• Tartalom

2126/2002. (IV. 26.) Korm. határozat

2126/2002. (IV. 26.) Korm. határozat1

az ,,Európai Charta kisvállalatok részére'' című dokumentum elfogadásáról és az ehhez kapcsolódó jelentési kötelezettség vállalásáról

2002.11.07.

A Kormány

1. elismeri a jelen határozat 1. számú mellékletét képező ,,Európai Charta kisvállalatok részére'' című dokumentumban foglalt elvek és célkitűzések fontosságát;

2. felhívja az érintett minisztereket, hogy működjenek közre a Chartában megfogalmazott ajánlások megvalósítása terén megtett intézkedésekről és az elért eredményekről az Európai Bizottság részére évente elkészítendő jelentések összeállításában;

Felelős: érintett miniszterek

Határidő: folyamatos

3. felhívja a gazdasági minisztert, hogy a Gazdasági Minisztérium az érintett minisztériumokkal, vállalkozásfejlesztési szervezetekkel és vállalkozói szövetségekkel együttműködve évente készítse el a Chartában foglaltak megvalósítása terén megtett intézkedésekről és az elért eredményekről szóló jelentést az Európai Bizottság részére;

Határidő: először 2003., ezt követően évente

4.2

1. számú melléklet a 2126/2002. (IV. 26.) Korm. határozathoz


Európai Charta kisvállalatok részére
(amelyet az Általános Ügyek Tanácsa
2000. június 13-án fogadott el, az Európai Tanács
Feira-i ülése pedig 2000. június 19–20-án üdvözölt)

A kisvállalatok alkotják az európai gazdaság gerincét. Kulcsfontosságú munkahelyforrást jelentenek és üzleti elképzelések táptalajául szolgálnak. Európa erőfeszítései az új gazdaság kibontakoztatására csak akkor lehetnek sikeresek, ha a kisvállalkozás a teendők sorrendjében előre kerül.
A kisvállalatok azok, akik a legérzékenyebbek az üzleti környezet minden változása iránt. Ők szenvedik meg elsőként, ha túlzott bürokrácia nehezedik rájuk, de azok is ők, akik elsőként indulnak fejlődésnek a bürokrácia csökkentését és a siker jutalmazását célzó kezdeményezésektől.
Lisszabonban azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy az Európai Unió váljék a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává, amely képes a fenntartható gazdasági növekedésre, több és jobb munkahely teremtésére és nagyobb társadalmi kohézióra.
A kisvállalatok tekintendők az innováció, a foglalkoztatás, valamint az Európán belüli társadalmi és helyi integráció fő hajtóerejének.
Mindezekre tekintettel a lehető legjobb környezetet kell biztosítani a kisvállalkozások és a vállalkozási tevékenység számára.

Elvek
A fenti céltól ösztönözve
– méltányoljuk a kisvállalatok dinamikus képességét, hogy az új piaci igényeknek megfeleljenek és munkahelyeket biztosítsanak;
– hangsúlyozzuk a kisvállalatok fontosságát a társadalmi és a regionális fejlődés elősegítésében, a kezdeményezés és az elkötelezettség példaképeként játszott szerepük mellett;
– a vállalkozást minden felelősségi szinten értékes, produktív szakmai tevékenységnek ismerjük el;
– nagyra becsüljük a sikeres vállalkozást, amely megérdemli, hogy tisztességesen jutalmazzák;
– tudatában vagyunk annak, hogy bizonyos kudarc szükségszerű velejárója a felelős kezdeményezésnek és kockázatvállalásnak, és azt elsősorban tanulási alkalomnak kell tekinteni;
– elismerjük a tudás, az elkötelezettség és a rugalmasság értékeit az új gazdaságban.
A kisvállalkozások helyzete az Európai Unión belül jobbá tehető a vállalkozás ösztönzésével, a fennálló intézkedések értékelésével, és – amennyiben szükséges – kisvállalkozás-baráttá tételével, valamint annak biztosításával, hogy a döntéshozók kellőképpen figyelembe vegyék a kisvállalkozások érdekeit. Ebből a célból ígéretet teszünk arra, hogy
– erősítjük azt az innovációs és a vállalkozói szellemet, amely az európai vállalatok számára lehetővé teszi a kihívásokkal való szembenézést;
– megteremtjük a vállalkozói tevékenységet segítő szabályozási, adóügyi és adminisztratív keretet, és javítjuk a vállalkozók helyzetét;
– a legkevesebb terhet jelentő, az alapvető közérdekű célkitűzésekkel összhangban álló követelmények alapján biztosítjuk a piacra való bejutást;
– elősegítjük a legjobb kutatási és technológiai eredményekhez való hozzáférést;
– javítjuk az anyagi forrásokhoz való hozzájutást a vállalat teljes életciklusán keresztül;
– folyamatosan javítjuk teljesítményünket annak érdekében, hogy az EU az egész világon a legkedvezőbb környezetet tudja biztosítani a kisvállalkozásoknak;
– figyelünk a kisvállalkozások szavára;
– előmozdítjuk a kisvállalatok legmagasabb szintű támogatását.

Fő cselekvési irányok
A jelen Charta megerősítésével kötelezettséget vállalunk arra, hogy az alábbi cselekvési irányok mentén fogunk munkálkodni, a kisvállalkozások igényeinek megfelelő figyelembevételével.

1. A vállalkozások oktatása és képzése
Európa ápolni fogja a vállalkozói szellemet és a régebbi időből származó újfajta szaktudást. Az üzleti és vállalkozási igények általános ismeretét minden iskolai szinten oktatni kell. Az üzlethez kapcsolódó konkrét modulokat középiskolai, főiskolai és egyetemi szinten az oktatási tervek szerves részévé kell tenni.
Ösztönözzük és támogatjuk a fiatalok vállalkozási törekvéseit, és megfelelő szakképzési terveket dolgozunk ki a kisvállalatok vezetői részére.

2. Olcsóbb és gyorsabb indulás
A cégek indulási költségeit a világon a legversenyképesebbé kell tenni. Azokat az országokat, ahol az új cégek engedélyezési eljárása a leghosszadalmasabb és a legterhesebb, ösztönözni kell arra, hogy utolérjék a leggyorsabbakat. Növelni kell a bejegyeztetéshez történő online internetes hozzáférést.

3. Jobb törvénykezés és szabályozás
A nemzeti csődtörvényeket a helyes gyakorlat fényében kell értékelni. A teljesítményértékelési tevékenységből okulva javítanunk kell a jelenlegi gyakorlatokat az EU-n belül.
Át kell világítani a nemzeti és közösségi szintű új szabályozásokat, hogy felmérjük azoknak a kisvállalatokra és a vállalkozókra gyakorolt hatását. A nemzeti és az európai közösségi szabályokat lehetőség szerint egyszerűsíteni kell. A Kormányoknak felhasználóbarát közigazgatási dokumentumokat kell alkalmazniuk.
A kisvállalatokat mentesíteni lehet bizonyos szabályozási kötelezettségek alól. Ebben az összefüggésben a Bizottság egyszerűsíthetné a versenyjogi szabályokat, hogy csökkentse a kisvállalkozásokra háruló terheket.

4. Szakmai ismeretek biztosítása
Törekedni fogunk annak biztosítására, hogy a szakképzési intézmények, a házon belüli képzési rendszerekkel kiegészítve, megfelelő, a kisvállalkozások szükségleteihez igazodó szakmai ismereteket nyújtsanak, és egész életre szóló szakképzést és tanácsadást biztosítsanak.

5. Az online hozzáférés javítása
A közigazgatási hatóságokat ösztönözni kell arra, hogy növeljék az elektronikus úton történő kommunikációt a kisvállalkozói ágazattal. Ily módon a vállalatok az interneten keresztül, vagyis gyorsabban és olcsóbban kaphatnak tanácsokat, készíthetnek kérvényeket, nyújthatnak be adóbevallást, vagy juthatnak egyszerű információkhoz. A Bizottságnak példát kell mutatnia ezen a téren.

6. Az egységes piac jobb kihasználása
A kisvállalkozások már érzik az európai gazdaságban folyamatban lévő reformok előnyeit. A Bizottságnak és a tagállamoknak tehát folytatniuk kell a folyamatban lévő, a kisvállalkozások számára felhasználóbarát valódi belső piac megvalósítását célzó reformokat az Unión belül a kisvállalkozások fejlődése szempontjából kritikus területeken, beleértve az elektronikus kereskedelmet, a távközlést, a közműveket, a közbeszerzést és a határokon átnyúló fizetési rendszereket.
Ugyanakkor olyan európai és nemzeti versenyszabályokat kell erőteljesen alkalmazni, amelyek biztosítják, hogy a kisvállalkozásoknak minden esélyük meglegyen az új piacokra való bejutásra és a tisztességes feltételek közötti versenyre.

7. Adó- és pénzügyek
Az adózási rendszereket alkalmassá kell tenni arra, hogy honorálják a sikert, ösztönözzék a vállalkozások megkezdését, kedvezményezzék a kisvállalkozások növekedését és munkahely-teremtését, és megkönnyítsék a kisvállalatok létrehozását és utódlását. A tagállamoknak a legjobb gyakorlatot kell alkalmazniuk az adózásban és a személyes teljesítmény ösztönzésében.
A vállalkozóknak pénzügyi eszközökre van szükségük ahhoz, hogy törekvéseiket valóra válthassák. A kisvállalatok pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzájutásának elősegítése érdekében:
– Azonosítjuk és megszüntetjük az akadályokat a páneurópai tőkepiac létrehozásának, valamint a Pénzügyi Szolgáltatások Akcióterve és a Kockázati Tőke Akcióterv megvalósításának útjában álló akadályokat.
– A hitelhez és a vállalkozói tőkéhez való hozzájutás megfelelő feltételeinek kialakításával javítjuk a bankrendszer és a kisvállalatok közötti kapcsolatot.
– Javítjuk a strukturális alapokhoz való hozzájutást, és üdvözöljük az Európai Beruházási Bank arra irányuló kezdeményezéseit, hogy az induló és a csúcstechnológiát képviselő vállalatok részére rendelkezésre álló anyagi eszközöket növelje, beleértve a saját tőkeeszközöket is.

8. A kisvállalatok technológiai teljesítményének erősítése
Erősíteni fogjuk a technológia kisvállalatok részére történő eljuttatásának elősegítését célzó meglévő programjainkat, valamint a kisvállalatok képességét a technológiák azonosítására, kiválasztására és alkalmazására.
Ösztönözni fogjuk a technológiai együttműködést és a technológiák megosztását a különböző méretű vállalatok és különösen az európai kisvállalatok között, a tudás és a technológia kereskedelmi alkalmazására irányuló hatékonyabb kutatási programokat fejlesztünk ki, valamint kialakítjuk és a kisvállalatokhoz igazítjuk a minőségi és minősítési rendszereket. Fontos annak biztosítása, hogy a közösségi szabadalmak a kisvállalatok számára rendelkezésre álljanak és könnyen hozzáférhetők legyenek.
Ösztönözni fogjuk a kisvállalatok bevonását a cégek közötti együttműködésbe helyi, nemzeti, európai és nemzetközi szinten egyaránt, továbbá az együttműködést a kisvállalatok és a felsőoktatási és kutatási intézmények között.
Ennek érdekében támogatni kell a cégek közötti csoportképződést és hálózatépítést célzó nemzeti és regionális tevékenységet, erősíteni az információtechnológiát alkalmazó kisvállalatok páneurópai együttműködését, terjeszteni az együttműködési megállapodások legjobb gyakorlatát, és támogatni a kisvállalatok együttműködését, hogy javuljon képességük a páneurópai piacokra való bejutásra, és tevékenységük bővítésére harmadik országok piacain.

9. Sikeres e-üzleti modell és legmagasabb szintű kisvállalati támogatás
A Bizottságnak és a tagállamoknak ösztönözniük kell a kisvállalatokat a legjobb gyakorlati módszerek alkalmazására és az olyan sikeres üzleti gyakorlatok átvételére, amelyek valódi fejlődést tesznek számukra lehetővé az új gazdaságban.
Össze fogjuk hangolni a tagállamok és az EU tevékenységét, hogy olyan információs és üzleti támogatási rendszereket, hálózatokat és szolgáltatásokat hozzunk létre, amelyek könnyen hozzáférhetők és érthetők, megfelelnek az üzleti vállalkozások igényeinek; és amelyek az EU egész területén biztosítják a mentorok és üzleti szponzorok segítségét és támogatását, beleértve internetes web-oldalakon keresztül is, valamint kihasználják a Kis- és Középvállalkozások Európai Megfigyelőrendszerét.

10. A kisvállalati érdekek erősebb, hatékonyabb képviseletének kialakítása uniós és nemzeti szinten
Felülvizsgáljuk, hogy miként vannak képviselve a kisvállalatok érdekei EU és nemzeti szinten, beleértve a társadalmi párbeszéd csatornáját.
Elkötelezzük magunkat arra, hogy a fenti célok irányában fogunk haladni, felhasználva a nemzeti vállalati politikák koordinálásának nyílt módszerét is. Ebből a célból felhasználjuk a Vállalatok és Vállalkozások Többéves Programját, a gazdasági reformokról szóló Cardiff-i eljárást, a foglalkoztatáspolitikáról szóló Luxemburgi eljárást, valamint más közösségi programokat és kezdeményezéseket. Évente ellenőrizni és értékelni fogjuk az előrehaladást a tavaszi csúcstalálkozókon az aktuális témákról szóló bizottsági jelentés alapján.
Hatékony mutatókat fogunk alkalmazni az időbeni, illetve a világ legjobbjához viszonyított fejlődés értékelésére, hogy megerősítsük ismereteinket a jobb gyakorlat keresésében minden, a kisvállalkozásokat érintő területen, teljesítményünk folyamatos javítása érdekében.

European Charter for Small Enterprises
(adopted by the General Affairs Council,
13 June 2000, and welcomed by the Feira European Council, 19/20 June 2000)

Small enterprises are the backbone of the European economy. They are a key source of jobs and a breeding ground for business ideas. Europe's efforts to usher in the new economy will succeed only if small business is brought to the top of the agenda.
Small enterprises are the most sensitive of all to changes in the business environment. They are the first to suffer if weighed down with excessive bureaucracy. And they are the first to flourish from initiatives to cut red tape and reward success.
At Lisbon we set the goal for the European Union to become the most competitive and dynamic knowledge-based economy in the world, capable of sustainable economic growth, more and better jobs and greater social cohesion.
Small enterprises must be considered as a main driver for innovation, employment as well as social and local integration in Europe.
The best possible environment for small business and entrepreneurship needs therefore to be created.

Principles
In urging for this, we
– Acknowledge the dynamic capacities of small enterprises in answering to new market needs and in providing jobs;
– Stress the importance of small enterprises in fostering social and regional development, while behaving as examples of initiative and commitment;
– Recognise entrepreneurship as a valuable and productive life skill, at all levels of responsibility;
– Applaud successful enterprise, which deserves to be fairly rewarded;
– Consider that some failure is concomitant with responsible initiative and risk-taking and must be mainly envisaged as a learning opportunity;
– Recognise the values of knowledge, commitment and flexibility in the new economy.
The situation of small business in the European Union can be improved by action to stimulate entrepreneurship, to evaluate existing measures, and when necessary, to make them small-business- friendly, and to ensure that policy-makers take due consideration of small business needs. To this end, we pledge ourselves to:
– Strengthen the spirit of innovation and entrepreneurship which enables European business to face the challenges ahead;
– Achieve a regulatory, fiscal and administrative framework conducive to entrepreneurial activity and improve the status of entrepreneurs;
– Ensure access to markets on the basis of the least burdensome requirements that are consistent with overriding public policy objectives;
– Facilitate access to the best research and technology;
– Improve access to finance throughout the entire life-cycle of an enterprise;
– Improve our performance continuously, so that the EU will offer the best environment for small business in the world;
– Listen to the voice of small business;
– Promote top-class small business support.

Lines for action
By endorsing this Charter, we commit ourselves to work along the following lines for action, taking due consideration of small business needs.

1. Education and training for entrepreneurship
Europe will nurture entrepreneurial spirit and new skills from an earlier age. General knowledge about business and entrepreneurship needs to be taught at all school levels. Specific business-related modules should be made an essential ingredient of education schemes at secondary level and at colleges and universities.
We will encourage and promote youngsters' entrepreneurial endeavours, and develop appropriate training schemes for managers in small enterprises.

2. Cheaper and faster start-up
The costs of companies' start-up should evolve towards the most competitive in the world. Countries with the longest delays and most burdensome procedures for approving new companies should be encouraged to catch up with the fastest. Online access for registration should be increased.

3. Better legislation and regulation
National bankruptcy laws should be assessed in the light of good practice. The learning from benchmarking exercises should lead us to the improvement of current practices in the EU.
New regulations at national and Community level should be screened to assess their impact on small enterprises and entrepreneurs. Wherever possible, national and EC rules should be simplified. Governments should adopt user-friendly administrative documents.
Small enterprises could be exempted from certain regulatory obligations. In this context, the Commission could simplify competition legislation to reduce the burden of compliance for small business.

4. Availability of skills
We shall endeavour to ensure that training institutions, complemented by in-house training schemes, deliver an adequate supply of skills adapted to the needs of small business, and provide lifetime training and consultancy.

5. Improving online access
Public authorities should be urged to increase their electronic communication with the small business sector. Thus, companies will be able to receive advice, make applications, file tax returns or obtain simple information online, therefore faster and more cheaply. The Commission must lead by example in this area.

6. More out of the Single Market
Small businesses are feeling the benefits from the reforms underway of Europe's economy. The Commission and Member States must therefore pursue the reforms underway aiming at the completion in the Union of a true internal market, user-friendly for small business, in critical areas for development of small businesses including electronic commerce, telecommunications, utilities, public procurement and cross-border payment systems.
At the same time, European and national competition rules should be vigorously applied to make sure that small businesses have every chance to enter new markets and compete on fair terms.

7. Taxation and financial matters
Tax systems should be adapted to reward success, encourage start-ups, favour small business expansion and job creation, and facilitate the creation and the succession in small enterprises. Member States should apply best practice to taxation and to personal performance incentives.
Entrepreneurs need finance to translate ambitions into reality. In order to improve the access of small enterprises to financial services, we will:
– Identify and remove barriers to the creation of a pan-European capital market and to the implementation of the Financial Services Action Plan and the Risk Capital Action Plan.
– Improve the relationship between the banking system and small enterprises by creating appropriate access conditions to credit and to venture capital.
– Improve the access to the structural funds and welcome initiatives by the European Investment Bank to increase funding available to start-ups and high-technology enterprises, including equity instruments.

8. Strengthen the technological capacity of small enterprises
We will strengthen existing programmes aimed at promoting technology dissemination towards small enterprises as well as the capacity of small business to identify, select and adapt technologies.
We will foster technology co-operation and sharing among different company sizes and particularly between European small enterprises, develop more effective research programmes focussed on the commercial application of knowledge and technology, and develop and adapt quality and certification systems to small enterprises. It is important to ensure that a Community patent is available and easily accessible to small enterprises.
We will foster the involvement of small enterprises in inter-firm co-operation, at local, national, European and international levels as well as the co-operation between small enterprises and higher education and research institutions.
Actions at national and regional levels aimed at developing inter-firm clusters and networks should therefore be supported, pan-European co-operation between small enterprises using information technologies enhanced, best practice in co-operative agreements spread, and small enterprises co-operation supported to improve their capabilities to enter pan-European markets and to extend their activities in third country markets.

9. Successful e-business models and top-class small business support
The Commission and Member States should encourage small enterprises to apply best practice and adopt successful business models that enable them to truly flourish in the new economy.
We will co-ordinate Member States and EU activity to create information and business support systems, networks and services which are easy to access and understand, and relevant to the needs of business; ensure EU-wide access to guidance and support from mentors and business angels, including through websites, and exploit the European Observatory on SMEs.

10. Develop stronger, more effective representation of small enterprises' interests at Union and national level
We will complete a review of how the interests of small businesses are represented at EU and national level, including through the social dialogue.
We commit ourselves to progress towards these goals using the open method of co-ordination of national enterprise policies. The Multiannual Programme for Enterprise and Entrepreneurship, the Cardiff process on economic reforms, the Luxembourg process on employment policies and other Community programs and initiatives will be used to this end. We will monitor and evaluate progress annually on the basis of a Commission report on the relevant issues at the Spring Summits.
We will use effective indicators to assess progress over time and in relation to the best in the world to reinforce our learning, searching for better practice in all fields that affect small business to continuously improve our performance.

2. számú melléklet a 2126/2002. (IV. 26.) Korm. határozathoz


Conclusions of the Maribor Conference
on the European Charter for Small Enterprises

The Maribor Declaration

The Ministers of the candidate Countries to the accession to the European Union,
which take part in the ,,CC BEST'' Conference of Maribor (Slovenia) on 23 and 24 April 2002,
Acknowledge the importance of the principles of the European Charter for Small Enterprises, adopted by the General Affairs Council of the European Union of 13 June 2000, and welcomed by the Feira European Council of 19 and 20 June 2000, as the basis for their action to support and develop small enterprises.
They will inform the European Commission on the completion of the internal procedures to endorse the European Charter for Small Enterprises in their respective Countries.
The Countries express their interest in participating in the reporting process on the implementation of the European Charter for Small Enterprises, which will be presented by the European Commission to the 2003 Spring European Council.
1

Megjelent: Határozatok Tára 2002. évi 14. szám.

2

A 4. pontot a 2333/2002. (XI. 7.) Korm. határozat 2. pontjának kilencedik francia bekezdése hatályon kívül helyezte.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére