10/2002. (I. 23.) FVM rendelet
10/2002. (I. 23.) FVM rendelet
az állati eredetű élelmiszerekben előforduló, egészségre ártalmas maradékanyagok monitoring vizsgálati rendjéről
Az állategészségügyről szóló 1995. évi XCI. törvény 45. §-ának 11. pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § (1)1 A rendelet hatálya kiterjed az élelmiszer-termelő állatok előállításával, forgalmazásával és feldolgozásával foglalkozó minden természetes és jogi személyre, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre (a továbbiakban: gazdaságok).
(2) Az állati eredetű élelmiszerekben előforduló, egészségre ártalmas maradékanyagok országosan egységes megfigyelő vizsgálatait és ellenőrzését (a továbbiakban: monitoring vizsgálat) e rendelet szerint kell végezni. Az 1. számú mellékletben felsorolt maradékanyagok jelenlétének kimutatását a 4. számú melléklet szerint, élő állatokból, azok takarmányából és ivóvizéből, testnedveiből, ürülékéből, állati szövetekből és állati eredetű termékekből kell elvégezni.
Fogalommeghatározások
2. § E rendelet alkalmazásában
1. egészségre ártalmas maradékanyag (reziduum): a környezetszennyezés, agrokemizáció és az állatgyógyászati szerek/készítmények alkalmazása következtében az élelmiszerekben jelen lévő, az emberi egészségre ártalmas anyag(ok)nak és az átalakulási, illetve bomlástermékeinek az együttes mennyisége (a továbbiakban: maradékanyag);
2. engedélyezett szer: amelyet az illetékes hatóságok – külön jogszabályban foglaltak szerint – a mezőgazdaságban és élelmiszeriparban, valamint az ember-, illetve az állatgyógyászatban, továbbá hozamfokozás céljára engedélyeztek;
3. tiltott szer: amelynek a felhasználását az illetékes hatóságok meghatározott területen és célból – a külön jogszabályban foglaltak szerint – nem engedélyezték, vagy közegészségügyi és állategészségügyi okból tilalmi listára tették;
4. jogellenes kezelés: tiltott anyagok vagy szerek alkalmazása, vagy jogszabály által engedélyezett anyagoknak vagy szereknek a forgalombahozatali engedélyben előírtaktól eltérő célra vagy körülmények között történő alkalmazása;
5. hatósági minta: az illetékes hatósági állatorvos által vett, megjelölt és kísérőirattal ellátott minta;
6. állatcsoport: azonos állatfajhoz és korcsoporthoz tartozó, azonos telepen, azonos időben és azonos tartási körülmények között tartott állatok csoportja;
7. feladó gazdaság: az állat értékesítése során az állat ideiglenes tartási helye;
8. származási gazdaság: az állat születési vagy tartási helye;
9. maradékanyag tolerancia határérték (MRL2): az állat ehető testszöveteiben, a termékben, annak friss állapotában megengedhető, humán-egészségügyi szempontból veszélytelen maradékanyag-koncentráció (mg/kg vagy μg/kg mértékegységben kifejezve).
Nemzeti reziduum monitoring vizsgálati rendszer
3. § (1)3 Az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) felelős
a) a nemzeti reziduum monitoring rendszer működéséért, az éves vizsgálati terv kiadásáért;
b) a végrehajtásért felelős intézmények tevékenységének összehangolásáért;
c) a monitoring vizsgálati terv végrehajtásának értékeléséhez szükséges adatok összegyűjtéséért.
(2)4 Az (1) bekezdés b) és c) pontokban meghatározott feladatok végrehajtásának koordináló felelőse a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: NÉBIH).
A monitoring vizsgálati terv
4. § A monitoring vizsgálati terv
a) rendelkezik a maradékanyagok vagy anyagok csoportjainak kimutatásáról állatfajok és hasznosítási irányok szerint, a 2. számú mellékletnek megfelelően;
b) elsősorban az alábbiak jelenlétének kimutatására határoz meg intézkedéseket:
ba) az a) pontban hivatkozott anyagok jelenléte állatokban, azok ivóvizében és minden olyan helyen, ahol az állatokat tenyésztik vagy tartják,
bb) a fent említett anyagok maradványainak jelenléte élő állatokban, ürülékükben, testnedveikben és állati szövetekben, valamint állati eredetű termékekben, mint hús, tej, tojás és méz;
c) összhangban van a 3. és 4. számú mellékletben előírt mintavételi stratégiával és mintavételi szintekkel.
5. § A monitoring vizsgálati terv tartalmazza:
a) a kimutatandó anyagok jegyzékét, a beküldendő vizsgálati minták megnevezését, számát, vizsgálati módszereket, szabványokat az eredmények értelmezéséhez, a tolerancia-határértéket (MRL) és az 1. számú mellékletben felsorolt anyagok esetében a beküldendő minták vételi gyakoriságát, a szám megválasztásának indoklásával együtt;
b) a beküldendő hatósági minták számát az adott állatfajhoz tartozó, előző években levágott állatok számától, a határérték-túllépés gyakoriságától – illetőleg egyes termékek esetében a termelési adatoktól – függően, a 4. számú mellékletben leírt mintavételi szintekkel és gyakorisággal összhangban, valamint a hatósági minták összegyűjtésére vonatkozó részletes szabályokat és a hatósági mintákon, illetőleg azok kísérőiratán feltüntetendő adatokat;
c) a vizsgáló laboratóriumok jegyzékét;
d) a jogszabályban megállapított tűrési szinteket;
e) a hatósági intézkedés jellegét az olyan állatokra vagy termékekre vonatkozóan, amelyekben maradékanyagot mutattak ki.
Önellenőrzés és felelősségvállalás az üzemeltetők
részéről
6. § (1) Az élelmiszer-termelő állatok forgalmazásával és feldolgozásával foglalkozó gazdaság köteles az általa forgalmazott, illetve feldolgozásra kerülő állatok nyilvántartási dokumentumait az állatok állategészségügyi felügyeletét ellátó állatorvosnak bemutatni.
(2) Az állati eredetű termékek feldolgozására szolgáló létesítmények tulajdonosai vagy felelős vezetői – elsősorban saját belső ellenőrzésükre támaszkodva kötelesek
a) minden szükséges intézkedést megtenni annak érdekében, hogy csak olyan állatokat fogadjanak (akár közvetlenül a termelőtől beszállítva, akár közvetítő útján), amelyekre az előállító felelősséget vállal, hogy a külön jogszabály szerinti élelmezés-egészségügyi várakozási időket betartották;
b) meggyőződni arról, hogy a létesítménybe beszállított gazdasági állatok vagy termékek
ba) nem tartalmaznak a határértéket meghaladó mértékben maradékanyagot,
bb) nyomokban sem tartalmaznak tiltott anyagokat vagy szereket.
(3) Az állati eredetű termékeket előállítók vagy a (2) bekezdés szerinti felelős vezetők csak az olyan állatokat hozhatják forgalomba,
a) amelyeket nem kezeltek tiltott anyagokkal és szerekkel, vagy nem vetettek alá jogellenes kezelésnek;
b) amelyek esetében, amennyiben azokat engedélyezett szerekkel és anyagokkal kezelték, az e szerekre előírt élelmezés-egészségügyi várakozási időket betartották;
c) az a) és b) pont szerinti állatokból készült termékeket.
(4) Ha az állat nem a termelőtől, hanem más természetes vagy jogi személytől, illetve gazdaságtól kerül feldolgozó létesítménybe, a (3) bekezdés szerinti kötelezettségek a közvetítő személyre is áthárulnak.
Hatósági ellenőrzés
7. § (1) A gazdaságok ellenőrzését végző hatósági állatorvosok feladatköre és felelősségi köre kiterjed a tartási körülmények és kezelések formáinak ellenőrzésére is.
(2) Az állatokat ellátó állatorvos (a saját nyilvántartásán felül) köteles a gazdaságban vezetett nyilvántartásba bejegyezni minden elrendelt vagy elvégzett kezelés módját és időpontját, az alkalmazott szer/készítmény nevét, dózisát, valamint a kezelt állat vagy állatcsoport azonosító adatait és a várakozási időt.
(3) Az állattartó köteles az általa vezetett nyilvántartásba bejegyezni az elvégzett kezelés módját és időpontját. Köteles meggyőződni a várakozási idők betartásáról és gondoskodni az ezt bizonyító iratok három évig tartó megőrzéséről.
(4) Az állattartó és az ellátó állatorvos köteles a hatósági állatorvosnak minden tájékoztatást megadni arról, hogy az adott gazdaság, illetve üzem, mennyiben felel meg a (2) és (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek.
8. § (1)5 A monitoring vizsgálati tervek végrehajtásával kapcsolatban elvégzett ellenőrzésektől függetlenül az élelmiszerlánc-felügyeleti szervek szúrópróbaszerű ellenőrzést végezhetnek
a) az 1. számú melléklet ,,A'' csoportjába sorolt termékek gyártása, kezelése, tárolása, szállítása, kereskedelme, eladása és beszerzése során;
b) a takarmánygyártási és takarmánykereskedelmi lánc bármely pontján;
c) az állatok és állati eredetű nyersanyagok termelési folyamatának egész tartama alatt.
(2) Az (1) bekezdésben elrendelt ellenőrzések célja: az állatok tartása során bárminemű maradékanyagot képező szennyeződésnek vagy tiltott kezelésére szánt illegális anyagoknak vagy szereknek a kimutatása és tulajdonlásuk felderítése.
(3) Tiltott szerekkel való visszaélés gyanúja esetén, vagy ha az (1) bekezdés szerinti ellenőrzések bármelyike kedvezőtlen eredményre vezetett, a 13–19. §-okban leírt intézkedéseket kell alkalmazni.
9. § (1) Az ellenőrzéseket előzetes bejelentés nélkül kell végezni. Az ellenőrzés és a hozzá kapcsolódó mintavétel idejének váratlannak, előre kiszámíthatatlannak kell lennie. Nem kötődhet a hét egyetlen kiválasztott napjához vagy dátumhoz sem. Az ellenőrzést és a mintavételt egész évben, változó időközökkel kell végezni. Az időpont megválasztásakor figyelembe kell venni, hogy egyes anyagokat csak az év meghatározott szakaszában alkalmaznak.
(2) A monitoring tervtől függetlenül, a speciális vizsgálatok elvégzését lehetővé tevő mintakiválasztás érdekében minden más, rendelkezésre álló információt – így különösen még nem ismert anyagok használatát, egyes betegségek hirtelen megjelenését bizonyos területeken, csalárd eljárásokra utaló jeleket – is figyelembe kell venni.
(3) A tulajdonos, az állatok fölötti rendelkezéssel megbízott személy vagy ezek képviselője köteles megkönnyíteni a vágás előtti vizsgálati tevékenységet, és különösen köteles a hatósági állatorvost vagy a felhatalmazott személyzetet segíteni minden olyan műveletben, amelyet azok szükségesnek ítélnek meg.
10. § (1)6 Ha jogellenes kezelés gyanúja áll fenn, az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró vármegyei kormányhivatal (a továbbiakban: vármegyei kormányhivatal) felszólítja a tulajdonost vagy az állatokért felelős személyt vagy a gazdaságot ellátó állatorvost, hogy mutassanak be minden olyan dokumentumot, amely a kezelést indokolja.
(2)7 Ha az (1) bekezdésben leírt kivizsgálás megerősíti a jogellenes kezelést vagy tiltott anyagok vagy szerek alkalmazását, illetőleg azok alkalmazása gyanítható, a vármegyei kormányhivatal elvégezteti az alábbi ellenőrzéseket:
a) a származási vagy feladó gazdaságban az állatok helyszíni szemléjét, különösen azzal a céllal, hogy a jogellenes alkalmazást kimutassák és a kezelés nyomait felleljék; ez az ellenőrzés hatósági minták vételét is magában foglalhatja;
b) arra irányuló ellenőrzést, hogy abban a gazdaságban, ahol az állatokat tenyésztik, tartják vagy hizlalják (beleértve a gazdasághoz tartozó telepeket), vagy az állatok származási vagy feladó gazdaságában, tiltott anyagokat, illetőleg nem engedélyezett anyagokat vagy szereket leljenek fel; ilyen célra hatósági ivóvíz- és takarmányminták vétele is szükséges;
c) az állatok takarmányának és ivóvizének – tenyésztett víziállatoknál annak a víznek, amelyben az állatokat tartják – helyszíni szemléjét a származási vagy kiindulási gazdaságban;
d) a 8. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt ellenőrzéseket;
e) minden olyan ellenőrzést, amely a tiltott anyagok vagy szerek, vagy a kezelt állatok eredetének tisztázására szolgál.
(3)8 Ha a jogszabályokban megállapított határértéket túllépték, a vármegyei kormányhivatal a kapott eredménytől függően tesz e rendeletben előírt intézkedéseket, illetve folytat vizsgálatokat.
11. § (1)9 A monitoring vizsgálati terv végrehajtásához szükséges laboratóriumi vizsgálatokat a NÉBIH országos illetékességgel végzi el.
(2)10 A NÉBIH feladatkörébe tartozik:
a) a monitoring ellenőrző rendszer megszervezése, a maradékanyag-vizsgálatokért felelős laboratóriumok munkájának koordinálása, elsősorban az egyes maradékanyagokra és maradékanyag-csoportokra vonatkozó vizsgálati módszerek és szabványok összehangolása;
b) javaslattétel a validált módszerek döntő módszerként való jóváhagyására és módszergyűjteményekbe foglalására;
c) szakmai hozzájárulás a maradékanyag-vizsgálatra kijelölt vizsgáló laboratóriumok számára a helyes laboratóriumi gyakorlat és a mindenkor érvényes szabványsorozat előírásain alapuló minőségbiztosítási rendszer kiépítéséhez;
d) a vizsgáló laboratóriumok számára a szakemberképzés és a vonatkozó analitikai módszerek és a tervezett összehasonlító (kör) vizsgálatok minősítő mintáinak és leírásának átadása, valamint tájékoztatás az összehasonlító vizsgálatok eredményeiről;
e) összehasonlító vizsgálatok szervezése az illetékes laboratóriumok számára;
f)11 a vármegyei kormányhivatalok által szolgáltatott adatokat is tartalmazó éves jelentés készítése és megküldése a minisztériumnak.
(3)12 A NÉBIH-re mint nemzeti referencia laboratóriumra vonatkozó követelményeket a 6. számú melléklet tartalmazza.
(4)13 A vizsgálatot végző laboratóriumokat a minisztérium jelöli ki. A kijelölt laboratóriumoknak részt kell venniük a nemzetközileg elismert külső minőségbiztosítási és akkreditációs rendszerben. A reziduum vizsgálatot végző laboratóriumokat akkreditáltatni kell. Ezeknek a laboratóriumoknak a NÉBIH által szervezett körvizsgálatokban rendszeresen és eredményesen bizonyítaniuk kell a vizsgálati jártasságukat és az alkalmasságukat.
12. § (1) A mintákat, a 3., 4. és 5. számú melléklet szerint, hatósági állatorvosnak kell vennie. Ennek keretében gondoskodnia kell a hamisítástól védett, szakszerű csomagolásról, az előírás szerinti mintavételi jegyzőkönyvről, a kísérőiratról, valamint a mintáknak az illetékes vizsgáló laboratóriumba történő haladéktalan elszállításáról.
(2) Az 1. számú melléklet ,,A'' csoportjába tartozó anyagok esetében mindig, a ,,B'' csoportba tartozók esetében pedig ésszerű módon minden olyan pozitív eredménynél, amelyet a tájékozódó vizsgálati módszerrel kaptak, a szakma szabályai szerinti nagyműszeres módszerű, megerősítő vizsgálatot (kémiai konfirmáció) is el kell végezni.
(3)14 Minden olyan vizsgálatot, amellyel kapcsolatosan fenntartás merül fel, a NÉBIH-nek ismételten el kell végeznie. Ha a hitelesítés megerősíti az elmarasztalást, az eljárás költségeit a felszólamló fizeti.
(4) Ha a hatósági minta vizsgálata jogellenes kezelés tényét fedi fel, a 16. és 18. §-ban leírt intézkedéseket együttesen kell alkalmazni.
(5) Ha a vizsgálat az engedélyezett anyagoknak vagy szennyező anyagoknak jogszabályban megállapított határértéket meghaladó mennyiségét mutatja ki, a 14–16. §-ok szerint kell eljárni.
13. § (1)15 Tiltott szerrel történt kezelés esetén a vármegyei kormányhivatal vizsgálatot köteles végeztetni:
a) a származási vagy feladó gazdaságban, hogy felderítse a maradékanyagok jelenlétének okát;
b) az anyagok vagy szerek forrására vagy forrásaira vonatkozóan, szükség szerint a gyártás, kezelés, tárolás, szállítás, alkalmazás, kereskedelem vagy eladás szakaszában;
c) minden más irányban, amelyet szükségesnek ítél meg.
(2)16 Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró járási hivatal (a továbbiakban: járási hivatal) forgalmi korlátozást köteles elrendelni az (1) bekezdésben foglalt vizsgálat lezárásáig azon állomány esetében, ahol a pozitív mintavétel történt.
Hatósági intézkedések
14. § (1) A rendelkezés szerint zárolt állatok nem hagyhatják el a származási gazdaságot, és nem adhatók át más személynek.
(2)17 A tiltott szerrel kezelt állatokat a járási hivatal határozata alapján, kártalanítás nélkül le kell ölni, és veszélyes hulladékot ártalmatlanító üzemben meg kell semmisíteni.
(3) Ha ismételt mintavétel során vett minták fele vagy annál több pozitívnak bizonyul, a gazdálkodónak választási lehetőséget lehet adni, hogy a gazdaságában lévő összes állatot vizsgálat alá vegyék-e, vagy öljék le ezeket az állatokat.
(4) Az ugyanannak a tulajdonosnak a birtokában lévő állatállományokat, illetve gazdaságokat legalább tizenkét hónapig az adott maradékanyagra vonatkozóan fokozottan kell ellenőrizni.
(5) Jogellenes kezelés esetén az érintett telepet ellátó gazdaságokat és üzemeket a 8. § (1) bekezdésében előírt ellenőrzéseken túl további ellenőrzés alá kell vonni, hogy felderítsék a kérdéses anyag eredetét. Ugyanez vonatkozik azokra a gazdaságokra és üzemekre is, amelyeket ugyanaz a beszállítói lánc lát el állatokkal és takarmánnyal, mint a származási vagy feladó gazdaságot.
15. §18 Jogellenes kezelés megállapítása esetén, a vármegyei kormányhivatal intézkedni köteles, hogy a 10. § (2) bekezdése szerinti kivizsgálásban érintett állatállományt, hatósági állatorvosi felügyelet alá helyezzék. A hatósági állatorvosnak ellenőrizni kell az állat azonosíthatóságát, amennyiben ilyen nincs, el kell rendelnie az állat elkülönítő megjelölését. Ezt követően az állományban megbízható statisztikai értékelést lehetővé tevő, további szigorított mintavételt kell alkalmazni.
16. § (1)19 A maradékanyag határérték (MRL) túllépése esetén a vármegyei kormányhivatal köteles a 13. § (2) bekezdése szerint forgalmi korlátozást elrendelni és szigorított vizsgálatot folytatni.
(2) Ha egy gazdálkodó által forgalomba hozott állatok vagy egy gazdálkodó, illetve egy feldolgozó üzem által forgalomba hozott termékek esetében a maradékanyag határértékek túllépése ismételten előfordul, a hatósági állatorvosnak legalább hat hónapig fokozottan kell ellenőriznie az adott gazdaságból és/vagy feldolgozó üzemből származó állatokat és termékeket. A termékeket vagy levágott állatokat a hatósági állatorvos a minták vizsgálatának befejezéséig zárolja.
17. § (1) A 13. § szerinti kivizsgálás és ellenőrzés költségei a tulajdonost vagy az állatokért felelős személyt terhelik.
(2) Ha a kivizsgálás a gyanú jogosságát erősíti meg, a 14. és 15. § szerint elvégzett vizsgálat és eljárás költségei a tulajdonost vagy az állatokért felelős személyt terhelik.
(3) A pozitív eredményt adó, vagy a 18. § alapján pozitívnak minősített állatok leölésének és ártalmatlanításának költségei az állat tulajdonosát terhelik, állami kártalanítás nélkül.
18. §20 Ha arra jogosulatlan személyek birtokában az 1. számú melléklet ,,A'' csoportjába vagy a ,,B'' csoportjának (1) és (2) bekezdésébe sorolt hatóanyagokat, illetve szereket találnak, azokat a járási hivatal a vármegyei kormányhivatal megfelelő intézkedéséig zárolja.
19. § (1) Ha gyanú vagy bizonyíték van arra, hogy az érintett állatokon jogellenes kezelést végeztek, vagy azokat tiltott anyagokkal vagy szerekkel kezelték, a vágóhídon eljáró állatorvos köteles:
a) intézkedni, hogy a levágandó állatokat elkülönítve kezeljék a vágóhídra érkező többi állatcsoporttól;
b) zárolni a levágott állatot, a zsigereket és a vágási hulladékot, és elvégezni minden szükséges mintavételi eljárást, ami a kérdéses anyag kimutatásához szükséges;
c) pozitív eredmény esetén a húst, a zsigereket és a vágási hulladékot állami kártalanítás nélkül, nagy fertőzési veszélyt jelentő állati hulladékot ártalmatlanító üzembe küldeni.
(2) Az (1) bekezdésben leírt eljárás során alkalmazni kell a 17. és 18. § előírásait is.
(3) Ha gyanú vagy bizonyíték van arra, hogy az érintett állatokat engedélyezett kezelésnek vetették alá, de nem tartották be a várakozási idő(ke)t, a levágást el kell halasztani mindaddig, amíg az előminták vizsgálata alapján az ellenőrző állatorvos meggyőződhet arról, hogy a maradékanyag(ok) mennyisége az engedélyezett határértéket nem haladja meg.
(4) A (3) bekezdésben megnevezett időtartam semmiképpen nem lehet rövidebb, mint
a) törzskönyvezett állatgyógyászati készítmények esetén az adott állatfajra és alkalmazási módra a forgalomba-hozatali engedélyben megjelölt várakozási idő;
b) nem törzskönyvezett szer vagy a törzskönyvi bejegyzésben említettől eltérő állatfajon vagy módon alkalmazott állatgyógyászati készítmény esetén az állatgyógyászati készítmények törzskönyvezéséről szóló jogszabály előírásai szerint az állatorvos által meghatározott várakozási idő, amely nem lehet rövidebb, mint tojás és tej esetében 7 nap, hús és a baromfihús, illetve ehető testszöveteik esetében 28 nap, hal esetében 500 lebomlási nap.
(5)21 Amennyiben az állatok védelme érdekében indokolt, vagy ha a vágóhíd infrastruktúrája vagy felszereltsége miatt nem lehet a vágást elhalasztani, az állatok levágását a vágóhidat felügyelő járási hivatal a (4) bekezdésben meghatározott időtartam lejárata előtt is engedélyezheti. Az így levágott állatok húsát és belsőségeit zárolni kell mindaddig, amíg a hatósági ellenőrzés eredménye hozzáférhetővé válik.
(6) Emberi fogyasztásra alkalmatlannak kell nyilvánítani azokat a levágott állatokat és termékeket, amelyekben a maradékanyag mennyisége a jogszabályokban engedélyezett szinteket meghaladja.
Záró rendelkezések
20. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
(2) Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az Európai Közösségek következő jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:
a) a Tanács 96/23/EK irányelve egyes anyagok és azok maradványainak élő állatokban és állati termékekben való megfigyelésére irányuló intézkedésekről, valamint a 85/358/EGK és 86/469/EGK irányelv és a 89/187/EGK és 91/664/EGK határozat hatályon kívül helyezéséről;
b) a Bizottság 97/747/EK határozata egyes anyagoknak és maradékaiknak egyes állati termékekben a 96/23/EK irányelvben előírt megfigyelésére történő mintavétel szintjének és gyakoriságának meghatározásáról;
c) a Bizottság 98/179/EK határozata egyes anyagoknak és maradékaiknak élő állatokban és állati termékekben való megfigyelésére történő hatósági mintavétel részletes szabályainak megállapításáról.
1. számú melléklet a 10/2002. (I. 23.) FVM rendelethez
2. számú melléklet a 10/2002. (I. 23.) FVM rendelethez
Állattípus, takarmány vagy állati eredetű termék |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Maradékanyag- csoportok |
szarvasmarha, juh, kecske, sertés, lófélék |
baromfi |
tenyésztett víziállatok |
tej |
tojás |
nyúlhús, lőtt vadak és tenyész- |
méz |
,,A”(1) |
X |
X |
X |
X |
|||
(2) |
X |
X |
X |
||||
(3) |
X |
X |
X |
X |
|||
(4) |
X |
X |
X |
||||
(5) |
X |
X |
X |
||||
(6) |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
,,B”(1) |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
(2) a) |
X |
X |
X |
X |
X |
||
b) |
X |
X |
X |
X |
|||
c) |
X |
X |
X |
X |
|||
d) |
X |
||||||
e) |
X |
X |
X |
X |
|||
f) |
|||||||
(3) a) |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
b) |
X |
X |
X |
||||
c) |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
d) |
X |
X |
X |
X |
|||
e) |
X |
||||||
f) |
3. számú melléklet a 10/2002. (I. 23.) FVM rendelethez
1. A monitoring vizsgálati terv célja, hogy felmérje és feltárja az állati eredetű élelmiszerekben előforduló egészségre ártalmas maradékanyag-szennyezettség keletkezésének okait a gazdaságokban, vágóhidakon, daraboló és feldolgozóüzemekben, tejüzemekben, hal- és vadfeldolgozó üzemekben, mézbegyűjtő, tojásbegyűjtő és -csomagoló, valamint egyéb helyeken.
A hatósági mintákat a 4. és 5. számú melléklet szerint kell venni.
A hatósági mintavétel minden esetben előre nem látott, váratlan legyen. Úgy kell megvalósítani, hogy ne kötődjék egy állandó időponthoz vagy a hét egy bizonyos napjához.
2. Az 1. számú melléklet ,,A'' csoportjába tartozó anyagoknál a felügyelet célja a tiltott anyagok jogellenes alkalmazásának és a ,,B'' csoportba sorolt anyagok szakszerűtlen alkalmazásának, illetve a velük kapcsolatos visszaélésnek a felderítése.
A mintavétel irányát a következő minimális kritériumok alapján kell megválasztani: nem, kor, faj, fajta és hizlalási rendszer. Minden hozzáférhető információt és minden olyan bizonyítékot figyelembe kell venni, amely az e csoportba tartozó anyagok helytelen használatára vagy az azokkal való visszaélésre utal.
Az 1. számú melléklet ,,B'' csoportjába tartozó anyagoknál a felügyelet további célja annak ellenőrzése, hogy betartják-e az állatgyógyászati készítményekre és a peszticidekre a jogszabályban előírt élelmiszer-biztonsági intézkedéseket, továbbá a környezeti szennyezők esetében a vonatkozó tolerancia-határérték betartásának a vizsgálata.
4. számú melléklet a 10/2002. (I. 23.) FVM rendelethez
5. számú melléklet a 10/2002. (I. 23.) FVM rendelethez23
6. számú melléklet a 10/2002. (I. 23.) FVM rendelethez
Az 1. § (1) bekezdése a 22/2014. (III. 14.) VM rendelet 10. §-a szerint módosított szöveg.
MRL = Maximum Residue Limit.
A 3. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (1) bekezdése a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § a) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § b) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (3) bekezdése a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § b) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (1) bekezdése a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § g) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (2) bekezdés f) pontja a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § c) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (3) bekezdése a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § i) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (4) bekezdése a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § j) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (3) bekezdése a 70/2013. (VII. 31.) VM rendelet 13. § k) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § b) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (2) bekezdése a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § (2) bekezdése a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § b) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 16. § (1) bekezdése a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § b) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 18. § a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § b) és e) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 19. § (5) bekezdése a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § e) pontja szerint módosított szöveg.
Ideértve az állatgyógyászati célra használható egyéb anyagokat is.
Az 5. számú melléklet a 42/2017. (VIII. 17.) FM rendelet 29. § f) pontja, a 64/2022. (XII. 27.) AM rendelet 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás