• Tartalom

22/2002. (V. 3.) EüM rendelet

22/2002. (V. 3.) EüM rendelet

az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

2008.05.16.

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § Az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2) A mellékletben kiadott követelmények alapján iskolai rendszerű nappali szakképzés a 2002/2003-as tanévtől indítható.

(3)1

Melléklet a 22/2002. (V. 3.) EüM rendelethez

JEGYZÉK
az állam által elismert – az egészségügyi ágazathoz tartozó – szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

Sor-
szám

OKJ
azonosító száma

Szakképesítés
megnevezése

Bevezetésének
kezdő napja

Alkalmazásának utolsó napja

Vizsga
szervezője

Szakképesítés
központi
programjának
engedélyszáma

Meg-
jegyzés

2.

31 5012 01

Ápolási
asszisztens

A rendelet
hatálybalépésé-
nek időpontja

Visszavonásig

Külön rendelkezés szerint

20024/2002

 

A 22/2002. (V. 3.) EüM rendelet melléklete 2. sorszám alatt kiadott, ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 31 5012 01
2. A szakképesítés megnevezése: ápolási asszisztens
3. A szakképzés formája: iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli, moduláris rendszerű szakképzés
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
-----------------------
A munkakör, foglalkozás
FEOR száma FEOR megnevezése
-----------------------
3239 Ápolási asszisztens
2. A munkaterület rövid, jellemző leírása
Az ápolási asszisztens az ápolói munkacsoport tagja. Tevékenysége során elvégzi a rábízott betegek ápolásával kapcsolatos alapápolási feladatokat. Ezen belül segíti a különböző életkorú beteg/egészséges embert fiziológiás és magasabb rendű szükségletei kielégítésében. A beteg állapotának és igényeinek megfelelően segítséget nyújt a mozgásban, pihenésben, táplálkozásban, higiénében, a kiválasztási funkciók, megfelelő testhőmérséklet megtartásában és az oxigénszükséglet biztosításában.
Előkészíti a szükséges eszközöket a különböző eszközös és laboratóriumi vizsgálatokhoz, valamint a diagnosztikus és terápiás beavatkozásokhoz.
Segédkezik a laboratóriumi és eszközös vizsgálatok kivitelezésében. Segítséget nyújt a diagnosztikus és terápiás eljárások kivitelezésénél az ápolónak/orvosnak.
Munkáját az ápolási folyamat alapelvei szerint szervezi.
Biztonságos ápolási környezetet teremt, a szabályoknak megfelelően kezeli a fertőző anyagokat, eszközöket. Tárolja az ápolást segítő eszközöket, textíliákat, kötszereket.
Ápolói felügyelet mellett, írásos orvosi elrendelésre elvégzi a gyógyszereléssel kapcsolatos feladatokat a szájon át, bőrön át, nyálkahártyán át adható gyógyszerek vonatkozásában, valamint subcután Insulin injekciót ad.
Megfigyeli és értelmezi a beteg tüneteit, jelzi a fiziológiástól eltérőket. Munkája során alkalmazza fiziológiai, kórélettani és klinikai ismereteit.
Az ápolási csoport tagjaként részt vesz – a különböző életkorú – rászorulók gondozásában.
Kommunikál a beteggel, hozzátartozókkal és az ápolási csoport tagjaival. Vezeti a munkájával kapcsolatos ápolási dokumentációt.
Ellátja a halottal kapcsolatos teendőket.
Szükség esetén a balesetet szenvedőt elsősegélyben részesíti.
Alkalmazza az orvosi szakkifejezéseket szóban és írásban. Informatikai és információközlő eszközöket alkalmaz.
Munkáját az ápoláslélektan és ápolásetika alapelvei szerint végzi.
Folyamatosan fejleszti ismereteit.
Munkavégzése során betartja a munkavédelmi, tűz- és balesetvédelmi szabályokat.
A szakképesítéssel betölthető munkakörök és szakterületek
a) egészségügyi szolgáltatás:
– kórházak különböző osztályain,
– egyéb fekvőbeteg-ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál,
– ápolási intézetben;
b) szociális szolgáltatás:
– házi segítségnyújtás területén,
– idősek klubjában,
– gondozási központban,
– fogyatékosok nappali intézményében,
– pszichiátriai és szenvedélybetegek nappali intézményében,
– bentlakást nyújtó intézményben,
– lakóotthonban.
3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések
-----------------------
A szakképesítéssel rokon szakképesítések
azonosító szám, megnevezés, FEOR szám
-----------------------
33 8933 02 Szociális gondozó és ápoló 3313
52 5012 01 Mentőápoló 3212
54 5012 01 Ápoló 3211
54 5012 02 Csecsemő- és gyermekápoló 3211
54 5012 03 Klinikai szakápoló:
gyermek intenzív terápiás szakápoló,
intenzív terápiás betegellátó, szakápoló,
nefrológiai szakápoló,
geriátriai szakápoló,
onkológiai szakápoló, pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló,
körzeti/közösségi szakápoló,
diabetológiai szakápoló,
hospice szakápoló és koordinátor 3212
55 5015 01 Szülésznő 3242
III. A szakképesítés szakmai követelményei
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények:
Az ápolási asszisztens legyen képes
társadalom ismeretei alapján (0.1.1.1.)2
– a magyar társadalomban megjelenő legjellemzőbb szocio-kulturális eltéréseket munkája során figyelembe venni,
– eligazodni az egészségügyi ellátórendszer felépítésében és szervezetében,
– jellemezni az idősek mai társadalmi helyzetét és annak problematikáját,
– jellemezni a fogyatékkal élő emberek mai társadalmi helyzetét,
– megismerni a deviancia fogalomkörébe tartozó jelenségeket, fogalmakat,
– meghatározni a szociális gondoskodás formáit és intézményeit,
– az egészségügyi és a szociális jogi szabályozás alapelveit munkája során alkalmazni,
– munkáját a társadalmi etikett és etikai normák szerint végezni,
– a beteggel kapcsolatos információkat megőrizni,
– a gazdálkodás alapelveit alkalmazni,
– munkavállalóként jogait érvényesíteni,
– a beteg személyi tulajdonának védelmét biztosítani, leltárt készíteni,
– az ápolási csoport tagjaként közreműködni a betegellátás minőségének fejlesztésében,
– a beteget segíteni a kulturális szokásainak fenntartásában,
– a beteget segíteni az egészségügyi ellátórendszerben való tájékozódásban;
az egészséges ember vonatkozásában (0.1.2.1.)
– az egészség fogalmát értelmezni, befolyásoló tényezőit megfigyelni,
– az egészséget, mint értéket közvetíteni önmaga és a környezete számára,
– az egészség és az egészségkultúra összefüggéseit megfigyelni,
– tevékenysége során az emberi szervezet működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni,
– közreműködni az egészséget érintő tájékoztatásban és az erre vonatkozó előírások betartásában,
– a szűrővizsgálatok jelentőségét ismertetni,
– az egészséges várandós nő életvitelével, életmódjával kapcsolatos ápolási feladatok elvégezésében segédkezni,
– gyermekágyast ápolni,
– a terhesség valószínű jeleit felismerni,
– a szülés megindulását felismerni,
– újszülött ellátásában segédkezni,
– az ember és környezete kölcsönhatását felismerni,
– közreműködni a közegészségtani ismeretei alapján az egészséges környezet kialakításában,
– munkája során az ember pszichés működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni;
általános klinikai ismeretek alapján (0.1.3.1.)
– alapfokon elsősegélyt nyújtani,
– eszköz nélkül (BLS) szabályainak megfelelően újraéleszteni,
– vérzést, sebeket, hőhatás okozta sérüléseket, töréseket, elsődlegesen ellátni,
– heveny rosszullétek, eszméletlenséggel járó állapotok esetén a heveny életveszélyt elhárítani,
– a sérültet pozicionálni, a helyszínt biztosítani, mentőszolgálatot értesíteni,
– a különböző kórfolyamatok kialakulását leírni szervrendszerek szerint,
– a kórfolyamatokhoz kapcsolódó tüneteket felismerni,
– a járványok terjedésének megakadályozásához és a fertőzések megelőzéséhez szükséges szabályokat betartani,
– gyógyszerformákat felismerni,
– a szervezet védekező reakcióit leírni,
– a diétás kezelések alapelveit alkalmazni;
kommunikációs ismeretei alapján (0.1.4.1.)
– kapcsolatot teremteni a beteggel és a hozzátartozóival, az ápolási csoport tagjaival,
– információt adni verbális és non verbális jelekkel,
– információkat fogadni, értelmezni, felvenni, regisztrálni,
– az orvosi latin alapszabályait alkalmazni a munkavégzésével összefüggő verbális és írásos kommunikáció során,
– az információközlés mindennapos eszközeit használni:
= telefon, fax, személyhívó,
= beteghívó rendszerek,
= személyi riasztó és jelző rendszerek;
– az információk titkosságát megőrizni, az adatok védelmét biztosítani;
személyiségfejlesztési gyakorlata alapján (1.1.5.1)
– az aktív meghallgatás technikáját alkalmazni,
– empátiás viselkedést tanúsítani a beteggel és hozzátartozóival szemben,
– a beteget segíteni a realitásra való törekvésben,
– segíteni a rekreációs folyamatban,
– énvédő technikáit tudatosan fejleszteni és alkalmazni.;
gondozási alapismeretei vonatkozásában (1.1.6.1.)
– a különböző életkorokhoz kapcsolódó gondozási célokat meghatározni,
– a különböző életkorú (egészséges) embert segíteni:
= mozgásában,
= higiénés szükségletei kielégítésében,
= pihenésében,
= táplálkozásában,
= vizelet és széklet ürítésében,
= öltözködésében;
– a testméreteket mérni,
– az inkontinens beteg ápolására szolgáló eszközöket alkalmazni,
– a fogyatékos ember életvitelét segíteni (mozgási, hallási, látási, értelmi fogyatékos):
= higiénés szükségletei kielégítésében,
= pihenésében,
= táplálkozásában,
= vizelet és széklet ürítésében,
= öltözködésében,
= kommunikációjában;
– az ember szomatikus és pszichés fejlődési jellemzőit a gondozási feladatok kivitelezése során figyelembe venni;
az ápolási alapismeretei alapján (1.1.7.1.)
– az ápolás elméleteket és protokolokat alkalmazni az ápolási tevékenységek során,
– közreműködni az ápolási folyamat megvalósításában,
– a különböző életkorú beteg szükségleteinek kielégítését segíteni,
– segédkezni a beteg felvételénél és elbocsátásánál,
– az ápolási tevékenységét szakszerűen dokumentálni,
– testtömeget, testmagasságot és körfogatot mérni,
– vérnyomást, testhőmérsékletet mérni, pulzust, légzést számolni,
– köhögést, köpetet megfigyelni és a köpetet kezelni,
– hányadékot megfigyelni és kezelni,
– vizeletet megfigyelni, gyűjteni, középsugaras vizeletet venni, gyorsteszteket alkalmazni,
– székletet megfigyelni és a mintavételt elvégezni,
– a beteget megfelelően fektetni, hely- és helyzetváltoztatását segíteni, öltöztetni, vetkőztetni,
– ágyazni, ágyneműt cserélni,
– a beteg mozgatásában közreműködni,
– a beteg mozgatását segítő eszközöket alkalmazni,
– közreműködni decubitus megelőzésében, kezelésében,
– kényelmi eszközöket használni,
– a beteg alvását megfigyelni,
– a fájdalmat megfigyelni,
– a beteg tudatállapotát megfigyelni,
– a gyermek bántalmazását, illetve elhanyagolását felismerni,
– a beteg testét tisztántartani,
– segédkezni inkontinens beteg ápolásában,
– borogatásokat alkalmazni,
– hőterápiát alkalmazni,
– fizikális lázcsillapítást kivitelezni,
– a beteget segíteni a táplálkozásban,
– tisztítóbeöntést adni,
– segédkezni a beszáradt széklet eltávolításánál,
– katéterezéshez előkészíteni,
– segédkezni katéterezésnél,
– váladékfelfogó eszközöket alkalmazni,
– kéz-, eszköz- és felületfertőtlenítést végezni,
– szennyezett, fertőzött anyagokat kezelni, tárolni,
– steril eszközöket használni,
– esztétikus környezetet biztosítani,
– ápolói felügyelet mellett, írásos orvosi elrendelésre gyógyszert bevinni bőr- és nyálkahártyákon át, testüregekbe, Insulin inj. subcutan beadni,
– előkészíteni injekciózáshoz,
– infúziós és tranzfúziós terápiához előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,
– segédkezni kötözésnél,
– előkészíteni vérvételhez,
– testhőmérsékletet mérni,
– halott körüli teendőket ellátni,
– biztonságos környezet kialakításában közreműködni, a tűzvédelmi és munkavédelmi szabályokat betartani,
– az ápolás lélektani ismereteit alkalmazni az ápolás során,
– az ápolásetikai normákat betartani a tevékenysége során;
mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása során (1.1.8.1.)
– a mozgásszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása során,
– a mozgásszervi betegségben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– a beteg mobilizációs programjában részt venni,
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
– előkészíteni, segédkezni ízületi punkciónál:
= hűtőzselét alkalmazni,
= ápolási feladatok ellátásában segédkezni rögzítő eszközök (gipsz, végtag ortézisek) alkalmazásával kapcsolatosan;
– segédkezni a betegnek a mozgásban: járókeret, mankó, bot használatánál, végtag protézisek, ortopédiai cipő használatánál,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni, elhelyezni,
– segédkezni extensiók kivitelezésében;
keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.9.1.)
– a keringési rendszer betegségeiben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni a keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során,
– a keringési rendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– rugalmas pólyát és harisnyát felhelyezni,
– előkészíteni a keringési rendszer vizsgáló eljárásaiban,
– segédkezni a szív és érrendszeri betegségek műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
– borogatásokat alkalmazni,
– testsúlyt mérni,
– vizelet mennyiségét mérni,
– a keringési rendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– segédkezni gyógyszeres terápiában,
– segédkezni a lábápolásban,
– gangrénás végtagú beteg ápolásában segédkezni,
– előkészíteni vérvételekhez,
– közreműködni a mobilizálásban;
légzőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.10.1.)
– a légzőrendszer betegségeiben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni a légzőszervi betegségben szenvedők ápolása során,
– légzőszervi betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– előkészíteni és a légzőrendszer vizsgálata során (légzésfunkciós vizsgálatok, mellkascsapolás, garat-gége tükrözés) segédkezni,
– O2 terápiát előkészíteni,
– inhaláltatni,
– légzőtornában segédkezni,
– előkészíteni légúti váladék leszívásához,
– tracheostomás kanült tisztítani,
– párásítani a levegőt,
– köpetet felfogni és megfigyelni,
– segédkezni fertőző légzőszervi betegségben szenvedő beteg ápolásánál,
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
– fektetéses drenázst kivitelezni,
– előkészíteni, allergiás bőrpróbákhoz;
emésztőrendszeri betegségben szenvedők ápolása során (1.1.11.1.)
– az emésztőszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek a kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni az emésztőrendszeri betegségben szenvedők ápolása során,
– emésztőszervi betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– a beteget megfelelően fektetni az eszközös vizsgálatokhoz (endoszkópos vizsgálatokhoz, szondázáshoz, haspunkcióhoz, rtg. vizsgálatokhoz, UH vizsgálathoz),
– előkészíteni, a vizsgáló eljárásokhoz (gyomorszondázáshoz, duodénum szondázáshoz),
– előkészíteni gyomormosáshoz,
– előkészíteni haspunkcióhoz,
– előkészíteni parenterális tápláláshoz,
– segédkezni a stoma ellátásában,
– segédkezni Kher-csőves beteg ápolásában,
– előkészíteni gyomorleszíváshoz, segédkezni a kivitelezésében,
– emésztőrendszeri fertőző betegségben szenvedő beteg ápolásában segédkezni,
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
– segédkezni a gyomorsipoly gondozásában;
vizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.12.1.)
– a vizeletkiválasztó rendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek a kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni a vizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során,
– a vizeletkiválasztó rendszeri betegségben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– a beteget megfelelően fektetni eszközös vizsgálatokhoz (cisztoszkópos, rtg., UH, CT),
– kondom katétert felhelyezni,
– segédkezni hőterápiás eljárások kivitelezésében (langyos fürdő, hűtő fürdő, termofor, jégtömlő alkalmazása),
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
– vizeletet venni vizsgálatokhoz,
– előkészíteni hólyagkatéterezéshez,
– segédkezni férfi és nőbeteg katéterezésénél,
– védeni a beteg bőrét,
– inkontinencia betéteket alkalmazni,
– vizelet vizsgálatát elvégezni (fehérje, genny, cukor, sűrűség),
– vizeletfelfogó eszközöket fertőtleníteni, tárolni;
reprodukciós rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.13.1.)
– a reproduktív rendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni a reproduktív szervrendszeri betegségben szenvedő betegek ápolása során,
– reproduktiv szervrendszeri betegségben szenvedő betegek tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– előkészíteni speciális vizsgáló eljárásokhoz (eszközös feltáráshoz, citológiai vizsgálathoz),
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
– beteg gyermekágyas ellátásában segédkezni,
– különböző fizikális gyógymódok alkalmazásában közreműködni,
– irrigálást végezni;
vérképző és immunrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.14.1.)
– a vérképző és immunrendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni a vérképző és immunrendszeri betegségben szenvedők ápolása során,
– vérképző és immunrendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– sugárterápia után a bőrt ápolni,
– előkészíteni sternum punkcióhoz,
– közreműködni a betegek szomatikus előkészítésében a vérképző és immunológiai betegségekkel kapcsolatos vizsgálatokra,
– előkészíteni vércsoport meghatározáshoz,
– előkészíteni tranzfúziós terápiához, asszisztálni a bekötésnél,
– előkészíteni vérvételhez, laboratóriumi vizsgálatokhoz;
idegrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.15.1.)
– az idegrendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni az idegrendszeri betegségekben szenvedők ápolása során,
– idegrendszeri betegségek tüneteit megfigyelni,
– segédkezni idegrendszeri vizsgálatok előkészítésében (reflexvizsgálat, érzésvizsgálat, vérvételek, liquor vizsgálat),
– lumbál punkcióhoz előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,
– cisterna punkcióhoz előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,
– segédkezni convuldáló beteg elsődleges ellátásában,
– segédkezni eszméletlen beteg ápolásában,
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában;
pszichiátriai betegségben szenvedők ápolása során (1.1.16.1.)
– a pszichiátriai betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– pszichiátriai és szenvedélybeteg emberek személyiségfejlődésének speciális jellemzőit az ápolási tevékenység során figyelembe venni,
– klinikai ismereteit alkalmazni a pszichiátriai betegségekben szenvedők ápolása során,
– pszichiátriai betegségek tüneteit megfigyelni,
– segédkezni a speciális ápolási feladatok előkészítésében:
= szocioterápia,
= reszocializáció,
= gyógyszerelés,
= ECT kezelés;
– veszélyeztető (ön- és közveszélyes) állapotokat felismerni,
– közreműködni a beteg felvételénél és elbocsátásánál,
– adaptációs szabadság előkészítésében részt venni,
– előkészíteni és segédkezni a pszichiátriai beteg vizsgálatában;
az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.17.1.)
– az érzékszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása során,
– érzékszervi betegségek tüneteit megfigyelni,
– a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
– segédkezni érzékszervi vizsgálatoknál (látásélesség, szemfenékvizsgálat, színlátásvizsgálat, hallásvizsgálat, egyensúlyvizsgálat),
– segédkezni felső szemhéj kifordításánál,
– segédkezni kötőhártya-öblítésnél,
– segédkezni a szem kimosásánál,
– szemkötést készíteni,
– segédkezni a fül kimosásánál,
– fülkötést készíteni,
– segédkezni paracentézisnél,
– párakötést alkalmazni,
– segédkezni gyógyfürdők alkalmazásakor,
– segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában;
az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.18.1.)
– az endokrin betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
– klinikai ismereteit alkalmazni az endokrin betegségekben szenvedők ápolása során,
– az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,
– diétás kezelést ismerni,
– vércukor értéket meghatározni gyorstesztekkel,
– subcután Insulin inj. beadni;
az intenzív ellátást igénylő betegek ápolása során (1.1.19.1.)
– az intenzív betegellátó osztály felépítését és szervezeti rendszerét leírni,
– intenzív szakápoló felügyelete mellett:
= intenzív ellátást igénylő felnőtt és gyermek speciális szükségletei kielégítését segíteni,
= az intenzív osztályon ápolt beteg eszközös megfigyelésében segédkezni, technikai berendezéseket felismerni,
= az intenzív ellátást igénylő állapotot felismerni;
hospice ellátás során (1.2.26.1.)
– segítséget nyújtani a terminális állapotban levő – elsősorban daganatos – betegeknek, illetve hozzátartozóiknak a hospice elérési lehetőségeiről,
– felvilágosítást adni az érdeklődőknek a hospice működéséről, lehetőségeiről, a különböző szervezeti formákról (palliatív osztály, hospice ház, hospice házi gondozó csoport, ápolási osztály, házi szakápolás),
– segíteni a terminális állapotban lévő beteget a szükségletei kielégítésében,
– a hospice team munkájában közreműködni,
– segíteni a terminális állapotban lévő beteg és hozzátartozói lelki-érzelmi igényeinek kielégítésében.
IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei
1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei
Iskolai végzettség: alapfokú iskolai végzettség.
Életkor: betöltött 18 életév.
Egészségi alkalmasság.
A képzés tananyagának (moduljainak) a teljesítése 2–5-ig terjedő érdemjeggyel vagy eredményes vizsgával történő lezárása, melynek összes óraszáma: 2600 óra,
kontakt elméleti és demonstrációs órák száma: 1023
kötelezően választható órák száma: 257
gyakorlati órák száma: 1320
-----------------------
összesen: 2600
A szakmai gyakorlat területei:
-----------------------
A gyakorlóhely megnevezése Óraszáma
-----------------------
ápolási-gondozási intézmény 120
belgyógyászati osztály 360
baleseti sebészeti/ortopédiai osztály 80
kardiológiai osztály/részleg 80
sebészeti osztály 80
urológiai osztály/szakrendelő 40
szülészeti-nőgyógyászati osztály 80
neurológiai osztály/szakrendelő 80
pszichiátriai osztály 80
szemészeti osztály/szakrendelő 40
fül-orr-gégészeti osztály/szakrendelő 40
bőrgyógyászati osztály/szakrendelő 40
központi intenzív osztály 80
otthonápolási szolgálat 40
hospice 40
csecsemő- és gyermekosztály 40
-----------------------
összesen: 1320
A szakmai gyakorlatok során a követelmények elsajátítását a képző intézmény igazolja.
2. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészből áll.
Az írásbeli vizsgarészen a vizsgázó elméleti tudását (kognitív ismereteit), a szóbeli vizsgarészen integrált ismereteit, míg a gyakorlati vizsgarészen képességeit, elsajátított kompetenciáit méri a vizsgabizottság.
Írásbeli vizsgarész
Az írásbeli vizsgarész tételeit az Egészségügyi Minisztérium adja ki.
Az írásbeli vizsgán a vizsgázók nyílt és zártrendszerű kérdésekből álló feladatlapot oldanak meg, melynek az értékelését az Egészségügyi Minisztérium által kiadott egységes megoldókulcs alapján kell végezni. Az írásbeli vizsga feladatai felölelik a teljes tananyagot, a III. pontban meghatározott követelményeket. A feladatok megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
Szóbeli vizsgarész
A szóbeli vizsga integrált tételsorát az Egészségügyi Minisztérium gondozásában megjelent Tételsor összesítő tartalmazza. A vizsgázóknak az integráló kérdések megválaszolására maximálisan 15 perc áll a rendelkezésére.
A szóbeli vizsga tantárgyai:
1. Az ápolás és a gondozás alapjai
2. Klinikai ápolás
A szóbeli vizsga témakörei:
1. Az ápolás és a gondozás alapjai tantárgy
a) A gondozás alapjai modul
– Az ember mint bio-pszicho-szociális lény.
– Az ember testi fejlődésének szakaszai és jellemzői.
– Az ember pszichés fejlődésének szakaszai és jellemzői.
– Gondozási célok a különböző életkorokban.
– A fogyatékosok (mozgási, hallási, látási, értelmi fogyatékos) gondozásának módszerei.
b) Az ápolás alapjai modul
– Az ápolás története.
– Ápolási filozófiák, ápolási modellek (Henderson, Orem) lényege, jellemzői.
– Az emberi szükségletrendszer jellemzői, a Maslowi hierarchia.
– Az ápolási folyamat jellegzetességei, hatása az ápolás gyakorlatára.
– A beteg tudatállapotának és viselkedésének összefüggései.
– A fájdalom keletkezése, jellemzői, nem gyógyszeres fájdalomcsillapítási eljárások.
– A terhességhez és szüléshez kapcsolódó ápolási teendők.
– A fiziológiás szükségleteket befolyásoló tényezők és hatásuk.
– Az ápoláslélektan módszerei és alkalmazásuk lehetőségei.
2. A klinikai ápolás tantárgy3
a) Mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása modul
– A gyulladásos eredetű mozgásszervi megbetegedésekben szenvedő betegek ápolása. A prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A leggyakoribb csontrendszeri kórképekben szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.
– A különböző traumákat szenvedett betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.
b) A keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A leggyakoribb gyulladásos eredetű keringési betegségekben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A szívizom vérellátási zavaraiban szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.
– A leggyakoribb érrendszeri megbetegedésekben szenvedők ápolása.
– Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a keringési rendszeri megbetegedéseknél.
c) A légzőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik a különböző életkorban.
– A leggyakoribb allergiás kórképekben szenvedők ápolása.
– A krónikus obstruktív és restriktív megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A tüdő ereinek betegségeiben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
d) Az emésztőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A daganatos megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciójuk.
– A degeneratív kórképekben szenvedők ápolása.
– A fekélybetegségben szenvedők ápolása, prevenciós lehetőségek.
– Az ér eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.
– A fejlődési rendellenességekben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
– A székletürítési zavarokban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
– A fertőző betegségekben szenvedők speciális ápolása, prevenciós lehetőségek a fertőzések megelőzésére, terjedésük megakadályozására.
e) A vizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A gyulladásos eredetű vizeletkiválasztó rendszer megbetegedéseiben szenvedők ápolása, megelőzésük lehetőségei.
– A vizeletkiválasztó rendszer sérüléseiben és daganatos elváltozásaiban szenvedő betegek ápolása, rehabilitációs lehetőségek,
– Az autoimmun eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.
– A veseelégtelenségben szenvedők ápolása, prevenciós lehetőségeik.
– A kőbetegségekben szenvedők ápolása.
– A vizeletkiválasztó rendszer fejlődési rendellenességeiben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
f) A reproduktiv rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A beteg gyermekágyas ápolása.
– A fejlődési rendellenességekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása, megelőzési lehetőségeik.
– Az allergiás eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.
– A daganatos megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
– A különböző sérülésekhez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
g) A vérképző és immunrendszeri betegségekben szenvedők ápolása modul
– A leggyakoribb immunrendszeri betegségekben szenvedők ápolása.
– A különböző anaemiákban szenvedő betegek ápolása, megelőzésük lehetőségei.
– A leukémiás betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
h) Az idegrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A környéki idegrendszer megbetegedéseiben szenvedők ápolása.
– A gerincvelő betegségeiben szenvedők ápolása. Rehabilitációs lehetőségek.
– A különböző rendszerbetegségekben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
– Az idegrendszer gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
– A fájdalomszindrómákhoz kapcsolódó ápolási feladatok.
– A térszűkítő folyamatokhoz kapcsolódó ápolási feladatok.
– Az epilepsziás beteg ápolása. Rehabilitációs lehetőségek.
– A fokális neurológiai tüneteket okozó zavarokhoz kapcsolódó ápolási feladatok. Rehabilitációs lehetőségeik.
– A sclerosis multiplexben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
– A degeneratív megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A tudatzavarokban szenvedők ápolása.
– Az alvászavarokban szenvedők ápolási lehetőségei.
i) Pszichiátriai betegségekben szenvedők ápolása modul
– A lelki működési zavarokban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A schizophreniában szenvedők ápolása.
– Az affektív kórképekben szenvedők ápolása.
– A paranoiás betegek ápolása.
– A szenvedélybetegségekben szenvedők ápolása.
– A személyiségzavarokban szenvedők ápolása.
– A szorongásos zavarokban szenvedők ápolása.
– A mentális retardációban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A gerontopszichiátriai kórképekben szenvedők ápolása.
j) Az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása modul
– A szem gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása.
– A szem sérüléseihez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
– A fül gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása.
– A fül sérüléseihez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
– A fül daganatos elváltozásaiban szenvedők ápolása.
– A bőr mikroorganizmusok által okozott betegségeihez kapcsolódó ápolási feladatok.
– A bőr allergiás megbetegedéseiben szenvedők ápolása.
– A bőr daganatos megbetegedéseiben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
k) Az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
– Az endokrin rendszer rendellenes működésében szenvedők ápolása.
– A diabetes mellitusban szenvedő betegek ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek. Diétás kezelés.
– Az endokrin mirigyek daganatos elváltozásaiban szenvedők ápolása, megelőzésük lehetőségei.
l) A hospice ismeretek modul
– Segítségnyújtás, tanácsadás a terminális állapotban levő – elsősorban daganatos – betegeknek, illetve hozzátartozóiknak a hospice elérési lehetőségeiről.
– Az érdeklődők felvilágosítása a hospice működéséről, lehetőségeiről, a különböző szervezeti formákról.
– A terminális állapotban lévő beteg segítése szükségletei kielégítésében.
– Közreműködés a hospice team munkájában.
– Segítségadás a terminális állapotban lévő beteg és hozzátartozói lelki-érzelmi igényeinek kielégítésében.
A szóbeli vizsgán a vizsgázó verbális kommunikatív, kombinatív és integráló képességeit méri a bizottság.
Gyakorlati vizsgarész
A gyakorlati feladatokat a III. pontban foglaltak alapján a szakmai vizsgát szervező intézmény állítja össze, és a szakmai vizsga elnöke hagyja jóvá. A gyakorlati kérdések az ápolási feladatok köréből klinikai környezetben valós vagy szituatív helyzeteket, (feladatokat, folyamatokat) dolgoznak fel, melyek alkalmasak a vizsgázók kompetenciáinak a megítélésre.
A gyakorlati vizsgán a vizsgázó problémamegoldó, szenzoros és verbális kommunikatív, együttműködési, empátiás, logikai és együttműködési képességeit értékeli a bizottság.
3. A szakmai vizsga értékelése
A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot.
A szakmai gyakorlati osztályzatot a szakmai gyakorlati vizsgán nyújtott teljesítménye alapján kell megállapítani.
A szakmai elmélet osztályzata a szóbeli és az írásbeli vizsgarész érdemjegyének átlagolásával kerül megállapításra. Tört érték esetén az elméleti osztályzatot a vizsgabizottság az összteljesítmény figyelembevételével a szóbeli vagy az írásbeli jegy felé kerekíti. Eredménytelennek kell tekinteni a szakmai elméleti vizsgát, ha a jelölt bármelyik elméleti vizsgarészből elégtelen osztályzatot kap.
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, felmentés a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak alapján adható.
IV. Egyéb tudnivalók
Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó ,,Ápolási asszisztens'' szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított ,,Bizonyítvány'' tanúsít.
A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak az irányadók.
Az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek, valamint a moduláris programjának bevezetése az Országos Képzési Jegyzékről szóló 27/2001. (VII. 27.) OM rendelet 3. § alapján történik.
1

A 2. § (3) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 5. §-ának 146. pontja hatályon kívül helyezte.

2

A zárójelben szereplő számok a modulbank azonosító kódjait tartalmazzák.

3

A különböző szervrendszerek betegségeiben szenvedők ápolása kapcsán az adott szervrendszer anatómiai, kórtani és klinikai vonatkozásaira, is ki kell térni a szóbeli vizsga kérdéseinek megfogalmazása során.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére