53/2001. (HK 14.) HM utasítás
53/2001. (HK 14.) HM utasítás
a Honvédelmi Minisztérium és intézményei, valamint a Magyar Honvédség beszerzéseinek eljárási rendjéről
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az utasítás hatálya – a (2) és (3) pontban előírt eltérésekkel – kiterjed a HM fejezeti költségvetésének címei, önálló előirányzatai, keretei felett teljes vagy részjogkörrel rendelkező HM, illetve Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) központi költségvetési szerveire, illetve részjogkörű egységeire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervek).
(2) Az infrastrukturális fejlesztések és az elhelyezési ellátást biztosító beszerzések eljárási rendjét jelen utasításnak a központosított közbeszerzésekre és a közbeszerzési eljárások pénzügyi, számviteli tervezésére, a lefolytatott beszerzési eljárások eredményeképpen megkötendő szerződések ellenjegyzésére, valamint a kötelezettségvállalások bejelentésére vonatkozó szabályai kivételével, külön HM utasítás tartalmazza.
(3) Az V. fejezet hatálya nem terjed ki a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok beszerzéseire, továbbá az MH nemzetközi békemissziós feladatokban szolgálatot teljesítő kontingensekre, illetve a NATO-hoz rendelt különböző katonai képviseletekre a helyszínen történő, devizában fizetendő beszerzésekre.
ÉRTELMEZŐ RENDELKEZÉSEK
2. § Az utasítás alkalmazása szempontjából:
(1) Közbeszerzés: a módosított Közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá tartozó beszerzés.
(2) Központosított közbeszerzés: a központi költségvetési szervek központosított közbeszerzéseinek részletes szabályairól szóló 125/1996. (VII. 24.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzés (a továbbiakban: 125/1996. (VII. 24.) Korm. rendelet).
(3) Központi beszerzés: fejezeti kezelésű előirányzatok, valamint a felső szintű gazdálkodó szerv hatáskörébe tartozó központi költségvetési előirányzat terhére végrehajtott olyan tárgyi eszköz, készlet és szolgáltatás beszerzése mind hazai, mind külföldi viszonylatban, amelyekkel a HM és MH szervezeteit, valamint egyéb szervezeteket központilag látják el.
(4) Szabadkézi vétellel történő beszerzés: a központi költségvetési szervek szabadkézi vétellel történő beszerzéseinek szabályairól szóló 126/1996. (VII. 24.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzés [a továbbiakban: 126/1996. (VII. 24.) Korm. rendelet].
(5) Felsőszintű gazdálkodó szerv: az MH egészére szakmai irányítási és ellátási felelősséggel tartozó, továbbá ezen feladatkör ellátásához hatáskörébe utalt központi és intézményi költségvetési előirányzatok felett rendelkező (koordináló és javaslattételi jogkörrel rendelkező) irányító szervezet.
(6) Felsőszintű irányító szerv: szabályozás-előkészítő, valamint döntés-előkészítő, javaslattevő, irányító, szervező és ellenőrző feladatokat végző HM (szintű) szerv.
(7) Anyagnemfelelős: a honvédelmi szervezetek meghatározott eszközökre és készletekre, az ezekhez tartozó szolgáltatások igénybevételére szükséges központi költségvetés tervezésére, a jóváhagyott központi költségvetés terhére kötelezettségvállalásra felruházott szakmai irányító szervezet.
(8) Központi ellátó szerv: az anyagnemfelelős szakirányításával működő honvédelmi szerv, amely végzi a központi ellátásba vont eszközök és készletek központi költségvetés terhére szükséges beszerzési, nyilvántartási, tárolási, állagmegóvási, hadihasználatba helyezési, elosztási, üzemeltetési, ellenőrzési és egyéb (központosított szolgáltatások), részükre meghatározott feladatokat.
(9) Eszközök és készletek: a HM Számviteli Szabályzatában előírt szakmai és haditechnikai tárgyi eszközök (kis értékű tárgyi eszközök), szakmai készletek, haditechnikai termékek, hadfelszerelési cikkek és anyagok.
(10) Haditechnikai eszközök és szolgáltatások: a haditechnikai eszközök beszerzésére vonatkozó 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet mellékletében meghatározott eszközök, amelyek polgári kereskedelmi forgalomba nem, vagy csak külön engedéllyel kerülhetnek, illetve vehetők igénybe.
(11) Haditechnikai anyag: azon haditechnikai termék, amelyet a számviteli előírások szerint készletként kell nyilvántartani és feldolgozásának adott formájában csak a Magyar Honvédség használja.
(12) Infrastrukturális fejlesztések és az elhelyezési ellátás biztosítását szolgáló beszerzések:
a) építési beruházások;
b) ingatlan tulajdonjogának, vagyonkezelői jogának és használati jogának visszterhes megszerzése;
c) ingatlan felújítása, korszerűsítése, valamint az ingatlan fenntartásával (karbantartásával), üzemeltetésével kapcsolatos beszerzés;
d) energiahordozók beszerzése;
e) az elhelyezési berendezések és szakanyagok beszerzése és javítása:
f) környezetvédelmi infrastrukturális feladatok ellátásához szükséges beszerzések.
(13) Áru: a 9006/1995. (SK 4.) KSH közleménnyel hatályba léptetett Belföldi Termékosztályozás csoportosítási rendszere szerint az 1-8 pozíciókba sorolt termék, továbbá a termékhez fűződő, a termék értékét meg nem haladó értékű szolgáltatás, valamint olyan termékegyüttes, amelyek használhatósága csak a termékek összehangolása, együttműködése esetén lehetséges.
(14) Árubeszerzés: a módosított 1995. évi XL. törvény 7. § (1) bekezdés szerint az a visszterhes szerződés alapján megvalósuló tevékenység, mely a forgalomképes és birtokba vehető dolog tulajdonjogának vagy pedig használatára, hasznosítására vonatkozó jognak határozott vagy határozatlan időre történő megszerzésére irányul. A fenti törvény 7. § (2) bekezdés szerint árubeszerzésnek minősül a dologgal együtt járó szolgáltatás igénybevétele is, ha a szolgáltatás értéke nem haladja meg a dolog értékét.
(15) Szolgáltatás: a módosított 1995. évi XL. törvény 9. § (1) bekezdés szerint az árubeszerzésnek és az építési beruházásnak nem minősülő, visszterhes szerződés alapján végzett tevékenység.
(16) Ipari javítás: minden olyan javítási szolgáltatás, amelyet nem a HM, illetve az MH szervei hajtanak végre.
(17) Importbeszerzés: közvetlenül külföldi gazdálkodó (termelő, forgalmazó) szervezettől való beszerzés, vagy hazai gazdálkodói szervezettől, kereskedelmi forgalomba hozatali engedéllyel még nem rendelkező termék, szolgáltatás beszerzése, illetve olyan termék és szolgáltatás beszerzése, amely a külföldi gazdálkodó szervezettől kizárólagosan a HM és MH részére történik.
(18) Fejezeti szintű költségvetés: a Honvédelmi Minisztérium költségvetési fejezetében a honvédelmi szervezetek alaptevékenysége és ellátási feladatainak végzéséhez cím és alcímek szerinti csoportosításban biztosított költségvetési előirányzatok összessége.
(19) Közbeszerzési eljárást kezdeményező: azon honvédelmi szervezet vagy személy, amely vagy aki a beszerzés elrendelésére gazdálkodási, illetve kiadási előirányzatát terhelő fizetési kötelezettségvállalási jogosultsággal rendelkezik. Kezdeményezők lehetnek alapító okiratukban besoroltak alapján az előirányzataik felett teljes jogkörrel vagy részjogkörrel rendelkező költségvetési szervek, valamint részjogkörű költségvetési egységek, illetve azok vezetői. A közbeszerzési eljárás kezdeményezője amennyiben önállóan folytatja le a beszerzési eljárást, akkor ajánlatkérővé, amennyiben egyéb – arra jogosult – szervet kér fel az eljárás lefolytatására, megbízóvá válik.
(20) Ajánlatkérő: azon honvédelmi szervezet, amely a közbeszerzési eljárás kezdeményezésére és lefolytatására önállóan jogosult, vagy a közbeszerzési eljárás kezdeményezőjétől a közbeszerzési eljárás lefolytatására megbízást kap.
(21) Megbízó(k): a közbeszerzési eljárást kezdeményezők azon csoportja vagy tagja, amely(ek), vagy aki(k) a közbeszerzési eljárást nem maga folytatja le, hanem arra az ajánlatkérőnek megbízást ad.
(22) Ajánlatkérő nevében eljáró: az a szerv, amely – a megbízó elvárásainak megfelelően – közbeszerzési eljárást lefolytatja, az ahhoz kapcsolódó közbeszerzési okmányokat, döntési javaslatokat és szerződéstervezetet előkészíti és átadja az ajánlatkérő részére.
A KÖZPONTI BESZERZÉS
A központi beszerzésben érintett szervek hatásköre és feladatai
3. § (1) A (2) bekezdés szerinti körben központi beszerzést a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) és a központi ellátó szervek végezhetnek.
(2) Központi beszerzésre jogosult:
a) a Hivatal – az Országgyűlés, a Kormány határozatai alapján, illetve a HM kezdeményezésére megvalósuló haditechnikai korszerűsítési programok végrehajtásában a fejezeti kezelésű előirányzatok terhére; – a honvédelmi szervek importbeszerzéseire, haditechnikai eszközök ipari javítására, haditechnikai eszközök beszerzésére, a hajtóanyagok beszerzésére, valamint a nettó 50 M Ft várható beszerzési érték felett kizárólagosan (Kivéve az építési beruházásokhoz, építési felújításokhoz kapcsolódó beszerzések); – mindazon beszerzésekre, amelyekre a felső szintű irányító szerv vezetője, HM szervek vezetői, vagy az anyagnemfelelős szolgálati ág főnöke, vagy az általuk meghatalmazott ellátó szervek a hivatal részére megbízást adnak;
b) a központi ellátó szerv – mindazon hazai beszerzésre, amelyre az elöljáró anyagnemfelelős szolgálati ág főnöke utasítást ad vagy hatáskörébe utalt és az nem tartozik az a) pont hatálya alá.
A hivatal hatásköre és feladatai
4. § (1) A HM és MH szervezetektől kapott beszerzésre vonatkozó megbízásai alapján – a beszerzéshez szükséges dokumentumok kézhezvételét követő 10 munkanapon belül – megkezdi majd azt követően elvégzi a közbeszerzési eljárással kapcsolatos feladatokat.
(2) Piackutatást és piacfelmérést végez, gyűjti, rendszerezi, elemzi a piaci információkat, a HM és az MH gazdálkodó szervei részére erről adatszolgáltatást nyújt. Lebonyolítja a közbeszerzési és egyéb beszerzési eljárásokat, melyek során a megbízás alapján a saját nevében szerződésben kötelezettséget vállal, ennek érdekében együttműködik a megbízóval.
(3) A beszerzések – az ajánlatkérő igényének megfelelő, illetve vele egyeztetett – szerződés szerinti ütemezéséről, teljesítéséről tájékoztatja az engedélyezőt, az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokságot (a továbbiakban: MH ÖLTP) a megbízást adó anyagnemfelelőst. A szerződéseket akadályozó tényezőkről értesíti a megbízást adó honvédelmi szervezet vezetőjét és szükség esetén kezdeményezi a megbízás módosítását.
(4) A szerződések teljesítése nyomán beérkező anyagok és szolgáltatások átvételét igazoló okmányok alapján a költségviselő felé kezdeményezi a teljesített szerződések ellenértékének kifizetését, amelyhez biztosítja a szükséges bizonylatokat és okmányokat.
(5) A hivatal az anyagnemfelelősök megrendeléseinek költségfedezetére előre biztosított pénzeszközökkel a teljesítés után valutaelszámolás esetén, ha a fizetés akkreditívről történik, annak lejáratától számított 10 munkanapon belül, ha a fizetés átutalással történik, a számla kifizetését követő 5 munkanapon belül, forintelszámolás esetén a számla kifizetését követő (terhelési értesítő dátuma alapján) 5 munkanapon belül elszámol. Azokban az esetekben, amelyekben a Hivatal az általa végzett beszerzésben nem közvetlen kifizető, az elszámolásokról negyedévenként összefoglaló jelentést készít a megbízó részére úgy, hogy az az előírt negyedévenkénti és éves beszámolási időszakban a megbízónál rendelkezésre álljon.
(6) Folyamatosan és közvetlenül kapcsolatot tart a megbízásokat adó anyagnemfelelősökkel, a központi ellátó szervekkel az import, valamint a belföldi szerződések teljesítésének vonatkozásában.
(7) Az importbeszerzéseket, a haditechnikai eszközök ipari javíttatását, valamint a központosított közbeszerzésbe nem sorolt hajtóanyagok beszerzését kizárólagos jogosultsággal végzi. Megkéri az ehhez szükséges hatósági engedélyeket, lebonyolítja a kapcsolódó vám- szállítmányozási és bankügyleteket. Az anyagi átvételt végrehajtó központi ellátó szervezetek információi alapján intézi a felmerülő reklamációs és garanciával összefüggő ügyeket.
(8) Az MH ÖLTP-vel együttműködve tervezi és szervezi a beszerzési, valamint egyéb kereskedelmi témájú tárgyalásokat, haditechnikai és hadfelszerelési konferenciákat, bemutatókat és konzultációkat.
(9) A HM és az MH szervek megbízásai alapján végzi a külföldi kereskedelmi utazások szervezését és elszámolását.
(10) Megbízás esetén együttműködik a HM Technológiai Hivatallal a hazai ipari javításokkal és beszerzésekkel kapcsolatos minőségbiztosítási feladatokban.
Az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság hatásköre és feladatai
5. § (1) A felsőszintű irányító szervekkel együttműködve részt vesz a tárgyévre jóváhagyott logisztikai központi és intézményi költségvetési előirányzat lebontásában, a hatáskörébe utalt előirányzatok jóváhagyásában.
(2) Megtervezi az anyagnemfelelős szervek által a finanszírozási tervben meghatározott beszerzésekhez a költségvetési támogatás ütemezését és az érintett pénzügyi szervek útján figyelemmel kíséri ennek megvalósulását.
(3) Biztosítja az anyagnemfelelős központi költségvetési gazdálkodóknál, illetve az intézményi költségvetési gazdálkodóknál a hivatal részére, illetve az általuk megadott megbízások teljesítéséhez szükséges pénzügyi fedezetet úgy, hogy az a kötelezettségvállalás szerinti időben rendelkezésre álljon.
(4) A tárgyévben folyamatosan adatokat szolgáltat a kiemelt beszerzések helyzetéről a HVK Logisztikai Csoportfőnökség és a HVK Haderő Tervezési Csoportfőnökség vezetői, valamint a HM érintett szervei részére.
(5) Az anyagnemfelelős szolgálati ágak jelentései, illetve a hivatal tájékoztatása alapján döntésre előkészíti a beszerzési feladatok módosításával kapcsolatos javaslatokat és intézkedik a költségvetési előirányzatok módosítására.
(6) Döntésre előkészíti az MH tagjai kereskedelmi utazásainak engedélyezését.
(7) Gyűjti a katonai szervezetek közbeszerzési eljárásairól felterjesztett jelentéseket és éves összegzéseket, majd ezen jelentéseket a tárgyévet követő év január 10-ig megküldi a hivatalnak.
A felsőszintű gazdálkodó szerv hatásköre és feladatai
6. § (1) A tárgyévre jóváhagyott költségvetés lebontásakor felülvizsgálja a szakterülete tárgyévi költségvetési tervjavaslatainak összeállításakor tervezett feladatokat és a jóváhagyott központi előirányzatok összhangját. Az alkalmazókkal együttműködve véglegesíti a tárgyévi központi beszerzéseket, majd jóváhagyásra felterjeszti azokat.
(2) Meghatározza a központosított ellátás körébe tartozó eszközök és készletek központi ellátó szerv tárgyévi beszerzési és ellátási feladatait. Tételesen összeállítja a Hivatalnak átadásra kerülő beszerzési megbízásokat, műszaki dokumentációt, részt vesz a közbeszerzések lebonyolításában.
(3) A központi ellátó szervek által bonyolított beszerzéseknél jelentkező minőségbiztosítási feladatokba a HM Technológiai Hivatalt minőségbiztosítási illetékességből minden esetben be kell vonni.
(4) Együttműködik a központi szervekkel a beszerzési feladatok végzésében. Önállóan vagy az alárendeltségébe tartozó központi ellátó szervezetek útján közbeszerzési eljárást kezdeményez. Az állami vagy szolgálati titkot érintő beszerzéssel kapcsolatos eljárásokat megelőzően, javaslatot tesz a közbeszerzési törvény alkalmazását kizáró előzetes döntésre.
(5) A tárgyév folyamán alárendeltjei negyedéves, valamint eseti jelentései alapján értékeli a szakterület beszerzési és értékesítési helyzetét és a feladatok esetleges módosítására az érintettek részére megteszi a szükséges javaslatokat.
A központi ellátó szervek hatásköre és feladatai
7. § (1) Az anyagnemfelelős gazdálkodó szervek által meghatározott követelmények alapján kidolgozza a hazai és import beszerzési terveket, s annak alapján elkészíti és – az előírt határidőre – felterjeszti az éves finanszírozási tervet.
(2) Megtervezi a hatáskörébe utalt hazai beszerzéseket. Az anyagnemfelelős gazdálkodó szerv főnökének intézkedése alapján a gazdálkodási körébe utalt eszközökre és készletekre, valamint szolgáltatásokra – jogszabályi előírásoknak megfelelően – végzi a közbeszerzéseket és a szabadkézi vétellel történő beszerzéseket, a jóváhagyott költségvetési keretek összegéig kötelezettséget vállal, szerződéseket (megrendeléseket) köt, módosít és bonthat fel.
(3) Az MH ÖLTP útján igényli a beszerzések finanszírozásához szükséges költségvetési támogatást.
(4) Vezeti a beszerzésekkel kapcsolatosan előírt szállítók szerinti nyilvántartást, a megrendelést (pótrendelés, lemondás) és teljesítést. A számlák alapján a szükséges pénzügyi teljesítéshez kijelöli a költséghelyeket.
(5) A Hivatal által átadott szerződések és egyéb információi alapján elvégzi az ipari javításba adással kapcsolatos előkészítési feladatokat, diszpozíciói alapján végzi a beszerzett eszközök és anyagok mennyiségi és – saját szakemberei, vagy a HM Technológiai Hivatal Minőségbiztosítási Igazgatóság útján – minőségi átvételét, a hivatal záradékolásait követően átadja a beszerzések számláit a pénzügyi és számviteli szervezetnek kiegyenlítés céljából és adatokat szolgáltat a reklamációs és garanciális ügyintézéshez.
(6) Az anyagnemfelelős gazdálkodó szerv részére, az általa meghatározott követelmények szerint a hivatal diszpozíciója alapján átvett eszközökről és készletekről negyedévenként, saját hatáskörben végzett beszerzésekről félévente, illetve a tárgyévi elszámolás időszakában összesített jelentést terjeszt fel.
A KÖZBESZERZÉSI ÉS A HADITECHNIKAI ESZKÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁSOK
MEGINDÍTÁSÁNAK ÉS AZ ELJÁRÁSOKKAL KAPCSOLATOS DÖNTÉSEK
MEGHOZATALÁNAK RENDJE
8. § A közbeszerzésekről szóló, módosított 1995. évi XL. törvény, illetve a haditechnikai eszközök beszerzésére vonatkozó eljárási szabályokról szóló 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó, a közbeszerzés értékhatárát meghaladó beszerzések esetében az alábbiak szerint kell eljárni.
9. § (1) Közbeszerzési eljárást csak a közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőjének kiválasztására döntési jogkörrel rendelkező (a továbbiakban: döntésre jogosult) engedélyével lehet indítani. Döntésre az alábbi személyek jogosultak:
amennyiben a közbeszerzés – általános forgalmi adó nélkül értendő – várható értéke meghaladja az éves költségvetési törvény szerinti mindenkori közbeszerzési értékhatár
a) 20-szorosát, a honvédelmi miniszter,
b) 15-szeresét meghaladja, de a 20-szorosát nem, a HM közigazgatási államtitkár;
c) 5-szörösét meghaladja, de a 15-szörösét nem, a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár, és
d) 5-szörösét nem haladja meg, a HM Haditechnikai Fejlesztési Főosztály vezetője, illetve informatikai és híradó beszerzések esetén a HM Informatikai és Hírközlési Főosztály vezetője.
(2) A közbeszerzések éves finanszírozási tervében nem szereplő beszerzések esetében külön, részletesen indokolni kell a terven felüli feladat (beszerzés) szükségességét és jogosságát.
(3) Informatikai és hírközlési közbeszerzések esetén az eljárások indítására és lezárására vonatkozó döntési javaslatokat a HM Informatikai és Hírközlési Főosztály vezetője készíti elő.
(4) Keretszerződések esetén az általános szerződési feltételeknek, valamint az (1)-(3) bekezdésnek megfelelően kell eljárni. Az eljárást külön engedélyeztetni kell, ahol az engedélyezés, illetve a döntés szempontjából mértékadó érték a keretszerződés teljes összege. A keretszerződés konkrétan tartalmazza a szerződés lényeges kellékeit (a szerződés tárgya, ár, szállítási határidő, minőségi követelmények stb.), és úgy kell megkötni, hogy lehetőséget biztosítson a szerződés opcionális meghosszabbítására. A keretszerződés aláírását követően évente az adott évi beszerzéseket engedélyeztetni kell.
Kérelem
10. § (1) A költségvetési előirányzattal rendelkező gazdálkodási szervezet vezetője, illetve a közbeszerzési eljárás kezdeményezője az eljárás megindítása előtt köteles szolgálati úton az 1. számú melléklet szerinti „Közbeszerzési engedélyezési kérelem” okmányon (a továbbiakban: kérelem) kérelmezni az eljárás megindítását a döntésre jogosult személytől. Az utasítás szempontjából az eljárás kezdeményezője a közbeszerzési eljárás engedélyezését kérelmező szervezet vagy szervezeti elem. Ajánlatkérő a Kbt. 1. § szerint a közbeszerzési eljárást lefolytató szervezet, illetőleg a központosított közbeszerzési eljárásban ajánlatkérésre feljogosított szervezet. A kérelem többek között tartalmazza a közbeszerzés megindításának rövid indoklását, az eljárás tervezett fajtáját, a szükséges költségvetési előirányzat biztosításának igazolását és a pénzügyi ellenjegyzést.
a) A kérelmet a mindenkor érvényes ügyviteli szabályozók1 előírásainak megfelelően kell elkészíteni, az iratokra meghatározott összes alaki kellékkel. Ennek megfelelően, a kérelem tartalmazza a közbeszerzési eljárást kezdeményező szervezet fejrészét, nyilvántartási számát, valamint a kötelező záradékot. A kérelmet legalább 4 példányban kell elkészíteni, amelyeket az ajánlatkérő, a közbeszerzési eljárást kezdeményező, az illetékes főosztály, valamint a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal kapja meg.
b) Az eljárás fajtáját – c) 2-10. pontja esetén – a vonatkozó törvényi, rendeleti, utasítási helyek pontjaira való hivatkozás mellett részletesen indokolni kell.
c) Az eljárás fajtája az alábbi lehet:
1. nyílt eljárás (Kbt. szerint)
2. nyílt előminősítéses eljárás (Kbt. szerint)
3. meghívásos eljárás (Kbt. szerint)
4. tárgyalásos eljárás (Kbt. szerint) – hirdetmény közzétételével
5. tárgyalásos eljárás (Kbt. szerint) – hirdetmény közzététele nélkül
6. nyílt eljárás (152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazásával) – ajánlati felhívással, eredmény közzététele nélkül
7. meghívásos eljárás (152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazásával)
8. tárgyalásos eljárás (152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazásával) – hirdetmény közzétételével
9. tárgyalásos eljárás (152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazásával) – hirdetmény közzététele nélkül
10. szűkítéses tárgyalásos eljárás (152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet szerint)
11. zártkörű eljárás (151/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazásával)
12. tárgyalásos eljárás (151/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazásával)
13. központosított közbeszerzés (125/1996. (VIL. 24.) Korm. rendelet szerint)
d) A 4., 6. és 8. pontokban meghatározott eljárások esetén a kérelemben fel kell tüntetni a meghívásra tervezett ajánlattevőket.
e) Keretszerződés- kötési javaslat esetén részletesen indokolni kell a keretszerződés- kötés szükségességét, a beszerzés mennyiségeinek és a költségek évenkénti megoszlásának mértékét.
f) A teljesítés tervezett ütemezésének meghatározásánál figyelembe kell venni a kbt.-ben az egyes eljárásokra meghatározott kötelezően betartandó időtartamokat2. A tervezett teljesítés nem kezdődhet korábban a közbeszerzési törvényben meghatározott eljárásokra biztosított részidőtartamok összegénél.
g) Ha az eljárás kezdeményezője jóváhagyott költségvetési előirányzattal rendelkezik, amelyből az engedélyezésre felterjesztett beszerzést finanszírozza, akkor a költségvetési előirányzatot biztosító szerv vezetője megegyezik az eljárás kezdeményezőjével. Ilyen esetekben a szerv vezetője a kérelmet mind az „eljárás kezdeményezője”, mind a „költségvetési előirányzatot biztosító szerv vezetője”-ként megjelölt helyen aláírja. Ha az eljárás kezdeményezője önálló költségvetési előirányzattal nem rendelkezik, vagy az előirányzat nincs jóváhagyva, a kérelmet az eljárás kezdeményezője helyén írja alá, míg a költségvetési előirányzatot biztosító szerv helyén az előirányzattal rendelkező szerv vezetője ír alá.
(2) A kérelem pénzügyi ellenjegyzésekor a szükséges költségvetési előirányzat megléte vagy egyéb módon történő biztosítottsága kerül vizsgálatra.
Az ellenjegyzői hatáskörök a következők:
a) a honvédelmi miniszterhez felterjesztett kérelem esetén a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár;
b) a HM közigazgatási államtitkárhoz felterjesztett kérelem esetében a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM KPSZH) főigazgató;
c) a HM védelemgazdasági helyettes államtitkárhoz felterjesztett kérelem esetében a HM KPSZH főigazgató;
d) a HM Haditechnikai Fejlesztési Főosztály vagy a HM Informatikai és Hírközlési Főosztály vezetőjéhez felterjesztett kérelem esetén az illetékes HM Területi Pénzügyi és Számviteli Igazgatóság (a továbbiakban: HM TPSZI) igazgatója, illetve a HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat (a továbbiakban: HM PSZSZ) szakmai alárendeltségébe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok vezetői.
(3) Az ellenjegyzői jogkörrel rendelkezők távolléte esetén az ellenjegyzői jogköröket a szervezetszerű helyettesük vagy az általuk kijelölt személy gyakorolja.
(4) A Kbt. 5. § (2) bekezdésében meghatározott azonos tárgyú, összevonható közbeszerzéseket egy közbeszerzési eljárás keretén belül kell végrehajtani.
(5) A kérelmeket ellenjegyzésre a HM Pénzügyi és Számviteli szervezethez kell benyújtani. Az ellenjegyzés folyamatában a HM KPSZH Ellenőrzési Igazgatóság Ellenjegyző Osztály a kérelemhez csatolja az ügyviteli szabályozók előírásainak megfelelően elkészített záradékát. A záradékot a honvédelmi miniszter részére benyújtandó kérelemhez is csatolni kell.
11. § (1) Amennyiben a közbeszerzési eljárás folyamatában a kérelemben jóváhagyott feltételektől eltérő igény merül fel, az eljárás kezdeményezője kérheti a közbeszerzési engedély módosítását. A módosítási kérelmet az eredeti kérelmet engedélyezőhöz kell felterjeszteni. Abban az esetben, ha a beszerzés költségei oly mértékben megemelkedtek, hogy a módosított költségkihatás már nem az eredeti kérelemnek megfelelő döntésre jogosult hatáskörébe tartozik, a módosítási kérelmet az új érték szerint illetékes döntéshozó részére kell felterjeszteni.
(2) Ha az eredeti közbeszerzési engedélyezési kérelemben jóváhagyott bruttó költségkihatás a közbeszerzés kiírása előtt 10%-nál nagyobb mértékben nő, új közbeszerzési engedélyezési kérelmet kell benyújtani.
(3) Ha az eredeti közbeszerzési engedélyezési kérelemben tervezett és jóváhagyott költségkihatás a beérkezett közbeszerzési pályázatok elbírálásakor készített döntési javaslatban meghaladja az eredeti összeget, az új értékhatár szerinti döntéshozó az ajánlatkérő által benyújtott közbeszerzési engedélykérelem módosítás alapján – amennyiben ezt a Kbt. lehetővé teszi – engedélyezheti az eredmény kihirdetését. Ebben az esetben a felterjesztett döntési javaslatban külön ki kell térni az eredetileg engedélyezett összegtől való eltérésre, és annak jóváhagyását a döntési javaslatban a döntéshozótól külön kérni kell.
(4) A döntéshozó által engedélyezett összeg túllépése nem lehetséges.
12. § Közbeszerzési eljárás csak az ellenjegyzett és engedélyezett „kérelem” alapján kezdeményezhető.
Döntési javaslat
13. § (1) A közbeszerzési eljárás folyamatában az ajánlatok értékelését követően, az ajánlatkérő, illetve az ajánlatkérő nevében eljáró, a döntési javaslatot küldje meg az eljárás kezdeményezőjének. Az eljárás kezdeményezője köteles indokolással alátámasztott, az ajánlatkérő szervezet szakmai és szakértői bizottsága által kialakított szakvéleményre alapozott döntési javaslatot felterjeszteni a 9. §-ban meghatározott döntésre jogosulthoz. Az eljárás kezdeményezője írásban jelezheti az ajánlatkérőnek a döntési javaslattal való egyetértését vagy attól eltérő véleményét, és felkérheti a döntési javaslat beterjesztésére.
(2) Ezen döntési javaslat tartalmazza a részletes számszaki összefogó értékelést a beérkezett ajánlatokról, a javaslatot a közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőjének kiválasztásához, valamint a szerződéskötés tervezett bruttó összegét. A javaslattevő a bizottsági javaslattól eltérő döntési javaslata esetén részletesen köteles megindokolni eltérő javaslatát. A bizottsági javaslattól eltérő döntés esetén a döntéshozó indokolása is szükséges.
(3) A döntési javaslatot úgy kell elkészíteni, hogy az eredményhirdetési határidő előtt 15 nappal a döntésre jogosulthoz beterjesztésre kerüljön.
(4) A közbeszerzési eljárás eredményhirdetését követően a hivatal a szerződés tervezetét a megbízóval egyezteti, annak írásos egyetértése esetén a vonatkozó jogszabályok szerint a szerződést megköti.
14. § (1) A HM PSZSZ, illetve az illetékes főosztályok fektessenek fel analitikus nyilvántartást a döntésre jogosultakhoz felterjesztett közbeszerzési eljárás megindítását kérelmezőkről és a döntésről.
(2) Az ajánlatkérők a közbeszerzési eljárásokról 2 példányban, a 2. számú mellékletben meghatározott forma és tartalom szerint fektessenek fel törzslapokat, amelyeken a változásokat folyamatosan vezessék át. A kitöltött közbeszerzési törzslapok egy példányát és a bekövetkezett változásokat havonta – a HM BBBH útján – küldjék meg a HM HFF részére.
15. § Amennyiben egy közbeszerzési eljárás eredménytelenül zárul, az új eljárás megindítását is a 10-13. §-okban leírtak szerint kell kérelmezni, vagy a döntési javaslatban kell előterjeszteni a döntéshozó részére. Az eredménytelen közbeszerzési eljárásról az ajánlatkérő értesíti az engedélyezési kérelmen szereplő szervezeteket.
A KÖZBESZERZÉSEK HM KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZETEN BELÜLI ELJÁRÁSI RENDJE
Az ajánlatkérés
16. § (1) A közbeszerzési eljárás során ajánlatkérő lehet:
a) szakágazati gazdálkodás vonatkozásában: a központi ellátó szervezet az ellátási feladatkörébe tartozó azon közbeszerzésekre, amelyet az anyagnemfelelős szolgálati főnök határoz meg a részére;
b) intézményi (csapat) gazdálkodási hatáskörben: az önállóan gazdálkodó, teljes jogkörrel rendelkező szervezet, a részben önállóan gazdálkodó, teljes és részjogkörrel rendelkező szervezet, valamint részjogkörű egység.
(2) A közbeszerzési eljárás során az ajánlatkérő, illetve az ajánlatkérő nevében jár el: a) a hivatal kizárólagosan a 3. § (2) bek. a) pont szerinti esetekben;
b) egyéb, a Kbt. hatálya alá tartozó áru és szolgáltatás, valamint haditechnikai termékek és szolgáltatások beszerzése esetén a HM és MH szervezetek megbízása alapján a hivatal vagy az illetékes ellátó szerv.
(3) A hivatalnak adott megbízásnak tartalmaznia kell a beszerzési feladat tárgyát, a műszaki dokumentációt, határidejét és az arra biztosított bruttó fedezetet. A megbízás rögzíti az anyagnemfelelős központi (intézményi) gazdálkodást végző gazdálkodó szerv beszerzéshez kapcsolódó jog- és hatáskörét, részletezi az elszámolás rendjét és a vonatkozó előírásokat, az esetleges együttműködésre kijelölt egyéb szervezeteket, valamint minden olyan adatot és információt, amely szükséges ahhoz, hogy a beszerzés a megbízó szándékainak megfelelően végrehajtható legyen.
Az informatikai és hírközlési közbeszerzések esetében a stratégiai vagy rendszer jellegű fejlesztések indítása a HM Informatikai és Hírközlési Főosztály vezetőjének előzetes jóváhagyásával történhet.
(4) A hivatal részére megbízásban meghatározott feladat a megbízás kézhezvételétől kezdődik és a megbízás tárgyát képező termékeknek vagy szolgáltatásoknak a megbízást adó anyagnemfelelős vagy az általa kijelölt katonai szervezet képviselője részére történő átadását követően a számlák rendezésével zárul.
(5) A hivatal a megbízás kezdetétől, annak befejezéséig a hatályos jogszabályok és központi rendelkezések keretein belül, a megbízó igényeinek figyelembevételével, a teljes jogi felelősség mellett hozza meg döntéseit a beszerzés végrehajtásának minden mozzanatában. Amennyiben a beszerzés végrehajtása során olyan előre nem látott nehézségek és teljesíthetetlen feltételek állnak elő, amelyek a megbízásban kapott felhatalmazást meghaladják, a hivatal a megbízás módosítását kezdeményezi az anyagnemfelelős központi (intézményi) gazdálkodást végző szerv vezetőjénél. A létrejött módosításban csak az eredeti megbízástól eltérő feltételeket és feladatokat kell szerepeltetni.
A közbeszerzési eljárások
17. § (1) A közbeszerzések során alapvető eljárási mód a nyílt közbeszerzési eljárás. Azonban a Kbt. által megengedett bármelyik közbeszerzési eljárás választható, ha az előírt feltételek a választott eljárásra is fennállnak. A közbeszerzési eljárás indításához rendelkezni kell a Kbt. 32. § (2) bekezdésében előírt feltételekkel, amelyeket a közbeszerzési eljárás kezdeményezőjének, vagy ha a kezdeményező azonos az ajánlatkérővel, akkor az ajánlatkérőnek kell biztosítania. Amennyiben a közbeszerzési eljárás kezdeményezője nem azonos az ajánlatkérővel, az eljárás kezdeményezőjének írásban kell megbíznia az ajánlatkérő szervezetet és a megbízásban kötelezettséget kell vállalnia a beszerzés anyagi fedezetére, valamint az eljárással kapcsolatos egyéb járulékos költségek időbeni folyósítására.
(2) A közbeszerzési eljárás kezdeményezőjének – amennyiben nem azonos az ajánlatkérővel – a jóváhagyott közbeszerzés engedélyezési kérelem kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül a következő információkat, illetve nyilatkozatot kell biztosítania az általa megbízott, az ajánlatkérő számára: – a jóváhagyott közbeszerzési eljárás fajtáját; – az ajánlatkérés tárgyának megnevezését és a beszerzésre tervezett áru mennyiségét, illetve szolgáltatás részletes leírását; – a beszerzésre biztosított bruttó fedezet nagyságát és költségek elszámolásának rendjét; – a beszerzés teljesítésének határidejét, a szállítások ütemezését, valamint a teljesítés(ek) helyét; – a beszerzés tárgyára vonatkozó részletes műszaki dokumentációt (különösen műszaki és minőségi követelmények, a megfelelőség tanúsítása és ellenőrzése, valamint minőség biztosítási rendszer tanúsítása tekintetében); – a garanciavállalás, garanciális javítás időtartamát; – az alkatrész- utánpótlás biztosításának feltételeit és időtartamát; – egyéb specifikációkat, amelyek az egyeztetés során a beszerzési eljárás lefolytatásához szükségessé válnak; – a különböző bizottságokba delegált tagok és szakértők névsorát; – nyilatkozatot arról, hogy az általa delegált bizottsági tagokkal és szakértőkkel szemben a Kbt. 31. § (2) és (4) bekezdése szerinti összeférhetetlenség nem áll fenn (6. számú melléklet szerint).
18. § A közbeszerzési eljárásnak a Kbt.-ben meghatározottak szerinti lefolytatásáért – a közbeszerzési eljárást kezdeményező beszerzési igényeinek és egyeztetett követelményeinek figyelembevételével – az ajánlatkérő, illetve az ajánlatkérő nevében eljáró a felelős. Az ajánlati felhívás összeállításához, valamint a beérkezett ajánlatok elbírálására az ajánlatkérőnek bizottságot kell alakítania. A bizottságba a közbeszerzési eljárást kezdeményező és az ajánlatkérő a saját állományából, valamint szükség esetén külső szakértők felkérésével delegálja a bizottsági tagokat. A bizottság döntési jogkörrel nem rendelkezik, csak javaslatot tesz és szakvéleményével segíti döntésében a közbeszerzési eljárást elindító és lezáró határozatot meghozó személyt.
19. § A Kbt.-ben előírt felhívások, hirdetmények törvényi előírásoknak megfelelő közzétételét az ajánlatkérő végzi, amely költséget a közzététel utáni számla megérkezésekor a közbeszerzési eljárás kezdeményezője felé elszámolja.
Az ajánlatkérőre vonatkozó eljárási szabályok
20. § Az ajánlatkérő az elbírált ajánlatokról a Kbt. 61. § (1) bekezdésében meghatározott 5. számú melléklet szerinti írásbeli összegzés egy példányát 5 napon belül, tájékoztatásul a közbeszerzési eljárást kezdeményező részére is megküldi.
21. § (1) Az utasítás 3. § (2) a)-b) pontjában szereplő beszerzési eljárást lefolytató ajánlatkérőknek a tárgyévben végzett közbeszerzéseikről a Kbt. 61. § (9) bekezdésében előírt 7. számú melléklet szerinti éves összegzést kell készíteniük a tárgyévet követő január 5-ig. Ezen éves összegzésüket az MH katonai szervezetei az MH ÖLTP-n keresztül, egyéb szervezetek pedig közvetlenül a hivatal részére január 10-ig kötelesek megküldeni.
(2) A hivatal az ajánlatkérők által megküldött összegzések alapján fejezeti szintű éves összegzést készít. Az összegzést megküldi a Közbeszerzések Tanácsának, majd egy-egy példányát tájékoztatásul felterjeszti a HM védelemgazdasági helyettes államtitkárnak, az MH ÖLTP parancsnokának és a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal főigazgatójának.
Az állam- vagy szolgálati titkot érintő, illetőleg nemzetbiztonsági vagy honvédelmi érdekkel
összefüggő beszerzésekkel kapcsolatos eljárás
22. § (1) A Kbt. 6. § a) pontjában meghatározott törvényi alkalmazást kizáró előzetes döntés kezdeményezésére javaslatot tehetnek:
a) a Honvédelmi Minisztérium főosztályvezetői;
b) a honvéd vezérkar főnöke, az MH ÖLTP parancsnok, valamint az anyagnemfelelős szolgálati ág főnökök;
c) a fejezeti szintű költségvetés címei, önálló előirányzatai felett rendelkező HM hivatalok és háttérintézmények vezetői.
(2) Az (1) bekezdés szerinti javaslatot a szolgálati út betartásával a HM közigazgatási államtitkárához kell felterjeszteni. A javaslatban a beszerzés tárgyának, mennyiségi, érték- és egyéb adatain túlmenően külön tételesen kell felsorolni azon ismérveket, amelyek a beszerzés állam- vagy szolgálati titokkörbe való tartozásának tényét és a felmentés kérését részletesen indokolják.
(3) A javaslat Országgyűlés illetékes bizottsága részére történő továbbítását és a Kbt. alkalmazása alóli felmentés kérését – miniszteri jóváhagyás esetén – a HM közigazgatási államtitkár kezdeményezi.
(4) Az Országgyűlés illetékes bizottsága által adott felmentés esetén a beszerzést az egyes beszerzések nemzetbiztonsági és titokvédelmi okok miatti sajátos szabályairól szóló 151/1999. (X. 22.) számú kormányrendelet (a továbbiakban: 151/1999. (X. 22.) Korm. rendelet) előírásait figyelembe véve kell végrehajtani.
(5) A haditechnikai eszközök beszerzésére vonatkozó eljárási szabályokról szóló 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet) hatálya nem terjed ki azon – államtitkot vagy szolgálati titkot érintő, illetőleg nemzetbiztonsági vagy honvédelmi érdekkel összefüggő – haditechnikai eszközök beszerzéseire, amelyek vonatkozásában a Kormány Nemzetbiztonsági Kabinetje, a rendelet alkalmazását kizáró előzetes döntést hozott.
(6) A 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazását kizáró előzetes döntés kezdeményezésére javaslatot tehetnek az (1) bekezdésben meghatározott személyek. A javaslat felterjesztésének útja megegyezik a (2) és (3) bekezdésekben meghatározottakkal.
(7) A Kormány Nemzetbiztonsági Kabinetje, a 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet alkalmazását kizáró előzetes döntése esetén az általános érvényű beszerzési szabályokat kell alkalmazni.
KÖZPONTOSÍTOTT KÖZBESZERZÉS
23. § (1) A költségvetési szervek az országosan kiemelt termékek és szolgáltatások beszerzéseinél a 125/1996. (VII. 24.) Korm. rendeletben meghatározott szabályok szerint kötelesek eljárni. E termékek, szolgáltatások jegyzékét a Kormány a rendelet mellékletében állapítja meg.
(2) Az országosan kiemelt termékek közül a központosított közbeszerzési eljárási kötelezettség alól egyedileg mentesített termékek körét a 24. §-ban meghatározott – tételesen felsorolt termékek igénybejelentésére jogosult – szervezetek tartják nyilván.
(3) Az országosan kiemelt termékek közül a központosított közbeszerzési eljárási kötelezettség alól egyedileg mentesített termékek beszerzéseire az értékhatárok szerinti általános szabályok vonatkoznak.
24. § A központosított közbeszerzés rendszerében a beszerző részére igénybejelentésre jogosultak (a továbbiakban: igénybejelentő):
a) a HM, a HM hivatalai és háttérintézményei – teljes körű központosított termékekre;
b) a Hivatal – teljes körű központosított termékekre;
c) az MK Katonai Felderítő Hivatal – teljes körű központosított termékekre;
d) az MK Katonai Biztonsági Hivatal – teljes körű központosított termékekre;
e) a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal – teljes körű központosított termékekre;
f) a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (a továbbiakban: ZMNE) – teljes körű központosított termékekre
g) az MH Katonai Főügyészség: – teljes körű központosított termékekre;
h) az MH Haditechnikai Ellátó Központ – GSM mobil távközlési szolgáltatásokra és készülékekre, – személyi számítógéprendszerekre, azok főbb egységeire, alkatrészeikre és kellékanyagaikra, hardver alrendszereire és elemeikre, személyi számítógéprendszerek kiegészítőire, elektronikus dokumentum kezelését támogató bemeneti és kimeneti eszközökre, számítástechnikai rendszerekhez kapcsolódó szolgáltatásokra, számítógép- kiíró papírra, – irodatechnikai berendezések, tartozékaik, a működésükhöz szükséges kellékanyagok és szolgáltatások közül másoló- és sokszorosítógépekre, iratmegsemmisítő gépekre, ügyvitel-technikai berendezésekre és eszközökre, ügyvitel- technikai berendezések alkatrészeire és tartozékaira, valamint a működésükhöz szükséges kellékanyagokra, irodagépek helyszíni javítására, karbantartására, – a gépjárművek közül személygépkocsira, közúti terepjáró személygépkocsira, nehéz terepjáró személygépkocsira, mikrobusz/egyterű személygépkocsira, áruszállító tehergépkocsira (3500 kg össztömegig), – kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra;
i) az MH Hadtápanyag Ellátó Központ – papírárukra, irodaszerekre, kellékek közül borítékokra, tasakokra, papírokra, leporellókra, iratgyűjtőkre, dossziékra, ügyvitel-technikai berendezések használatához szükséges papírárukra, – üzemanyagok közül gépjárműüzemanyag-kártyákra, tartálykocsis gépjármű-üzemanyag kiszállításra; – színes televíziókészülékekre, videofelvevő és -lejátszó berendezésekre, projektorokra,
j) HM Ingatlankezelési Hivatal – bútorok közül szekrényekre, konténerekre, asztalokra, ülőbútorokra, fekvőbútorokra;
k) Egészségügyi Kiképző Központ – egészségügyi termékekre: röntgen-kontrasztanyagok közül az intravénás ionizáló és nemionizáló kontrasztanyagokra; kötést rögzítő kötszerek közül: a sebészeti osztályokon alkalmazott és a műtőkben felhasznált kötszerekre: az emberi szervezetbe be nem épített, illetőleg nem egyedileg gyártott gyógyászati segédeszközök közül az intézményekben használt eszközökre; vizsgálókesztyűkre és sebészeti kesztyűkre, infúziós és transzfúziós szerelékekre, valamint a véna biztosításához használatos kanülökre; a sebészeti kézi eszközök közül: a szikére, pengére, szikenyélre; a fertőtlenítőszerek közül: a szakrendelőkben, a fekvőbeteg-osztályokon és a műtőkben lévő eszközök fertőtlenítésére használatos fertőtlenítőszerekre;
l) Híradó Parancsnokság – távközlési eszközök és szolgáltatások közül kis telefonalközpontra (1-40 port), telefonkészülékekre és kapcsolódó szolgáltatásokra, telefaxkészülékekre és kapcsolódó szolgáltatásokra, – személyi számítógéprendszerek szoftver alrendszereire és elemeire.
25. § (1) A központosított közbeszerzési eljárás kezdeményezésére jogosult honvédelmi igénybejelentő szervek kötelesek a 3. számú melléklet szerinti adatlap Központi Beszerző Szervezet3 (a továbbiakban: beszerző) részére történő megküldésével a központosított közbeszerzési rendszerbe bejelentkezni, továbbá az adatlapban szereplő bármely adat megváltozásáról, a változást követő 5 munkanapon belül – új adatlap megküldésével – a beszerzőt tájékoztatni.
(2) Az igénybejelentő szervek anyagnemfelelősségi hatáskörükben összeállítják a központosított közbeszerzési eljárás körébe tartozó termékek beszerzési és szolgáltatási HM és MH szintű szükségletét és az ezekre vonatkozó igényüket évente két alkalommal – május 1-jéig és november 1-jéig – küldik meg az országosan kiemelt termékek beszerzését végző központi beszerző szervek. A beszerzőtől kapott tájékoztatás alapján meghatározzák a HM és az MH katonai szervezetei részére az országosan kiemelt termékek beszerzési forrásait.
26. § A honvédelmi szervezetek, intézmények a központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó beszerzéseikkel kapcsolatos igényeiket az igénybejelentő szervek által meghatározott időben és módon az ellátási utaltsági rendnek megfelelően adják meg a kijelölt igénybejelentő szerveknek.
27. § A Kormány, Magyar Közlönyben közzétett határozatával kijelölt beszerző, a központosított közbeszerzési eljárás előkészítő szakaszában gyűjti, összesíti a honvédelmi szervezetek kiemelt termékek közé tartozó beszerzési igényeit, majd lebonyolítja a közbeszerzési eljárást. Az összesített igények, megrendelések alapján közbeszerzési eljárás útján kiválasztja a nyertes ajánlattevő(ke)t. A nyertes ajánlattevővel a teljesítésre általában egy évre, de – amennyiben a beszerzés tárgya vagy annak körülményei ezt indokolttá teszik – legfeljebb a Kbt.-ben meghatározott időre szolgáló keretszerződést köt, erről az igénybejelentő szervezetet tájékoztatja.
28. § A központosított közbeszerzési eljáráshoz az igénybejelentő szervezet írásbeli nyilatkozattal kezdeményezheti a csatlakozást az igényfelmérés időszakában a központosított beszerző szervezet által meghatározott határidő lejártáig, vagy az eljárás eredményeként megkötött keretszerződéshez, az annak teljesítésére rendelkezésre álló határidő lejártáig. A csatlakozás elfogadásáról vagy el nem fogadásáról a keretszerződés teljesítési adatainak figyelembevételével a beszerző dönt. Amennyiben a beszerző a csatlakozást 8 munkanapon belül nem kifogásolja, a csatlakozás elfogadottnak minősül.
29. § (1) A honvédelmi szervezet, az állami normatívának megfelelő kiemelt terméket – a (2)-(3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel, az értékhatárok szerinti általános szabályok alkalmazásával – saját hatáskörben is beszerezheti, amennyiben
a) a működéshez, fenntartáshoz szükséges termék beszerzése előre nem látható okból rendkívül sürgőssé válik és az – az érvényben lévő keretszerződések alapján – határidőre nem teljesíthető, vagy az adott termékre nincs érvényes keretszerződés;
b) a korábban beszerzett dolog részbeni kicserélése vagy bővítése során a korábbi nyertes ajánlattevőnek másikkal történő helyettesítése azzal a következménnyel járna, hogy eltérő és nem illeszkedő műszaki-technikai jellegű dolgokat kellene beszerezni, vagy az ilyen beszerzés aránytalan műszaki-technikai nehézséget eredményezne a működtetésben és a karbantartásban;
c) lehetősége van más intézmény készletének átvételére.
(2) Az (1) bekezdés a)-b) pontok szerinti esetekben a honvédelmi szervezet köteles a már megvalósított beszerzés tényét a szerződéskötést követő 5 munkanapon belül – a beszerzést indokoló körülmények, illetve az azt megalapozó dokumentumok csatolása mellett -, a beszerzés tárgya és ellenértéke, valamint a nyertes ajánlattevő adatai megjelölésével a beszerzőnek bejelenteni. Az (1) bekezdés a)-b) pontjai alapján lefolytatott beszerzési eljárás esetén, a Kbt. 76. § (1) bekezdése szerinti eseményekkel kapcsolatban a beszerző – a Kbt. 79. § (4) bekezdésének c) pontja alapján – hivatalból való jogorvoslati eljárást kezdeményezhet a beszerzést megvalósító intézménnyel szemben.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározottak szerinti beszerzések értéke a költségvetési éven belül honvédelmi szervezetenként nem haladhatja meg az adott állami normatíva körébe tartozó kiemelt termék éves szinten számított beszerzési értékének 10%-át. Az (1) bekezdés a)-c) pontjai szerinti beszerzéseknél a különleges méltánylást érdemlő kivételes esetben – amennyiben azt a közfeladatok ellátása feltétlenül indokolttá teszi – a beszerző 10%-ot meghaladó mértékű beszerzést is engedélyezhet.
(4) Az (1)-(3) bekezdések szerinti beszerzések esetén a honvédelmi szervezet az eljárását indokoló dokumentumokat köteles 5 évig megőrizni, és azt az ellenőrző szervezetek számára rendelkezésre bocsátani.
(5) Az állami normatívák előírásait be kell tartani az (1) bekezdés a)-b) pontjai szerinti intézményi beszerzéseknél is. Állami normatíván az országosan kiemelt, központosított termékek műszaki-gazdasági és minőségi követelményeit meghatározó, a beszerzéshez szükséges valamennyi lényeges adatot tartalmazó, az intézményi költségvetések tervezésére vonatkozó rendelkezéseket érvényesítő, illetve azzal összhangban lévő előírást kell érteni, amelyeket a Kormány a Magyar Közlönyben kihirdetett határozatával állapít meg4.
(6) A (2) bekezdés szerinti bejelentést, illetve a (3) bekezdés szerinti előzetes engedély megkérését a katonai szervezetek a 24. §-ban tételesen felsorolt termékek igénybejelentésére jogosult szervezeteken keresztül tegyék meg.
SZABADKÉZI VÉTELLEL TÖRTÉNŐ BESZERZÉSEK, HADITECHNIKAI ESZKÖZÖK
BESZERZÉSE, EGYÉB BESZERZÉSEK
30. § (1) A szabadkézi vételre vonatkozó intézményi szintű szabályokat a honvédelmi szerv vezetője jogszabályok és szabadkézi vétellel történő beszerzés szabályaira vonatkozó kormányrendelet5 a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 9/1998. (HK 4.) HM utasítás, valamint ezen utasítás keretei között helyi intézkedésben – határozza meg, figyelembe véve, hogy a minőségbiztosítás feladata a beszerzést bonyolító felelőssége, amelyhez előzetes egyeztetés alapján igénybe veheti az illetékes HM szerv szakmai segítségét.
(2) A haditechnikai eszközök fogalmát és a beszerzésükre vonatkozó eljárási szabályokat a 152/1999. (X. 22.) Korm. rendelet teljes körűen tartalmazza.
(3) A NATO biztonsági beruházási programok magyarországi versenyeztetését külön kormányrendelet szabályozza6.
A KÖZBESZERZÉSEK, A KÖZPONTOSÍTOTT KÖZBESZERZÉSEK ÉS A SZABADKÉZI VÉTELLEL
TÖRTÉNŐ BESZERZÉSEK ELLENJEGYZÉSÉNEK ELJÁRÁSI RENDJE
31. § (1) A honvédelmi szervezet feladatainak ellátását (végrehajtását) szolgáló beszerzések, a kiadási előirányzatokat terhelő fizetési (vagy más teljesítési) kötelezettség vállalása (a továbbiakban: kötelezettségvállalás) a szervezet vezetőjének vagy az általa megbízott személynek a hatásköre.
(2) Beszerzésekre, szolgáltatások megrendelésére irányuló szerződéskötés (kötelezettségvállalás) csak írásban és ezen utasításban előírt előzetes ellenjegyzési eljárás lefolytatása után vállalható.
(3) Ezen utasításban foglalt szabályok megkerülése céljából a közbeszerzést és a beszerzést részekre bontani nem lehet.
A közbeszerzések pénzügyi és számviteli tervezésének rendje
32. § (1) A HVK Logisztikai Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK LCSF-ség), valamint mindazon honvédelmi szervezetek és intézmények, amelyek költségvetésének tervezése és a költségvetési előirányzatának biztosítása – az éves részletes költségvetési tervjavaslatok elkészítésének rendjét szabályozó mindenkori HM utasítás alapján és rendje szerint – nem tartozik az MH ÖLTP rendszerébe (a továbbiakban: egyéb szervezetek), az éves beszerzési terveik alapján elkészítik „a közbeszerzések éves finanszírozási terve„-t, amelyet a HM KPSZH-nak a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig küldik meg.
(2) „A közbeszerzések éves finanszírozási tervé”-ben jelzik, hogy mely közbeszerzési eljárást indokolt és miért – a tárgyévet megelőzően – indítani. Ezek aránya nem haladhatja meg – időarányosan sem – a tárgyévre tervezett közbeszerzések költségvetési előirányzat-szükségletének 50%-át.
(3) „A közbeszerzések éves finanszírozási terve” beszerzésenként és összesen, negyedéves és havi bontásban is tartalmazza a költségvetési előirányzat szükségletet.
(4) „A közbeszerzések éves finanszírozási terve” elkészítésénél alapelv az időarányos költségvetési előirányzat felhasználás, a havi az év 1/12-ed, a negyedéves pedig az évi 1/4 részt összességében – tárca szinten – ne haladja meg. Ettől indokolt esetben a PM engedélyével el lehet térni.
(5) A HM KPSZH a részére megküldött „közbeszerzések éves finanszírozási tervek”-ből, azok összesítésével elkészíti a HM tárca „... évi közbeszerzései finanszírozási terv”-ét, amelyet az éves költségvetési tervjavaslattal történő egyeztetés után a tárgyévet megelőző év október 15-ig a HM védelemgazdasági helyettes államtitkárhoz jóváhagyásra felterjeszti.
(6) A HM KPSZH a jóváhagyott „... évi közbeszerzések finanszírozási tervé”-ből elkészíti a HM TPSZI, a HM PSZSZ szakmai alárendeltségébe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok, valamint valamennyi érintett intézmény részére a rájuk vonatkozó kivonatokat, majd azokat részükre a tárgyévet megelőző év október 31-ig megküldi.
(7) Az intézmények a részükre megküldött „Közbeszerzések éves intézményi finanszírozási tervé”-ből elkészítik a „Tárgyévet megelőzően indítható közbeszerzések jegyzék”-ét.
(8) Az intézmények a „Tárgyévet megelőzően indítható közbeszerzések jegyzéke” alapján az abban lévő beszerzések engedélyezési kérelmét, majd a közbeszerzési eljárását indíthatják.
(9) A jóváhagyott éves költségvetésnek megfelelő és a „Közbeszerzések éves intézményi finanszírozási tervé”-re vonatkozó módosításokat az HVK LCSF-ség és egyéb szervezetek tárgyév március 31-ig adják meg a HM KPSZH-nak.
(10) A HM KPSZH a (9) bekezdés szerinti módosítások alapján „A közbeszerzések éves finanszírozási tervé”-t aktualizálja, majd – az éves költségvetési tervvel történő egyeztetést követően – a HM TPSZI-k, valamint a HM PSZSZ szakmai alárendeltségébe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok részére kivonatot készít és azt részükre tárgyév április 20-ig megküldi.
(11) A HM TPSZI-k a részükre megküldött (10) bekezdésben szereplő kivonatok alapján aktualizálják „A közbeszerzések éves finanszírozási tervkivonat”-aikat, majd – az éves költségvetési tervvel történő egyeztetést követően – az intézményeik részére elkészítik a „Közbeszerzések éves intézményi finanszírozási terve”-inek aktualizálásához szükséges módosításokat, és ezeket az intézményeknek április 30-ig megküldik.
(12) Az intézmények a részükre megküldött (11) bekezdésben szereplő módosítások alapján aktualizálják „Közbeszerzések éves intézményi finanszírozási terve”-iket, majd – az éves költségvetési tervükkel való egyeztetést követően – az előzetes költségvetési előirányzat lekötéseket.
(13) A közbeszerzések éves finanszírozási terveinek év közbeni módosításakor a (9)-(12) bekezdésekben leírtak szerint kell eljárni.
A közbeszerzések és a központosított közbeszerzések ellenjegyzéseinek rendje
33. § (1) Közbeszerzések esetén a közbeszerzési eljárást kezdeményező – a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjét szabályozó 9/1998. HM utasításban előírtaknak megfelelően – kell, hogy megadja a beszerzést végző szervezet részére a megbízást (megállapodást), amelyhez csatolni kell a szükséges költségvetési előirányzat (keret) meglétét igazoló ellenjegyzési záradékot tartalmazó, engedélyezett „Közbeszerzési engedélyezési kérelem” egy példányát.
(2) A közbeszerzések és a központosított közbeszerzések kötelezettségvállalásait egyedileg, az utasítás 4. számú melléklete szerinti „Szerződéskivonat az ellenjegyzési eljáráshoz” okmányon (a továbbiakban: szerződéskivonat) – a kötelezettségvállalást megelőzően – ellenjegyeztetni kell. A szerződéskivonaton történő ellenjegyzés során a HM PSZSZ a szükséges kincstári keret biztosítását havi bontásban vizsgálja és jegyzi ellen.
(3) Az ellenjegyzést a HM PSZSZ, valamint a szakmai alárendeltségbe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok végzik.
(4) A szerződéskivonat ellenjegyzői hatáskörei a közbeszerzések hatálya alá eső beszerzések – a mindenkori éves költségvetési törvényben megállapított – közbeszerzés értékhatárának szorzatában meghatározva a következők:
a) a HM TPSZI igazgatója tízszereséig;
b) a HM PSZSZ szakmai alárendeltségébe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok vezetői tízszereséig;
c) a HM KPSZH főigazgatója tízszerese felett.
(5) A HM PSZSZ (4) bekezdésben meghatározott vezetői az általuk kijelölt személy(ek) részére ellenjegyzői jogkörüket átruházhatják. Az ellenjegyzői jogkörrel rendelkezők távolléte esetén ellenjegyzői jogkörüket a szervezetszerű helyettesük gyakorolja.
(6) A beszerzést végző szervezet – ha nem azonos a közbeszerzési eljárás kezdeményezőjével, a szerződéstervezet alapján 5 példányban készítse el a szerződéskivonatot, majd annak 4 példányát küldje meg a közbeszerzési eljárás kezdeményezőjének; – amennyiben azonos a közbeszerzési eljárás kezdeményezőjével, a szerződéstervezet alapján 4 példányban készítse el a szerződéskivonatot, – a szerződéskivonathoz mellékelni kell a 11. § szerint elkészített, módosított közbeszerzési engedély másolatát.
(7) A közbeszerzési eljárás kezdeményezője a szerződéskivonat mind a 4 példányát aláírásával ellátva adja át a szervezete pénzügyi és számviteli vezetőjének, referensének.
(8) A pénzügyi és számviteli vezető, referens megvizsgálja a szükséges kincstári előirányzat szabad keretet, illetve ennek hiányában és/vagy az előirányzat felhasználási engedély meglétét, majd meghatározott formában kitölti a pénzügyi és számviteli záradékot a szerződéskivonat mind a 4 példányán és egyidejűleg leköti a szükséges előirányzatot a tervezett teljesítéseknek megfelelő időpontokra.
(9) A kötelezettségvállaló szervezet pénzügyi és számviteli vezetője, referense a szükséges kincstári előirányzat szabad keret igazolását jelentő pénzügyi és számviteli záradékkal ellátott szerződéskivonat mind a 4 példányát az ellenjegyzésre jogosult részére a szerződéskivonat kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül megküldi.
(10) Az ellenjegyzésre jogosult a kincstári szabad keret, illetve ennek hiányában és/vagy az előirányzat felhasználási engedély rendelkezésre állása esetén a szerződéskivonat mind a 4 példányát ellenjegyzi, 1 példányt nyilvántartásba vesz, három példányt pedig a szerződéskivonat kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül megküld az érintetteknek.
A 4 példány elosztása a következő
1. számú példány HM KPSZH;
2. számú példány illetékes HM TPSZI, illetve az önálló pénzügyi és számviteli (fő)osztály;
3. számú példány adott szervezet pénzügyi és számviteli referense gyűjtőben tárolja;
4. számú példány beszerzést végző szervezet.
(11) A 4. számú példányt a közbeszerzési eljárás dokumentumaival együtt gyűjtőben kell tárolni. Az ellenjegyzés megtagadását írásban – a szerződéskivonaton – indokolni kell.
(12) A szerződés csak a kötelezettségvállaló és az ellenjegyző aláírását, valamint a szükséges előirányzati szabad keret igazolását tartalmazó szerződéskivonat 4. számú példánya megléte esetén köthető meg.
(13) Ha a kötelezettségvállalásban pénzügyi, finanszírozási jellegű változás történik (szerződésmódosításra kerül sor), akkor az (6)-(12) bekezdésekben meghatározottak szerint kell ismételten eljárni.
(14) A tárgyévben bejelentett, de – az ellenjegyzett szerződéskivonattól eltérően részben vagy egészben nem teljesülő kötelezettségvállalásokat a következő évben ismételten be kell jelenteni az áthúzódó kiadások összegével.
(15) Számítógépes információs rendszer alkalmazása esetén az eljárási rendet és okmányformákat a HM KPSZH főigazgatója határozza meg.
A közbeszerzések kötelezettségvállalásai bejelentésének rendje
34. § (1) A közbeszerzést végző honvédelmi szervezet, amennyiben nem azonos a közbeszerzési eljárás kötelezettségvállalójával, a szerződéskötést követően a szerződés egy példányát haladéktalanul megküldi a közbeszerzési eljárás kötelezettségvállalójának.
(2) A pénzügyi és számviteli vezető, referens a kötelezettségvállalónál lévő szerződést egyezteti a hozzá tartozó szerződéskivonat 3. számú példányával. Egyezőség esetén az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhr.) előírásai szerint a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó, tárgyévben megvalósuló közbeszerzései költségvetési törvényben meghatározott egyedi értékhatárát elérő, dologi és intézményi felhalmozási kiadásokat terhelő kötelezettségvállalásait egyedileg bejelenti a számlavezető kincstári fiók részére a kötelezettségvállalást követő 5 munkanapon belül az Áhr. 14. számú melléklete szerinti formátumban.
(3) A bejelentés előkészítését a pénzügyi és számviteli referens végzi, majd a 2 példányban szabályosan kitöltött nyomtatványt a HM TPSZI-k részére továbbítja, ahol azt formailag ellenőrzik, majd az 1. számú példányt a Magyar Államkincstárnál bejelentett módon aláírva a számlavezető kincstári fiókhoz megküldik, a 2. számú példányt pedig a referatúrának visszaküldik. A 2. számú példányt a pénzügyi és számviteli referens az érintett szerződéskivonat 3. számú példányához csatolja.
(4) Ha a bejelentett kötelezettségvállalásban változás történik, akkor az Áhr. 15. számú melléklet szerinti „Kiadási kötelezettségvállalás bejelentés módosítása” nyomtatványt megfelelően kitöltve a pénzügyi és számviteli referens köteles a (2)-(3) bekezdésben leírt módon az eredeti bejelentést módosítani.
(5) A szerződéskivonat 3. számú példányát, a kötelezettségvállalás bejelentés 2. számú példányát és ezek módosításait a kötelezettségvállaló pénzügyi és számviteli szervezeténél e célra felfektetett gyűjtőben egy folyószám alatt kell elhelyezni.
(6) A kötelezettségvállalás kincstári befogadáskor kapott „hivatkozási számot” a megfelelő szerződéskivonat 3. számú példányára rá kell vezetni.
(7) Bejelentett közbeszerzéssel kapcsolatos pénzügyi teljesítéskor átutalást kezdeményezni kizárólag a kincstári hivatkozási szám feltüntetésével a lekötött összegből szabad. Teljesítéskor a kincstári hivatkozási számot és a KTK-t az „Átutalási megbízás” mögé csatolt „Átutalási megbízás kiegészítő szelvény”-en (36/1999. (XII. 27.) PM rendelet 4. számú melléklete) kell feltüntetni és a megbízáson a KTK helyére „XXX”-et kell beírni.
(8) Ha kincstári hivatkozási szám hiányában az átutalás nem a lekötött, hanem a szabad keret terhére történt, haladéktalanul intézkedni kell a korábban lekötött összeg felszabadítására jelen rendelet 6. számú melléklete szerinti formanyomtatványon a (3) bekezdésben ismertetettek értelemszerű felhasználásával.
Szabadkézi vétellel történő beszerzés ellenjegyzésének rendje
35. § (1) A szabadkézi vétellel történő beszerzések kötelezettségvállalásait – általános forgalmi adó nélkül – 700 E Ft felett egyedileg, 700 E Ft-ig pedig beszerzési feladatonként és havonta az utasítás 5. számú melléklete szerinti „Ellenjegyzési tanúsítvány” okmányon (a továbbiakban: tanúsítvány) a kötelezettségvállalást (beszerzést) megelőzően ellenjegyeztetni kell.
(2) Az ellenjegyzést a HM PSZSZ, valamint a szakmai alárendeltségbe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok, referensek végzik.
(3) Az ellenjegyzői hatáskörök – az általános forgalmi adó nélkül értendő – beszerzési értékhatár függvényében a következők:
a) az adott szervezet pénzügyi és számviteli referense (vezetője) 700 E Ft-ig;
b) a HM TPSZI igazgatói 700 E Ft felett;
c) a HM PSZSZ szakmai alárendeltségébe tartozó pénzügyi és számviteli (fő)osztályok vezetői 700 E Ft felett.
(4) A HM PSZSZ (3) bekezdésben meghatározott vezetői az általuk kijelölt személy(ek) részére ellenjegyzői jogkörüket átruházhatják. Az ellenjegyzői jogkörrel rendelkezők távolléte esetén ellenjegyzői jogkörüket szervezetszerű helyettesük gyakorolja.
(5) Az eljárás rendje – az általános forgalmi adó nélkül értendő – 700 E Ft értékhatárig:
a) A beszerzési feladatot elrendelő, illetve a kötelezettségvállaló a tárgyhónapra, azonos főkönyvi előirányzatra, beszerzési feladatonként a tanúsítványt három példányban elkészíti, majd mindhárom példányt aláírásával ellátva átadja a szervezete pénzügyi és számviteli vezetőjének.
b) A pénzügyi és számviteli szervezet megvizsgálja a szükséges előirányzati szabad keret meglétét, majd meghatározott formában kitölti a pénzügyi és számviteli záradékot a tanúsítvány mindhárom példányán és egyidejűleg leköti a szükséges előirányzatot.
c) A pénzügyi és számviteli vezető a szükséges előirányzati szabad keret megléte esetén és az ellenjegyzési tanúsítvány előírás szerinti kitöltöttségének ellenőrzése után ellenjegyzi mindhárom tanúsítványt, amelyből
ca) az 1. számú példányt elküldi az illetékes TPSZI-hez, ahol azt nyilvántartásba veszik;
cb) a 2. számú példány a pénzügyi és számviteli vezetőnél marad:
cc) a 3. számú példányt pedig a beszerzést végző az e célra felfektetett gyűjtőben tárolja.
d) Beszerzést követően a számlához, illetve – amennyiben a tanúsítványhoz több számla tartozik – a számlaösszesítőkhöz csatolni kell a hozzá tartozó tanúsítvány 2. számú példányát. Számlaösszesítő használata esetén valamennyi számlán fel kell tüntetni az ellenjegyzett tanúsítvány nyilvántartási számát.
(6) Az eljárás rendje – az általános forgalmi adó nélkül értendő – 700 E Ft értékhatár felett:
a) A beszerzést kezdeményező a tanúsítványt szállítónként három példányban elkészíti, majd mind a három példányt a kötelezettségvállaló aláírásával ellátva, továbbá a 126/1996. (VII. 24.) Korm. rendelet 3. §-ában előírtaknak megfelelően bekért – legalább – három ajánlat egy-egy másolati példányát és az ajánlatokról készült bírálati jegyzőkönyv egy példányát hozzácsatolva átadja szervezete pénzügyi és számviteli vezetőjének. Ha a csatolandó ajánlatok száma kevesebb az előírtnál, akkor az eltérés okait írásban kell rögzíteni és csatolni kell a dokumentáció mellé.
b) A pénzügyi és számviteli vezető megvizsgálja az ajánlatok, továbbá a szükséges előirányzati szabad keret meglétét, majd meghatározott formában kitölti a pénzügyi és számviteli záradékot a tanúsítvány mindhárom példányán és egyidejűleg leköti a szükséges előirányzatot a tervezett teljesítéseknek megfelelő időpontokra.
c) A pénzügyi és számviteli vezető a szükséges előirányzati szabad keret és a tanúsítvány megfelelő kitöltöttségének ellenőrzése, valamint a – legalább – három ajánlat megléte esetén a szükséges előirányzati szabad keret igazolását jelentő, pénzügyi és számviteli záradékkal ellátott tanúsítvány mindhárom példányát, valamint a bekért – legalább – három ajánlat egy-egy másolati példányát és az ajánlatokról készült bírálati jegyzőkönyv, valamint az előírásoktól való eltérés esetén annak okairól készített feljegyzés egy példányát az ellenjegyzésre jogosult részére, a tanúsítvány és az ajánlatok kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül megküldi.
d) Az ellenjegyzésre jogosult a – legalább – három ajánlat megléte, valamint a kincstári szabad keret rendelkezésre állása esetén a tanúsítvány mind a három példányát ellenjegyzi, amelyből az 1. számú példányt – a hozzácsatolt dokumentációval – nyilvántartásba veszi, a 23. számú példányt pedig a tanúsítvány és az ajánlatok kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül visszaküldi a beszerzést kérelmező szervezetnek.
A tanúsítvány:
da) 2. számú példányát a pénzügyi és számviteli vezető kapja;
db) 3. számú példányát pedig a beszerzést végző az e célra felfektetett gyűjtőben tárolja.
e) Beszerzést követően a számlához, illetve – amennyiben a tanúsítványhoz több számla tartozik – a számlaösszesítőkhöz csatolni kell a hozzá tartozó tanúsítvány 2. számú példányát. Számlaösszesítő használata esetén valamennyi számlán fel kell tüntetni az ellenjegyzett tanúsítvány nyilvántartási számát.
(7) Az ellenjegyzés megtagadását írásban indokolni kell.
(8) A szerződéskötés, illetve a szabadkézi vétellel történő beszerzés csak a kötelezettségvállaló és az ellenjegyző aláírását, valamint a szükséges előirányzati szabadkeret igazolását tartalmazó tanúsítvány megléte esetén hajtható végre.
(9) „Ellenjegyzés nélküli kötelezettségvállalást a szükséges pénzügyi fedezet meglétére tekintettel tudomásul vettem” záradékkal kell ellátni a szerződéskötések megtörténte után ellenjegyzésre felterjesztett tanúsítványokat, amelyekről az ellenjegyzésre jogosult nyilvántartást vezet és negyedévenként jelentésben tájékoztatja a HM KPSZH főigazgatóját.
A FELADATFINANSZÍROZÁS KÖRÉBE VONT ELŐIRÁNYZATOK FELHASZNÁLÁSA
ELLENJEGYZÉSÉNEK RENDJE
36. § (1) A feladatfinanszírozás körébe vont előirányzatok felhasználását az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet módosító 254/2000. (XII. 25.) Korm. rendelet 7. számú mellékletében előírt „Beruházás Finanszírozási Alapokmány”-on (a továbbiakban: alapokmány), illetve a „Feladatfinanszírozási Engedélyokirat”-on (a továbbiakban: engedélyokirat) a Kincstárnak történő megküldését megelőzően ellenjegyeztetni kell.
(2) Az ellenjegyzői jogkört – értékhatárra való tekintet nélkül – a HM KPSZH főigazgatója, távolléte esetén szervezetszerű helyettese gyakorolja.
(3) Az alapokmányt, illetve az engedélyokiratot a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználási rendjéről szóló HM rendeletben meghatározott, az adott feladat felügyeletét ellátó gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: gazdálkodó szervezet) hat példányban elkészíti, majd azt a kötelezettségvállalóval aláíratja.
(4) A kötelezettségvállalói jogkört a honvédelmi miniszter által jóváhagyott „Beruházás-ismertető” 5. pontjában, illetve a „Feladatismertető” 5. pontjában meghatározott személyek gyakorolhatják.
(5) A gazdálkodó szervezet a kötelezettségvállaló által aláírt alapokmány, illetve engedélyokirat mind a hat példányát ellenjegyzés céljából a HM KPSZH-nak megküldi.
(6) A HM KPSZH az ellenjegyzésre megküldött alapokmány, illetve engedélyokirat adatait összeveti a honvédelmi miniszter által jóváhagyott „Elemi Költségvetés”-sel, valamint a Kincstárhoz benyújtott „Beruházás-ismertető”-vel, illetve „Feladatismertető”-vel, majd – egyezőség esetén azonnal, – eltérés esetén, az eltérésnek a gazdálkodó szervezettel történő egyeztetését követően az ellenjegyzésre jogosult azt ellenjegyzi.
(7) a HM KPSZH az ellenjegyzett alapokmány, illetve engedélyokirat mind a hat példányát a gazdálkodó szervezetnek megküldi.
(8) A gazdálkodó szervezet az ellenjegyzett alapokmány, illetve engedélyokirat – 1., 2. és 3. számú példányát a Kincstárnak, – 4. számú példányát a beruházásban közreműködő szervezetnek, – 5. számú példányát pedig a műszaki lebonyolító szervezetnek megküldi, – 6. számú példányát pedig irattározza.
(9) A Kincstár az alapokmány, illetve az engedélyokirat feldolgozása után, annak
2. számú példányát a gazdálkodó szervezetnek,
3. számú példányát pedig a HM KPSZH-nak küldi meg.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
37. § (1) Ez az utasítás a közzétételének napján lép hatályba, amellyel egyidejűleg hatályukat vesztik: – a közbeszerzések HM költségvetési fejezeten belüli eljárás rendjéről szóló 8/1997. (HK 5.) HM utasítás, – a Magyar Honvédség központi beszerzési és értékesítési rendszerének szabályozásáról szóló 40/1997. (HK 15.) HM utasítás, – a közbeszerzések, a központosított közbeszerzések és a szabadkézi vétellel történő beszerzések ellenjegyzésének rendjéről szóló, többször módosított 32/1998. (HK 10.) HM utasítás, – a közbeszerzési eljárások megindításának és az eljárással kapcsolatos döntések meghozatalának rendjéről szóló 47/1999. (HK 16.) HM utasítás.
(2) Az utasítás hatálybalépésével egy időben a 9/1998. (HK 4.) HM utasítás 57. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
Az utasításban szereplő HM BH, HM BBBH-ra; az MH LFI, MH ÖLTP-ra változik.
(3) Az utasítás hatálybalépésével egy időben a 9/1998. (HK 4.) HM utasítás 3. számú melléklete helyébe jelen utasítás 5. számú melléklete lép.
(4) Az illetékes HM és MH szervek (szak-) intézkedéseiket (rendelkezéseiket) jelen utasítás alapján, annak hatálybalépését követően, 30 napon belül módosítsák.
Dr. Szabó János s. k.,
honvédelmi miniszter
1. számú melléklet az 53/2001. (HK 14.) HM utasításhoz
KATONAI SZERVEZET
Nyt. szám:
Közbeszerzési engedélyezési kérelem
Beszerzés tárgya:
Beszerzés mennyisége:
Kötelezettségvállaló szervezet:
Ajánlatkérő megnevezése:
10. § d) pontja esetében az ajánlattevők megnevezése:
Beszerzés bruttó költségkihatása:
A költségek évenkénti megoszlása:
Ebből áfa:
Közbeszerzések éves finanszírozási terv folyószáma:
Beszerzés rövid leírása és a tervtől való eltérés esetén indoklása:
A közbeszerzési eljárás fajtája*:
A teljesítés tervezett ütemezése:
............................, ............ év ................................... hó .... nap.
P. H.
|
............................................ |
|
(név, beosztás) |
A szükséges költségvetési előirányzat meglétét igazolom, azt a fenti közbeszerzésre a dologi-felújítási-felhalmozási kiadások terhére biztosítom*.
............................, ............ év ................................... hó .... nap.
P. H.
............................................ |
|
(név, beosztás) |
Ellenjegyzői záradék:
A közbeszerzési eljárás indításának engedélyezését javaslom – nem javaslom (indoklás)*
............................, ............ év ................................... hó .... nap.
P. H.
|
............................................ |
|
(név, beosztás) |
A közbeszerzési eljárás indításának engedélyezése:
Engedélyezem – nem engedélyezem*
............................, ............ év ................................... hó .... nap.
P. H.
............................................ |
|
(név, beosztás) |
2. számú melléklet az 53/2001. (HK 74.) HM utasításhoz
|
KÖZBESZERZÉSEK TÖRZSLAPJA |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Nyilvántartó lap sorszáma |
: |
|
|
||||||||||||||||||||
Megbízó |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Megbízás |
|
|
|
||||||||||||||||||||
Nyt. száma |
: |
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Tárgya (mennyisége) |
: |
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Teljesítés határideje |
: |
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Bruttó összege |
: |
Ft |
|||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
Kiadás kelte |
: |
Érkezés ideje |
|||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Közbeszerzési eljárás |
: |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
A Hivatal szerepe |
: |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Az eljárás módja |
: |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Az eljárás alapja |
: |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Végrehajtó szervezeti elem |
: |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
Szakértői bizottság |
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
Bizottság kijelölésének dátuma: |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Bizottság kijelölési okmány száma: |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Bizottsági ülések: |
|
|
|||||||||||||||||||||
|
Sz. |
Ideje |
Jegyzőkönyv száma |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Ajánlattételi időszak |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Hirdetmény feladás ideje: |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
megjelenés ideje: |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
költsége: |
Ft |
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Dokumentáció ára: |
Ft |
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
.... Ajánlati biztosíték: |
Ft |
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Nyilvántartó lap sorszáma: |
|||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
Ajánlattevők |
Hazai: |
|
Külföldi: |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
Ssz. |
Cég megnevezése |
Érték valutában |
Érték HUF-ban |
Érvényes |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Közbeszerzési eljárás eredménye |
|
|
Eljárás folyamatában |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Eredményhirdetés ideje |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Nyt. száma |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
megküldés dátuma |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Hirdetményfeladás ideje |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
megjelenés ideje |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
költsége |
|
|
Ft |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Eredménytelenség oka |
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Nyertes ajánlattevők |
Hazai: |
|
Külföldi: |
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
Ssz. |
Cég megnevezése |
Érték valutában |
Érték Ft-ban |
|
|||||||||||||||||||
|
|
Összesen: |
|
||||||||||||||||||||
Szerződéskötés határideje |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Szerződés aláírás dátuma |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Szerződést eljesítés határideje |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
3. számú melléklet az 53/2001. (HK 14.) HM utasításhoz
4. számú melléklet az 53/2001. (HK 14.) HM utasításhoz
az ellenjegyzési eljáráshoz
SZERZŐDÉS AZONOSÍTÓ: |
................................................................ |
Közbeszerzési engedélyezési kérelem nyt. száma: |
................................................................ |
Import engedély szám: |
................................................................ |
Szerződés tárgya |
................................................................ |
Szerződő partner neve: |
................................................................ |
Szerződés aláírója: |
................................................................ |
Meghatalmazott neve: |
................................................................ |
Meghatalmazó okmányszáma: |
................................................................ |
Kelt: |
................................................................ |
Ügyintéző személy neve: |
................................................................ |
Szerződés bruttó értéke (SZÉ): |
................................................................ |
|
Valuta |
|
Kötésköri árfolyam ......................................... |
Szerződés ÁFA nélküli értéke: |
.............................................................. Ft |
Fizetés módja: |
Átutalás ......... Akkreditív .......... Előfizetés .......... Előleg .................... Okmányos inkasszó ............... |
Teljesítés helye: |
........................................................................ |
Szerződés véghatárideje: |
.............. év ................................ hó ........ nap |
Paritás: |
................................. helye: ............................ |
Részszállítás: |
Igen ......................... Nem .............................. |
Fsz. |
Helye |
Ideje év, hó |
Bruttó összeg |
Megjegyzés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
......................., 2000 ...................... hó ........n. |
......................., 2000 ...................... hó ........n. |
||||
......................................................... P. H. |
........................................................ P. H. |
||||
(név, beosztás) |
(név, beosztás) |
||||
|
|
||||
a) Pénzügyi és számviteli záradék: |
|
||||
Költségvetési (al-)cím: |
.............................................................. |
||||
Főkönyvi számlaszám: |
.............................................................. |
||||
Előirányzat felhasználási engedély száma: |
.............................................................. |
||||
nettó összege: |
.............................................................. |
||||
engedélyező: |
.............................................................. |
||||
Éves keret: |
.............................................................. |
||||
Lekötve: |
.............................................................. |
||||
Jelenlegi lekötés: |
.............................................................. |
||||
További szabad keret: |
.............................................................. |
||||
|
|
||||
b) Költségvetési (al-)cím: |
.............................................................. |
||||
Főkönyvi számlaszám: |
.............................................................. |
||||
Előirányzat felhasználási engedély száma: |
.............................................................. |
||||
nettó összege: |
.............................................................. |
||||
engedélyező: |
.............................................................. |
||||
Éves keret: |
.............................................................. |
||||
Lekötve: |
.............................................................. |
||||
Jelenlegi lekötés: |
.............................................................. |
||||
További szabad keret: |
.............................................................. |
||||
|
|
||||
c) Költségvetési (al-)cím: |
.............................................................. |
||||
Főkönyvi számlaszám: |
.............................................................. |
||||
Előirányzat felhasználási engedély száma: |
.............................................................. |
||||
nettó összege: |
.............................................................. |
||||
engedélyező: |
.............................................................. |
||||
Éves keret: |
.............................................................. |
||||
Lekötve: |
.............................................................. |
||||
Jelenlegi lekötés: |
.............................................................. |
||||
További szabad keret: |
.............................................................. |
||||
|
|
||||
Szerződésazonosító* |
|
||||
|
|
||||
................................., 20.... év ...................... hó ............... n. |
|||||
|
|
||||
|
........................................... P. H. |
||||
|
(név, beosztás) |
||||
Ellenjegyzői záradék: |
|
||||
|
|
||||
................................., 20.... év ...................... hó ............... n. |
|||||
|
|
||||
|
........................................... P. H. |
||||
|
(név, beosztás) |
* Többoldalas szerződés esetén minden oldalon rajta kell lenni a szerződés azonosítónak.
5. .számú melléklet az 53/2001. (HK 14.) HM utasításhoz
Kötelezettségvállaló szervezet: |
............................................. |
Beszerzés tárgya: |
............................................. |
Beszerzés mennyisége: |
............................................. |
Beszerzés bruttó költségkihatása: |
............................................. |
Beszerzés ÁFA nélküli értéke: |
............................................. |
Szállító megnevezése: |
............................................. |
Beszerzés indoklása: |
............................................. |
................................, 20.............. év ........................... hó ................. n. |
|
..........................................P. H. |
|
(név, beosztás) |
|
Pénzügyi és számviteli záradék: |
|
Költségvetési (al-)cím: |
.............................................................. |
Főkönyvi számlaszám: |
.............................................................. |
Előirányzat felhasználási engedély száma: |
.............................................................. |
nettó összege: |
.............................................................. |
engedélyező: |
.............................................................. |
Éves keret: |
.............................................................. |
Lekötve: |
.............................................................. |
Jelenlegi lekötés: |
.............................................................. |
További szabad keret: |
.............................................................. |
|
|
................................., 20.... év ...................... hó ............... n. |
|
|
|
Ellenjegyzői záradék: |
|
................................., 20.... év ...................... hó ............... n. |
|
........................................... P. H. |
|
(név, beosztás) |
6. számú melléklet az 53/2001. (NK 14.) HM utasításhoz
Banki |
KTK |
Összeg |
Kötelezettségvállalás |
|
|
|
|
.................................., 2001 ...................................... n. |
|||
P. H. |
P. H. |
||
|
|
||
...................................... |
...................................... |
||
(név, beosztás) |
aláírás a Magyar Államkincstárnál |
Jelenleg: Ált/3. „ A Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség titokvédelmi és ügyviteli szabályzata.
Jelenleg: a közbeszerzésekről szóló módosított 1995. évi XL. törvény 37. § (2); 43. § (4); 47. § (1); 61. § (4); 62. § (2); stb.
Jelenleg: a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága
Jelenleg: 1054/2000. (VI. 30.) Korm. határozat melléklete
Jelenleg: 126/1996. (VII. 24.) Korm. rendelete
Jelenleg: kidolgozás alatt.
keretszerződés esetén: „ keretszerződés ...................... évi szerződésének megkötése.”
megfelelő szöveg aláhúzásával
megfelelő rész aláhúzandó
megfelelő rész aláhúzandó
Kérjük a megfelelő szövegrészt aláhúzni.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás