2/2002. (I. 11.) Korm. rendelet
2/2002. (I. 11.) Korm. rendelet
a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről1
A Kormány a veszélyes áruk vasúton, közúton vagy belvízen történő szállítása biztonságának növelése céljából és az ilyen szállításokra vonatkozó hazai és nemzetközi előírások végrehajtása elősegítése érdekében a következőket rendeli el:
1. § (1)2 A rendelet hatálya Magyarország területén székhellyel vagy telephellyel rendelkező, a 2. § b) pontjában meghatározott tevékenységet végző vállalkozásokra és az ezeknél a vállalkozásoknál alkalmazott veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadókra terjed ki.
(2) A rendelet előírásait nem kell alkalmazni azokra a vállalkozásokra, amelyek
a) tevékenysége a veszélyes áruk olyan mennyiségéhez kapcsolódik, amely nem haladja meg az 1999. évi ADR3 ,,B'' Melléklet 10010 és 10011 szélzetszámai szerinti értékeket;4
b) az 1999. évi ADR ,,A'' Melléklet 20095 szélzetszám szerinti szállítást végeznek;
c) fő vagy kiegészítő tevékenységi körébe nem tartozik a veszélyes áru szállítás, illetve az ezzel kapcsolatos be- és kirakás, de esetenként részt vesznek olyan veszélyes áruk szállításában vagy ehhez kapcsolódó be- és kirakásban, amelyek csak kisebb veszélyt vagy környezeti kockázatot jelentenek.
(3)6 A rendelet hatálya nem terjed ki a Magyar Honvédségre.
2. § E rendelet alkalmazásában
a) veszélyes áru: a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás (ADR) hatálya alá tartozó anyag és tárgy;
b) a veszélyes áruk közúti, vasúti és belvízi szállításával kapcsolatos tevékenység: a veszélyes áru telephelyen kívüli továbbítása, ideértve a szállításhoz kapcsolódó feladást, az árunak a szállítás során történő ideiglenes tárolását, az áru becsomagolását, a be- és kirakodást (beleértve a töltést és ürítést is). A feladás magába foglalja a szállítmányozást is;
c)7 vállalkozás: minden Magyarország területén lakóhellyel, székhellyel vagy telephellyel rendelkező természetes vagy jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, amely veszélyes áruk közúti, vasúti és/vagy belvízi szállításával kapcsolatos tevékenységet folytat;
d) veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó (a továbbiakban: tanácsadó): a vállalkozás által alkalmazott vagy megbízott személy, aki a 4. §-ban meghatározott feladatot és munkakört ellátja, és az 5. §-ban előírt szakképesítéssel rendelkezik.
3. § (1) A veszélyes áruk vasúti, közúti vagy belvízi szállításával kapcsolatos tevékenységet végző vállalkozás vezetésére jogosult személy (a továbbiakban: vezető) köteles a rendeletben foglaltaknak megfelelően legalább egy tanácsadót írásban kinevezni. Több tanácsadó alkalmazása esetén, írásban meg kell határozni az 1. számú melléklet szerinti feladataik szakmai, illetőleg területi megosztását.
(2)8 A tanácsadó feladatait olyan személy láthatja el, aki a a közlekedési hatóság által a tanácsadókról vezetett, külön jogszabályban meghatározott névjegyzékben szerepel, és
a) a vállalkozás tulajdonosa vagy vezető tisztségviselője, vagy
b) a vállalkozással munkaviszonyban áll, vagy
c) a vállalkozással munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll.
(3) A (2) bekezdés a) pontja esetében a tanácsadó működéséhez nem szükséges írásbeli megbízás.
(4)9 A vállalkozás vezetője köteles a tanácsadó megbízásáról és annak változásáról a közlekedési hatóságot 15 napon belül értesíteni, saját alkalmazottait és a veszélyes áru szállításában érintett üzleti partnereit tájékoztatni a tanácsadó személyéről. Az értesítés alapján az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal a vállalkozásoknál alkalmazott tanácsadók személyéről névjegyzéket vezet.
(5)10 A tanácsadókról vezetett névjegyzéket, illetve annak változásait az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal statisztikai célokra a Központi Statisztikai Hivatalnak átadja.
(6)11 A (2) bekezdésben szereplő névjegyzékben lévő személyek nevét és bizonyítványának érvényességi adatait a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben és az NKH honlapján évente közzé kell tenni.
(7)12
4. § (1) A tanácsadó feladata annak elősegítése, hogy a vállalkozás a veszélyes áru szállításával kapcsolatos tevékenységét az előírásoknak megfelelően és a lehető legbiztonságosabban végezze. A tanácsadó feladatait részletesen az 1. számú melléklet tartalmazza. A tanácsadó kinevezésével a vállalkozás vezetője nem mentesül a veszélyes áruk szállításával kapcsolatos felelősség alól.
(2) Ha a tanácsadó az 1. számú mellékletben lévő feladatainak végzése során hiányosságot észlel – ha nem ő a vállalkozás vezetője – jelenti az illetékes vezetőnek és javasolja a hiányosság megszüntetését, valamint annak megtörténtéig a szállítmány visszatartását vagy a technológiai folyamat leállítását. Ha a jelentés szóban történik, azt utólag írásba kell foglalni.
5. § (1) A tanácsadónak a vállalkozás tevékenységi körébe eső valamennyi közlekedési alágazatra (közút, vasút, belvíz) és árucsoportra vonatkozóan szakképesítéssel kell rendelkeznie.
(2) A bizonyítvány megszerzéséhez a jelöltnek a külön jogszabályban meghatározott képzésben kell részt vennie és eredményes vizsgát tennie. Aki a 7/1993. (XII. 30.) MüM rendelettel kihirdetett Országos Képzési Jegyzék szerinti (52 5482 03 számú) veszélyes áru/ADR ügyintéző szakképesítést szerzett, a képesítés megszerzése után öt éven belül további képzés nélkül tehet vizsgát.
(3) A képzés célja, hogy a jelölt megfelelő tudást szerezzen a veszélyes áruk szállításában rejlő veszélyekről, az adott közlekedési alágazatra vonatkozó jogszabályokról és egyéb előírásokról, valamint az 1. számú melléklet szerinti feladatokról.
(4) A vizsga témaköreit a 2. számú melléklet tartalmazza.
(5)13 A szakképesítést igazoló bizonyítvány mintáját és az abban feltüntetendő adatokat a 3. számú melléklet tartalmazza.
(6) A bizonyítvány öt évig érvényes. A bizonyítvány érvényessége öt évvel meghosszabbítható, ha tulajdonosa az érvényesség lejárta előtt ismeretfelújító képzésben vesz részt és sikeres vizsgát tesz.
6. § (1)14 Ha a közúti, vasúti és belvízi szállításával kapcsolatos tevékenységek közben bekövetkezett baleset vagy rendkívüli esemény során a veszélyes áru szabaddá vált, személyekben, anyagi javakban vagy a környezetben kárt okoz, az érintett vállalkozás tanácsadójának a vizsgálat elvégzését követően jelentést kell készítenie a vállalkozás vezetője és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság illetékes területi szerve részére.
(2) A jelentésben fel kell tüntetni a baleset körülményeit, részletesen fel kell tárni és elemezni kell az azt előidéző okokat, valamint a hasonló esemény vagy mulasztás megelőzéséhez szükséges intézkedéseket.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt jelentés nem helyettesíti az egyéb jogszabályokban foglalt jelentéstételi kötelezettséget.
7. § (1)15 Ez a rendelet 2002. március 1. napján lép hatályba.
(2)16
(3)17
(4) Felhatalmazást kap a közlekedési és vízügyi miniszter, hogy az 5. §-ban meghatározott képzés és vizsgáztatás feltételeinek részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.
8. § Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban a Tanácsnak a veszélyes áruk közúti, vasúti, belvízi szállításánál alkalmazandó biztonsági tanácsadó kinevezéséről és szakmai képesítéséről szóló 96/35/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
1. számú melléklet a 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelethez
2. számú melléklet a 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelethez
3. számú melléklet a 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelethez
[a 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelet szerint]
A rendeletet a 116/2014. (IV. 3.) Korm. rendelet 8. §-a hatályon kívül helyezte 2014. július 1. napjával.
Az 1. § (1) bekezdése a 304/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet 9. §-a szerint módosított szöveg.
A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás (ADR). A Megállapodást kihirdette a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 1979. évi 19. tvr., az ,,A'' és ,,B'' Melléklet előírásait kihirdette és a belföldi közúti forgalomban való alkalmazását is elrendelte a többször módosított 20/1979. (IX. 18.) KPM rendelet. [Utolsó módosítása: 18/1999. (VI. 9.) KHVM r.]
A 2001. évi ADR módosítások megjelenése után a 10010 és 10011 szélzetszámok szerinti értékek helyett az ADR 1.1.3.6. bekezdésében, a 2.2.7.1.2. pontjában, a 3.3., illetve a 3.4. fejezetében meghatározott értéket kell figyelembe venni.
A 2001. évi ADR módosítások megjelenése után a 2009 szélzetszám szerinti szállítás helyett az ADR 1.1.3. bekezdése szerinti szállítást kell érteni.
Az 1. § (3) bekezdése a 331/2007. (XII. 13.) Korm. rendelet 1. § 41. pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § c) pontja a 304/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet 9. §-a szerint módosított szöveg.
A 3. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 351/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet 95. §-a szerint módosított szöveg.
A 3. § (4) bekezdése a 351/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet 95. §-a szerint módosított szöveg. [Ez utóbbi módosító rendelet 95. §-ával elrendelt módosítás, amely szerint „az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága” szövegrész helyébe az „a közlekedési hatóság” szöveg lép, nem vezethető át.] A 3. § (4) bekezdése a 175/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet 16. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg. Ez utóbbi módosító rendelet 19. §-a alapján a 2011. szeptember 1-jét követően indult eljárásokban és megismételt eljárásokban is alkalmazni kell.
[A 351/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet 95. §-ával elrendelt módosítás, amely szerint „az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága” szövegrész helyébe az „a közlekedési hatóság” szöveg lép, nem vezethető át.] A 3. § (5) bekezdése a 175/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet 16. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg. Ez utóbbi módosító rendelet 19. §-a alapján a 2011. szeptember 1-jét követően indult eljárásokban és megismételt eljárásokban is alkalmazni kell.
A 3. § (6) bekezdése a 168/2007. (VI. 28.) Korm. rendelet 11. §-ának b) pontja, a 336/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdés 3. pontja szerint módosított szöveg. [A 351/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet 95. §-ával elrendelt módosítás, amely szerint „az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága” szövegrész helyébe az „a közlekedési hatóság” szöveg lép, nem vezethető át.] [A 175/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet 16. § (2) bekezdésével elrendelt módosítás, amely szerint a „Kiemelt Ügyek Igazgatósága” szövegrész helyébe a „Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal” szöveg lép, nem vezethető át.]
A 3. § (7) bekezdését a 2002: LXVIII. törvény 26. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte.
Az 5. § (5) bekezdése a 351/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet 96. §-ával megállapított szöveg. [E módosító rendelet 95. §-ával elrendelt módosítás, amely szerint „a Közlekedési Főfelügyelet” szövegrész helyébe az „az NKH Központja” szöveg lép, nem vezethető át.]
A 6. § (1) bekezdése a 97/2008. (IV. 29.) Korm. rendelet 4. §-ának 142. pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (1) bekezdés második mondatát a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 984. pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § (2) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 984. pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § (3) bekezdését a 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás