• Tartalom

23/2002. (IV. 10.) HM rendelet

23/2002. (IV. 10.) HM rendelet

a katonai toborzás rendjéről1

2012.12.26.

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) 287. §-ának l) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. §-ának g) pontjára, a toborzási rendszer kialakítására, feladataira, feltételrendszerére és eljárási rendjére az alábbi rendeletet adom ki:

A rendelet hatálya

1. §2 A rendelet hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a HM közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Magyar Honvédség (a továbbiakban: Honvédség) katonai szervezeteire, valamint e szerveknél szolgálatot teljesítő hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos állományú katonákra.

A katonai toborzás rendeltetése és szervezete

2. § (1)3 A katonai toborzás rendeltetése a Honvédség személyi állományának utánpótlása, amelynek feladatkörei:

a) a katonai oktatási intézmények beiskolázási igényeinek, valamint

b) a hivatásos állomány, szerződéses állomány, és az önkéntes tartalékos állomány utánpótlásának

biztosítása.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok végzésére a Honvédség a hadkiegészítés keretében katonai toborzó rendszert működtet.

3. § (1)4 A toborzás szakmai irányítását a Honvéd Vezérkar főnöke a toborzás központi irányító szerve útján látja el.

(2)5 A toborzás központi irányító szerve a Honvédség központi személyügyi szerve, végrehajtó szervei a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szervek, a Magyar Honvédség Honvédkórház Egészségügyi Hatósági és Haderővédelmi Igazgatóság Alkalmasságvizsgáló Intézete (a továbbiakban: Honvédkórház AVI), a Magyar Honvédség Altiszti Akadémia (a továbbiakban: MH AA), valamint a Honvédség katonai szervezetei.

(3)6 A toborzást a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv toborzó tisztjei, tiszthelyettesei fő feladatként végzik.

(4)7

(5)8 A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnál (a továbbiakban: KNBSZ) a toborzó tevékenységet a főigazgató saját hatáskörében szervezi. A szolgálat személyügyi szerve a toborzó tevékenységet – e rendelet rendelkezéseit is figyelembe véve – önállóan végzi.

4. §9

A Honvédség központi személyügyi szervének feladatai10

5. §11 A Honvédség központi személyügyi szerve a katonai toborzás szaktevékenységének keretében:

a) az illetékes Honvédségi szervekkel együttműködve szervezi a marketingkutatásokat, a munkaerő-piaci elemzéseket, meghatározza a célcsoportokat, azok elérésének lehetőségeit,

b)12 a részletes utánpótlási igények alapján, az éves beiskolázási terv figyelembevételével elkészíti a toborzás éves, valamint közép- és hosszú távú feladattervét,

c) felkészíti a toborzást végző állományt,

d) részt vesz a toborzási információs rendszer megtervezésében és működtetésében,

e) szervezi, irányítja az országos toborzó kampányokat, ellenőrzi és szükség szerint részt vesz a regionális toborzó kampányok végrehajtásában,

f) javaslatot készít a toborzáshoz kapcsolódó jogszabályok, utasítások kidolgozására, módosítására,

g) irányítja az alárendeltek szakmai munkáját,

h) a toborzási feladatok végrehajtása során együttműködik a Honvédség illetékes szerveivel,

i)13 kapcsolatot tart e témakörben a polgári közigazgatási szervekkel és civil szervezetekkel,

j) ellenőrzi a toborzásra vonatkozó jogszabályok és a belső utasítások érvényesülését,

k)14 ellenőrzi, elemzi, értékeli és összegzi a toborzó munka hatékonyságát, arról évente június 30-ig a Honvéd Vezérkar főnöke útján jelentést tesz a honvédelmi miniszternek,

l) évente értékelés és feladatkitűzés céljából értekezletet szervez a toborzást végrehajtó szervezetek számára,

m)15 megszervezi az érintett állomány alkalmassági vizsgálaton való részvételét,

n)16 évente október 31-ig elkészíti a szerződéses állomány katonai alapkiképzésének tervét, amelyet jóváhagyásra felterjeszt a Honvéd Vezérkar főnökének,

o)17 ellenőrzi, elemzi és értékeli a szerződéses állomány katonai alapkiképzésének végrehajtását.

A lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv feladatai18

6. §19 A toborzás központi irányító szervének intézkedése, valamint az országos, regionális és helyi rendezvények nyújtotta lehetőségek alapján a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv:

a) elkészíti éves tervét,

b) illetékességi területén végzi a 2. § (1) bekezdésében meghatározott szakmai feladatokat,

c) javaslatot tesz helyi (regionális) toborzó kampányok szervezésére, illetve részt vesz azok megvalósításában,

d) a toborzó információs rendszere segítségével folyamatosan kutatja a lehetséges célcsoportokat,

e)20 kapcsolatot tart a munkaügyi szervekkel, civil szervezetekkel, polgári oktatási intézményekkel, valamint marketing és média szervekkel,

f) együttműködik a katonai szervezetekkel, a katonai oktatási intézményekkel, saját állományából ideiglenes mobil toborzó csoportokat hozhat létre a toborzó kampányok végrehajtására,

g) évente január 10-éig és június 10-éig a toborzás központi irányító szerve részére jelentésben összegzi, elemzi, értékeli az illetékességi területén folyó toborzó munka eredményességét, teljesítményét, módszereit, tapasztalatait, valamint ezek alapján javaslatokat tesz hatékonyságnövelő módszerekre,

h)21

i) végzi a szolgálati viszony létesítésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott feladatokat,

j)22

k) végzi az önkéntes tartalékos szolgálatra történő jelentkeztetéssel kapcsolatos, jogszabályban rögzített feladatokat.

Az Honvédkórház AVI feladatai23

7. §24 Az Honvédkórház AVI évente május 30-ig tájékoztatja a Honvédség központi személyügyi szervét a hivatásos és szerződéses állomány utánpótlása érdekében végzett alkalmassági vizsgálatok eredményéről és tapasztalatairól.

A katonai szervezet feladatai

8. § (1) A toborzó tevékenység tervezése, szervezése és a toborzással kapcsolatos együttműködési feladatok körében a katonai szervezet

a)25

b)26 a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szervekkel együttműködve folyamatosan végzi a toborzást a szerződéses állomány körében a hivatásos állomány és az önkéntes tartalékos állomány utánpótlása érdekében,

c)27

d)28

e)29

f)30 folyamatosan tájékoztatja a Honvédség központi személyügyi szervét a feltöltetlen beosztásokról és az önkéntes tartalékos igényről.

(2) A szolgálati jogviszony létesítésével kapcsolatos eljárás keretében a katonai szervezet:

a)–b)31

c) a szolgálati viszony létesítéséhez lefolytatja az állományba vételi eljárás keretébe tartozó, jogszabályban meghatározott személyügyi szakfeladatokat,

d) a korábban hivatásos vagy szerződéses szolgálatot teljesített jelentkezők személyi anyaggyűjtőjét – az érintett nyilatkozata alapján – kikéri a Honvédség központi irattározására kijelölt szervétől,

e)32 a szolgálati viszony létesítése esetén az állományba vételi okmány megküldésével, elutasítás esetén a jelentkezési lap visszaküldésével és az elutasítás okának pontos megnevezésével a jelentkezővel kapcsolatos döntéséről tájékoztatja a lakóhely szerinti illetékes katonai igazgatási szervet,

f)33 az állományba vételi okmány és a beosztásba kinevezési parancs (határozat) egy példányát megküldi az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokságnak (a továbbiakban: MH HKNYP),

g)34 folyamatos kapcsolatot tart a Honvédség központi személyügyi szervével.

(3) A katonai szervezet a szolgálati jogviszony megszüntetésével kapcsolatos szakfeladatok körében:

a) a szerződéses katonát a szerződés idejének lejárta előtt 6 hónappal tájékoztatja a további szolgálatvállalási lehetőségekről,

b)35

Az MH AA feladatai36

8/A. §37 Az MH AA végrehajtja a szerződéses állomány katonai alapkiképzését.

A jelentkezők felvételével összefüggő eljárás

9. § (1)38 A hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos szolgálatra jelentkezővel – a KNBSZ kivételével – a jelentkezés helyétől függetlenül ki kell töltetni a Honvédség központi személyügyi szerve által kiadott jelentkezési lapot.

(2) A korábban hivatásos vagy szerződéses szolgálatot teljesítő jelentkezők személyi anyaggyűjtőjét – az önkéntes tartalékos szolgálatra jelentkezők kivételével – a tervezett szolgálati hely szerint állományilletékes parancsnok kérésére a Honvédség központi irattározására kijelölt szerve 8 munkanapon belül kiadja. A kérelemhez csatolni kell a jelentkezőnek az adatok kiadásához való hozzájáruló nyilatkozatát.

(3)39 Az MH HKNYP – a Honvédség központi pénzügyi szerve, a Honvédség központi személyügyi szerve és a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság között megkötött szolgáltatási szerződés alapján – a jelentkezőnek a kiképző bázisra, vagy a katonai szervezethez közvetlen bevonulás céljából történő megjelenésére a melléklet szerinti felhívás kibocsátásával intézkedik.

10. §40 A toborzó rendszer működtetéséhez szükséges költségvetési előirányzatokat a költségvetésben címzetten, önálló címrendkódon kell tervezni.

Hatálybalépés

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a katonai toborzás rendjéről szóló 29/2001. (HK 9.) HM utasítás hatályát veszti.

Melléklet a 23/2002. (IV. 10.) HM rendelethez41

FELHÍVÁS

Feladó:

 

 

 

 

 

FELHÍVÁS

 

 

AJÁNLOTT

 

 

 

Vonalkód helye

 

Név:

 

 

 

Szül. év:

 

 

 

 

 

Anyja neve:

 

 

 

........................................................... célból

 

Lakcím:

........... év ............................... hó ......... nap

 

 

..................................... órakor jelenjen meg

 

 

................................................................-on

 

□□□□

....................................................... cím alatt

 

 

Kelt: ............................................................

 

 

P. H.

 

 

 

Tudnivalók
a hátoldalon

...............................
parancsnok

 

 

 

LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES KATONAI IGAZGATÁSI SZERV

 

 

 

 

 

□□□□

 

 

A felhívás jegypénztárnál történő lebélyegeztetése után a megjelenési helyre díjmentesen utazhat:
– bármely menetrend szerinti személyszállító vonat 2. osztályán;

A kötelező ülőhely biztosítással közlekedő (pótdíjköteles IC) vonat, illetve magasabb kocsiosztály, a helyjegy ára (pótdíj) vagy a teljesáru kocsiosztály különbözeti díj készpénzben történő megfizetésével, saját költség terhére vehető igénybe.

Érvényes: ...................................................................................................................................................................................
és ....................................................... viszonylatban, egyszeri menettérti utazásra, a kiállítástól számított 30 napig.

Az utazás nem szakítható meg.

 

Az igénybe vett közlekedési vállalat bélyegzője:

 

Oda út:

P. H.

Vissza út:

P. H.

1

A rendeletet a 14/2017. (X. 18.) HM rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte 2017. október 19. napjával.

2

Az 1. § a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 1. §-ával megállapított, a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 2. § (1) bekezdése a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 3. § (1) bekezdése a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 3. § (2) bekezdése a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 1. §-ával megállapított, a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § a), b) és c) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 3. § (3) bekezdése a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja szerint módosított szöveg.

7

A 3. § (4) bekezdését a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

8

A 3. § (5) bekezdése a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 33. §-ával megállapított szöveg.

9

A 4. §-t és alcímét a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

10

Az 5. § előtti alcím a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

11

Az 5. § bevezető szövegrésze a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

12

Az 5. § b) pontja a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 2. §-ának (2) bekezdésével megállapított szöveg.

13

Az 5. § i) pontja a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § e) pontja szerint módosított szöveg.

14

Az 5. § k) pontja a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

Az 5. § m) pontját a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 2. §-ának (3) bekezdése iktatta a szövegbe.

16

Az 5. § n) pontját a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 2. § (2) bekezdése iktatta be.

17

Az 5. § o) pontját a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 2. § (2) bekezdése iktatta be.

18

A 6. §-t megelőző alcím a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja szerint módosított szöveg.

19

A 6. § nyitó szövegrésze a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 3. §-ával megállapított, a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja szerint módosított szöveg.

20

A 6. § e) pontja a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § e) pontja szerint módosított szöveg.

21

A 6. § h) pontját a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

22

A 6. § j) pontját a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

23

A 7. §-t megelőző alcím a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 3. §-ával megállapított, a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § f) pontja szerint módosított szöveg.

24

A 7. § a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 3. §-ával megállapított, a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § f) pontja szerint módosított szöveg.

25

A 8. § (1) bekezdésének a) pontját a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

26

A 8. § (1) bekezdésének b) pontja a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 6. §-ával megállapított, a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § g) pontja szerint módosított szöveg.

27

A 8. § (1) bekezdésének c) pontját a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

28

A 8. § (1) bekezdésének d) pontját a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 6. §-ának (1) bekezdése hatályon kívül helyezte.

29

A 8. § (1) bekezdésének e) pontját a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

30

A 8. § (1) bekezdésének f) pontja a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

31

A 8. § (2) bekezdésének a)–b) pontját a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 6. §-ának (1) bekezdése hatályon kívül helyezte.

32

A 8. § (2) bekezdés e) pontja a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § h) pontja szerint módosított szöveg.

33

A 8. § (2) bekezdés f) pontja a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § i) pontja szerint módosított szöveg.

34

A 8. § (2) bekezdésének g) pontja a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

35

A 8. § (3) bekezdésének b) pontját a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte.

36

A 8/A. §-t megelőző alcímet a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 4. §-a iktatta be, szövege a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § j) pontja szerint módosított szöveg.

37

A 8/A. §-t a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 4. §-a iktatta be, szövege a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § j) pontja szerint módosított szöveg.

39

A 9. § (3) bekezdése a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 34. §-ával megállapított szöveg. [A 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontjával elrendelt módosítás, amely szerint a „hadkiegészítő parancsnokság” szövegrész helyébe a „lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv” szöveg lép, nem vezethető át.][A 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § f) pontjával elrendelt módosítás, amely szerint a az „MH HEK AVI” szövegrész helyébe a „Honvédkórház AVI” szöveg lép, nem vezethető át.

40

A 10. § a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 7. §-ával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére