• Tartalom

100/2002. (V. 5.) Korm. rendelet

100/2002. (V. 5.) Korm. rendelet

egyes szociális feladatokat ellátó nem állami fenntartók címzett támogatásáról1

2008.05.01.

A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Cct.) 22. §-ának a) és c) pontjaiban foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

Beruházási koncepció

1. § A Cct. 21/F. §-ában meghatározott egyházi jogi személy, egyesület, alapítvány, közalapítvány, országos kisebbségi önkormányzat és közhasznú társaság (a továbbiakban együtt: nem állami fenntartó) a szociális beruházások címzett támogatására beruházási koncepciót készít.

2. § A beruházási koncepció szakmai tartalmát a nem állami fenntartó által kidolgozott szakmai program tartalmazza, amely a megvalósíthatósági tanulmány alapját képezi. A szakmai program tartalmi követelményeit a szociális és családügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) határozza meg, és az erről szóló tájékoztatót minden év február 1-jéig közzéteszi a Szociális és Munkavédelmi Közlönyben.

3. § (1) A beruházási koncepció részeként a nem állami fenntartó a beruházási támogatási döntésekhez, illetve a döntés előkészítéséhez szükséges, a szakmai, műszaki, pénzügyi, üzemeltetési és gazdaságossági szempontok együttes feltárását és értékelését tartalmazó átfogó, a megoldások egészére vagy részleteire vonatkozó változatok bemutatását tartalmazó megvalósíthatósági tanulmányt készíttet. A megvalósíthatósági tanulmányra vonatkozó követelményeket az 1. számú melléklet tartalmazza.

(2) Ha a nem állami fenntartó jogerős, érvényes építési engedéllyel rendelkezik, azt a beruházás egy változatának kell tekinteni, amelynek az 1. számú mellékletben foglalt tartalmi követelményeknek meg kell felelnie. Emellett a megvalósíthatósági tanulmány további változatokat vagy részváltozatokat tartalmaz.

(3) A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő egyes változatok gazdaságossági összehasonlításának alapja a szakmai feltételek teljesítése, a beruházási költség és a létesítmény éves üzemeltetési költsége. Az éves üzemeltetési költség meghatározásakor a létesítmény rendeltetésszerű használatának és a rendeltetésszerű használhatóság és állagmegóvás biztosítása érdekében szükséges karbantartási – felújításnak nem minősülő – feladatoknak a költségét kell figyelembe venni. A gazdaságossági számítás a készítés éve szerinti áron, a várható költségek figyelembevételével történik. A költségekbe a le nem vonható általános forgalmi adót (a továbbiakban: ÁFA) is be kell számítani.

(4) A megvalósíthatósági tanulmány elemző része tartalmazza az összességében legelőnyösebb változatra vonatkozó állásfoglalást.

(5) A megvalósíthatósági tanulmányt a szakmai program alapján szakirányú – kamarai tagsággal rendelkező, illetve hatályos névjegyzékben szereplő – tervező, szakértő vagy ilyen személyt alkalmazó szervezet készítheti.

(6) Amennyiben a tervezett szakmai és műszaki tartalom nem változik, a megvalósíthatósági tanulmány az elkészítésétől számított négy évig érvényes.

4. § (1) A beruházási koncepciót a nem állami fenntartó a tárgyév április 25-éig nyújtja be egy eredeti, továbbá egy hitelesített másolati példányban a Szociális és Családügyi Minisztériumhoz (a továbbiakban: SZCSM).

(2) A beruházási koncepcióhoz csatolni kell

a) – az állammal vagy a Kormánnyal megállapodást kötött egyházi fenntartók kivételével – a szociális feladatok átvállalására, a feladat ellátására kötelezett helyi önkormányzattal kötött, a beruházással érintett intézmény működtetésére vonatkozó érvényes ellátási szerződést, valamint az önkormányzat nyilatkozatát arról, hogy a szakmai programban foglaltakkal egyetért,

b) a tulajdoni lap másolatát annak igazolására, hogy az ingatlan a beruházó kizárólagos tulajdonában van, illetve önkormányzati, állami tulajdonú, továbbá teher-, per- és igénymentes,

c) az igénylés szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának az SZCSM részéről, továbbá a külön jogszabály alapján a költségvetési támogatások felhasználásának ellenőrzésére jogosult szervek részéről történő ellenőrzéséhez való írásbeli hozzájárulást.

(3) Hiányosság észlelése esetén az SZCSM a nem állami fenntartót hiánypótlásra szólítja fel. A nem állami fenntartó a hiány pótlásáról a felszólítás kézhezvételét követő nyolc napon belül egy eredeti és egy hitelesített másolati példányban gondoskodik.

A beruházási koncepció értékelése

5. § (1) Az SZCSM annak érdekében, hogy a támogatás – az építés és az üzemeltetés együttes vizsgálata alapján – az összességében legelőnyösebb megoldás megvalósítását szolgálja, a beruházási koncepciót megvizsgáltatja az öt főből álló szakmai értékelést végző bizottsággal (a továbbiakban: bizottság).

(2) A bizottság tagjai az SZCSM két képviselője, továbbá az SZCSM által felkért egy szociális és egy műszaki szakirányú végzettséggel rendelkező szakértő. A bizottság elnökét és tagjait évente a miniszter kéri fel. A bizottság helyszíni vizsgálatra kéri fel az érintett telephely szerint illetékes megyei vagy fővárosi, illetve egyházi módszertani intézmény vezetőjét, aki szintén tagja a bizottságnak.

(3) A bizottság határozatképes, ha legalább tagjainak fele jelen van. A bizottság az összességében legelőnyösebb változat kiválasztására egyszerű szótöbbséggel tesz javaslatot. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

(4) A bizottság döntését jegyzőkönyvbe kell foglalni. A jegyzőkönyv – a 6. § (2) bekezdése szerinti kormány-állásfoglalás közzétételét követően – nyilvános.

(5) A bizottság írásban tájékoztatja a minisztert a beruházási koncepcióval kapcsolatos véleményéről, a megvalósíthatósági tanulmányban szereplő változatok közül az összességében legelőnyösebb megoldásról.

A Kormány előzetes állásfoglalása

6. § (1)2 A miniszter a tárgyév június 22-éig a címzett támogatásokról – beruházási koncepciónként véleménnyel ellátott – rangsorolt döntési javaslatot küld az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek. Az önkormányzati és területfejlesztési miniszter az előterjesztést a miniszter javaslatának figyelembevételével terjeszti a Kormány elé.

(2)3 A Kormány az önkormányzati és területfejlesztési miniszter előterjesztése alapján a tárgyév július 31-éig – országgyűlési képviselő-választás évében október 31-éig – állást foglal a címzett támogatásra javasolt és nem javasolt beruházásokról. A Kormány az állásfoglalásáról szóló határozatot a Magyar Közlönyben közzéteszi.

(3) A Kormány állásfoglalása alapján címzett támogatásra javasolt beruházásoknál az SZCSM a bizottság által legelőnyösebbnek tartott megoldás alapján – egyházi jogi személy esetén az egyházak képviseletre jogosult legfelsőbb szerveinek bevonásával – egyezteti a nem állami fenntartókkal a beruházás támogatható szakmai-műszaki tartalmát, valamint a saját forrás mértékét.

Az igénybejelentés

7. § (1) A nem állami fenntartó kérésére az SZCSM évente egyszer köteles átadni az igénybejelentés összes formanyomtatványát és dokumentumát papíron egy példányban, illetve mágneses adathordozón. A nem állami fenntartó a mágneses adathordozón átvett tartalom alapján a formanyomtatványokat és dokumentumokat azonos formában, teljes terjedelemben – hivatkozásokkal együtt – kinyomtatott, azonos tartalmú dokumentumként állítja elő.

(2) A nem állami fenntartó a 6. § (3) bekezdése szerinti egyeztetés eredményének figyelembevételével elkészített címzett támogatási igénybejelentés egy eredeti példányát, továbbá egy hitelesített másolati példányát a tárgyév december 15-éig – az országgyűlési képviselő-választás évében az azt követő év február 12-éig – nyújtja be az SZCSM-hez.

(3) Az igénybejelentést a 2. számú melléklet által meghatározott tartalmi és formai követelmények figyelembevételével kell elkészíteni. Az igénybejelentéshez csatolni kell a 3. számú melléklet szerinti igénybejelentő lapot, a 4. számú melléklet szerinti Beruházási Adatlapot, továbbá az 5. számú melléklet szerinti Nyilatkozatot. A címzett támogatási igény benyújtását a beruházási koncepció benyújtása nem helyettesíti.

(4) A (3) bekezdés szerinti dokumentumok egyben alapdokumentumai a beruházásnak, a finanszírozási szerződésnek és az elszámolásnak.

(5) Az SZCSM a címzett támogatási igénybejelentéseket megvizsgálja, feldolgozza, hiányosság észlelése esetén a nem állami fenntartót hiánypótlásra szólítja fel. A nem állami fenntartó a hiány pótlásáról a felszólítás kézhezvételét követő nyolc napon belül egy eredeti és egy hitelesített másolati példányban gondoskodik.

8. § (1) A nem állami fenntartó az igénybejelentésben az építési engedélyben foglalt teljes műszaki tartalom költségét figyelembe veszi. A költségekbe a le nem vonható ÁFÁ-t is be kell számítani. Amennyiben a támogatás igénybejelentési szándéka az építési engedélyben foglalt műszaki tartalom egy részére irányul, az engedélyező hatóságtól a nem állami fenntartó megkéri a szűkebb műszaki tartalomra vonatkozó módosítást. A módosított engedély akkor fogadható el, ha az az igénybenyújtás határideje előtt jogerőssé vált.

(2) Az igénybejelentési dokumentumok kitöltése során a beruházás támogatott műszaki tartalmának tervezett befejezése (üzembe helyezés) évének meg kell egyeznie a címzett támogatásban részesülő utolsó beruházási ütem évével.

(3) A nem állami fenntartó a létesítményjegyzéket a fő-, a melléklétesítmények és a beruházás egyéb költségeinek felsorolásával tölti ki. A létesítményjegyzék kitöltése nem helyettesíthető részletes költségvetés vagy egyéb dokumentumok csatolásával.

(4) Címzett támogatás csak olyan igénybejelentéshez adható, amely az igénybenyújtási – vagy a hiánypótlásra rendelkezésre álló – határidőig teljeskörűen és szabályosan dokumentált.

Az igénybejelentés módosítása

9. § (1) Amennyiben az Országgyűlés által elfogadott új címzett támogatásokról szóló törvény adatai eltérnek a törvényjavaslatétól, akkor a nem állami fenntartó – az SZCSM felkérésének megfelelően – módosítja a címzett támogatás igénybejelentésének dokumentumait. Az egyeztetett tartalmú módosítás hiányában a 13. § (2) bekezdése szerinti finanszírozási szerződés nem köthető meg.

(2) Amennyiben az Országgyűlés által elfogadott új címzett támogatásokról szóló törvény alapján a nem állami fenntartó nem részesül támogatásban, a következő évre ismételten beruházási koncepciót nyújthat be.

10. § (1) A beruházással ellátandó szociális szakfeladatra vonatkozó jelentős jogszabályi változás esetén a nem állami fenntartó minden év január 15-éig kérelmet nyújthat be a beruházás műszaki tartalmának megváltoztatására. Amennyiben a műszaki tartalom megváltoztatása miatt az építési engedély módosítása szükséges, a kérelem benyújtására csak a beruházást engedélyező hatóság előzetes hozzájárulása esetén van lehetőség. A nem állami fenntartó a kérelmet és a beruházást engedélyező hatóságnak a műszaki tartalom módosításához történő hozzájárulását egy eredeti és egy hitelesített másolati példányban nyújtja be az SZCSM-hez. A kérelemhez a feladatváltozásnak megfelelően mellékelni kell a 4. számú melléklet szerinti módosított Beruházási Adatlapot.

(2) Az SZCSM a nem állami fenntartó által módosított dokumentumok és helyszíni szemle alapján készíti el a döntési javaslatát, mely – szükség szerint – az új címzett támogatásról szóló törvényjavaslatba kerül beépítésre.

Ellenőrzés

11. § (1) Az igénybejelentés és a beruházás jogszabályi feltételeknek való megfeleléséért a beruházó nem állami fenntartó a felelős.

(2) A beruházási koncepció, az igénybejelentés, a kapcsolódó egyéb dokumentumok és az elszámolás szabályszerűségét, valamint a támogatás rendeltetésszerű felhasználását az SZCSM ellenőrzi. Az ellenőrzés eredményéről tájékoztatni kell a nem állami fenntartót. Az SZCSM javaslatot tesz a hiányosságok megszüntetésére.

(3) Jogszabálysértés, szerződésszegés, valamint a támogatás nem célnak megfelelő felhasználása esetén – az ellenőrzés megállapításaitól függően – az SZCSM

a) írásbeli felhívást tesz a nem állami fenntartó felé a jogszabálysértés megszüntetésére,

b) ellenőrzést kezdeményez az Állami Számvevőszéknél,

c) intézkedik a támogatás folyósításának felfüggesztéséről,

d) felhívja a nem állami fenntartót az előirányzatról történő lemondásra és visszafizetésre, illetve ennek eredménytelensége esetén megteszi a szükséges intézkedéseket a visszafizetés érdekében.

A beruházás megvalósításával kapcsolatos bejelentési kötelezettségek

12. § (1)4 A nem állami fenntartó a közbeszerzési eljárás lefolytatásáról és eredményéről az eredmény kihirdetését követő tizenöt munkanapon belül – a közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény 6. számú melléklete szerinti, az eljárás eredményéről szóló tájékoztatót tartalmazó hirdetmény egy-egy hitelesített másolatának megküldésével – tájékoztatja a Magyar Államkincstárot (a továbbiakban: Kincstár) és az SZCSM-et.

(2) A nem állami fenntartó a kivitelezési-vállalkozási szerződés teljes hitelesített másolati példányát a szerződés aláírásától számított tíz munkanapon belül megküldi az SZCSM és a Kincstár részére.

(3) A nem állami fenntartó a

a) kivitelezés megkezdéséről az építési napló megnyitását követő tizenöt munkanapon belül a 6. számú melléklet,

b) beruházás befejezéséről az üzembe helyezési eljárást követő tizenöt munkanapon belül a 7. számú melléklet

szerinti értesítés megküldésével tájékoztatja az SZCSM-et.

A beruházás finanszírozása

13. § (1) A finanszírozásról az SZCSM és a címzett támogatásokról szóló törvény alapján támogatásban részesülő nem állami fenntartó támogatási szerződést köt.

(2) A Kincstár az (1) bekezdés szerinti támogatási szerződés alapján köti meg a finanszírozási szerződést a nem állami fenntartóval.

(3) A Kincstár a finanszírozási szerződés megkötésekor ellenőrzi, hogy a finanszírozási szerződés mellékletét képező dokumentumok megfelelnek-e a címzett támogatásokról szóló törvény tartalmának.

14. § (1) A beruházás során keletkezett számlának – a külön jogszabályban meghatározottakon túlmenően – tartalmaznia kell a támogatást jóváhagyó címzett támogatásokról szóló törvény megjelölését, továbbá azt, hogy kifizetése a nem állami fenntartót terheli. A számlát a nem állami fenntartó záradékolja, és a záradékban nyilatkozik az előzetesen felszámított, de levonhatóvá vált ÁFA összegéről is.

(2) A Kincstár ellenőrzi, hogy a benyújtott számla megfelel-e a jogszabályi feltételeknek, a nem megfelelő tartalmú számlát – kiegyenlítés nélkül – javításra visszaküldi a nem állami fenntartónak.

(3) A Kincstár a folyósításkor ellenőrzi, hogy a címzett támogatási igény összege a jóváhagyott éves összeghatárt nem haladja-e meg, valamint az igényelt címzett támogatás aránya megfelel-e az alapdokumentumok szerinti aránynak.

(4) Ha a számla kiegyenlítéséhez a saját forrás a nem állami fenntartó számláján a támogatási arányoknak megfelelően nem áll rendelkezésre, a Kincstár a számlát nem egyenlíti ki, és erről tájékoztatja a nem állami fenntartót.

(5) A megvalósíthatósági tanulmány, valamint a támogatás alapját képező jogerős, érvényes építési engedélyhez tartozó tervdokumentáció költségeit igazoló, kifizetett számlák alapján a Kincstár a támogatási arányok betartásával átutalja a támogatást a nem állami fenntartó számlájára. A tervdokumentáció elkészíttetésének költsége pályázatonként csak egy alkalommal számolható el.

(6) Az előző évi maradvány felhasználása megelőzi a tárgyévi előirányzat felhasználását.

A támogatási előirányzatról történő lemondás
és a visszafizetés

15. § (1) A nem állami fenntartó – az elküldés idején fennálló tényeknek megfelelően kitöltött – 8. számú melléklet szerinti adatlapon legkésőbb a lemondás okának bekövetkezésétől számított harminc napon belül megküldi az SZCSM-nek a fel nem használt központi támogatás egészéről vagy egy részéről való lemondást.

(2) Azt a címzett támogatást, amelyről lemondtak, az SZCSM költségvetési fejezet ,,Nem állami fenntartók címzett támogatása'' előirányzatának lebonyolítási számlájára kell visszafizetni. Erről a nem állami fenntartó a 8. számú melléklet szerinti adatlapon a Kincstárt tájékoztatja, mellékelve a visszafizetett összeg terhelési értesítője másolati példányát is.

(3) A támogatás visszafizetéséről a lemondással egyidejűleg kell gondoskodni.

A pénzügyi elszámolás

16. § (1) A beruházás során a nem állami fenntartó minden évben a június 30-i és december 31-i állapotról a pénzügyi elszámolást harminc napon belül eljuttatja az SZCSM-hez az általa megküldött adatlapokon.

(2) A nem állami fenntartó a beruházás – műszaki-pénzügyi szempontból – teljes befejezését követő hat hónapon belül a beruházásról az SZCSM felé számol el az általa megküldött adatlapokon. Az adatlapokon az igénybe vett támogatás összegét a Kincstár záradékkal igazolja. A nem állami fenntartó a fel nem használt előirányzatról az elszámolással egyidejűleg lemond.

17. § Az SZCSM a fel nem használt előirányzat elvonásáról értesíti a Kincstárt és a nem állami fenntartót. Az elvonással felszabaduló előirányzat a 15. § (2) bekezdés szerinti előirányzatot növeli.

Záró rendelkezés

18. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2)5

1. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

A megvalósíthatósági tanulmány tartalmi követelményei
I. A megvalósíthatósági tanulmány általános tartalmi követelményei
1. A megvalósíthatósági tanulmány tartalmazza, hogy a támogatási igénnyel összefüggésben tervezett beruházás, az arra irányuló megoldás
a) szakmai, műszaki és pénzügyi szempontból megvalósítható,
b) gazdaságossági szempontból előnyös,
c) az adott fejlesztéssel összefüggő megoldási lehetőségekre figyelemmel a beruházási cél megvalósulásának, az igények kielégítésének legelőnyösebb módja,
d) megvalósítja a működés racionalizálását,
e) az érintett nem állami fenntartó és az ellátottak elviselhető anyagi teherviselését nem haladja meg, és ezzel összefüggésben az üzemeltetés feltételei is folyamatosan és hosszú távon biztosíthatóak.
2. A megvalósíthatósági tanulmány elemzi a beruházás szakmai indokoltságát az ellátandó feladat, a vonzáskörzet ellátottainak száma, a meglévő állapot, az igények várható alakulása, területi eloszlása, illetve a beruházással elérni kívánt ellátottsági szint alapján.
A megvalósíthatósági tanulmány – szükség esetén – javaslatot tartalmaz a beruházás megvalósításának időtartama alatt az ellátottak elhelyezésére és az elhelyezés körülményeire vonatkozóan.
3. A műszaki szempontok vizsgálata kitér a meglévő, illetve a megszüntetendő építmények állagának, az alkalmazott technológiák, berendezések műszaki színvonalának bemutatására, a bővítési lehetőségekre, valamint az új építmény építésére, a tulajdoni viszonyok, a tervezett anyagok, technológiák, a környezeti hatások elemzésére, a területfejlesztési koncepcióba, a területrendezési (szabályozási) tervbe, valamint az egyéb fejlesztési koncepciókhoz történő illeszkedésre.
4. A beruházás gazdaságosságának vizsgálatakor a megvalósíthatósági tanulmány bemutatja és elemzi a becsült beruházási költségeket – a járulékos költségekkel együtt –, továbbá a beszerzési lehetőségek vizsgálatát.
5. A beruházás forrásösszetételének vizsgálatakor a megvalósíthatósági tanulmány tartalmazza
a) a nem állami fenntartó saját forrását, és
b) az elkülönített állami pénzalapok és az egyéb állami támogatások, illetve egyéb források (hitel, alapítványi támogatás stb.) tervezett igénybevételének mértékét és a források felhasználásának sorrendjét.
6. A megvalósíthatósági tanulmány elemzést ad az egyes források elmaradásának kezeléséről, valamint a hitelfelvétel megalapozottságának bemutatásáról.
7. A működtetés feltételeinek vizsgálata kiterjed a beruházás jogi, intézményi kereteire, a jelenlegi és a beruházás üzembe helyezése után várható működési költségekre.
8. A jelentkező költségek értékelhetősége céljából a szociális ágazatra jellemző fajlagos beruházási, üzemeltetési, szakképzettségi mutatókat ismertetni szükséges. Be kell mutatni a különböző férőhely-kihasználtságokhoz tartozó fajlagos működési költségeket, a főbb költségösszetevők arányát, valamint – szolgáltatás esetén – a díjszint, a díjszerkezet és az ellátottakat érintő terhek változásának várható alakulását.
II. A megvalósíthatósági tanulmány részletes tartalmi követelményei
A beruházási feladatok megvalósíthatósági tanulmányának tartalmaznia kell a szociális ellátást biztosító beruházással érintett épület műszaki állapotának rövid – helyszínrajzzal mellékelt – bemutatását, valamint azt, hogy a beruházási feladatok között a szociális feladatokat ellátó nem állami fenntartó és az intézmény milyen szakmai prioritási sorrendet tart helyesnek.
A szociális beruházások ágazati szakmai prioritásait az alábbi szempontok határozzák meg:
a) a gazdaságosan nem felújítható és nem működtethető intézmény(ek) kiváltása szempontjából új beruházás megvalósítását célozza meg,
b) olyan jelentős beruházási elképzelések, amelyek komplex módon illeszkednek a nem állami fenntartó által működtetett szociális intézményi hálózathoz, illetve a településen vagy az ország területén működő szociális ellátási formákhoz,
c) az elhelyezés komfortosságának növelése mellett a rehabilitációs szolgáltatásokra és a korszerű (lakóotthonos, kiscsoportos) ellátás feltételeinek megteremtésére is hangsúlyt helyeznek,
d) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) rendelkezéseinek megfelelően az új szakosított ellátási formák, részlegek létesítésére, megvalósítására irányulnak,
e) a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvényben foglaltak szerint a fogyatékos személyek számára tartós bentlakást nyújtó intézményeket humanizált, modernizált feltételeknek megfelelően alakítják át a kis közösséget befogadó lakóotthonnal együtt.
A fenntartó és az intézmény szerinti prioritási sorrendben az elsőként megvalósítandó, legszükségesebb beruházási program esetében rövid helyzetleírást kell adni az alábbiakról:
A) Ellátási mutatók:
a) az adott területen már működő szociális ellátások ismertetése, kiemelten a tervezett beruházás által érintett lakossági csoportra vonatkozó ellátottsági mutatók szerint (gyermek, időskorúak, pszichiátriai betegek, értelmi, érzékszervi, mozgásfogyatékosok stb.),
b) az ellátási körzetben működő szociális ellátórendszer részeinek, helyzetének rövid bemutatása.
B) Szakmai program:
a) a szociális ellátás iránti igények alakulása a településen és vonzáskörzetében, illetve országos ellátási kötelezettség esetén az országos ellátás alakulása, a beruházás szükségességének és időszerűségének szakmai indokoltsága és az ellátási igényekre gyakorolt várható hatása, jellemzői,
b) a beruházás eredményeként megvalósuló intézményben tervezett személyes szolgáltatást nyújtó ellátási formák bemutatása, a biztosított szolgáltatások és gondozási módszerek leírása,
c) a jelenleg működő szociális ellátási rendszerben a beruházás megvalósításával várható strukturális változások, az ellátások korszerűsítése,
d) a tervezett beruházás megvalósításának pénzügyi-műszaki ütemezése, szakaszolása éves bontásban,
e) a tervezett beruházás költsége, beleértve a felszerelés költségeit (előzetes költségszámítás, árajánlat stb. alapján),
f) a beruházás megvalósításához szükséges pénzügyi források megoszlásának bemutatása, a források tervezett felhasználásának üteme,
g) az üzemeltetés feltételei (az intézmény üzemeltetőjének megnevezése, dolgozói összes létszámszükséglet, ezen belül a szakképzett munkaerőigény meghatározása, hogyan kívánják ennek a feltételeit megteremteni stb.),
h) a megvalósuló intézmény kapcsolatrendszere (egyéb szociális intézmények, egészségügyi ellátás, rehabilitációs, sportlétesítmények, gyermekvédelmi stb. hálózathoz).
C) A beruházások gazdasági-műszaki megalapozottságához a következőket kell bemutatni:
A programnak tartalmaznia kell a beruházás jellegét (új létesítmény építése, illetve meglévő létesítmény rekonstrukciója), indokolva a különböző megvalósítási lehetőségek előnyeit és hátrányait.
A beruházással érintett feladatok megvalósításánál – az összes megvalósításra javasolt lehetőség esetén – ellátási egységenként szövegesen fel kell sorolni a kialakítani kívánt helyiségeket, azok tervezett alapterületét. A helyiségek tervezett kiépítéséről méretarányos elrendezési alaprajzot szükséges készíteni az egy ellátottra jutó négyzetméterek meghatározásának bemutatásával.
Tájékoztatást kell adni a beruházással érintett építményekhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítettségéről, műszaki állapotáról, kapacitásadatairól és kihasználtságáról.
Új létesítmény esetén be kell mutatni a közműhálózatra történő csatlakozás lehetőségét, meglévő épület rekonstrukciója esetén pedig jelezni kell, hogy milyen mértékben van szükség a közművek rekonstrukciójára.
A beruházás valamennyi megvalósíthatósági lehetősége esetében be kell mutatni:
A bruttó és a hasznos alapterületre vonatkozó adatokat, továbbá az adatok 1 m2-re eső fajlagos költségmutatóit (ahol fajlagos költségmutató nem számítható pl. kazánház, konyha, mosoda stb. esetében, ott az adott feladat beruházási összköltségét kell rögzíteni) ÁFÁ-val növelt áron. Az első készletbeszerzés költségét külön tételként szükséges megadni a tervezési és bonyolítási költségekhez hasonlóan.
A működési költségeket illetően az egyes megvalósíthatósági lehetőségek esetében a programnak tartalmaznia kell, hogy a beruházás előtt és a fejlesztést, illetve rekonstrukciót követően
a) hogyan alakul az intézmény várható működési költsége, annak bevételi és kiadási oldala,
b) hogyan alakul a beruházással érintett terület munkaerő-szükséglete és annak bérköltsége,
c) milyen mértékű és arányú (a költségvetés egészéhez képest) az intézményi térítési díj és egyéb bevétel,
d) milyen mértékben tervezettek az állami normatív támogatáson felül az üzemeltetési támogatás és az egyéb bevételek.
III. A megvalósíthatósági tanulmányban bemutatott változatok összehasonlító táblázata

Változatok

,,A” változat

,,B” változat

,,C” változat

Rövid műszaki tartalom, feladatok meghatározása

 

 

 

Beruházási költségek összesen(ezer Ft)
ebből:

 

 

 

építés

 

 

 

gép, berendezés, felszerelés

 

 

 

egyéb, járulékos költségek

 

 

 

ÁFA

 

 

 

Működési költségek összesen(ezer Ft/év)
ebből:

 

 

 

személyi jellegű ráfordítások

 

 

 

anyagjellegű költségek

 

 

 

A változatok elemzése alapján az összességében legelőnyösebb megoldásra vonatkozó fenntartói állásfoglalás:     

2. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

Címzett támogatás igénybejelentésének tartalmi, formai követelményei
a) Megvalósíthatósági tanulmány (1. számú melléklet szerint)
b) Igénybejelentő lap (3. számú melléklet szerint)
c) Beruházási Adatlap (4. számú melléklet szerint)
d) Egyéb állami támogatások rendelkezésre bocsátásáról szóló nyilatkozat(ok)
e) Hitelfelvételi szándék esetén a hitelintézet hitelfedezeti igazolása
f) Nyilatkozat (5. számú melléklet szerint)
g) Érvényes, jogerős építési engedély (eredeti, illetve engedélyező hatóság hitelesítésével). Módosított engedélynél a megelőző engedélyek csatolása is szükséges. (Kivétel: az építéshez nem kapcsolódó épületvásárlás és eszközbeszerzés.)
h) Tulajdoni lap (1 hónapnál nem régebbi)
i) Telephelyi helyszínrajz, jelölve a beruházással vagy rekonstrukcióval érintett építményeket, az engedélyező hatóság eredeti hitelesítésével
j) A tervezett beruházás előzményeinek ismertetése
k) Létesítményjegyzék
l) Műszaki leírás
m) Műszaki tervek az építmény, illetőleg az építési munkával érintett részek alaprajzi elrendezéséről, épületátalakításnál a jelenlegi és a tervezett állapot együttes bemutatásával, az engedélyező hatóság hitelesítésével

3. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

Igénybejelentő lap
szociális beruházás címzett támogatási igényléséhez
A beruházó nem állami fenntartó (a támogatás címzettje) neve:     
A nem állami fenntartó címe:      (megye)      (ir. szám)
     (település)      (út)      (hsz.)
Telefonszám körzetszáma:      hívószáma:     
A nem állami fenntartó adószáma:     
törzsszám vagy bírósági bejegyzési, illetve bírósági bejegyzési szám:     
társadalombiztosítási törzsszám:     
statisztikai szám:     
Támogatandó feladat:     
Kelt: ............................................., ................ év ....................................... hó ............. nap
P. H.
.......................................................
fenntartó, tulajdonos

4. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

Beruházási Adatlap
a nem állami fenntartó címzett támogatással megvalósuló beruházáshoz
Beruházási Adatlap
a nem állami fenntartó címzett támogatással megvalósuló beruházáshoz
I. A beruházó nem állami fenntartó (a támogatás címzettjének) neve és címe:
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
II. A beruházás helye:
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
III. A beruházás támogatásban részesíthető műszaki tartalma/módosított műszaki tartalma (A megfelelő részt kérjük
aláhúzni!):
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
IV. A beruházás támogatásban nem részesíthető műszaki tartalma:
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
A címzett támogatással megvalósuló beruházás főbb naturális mutatói:
    Megnevezés     Mennyiség, mértékegység
    .................................................................     .................................................................
    .................................................................     .................................................................
    .................................................................     .................................................................
V. A beruházás támogatott műszaki tartalmának tervezett
kezdési időpontja (év, hó): ......................................................................................................................................................
befejezési időpontja (év, hó): ..................................................................................................................................................
VI. A beruházás költség-előirányzata (ezer forintra kerekítve):

Sorsz.

A megvalósításra tervezett feladat meghatározása

Összesen

Az összeg felhasználásának évek szerinti ütemezése

............
év

............
év

............
év

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sorsz.

A megvalósításra nem tervezett feladat
meghatározása

Összesen

Az összeg felhasználásának évek szerinti ütemezése

............
év

............
év

............
év

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A) A támogatott műszaki tartalom beruházási költségei

1. Beruházási költség (ÁFA nélkül)

2. Első készlet beszerzés

3. Az előzetesen felszámított, de le nem vonható ÁFA

4. Egyéb költségek (tervezés, bonyolítás, művezetés stb.)

5. Beruházási összköltség (1.+ 2.+ 3.+ 4.)

B) A nem támogatott műszaki tartalom beruházási költségei

6. Beruházási költség (előzetesen felszámított, de le nem vonható ÁFÁ-val)

7. Összesen (5.+ 6.):

Fajlagos költségek alapján számított költség: ........................................................ ezer Ft.
VII. A beruházás pénzügyi forrásai (ezer forintra kerekítve):

Sorsz.

A megvalósítás forrásainak meghatározása a támogatott műszaki tartalomra

Összesen

............ év

............ év

............ év

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sorsz.

A megvalósítás forrásainak meghatározása a nem támogatott műszaki tartalomra

Összesen

............ év

............ év

............ év

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A) A támogatott műszaki tartalom beruházási költségei
1.     Címzett támogatás

2.     Összes saját forrás

3.     3.1.     Hitel

    3.2.     Egyéb állami támogatások

    3.3.     EU támogatás

    3.4.     Egyéb támogatás (rövid megnevezéssel)
    …
    …

    Beruházási összköltség

4.      (1.+ 2.+ 3.)

B) A nem támogatott műszaki tartalom szerint

5. Saját forrás

6. Összesen (4.+ 5.)

Kelt: ............................................., ................ év ....................................... hó ............. nap
P. H.
    ............................................................................
    fenntartó, tulajdonos

5. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

Nyilatkozat
A nem állami fenntartó tulajdonosi döntése alapján igazolom, hogy
a) az igénybejelentésben foglalt adatok, információk és dokumentumok teljes körűek, valódiak és hitelesek;
b) a nem állami fenntartónak az államháztartás alrendszereiből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozása nincs;
c) a támogatással létrejött létesítmény működtetésének fedezetét
1. a nem állami fenntartó saját forrása, illetve
2. a normatív állami hozzájárulás
biztosítja.
Tudomásul veszem, hogy
a) amennyiben a nem állami fenntartó a támogatható műszaki tartalom, valamint a bevonható nem állami fenntartói saját forrás vonatkozásában az igénybejelentésben eltér a beruházási koncepciónak a Kormány által jóváhagyott és a Szociális és Családügyi Minisztériummal egyeztetett változatától, úgy a Szociális és Családügyi Minisztérium erről szóló – előzetesen a nem állami fenntartó tudomására hozott – nyilatkozatában kezdeményezi a támogatási javaslat felülvizsgálatát;
b) ha az Országgyűlés által elfogadott új címzett támogatásokról szóló törvény adatai eltérnek a benyújtott törvényjavaslatétól, úgy a nem állami fenntartó a törvénynek megfelelően – a Szociális és Családügyi Minisztériummal történő egyeztetést követően – módosítja a címzett támogatás igénybejelentésének dokumentumait. Az egyeztetett tartalmú módosítás hiányában finanszírozási szerződés nem köthető;
c) 60 napon túli köztartozás esetén a nem állami fenntartót a köztartozás megfizetéséig a támogatás nem illeti meg, az esedékes támogatások folyósítása az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 92. §-ának (5) bekezdése szerint felfüggesztésre kerül, illetve az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 13/A. §-ának (6) bekezdése alapján az esedékes támogatás a köztartozások megfizetése érdekében – a támogatás ellenében vállalt kötelezettségeket nem érintő módon – visszatartásra kerülhet;
d) a támogatás kedvezményezettjének megnevezése, a támogatás tárgya, a támogatás összege, a támogatott program megvalósítási helye az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben szabályozott módon nyilvánosságra hozható.
Hozzájárulok, hogy
a) a köztartozások figyelemmel kísérése céljából a nem állami fenntartó adószámát vagy adóazonosító jelét, társadalombiztosítási azonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát a Kincstár, illetve a támogatást nyújtó szerv felhasználja a lejárt köztartozások teljesítése, illetőleg az adósság bekövetkezése tényének és összegének megismeréséhez;
b) az igénybejelentés szabályszerűségét és a támogatás rendeltetésszerű felhasználását a Szociális és Családügyi Minisztérium ellenőrizze.
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy
a) a nem állami fenntartónak (név: ............................
cím: ..............................) 60 napon túli tartozásállománya (köztartozása) nincs,
b) a Szociális és Családügyi Minisztériumtól korábban ugyanezen célra támogatást nem kaptunk,
c) a Szociális és Családügyi Minisztériumtól korábban támogatást kaptunk, a támogatás céljáról, összegéről és egyéb jellemzőiről az alábbi táblázatban számolunk be, és kijelentjük, hogy a táblázatban közölt adatok a valóságnak megfelelnek:

Év

Támogatási
szerződés száma

Program megnevezése

Támogatás összege

Megvalósítás éve

Elszámolás időpontja
(év, hó)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d) a Szociális és Családügyi Minisztériumtól kapott támogatási összeg után az ÁFA levonására a nem állami fenntartó jogosult/nem jogosult.
(A megfelelő rész aláhúzandó, illetve kitöltendő!)
Kelt: .............., ....... év ............. hó ...... nap
P. H.
.....................
fenntartó, tulajdonos

6. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

Értesítés a kivitelezés kezdéséről
A beruházó nem állami fenntartó (a támogatás címzettjének) neve és címe:     
Támogatást jóváhagyó törvény, közlemény száma:     
a törvény mellékletének száma:     
tárgyi támogatás sorszáma:     
Beruházás megnevezése:     
Beruházási összköltség:     
A kivitelezés kezdését az építési napló vonatkozó oldalai másolatának megküldésével kell igazolni.
Melléklet: Építési napló .............. számú oldalainak másolata.
Kelt: ............................................., ................ év ....................................... hó ............. nap
P. H.
.....................................................................
tulajdonos, fenntartó

7. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez

Értesítés a kivitelezés befejezéséről
A beruházó nem állami fenntartó (a támogatás címzettjének) neve és címe:     
Támogatást jóváhagyó törvény, közlemény száma:     
a törvény mellékletének száma:     
tárgyi támogatás sorszáma:     
Beruházás megnevezése:     
Beruházási összköltség:     
A kivitelezés befejezését az építési napló vonatkozó oldalai másolatának, továbbá az üzembe helyezési eljárást igazoló dokumentum hitelesített másolatának megküldésével kell igazolni.
Melléklet: Építési napló ................. számú oldalainak másolata.
Az üzembe helyezési eljárást igazoló dokumentum hitelesített másolata.
Kelt: ............................................., ................ év ....................................... hó ............. nap
P. H.
.....................................................................
tulajdonos, fenntartó

8. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez6

Lemondó nyilatkozat címzett támogatásról
A nem állami fenntartó neve:     
és címe:     
A támogatott cél megnevezése:     
A nem állami fenntartó a ................. évi .......................... törvény .............. számú mellékletének ................... sorszámán jóváhagyott címzett támogatásról az alábbiak szerint lemond:

 

 

Összes címzett támogatás

Ebből: lemondás vagy visszafizetés

Sorsz.

Megnevezés

évenként
(Ft)

összege
(Ft)

oka
(kódszám)

1.

Jóváhagyott címzett támogatás összege
(2.+4.+5.)

 

 

 

 

 

2.

Előző évek lemondásai összesen

 

 

 

 

 

3.

Előző évek lemondásai alapján módosított
támogatás (1.–2.)

 

 

 

 

 

4.

Ténylegesen felhasznált összeg

 

 

 

 

 

5.

Maradvány összesen
[1.–(2.+4.) = 6.+7.+8.+9.+10.]

 

 

 

 

 

6.

ebből: lemondás maradványról

 

 

 

 

 

7.

lemondás előirányzatról

 

 

 

 

 

8.

végleges visszafizetés maradványból

 

 

 

 

 

9.

végleges visszafizetés előirányzatból

 

 

 

 

 

10.

további felhasználás várható

 

 

 

 

 

A 8–9. sor szerint végleges visszafizetést a ,,Nem állami fenntartók címzett támogatása” megnevezésű ................. számú lebonyolítási számlájára kell visszafizetni.
A lemondás okának kódja:      1. Saját forrás hiánya     2. Alacsonyabb költség
3. ÁFA-visszatérítés     4. Jogosultság elvesztése
5. ÁSZ vizsgálata     6. Egyéb ok
Kelt: ............................................., ................ év ....................................... hó ............. nap
P. H.
........................................................................
tulajdonos, fenntartó
A Magyar Államkincstár záradéka:
A címzett támogatás pénzügyi lezárása a kezelési költségek rendezése után megtörtént, nem történt meg. (A megfelelő rész aláhúzandó.)
Kelt: ............................................., ................ év ....................................... hó ............. nap
P. H.
........................................................................
aláírás
1

A rendeletet a 297/2013. (VII. 29.) Korm. rendelet 22. §-a hatályon kívül helyezte 2013. augusztus 1. napjával.

2

A 6. § (1) bekezdése a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 4. §-ának 151. pontja szerint módosított szöveg.

3

A 6. § (2) bekezdése a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 4. §-ának 151. pontja szerint módosított szöveg.

4

A 12. § (1) bekezdése a 89/2003. (VI. 25.) Korm. rendelet 88. §-ának e) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 18. § (2) bekezdését a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 7. §-ának 12. pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 8. számú melléklet a 89/2003. (VI. 25.) Korm. rendelet 88. §-ának b) és e) pontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére