100/2002. (V. 5.) Korm. rendelet
100/2002. (V. 5.) Korm. rendelet
egyes szociális feladatokat ellátó nem állami fenntartók címzett támogatásáról1
A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Cct.) 22. §-ának a) és c) pontjaiban foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
Beruházási koncepció
1. § A Cct. 21/F. §-ában meghatározott egyházi jogi személy, egyesület, alapítvány, közalapítvány, országos kisebbségi önkormányzat és közhasznú társaság (a továbbiakban együtt: nem állami fenntartó) a szociális beruházások címzett támogatására beruházási koncepciót készít.
2. § A beruházási koncepció szakmai tartalmát a nem állami fenntartó által kidolgozott szakmai program tartalmazza, amely a megvalósíthatósági tanulmány alapját képezi. A szakmai program tartalmi követelményeit a szociális és családügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) határozza meg, és az erről szóló tájékoztatót minden év február 1-jéig közzéteszi a Szociális és Munkavédelmi Közlönyben.
3. § (1) A beruházási koncepció részeként a nem állami fenntartó a beruházási támogatási döntésekhez, illetve a döntés előkészítéséhez szükséges, a szakmai, műszaki, pénzügyi, üzemeltetési és gazdaságossági szempontok együttes feltárását és értékelését tartalmazó átfogó, a megoldások egészére vagy részleteire vonatkozó változatok bemutatását tartalmazó megvalósíthatósági tanulmányt készíttet. A megvalósíthatósági tanulmányra vonatkozó követelményeket az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2) Ha a nem állami fenntartó jogerős, érvényes építési engedéllyel rendelkezik, azt a beruházás egy változatának kell tekinteni, amelynek az 1. számú mellékletben foglalt tartalmi követelményeknek meg kell felelnie. Emellett a megvalósíthatósági tanulmány további változatokat vagy részváltozatokat tartalmaz.
(3) A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő egyes változatok gazdaságossági összehasonlításának alapja a szakmai feltételek teljesítése, a beruházási költség és a létesítmény éves üzemeltetési költsége. Az éves üzemeltetési költség meghatározásakor a létesítmény rendeltetésszerű használatának és a rendeltetésszerű használhatóság és állagmegóvás biztosítása érdekében szükséges karbantartási – felújításnak nem minősülő – feladatoknak a költségét kell figyelembe venni. A gazdaságossági számítás a készítés éve szerinti áron, a várható költségek figyelembevételével történik. A költségekbe a le nem vonható általános forgalmi adót (a továbbiakban: ÁFA) is be kell számítani.
(4) A megvalósíthatósági tanulmány elemző része tartalmazza az összességében legelőnyösebb változatra vonatkozó állásfoglalást.
(5) A megvalósíthatósági tanulmányt a szakmai program alapján szakirányú – kamarai tagsággal rendelkező, illetve hatályos névjegyzékben szereplő – tervező, szakértő vagy ilyen személyt alkalmazó szervezet készítheti.
(6) Amennyiben a tervezett szakmai és műszaki tartalom nem változik, a megvalósíthatósági tanulmány az elkészítésétől számított négy évig érvényes.
4. § (1) A beruházási koncepciót a nem állami fenntartó a tárgyév április 25-éig nyújtja be egy eredeti, továbbá egy hitelesített másolati példányban a Szociális és Családügyi Minisztériumhoz (a továbbiakban: SZCSM).
(2) A beruházási koncepcióhoz csatolni kell
a) – az állammal vagy a Kormánnyal megállapodást kötött egyházi fenntartók kivételével – a szociális feladatok átvállalására, a feladat ellátására kötelezett helyi önkormányzattal kötött, a beruházással érintett intézmény működtetésére vonatkozó érvényes ellátási szerződést, valamint az önkormányzat nyilatkozatát arról, hogy a szakmai programban foglaltakkal egyetért,
b) a tulajdoni lap másolatát annak igazolására, hogy az ingatlan a beruházó kizárólagos tulajdonában van, illetve önkormányzati, állami tulajdonú, továbbá teher-, per- és igénymentes,
c) az igénylés szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának az SZCSM részéről, továbbá a külön jogszabály alapján a költségvetési támogatások felhasználásának ellenőrzésére jogosult szervek részéről történő ellenőrzéséhez való írásbeli hozzájárulást.
(3) Hiányosság észlelése esetén az SZCSM a nem állami fenntartót hiánypótlásra szólítja fel. A nem állami fenntartó a hiány pótlásáról a felszólítás kézhezvételét követő nyolc napon belül egy eredeti és egy hitelesített másolati példányban gondoskodik.
A beruházási koncepció értékelése
5. § (1) Az SZCSM annak érdekében, hogy a támogatás – az építés és az üzemeltetés együttes vizsgálata alapján – az összességében legelőnyösebb megoldás megvalósítását szolgálja, a beruházási koncepciót megvizsgáltatja az öt főből álló szakmai értékelést végző bizottsággal (a továbbiakban: bizottság).
(2) A bizottság tagjai az SZCSM két képviselője, továbbá az SZCSM által felkért egy szociális és egy műszaki szakirányú végzettséggel rendelkező szakértő. A bizottság elnökét és tagjait évente a miniszter kéri fel. A bizottság helyszíni vizsgálatra kéri fel az érintett telephely szerint illetékes megyei vagy fővárosi, illetve egyházi módszertani intézmény vezetőjét, aki szintén tagja a bizottságnak.
(3) A bizottság határozatképes, ha legalább tagjainak fele jelen van. A bizottság az összességében legelőnyösebb változat kiválasztására egyszerű szótöbbséggel tesz javaslatot. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.
(4) A bizottság döntését jegyzőkönyvbe kell foglalni. A jegyzőkönyv – a 6. § (2) bekezdése szerinti kormány-állásfoglalás közzétételét követően – nyilvános.
(5) A bizottság írásban tájékoztatja a minisztert a beruházási koncepcióval kapcsolatos véleményéről, a megvalósíthatósági tanulmányban szereplő változatok közül az összességében legelőnyösebb megoldásról.
A Kormány előzetes állásfoglalása
6. § (1)2 A miniszter a tárgyév június 22-éig a címzett támogatásokról – beruházási koncepciónként véleménnyel ellátott – rangsorolt döntési javaslatot küld az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek. Az önkormányzati és területfejlesztési miniszter az előterjesztést a miniszter javaslatának figyelembevételével terjeszti a Kormány elé.
(2)3 A Kormány az önkormányzati és területfejlesztési miniszter előterjesztése alapján a tárgyév július 31-éig – országgyűlési képviselő-választás évében október 31-éig – állást foglal a címzett támogatásra javasolt és nem javasolt beruházásokról. A Kormány az állásfoglalásáról szóló határozatot a Magyar Közlönyben közzéteszi.
(3) A Kormány állásfoglalása alapján címzett támogatásra javasolt beruházásoknál az SZCSM a bizottság által legelőnyösebbnek tartott megoldás alapján – egyházi jogi személy esetén az egyházak képviseletre jogosult legfelsőbb szerveinek bevonásával – egyezteti a nem állami fenntartókkal a beruházás támogatható szakmai-műszaki tartalmát, valamint a saját forrás mértékét.
Az igénybejelentés
7. § (1) A nem állami fenntartó kérésére az SZCSM évente egyszer köteles átadni az igénybejelentés összes formanyomtatványát és dokumentumát papíron egy példányban, illetve mágneses adathordozón. A nem állami fenntartó a mágneses adathordozón átvett tartalom alapján a formanyomtatványokat és dokumentumokat azonos formában, teljes terjedelemben – hivatkozásokkal együtt – kinyomtatott, azonos tartalmú dokumentumként állítja elő.
(2) A nem állami fenntartó a 6. § (3) bekezdése szerinti egyeztetés eredményének figyelembevételével elkészített címzett támogatási igénybejelentés egy eredeti példányát, továbbá egy hitelesített másolati példányát a tárgyév december 15-éig – az országgyűlési képviselő-választás évében az azt követő év február 12-éig – nyújtja be az SZCSM-hez.
(3) Az igénybejelentést a 2. számú melléklet által meghatározott tartalmi és formai követelmények figyelembevételével kell elkészíteni. Az igénybejelentéshez csatolni kell a 3. számú melléklet szerinti igénybejelentő lapot, a 4. számú melléklet szerinti Beruházási Adatlapot, továbbá az 5. számú melléklet szerinti Nyilatkozatot. A címzett támogatási igény benyújtását a beruházási koncepció benyújtása nem helyettesíti.
(4) A (3) bekezdés szerinti dokumentumok egyben alapdokumentumai a beruházásnak, a finanszírozási szerződésnek és az elszámolásnak.
(5) Az SZCSM a címzett támogatási igénybejelentéseket megvizsgálja, feldolgozza, hiányosság észlelése esetén a nem állami fenntartót hiánypótlásra szólítja fel. A nem állami fenntartó a hiány pótlásáról a felszólítás kézhezvételét követő nyolc napon belül egy eredeti és egy hitelesített másolati példányban gondoskodik.
8. § (1) A nem állami fenntartó az igénybejelentésben az építési engedélyben foglalt teljes műszaki tartalom költségét figyelembe veszi. A költségekbe a le nem vonható ÁFÁ-t is be kell számítani. Amennyiben a támogatás igénybejelentési szándéka az építési engedélyben foglalt műszaki tartalom egy részére irányul, az engedélyező hatóságtól a nem állami fenntartó megkéri a szűkebb műszaki tartalomra vonatkozó módosítást. A módosított engedély akkor fogadható el, ha az az igénybenyújtás határideje előtt jogerőssé vált.
(2) Az igénybejelentési dokumentumok kitöltése során a beruházás támogatott műszaki tartalmának tervezett befejezése (üzembe helyezés) évének meg kell egyeznie a címzett támogatásban részesülő utolsó beruházási ütem évével.
(3) A nem állami fenntartó a létesítményjegyzéket a fő-, a melléklétesítmények és a beruházás egyéb költségeinek felsorolásával tölti ki. A létesítményjegyzék kitöltése nem helyettesíthető részletes költségvetés vagy egyéb dokumentumok csatolásával.
(4) Címzett támogatás csak olyan igénybejelentéshez adható, amely az igénybenyújtási – vagy a hiánypótlásra rendelkezésre álló – határidőig teljeskörűen és szabályosan dokumentált.
Az igénybejelentés módosítása
9. § (1) Amennyiben az Országgyűlés által elfogadott új címzett támogatásokról szóló törvény adatai eltérnek a törvényjavaslatétól, akkor a nem állami fenntartó – az SZCSM felkérésének megfelelően – módosítja a címzett támogatás igénybejelentésének dokumentumait. Az egyeztetett tartalmú módosítás hiányában a 13. § (2) bekezdése szerinti finanszírozási szerződés nem köthető meg.
(2) Amennyiben az Országgyűlés által elfogadott új címzett támogatásokról szóló törvény alapján a nem állami fenntartó nem részesül támogatásban, a következő évre ismételten beruházási koncepciót nyújthat be.
10. § (1) A beruházással ellátandó szociális szakfeladatra vonatkozó jelentős jogszabályi változás esetén a nem állami fenntartó minden év január 15-éig kérelmet nyújthat be a beruházás műszaki tartalmának megváltoztatására. Amennyiben a műszaki tartalom megváltoztatása miatt az építési engedély módosítása szükséges, a kérelem benyújtására csak a beruházást engedélyező hatóság előzetes hozzájárulása esetén van lehetőség. A nem állami fenntartó a kérelmet és a beruházást engedélyező hatóságnak a műszaki tartalom módosításához történő hozzájárulását egy eredeti és egy hitelesített másolati példányban nyújtja be az SZCSM-hez. A kérelemhez a feladatváltozásnak megfelelően mellékelni kell a 4. számú melléklet szerinti módosított Beruházási Adatlapot.
(2) Az SZCSM a nem állami fenntartó által módosított dokumentumok és helyszíni szemle alapján készíti el a döntési javaslatát, mely – szükség szerint – az új címzett támogatásról szóló törvényjavaslatba kerül beépítésre.
Ellenőrzés
11. § (1) Az igénybejelentés és a beruházás jogszabályi feltételeknek való megfeleléséért a beruházó nem állami fenntartó a felelős.
(2) A beruházási koncepció, az igénybejelentés, a kapcsolódó egyéb dokumentumok és az elszámolás szabályszerűségét, valamint a támogatás rendeltetésszerű felhasználását az SZCSM ellenőrzi. Az ellenőrzés eredményéről tájékoztatni kell a nem állami fenntartót. Az SZCSM javaslatot tesz a hiányosságok megszüntetésére.
(3) Jogszabálysértés, szerződésszegés, valamint a támogatás nem célnak megfelelő felhasználása esetén – az ellenőrzés megállapításaitól függően – az SZCSM
a) írásbeli felhívást tesz a nem állami fenntartó felé a jogszabálysértés megszüntetésére,
b) ellenőrzést kezdeményez az Állami Számvevőszéknél,
c) intézkedik a támogatás folyósításának felfüggesztéséről,
d) felhívja a nem állami fenntartót az előirányzatról történő lemondásra és visszafizetésre, illetve ennek eredménytelensége esetén megteszi a szükséges intézkedéseket a visszafizetés érdekében.
A beruházás megvalósításával kapcsolatos bejelentési kötelezettségek
12. § (1)4 A nem állami fenntartó a közbeszerzési eljárás lefolytatásáról és eredményéről az eredmény kihirdetését követő tizenöt munkanapon belül – a közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény 6. számú melléklete szerinti, az eljárás eredményéről szóló tájékoztatót tartalmazó hirdetmény egy-egy hitelesített másolatának megküldésével – tájékoztatja a Magyar Államkincstárot (a továbbiakban: Kincstár) és az SZCSM-et.
(2) A nem állami fenntartó a kivitelezési-vállalkozási szerződés teljes hitelesített másolati példányát a szerződés aláírásától számított tíz munkanapon belül megküldi az SZCSM és a Kincstár részére.
(3) A nem állami fenntartó a
a) kivitelezés megkezdéséről az építési napló megnyitását követő tizenöt munkanapon belül a 6. számú melléklet,
b) beruházás befejezéséről az üzembe helyezési eljárást követő tizenöt munkanapon belül a 7. számú melléklet
szerinti értesítés megküldésével tájékoztatja az SZCSM-et.
A beruházás finanszírozása
13. § (1) A finanszírozásról az SZCSM és a címzett támogatásokról szóló törvény alapján támogatásban részesülő nem állami fenntartó támogatási szerződést köt.
(2) A Kincstár az (1) bekezdés szerinti támogatási szerződés alapján köti meg a finanszírozási szerződést a nem állami fenntartóval.
(3) A Kincstár a finanszírozási szerződés megkötésekor ellenőrzi, hogy a finanszírozási szerződés mellékletét képező dokumentumok megfelelnek-e a címzett támogatásokról szóló törvény tartalmának.
14. § (1) A beruházás során keletkezett számlának – a külön jogszabályban meghatározottakon túlmenően – tartalmaznia kell a támogatást jóváhagyó címzett támogatásokról szóló törvény megjelölését, továbbá azt, hogy kifizetése a nem állami fenntartót terheli. A számlát a nem állami fenntartó záradékolja, és a záradékban nyilatkozik az előzetesen felszámított, de levonhatóvá vált ÁFA összegéről is.
(2) A Kincstár ellenőrzi, hogy a benyújtott számla megfelel-e a jogszabályi feltételeknek, a nem megfelelő tartalmú számlát – kiegyenlítés nélkül – javításra visszaküldi a nem állami fenntartónak.
(3) A Kincstár a folyósításkor ellenőrzi, hogy a címzett támogatási igény összege a jóváhagyott éves összeghatárt nem haladja-e meg, valamint az igényelt címzett támogatás aránya megfelel-e az alapdokumentumok szerinti aránynak.
(4) Ha a számla kiegyenlítéséhez a saját forrás a nem állami fenntartó számláján a támogatási arányoknak megfelelően nem áll rendelkezésre, a Kincstár a számlát nem egyenlíti ki, és erről tájékoztatja a nem állami fenntartót.
(5) A megvalósíthatósági tanulmány, valamint a támogatás alapját képező jogerős, érvényes építési engedélyhez tartozó tervdokumentáció költségeit igazoló, kifizetett számlák alapján a Kincstár a támogatási arányok betartásával átutalja a támogatást a nem állami fenntartó számlájára. A tervdokumentáció elkészíttetésének költsége pályázatonként csak egy alkalommal számolható el.
(6) Az előző évi maradvány felhasználása megelőzi a tárgyévi előirányzat felhasználását.
A támogatási előirányzatról történő lemondás
és a visszafizetés
15. § (1) A nem állami fenntartó – az elküldés idején fennálló tényeknek megfelelően kitöltött – 8. számú melléklet szerinti adatlapon legkésőbb a lemondás okának bekövetkezésétől számított harminc napon belül megküldi az SZCSM-nek a fel nem használt központi támogatás egészéről vagy egy részéről való lemondást.
(2) Azt a címzett támogatást, amelyről lemondtak, az SZCSM költségvetési fejezet ,,Nem állami fenntartók címzett támogatása'' előirányzatának lebonyolítási számlájára kell visszafizetni. Erről a nem állami fenntartó a 8. számú melléklet szerinti adatlapon a Kincstárt tájékoztatja, mellékelve a visszafizetett összeg terhelési értesítője másolati példányát is.
(3) A támogatás visszafizetéséről a lemondással egyidejűleg kell gondoskodni.
A pénzügyi elszámolás
16. § (1) A beruházás során a nem állami fenntartó minden évben a június 30-i és december 31-i állapotról a pénzügyi elszámolást harminc napon belül eljuttatja az SZCSM-hez az általa megküldött adatlapokon.
(2) A nem állami fenntartó a beruházás – műszaki-pénzügyi szempontból – teljes befejezését követő hat hónapon belül a beruházásról az SZCSM felé számol el az általa megküldött adatlapokon. Az adatlapokon az igénybe vett támogatás összegét a Kincstár záradékkal igazolja. A nem állami fenntartó a fel nem használt előirányzatról az elszámolással egyidejűleg lemond.
17. § Az SZCSM a fel nem használt előirányzat elvonásáról értesíti a Kincstárt és a nem állami fenntartót. Az elvonással felszabaduló előirányzat a 15. § (2) bekezdés szerinti előirányzatot növeli.
Záró rendelkezés
18. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
(2)5
1. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
Változatok |
,,A” változat |
,,B” változat |
,,C” változat |
---|---|---|---|
Rövid műszaki tartalom, feladatok meghatározása |
|
|
|
Beruházási költségek összesen(ezer Ft) |
|
|
|
építés |
|
|
|
gép, berendezés, felszerelés |
|
|
|
egyéb, járulékos költségek |
|
|
|
ÁFA |
|
|
|
Működési költségek összesen(ezer Ft/év) |
|
|
|
személyi jellegű ráfordítások |
|
|
|
anyagjellegű költségek |
|
|
|
2. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
3. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
szociális beruházás címzett támogatási igényléséhez
4. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
a nem állami fenntartó címzett támogatással megvalósuló beruházáshoz
Sorsz. |
A megvalósításra tervezett feladat meghatározása |
Összesen |
Az összeg felhasználásának évek szerinti ütemezése |
||
............ |
............ |
............ |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sorsz. |
A megvalósításra nem tervezett feladat |
Összesen |
Az összeg felhasználásának évek szerinti ütemezése |
||
............ |
............ |
............ |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Beruházási költség (ÁFA nélkül) |
2. Első készlet beszerzés |
3. Az előzetesen felszámított, de le nem vonható ÁFA |
4. Egyéb költségek (tervezés, bonyolítás, művezetés stb.) |
5. Beruházási összköltség (1.+ 2.+ 3.+ 4.) |
6. Beruházási költség (előzetesen felszámított, de le nem vonható ÁFÁ-val) |
7. Összesen (5.+ 6.): |
Sorsz. |
A megvalósítás forrásainak meghatározása a támogatott műszaki tartalomra |
Összesen |
............ év |
............ év |
............ év |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sorsz. |
A megvalósítás forrásainak meghatározása a nem támogatott műszaki tartalomra |
Összesen |
............ év |
............ év |
............ év |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Összes saját forrás |
3. 3.1. Hitel |
3.2. Egyéb állami támogatások |
3.3. EU támogatás |
3.4. Egyéb támogatás (rövid megnevezéssel) |
Beruházási összköltség |
4. (1.+ 2.+ 3.) |
5. Saját forrás |
6. Összesen (4.+ 5.) |
5. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
Év |
Támogatási |
Program megnevezése |
Támogatás összege |
Megvalósítás éve |
Elszámolás időpontja |
---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
7. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez
8. számú melléklet a 100/2002. (V. 5.) Korm. rendelethez6
|
|
Összes címzett támogatás |
Ebből: lemondás vagy visszafizetés |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Sorsz. |
Megnevezés |
évenként |
összege |
oka |
||
1. |
Jóváhagyott címzett támogatás összege |
|
|
|
|
|
2. |
Előző évek lemondásai összesen |
|
|
|
|
|
3. |
Előző évek lemondásai alapján módosított |
|
|
|
|
|
4. |
Ténylegesen felhasznált összeg |
|
|
|
|
|
5. |
Maradvány összesen |
|
|
|
|
|
6. |
ebből: lemondás maradványról |
|
|
|
|
|
7. |
lemondás előirányzatról |
|
|
|
|
|
8. |
végleges visszafizetés maradványból |
|
|
|
|
|
9. |
végleges visszafizetés előirányzatból |
|
|
|
|
|
10. |
további felhasználás várható |
|
|
|
|
|
A rendeletet a 297/2013. (VII. 29.) Korm. rendelet 22. §-a hatályon kívül helyezte 2013. augusztus 1. napjával.
A 6. § (1) bekezdése a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 4. §-ának 151. pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (2) bekezdése a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 4. §-ának 151. pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (1) bekezdése a 89/2003. (VI. 25.) Korm. rendelet 88. §-ának e) pontja szerint módosított szöveg.
A 18. § (2) bekezdését a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 7. §-ának 12. pontja hatályon kívül helyezte.
A 8. számú melléklet a 89/2003. (VI. 25.) Korm. rendelet 88. §-ának b) és e) pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás