• Tartalom

3/2001. (EüK. 20.) EüM utasítás

3/2001. (EüK. 20.) EüM utasítás*

az Egészségügyi Minisztérium fejezet költségvetéséből finanszírozott beruházások és felújítások eljárási rendjéről és felügyeleti feladatairól

2001.10.05.
1. A SZABÁLYZAT ÉRVÉNYESSÉGE
1.1. A Szabályzat érvényessége kiterjed valamennyi, az Egészségügyi Minisztérium felügyelete alatt álló, önálló gazdálkodási jogkörrel felruházott szervezet, a minisztérium Gazdasági Igazgatósága, a Semmelweis Egyetem, valamint az egyetemi Egészségügyi Centrumok (továbbiakban: intézetek) részben vagy egészben a tárca által kezelt előirányzatok terhére megvalósítandó (építési) beruházásaira és (szolgáltatási) felújításaira.
1.2. A Szabályzat rendelkezéseit alkalmazni kell e beruházások és felújítások előkészítésénél, felügyeleti hatáskörben történő jóváhagyásánál, a költségvetési éves tervezés ide vonatkozó feladatainál, a megvalósítás ellenőrzésénél, valamint a beruházások és felújítások lezárásánál. A Szabályzat végrehajtása során az Egészségügyi Minisztérium a finanszírozói, az intézetek a beruházói feladatok ellátásáért felelősek.
1.3. A szabályozásra kerülő folyamat az alábbi megvalósítási fázisokat tartalmazza egymásra épülő, időrendi csoportosításban és felsorolásban:
I. Előkészítés és felügyeleti hatáskörben történő jóváhagyás:
- szakmai programok elkészítése és benyújtása,
- szakmai programok értékelése és jóváhagyása,
- tervpályázatok kiírása, illetve lefolytatása,
- műszaki-tervezési programok elkészítése és benyújtása,
- műszaki-tervezési programok értékelése és jóváhagyása,
- műszaki tervdokumentációk elkészíttetése,
II. Éves beruházási - felújítási terv elkészítése,
III. A tervek végrehajtása:
- közbeszerzési eljárás lefolytatásának engedélyezése,
- közbeszerzési eljárások lefolytatása,
- megvalósítás és ellenőrzés,
- beruházások és felújítások lezárása.
2. ELŐKÉSZÍTÉS ÉS FELÜGYELETI HATÁSKÖRBEN TÖRTÉNŐ JÓVÁHAGYÁS
2.1. A JÓVÁHAGYÁSHOZ SZÜKSÉGES DOKUMENTUMOK
A beruházási és felújítási igények indokoltságának, szükségességének alátámasztására az intézeteknek információkat, illetve adatokkal alátámasztott programokat kell összeállítani.
A jóváhagyáshoz a következő dokumentációk szükségesek:
- Orvosszakmai vonatkozású feladatoknál az 1/1997. (NK. 4.) NM sz. utasítás szerint összeállított szakmai tervezési program, valamint az ezt követően a 2/1997. (NK. 4.) NM sz. utasításnak megfelelően elkészített műszaki-terve-zési program;
- Orvosszakmától független, infrastrukturális jellegű fejlesztéseknél, felújításoknál a 2.3. pont alatt ismertetett intézeti fejlesztési igénybejelentés, valamint ezt követően az előzőekben említett műszaki-tervezési program;
- Amennyiben a fejlesztés, illetve a felújítás várható előirányzata a Kbt. hatályát meghatározó értékhatárt nem éri el, egyszerűsített tartalmú igénybejelentés.
2.2. SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTTETÉSE ÉS JÓVÁHAGYÁSA
A szakmai program célja, hogy az adott intézmény szakmai feladataiból kiindulva, olyan fejlesztési javaslatot fogalmazzon meg, amely illeszkedik az egészségügy korszerűsítésének programjához, valamint a korszerű funkcionális kapcsolatok kialakítása mellett lehetővé teszi a fejlett technika alkalmazását és hozzájárul a működés racionalizálásához is.
A szakmai program tartalmának alkalmasnak kell lennie a szakmai döntések előkészítésére és meghozatalára, biztosítva minden olyan információt, amely a beruházással vagy rekonstrukcióval megvalósuló fejlesztés alternatív lehetőséget feltáró tervpályázat, illetve műszaki-tervezési program kidolgozásához szükséges.
2.2.1. Az Egészségügyi Minisztérium Költségvetési Főosztálya (a továbbiakban: Költségvetési Főosztály) felhívására az állami költségvetésben a fejezet részére biztosított előirányzatok függvényében az egészségügyi miniszter által jóváhagyott szakmai programok prioritásával az intézetek elkészítik és elfogadás céljából megküldik a beruházások, illetve rekonstrukciók a (továbbiakban: beruházások) szakmai-tervezési programjait.
2.2.2. Az intézetek az év folyamán maguk is kezdeményezhetik szakmai vagy műszaki-tervezési program előterjesztését elsősorban akkor, ha a javaslat működési körüknek csupán egy meghatározott részére vonatkozik, illetve vis- major helyzet esetében.
2.2.3. A szakmai-tervezési program jóváhagyására az intézet felügyeletét ellátó szakfőosztály vezetőjének előterjesztése alapján a felügyelő helyettes államtitkár - szükség szerint az illetékes szakmai szervezetek bevonásával - jogosult, a Költségvetési Főosztály vezetőjének egyidejű tájékoztatásával.
2.2.4. A szakmai-tervezési program benyújtója az adott intézmény egyszemélyi felelős vezetője.
2.2.5. A szakmai-tervezési programok jóváhagyásának határideje a benyújtást követő 60 napon belül.
2.3. INTÉZETI FEJLESZTÉSI IGÉNYBEJELENTÉSEK
2.3.1. Azokat az elsősorban infrastrukturális jellegű beruházási és felújítási igényeket, amelyekkel kapcsolatosan orvos-szakmai fejlesztési igény nem jelentkezik, a Költségvetési Főosztály az intézmény felügyeletét ellátó szakfőosztállyal együttműködve az intézeti igénybejelentések alapján bírálja el.
2.3.2. Az igénybejelentés tartalma formához nem kötött, benyújtója az adott intézet egyszemélyi felelős vezetője.
2.3.3. Az igénybejelentésnek minimálisan tartalmaznia kell:
- a beruházás-felújítás szükségességének indokolását,
- a megoldási lehetőségeket és ezek közül a legelőnyösebb ismertetését,
- a létrehozandó, átalakításra, illetve felújításra kerülő épület-építmény megközelítő műszaki, alapterületi adatait,
- bázis és prognosztizált áron az előzetesen becsült költségelőirányzatot.
2.3.4. A megalapozottnak tekintett infrastrukturális intézeti fejlesztési igénybejelentések elfogadásáról a Költségvetési Főosztály vezetőjének előterjesztése alapján a közgazdasági helyettes államtitkár dönt, a szakfőosztály vezetőjének egyidejű tájékoztatása mellett, a jóváhagyást követő 60 napon belül.
2.4. TERVPÁLYÁZATOK KIÍRÁSA ÉS LEFOLYTATÁSA
2.4.1. Tervpályázat kiírásra kerülhet jóváhagyott szakmai program, illetőleg ha nem orvosszakmai (infrastrukturális) fejlesztésről van szó, a közgazdasági helyettes államtitkár által elfogadott intézeti fejlesztési igénybejelentés alapján.
2.4.2. A tervpályázat kiírására és lefolytatására a 16/1998. (VI. 3.) KTM sz. rendelet előírásait kell alkalmazni.
2.4.3. A tervpályázat kiírója az érdekelt intézet. A tervpályázat feltételeiről és kereteiről a Költségvetési Főosztály tájékoztatja az intézetet.
2.4.4. A tervpályázat bíráló bizottságába az illetékes minisztériumi szakfőosztály és a Költségvetési Főosztály képviselőjét meg kell hívni. A részvétel biztosítása eseti döntés függvénye. Az 500,0 millió Ft feletti értékű beruházás és a 200,0 millió Ft feletti értékű felújítás esetén a minisztériumi képviselet kötelező.
2.5. MŰSZAKI TERVEZÉSI PROGRAMOK,
MŰSZAKI DOKUMENTÁCIÓK KIDOLGOZÁSA ÉS JÓVÁHAGYÁSA
A műszaki tervezési program célja, hogy bemutassa a jóváhagyott szakmai program alapján felmerülő egészségügyi ellátási (szolgáltatási) feladatok megvalósításának gazdasági és műszaki feltételrendszerét.
A program tartalmának alkalmasnak kell lennie a beruházás és rekonstrukció legelőnyösebb megoldási lehetőségének kiválasztására, a kapcsolódó költségek vizsgálatára és alapul kell szolgálnia a további műszaki tervdokumentációk elkészítéséhez.
2.5.1. A jóváhagyott szakmai-tervezési programok (elfogadott igénybejelentések) alapján, a lefolytatott tervpályázat eredményeinek felhasználásával az intézeteknek el kell készíttetniük a fejlesztés műszaki-tervezési programjait és ezeket felülvizsgálat és jóváhagyás céljából a Költségvetési Főosztályhoz kell megküldeni.
2.5.2. A műszaki-tervezési programokat a minisztérium Beruházási Bizottsága bírálja el. A Beruházási Bizottság vezetője a közgazdasági helyettes államtitkár, titkársági fel-adatait a Költségvetési Főosztály látja el. Állandó tagja a Költségvetési és az Egészségpolitikai Főosztály vezetője. A Be-ruházási Bizottság az adott feladat függvényében kiegészíthető további tagokkal, vagy esetenként külső szakértőkkel.
2.5.3. Amennyiben a felülvizsgálat eredményeképpen a műszaki-tervezési programok nem fogadhatók el, illetve korrekcióra vagy kiegészítésre szorulnak, ezeket a Költségvetési Főosztály az intézeteknek átdolgozásra - a kérdéses pontok megjelölésével - visszaküldi.
2.5.4. A műszaki-tervezési programokat a Költségvetési Főosztály terjeszti fel a jóváhagyási hatáskörrel rendelkező vezetők részére.
2.5.5. Jóváhagyási hatáskörök:

200 millió Ft alatti értékű beruházás és
50 millió Ft alatti értékű felújítás esetén:

A Költségvetési Főosztály vezetője, a szakfőosztály vezetőjének egyidejű értesítésével

200-500 millió Ft. közötti értékű beruházás és
50-200 millió Ft közötti értékű felújítás esetén:

A Költségvetési Főosztály vezetőjének a szakfőosztály vezetőjének egyetértésével előterjesztett javaslatára a közgazdasági helyettes állam-titkár

500 millió Ft. feletti értékű beruházás és
200 millió Ft feletti értékű felújítás esetén:

A közgazdasági helyettes államtitkár a szakfőosztály felügyeletét ellátó helyettes államtitkár egyetértésével előterjesztett javaslatára a miniszter, illetve átruházott hatáskörben a közigazgatási államtitkár

2.5.6. A műszaki-tervezési programok jóváhagyásáról az előterjesztőket a Költségvetési Főosztály értesíti.
2.5.7. Az intézetek a jóváhagyott műszaki-tervezési programok alapján felhatalmazást kapnak az építési engedélyezési és a közbeszerzési eljárás lefolytatására alkalmas (tender) tervdokumentáció elkészíttetésére.
3. A MINISZTÉRIUM ÉVES BERUHÁZÁSI ÉS FELÚJÍTÁSI TERVÉNEK ÖSSZEÁLLÍTÁSA
3.1. A Pénzügyminisztérium által meghatározott, központi költségvetés tervezési metodikában rögzített fejlesztési sarokszámok és határidő figyelembe vételével a Költségvetési Főosztály előzetes beruházási és felújítási javaslatot készít, melyet a miniszter hagy jóvá.
3.2. A terv összeállítása során valamennyi jóváhagyott műszaki-tervezési programmal alátámasztott fejlesztési igényt - a minisztérium által meghatározott prioritások figyelembe vételével - az előkészítésre vagy előkészítésre és kezdésre javasolt témák között szerepeltetni kell.
3.3. A költségvetési törvény parlamenti jóváhagyásától függően szükségessé váló korrekciókat a Költségvetési Főosztály a tervben átvezeti és javaslatot tesz a kisebb beruházások és felújítások - az eddigi tervfázisokban - egy összegben meghatározott előirányzatainak intézeti felosztására, valamint a központi tartalék összegére. A korrigált terveket az intézeti keretfelosztásokkal együtt a vezetői értekezlet javaslata alapján a miniszter hagyja jóvá.
3.4. Az éves tervben elfogadott tartalékkeret felhasználásáról a miniszter dönt.
4. TERVEK VÉGREHAJTÁSA
4.1. FELADATOK VERSENYEZTETÉSE
4.1.1. Az éves beruházási és felújítási tervben előkészítésre, valamint előkészítésre és kezdésre jóváhagyott témákról és előirányzatokról az intézeteket a Költségvetési Főosztály a tárgyév február 28-áig értesíti.
4.1.2. A Költségvetési Főosztály közlése alapján az intézetek a jóváhagyott beruházási és felújítási témáik megvalósítására - versenyeztető szakcégek bevonásával, vagy saját hatáskörben - a Kbt. előírásai szerint közbeszerzési eljárást hirdetnek.
4.1.3. A Kbt. szerinti értékhatárt meghaladó beruházások és felújítások esetében a beruházó intézetek minden alkalommal kötelesek a közbeszerzési eljárásban a minisztérium orvos-szakmai, beruházás-szakmai és jogi képviseletét kérni.
4.1.4. A közbeszerzési eljárásban való részvételt a minisztérium köteles biztosítani.
4.1.5. A közbeszerzési eljárás eredményének kihirdethetőségéhez a minisztérium hozzájárulását be kell szerezni. Amennyiben az elfogadásra javasolt ajánlat összege az előzetesen tervezett előirányzaton belül van, az eredmény kihirdetéséhez való hozzájárulást a közgazdasági helyettes államtitkár adja meg. Tervezett előirányzatot meghaladó ajánlat csak a miniszter hozzájárulásával hirdethető ki.
4.2. MEGVALÓSÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS
4.2.1. A közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetéséhez a minisztériumi hozzájárulást a 4.1.5. pontban foglaltak szerint meg kell szerezni. A döntésről az intézeteket a Költségvetési Főosztály értesíti, melynek alapján a nyertes vállalkozóval az intézet - mint a beruházás megvalósításáért felelős - köt szerződést.
4.2.2. A megvalósítás időszakában műszaki szükségességből, vagy szakmai tartalom változásból adódó többletköltségek elbírálásáról - a mindenkori anyagi helyzet függvényében - a miniszter dönt.
4.2.3. A finanszírozás rendjét a 134/2001. (VII. 20.) Korm. rendelettel módosított, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet szabályozza.
4.2.4. A megkezdett, illetve folyamatban lévő beruházások helyzetéről az intézet vezetésének évente egy alkalommal - a tárgyévet követő év január hó 31-ig - be kell számolnia, ennek keretében - amennyiben ilyen gondok vannak - a megvalósulást akadályozó körülményekről. A beszámolót a Költségvetési Főosztály részére az intézet egyszemélyi felelős vezetője nyújtja be.
4.2.5. A minisztérium vezetése által kiemelt jelentőségűnek minősített építési beruházások megvalósításához - eseti döntés alapján - feladat és hatáskörrel felruházott minisztériumi megbízott kerül kirendelésre.
4.2.6. A minisztérium a megvalósítás során időszakos orvosszakmai, műszaki és gazdasági ellenőrzést végez helyszíni bejárások utján.
4.3. BERUHÁZÁSOK ÉS FELÚJÍTÁSOK LEZÁRÁSA
4.3.1. Az építési feladattal összefüggő beruházás és felújítás akkor tekinthető befejezettnek, ha a műszaki átadás-átvételi eljárás és üzembehelyezés eredményeképpen a használatbavételi engedélyt az intézet megkapta.
4.3.2. A pénzügyi lezárás keretében a Költségvetési Főosztály javaslatot tesz a beruházás finanszírozási alapokmányon vagy az engedélyezett felújítási kereten belül fel nem használt maradvány elvonására, illetve átcsoportosítására az értékhatár szerint döntésre jogosult vezető részére.
4.3.3. A Költségvetési Főosztály az 500 millió Ft-ot meg-haladó beruházások és a 200 millió Ft-ot meghaladó felújítások műszaki átadás - átvételi eljárásán eseti döntés alapján képviselteti magát.
4.3.4. Az intézet a beruházás befejezéséről összefoglaló jelentésben tájékoztatja a Költségvetési Főosztály vezetőjét, amelyben részletesen értékelni kell:
- a beruházási, felújítási költségek alakulását,
- a szakmai programban szereplő fejlesztési célkitűzések megvalósítását,
- valamint a jóváhagyáskor meghatározott teljesítési határidők betartását.
4.3.5. A zárójelentésben az esetleges késedelmes teljesítés okait fel kell tárni, meg kell határozni a felelősöket.
5. EGYÉB RENDELKEZÉSEK
5.1. A Szabályzat rendelkezéseinek alkalmazásakor az alábbi jogszabályok (és azok mindenkori módosításainak) hatályos előírásait szükséges figyelembe venni:
- az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet és módosításai;
- az 1997. évi XIII. törvénnyel módosított, a közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény és kapcsolódó rendelkezései;
- 1/1997. (NK. 4.) NM utasítás a fejezet költségvetéséből finanszírozott beruházások és rekonstrukciók szakmai programjának tartalmi követelményeiről;
- 2/1997. (NK. 4.) NM utasítás a fejezet költségvetéséből finanszírozott beruházások és rekonstrukciók műszaki tervezési programjának tartalmi követelményeiről;
- 45/1997. (XII. 29.) KTM rendelet az építészeti-műszaki tervdokumentáció tartalmi követelményeiről;
- 1/1996. (II. 7.) KTM rendelet a közbeszerzés keretében megvalósuló építési beruházásra vonatkozó ajánlati felhívás dokumentációjának részletes műszaki tartalmáról;
- 157/1997. (IX. 26.) Korm. rendelet az építészeti-műszaki tervezési jogosultság általános szabályairól;
- 16/1998. (VI. 3.) KTM rendelet a településrendezési és építészeti tervpályázatok részletes szabályairól;
- 1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről;
- az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény és ehhez kapcsolódó jogszabályi rendelkezések;
- a Magyar Köztársaság mindenkori, éves költségvetéséről szóló törvény,
- a 17/1998. (XII. 27.) EüM rendelet az egészségügyi szolgáltatást nyújtó egyes intézmények szakmai minimumfeltételeiről szóló 21/1998. (VI. 3.) NM rendelet módosításáról;
- 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről;
- az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény és végrehajtási rendeletei.
5.2. Az utasítás az Egészségügyi Közlönyben történő közzététel napján lép érvénybe, és előírásait minden folyamatban lévő feladat esetében alkalmazni kell, függetlenül attól, hogy az a végrehajtás mely szakaszában tart.
5.3. Az utasítás visszavonásig érvényes.
Dr. Mikola István s. k.,
egészségügyi miniszter
*

* Az utasítást a 5/2003. (EüK. 12.) ESZCSM utasítás 2003. 05. 19. napjával hatályon kívül helyezte.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére