• Tartalom

2246/2002. (VIII. 15.) Korm. határozat

2246/2002. (VIII. 15.) Korm. határozat1

a Nemzeti Fejlesztési Terv kialakításának előfeltételeiről és kidolgozásának ütemezéséről2

2003.10.01.

A Kormány a Nemzeti Fejlesztési Tervvel (NFT) kapcsolatos munkálatok felgyorsítása érdekében a következő határozatot hozza:

1–4.3

5. A Kormány az integrációval kapcsolatos stratégiai feladatok megalapozására létrehozza az Integrációs és Fejlesztéspolitikai Munkacsoportot (IFM), melynek munkaterületeit és jövőbeni működési elveit e határozat melléklete tartalmazza. Az IFM koordinátorát az NFT és az EU-támogatások Hivatalát vezető kormánymegbízott javaslata alapján a miniszterelnök nevezi ki és menti fel. Az IFM koordinátora az Integrációs Kabinet üléseinek állandó meghívottja. Az IFM Titkárságának működéséhez szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeket a Miniszterelnöki Hivatal biztosítja, a Titkárság az NFT és EU-támogatások Hivatalában működik, felügyeletét a Hivatalt vezető kormánymegbízott látja el.

Felelős: Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Határidő: azonnal

6.4

Melléklet a 2246/2002. (VIII. 15.) Korm. határozathoz

Az Integrációs és Fejlesztéspolitikai Munkacsoport (IFM) munkaterületei és működési elvei
I. Az Integrációs és Fejlesztéspolitikai Munkacsoport létrehozásának indokai
Magyarország és az Európai Unió közötti együttműködés fejlesztése, Magyarországnak a csatlakozási tárgyalásokra és magára a csatlakozásra való felkészülése, továbbá a magyar tagságból származó előnyök maximális kiaknázása (és az esetleges hátrányok elkerülése, csökkentése) érdekében, célszerű széles körű szakmai, szakértői vizsgálatokat végezni. Ennek érdekében szükséges a hazai tudományos élet elismert kutatóinak tevékenységét összehangolt, koordinált formában ,,becsatornázni'' a közigazgatási és kormányzati munkába. A magyar szellemi tőke, a részben önszerveződő alapon létrejött szellemi műhelyekkel együttműködve kell elősegíteni a jelen kormányzati ciklusban befejeződő európai uniós csatlakozásunk, illetve uniós tagságunk társadalmi/gazdasági/szociológiai és politikai szempontú elméleti megalapozását. A tagságot megelőző népszavazás előkészítéséhez és sikeréhez is hatékony segítséget nyújthat egy ilyen szellemi műhely tevékenysége.
Az IFM minimális létszámú, szervezési, koordinációs, adminisztratív és technikai feladatokat ellátó háttér mellett – akár több száz főt mozgató szakértői hálózatként – korábban már létező, ám kibővített feladatkörrel működő intézmény.
II. Az Integrációs és Fejlesztéspolitikai Munkacsoport feladatai, tevékenységi köre
Az IFM e feladatot alapvetően a Nemzeti Fejlesztési Terv kidolgozásával párhuzamosan, azt segítve végzi. Emellett kutatói, elemzői, háttértanulmány-készítési tevékenysége kiterjed az európai integrációval kapcsolatos valamennyi stratégiai jelentőségű kérdéskörre, valamint eseti, aktuális problémákra.
Alapvető feladata tehát a magyar uniós tagság stratégiájának kidolgozása, szakmai tanácsadás és az integrációs célok sokoldalú hazai és külföldi kommunikálása.
Fentiek alapján a hálózat nagy önállósággal rendelkező munkacsoportok létesítését igényli azokon a területeken, amelyek a sikeres magyar EU-tagság, a Nemzeti Fejlesztési Terv prioritásai, valamint az EU várható alapvető reformjai szempontjából kulcsfontosságúak. Ezek – többek között – az alábbiak:
– versenyképesség erősítése,
– regionális politika és fejlesztés,
– humán erőforrások, oktatás, képzés,
– agrárgazdaság és vidékfejlesztés,
– fizikai infrastruktúra,
– innováció és tudásalapú társadalom,
– környezetvédelem,
– monetáris unió, közös pénz,
– nemzeti érdekek védelme, szuverenitás,
– szociálpolitika,
– döntéshozatali és intézményrendszeri reform,
– közös kül- és biztonságpolitika,
– bel- és igazságügyi együttműködés,
– az EU 2007–2013 közötti költségvetésének előkészítése.
III. Az Integrációs és Fejlesztéspolitikai Munkacsoport működésének keretei, formája
A II. pontban említett munkacsoportok egységes szemlélet alapján, előre meghatározott struktúrában – a szakmai-intellektuális önállóság csorbítása nélkül – dolgoznak. Valamennyi munkacsoport feladata az alábbiak elemzése és közvetítése (akár szakmai tanácsadás, akár társadalmi párbeszéd keretében):
– a magyar érdekek és elképzelések feltérképezése a taggá váláskor,
– az EU (és a tagállami) érdekek azonosítása,
– az EU-érdekekhez történő magyar igazodás vizsgálata (hatásmechanizmusokkal együtt),
– az adott kérdésben/területen az EU várható fejlődési iránya,
– a várható magyar fejlődési irány bemérése,
– eltérések esetén a politikai, gazdasági, társadalmi, kommunikációs teendők szükséges összehangolása, egyezőség (átfedés) esetén a Magyarország számára adódó pozitív multiplikátor hatások azonosítása,
– rendszeres kommunikációs fórumok működtetése.
Az IFM – annak stratégiai koordinációs szerepére tekintettel – a Miniszterelnöki Hivatalhoz kapcsolódó, alapvetően eseti megbízási szerződéses alapon működő szakértői hálózat.
A Munkacsoport, tevékenységének átláthatósága érdekében minden év március 31-éig tájékoztatót készít a Kormány számára előző évi tevékenységéről.
Egyúttal a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter útján a Kormány elé terjeszti a következő 12 hónapra szóló feladattervét havi ütemezésben, mely feladatterv kialakítását megelőzően a Munkacsoport a kormánymegbízott útján egyeztet az államigazgatási szereplőkkel.
A tervben nem szereplő, eseti feladatok soron kívüli elvégzését csak a miniszterelnök, valamint a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU-támogatások Hivatalát vezető kormánymegbízott jogosult határidő megállapítása, valamint a szükséges pénzügyi fedezet biztosítása mellett elrendelni.
1

Megjelent: Határozatok Tára 2002. évi 37. szám.

2

A határozatot az 1829/2018. (XII. 27.) Korm. határozat 2. pont 2.7. alpontja visszavonta 2018. december 28. napjával.

3

Az 1–4. pontot a 2241/2003. (X. 1.) Korm. határozat 1. pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 6. pontot a 2241/2003. (X. 1.) Korm. határozat 1. pontja hatályon kívül helyezte.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére