• Tartalom

2001. évi LVI. törvény

2001. évi LVI. törvény

a gázközmű-vagyonnal összefüggő önkormányzati igények rendezéséről1

2007.01.01.

Az Országgyűlés annak érdekében, hogy a gázközmű-vagyonnal összefüggő nagyszámú és azonos jogi alapon nyugvó, törvényben ígért vagyonjuttatás végrehajtására irányuló önkormányzati igények – a jogbiztonság alkotmányos követelményét is szem előtt tartva –

– megalapozott számítások alapján,

– az időmúlás hatását a szabályozás általános megközelítési módjával ellensúlyozva,

– az érintettek által átlátható módon,

– rövid időn belül,

– végleges jelleggel

rendezésre kerüljenek, a következő törvényt alkotja:

1. § E törvény célja, hogy eleget tegyen a Magyar Államot – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 107. § (1) bekezdésének c) pontja alapján terhelő alkotmányos kötelezettségének oly módon, hogy meghatározza az egyes települési önkormányzatokat megillető vagyoni értékű jogok (a továbbiakban: értékjog) értékét, és szabályozza az ennek megfelelő járandóságok teljesítésének módját, határidejét. Az 1993. augusztus 4-e és 1995. december 31-e közötti időszakban önkormányzati és lakossági forrásból létesített, de a gázszolgáltató társaság tulajdonába került és az állam által privatizált gázközművekkel összefüggésben keletkezett önkormányzati igények rendezéséről külön törvény rendelkezik. Az erre vonatkozó törvényjavaslatot a Kormány 2002. október 30-ig az Országgyűlésnek benyújtja.

2. § (1) Az 1. § szerinti értékjogok értékén alapuló járandóság mellett figyelembe kell venni a villamos energia fejlesztéséről, átviteléről és elosztásáról rendelkező 1962. évi IV. törvény és a gázenergiáról szóló 1969. évi VII. törvény módosításáról szóló – időközben hatályon kívül helyezett – 1993. évi LXXXII. törvény 4. §-ának (3) bekezdésében előírt kötelezettségekből származó igények értékét is.

(2) Az 1993. évi LXXXII. törvény hatálybalépéséig (1993. augusztus 3-ig) teljesített önkormányzati, lakossági hozzájárulásból megvalósított vezetékberuházások után az önkormányzat – az igazolt hozzájárulás alapján (az 1992. évet követően, 1993. augusztus 3. napjáig teljesített hozzájárulás esetén a hozzájárulás 56%-át figyelembe véve) – e törvény szerint járandóságra jogosult, amennyiben a vezeték ellenszolgáltatás nélkül 1995. december 31-ig átkerült a gázszolgáltató tulajdonába.

(3) Az Ötv. 107. § (6) bekezdésében foglaltakra figyelemmel e törvény alapján juttatásban részesülnek az abban érintett települési önkormányzatok is, egymás között egyenlő arányban, a 2. számú melléklet rendelkezéseinek megfelelően.

(4) Az Ötv.-ben és az 1993. évi LXXXII. törvényben foglaltakra figyelemmel az önkormányzatokat megillető járandóság megállapítása során számításba kell venni az állami kötelezettség teljesítésének részbeni elmulasztása, illetve késedelmes teljesítése folytán az önkormányzatokat ért vagyoni hátrány ellentételezésére alkalmas értéket is.

(5) Az (1)–(3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével megállapított értéket csökkenteni kell

b) az Ötv. – Alkotmánybíróság által utóbb megsemmisített – 107/A. § (2) bekezdésének b) pontja szerint már juttatott részvények értékével.

3. § (1) Az egyes önkormányzatokat az 1–2. § alapján megillető járandóságok értékét az 1. számú melléklet tartalmazza, amely a 2000. augusztus 12-i átszámított értékeket tünteti fel.

(2) Az 1. számú melléklet a szétválással vagy kiválással létrejött új településeket a szétválással vagy kiválással érintett eredeti jogosult településsel egy sorban tartalmazza (kivéve, ha az érintett önkormányzatok kérték járandóságuk szétválasztását és a megosztás tekintetében is megegyeztek). Az egy sorban szereplő települések önkormányzatai együttesen jogosultak a melléklet szerinti járandóság átvételére, az egymás közötti megosztásra megállapodásuk irányadó.

(3) Nem lehet üzleti titokra hivatkozni azon tények, adatok vonatkozásában, amelyek ismerete nélkül az önkormányzati járandóságok értékének megállapítására nem kerülhetett volna sor. Az érintett önkormányzat kérésére, a kéréstől számított 15 napon belül, kötelező írásban kiszolgáltatni a rá vonatkozó adatokat – ideértve a települések közötti külterületi vezetékvagyonra vonatkozó adatokat is – és kétség esetén azok valódiságát okiratokkal igazolni.

4. § (1) Az önkormányzatok számára e törvény szerinti járandóságukat az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) 2001. szeptember 15-én juttatja el.

(2) A teljesítés 20 millió Ft összeghatárig készpénzben történik. Az ezt meghaladó igény 50%-át készpénzben, a fennmaradó részt a Magyar Állam által – a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetéséről szóló 1997. évi CXLVI. törvény 4. § (2) bekezdés ab) pontjában – erre a célra az ÁPV Rt. rendelkezésére bocsátott, zárt körben kibocsátott, szabadon átruházható államkötvényekkel kell kiegyenlíteni oly módon, hogy egyenlő arányban legyenek köztük a különböző lejáratúak.

(3) Amennyiben a (2) bekezdés szerinti készpénz és államkötvény megosztás nem biztosítható, az emiatt fennmaradó hányadot készpénzzel kell teljesíteni. Ugyanígy kell eljárni azokra a 10 ezer Ft-ot el nem érő hányadokra vonatkozóan is, amelyeket – az államkötvények 10 ezer forintos címletei miatt – más módon nem lehetne kifizetni. Ezekben az esetekben a készpénzben történő járandóságfizetés (2) bekezdésben meghatározott összeghatára túlléphető.

(4) Államkötvény esetében azt a piaci árfolyamot kell figyelembe venni, amely a (2) bekezdésben meghatározott állampapírokkal megegyező kamatbázisú, hátralévő futamidejét tekintve legközelebb álló, a Magyar Állam által belföldön nyilvánosan értékesített államkötvényekre – a 2001. augusztus 12-ét megelőző legutolsó három aukción kialakult – átlagos nettó árfolyamok súlyozott átlaga.

(5) A járandóság átadásakor

a) a készpénzhányadból le kell vonni a gázközmű-vagyonnal összefüggő helyi önkormányzati igények rendezésével kapcsolatos előleg fizetéséről szóló kormányhatározatok alapján kifizetett előleget,

b) a 2000. augusztus 12-től 2001. szeptember 15-ig eltelt időszakra – a (2) bekezdésben meghatározott államkötvények 2000. augusztus 12. és 2001. augusztus 12. közötti átlagkamatával (10, 75%) megegyező – éves hozam időarányos részét kell hozzászámítani a készpénzelőleg, illetve az előlegen felüli járandóság átadásának időpontjáig.

(6) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítésével való késedelembe esés esetén az önkormányzat az 1. számú melléklet szerinti járandóságot a Ptk. 301. § (1) bekezdése szerinti késedelmi kamattal növelten igényelheti. Az az önkormányzat, amely elmulasztja azokat az intézkedéseket, melyek ahhoz szükségesek, hogy az ÁPV Rt. a kifizetést, illetve az államkötvények átadását teljesíteni tudja, vagy a járandóságot nem veszi fel – figyelemmel a Ptk. 302–303. §-ában foglaltakra – késedelme idejére kamatra nem jogosult.

(7) A (2) bekezdés szerinti államkötvények futamidejének lejártáig a Magyar Állam az Államadósság Kezelő Központ Részvénytársaság útján a (4) bekezdés szerinti piaci árfolyamon 2002-től évente kétszer nyilvános visszavásárlási lehetőséget biztosít az önkormányzatokat e törvény szerint megillető állampapírokra, évente legfeljebb 10 milliárd forint értékig. A visszavásárlás értéknapja a kamatfizetések napját megelőző negyedik munkanap.

5. § (1) Azok az önkormányzatok, amelyek az 1. számú mellékletben nincsenek feltüntetve jogosultként, de az 1–2. § alapján igényt kívánnak érvényesíteni az állammal szemben, e törvény hatálybalépésétől számított 90 napon belül bírósághoz fordulhatnak. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bírósági eljárásban a vagyonfelmérés, illetve vagyonértékelés adatainak kijavítását és az ennek megfelelően kiszámított járandóság megállapítását lehet kérni a 2. számú mellékletben meghatározott vagyonfelmérési, illetve értékelési módszertan alapján.

(3) Bírósághoz lehet fordulni továbbá

a) a közös önkormányzati beruházásoknál az 1993. évi LXXXII. törvény szerinti járandóságok megosztása, valamint

b) a szétválással, kiválással létrejött új település önkormányzata és az eredeti jogosult önkormányzat között a járandóság szétosztása kérdésében.

(4) Ha az (1) bekezdés szerinti esetben a bíróság megállapítja a járandóságot, az ÁPV Rt. azt az önkormányzat részére a Ptk. 232. § (2) bekezdése szerinti kamattal növelve fizeti ki.

(5) Az Államot az e § szerinti eljárásokban az ÁPV Rt. képviseli. A (3) bekezdés a)–b) pontja szerinti eljárásokban az abban érintett önkormányzatok egymással szemben érvényesítik igényeiket.

6. § (1) Ez a törvény a kihirdetésétől számított 15. napon lép hatályba.

(2)2 Felhatalmazást kap az államháztartásért felelős miniszter, hogy az 1997. évi CXLVI. törvény 4. § (2) bekezdés ab) pontjában meghatározott államkötvényekből – az e törvény 4. § (2)–(3) bekezdése szerinti készpénzigénynek megfelelő összeghatárig – az ÁPV Rt.-től névértéken visszavásárolhasson.

(3)3 Felhatalmazást kap az államháztartásért felelős miniszter, hogy közzétegye a 4. § (4) és (7) bekezdése szerint figyelembe vehető piaci árfolyamot.

1. számú melléklet a 2001. évi LVI. törvényhez

Sor-
szám

Megye

Megnevezés

2000. évi értéken

augusztus 12.

 

ÉGÁZ Rt.

(Ft)

3

Győr-Sopron-Moson

Agyagosszergény

4 188 234

7

Győr-Sopron-Moson

Beled

45 695 131

11

Győr-Sopron-Moson

Bőny

5 475 215

30

Győr-Sopron-Moson

Edve

2 464 489

31

Győr-Sopron-Moson

Egyházasfalu

5 166 720

34

Győr-Sopron-Moson

Fertőd

29 204 619

35

Győr-Sopron-Moson

Fertőendréd

789 808

38

Győr-Sopron-Moson

Fertőszentmiklós

34 938 461

39

Győr-Sopron-Moson

Fertőszéplak

9 951 284

47

Győr-Sopron-Moson

Győr

821 842 133

71

Győr-Sopron-Moson

Kisfalud

48 373 547

84

Győr-Sopron-Moson

Lövő

13 792 488

92

Győr-Sopron-Moson

Mihályi

72 560 323

99

Győr-Sopron-Moson

Nemeskér

4 059 949

111

Győr-Sopron-Moson

Petőháza

11 034 921

117

Győr-Sopron-Moson

Rábakecöl

31 672 894

127

Győr-Sopron-Moson

Sarród

8 042 217

131

Győr-Sopron-Moson

Sopron

901 564 215

151

Győr-Sopron-Moson

Töltéstava

43 798 533

157

Győr-Sopron-Moson

Vásárosfalu

2 676 926

166

Győr-Sopron-Moson

Völcsej

918 976

 

 

 

 

4

Komárom-Esztergom

Bábolna

28 907 522

6

Komárom-Esztergom

Bana

8 634 118

26

Komárom-Esztergom

Dorog

156 939 140

32

Komárom-Esztergom

Esztergom

49 151 934

63

Komárom-Esztergom

K-E. m-i. Önk.

34 424 853

70

Komárom-Esztergom

Kesztölc

6 104 065

82

Komárom-Esztergom

Leányvár

3 688 255

93

Komárom-Esztergom

Mocsa

33 089 173

98

Komárom-Esztergom

Naszály

25 783 539

112

Komárom-Esztergom

Piliscsév

7 493 959

134

Komárom-Esztergom

Süttő

2 569 004

146

Komárom-Esztergom

Tokod

13 818 979

146/a

Komárom-Esztergom

Tokodaltáró

1 150 600

 

 

 

 

12

Vas

Búcsú

3 681 476

13

Vas

Bük

38 086 419

14

Vas

Celldömölk

544 063 552

23

Vas

Csörötnek

1 230 935

41

Vas

Gencsapáti

175 786 346

46

Vas

Gyöngyösfalu

10 123 765

61

Vas

Jánosháza

116 463 031

62

Vas

Káld

58 131 729

78

Vas

Körmend

568 132 459

80

Vas

Kőszeg

278 966 408

85

Vas

Lukácsháza

7 719 761

87

Vas

Meggyeskovácsi

18 899

108

Vas

Perenye

4 105 222

121

Vas

Répcelak

99 766 793

128

Vas

Sárvár

485 182 006

129

Vas

3 375 841

138

Vas

Szombathely

2 348 208 277

139

Vas

Tanakajd

49 890 512

141

Vas

Táplánszentkereszt

20 601 981

159

Vas

Vasszécsény

95 845 794

161

Vas

Vép

212 757 128

 

 

MINDÖSSZESEN:

7 592 104 560

 

 

KÖGÁZ Rt.

(Ft)

52

Fejér

Csór

4 374 795

 

 

 

 

1

Somogy

Ádánd

16 582 796

5

Somogy

Alsóbogát

2 967 405

7

Somogy

Babócsa

6 500 715

10

Somogy

Balatonberény

73 093 634

11

Somogy

Balatonboglár

282 126 987

12

Somogy

Balatonendréd

3 998 693

13

Somogy

Balatonfenyves

30 278 741

15

Somogy

Balatonföldvár

79 077 084

18

Somogy

Balatonkeresztúr

44 340 441

19

Somogy

Balatonlelle

273 886 572

20

Somogy

Balatonmáriafürdő

12 020 810

22

Somogy

Balatonöszöd

1 790 871

23

Somogy

Balatonszabadi

55 033 460

24

Somogy

Balatonszárszó

35 024 837

25

Somogy

Balatonszemes

37 638 536

26

Somogy

Balatonszentgyörgy

38 926 887

27

Somogy

Balatonújlak

9 530 655

30

Somogy

Barcs

102 599 073

38

Somogy

Berzence

33 610 293

39

Somogy

Bodrog

4 860 152

41

Somogy

Bolhó

15 589 466

44

Somogy

Buzsák

2 827 872

49

Somogy

Csokonyavisonta

10 624 796

50

Somogy

Csombárd

6 221 476

55

Somogy

Csurgó

79 863 859

64

Somogy

Fonyód

137 358 304

74

Somogy

Háromfa

7 493 733

77

Somogy

Hetes

19 978 066

79

Somogy

Hollád

2 883 857

81

Somogy

Juta

24 961 820

83

Somogy

Kaposfő

18 194 832

84

Somogy

Kaposmérő

29 959 072

87

Somogy

Kaposvár

482 889 406

91

Somogy

Kéthely

45 401 507

96

Somogy

Köröshegy

7 463 858

102

Somogy

Lengyeltóti

64 141 038

109

Somogy

Magyaregres

4 742 522

112

Somogy

Marcali

131 375 813

113

Somogy

Mernye

6 324 134

114

Somogy

Mezőcsokonya

27 592 966

120

Somogy

Nagyatád

98 255 218

121

Somogy

Nagybajom

58 156 871

135

Somogy

Orci

3 652 188

136

Somogy

Ordacsehi

6 730 864

138

Somogy

Osztopán

8 222 656

139

Somogy

Öreglak

21 148 877

155

Somogy

Rinyaújlak

415 744

158

Somogy

Sántos

3 068 883

161

Somogy

Siófok

250 922 430

162

Somogy

Siójut

2 745 794

165

Somogy

Somodor

600 658

166

Somogy

Somogyaszaló

5 461 062

168

Somogy

Somogygeszti

5 047 974

169

Somogy

Somogyjád

26 436 713

170

Somogy

Somogysárd

33 580 423

175

Somogy

Somogyvámos

17 932 331

176

Somogy

Somogyvár

28 876 482

185

Somogy

Szentgáloskér

3 351 622

191

Somogy

Szólád

4 406 733

192

Somogy

Szőlősgyörök

50 784 332

194

Somogy

Tarany

12 145 498

195

Somogy

Taszár

20 705 135

208

Somogy

Várda

5 983 138

217

Somogy

Vörs

3 584 091

227

Somogy

Zamárdi

26 943 321

 

 

 

 

3

Veszprém

Ajka

45 404 093

9

Veszprém

Balatonalmádi

16 846 340

14

Veszprém

Balatonfőkajár

13 002 906

66

Veszprém

Balatonfűzfő

22 063 920

17

Veszprém

Balatonkenese

77 057 090

28

Veszprém

Balatonvilágos

30 357 469

37

Veszprém

Berhida

37 892 878

45

Veszprém

Csabrendek

13 964 017

46

Veszprém

Csajág

4 180 526

53

Veszprém

Csót

5 104 923

58

Veszprém

Devecser

17 504 755

75

Veszprém

Herend

41 416 962

88

Veszprém

Káptalanfa

4 880 822

100

Veszprém

Küngös

2 618 210

110

Veszprém

Magyarpolány

12 385 454

129

Veszprém

Nagytevel

2 529 762

131

Veszprém

Nemesvámos

32 056 577

142

Veszprém

Pápa

80 363 104

145

Veszprém

Papkeszi

7 744 266

193

Veszprém

Tapolca

141 479 064

211

Veszprém

Veszprém

130 407 154

 

 

 

 

29

Zala

Bánokszentgyörgy

7 449 892

32

Zala

Bázakerettye

26 212 604

34

Zala

Becsehely

72 279 486

42

Zala

Borsfa

16 986 966

54

Zala

Csörnyeföld

4 816 141

59

Zala

Dobri

2 780 959

62

Zala

Eszteregnye

4 099 730

67

Zala

Galambok

12 408 691

68

Zala

Garabonc

6 005 837

69

Zala

Gellénháza

6 842 962

72

Zala

Gutorfölde

18 900 026

78

Zala

Hévíz

103 527 472

89

Zala

Kerkaszentkirály

186 653

90

Zala

Keszthely

167 405 179

93

Zala

Kiscsehi (Budafa)

13 483 930

103

Zala

Lenti

46 012 611

104

Zala

Letenye

100 428 182

105

Zala

Lispeszentadorján

17 899 718

107

Zala

Lovászi-Kútfej

17 469 772

118

Zala

Muraszemenye

2 829 548

124

Zala

Nagykanizsa

1 110 326 681

126

Zala

Nagylengyel

15 574 972

128

Zala

Nagyrécse

9 701 075

137

Zala

Ormándlak

1 625 797

151

Zala

Pusztaederics

376 099

152

Zala

Pusztamagyaród

371 064

153

Zala

Pusztaszentlászló

5 898 906

177

Zala

Sormás

5 359 132

189

Zala

Szepetnek

9 613 410

197

Zala

Teskánd

29 108 889

199

Zala

Tófej

2 509 423

201

Zala

Tornyiszentmiklós

15 567 942

204

Zala

Türje

33 288 472

206

Zala

Újudvar

15 117 164

209

Zala

Várfölde

5 455 619

219

Zala

Zalaegerszeg

285 449 396

221

Zala

Zalakaros

59 865 841

222

Zala

Zalakomár

69 657 153

224

Zala

Zalaszentgrót

64 627 856

 

 

MINDÖSSZESEN:

6 100 092 411

 

 

DÉGÁZ Rt.

(Ft)

1

Bács-Kiskun

Ágasegyháza

50 067 368

4

Bács-Kiskun

Apostag

1 084 351

7

Bács-Kiskun

Bácsalmás

159 121 571

8

Bács-Kiskun

Bácsbokod

88 345 799

9

Bács-Kiskun

Bácsborsód

37 420 245

10

Bács-Kiskun

Baja

420 067 737

12

Bács-Kiskun

Ballószög

39 797 232

21

Bács-Kiskun

Borota

34 819 518

28

Bács-Kiskun

Császártöltés

56 691 971

30

Bács-Kiskun

Csávoly

39 563 350

33

Bács-Kiskun

Csólyospálos

22 278 732

45

Bács-Kiskun

Dunaegyháza

200 554

48

Bács-Kiskun

Dunavecse

1 553 570

52

Bács-Kiskun

Érsekhalma

18 590 656

56

Bács-Kiskun

Felsőlajos

7 200 306

57

Bács-Kiskun

Felsőszentiván

44 474 893

61

Bács-Kiskun

Fülöpháza

7 479 448

63

Bács-Kiskun

Fülöpszállás

146 166

68

Bács-Kiskun

Gátér

356 918

73

Bács-Kiskun

Hajós

99 208 496

74

Bács-Kiskun

Helvécia

48 898 232

80

Bács-Kiskun

Izsák

171 920 163

82

Bács-Kiskun

Jánoshalma

117 271 308

83

Bács-Kiskun

Jászszentlászló+Móricgát

37 655 964

90

Bács-Kiskun

Kecskemét

627 232 245

92

Bács-Kiskun

Kerekegyháza

133 669 846

97

Bács-Kiskun

Kiskunfélegyháza

68 330 223

98

Bács-Kiskun

Kiskunhalas

126 142 499

99

Bács-Kiskun

Kiskunmajsa

30 033 068

100

Bács-Kiskun

Kisszállás

40 263 950

106

Bács-Kiskun

Kunadacs

20 412 117

107

Bács-Kiskun

Kunfehértó

30 702 757

108

Bács-Kiskun

Kunszállás

4 150 604

109

Bács-Kiskun

Kunszentmiklós

153 869 899

110

Bács-Kiskun

Lajosmizse

125 714 555

111

Bács-Kiskun

Lakitelek

105 168 167

117

Bács-Kiskun

Mátételke

24 053 618

121

Bács-Kiskun

Mélykút

161 528 878

136

Bács-Kiskun

Nyárlőrinc

38 626 923

145

Bács-Kiskun

Pálmonostora

33 817 011

146

Bács-Kiskun

Petőfiszállás

193 756

152

Bács-Kiskun

Rém

63 868 689

158

Bács-Kiskun

Solt

642 453

159

Bács-Kiskun

Soltszentimre

666 373

162

Bács-Kiskun

Szabadszállás

183 904 097

164

Bács-Kiskun

Szalkszentmárton

720 635

165

Bács-Kiskun

Szank

14 951 871

173

Bács-Kiskun

Szentkirály

37 986 921

177

Bács-Kiskun

Tass

49 062 855

178

Bács-Kiskun

Tataháza

41 929 285

181

Bács-Kiskun

Tiszaalpár

115 749 982

182

Bács-Kiskun

Tiszakécske

238 246 833

190

Bács-Kiskun

Városföld

4 144 963

191

Bács-Kiskun

Vaskút

129 170

 

 

 

 

14

Békés

Battonya

67 733 950

16

Békés

Békés

347 757 468

17

Békés

Békéscsaba

529 973 437

17/a

Békés

Csabaszabadi

9 753 758

22

Békés

Bucsa

5 113 171

25

Békés

Csanádapáca

110 492 497

27

Békés

Csárdaszállás

3 944 326

35

Békés

Csorvás

158 526 362

39

Békés

Dévaványa

3 399

40

Békés

Doboz

148 860 355

43

Békés

Dombegyháza

111 910 434

50

Békés

Ecsegfalva

39 646 719

64

Békés

Füzesgyarmat

13 721 974

66

Békés

Gádoros

97 272 489

70

Békés

Gerendás

38 679 113

71

Békés

Gyomaendrőd

137 038 335

72

Békés

Gyula

577 936 263

78

Békés

Hunya

28 558 069

85

Békés

Kamut

18 270 413

86

Békés

Kardoskút

7 797 722

88

Békés

Kaszaper

48 460 323

94

Békés

Kétsoprony

16 066 970

95

Békés

Kisdombegyház

17 246 875

103

Békés

Kondoros

121 150 919

104

Békés

Köröstarcsa

73 375 368

105

Békés

Kötegyán

48 199 178

112

Békés

Magyarbánhegyes

48 717 005

113

Békés

Magyardombegyház

12 979 518

118

Békés

Medgyesbodzás

23 411 822

119

Békés

Medgyesegyháza

70 851 369

120

Békés

Méhkerék

48 612 396

122

Békés

Mezőberény

134 826 338

123

Békés

Mezőhegyes

21 180 740

124

Békés

Mezőkovácsháza

136 901 130

129

Békés

Murony

12 788 031

130

Békés

Nagybánhegyes

90 475 145

134

Békés

Nagyszénás

185 670 502

141

Békés

Orosháza

321 652 477

149

Békés

Pusztaföldvár

52 832 929

156

Békés

Sarkad

182 921 034

157

Békés

Sarkadkeresztúr

59 178 529

161

Békés

Szabadkígyós

49 962 616

166

Békés

Szarvas

160 222 788

180

Békés

Telekgerendás

19 221 365

184

Békés

Tótkomlós

114 011 120

185

Békés

Újkígyós

109 482 266

192

Békés

Végegyháza

37 840 188

 

 

 

 

3

Csongrád

Ambrózfalva

32 299 421

5

Csongrád

Árpádhalom

10 170 981

6

Csongrád

Ásotthalom

934 786

11

Csongrád

Balástya

284 150

20

Csongrád

Bordány

53 025 670

24

Csongrád

Csanádalberti

4 862 301

26

Csongrád

Csanádpalota

88 861 512

34

Csongrád

Csongrád

85 846 990

37

Csongrád

Derekegyház

19 376 893

38

Csongrád

Deszk

64 177 751

41

Csongrád

Dóc

14 311 737

42

Csongrád

Domaszék

40 779 100

51

Csongrád

Eperjes

7 290 360

53

Csongrád

Fábiánsebestyén

34 271 003

55

Csongrád

Felgyő

10 691 958

59

Csongrád

Forráskút

31 387 374

60

Csongrád

Földeák

59 991 511

76

Csongrád

Hódmezővásárhely

395 626 617

101

Csongrád

Kistelek

168 564 738

102

Csongrád

Kiszombor

92 358 031

114

Csongrád

Makó

290 298 378

115

Csongrád

Maroslele

54 588 664

125

Csongrád

Mindszent

110 786 552

127

Csongrád

Mórahalom

102 933 258

132

Csongrád

Nagyér

25 075 382

133

Csongrád

Nagymágocs

47 993 917

137

Csongrád

Óföldeák

12 950 176

138

Csongrád

Ópusztaszer

16 996

143

Csongrád

Öttömös

71 384

148

Csongrád

Pitvaros

55 244 995

150

Csongrád

Pusztamérges

142 767

151

Csongrád

Pusztaszer

50 832 396

153

Csongrád

Röszke

86 715 320

154

Csongrád

Rúzsa

34 334 817

155

Csongrád

Sándorfalva

234 318 425

167

Csongrád

Szatymaz

57 890 717

168

Csongrád

Szeged+Algyő

765 387 761

170

Csongrád

Szegvár

51 822 544

171

Csongrád

Székkutas

36 297 900

172

Csongrád

Szentes

216 270 228

183

Csongrád

Tiszasziget

50 805 339

186

Csongrád

Újszentiván

27 139 023

189

Csongrád

Üllés

22 303 093

193

Csongrád

Zákányszék

31 433 397

195

Csongrád

Zsombó

25 944 154

 

 

MINDÖSSZESEN:

12 258 068 450

 

 

DDGÁZ Rt.

(Ft)

9

Baranya

Babarc

4 461 762

13

Baranya

Bár

2 530 405

22

Baranya

Bogád

18 653 636

24

Baranya

Bóly

17 239 852

27

Baranya

Borjád

966 751

36

Baranya

Dunaszekcső

2 795 897

47

Baranya

Geresdlak

22 698 091

48

Baranya

Görcsönydoboka

5 501 191

53

Baranya

Hímesháza

31 306 065

68

Baranya

Kozármisleny

84 409 098

70

Baranya

Lánycsók

7 849 134

83

Baranya

Mohács

179 872 040

89

Baranya

Nagykozár

27 497 483

91

Baranya

Nagynyárád

4 789 202

98

Baranya

Palotabozsok

20 236 569

101

Baranya

Pécs

1 716 362 999

102

Baranya

Pécsvárad

55 792 579

111

Baranya

Romonya

17 295 610

121

Baranya

Sátorhely

1 333 791

124

Baranya

Somberek

31 720 779

131

Baranya

Szajk

2 018 367

133

Baranya

Szederkény

4 356 147

144

Baranya

Udvar

1 621 625

150

Baranya

Véménd

31 388 806

 

 

 

 

2

Fejér

Adony

97 774 522

5

Fejér

Alcsútdoboz

13 878 220

15

Fejér

Baracska

38 410 556

18

Fejér

Beloiannisz

30 125 477

20

Fejér

Besnyő

8 855 350

33

Fejér

Csosz

4 923 572

35

Fejér

Dég

16 056 416

37

Fejér

Dunaújváros

625 626 991

39

Fejér

Enying

143 224 607

40

Fejér

Ercsi

203 258 213

42

Fejér

Felcsút

11 445 430

44

Fejér

Füle

33 131 737

46

Fejér

Gárdony

148 473 008

49

Fejér

Gyúró

44 360 155

50

Fejér

Hantos

7 981 533

56

Fejér

Iváncsa

87 307 895

58

Fejér

Kajászó

5 053 000

60

Fejér

Káloz

20 983 167

61

Fejér

Kápolnásnyék

83 056 490

64

Fejér

Kisapostag

13 513 933

66

Fejér

Kisláng

14 354 632

67

Fejér

Kőszárhegy

8 724 807

69

Fejér

Lajoskomárom

12 215 529

76

Fejér

Martonvásár

113 655 308

78

Fejér

Mezőfalva

17 496 324

79

Fejér

Mezőkomárom

8 050 132

81

Fejér

Mezőszentgyörgy

4 424 284

80

Fejér

Mezőszilas

17 888 913

86

Fejér

Nadap

4 755 257

90

Fejér

Nagylók

11 141 331

93

Fejér

Nagyvenyim

113 285 681

104

Fejér

Perkáta

18 340 395

106

Fejér

Polgárdi

17 807 047

107

Fejér

Pusztaszabolcs

14 433 591

109

Fejér

Rácalmás+Kulcs

13 961 032

117

Fejér

Sárosd

17 060 650

122

Fejér

Seregélyes

125 870 074

125

Fejér

Soponya

11 827 971

128

Fejér

Szabadbattyán

21 023 367

129

Fejér

Szabadegyháza

7 375 457

130

Fejér

Szabadhidvég

4 801 932

136

Fejér

Székesfehérvár

2 199 955 743

139

Fejér

Tabajd

6 269 400

140

Fejér

Tác

8 593 266

142

Fejér

Tordas

27 371 932

145

Fejér

Úrhida

8 163 285

147

Fejér

Vál

8 516 571

149

Fejér

Velence

211 517 394

46/a

Fejér

Zichyújfalu

29 445 516

 

 

 

 

16

Tolna

Báta

47 391 776

17

Tolna

Bátaszék

160 983 140

25

Tolna

Bonyhád

246 118 474

34

Tolna

Decs

57 244 987

51

Tolna

Harc

3 123 838

59

Tolna

Kakasd

9 635 812

95

Tolna

Őcsény

65 476 311

118

Tolna

Sárpilis

2 411 981

123

Tolna

Sióagárd

7 425 549

137

Tolna

Szekszárd

539 813 845

141

Tolna

Tolna

85 450 892

148

Tolna

Várdomb

24 205 267

155

Tolna

Zomba

10 837 266

 

 

MINDÖSSZESEN:

8 268 584 111

 

 

TIGÁZ Rt.

(Ft)

7

Borsod-Abaúj-Zemplén

Alsózsolca

35 553 663

12

Borsod-Abaúj-Zemplén

Arnót

15 049 190

20

Borsod-Abaúj-Zemplén

Bánréve

34 489 501

27

Borsod-Abaúj-Zemplén

Berzék

11 971 901

32

Borsod-Abaúj-Zemplén

Boldva

15 686 981

33

Borsod-Abaúj-Zemplén

Borsodnádasd

79 600 197

34

Borsod-Abaúj-Zemplén

Borsodszirák

7 960 153

35

Borsod-Abaúj-Zemplén

Bőcs

62 977 788

40

Borsod-Abaúj-Zemplén

Bükkábrány

6 993 526

69

Borsod-Abaúj-Zemplén

Edelény

352 542 617

72

Borsod-Abaúj-Zemplén

Egerlövő

6 302 703

83

Borsod-Abaúj-Zemplén

Felsőzsolca

58 582 508

93

Borsod-Abaúj-Zemplén

Gesztely

24 717 090

118

Borsod-Abaúj-Zemplén

Hernádkak

27 686 940

119

Borsod-Abaúj-Zemplén

Hernádnémeti

153 805 701

120

Borsod-Abaúj-Zemplén

Hét

342 350

139

Borsod-Abaúj-Zemplén

Kazincbarcika

222 834 071

145

Borsod-Abaúj-Zemplén

Kistokaj

20 167 237

159

Borsod-Abaúj-Zemplén

Mályi

34 670 440

166

Borsod-Abaúj-Zemplén

Mezőkeresztes+Csincse

20 188 721

167

Borsod-Abaúj-Zemplén

Mezőkövesd

367 276 394

169

Borsod-Abaúj-Zemplén

Mezőnagymihály

28 380 838

170

Borsod-Abaúj-Zemplén

Mezőnyárád

18 880 399

173

Borsod-Abaúj-Zemplén

Miskolc

997 981 692

189

Borsod-Abaúj-Zemplén

Nyékládháza

173 860 021

205

Borsod-Abaúj-Zemplén

Onga

52 888 199

206

Borsod-Abaúj-Zemplén

Ónod

47 124 351

209

Borsod-Abaúj-Zemplén

Ózd

101 328 937

234

Borsod-Abaúj-Zemplén

Putnok

68 373 351

245

Borsod-Abaúj-Zemplén

Rudabánya

7 651 137

246

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajóbábony

93 310 058

247

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajóecseg

30 221 444

248

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajóhídvég

22 117 168

250

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajókeresztúr

34 840 603

251

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajólád

17 873 327

253

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajópálfala

21 671 532

254

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajópetri

7 505 200

255

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajósenye

9 569 806

256

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajószentpéter

112 719 882

257

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajóvámos

37 291 507

258

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sajóvelezd

16 036 224

260

Borsod-Abaúj-Zemplén

Sály

74 153 626

262

Borsod-Abaúj-Zemplén

Serényfalva

21 118 561

277

Borsod-Abaúj-Zemplén

Szentistván

106 603 014

282

Borsod-Abaúj-Zemplén

Szikszó

26 504 125

283

Borsod-Abaúj-Zemplén

Szirmabesenyő

88 053 697

291

Borsod-Abaúj-Zemplén

Tard

50 661 021

299

Borsod-Abaúj-Zemplén

Tibolddaróc

43 765 045

304

Borsod-Abaúj-Zemplén

Tiszalúc

49 578 052

306

Borsod-Abaúj-Zemplén

Tiszapalkonya

26 757 909

310

Borsod-Abaúj-Zemplén

Tiszaújváros

180 156 065

344

Borsod-Abaúj-Zemplén

Vatta

23 993 532

 

 

 

 

18

Hajdú-Bihar

Balmazújváros

248 365 185

61

Hajdú-Bihar

Debrecen

1 519 144 994

67

Hajdú-Bihar

Ebes

100 802 668

85

Hajdú-Bihar

Földes

98 565 386

108

Hajdú-Bihar

Hajdúböszörmény

378 709 148

109

Hajdú-Bihar

Hajdúdorog

39 144 981

111

Hajdú-Bihar

Hajdúnánás

282 043 924

112

Hajdú-Bihar

Hajdúszoboszló

366 705 523

124

Hajdú-Bihar

Hortobágy

18 991 507

133

Hajdú-Bihar

Kaba

81 531 176

179

Hajdú-Bihar

Nádudvar

89 347 824

181

Hajdú-Bihar

Nagyhegyes

43 344 962

229

Hajdú-Bihar

Polgár

102 114 526

235

Hajdú-Bihar

Püspökladány

142 635 823

298

Hajdú-Bihar

Tetétlen

21 456 191

331

Hajdú-Bihar

Újszentmargita

16 518 562

 

 

 

 

23

Heves

Bélapátfalva

86 450 641

28

Heves

Besenyőtelek

19 096 946

30

Heves

Bodony

15 501 561

31

Heves

Boldog

22 063 052

41

Heves

Bükkszék

60 752 540

164

Heves

Dormánd

3 250 941

70

Heves

Eger

619 049 400

76

Heves

Erdőkövesd

14 218 262

77

Heves

Erdőtelek

90 946 460

87

Heves

Füzesabony

119 750 000

99

Heves

Gyöngyös

327 612 931

100

Heves

Gyöngyöshalász

20 362 793

115

Heves

Hatvan

475 380 280

121

Heves

Heves

175 260 516

135

Heves

Kál

5 603 198

150

Heves

Kompolt

12 993 912

156

Heves

Lőrinci

177 594 001

164

Heves

Mátraderecske

105 728 193

185

Heves

Nagyréde

93 599 598

213

Heves

Parád

80 017 535

215

Heves

Parádsasvár

22 465 924

223

Heves

Pétervására

89 383 559

224

Heves

Petőfibánya

28 010 135

240

Heves

Recsk

75 594 214

267

Heves

Szajla

28 607 302

297

Heves

Terpes

3 472 648

348

Heves

Zagyvaszántó

34 677 620

 

 

 

 

26

Jász-Nagykun-Szolnok

Berekfürdő

34 979 434

80

Jász-Nagykun-Szolnok

Fegyvernek

49 067 919

130

Jász-Nagykun-Szolnok

Jászberény

380 185 045

131

Jász-Nagykun-Szolnok

Jászfényszaru

36 577 469

137

Jász-Nagykun-Szolnok

Karcag

334 111 923

140

Jász-Nagykun-Szolnok

Kenderes

75 543 597

146

Jász-Nagykun-Szolnok

Kisújszállás

191 871 353

151

Jász-Nagykun-Szolnok

Kunhegyes

109 854 134

152

Jász-Nagykun-Szolnok

Kunmadaras

59 066 233

153

Jász-Nagykun-Szolnok

Kunszentmárton

110 801 029

161

Jász-Nagykun-Szolnok

Martfű

144 092 092

165

Jász-Nagykun-Szolnok

Mezőhék

10 055 553

171

Jász-Nagykun-Szolnok

Mezőtúr

220 650 641

238

Jász-Nagykun-Szolnok

Rákóczifalva

45 506 337

239

Jász-Nagykun-Szolnok

Rákócziújfalu

36 400 716

268

Jász-Nagykun-Szolnok

Szajol

44 067 802

284

Jász-Nagykun-Szolnok

Szolnok

544 029 618

302

Jász-Nagykun-Szolnok

Tiszaföldvár

257 815 110

317

Jász-Nagykun-Szolnok

Tószeg

82 521 586

320

Jász-Nagykun-Szolnok

Törökszentmiklós

308 582 042

323

Jász-Nagykun-Szolnok

Túrkeve

170 736 444

330

Jász-Nagykun-Szolnok

Újszász

194 184 044

347

Jász-Nagykun-Szolnok

Zagyvarékas

117 138 707

 

 

 

 

15

Nógrád

Balassagyarmat

416 582 240

21

Nógrád

Bátonyterenye

97 222 250

217

Nógrád

Pásztó

94 240 243

241

Nógrád

Rétság+Bánk+Tolmács

123 905 344

243

Nógrád

Romhány

73 689 900

259

Nógrád

Salgótarján

433 613 417

 

 

 

 

1

Pest

Abony

221 713 620

5

Pest

Alsónémedi

105 880 027

122/a

Pest

Bag

18 789 379

37

Pest

Budakalász

113 764 932

38

Pest

Budakeszi

182 150 654

39

Pest

Budaörs

297 746 263

45

Pest

Cegléd

372 472 832

55

Pest

Csomád

29 603 492

56

Pest

Csömör

156 569 040

57

Pest

Dabas

378 592 367

59

Pest

Dány

74 770 431

62

Pest

Diósd

52 776 631

65

Pest

Dunaharaszti

419 085 725

66

Pest

Dunakeszi

457 075 864

68

Pest

Ecser

53 469 149

74

Pest

Érd

515 623 191

75

Pest

Erdőkertes

91 034 305

84

Pest

Fót

332 157 663

89

Pest

Galgahévíz

10 765 859

95

Pest

Göd

427 537 113

96

Pest

Gödöllő

592 244 472

97

Pest

Gyál

369 285 104

114

Pest

Halásztelek

63 127 309

117

Pest

Hernád

79 132 389

122

Pest

Hévízgyörk

34 127 571

126

Pest

Inárcs

73 789 811

127

Pest

Isaszeg

275 620 384

134

Pest

Kakucs

52 592 245

142/a

Pest

Kerepes

206 854 364

142/b

Pest

Kistarcsa

176 209 273

149

Pest

Kóka

34 363 108

175

Pest

Monor

448 328 848

183

Pest

Nagykovácsi

29 236 430

184

Pest

Nagykőrös

200 364 629

186

Pest

Nagytarcsa

60 910 358

204

Pest

Ócsa

161 247 776

211

Pest

Örbottyán

81 786 671

212

Pest

Örkény

149 869 063

221

Pest

Pécel

106 237 571

225

Pest

Pilisborosjenő

28 363 699

227

Pest

Pilisszentiván

129 076 725

228

Pest

Pilisvörösvár

53 724 527

230

Pest

Pomáz

219 170 736

236

Pest

Ráckeve

204 960 245

263

Pest

Solymár

189 672 261

273

Pest

Százhalombatta

131 125 306

276

Pest

Szentendre

209 268 399

279

Pest

Szigetcsép

53 692 674

280

Pest

Szigethalom

140 711 217

281

Pest

Szigetszentmiklós

152 807 445

285

Pest

Sződ

18 689 523

286

Pest

Sződliget

17 027 764

289

Pest

Táborfalva

80 154 128

293

Pest

Tárnok

546 624 057

318

Pest

Tököl

176 030 807

322

Pest

Tura

39 385 773

327

Pest

Újhartyán

98 825 010

329

Pest

Újlengyel

50 849 145

334

Pest

Üröm

22 664 504

335

Pest

Vác

528 215 411

338

Pest

Vácszentlászló

24 170 520

340

Pest

Valkó

20 184 736

345

Pest

Vecsés

289 651 435

346

Pest

Veresegyház

222 036 901

349

Pest

Zsámbok

23 539 744

 

 

 

 

2

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Ajak

54 620 415

11

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Aranyosapáti

28 099 061

17

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Balkány

29 130 377

24

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Beregdaróc

23 617 013

25

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Beregsurány

42 332 048

47

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Csaroda

37 762 848

50

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Csenger

116 578 180

81

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Fehérgyarmat

116 975 286

107

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Gyüre

1 419 677

147

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Kisvárda

281 812 603

148

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Kisvarsány

37 985 305

160

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Márokpapi

32 399 863

162

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Mátészalka

344 646 200

192

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Nyírbátor

176 768 856

194

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Nyíregyháza

967 540 715

202

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Nyírtelek

90 811 916

220

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Pátyod

35 168 951

231

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Porcsalma

99 506 470

269

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Szakoly

20 822 344

300

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Tímár

35 465 316

311

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Tiszavasvári

212 031 649

325

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Tyukod

66 306 042

343

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Vásárosnamény

72 944 683

 

 

MINDÖSSZESEN:

29 406 603 182

2. számú melléklet a 2001. évi LVI. törvényhez


Az 1. számú mellékletben meghatározott juttatások számításánál irányadó vagyonfelmérési
és vagyonértékelési módszertan

I. Vagyonfelmérés módszertana

1. A törvény 1. §-a, valamint 2. §-ának (2) bekezdése alapján a települési önkormányzatokat megillető vagyon felmérésénél irányadó elvek és intézkedések:
– a vagyon felmérésének alapja a gázszolgáltató társaságok átalakulási vagyonmérlegének vezetékleltára,
– a vezetékleltárból le kell választani az 1991–1992-ben, a TIGÁZ esetében ezen felül az 1993. június 30-ig aktivált vezetékeket, az ennek eredményeképpen előállított adatbázis az 1990. december 31-ig aktivált, illetve üzembe helyezett vezetékeket tartalmazza,
– az adatbázisból le kell választani a külterületi4 vezetékeket, így különbözetként megkapjuk a belterületi vezetékvagyont, továbbá a belterületi vezetékekből a lakossági célú,5 a külterületi vezetékekből pedig a települések közötti több települést ellátó6 vezetékeket,
– a belterületi lakossági célú vezetékvagyon kiegészítve a külterületi, települések közötti több települést ellátó vezetékeknek az adott településre eső részével képezi az egyes települési önkormányzatok járandóságának számítási alapját képező vezetékvagyont.
A 2. § (2) bekezdése alapján megállapított vezetékvagyont az adott vezetékhossz után elhelyezkedő települések között egyenlő arányban kell felosztani.
A vezetékek egységárának megállapításánál figyelembe nem vett egyéb létesítmények (fogadó állomások, nyomásszabályozók stb.) gázszolgáltató társaságonként számított összértékét vezetékhossz arányában kell felosztani az önkormányzatok között; kivéve azt az esetet, ha ezen átlagosított számítás az önkormányzat számára aránytalan vagyoni sérelmet eredményez. Ez utóbbi esetben az önkormányzat járandóságának megállapításánál az egyéb létesítmények tételesen elszámolt értékét kell figyelembe venni.

2. A törvény 2. §-ának (1) bekezdése alapján fennálló önkormányzati igény megállapításánál alkalmazott elvek:
A törvény 2. §-ának (1) bekezdése alapján fennálló önkormányzati igényt az önkormányzatok által benyújtott – az önkormányzati és lakossági hozzájárulásokat tartalmazó – hiteles igazolások, illetve a gázszolgáltatók által elszámolt dokumentumok és jegyzőkönyvek alapján kell megállapítani.

II. A vagyonértékelés módszertana

A felmért vagyon értékelésénél, illetve az önkormányzatokat megillető járandóság számításánál irányadó elvek és intézkedések:

1. Az I/1. pont szerinti vezetékvagyon tekintetében
a) meg kell állapítani e vagyon értékét a gázszolgáltató vállalatok gazdasági társasággá történő átalakulásának időpontjában. A vagyonértékelést – az átalakulási vagyonmérleg készítésénél alkalmazott módszerrel (adatok, költségtényezők) azonosan – a vezeték újraelőállítási költsége és a megfelelő műszaki állapot figyelembevételével kell elvégezni.
b) A fenti a) pont szerint megállapított vagyon tekintetében
– abból kell kiindulni, hogy az önkormányzatok a részükre átadott vagyont apportként beviszik a gázszolgáltató társaságokba és a vagyonért eszközarányos részesedést (részvényt) szereznek,
– az önkormányzatok által bevitt vagyont a társasági vagyonnal azonosan kell értékelni, ezért, az önkormányzatoknak járó részvényhányadot az önkormányzati gázvagyon könyvértéke és a társaság (apport utáni) saját tőkéje hányadosaként kell megállapítani.

2. Az I/2. pont szerinti járandóság tekintetében az elismert hozzájárulás értékének megfelelő névértékű részvényjuttatással kell számolni.

3. A fenti számítás eredményeként az önkormányzatok a törvény 1. §-a és a 2. §-ának (1)–(2) bekezdése alapján egyaránt részvényjuttatásra jogosultak, és a törvény 2. §-ának (4) bekezdése szerinti teljesítéskor szintén részvényjuttatásban részesültek.

4. A vagyonértékelés módszertana eredményeként megállapított juttatásnak az önkormányzatok számára – a törvény elfogadásának időpontjára számított – teljes kompenzációt kell nyújtania.

Ennek érdekében
a) meg kell határozni az önkormányzatoknak járó és a részükre teljesített részvények piaci értékét, melynél az alábbi eseteket és számítási módszereket kell figyelembe venni:
– az önkormányzatok az I/1. pont szerinti juttatás esetén az átalakulást követően, egységesen 1993. január 1., illetve az I/2. pont szerinti járandóság esetén 1993. december 31-én eladják részvényeiket. A részvények értékét az ún. diszkontált cash-flow (DCF) módszer segítségével az átalakulás időpontjára (1993. január 1-jére, illetve 1993. december 31-re) kell kiszámolni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírokba fektetik; az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke. Állampapírhozamok kiszámításánál 1993. január 1. és 1996. december 31-e között a DWIX indexet, 1997. január 1-jétől pedig a MAX indexet kell figyelembe venni,
– az önkormányzatok részvényeiket a privatizáció időpontjáig (1995. december 31.) megtartják és az állammal együtt értékesítik. Az így értékesített csomag – feltételezhetően – közel 100% lett volna. Ebben az esetben azonban a stratégiai befektetők által a részvények 50%-áért fizetett ár, valamint a tőzsdén kívüli kereskedelemben fizetett ár – 50–50%-os – súlyozásával átlagos privatizációs árfolyamot kell meghatározni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírba fektetik, az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke,
– az önkormányzatok részvényeiket 2000. május 31-ig megtartják. A részvények értékének mai értékére való átszámításánál az államkötvény hozamokat kell figyelembe venni. Ezen időpontra a részvények értékét a DCF módszerrel kell meghatározni,
– tekintettel arra, hogy mindhárom önkormányzati magatartás egyaránt valószínűsíthető, a végleges érték megállapításánál a három számítási mód átlagával kell számolni.
b) Az önkormányzatoknak átadott részvények piaci értékét a vagyonértékelésnél alkalmazott módszerrel azonosan kell elvégezni. Ennek során az alábbi eseteket és számítási módot kell figyelembe venni:
– az önkormányzatok az 1997. I. negyedévben megkapott részvényeket értékesítik. A részvények piaci értékének meghatározásánál a gázszolgáltató társaságok részvényeinek a tőzsdén kívüli kereskedelemben elért átlagos piaci árfolyamát kell figyelembe venni. Azt kell feltételezni, hogy a kapott értéket az önkormányzatok állampapírba fektetik, az állampapírhozamok figyelembevételével meghatározható a járandóság mai értéke,
– az önkormányzatok a részvényeiket 2000. augusztus 12-ig megtartják és azokat most egyben értékesítik, ez esetben a piaci érték meghatározásánál szintén a DCF módszert kell alkalmazni,
– tekintettel arra, hogy mindkét önkormányzati magatartás egyaránt valószínűsíthető, a végleges érték megállapításánál e két számítási mód átlagával kell számolni.
c) A juttatandó és a kapott részvények értékelésénél figyelembe kell venni az időközi osztalékfizetéseket és tőkeemeléseket is.
d) A gázszolgáltató társaságok 1993. január 1-jei és 1993. december 31-ei DCF értékelésénél 1993. január 1. és 1999. december 31. között a társaságok tényleges cashflowját kell figyelembe venni. Az ezt követő időszakra elsősorban a társaságok vezetése által összeállított előrejelzések alapján kell a társaságok értékelését végezni.
A társaságok 2000. május 31-i időpontra történő DCF értékelésénél elsősorban a társaságok vezetése által összeállított előrejelzések alapján kell a társaságok értékelését végezni.
A DCF módszer alkalmazását úgy kell végezni, amint azt egy független értékelő végezné a gázszolgáltató társaságok önálló üzleti értékének megállapításánál. Ennek érdekében az értékelésnél
– olyan növekedés vehető figyelembe a gázszolgáltató társaságok bevételeinél, amely megfelel a piaci telítettségnek, a lehetőségeknek,
– az árrés, működési költségek, egységre jutó beruházás diszkontráta esetében az értékelésnél nem a lehetséges maximális vagy minimális érték, hanem egy ésszerű várható érték vehető figyelembe.

III. A fenti módszertan alapján
2000. augusztus 12-i időpontra az alábbi értékelési kulcsok az irányadók

Részvények
névértékére
számolva

Átszámítási
kulcsok 2000.
augusztus 12-re

1990. évi
LXV. törvény
szerint

1993. évi
LXXXII. törvény
szerint

kapott
juttatások

ÉGÁZ

366,0%

367,2%

233,7%

KÖGÁZ

238,9%

239,6%

161,3%

DÉGÁZ

224,0%

224,8%

170,8%

DDGÁZ

249,8%

252,4%

181,6%

TIGÁZ

404,9%

409,2%

308,0%

1

A törvényt az Országgyűlés a 2001. június 19-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja: 2001. július 5. A törvényt a 2016: LXVII. törvény 236. § 2. pontja hatályon kívül helyezte 2016. október 1. napjával.

2

A 6. § (2) bekezdése a 2006: CIX. törvény 170. § (8) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 6. § (3) bekezdése a 2006: CIX. törvény 170. § (8) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.

4

Az ingatlan-nyilvántartási térképek szerinti elhatárolás.

5

Célvezetéknek azokat a vezetékeket, illetve vezetékszakaszokat kell tekinteni, amelyekre közvetlenül lakossági fogyasztó, továbbá közvetett módon lakossági célt szolgáló fogyasztó nem kapcsolódik.

6

Települések közötti közművek fogalmába, illetőleg a közművek települések közötti építményei, vonalas létesítményei és berendezései közé azok tartoznak, amelyek a nagyközépnyomású fogadó állomás kilépő csonkja után kezdődve több települést látnak el.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére