalmi gyűjtemény, kézi könyvtár kezelése.
– Megkeresés esetén adatszolgáltatás, információátadás.
A pénzügyi nyilvántartási szabályokat a KAC-rendelet és az Áht. szabályozása tartalmazza. A beruházói feladatokhoz kapcsolódó nyilvántartást a folyamat egészére kell elkészíteni a szakmai és pénzügyi nyilvántartási követelményekkel összehangoltan.
A háromféle nyilvántartási rendszer összehangolását, egységességét biztosítani kell.
A nyilvántartások alapján a végrehajtók havonta rendszeresen és igény szerint szolgáltatnak adatot a közigazgatási államtitkár és a környezetvédelmi helyettes államtitkár felé.
Kormányhatározatok szerint a KöM-öt érintő kármentesítési beruházásokkal kapcsolatos, KöM-re háruló feladatok ellátása.
Felelős:
A működtetés szakmai jellegű feladataiért felelős a koordinációs egység vezetője, a pénzügyi jellegű feladataiért a Főcsoport vezetője, a beruházói jellegű feladatokért a területkezelési egység vezetője.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A működtetés szakmai jellegű feladatait a koordinációs egység, a pénzügyi jellegű feladatait a Főcsoport, a beruházói jellegű feladatokat a területkezelési egység végzi, szükség szerint külső szakértők bevonásával.
Eljárás:
Az OKKP működtetési feladatokat a KAC működtetési feladatok keretében és szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
A Főcsoport, a koordinációs egység és a területkezelési egység számára megállapított feladatok forrását az OKKP ezen részében kell tervezni, kivéve az OKKP valamelyik részéhez kapcsolódó, de más intézmény, vagy külső szakértő által ellátandó feladatok forrását.
ae) K + F feladatok
Feladat:
Az OKKP szakmai megalapozásával kapcsolatos kutatási és műszaki fejlesztési feladatok ellátása.
Felelős:
A K + F feladatokért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A K + F feladatok végrehajtását a környezetvédelmi helyettes államtitkár – a KöM kutatási és műszaki fejlesztési tevékenységével összhangban – az irányítása alá tartozó szervezeti egységek útján, illetve a KöM érintett szervezeteinek bevonásával, a külső szakértők segítségével végzi.
Eljárás:
Az OKKP K + F feladatait a KAC közcélú feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
af) PR-feladatok
Feladat:
Az OKKP-t érintő KöM kommunikációs tevékenység ellátása – a KöM kommunikációs tevékenységével összehangoltan – az OKKP jelentősebb eredményeinek közreadása (kiadványok szerkesztőbizottság működtetésével, internet, CD-lemez stb.).
Felelős:
A környezetvédelmi helyettes államtitkár a KöM PR-feladataiért felelős egység vezetőjének bevonásával.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A PR-feladatok végrehajtását a környezetvédelmi helyettes államtitkár külső szakértők segítségével végzi.
Eljárás:
Az OKKP PR-feladatait a KAC közcélú feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
ag) Hazai és nemzetközi kapcsolatok
Feladat:
A nemzetközi együttműködésekkel, támogatásokkal kapcsolatos tárcaszintű feladatok ellátása, illetve a programhoz kapcsolódó továbbképzési, oktatási, feladatok szakmai irányítása, továbbá részvétel hazai és nemzetközi konferenciákon, előadások tartásával.
Felelős:
A hazai és nemzetközi kapcsolatokért az EU-integrációért és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár a felelős, a környezetvédelmi helyettes államtitkár bevonásával.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A hazai és nemzetközi kapcsolatok feladatainak végrehajtását az EU-integrációért és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár az irányítása alá tartozó szervezeti egységek útján, külső szakértők segítségével végzi. A környezetvédelmért felelős helyettes államtitkár a feladatokat a koordinációs egység bevonásával végzi.
Eljárás:
A hazai és nemzetközi kapcsolatok feladatait a KAC közcélú feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
ah) Szabályozás
Feladat:
Az OKKP megalapozott működtetéséhez szükséges jogi, műszaki, gazdasági szabályozás koncepcionális előkészítése, kidolgozása, előterjesztése, továbbá a témakört érintő hatályos jogszabályok hatékony és eredményes működtetési feltételeinek elősegítése.
Felelős:
A szabályozási feladatokért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A szabályozási feladatok végrehajtását a környezetvédelmi helyettes államtitkár az irányítása alá tartozó szervezeti egységek útján, a koordinációs egység bevonásával, továbbá külső szakértők segítségével végzi.
Eljárás:
A szabályozási feladatokat a KAC közcélú feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
b) Országos feladatok
ba) KÁRINFO és FAVI információs rendszerek fejlesztése, működtetése
Feladat:
A Kr. 17. §-a szerinti Környezetvédelmi Felszín Alatti Víz és Földtani Közeg Nyilvántartási Rendszer (FAVI) részeként, a felszín alatti vizet, illetve földtani közeget veszélyeztető, szennyező, károsító szennyező források, továbbá a szennyezett területek térinformatikai rendszerének (KÁRINFO) továbbfejlesztése. A FAVI nyilvántartási rendszerrel összhangban, a KÁRINFO-hoz kapcsolódó eszközbeszerzések és informatikai oktatási programok végrehajtása. Felelős:
A KÁRINFO-ért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A KÁRINFO-val kapcsolatos feladatok végrehajtását a környezetvédelmi helyettes államtitkár az irányítása alá tartozó szervezeti egységek útján, a koordinációs egység tevékenységére támaszkodóan, továbbá külső szakértők segítségével végzi.
Eljárás:
A KÁRINFO-val kapcsolatos feladatokat a KAC közcélú feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
bb) Szennyező források, szennyezett területek számbavétele
Feladat:
A környezeti elemekre vonatkozó egységes adatszolgáltatási és nyilvántartási követelményekre figyelemmel, a 9. pont szerinti információs rendszerekre támaszkodóan a felszín alatti vizet, illetve földtani közeget veszélyeztető szennyező források teljes körű országos számbavétele [a 2205/1996. (VII. 24.) Korm. határozat 6. pontja szerint]. Felelős:
Az országos számbavételért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
Az országos számbavétel végrehajtása a koordinációs egység feladata.
Eljárás:
Az országos számbavétel feladatait a jogszabály érvényesítést elősegítő feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
Az országos számbavétel a szennyezőforrásokról, szennyezett területekről információval rendelkező szervezetek megkeresésével kezdődik, majd velük szerződést kell kötni az ASZF, illetve B adatlapok kitöltésére. A számbavétel részét képezi az adatok felülvizsgálata is. A számbavétel során biztosítani kell, hogy átfedések ne legyenek, az adatok kitöltöttsége lehetőség szerint teljes körű és homogén legyen.
bc) NKPL módszertani fejlesztése, összeállítása, aktualizálása
Feladat:
A Kr. 4. § (9) bekezdése alapján készül az NKPL. Az NKPL előminősítés, relatív kockázatbecslés, illetőleg – a kármentesítés egyes szakaszaiban – kockázatfelmérés alapján meghatározott fontossági sorrend. A veszélyeztetés, szennyezés ismertségi állapotától függően különböző szintű adatokra támaszkodva, a kármentesítés (tényfeltárás, műszaki beavatkozás, utóellenőrzés) különböző szakaszaira eltérő módszerekkel készülő különböző (I. II. és III.) prioritási listák. A szennyező források, szennyezett területek évről évre növekvő számbavételi adataira támaszkodó NKPL módszertana folyamatosan ciklikus fejlesztés alatt áll. Az NKPL különböző (I. II. és III.) prioritási listáiban lévő adatokra támaszkodva készül el – a fontossági sorrend és a források figyelembevételével összeállított – a környezetvédelmi miniszter felelősségi körébe tartozó kármentesítési feladat-végrehajtások évenként aktualizált ütemterve is.
Felelős:
Az NKPL készítéséért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
Az NKPL-készítés feladatainak végrehajtása a koordinációs egység feladata.
Eljárás:
Az NKPL-készítés feladatait a jogszabály-érvényesítést elősegítő feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
Az NKPL készítésébe bevonandók az országos számbavételben adatot szolgáltatók: az NKPL-módszertant (és szoftvert) megadva a prioritási számot az adatszolgáltatók is meghatározhatják, amelyet a KGI-KKK-nak már csak felülvizsgálnia kell.
A KAC-pályázatok és megelőlegezési kérelmek elbírálási igényével összhangban az ASZF-adatlapok alapján prioritási számot kell adni a szennyező forrásoknak és szennyezett területeknek május 31-ig.
Az NKPL-be folyamatosan fel kell venni és prioritási számot kell adni azoknak a szennyezett területeknek, amelyre KAC-pályázatot, megelőlegezési kérelmet nyújtottak be.
bd) Önkormányzati alprogramok előkészítése
Feladat:
A Kormány 2304/1997. (X. 8.) határozata mellékletének b) pontja szerinti önkormányzati alprogramok kialakításának érdekében támogatható
– az önkormányzati felelősségi körbe tartozó területek számbavétele;
– KÁRINFO-ban alkalmazott, a prioritási szám megállapításához szükséges „ASZF” és „B” adatlapok kitöltése;
– a számba vett területek prioritási számainak meghatározása;
– a Nemzeti Kármentesítési Prioritási Listára (NKPL) történő kerülés elősegítése;
– az önkormányzati alprogram kidolgozása (feladatok meghatározása, ütemezés, finanszírozási források megjelölése).
Felelős:
Az önkormányzati alprogramok előkészítéséért, koordinálásáért a környezetvédelmi helyettes államtitkár a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
Az önkormányzati alprogramok előkészítési feladatainak végrehajtása a koordinációs egység feladata.
Eljárás:
Az önkormányzati alprogramok előkészítési feladatait a KAC közcélú feladatok keretében, a közcélú pályázati rendszer szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
A KAC pályázati felhívás kidolgozása a környezetvédelmi helyettes államtitkár feladata. A pályázatok koordinációjával kapcsolatos feladatokat, a pályázatok szakmai értékelését a környezetvédelmi helyettes államtitkár végzi, ebbe bevonja a KGI Kármentesítési Koordinációs Központot, aki a pályázat NKPL-ben elfoglalt helyét adja meg. A pályázatok pénzügyi értékelése a Főcsoport feladata. A döntést a környezetvédelmi helyettes államtitkár hozza meg. A pályázatokkal kapcsolatos szerződéskötési és finanszírozási feladatokat a Főcsoport látja el. A szakmai ellenőrzés feladataiban a KGI KKK vesz részt.
Az alprogram készítéséhez a KGI KKK módszertani segítséget nyújt.
be) Tárcák alprogramjainak előkészítése:
Feladat:
A Kr. 4. § (3) bekezdés b) pontja szerint állami felelősségi körű, különböző tárcákhoz tartozó kármentesítésekkel kapcsolatos koordinációs feladatok ellátása a Kr. 4. § (6) és (7) bekezdései alapján, a 2205/1996. (VII. 24.) Korm. hat. 3. pontja, illetve a 2304/1997. (X. 8.) Korm. hat. 2. és 3. pontjaira is figyelemmel. Felelős:
A tárcák alprogramjainak előkészítéséért, koordinációjáért a környezetvédelmi helyettes államtitkár.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A tárcák alprogramjainak előkészítési feladatainak végrehajtásában részt vesz a környezetvédelmi helyettes államtitkár, a Főcsoport és a koordinációs egység, továbbá az Alprogramok tárcaközi munkacsoportjának delegált tagjai.
Eljárás:
A tárcák alprogramjainak előkészítési feladatait a jogszabály érvényesítést elősegítő feladatok keretében, az egyedi döntés szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
A környezetvédelmi helyettes államtitkár kidolgozza a vonatkozó KAC közcélú pályázati felhívást.
Az alprogram készítéséhez a koordinációs egység módszertani segítséget nyújt.
c) Egyedi feladatok
ca) KöM felelősségébe tartozó egyedi projektek
Feladat:
A KAC-utasítás 33. §-a szerinti KöM egyedi feladatok kármentesítésének végrehajtása. Felelős:
A KöM felelősségébe tartozó egyedi projektekért a közigazgatási államtitkár a környezetvédelmi helyettes államtitkár bevonásával.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A KöM felelősségébe tartozó egyedi projektek végrehajtásában részt vesz a környezetvédelmi helyettes államtitkár, mint koordináló és keretgazda, a környezetvédelmi felügyelőségek a koordinációs egység koordinálásában a szakmai előkészítés, a Főcsoport pénzügyi előkészítés tekintetében, továbbá a területkezelési egység a beruházások lebonyolításának felelőseként külső vállalkozók bevonásával.
Eljárás:
A KöM felelősségébe tartozó egyedi projekteket környezetvédelmi és természetvédelmi programok, feladatok keretében, a prioritási listán alapuló rendszer szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
Feladat:
A KAC-utasítás 34. §-a szerinti kármentesítésének végrehajtása. Felelős:
A megelőlegezési projektekért a közigazgatási államtitkár a környezetvédelmi helyettes államtitkár bevonásával a felelős.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A megelőlegezési projektek végrehajtásában részt vesz a környezetvédelmi helyettes államtitkár, mint koordináló és keretgazda, a környezetvédelmi felügyelőségek a koordinációs egység koordinálásában a szakmai előkészítés tekintetében, a Főcsoport a pénzügyi előkészítés tekintetében, továbbá a területkezelési egység a beruházások lebonyolításának felelőseként, külső vállalkozók bevonásával.
Eljárás:
A megelőlegezési projekteket környezetvédelmi és természetvédelmi programok feladatok keretében, a prioritási listán alapuló rendszer szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.
cc) Ismert, fedezethiányos kármentesítések támogatása
Feladat:
Az általános pályázati rendszer keretében pályázatot a kármentesítésre kötelezett nyújthat be. A kármentesítés akkor támogatható, ha a kötelezett a kármentesítési határozatnak megfelelő ütemben nem tudja finanszírozni kármentesítési feladatainak elvégzését. A kármentesítés szakaszaival összehangoltan pályázat nyújtható be:
a) tényfeltárásra,
b) műszaki beavatkozásra,
c) utóellenőrzésre,
d) kármentesítés több szakaszára együttesen, amelyeket a környezetvédelmi felügyelőség a kármentesítési határozatában összevontan kezel
Felelős:
A miniszteri utasítás szerint környezetvédelmi helyettes államtitkár
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
Az általános pályázati rendszerben, a miniszteri utasítás szerint
Eljárás:
Az általános pályázati rendszerben, a miniszteri utasítás szerint
cd) Területkezelés, területvásárlás, barnamezős projektek
Feladat:
A prioritási listán alapuló rendszer működtetése, valamint az ismert, fedezethiányos kármentesítések támogatása során szükségessé válhat:
– A kedvező területek megvétele, kisajátítása, illetve a terület kezelői jogai átvételének lebonyolítása.
– Adott területeken a jövőbeni területhasználat(ok) megtervezése, az adott térség területrendezési-, területfejlesztési terveivel összhangban, szükség esetén a tervek módosításának kezdeményezése, az érintett hatóságokkal, szervezetekkel és jövőbeni hasznosítókkal folyamatos, iterációs egyeztetések lebonyolítása, az ehhez kapcsolódó tervezési, szervezési, koordinációs feladatok ellátása.
– A területeken a kármentesítési beruházások végrehajtása a ca) és cb) pontok szerint, továbbá az utóellenőrzési feladatok ellátása.
– A területek hasznosítása, értékesítése.
Felelős:
A közigazgatási államtitkár a környezetvédelmi helyettes államtitkár bevonásával.
Végrehajtó szervezet, szervezeti egység:
A feladat végrehajtásában részt vesz a természetvédelmi helyettes államtitkár, környezetvédelmi helyettes államtitkár, mint koordináló és keretgazda, a nemzeti park igazgatóság, a környezetvédelmi felügyelőségek a koordinációs egység koordinálásában, a szakmai előkészítés tekintetében, a Főcsoport a pénzügyi előkészítés tekintetében, továbbá a területkezelési egység a végrehajtás felelőseként, szükség esetén külső vállalkozók bevonásával.
Eljárás:
A KöM egyedi feladatok és a megelőlegezési projektekhez kapcsolódóan, annak részeként a környezetvédelmi és természetvédelmi programok feladatok keretében, a prioritási listán alapuló rendszer szabályai szerint kell finanszírozni és működtetni.