61/2001. (HK 16.) HM utasítás
61/2001. (HK 16.) HM utasítás
a Honvédelmi Minisztérium fejezet költségvetési ellenőrzésének rendjéről
I. Általános szabályok
1. § Az utasítás célja a jogszabályokban előírt szabályszerűségi és hatékonysági szempontok szerinti fejezeti felügyeleti és belső gazdasági-pénzügyi (költségvetési) ellenőrzési feladatok részletes szabályainak megállapítása.
2. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a HM hivatalaira és háttérintézményeire, a miniszter közvetlen irányítása, felügyelete alá tartozó szervekre, a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (továbbiakban együtt: honvédelmi szervek), valamint a HM alapítású gazdasági, illetve közhasznú társaságokra (továbbiakban együtt: HM társaságok) terjed ki.
3. § Az utasítást a költségvetési gazdálkodást érintő törvények, jogszabályok – különösen az államháztartásról, a honvédelemről, a mindenkori költségvetésről, a közbeszerzésekről és a számvitelről szóló törvények és azok végrehajtási rendeletei –, valamint a HM fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 9/1998. (HK 4.) HM utasítás (továbbiakban: gazdálkodási utasítás) előírásaival összhangban kell alkalmazni.
II. A költségvetési ellenőrzés rendszere
4. § (1) A költségvetési ellenőrzés minden olyan tevékenység, illetve dokumentum szabályszerűségi és hatékonysági szempontú vizsgálatát jelenti, amely az államháztartás részét képező eszközök és források kezelésével (szabályozásával, tervezésével, használatával, illetve felhasználásával, nyilvántartásával, elszámolásával) kapcsolatos, illetve kapcsolatba hozható.
(2) A HM fejezetnél a költségvetési ellenőrzés két alapvető területe a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés és a belső költségvetési ellenőrzés.
(3) Fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésnek minősül a honvédelmi miniszter Áht.-ban meghatározott ellenőrzési kötelezettsége körében a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása alatt működő fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési szervezet – HM Költségvetési és Munkabiztonsági Ellenőrzési Hivatal (HM KMEH) – által a HM rendeletben kijelölt szervek bevonásával végrehajtott, a honvédelmi szervek össz-, illetve szaktevékenységére vagy azok egyes részterületeire kiterjedő ellenőrzés.
(4) A HM fejezetnél belső költségvetési ellenőrzésnek minősül:
a) a hivatali (szolgálati), valamint a szakmai elöljárói költségvetési ellenőrzés a honvédelmi szervek irányításáért, illetve vezetéséért felelős felettesek, elöljárók – HM közigazgatási államtitkár, Honvéd Vezérkar főnöke –, valamint a középszintű vezető szervek – MH Szárazföldi Parancsnokság (MH SZP), MH Légierő Parancsnokság (MH LEP), MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság (MH ÖLTP) –, továbbá az MH Hadkiegészítő és Kiképző Parancsnokság (MH HKP), illetve az MH Budapesti Helyőrségparancsnokság (MH BHP) vezetője (parancsnoka) felhatalmazásával rendelkező szervezet (személy, bizottság) által a vezető (parancsnok) szolgálati, illetve szakmai felügyeletébe tartozó honvédelmi szervek költségvetési-gazdálkodási tevékenységére irányuló, a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés körén kívüli ellenőrzés;
b) a pénzügyi és számviteli szakellenőrzés a HM pénzügyi és számviteli szolgálat (HM PSZSZ) ellenőrzési szervezetei által a HM PSZSZ, valamint a speciális gazdálkodást folytató szervezetek (SGSZ) pénzügyi és számviteli szaktevékenységére, vagy annak egyes részeire irányuló ellenőrzés;
c) a logisztikai szakellenőrzés a központi logisztikai feladatokat végző MH ÖLTP ellenőrzési szervezete által a honvédelmi szervek logisztikai tevékenységére, vagy annak egyes részeire irányuló ellenőrzés;
d) az intézményi belső költségvetési ellenőrzés a honvédelmi szervnél a honvédelmi szerv vezetője, parancsnoka által a szakmai és elöljárói belső rendelkezésekben előírtakkal összhangban szabályozott formában és módon végrehajtott, a saját szervezet költségvetési gazdálkodási tevékenységére irányuló ellenőrzés.
5. § (1) A költségvetési ellenőrzést átfogó ellenőrzés, témavizsgálat, célellenőrzés, vagy utóellenőrzés keretében kell végrehajtani, amely irányulhat szabályszerűségre és hatékonyságra. Az ellenőrzés lehet bejelentett vagy váratlan. Ez utóbbi célellenőrzés formájában rendelhető el.
(2) Az átfogó költségvetési ellenőrzés az adott honvédelmi szerv meghatározott időszak alatt végzett gazdálkodási tevékenysége egészének (beleértve az ellátásra utaltakkal kapcsolatos tevékenységet is), vagy jelentős részének vizsgálatára terjed ki.
(3) A témavizsgálat a gazdálkodás egyes területein az adott feladat, illetve az alapvető jogszabályok és belső rendelkezések érvényesülésének, a kialakult helyzet, állapot egy időben több honvédelmi szervnél történő vizsgálatára, elemzésére, a gyakorlati végrehajtásban jelentkező tendenciák megismerésére, a szabályozástól való eltérés okainak feltárására terjed ki.
(4) A célellenőrzés az érintett honvédelmi szerveknél a gazdasági részfeladatok gyakorlati végrehajtásának egyedi felmérésére, valamint az egyes konkrét esetek, jelenségek körülményeinek kivizsgálására irányul.
(5) Az utóellenőrzés a korábbi ellenőrzések során feltárt hiányosságok felszámolására tett javaslatok, illetve megszabott feladatok végrehajtására irányul, amelyet külön célellenőrzés vagy a következő átfogó felügyeleti költségvetési ellenőrzés keretében kell végrehajtani.
(6) Szabályszerűségi ellenőrzés a hatályos jogszabályok és a belső szabályozók, utasítások, intézkedések betartását vizsgálja.
(7) Hatékonysági ellenőrzés során a honvédelmi szerveknél a ráfordítások és az eredmény viszonyát kell vizsgálni, rámutatva azokra a tervezési, szabályozási, szervezési, fejlesztési, ösztönzési intézkedésekre, amelyekkel a hatékonysági követelmények teljesíthetők.
6. § (1) A költségvetési ellenőrzés lefolytatható előzetesen, egyidejűleg vagy utólagosan.
(2) Előzetes ellenőrzés a gazdasági-pénzügyi esemény végrehajtását megelőző költségvetési ellenőrzés. Jellemzően ilyen a munkafolyamatba épített ellenőrzés (ellenjegyzés, utalványozás stb.).
(3) Egyidejű ellenőrzés a gazdasági-pénzügyi esemény végrehajtásával párhuzamosan végzett költségvetési ellenőrzés.
(4) Utólagos ellenőrzés a gazdasági-pénzügyi esemény végrehajtását követően elrendelt költségvetési ellenőrzés. Jellemzően ilyen a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés, valamint az elöljárói és intézményi belső ellenőrzés.
7. § (1) A költségvetési ellenőrzés során a Kormányrendelet 6. § (1) b) pontjában meghatározott területeket értelemszerűen, a fejezeti sajátosságok figyelembevételével és azokkal összhangban kell vizsgálni.
(2) A költségvetési ellenőrzés során értékelni kell a honvédelmi szervek gazdálkodásának minden területét, így különösen:
1. Az ellátott feladatok és az ellenőrzött szerv jogi, gazdálkodási formájának, kapacitásának összhangját. Ennek keretében a vizsgált szervezet alapokmányainak (alapító okirat, állománytábla, munkaköri jegyzék, SZMSZ, munkaköri leírások) meglétét, naprakészségét, a feladatok, valamint a humán, a logisztikai, az elhelyezési, az egészségügyi és a költségvetési feltételek közötti összhangot a költségvetési gazdálkodás szempontjából.
2. Az alap- és vállalkozási tevékenység ellátását és annak módját. Ennek keretében a haderő erőforrás, illetve védelmi tervezést, a harckészültség és mozgósítás humán, logisztikai és pénzügyi feltételeinek biztosítottságát, az MH minősített időszakra vonatkozó nemzetgazdasági igényei érvényesítésének helyzetét; a vállalkozási tevékenységet is folytató honvédelmi szerveknél az alap- és a vállalkozási tevékenység elkülönítését, költségmegosztását, a vállalkozási szabályzatok meglétét, aktualitását.
3. Az előirányzatok, a rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználását. Ennek keretében a központi és az intézményi költségvetések tervezését, a szükségletek felmérésének realitását; a biztosított előirányzatok, gazdálkodási keretek felhasználásának célszerűségét, hatékonyságát, kezelésének szabályosságát; a költségvetésben biztosított előirányzatok módosításának szabályszerűségét; a kapcsolódó kincstári számlakezelés és pénzforgalom előírásoknak való megfelelését, a deviza- és az adójogszabályok érvényesülését, az adó- és közteherelszámolás helyességét, a kapcsolódó fizetésteljesítést, a pénzügyi biztosítási tevékenység lebonyolítását.
4. A létszám- és illetménygazdálkodást. Ennek keretében a szervezeti és humán feltételek (létszám, felkészültség, továbbképzés) biztosítottságát; a humán erőforrás gazdálkodás helyzetét; a humán stratégia előmeneteli rendszer elveinek érvényesülését; a hivatásos, a szerződéses, a sor- és a hallgatói állomány, a köztisztviselők és a közalkalmazottak tekintetében az illetményfejlesztés fő célkitűzéseinek érvényesülését, a rendszeres és nem rendszeres pótlékok és egyéb járandóságok biztosítottságát.
5. A tárgyi eszközök kihasználását, fenntartását és fejlesztését, az egyéb erőforrások felhasználását. Ennek keretében a termelői, illetve a fogyasztói logisztika egészére értelmezve tárgyi eszköz- és készletgazdálkodás (a technikai eszközök és készletek terén a szükséglettervezés, műszaki fejlesztés, újítás, beszerzés, rendszeresítés, rendszerbe állítás, ellátás, üzemeltetés, technikai kiszolgálás, javítás, felújítás, kivonás, hasznosítás, selejtezés, értékesítés) rendjét; az ellátási, készletezési, felhasználási, üzemeltetési, fenntartási, javítási, tárolási, frissítési normák szabályozottságát, karbantartásuk szervezését, irányítását; az elhelyezési feltételek biztosítottságát, a kapcsolódó normák kialakítottságát, aktualitását; a kincstári (ingó, ingatlan) vagyon kezelésének helyzetét, állagának és értékének védelmét, a vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését, a vagyon használatával, hasznosításával kapcsolatos jogok átengedését, a vagyonkezelési szerződésben megállapított jogok és kötelezettségek teljesítését; az immateriális javak, valamint az értékpapírok kezelésének, nyilvántartásának helyzetét.
6. A saját bevételek alakulását, azok feltárására, növelésükre tett intézkedések hatását, a követelések nyilvántartásának szabályszerűségét és beszedését. Ennek keretében a honvédelmi szervek bevételei teljesítésének, kezelésének és befizetésének rendjére, valamint az intézményi bevételekkel kapcsolatos feladatokra vonatkozó jogszabályi előírások betartását, különös tekintettel a saját bevételek és a központi költségvetést megillető bevételek eltérő kezelésére.
7. A kötelezettségvállalások megalapozottságát, azok előirányzattal való összhangját, nyilvántartását. Ennek keretében a jogszabályi előírások és a belső szabályzók összhangját, az előírások érvényesülését a napi tevékenységben.
8. Az intézményi működés szabályozottságát, a bizonylati rend és okmányfegyelem helyzetét, valamint a vagyon védelmét, rendeltetésszerű, ésszerű és hatékony hasznosítását. Ennek keretében az intézményi, a központi gazdálkodás és a központosított ellátás működésére vonatkozó helyi szabályok összhangját a jogszabályokkal és a belső rendelkezésekkel, azok naprakészségét, teljeskörűségét; a pénzkezelés, a kincstári vagyon védelmének biztosítottságát (tárolás, megőrzés, leltározás); a biztonságtechnikai, a környezet-, a tűz- és munkavédelmi szabályok betartását.
9. A költségvetési beszámoló, valamint az előirányzat-maradványok és az eredmény kimunkálásának valódiságát, szabályszerűségét, a befizetési kötelezettségek teljesítését. Ennek keretében a honvédelmi szervek költségvetésének megalapozottságát, a költségvetési, az anyagi-pénzügyi beszámolók és az azokat alátámasztó nyilvántartások (főkönyvi könyvelés, analitikus nyilvántartások) meglétét, egyezőségét; az előirányzat-maradványok mértékét, keletkezésük okát, az előirányzat-módosításokat, a vállalkozási tevékenység eredményének elszámolását.
10. A belső ellenőrzés rendszerét, szervezettségét és hatékonyságát. Ennek keretében az elöljárói és intézményi költségvetési belső ellenőrzés szabályozottságát, szervezettségét, személyi és szervezeti feltételeinek meglétét, működését, a követelménytámasztást, beszámoltatást, valamint a dokumentáltságot.
11. A központi költségvetésből és az alapokból államháztartáson kívüli szerveknek és magánszemélyeknek céljelleggel juttatott támogatások rendeltetésszerű felhasználását, valamint az alapok kölcsönnyújtását és annak megtérülését. Ennek keretében a támogatás-juttatás szabályozottságát, az átadás szabályszerűségét, a támogatás felhasználási céljának, elszámolási rendjének meghatározását, a felhasználásokról történő elszámolást.
12. A Kincstárnak megküldött bizonylatok, pénzügyi jelentések adatait, valamint a kapcsolódó intézményi belső bizonylatok, nyilvántartások szabályszerűségét, összhangját. Ennek keretében az államháztartási, kincstári szervek nyilvántartásai és a főkönyvi könyvelés folyamatos egyeztetésének megvalósítását, az eltérések okainak feltárását, rendezését.
13. A program és a céljellegű előirányzatok felhasználását, azok megvalósítását, hatékonyságát. Ennek keretében a fejezeti kezelésű előirányzatok meghatározott és engedélyezett feladatra történő felhasználását, valamint a feladatfinanszírozás végrehajtását dokumentáló nyilvántartást, könyvvezetést, az előirányzatok felhasználását rögzítő számviteli információs rendszert; az építési-beruházási tevékenység szabályozottságát, a kapcsolódó lebonyolítási tevékenység irányítását, az előirányzatfelhasználás szabályosságát, a kötelezettségvállalás, pénzügyi teljesítés végrehajtását, a beruházás nyilvántartás és az aktiválás számvitelének megfelelő folyamatokat.
14. A nemzetközi segélyek, támogatások, adományok felhasználását, nyilvántartását. Ennek keretében – a területen folyó monitoring tevékenység mellett – a segélyek elkülönített kezelésének és nyilvántartásának helyzetét, a felhasználás szabályszerűségét és hatékonyságát, a kapcsolódó elszámolások, a vagyon nyilvántartásba vételével kapcsolatos feladatok számviteli előírásoknak megfelelő végrehajtását.
15. A közbeszerzési előírások betartásának szabályszerűségét. Ennek keretében a közbeszerzésekre, a központosított közbeszerzésekre, a nemzetbiztonsági, titokvédelmi okok miatti sajátos beszerzésekre, a haditechnikai beszerzésekre és a szabadkézi vétellel történő beszerzésekre vonatkozó előírások, eljárási szabályok érvényesülését a belső rendelkezések, helyi szabályok kialakítása, valamint a végrehajtás során.
16. A számviteli előírások betartását. Ennek keretében a számviteli rend szabályozottságát, a számviteli politika, a kapcsolódó szabályzatok, valamint a számlarend megfelelő részletezettségét, az előírt analitikus nyilvántartások meglétét, helyességét, a főkönyvi könyvelés pontosságát, a költségvetési beszámoló, a mérleg és azt alátámasztó leltárak valódiságát, a bizonylati rend helyzetét, a bizonylatok alaki, formai helyességét.
8. § A HM társaságok tekintetében az ellenőrzési feladatokat elsősorban a felügyelő bizottságok látják el. Az alapítói jogkörben elrendelt külön ellenőrzés során vizsgálni és értékelni kell a fejezeti költségvetési támogatások HM társaságok irányában való felhasználásának szabályszerűségét, hatékonyságát, nyilvántartásának helyzetét, a használatba átadott kincstári vagyon rendeltetésszerű alkalmazását, védelmének biztosítottságát a HM társaságok részére meghatározott szakmai beszámoltatási rend tükrében.
9. § (1) A költségvetési gazdálkodási információs rendszer (KGIR) kialakítása, működtetése során biztosítani kell, hogy az a követelményeknek megfelelően szolgáltassa a gazdálkodási feladatok ellenőrzéséhez szükséges adatokat, azok az ellenőrzésre jogosultak részére hozzáférhetők legyenek.
(2) Mind a fejezeti felügyeleti és mind a belső költségvetési ellenőrzés részére az adatszolgáltatás megfelelően egyeztetett teljesítéséért, a szolgáltatott adatok helyességéért, a számviteli bizonylatok és gazdálkodási okmányok valódiságáért, az adatszolgáltatásban érintett honvédelmi szervek, valamint a HM PSZSZ illetékes szervezeteinek vezetői szakterületüket illetően együttesen felelősek.
10. § (1) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzések megszervezéséért és végrehajtásáért a fejezeti felügyeleti ellenőrzési szervezet, a HM KMEH vezetője a felelős. A bevont szervek vezetői a részükre kijelölt feladatok megvalósulásáért felelnek.
(2) Az utasítás hatálya alá tartozó elöljáró honvédelmi szerv vezetője, parancsnoka felelős a vezetési körébe tartozó honvédelmi szervek elöljárói költségvetési ellenőrzéséért, azok intézményi belső ellenőrzése megszervezésének és működésének felügyeletéért.
(3) A pénzügyi és a számviteli szakellenőrzések részletes szabályozásáért a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (HM KPSZH) vezetője, a szakellenőrzések megszervezéséért és végrehajtásáért a HM PSZSZ illetékes vezetői a felelősek.
(4) A logisztikai szakellenőrzések részletes szabályozásáért, valamint az MH ÖLTP szakellenőrzéseinek megszervezéséért és végrehajtásáért az MH ÖLTP parancsnoka a felelős.
(5) A honvédelmi szerv vezetője, parancsnoka felelős az intézményi belső költségvetési ellenőrzés részletes szabályozásáért, megszervezéséért, végzéséért, illetve folyamatos működtetéséért.
11. § A HM fejezeten belüli ellenőrzési szervezetek (fejezeti felügyeleti ellenőrzési szervezet; függetlenített belső ellenőrzési szervezetek, ezen belül szakellenőrzési szervezetek, elöljárói ellenőrzési szervezetek, intézményi függetlenített belső ellenőrzési szervezetek) jogállását, feladatait és kötelezettségeit a jogszabályok, a szervezetek alapító okiratai, a HM rendelet, a jelen utasítás, a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint a munkaköri leírások tartalmazzák.
III. A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés rendje
12. § (1) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési szervezet, a HM KMEH ellenőrzési feladatkörébe tartozik a honvédelmi miniszterre háruló fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés szervezése és végrehajtása a HM rendelet alapján bevont szervekkel együttműködve.
(2) A HM KMEH a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzések keretében – tekintettel a központosított gazdálkodásra – az alábbi feladatokat hajtja végre:
a) az alapított honvédelmi szervek (intézmények) legalább 3 évenkénti átfogó ellenőrzése;
b) a gazdálkodás felügyeletét, irányítását végző HM és MH szervek – ide értve a felsőszintű vezető szerveket (a fejezeti szintű gazdálkodó HM főosztályokat, a védelmi tervezésben részt vevő HM főosztályokat és HVK csoportfőnökségeket), a központosított gazdálkodás fejezeti szintű szervezeteit (az érintett HM hivatalokat), továbbá a középszintű vezető szerveket –, valamint a fejezeti kezelésű előirányzatok legalább 3 évenkénti átfogó ellenőrzése;
c) a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (HM KPSZH) átfogó ellenőrzése keretében a HM Pénzügyi Számító és Nyugdíjmegállapító Igazgatóság (HM PSZNYI) fejezeti szintű központi feladatainak, valamint a HM KPSZH intézményi gazdálkodásának átfogó ellenőrzését is végre kell hajtani;
d) a katonai külképviseletek és külszolgálatok ellenőrzése;
e) az átfogó fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzések során az ellenőrzött szervezet gazdálkodásában meghatározó szerepet betöltő, kijelölt HM, illetve MH szervezeteknél szükség szerinti témavizsgálatok, illetve célellenőrzések végrehajtása;
f) külső ellenőrző szervek (ÁSZ, KEHI) ellenőrzési tevékenységének segítése, részvétel az általuk szervezett ellenőrzésekben;
g) a HM társaságok tekintetében az alapító jogkörében elrendelt ellenőrzés végrehajtása;
h) A honvédelmi tárca költségvetése felett országgyűlési és kormányzati felügyeletet gyakorló szervezetek megkeresésére, a honvédelmi miniszter megbízása alapján, soron kívüli költségvetési ellenőrzés végrehajtása a honvédelmi szerveknél.
13. § (1) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek a HM KMEH koordinálása mellett hajtják végre a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzést.
(2) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek alapvetően a szakterületüknek, rendeltetésüknek megfelelő területen, illetve a szolgálatilag alárendelt honvédelmi szerveknél vesznek részt a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésben.
(3) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek kölcsönösen együttműködve egymás gazdasági, logisztikai, valamint pénzügyi és számviteli ellenőrzési szervezeteire (szakembereire) támaszkodva hajtják végre a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzéseket.
A fejezeti felügyeleti átfogó költségvetési ellenőrzést végrehajtó szerv a bevont szervezet állománya mellett a megfelelő szakértői állománnyal rendelkező honvédelmi szervektől a saját állományát előzetes egyeztetés alapján a HM KMEH koordinációja mellett kiegészítheti. Az igényelt szakértői állományt a honvédelmi szerv vagy ellenőrzési szervezete köteles biztosítani.
(4) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzést végrehajtó szervezeteknek (ide értve a bevont szerveket is) a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés végrehajtása során vizsgálni kell a HM Gazdasági Tervező Hivatal, a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal és a HM PSZSZ illetékes szervezetének tevékenységét az ellenőrzött honvédelmi szervre vonatkozó adatok, információk tekintetében.
IV. A belső költségvetési ellenőrzés rendje
14. § (1) A belső költségvetési ellenőrzés rendeltetése, hogy a gazdálkodói tevékenység folyamatában tárja fel a szabálytalanságokat, a kedvezőtlen tendenciákat. A hiányosságok felszámolásával biztosítsa a jogszabályokban, belső normákban foglaltak szerinti helyes gazdálkodást.
(2) A belső költségvetési ellenőrzés rendszere kiterjed a vezetői ellenőrzésre, a munkafolyamatba épített ellenőrzésre és a függetlenített belső ellenőrzésre.
(3) A vezetői és a munkafolyamatba épített ellenőrzést egyrészt a jogszabályokban és a különböző utasításokban, rendelkezésekben (szabályzat, határozat, parancs, szakutasítás, intézkedés, Szervezeti és Működési Szabályzat, munkaköri leírás stb.) előírt gazdálkodási (kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési, érvényesítési) hatáskörök megfelelő alkalmazásával, a belső költségvetési ellenőrzési feladatok, vizsgálatok teljesítésével, másrészt az aláírási, láttamozási, engedélyezési, beszámoltatási, jóváhagyási jog gyakorlásával, a munka(szolgálati) helyeken végzett helyszíni ellenőrzés útján kell végezni.
(4) A függetlenített belső költségvetési ellenőrzést a belső ellenőri beosztású személyek útján, illetve az esetenként kijelölt személyek vagy bizottságok munkaköri felelősségi körükbe nem tartozó feladatokra történő igénybevételével kell megvalósítani.
(5) Függetlenített belső ellenőrt kell rendszeresíteni minden központi gazdálkodást folytató honvédelmi szervnél, valamint azoknál az intézményi gazdálkodást folytató honvédelmi szerveknél, amelyeknél a jóváhagyott költségvetés meghaladja az 500 M Ft-ot, vagy a rendszeresített béke létszám meghaladja a 100 főt.
Azoknál a honvédelmi szerveknél, amelyeknél függetlenített belső ellenőri beosztás nincs rendszeresítve, költségvetésük egy ezrelékének (minimum a köztisztviselői illetményalap tizenkétszeresének) megfelelő előirányzatot kell biztosítani a függetlenített belső ellenőrzési feladatok eseti megbízás útján való végrehajtásához.
15. § (1) A belső költségvetési ellenőrzés keretében valamennyi vezető, parancsnok köteles személyes, helyszíni ellenőrzések végrehajtásával, a megszabott feladatok rendszeres számonkérésével a vezetése alatt álló honvédelmi szerv helyzetét megismerni, a vezetéshez szükséges információkat folyamatosan megszerezni, valamint a felelősségi körébe tartozó és a szervezeten belüli szaktevékenységeket ellenőrizni, illetve ellenőriztetni úgy, hogy a gazdálkodás valamennyi szakterületének ellenőrzésére évenként legalább egy alkalommal kerüljön sor.
(2) A vezetők, parancsnokok személyes – át nem ruházható – ellenőrzési kötelmeit külön szakutasítások határozzák meg.
16. § A „HM igazgatása” költségvetési alcím tekintetében a függetlenített intézményi belső ellenőrzést évenként legalább egy alkalommal a HM KMEH végzi.
17. § A belső költségvetési ellenőrzés végrehajtásának szabályozását a „HM igazgatása” költségvetési alcím vonatkozásában a HM KMEH az érvényes jogszabályok és utasítások figyelembevételével dolgozza ki és terjeszti fel jóváhagyásra a honvédelmi miniszterhez.
V. A költségvetési ellenőrzés tervezésének, előkészítésének és végrehajtásának rendje
18. § (1) A költségvetési ellenőrzéseket minden vezetési szinten a feladattervezés módszerének és rendjének megfelelően, összehangoltan kell tervezni.
(2) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési feladatokat a HM rendelet szerint kell tervezni az alábbiak szerint:
a) a HM KMEH-nek a fejezeti szintű költségvetési ellenőrzési nyilvántartásra alapozva, a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervekkel egyeztetve, 1+2+2 éves stratégiai fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési tervet kell készítenie;
b) a HM KMEH a stratégiai fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési terv alapján a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervekkel való koordináció után tesz javaslatot a HM éves feladattervébe kerülő éves fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési feladatokra;
c) a HM éves feladattervében jóváhagyott fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési feladatokról a HM KMEH külön is tájékoztatja a bevont szerveket.
(3) A belső költségvetési ellenőrzéseket az alábbiak szerint kell tervezni:
a) a szakellenőrző szervek, az elöljárók és az intézmények a belső költségvetési ellenőrzési feladatokat éves költségvetési ellenőrzési tervben határozzák meg;
b) a szakellenőrzési és az elöljárói belső költségvetési ellenőrzési terveket a jóváhagyást követően meg kell küldeni a HM KMEH részére;
c) a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek éves belső ellenőrzési terveiket a jóváhagyást követően kölcsönösen egymás rendelkezésére bocsássák.
(4) A külső ellenőrzési szervezetek (ÁSZ, KEHI) ellenőrzéseivel való párhuzamosságok elkerülése érdekében a HM KMEH jogosult a tervezett fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési feladatok átcsoportosítására, átütemezésére, amelyről az ellenőrzésben érintett honvédelmi szerveket közvetlenül értesíti.
Az elöljárói belső ellenőrzések átütemezésére az előző esetben a HM KMEH tájékoztatása alapján az elöljáró szerv vezetője, parancsnoka intézkedik.
19. § (1) A költségvetési ellenőrzést az elrendelésre jogosult által jóváhagyott program szerint kell végrehajtani.
(2) Az ellenőrzési programban meg kell határozni az ellenőrzés célját, tartalmát, módszerét, helyét, idejét, ütemét, az ellenőrzött szervezeteket, az ellenőrzést végrehajtó személyeket, a jelentések elkészítésének és felterjesztésének rendjét (módját, idejét) és a végrehajtással összefüggő egyéb rendszabályokat.
(3) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés programját a HM feladattervében megjelölt, a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek javaslata alapján a HM KMEH terjeszti fel miniszteri jóváhagyásra.
(4) A szakellenőrzési, az elöljárói és az intézményi belső költségvetési ellenőrzés programját az ellenőrzést végrehajtó szervezet (bizottság, személy) készíti el és az ellenőrzést elrendelő honvédelmi szerv vezetője, parancsnoka hagyja jóvá.
(5) Az ellenőrzést végző szervezet vezetője, parancsnoka indokolt esetben más (fejezeten belüli vagy kívüli) szervezettől szakértőket kérhet fel, illetve megbízás alapján belső ellenőrt vehet igénybe a nemzetbiztonsági és a titokvédelmi előírások figyelembevételével. Az ellenőrzés vezetőjét ilyen esetben is az ellenőrzést végző szervezet vezető állományából kell kijelölni.
(6) A fejezeti felügyeleti ellenőrzés céljáról, programjáról az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetőjét, parancsnokát a szolgálati út figyelembevételével – a váratlan ellenőrzés kivételével – előzetesen tájékoztatni kell. A kormányrendelet 14. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban a helyszíni vizsgálatot – a miniszteri jóváhagyás függvényében – annak megkezdése előtt legalább 3 munkanappal korábban be kell jelenteni az ellenőrzött szerv vezetőjének.
(7) Az elrendelt ellenőrzésről az érintett szervezet vezetője, parancsnoka az érvényes kiadmányozási előírások alapján a program egyidejű megküldése mellett kerül tájékoztatásra.
(8) A külső ellenőrzési szervezetek (ÁSZ, KEHI) ellenőrzéseit a HM KMEH koordinálja, azokról az érintett honvédelmi szerveket közvetlenül tájékoztatja. A kapcsolódó adatszolgáltatásokat, véleményezéseket honvédelmi miniszteri felhatalmazás alapján az érintett szervezetek bevonásával közvetlenül szervezi.
20. § (1) Az ellenőrzés végrehajtásában csak olyan személyek vehetnek részt, akik megfelelnek a jogszabályokban előírt követelményeknek.
(2) Az ellenőrzést végzőket fel kell készíteni a feladat szakszerű végrehajtására. A felkészülés során minden résztvevőnek meg kell ismernie:
a) az ellenőrzés fő célkitűzéseit, előírt feladatait és módszereit;
b) az ellenőrzendő területtel szemben támasztott követelményeket;
c) az ellenőrzés során végrehajtandó konkrét, személyre meghatározott feladatokat;
d) az előző, kapcsolódó ellenőrzések megállapításait;
e) az ellenőrzött terület tevékenységét meghatározó, a vizsgált időszakra érvényes jogszabályokat és belső rendelkezéseket.
(3) A résztvevők felkészítésének megszervezéséért az ellenőrzés vezetője felelős.
(4) Az ellenőrzésben résztvevők felelősek az ellenőrzési program szerinti feladatuk végrehajtására való felkészülésért.
21. § (1) Fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzést csak érvényesített megbízólevéllel rendelkező személy végezheti, a jóváhagyott ellenőrzési program alapján.
A megbízólevelet a HM KMEH ellenőrei részére a honvédelmi miniszter, a bevont szervek ellenőreinek a HM KMEH főigazgatója adja ki.
A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés végrehajtása során – az ellenőrzés folytonossága, a munkavégzés segítése érdekében – az ellenőrzött honvédelmi szerv elöljárójának felhatalmazásával rendelkező képviselője jelen lehet.
(2) Az elöljárói belső ellenőrzést csak az ellenőrzés elrendelésére jogosult felhatalmazásával (megbízólevéllel, nyílt paranccsal) rendelkező személy végezheti, a jóváhagyott ellenőrzési program alapján.
(3) Az intézményi függetlenített belső ellenőrzést az illetékes honvédelmi szerv vezetője, parancsnoka felhatalmazásával rendelkező személy végezheti, a jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján.
(4) Az ellenőrzésre felhatalmazó okmány (megbízólevél, nyílt parancs) tartalmi kellékei:
– a felhatalmazó okmány megnevezése, nyilvántartási száma,
– az ellenőr neve, beosztása, igazolványának száma,
– az ellenőrzés helye, az ellenőrzési programra való utalás,
– az ellenőrzés végrehajtására, eljárási rendjére vonatkozó jogszabály(ok) megnevezése,
– betekintési jogosultság, nemzetbiztonsági követelmény,
– a felhatalmazó okmány érvényessége,
– a kiállítás kelte, a felhatalmazásra jogosult aláírása, bélyegzőlenyomat.
(5) Az ellenőrzés a Kormányrendelet 16–17. §-ainak megfelelően megszakítható, illetve felfüggeszthető.
22. § (1) A költségvetési ellenőrzés végrehajtása helyszíni ellenőrzés, adatbekérés útján, a teljesítéshez szükséges dokumentációk értékelésével és megfelelő ellenőrzési módszerek alkalmazásával történik.
(2) Az adatbekérés valódiságát próbaszerűen, a programnak megfelelően kiválasztott módszerrel kell ellenőrizni.
(3) A helyszíni vizsgálatot az ellenőrzés megkezdése előtt az ellenőrzési bizottság vezetője köteles bejelenteni az ellenőrzött szerv vezetőjének.
(4) Az ellenőrzési célnak és feladatoknak megfelelő vizsgálati eljárások és módszerek, a bizonyításra szolgáló okmányok a Kormányrendelet 15. §-ával összhangban, illetve feltételek alapján kerülnek alkalmazásra.
23. § (1) A helyszíni ellenőrzést a tapasztalatok rendszerezése és feldolgozása követi, amelybe az ellenőrzött honvédelmi szerv szükség szerint bevonásra kerül. A megállapításokat az ellenőrzött szervezet működési rendjét előíró jogszabályok, belső rendelkezések, valamint a gyakorlatban tapasztalt helyzet összevetése alapján kell bemutatni. A költségvetési ellenőrzés megállapításait a Kormányrendelet 18–23. §-ai szerint meghatározott ellenőrzési jegyzőkönyv, ellenőrzési részjelentés, ellenőrzési jelentés és összefoglaló ellenőrzési jelentés formában kell írásba foglalni, melynek valódiságáért az ellenőrzést végrehajtó személy a felelős.
(2) Az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési vagy fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, illetve mulasztás feltárása esetén ellenőrzési jegyzőkönyvet kell felvenni a Kormányrendelet 19–21. §-ainak megfelelően.
(3) Az írásba foglalt megállapítások a szükséges mértékben és objektíven tartalmazzák a tapasztalt tényeket, azok okait, körülményeit, következményeit, a személyes felelősséget, valamint a hiányosságok megszüntetése és megelőzése érdekében szükséges intézkedési javaslatokat. A megállapítások és következtetések szakmailag megalapozottak, egyértelműek és tömörek legyenek, biztosítsák a reális értékelést, a helyes következtetések és a teendő intézkedések megalapozását. A szakszerűség mellett törekedni kell a közérthetőségre.
(4) Az ellenőrzésről készült jelentést az ellenőrzést végzők és – tudomásulvétel céljából – az ellenőrzött szervezet vezetője írja alá. Az aláírás előtti egyeztetés során az észrevételezésre a jogszabályban előírtakat érvényesíteni kell.
(5) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek által végrehajtott fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésről készített jelentések felterjesztési rendjét a HM rendelet rögzíti.
(6) A HM KMEH, illetve a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont szervek által az MH szervezeteinél végzett fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzés tapasztalatairól szóló összefoglaló ellenőrzési jelentést, illetve az ellenőrzött szervezetekként készített ellenőrzési jelentéseket a szükséges intézkedések megtétele érdekében a HVKF részére a honvédelmi miniszter jóváhagyása alapján a HM KMEH vezetője küldi meg. A HVKF gondoskodik arról, hogy a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésről készült összefoglalót, illetve ellenőrzési jelentést az ellenőrzött szervezetek a rájuk vonatkozó mértékben megismerjék, illetve az MH fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe bevont ellenőrző szervezetei részére a további ellenőrzések szervezéséhez rendelkezésre álljon.
(7) Az ellenőrzés által feltárt hiányosságok megszüntetéséről az ellenőrzött szerv vezetője köteles gondoskodni. A szükséges és foganatosítandó intézkedésekről külön tervet kell készíteni. Az intézkedési tervet az ellenőrzést végző szervezet részére tájékoztatásul meg kell küldeni (fel kell terjeszteni) a Kormányrendelet 26. §-ában meghatározott határidőre.
(8) A HM KMEH által végrehajtott ellenőrzésekhez kapcsolódóan a HVKF által jóváhagyott intézkedési tervet a HM KMEH főigazgatója részére kell megküldeni. A HVK alárendelt szervezetei a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedési tervüket – eltérő intézkedés hiányában – a közvetlen elöljáró részére terjesztik fel.
(9) Az ellenőrzések megállapításait és az intézkedési tervet írásban kell rögzíteni, azokat a katonai vonatkozású állam- és szolgálati titokkörre érvényes előírások alapján kell minősíteni, az általános ügyviteli szabályzat szerint nyilvántartani és a helyszínen 8 évig az ellenőrzött (jogutód) szervezetnél megőrizni.
VI. A költségvetési ellenőrzésekről való beszámolás rendje
24. § (1) A költségvetési ellenőrzésekről való beszámolást a Kormányrendelet 33. §-ával összhangban, az utasítás 24. § (2)–(4) bekezdéseiben foglaltak szerint kell végrehajtani.
(2) A honvédelmi szerv köteles az elöljáró, irányító szervezet felé évenként beszámolni az általa és alárendeltjei által végzett elöljárói és intézményi költségvetési belső ellenőrzések teljesítéséről és eredményeiről.
(3) A HM hivatalok és háttérintézmények (a HM KPSZH kivételével), a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervek a belső ellenőrzéseik tapasztalatairól, illetve a külső ellenőrző szervezetek által végzett ellenőrzések alapján tett intézkedéseik eredményéről a fejezeti szintű ellenőrzési tapasztalatok összegzése, feldolgozása érdekében közvetlenül a HM KMEH részére minden év január 31-éig küldenek beszámolót.
(4) A HVKF által jóváhagyott MH vezetői, elöljárói és intézményi költségvetési belső ellenőrzésekről, valamint az MH ÖLTP logisztikai szakellenőrzéseiről szóló MH szintű, valamint a HM KPSZH főigazgatója által jóváhagyott HM PSZSZ szintű összefoglaló jelentéseket a fejezeti szintű összefoglaló jelentésbe történő bedolgozás érdekében, a tárgyévet követő év február 15-éig a HM KMEH vezetője részére kell megküldeni.
25. § (1) Az ellenőrzésekről szóló beszámolók tartalmazzák:
a) az ellenőrzési szervezet létszámalakulását az 1. számú melléklet szerinti adatokkal;
b) a költségvetési ellenőrök munkanapjainak megoszlását a 2. és 3. számú mellékletek szerinti adatokkal;
c) a végrehajtott ellenőrzések értékelését, a fontosabb megállapításokat, következtetéseket és javasolt intézkedéseket az utasítás 7. §-ában előírt területek szerinti részletezésben;
d) a költségvetési ellenőrzések során feltárt visszaéléseket, a keletkezett károkat a 4. számú melléklet szerinti adatokkal;
e) a végrehajtott költségvetési ellenőrzéseket az 5. számú melléklet szerinti adatokkal;
f) a külső és belső ellenőrzések által feltárt problémák megoldására tett intézkedéseket és azok eredményességét;
g) azokat a tapasztalatokat, amelyek közreadása, megismerése indokolt;
h) az ellenőrzés rendszerének korszerűsítését érintően javasolt fontosabb további intézkedéseket.
26. § (1) A HM fejezet egészét érintően felterjesztett beszámolók alapján az ellenőrzések tapasztalatairól, fontosabb megállapításairól a honvédelmi minisztert a HM KMEH a tárgyévet követően, a Kormányrendelet 33. § (1) bekezdésében meghatározott időpontig tájékoztatja, az erről szóló beszámolót és javaslatokat a HM Kollégiuma részére a HM KMEH főigazgatója terjeszti elő. A honvédelmi miniszter döntése alapján a HM KMEH az érintett honvédelmi szerveket tájékoztatja a jóváhagyott javaslatokról és szervezi, illetve nyomon követi azok végrehajtását.
(2) A HM Kollégiuma ülésén hozott honvédelmi miniszteri döntés után a HM KMEH a fejezet éves ellenőrzési tevékenységéről szóló tájékoztatót megküldi a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal részére.
VII. A költségvetési ellenőrzéshez kapcsolódó jogok és kötelezettségek
27. § (1) Az ellenőrzésben résztvevők jogai és kötelezettségei tekintetében alapvetően a Kormányrendelet 35–38. §-aiban foglalt előírások az irányadók.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően:
a) az ellenőrzött szervezet vezetőjét, illetve az adatszolgáltatót fegyelmi felelősség terheli a valóságnak megfelelő, pontos adat- és információszolgáltatási kötelezettség határidőre történő teljesítéséért;
b) az ellenőrzött szervezet felett közvetlen elöljárói, irányítói jogkört gyakorló szervezet vezetője köteles az anyagi, illetve fegyelmi és büntetőjogi felelősség kérdését vizsgálni és jogszerűen eljárni.
VIII. Az ellenőrzések nyilvántartása
28. § (1) Az elvégzett ellenőrzésekről mind az ellenőrzési, mind az ellenőrzött szervezetnek nyilvántartást kell vezetni.
(2) Az ellenőrzési szervezet nyilvántartásának összhangban a Kormányrendelet 34. §-ában foglaltakkal, tartalmaznia kell a következő adatokat:
a) az ellenőrzött honvédelmi szerv(ek) megnevezését;
b) az ellenőrzést végrehajtó szervezet és személyek megnevezését, nevét;
c) az ellenőrzés formáját, típusát, módját, témáját;
d) az ellenőrzés kezdetének, befejezésének és lezárásának időpontját;
e) az ellenőrzéssel kapcsolatos intézkedési tervek, foganatosítási jelentések anyagaira való hivatkozást.
(3) Az ellenőrzések nyilvántartásával kapcsolatban, az ellenőrzés időpontjai meghatározásánál az ellenőrzés kezdete az ellenőrzés előkészítése megkezdésének, az ellenőrzés befejezése az (összefoglaló) ellenőrzési jelentés véglegezésének, az ellenőrzés lezárása az (összefoglaló) ellenőrzési jelentésnek az ellenőrzést elrendelő vezető részéről történő elfogadásának időpontja jelenti.
(4) Az ellenőrzött szervezet nyilvántartásának a következő adatokat kell tartalmaznia:
a) az ellenőrzést végző szervezetek és személyek megnevezését, nevét;
b) az ellenőrzés formáját, típusát, módját, témáját;
c) az ellenőrzés kezdetének, befejezésének és lezárásának időpontját;
d) az ellenőrzés főbb megállapításait, a javasolt és a tett intézkedések anyagaira való hivatkozást.
IX. Záró rendelkezések
29. § (1) Az utasításban meghatározottak végrehajtása érdekében:
a) a HM közigazgatási államtitkár a saját vezetési és szakmai irányítási hatáskörébe tartozó honvédelmi szervek tekintetében vizsgáltassa felül a belső költségvetési ellenőrzésre vonatkozó előírásokat, határozza meg a belső költségvetési ellenőrzési tevékenység irányelveit;
b) a Honvéd Vezérkar főnöke az alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervek vonatkozásában:
– vizsgáltassa felül az MH belső költségvetési ellenőrzésére vonatkozó belső rendelkezéseket,
– szabályozza az MH vezetési szintjei tekintetében a kötelező belső költségvetési ellenőrzés rendjét,
– biztosítsa az ellenőrzéshez szükséges személyi és tárgyi feltételeket;
c) a HM közigazgatási államtitkár koordinációja mellett, a HM KMEH főigazgatója tegyen javaslatot a Honvédelmi Minisztérium igazgatása költségvetési alcím belső költségvetési ellenőrzésének újraszabályozására;
d) a HM KPSZH főigazgatója vizsgálja felül és szabályozza a pénzügyi és számviteli szakellenőrzések rendjét;
e) az MH ÖLTP parancsnoka vizsgálja felül és szabályozza a logisztikai szakellenőrzések rendjét;
f) az MH szintű ágazati főnökök vizsgálják felül és szabályozzák a szakterületükön folyó gazdálkodás ellenőrzésének rendjét;
g) a középszintű szervek vezetői, parancsnokai az a)–e) pontok figyelembevételével vizsgálják felül és szabályozzák a gazdálkodás elöljárói belső ellenőrzési rendjét, felügyeljék az alárendelteknél az utasítás előírásainak érvényesítését;
h) a honvédelmi szervek vezetői, parancsnokai:
– vizsgálják felül és fejlesszék tovább az intézményi belső ellenőrzési rendszerüket,
– teremtsék meg az ellenőrzéshez szükséges személyi feltételeket, érvényesítsék a belső ellenőrzéssel kapcsolatos követelményeknek megfelelő igényüket,
– a költségvetési ellenőrzésekkel kapcsolatos feladatokat és követelményeket – a helyi sajátosságok figyelembevételével – a szervezeti és működési szabályzatban, a munkarendben és a munkaköri leírásokban határozzák meg.
(2) Az (1) bekezdésben elrendelt szabályozókat a honvédelmi szervek vezetői, parancsnokai ezen utasítás hatálybalépésétől számított hat hónapon belül adják ki.
30. § (1) Ez az utasítás közzétételének napján lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti a 49/1995. (HK 29.) HM utasítással módosított a HM fejezet alá tartozó szervezetek költségvetési gazdálkodása ellenőrzésének rendjéről szóló 45/1993. (HK 14.) HM utasítás, továbbá a gazdálkodási utasítás 80. §-a. A gazdálkodási utasítás 79. §-a és az előtte lévő fejezetcím helyébe a következő szöveg lép:
(2) A HM fejezet alá tartozó katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásai költségvetési ellenőrzésének rendjét részletesen külön HM utasítás szabályozza.
Dr. Szabó János s. k.,
honvédelmi miniszter
1. számú melléklet a 61/2001. (HK 16.) HM utasításhoz
Fsz. |
Időszak |
Munkaköri jegyzék, |
Tényleges létszám |
|||||||
ellenőri |
egyéb |
összesen |
ellenőr |
adminisztrátor |
összesen |
|||||
fő |
fő |
fő |
fő |
% |
fő |
% |
fő |
% |
||
1. |
2. |
3. |
4. |
5.=3.+4. |
6. |
7.=6./3. |
8. |
9.=8./4. |
10=6.+8. |
11.=10./5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Megjegyzés: Rendszeresített belső ellenőr esetén meg kell jegyezni, hogy a beosztás mely szervezeti elembe, mely vezető alá van rendszeresítve. |
2. számú melléklet a 61/2001. (HK 16.) HM utasításhoz
Fsz. |
Megnevezés |
Munkanap |
Munkanapok aránya a |
I. |
II. |
III. |
IV.=X. sor/12. sor |
1. |
Átfogó ellenőrzés helyszínen |
|
|
2. |
Témavizsgálat helyszínen |
|
|
3. |
Célvizsgálat helyszínen |
|
|
4. |
Belső ellenőrzés helyszínen |
|
|
5.=1+2+3+4 |
Helyszíni vizsgálat összesen: |
|
|
6. |
Ellenőrzésre való felkészülés |
|
|
7. |
Ellenőrzés megállapításának elemzése és írásba foglalása |
|
|
8.=5+6+7 |
Ellenőrzésre fordítva összesen: |
|
|
9. |
Szabadság (rendes, eü., tanulmányi stb.) |
|
|
10. |
Képzés (tanfolyamok, továbbképzések, önképzés) |
|
|
11. |
Egyéb (belső és törzsmunka stb.) |
|
|
12.=9+10+11 |
Nem ellenőrzésre fordítva összesen: |
|
|
13.=8+12 |
Mindösszesen: |
|
|
3. számú melléklet a 61/2001. (HK 16.) HM utasításhoz
Fsz. |
Megnevezés |
Munkanap |
Munkanapok aránya a |
I. |
II. |
III. |
IV.=X. sor/12. sor |
1. |
Átfogó ellenőrzés helyszínen |
|
|
2. |
Témavizsgálat helyszínen |
|
|
3. |
Célvizsgálat helyszínen |
|
|
4. |
Belső ellenőrzés helyszínen |
|
|
5.=1+2+3+4 |
Helyszíni vizsgálat összesen: |
|
|
6. |
Ellenőrzésre való felkészülés |
|
|
7. |
Ellenőrzés megállapításának elemzése és írásba foglalása |
|
|
8.=5+6+7 |
Ellenőrzésre fordítva összesen: |
|
|
4. számú melléklet a 61/2001. (HK 16.) HM utasításhoz
Fsz. |
Ellenőrzés |
Káresemények |
Károk megoszlása keletkezési okok szerint |
Felelősségre vont személyek száma (fő) |
||||||||||||||
száma |
össze- |
leltár-, |
lopás |
szándékos |
gondatlanság |
egyéb |
káreljárás |
fegyelmi |
fegyelmi |
büntető- |
Összesen |
|||||||
száma |
Ft |
száma |
Ft |
száma |
Ft |
száma |
Ft |
száma |
Ft |
|||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19.=15+16+17+18 |
1. |
Fejezeti felügyeleti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Előljárói |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Pénzügyi szakellenőrzés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Logisztikai szakellenőrzés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Intézményi belső |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Összesen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. számú melléklet a 61/2001. (HK 16.) HM utasításhoz
Fsz. |
Az ellenőrzött szervezet megnevezése |
Ellenőrzésben résztvevők neve |
Ellenőrzés formája |
Az előző ellenőrzés ideje |
Az ellenőrzés kezdete |
Az ellenőrzés befejezése |
Az ellenőrzés lezárása |
Ellenőrzés témája |
Ellenőrzésre fordított napok összesen |
Intézkedési terv |
||
felterjesztés határideje |
érkezési |
|||||||||||
ideje |
száma |
|||||||||||
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás