• Tartalom

28/2002. (HK I1.) HM utasítás

28/2002. (HK 11.) HM utasítás

a Honvédelmi Minisztérium és háttérintézményei, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezetei jogi és igazgatási szolgálatának tevékenységéről

2002.04.01.
A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 41. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel a jogtanácsosi tevékenységről szóló többször módosított 1983. évi 3. törvényerejű rendelet, valamint a Magyar Honvédség irányításának és felsőszintű vezetésének rendjéről szóló 2204/2001. (VIII. 8.) Korm. határozat rendelkezéseire is – a Honvédelmi Minisztérium és háttérintézményei, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezetei jogi és igazgatási szolgálatának rendeltetését és tevékenységének rendjét a következők szerint szabályozom:

A jogi és igazgatási szolgálat rendeltetése, fő feladatai

1. § (1) A Honvédelmi Minisztériumban, háttérintézményeinél és a Magyar Honvédségnél (a továbbiakban: Honvédség) – intézményesült formában – jogi és igazgatási szolgálat működik.

(2) A jogi és igazgatási szolgálat rendeltetése, hogy a jog eszközeivel segítse a Honvédség eredményes és törvényes működését, a szolgálati rend és fegyelem megteremtését és fenntartását, továbbá nyújtson segítséget a személyi állomány szolgálati viszonyból eredő jogainak érvényesítéséhez és kötelezettségeinek teljesítéséhez.

2. § (1) A jogi és igazgatási szolgálat:

a) közreműködik a személyi állomány jogait és kötelezettségeit megállapító, valamint a Honvédség és egyes szervezeteinek működésére vonatkozó jogszabályok és belső rendelkezések alkalmazásában;

b) részt vesz az általános érvényű (normatív tartalmú) intézkedések, határozatok, parancsok és egyéb döntések jogi szempontból történő előkészítésében, kidolgozásában és végrehajtásában;

c) közreműködik a Honvédelmi Minisztérium és háttérintézményei, valamint azok szervezetei, továbbá a Honvédség és egyes szervezetei jogait és kötelezettségeit érintő szerződések és megállapodások előkészítésében és megkötésében, valamint az ezen szerződésekből és megállapodásokból eredő igények érvényesítésében;

d) segíti a nemzetközi szerződésekből eredő katonai feladatok végrehajtását;

e) a külön jogszabályban meghatározottak szerint ellátja a Honvédség és egyes szervezeteinek jogi képviseletét;

f) részt vesz a kiképzés területén a jogi oktatással, a személyi állomány jogi továbbképzésével, valamint a jogi felvilágosítás szervezésével kapcsolatos feladatok végrehajtásában;

g) hadijogi tanácsadással segíti a katonai szervezet parancsnokát;

h) segítséget nyújt a parancsnoki joggyakorlat és fegyelmi jogkör törvényes gyakorlásához, részt vesz a fegyelmi (szabálysértési) ügyek döntésre történő előkészítésében, végzi a fegyelmi jogkör gyakorlásának elemzését;

i) a külön rendelkezésben meghatározottak szerint gyűjti, feldolgozza és elemzi a katonai szervezetek fegyelmi helyzetének értékeléséhez szükséges adatokat, a parancsnoksági szervek közreműködésével elkészíti a fegyelmi helyzet időszaki és átfogó értékelését;

j) állást foglal a kártérítési ügyek jogalapja, valamint a kárfelvételi eljárások szakszerűsége tárgyában;

k) a külön jogszabályban meghatározottak szerint ellátja a bűncselekmények parancsnoki nyomozásával kapcsolatos feladatokat;

1) részt vesz a szolgálati panaszok, panaszok és beadványok intézésében.

(2) A jogi és igazgatási szolgálat részére feladatkört csak a honvédelmi miniszter és a közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT) állapíthat meg.

A jogi és igazgatási szolgálat szervezete

3. § (1) A Honvédelmi Minisztériumban az Igazgatási és Közjogi Kodifikációs Főosztály (a továbbiakban: HM IKKF), a Nemzetközi Jogi Főosztály (a továbbiakban: HM NJF) és a Jogi Képviseleti Főosztály (a továbbiakban: HM JKF) látja el a jogi feladatokat. A Honvéd Vezérkar Személyügyi Csoportfőnökségen Fegyelmi Osztály (a továbbiakban: HVK SzüCsf FO) működik.

(2) Jogi és Igazgatási Osztály (Főnökség) működik a hadtest szintű szervezeteknél.

(3) Jogi és Igazgatási Alosztály működik az egységszintű szervezeteknél, illetve a 150 fő rendszeresített létszámot meghaladó Honvédelmi Minisztériumi hivataloknál és háttérintézményeknél.

(4) Jogi és Igazgatási Részleg működik:

a) az önálló zászlóaljnál és a (3) bekezdésben meghatározott létszámot el nem érő Honvédelmi Minisztériumi hivataloknál és háttérintézményeknél;

b) az intézetek parancsnokságán;

c) katonai tanintézeteknél.

(5) A Jogi és Igazgatási Osztály és a HVK SzüCsf FO 6–10 (fő)tiszttel, a Jogi és Igazgatási Alosztály 5–7 (fő)tiszttel, a Jogi és Igazgatási Részleg 3–6 (fő)tiszttel működik.

(6) Jogtanácsosok és jogi előadók működnek a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség hadrendjébe nem tartozó szervezeteknél.

4. § A jogi és igazgatási szolgálat személyi állományába tartoznak az igazgatási (fő)tisztek, a jogász (fő)tisztek, a hadijogász (fő)tisztek, a jogtanácsosok, a jogi előadók és a fegyelmi (fő)tisztek, valamint a kisegítő állomány.

A jogi és igazgatási szolgálat feladatai

5. § A HM IKKF feladatai:

a) a 6. § a) pontjában foglaltak kivételével véleményezi és az ügykör szerint illetékes szervekkel egyezteti a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség által megküldött jogszabály- és egyéb rendelkezés-tervezeteket;

b) segítséget nyújt a Honvédelmi Minisztérium és a Honvédség szervei vezetői által kiadásra tervezett általános érvényű (normatív tartalmú) rendelkezés-tervezetek kidolgozásához;

c) együttműködve a HM NJF-fel és a HM JKF-fel, jogi tanácsadással szolgál a minisztériumi szervek vezetői részére;

d) végzi a honvédelmi miniszter, a HM KÁT és a Honvéd Vezérkar Főnöke (a továbbiakban: HVKF) által kiadott általános érvényű (normatív tartalmú) rendelkezések időszakonkénti felülvizsgálatát és gépi nyilvántartását;

e) irányítja a honvédség jogi és igazgatási szolgálatát, tervezi szakmai továbbképzésüket;

f) ellátja a katonai büntetés-végrehajtási intézet igazgatási szolgálatának szakmai irányítását;

g) ügykörükben együttműködve a HM NJF-fel és a HM JKF-fel, meghatározza a Magyar Honvédség alárendeltségében lévő katonai szervezeteknél a jogi oktatás és továbbképzés követelményeit;

h) részt vesz a panaszügyek kivizsgálásában, ellátja a Honvédség szervezeteinél a beadványok (panaszok és közérdekű bejelentések) intézése feletti szakfelügyeletet, összegzi az ügyintézés tapasztalatait;

i) a 6. § g) pontjában foglaltak kivételével véleményezi, illetve javaslatot tesz a jogi és igazgatási szolgálathoz történő kinevezésre, áthelyezésre, felmentésre, továbbá kezdeményezi a feladat ellátására alkalmatlan személyek más beosztásba helyezését az illetékes parancsnok felé;

j) a honvédelmi miniszter és a HM KÁT részére javaslatot tesz a jogi és igazgatási szolgálat fejlesztésére és technikai korszerűsítésére;

k) végzi az igazgatási (fő)tisztek (jogtanácsosok, jogi előadók) tevékenységének szakmai irányítását, szakmai továbbképzésük tervezését és elkészíti az állományviszonyukat érintő személyügyi kérdésekkel kapcsolatos szakmai véleményeket.

l) jogi szempontból véleményezi a HVKF hatáskörébe tartozó károk leírására felterjesztett kérelmeket.

6. § A HM NJF feladatai:

a) véleményezi és az ügykör szerint illetékes szervekkel egyezteti a Honvédelmi Minisztérium és a Honvédség által megküldött nemzetközi tárgyú jogszabály- és egyéb rendelkezés-tervezeteket;

b) közreműködik a Honvédelmi Minisztérium nemzetközi megállapodásainak, valamint a Honvédség nemzetközi végrehajtási megállapodásainak előkészítésében, megkötésében, valamint ezen megállapodásokból eredő igények érvényesítésében;

c) segítséget nyújt a Honvédelmi Minisztérium és a Honvédség szervei vezetői által kiadásra tervezett általános érvényű nemzetközi tárgyú (normatív tartalmú) rendelkezés-tervezetek kidolgozásához;

d) segítséget nyújt a nemzetközi szerződésekből eredő katonai feladatok végrehajtásához kapcsolódó jogi kérdések megoldásában;

e) ügykörében jogi tanácsadást végez a Honvédelmi Minisztérium és a Honvédség vezetői számára;

f) együttműködve a HM IKKF-fel, irányítja a hadijogászok képzését, tervezi szakmai továbbképzésüket;

g) előkészíti a nemzetközi tárgyú jogszabályok és egyéb rendelkezések tervezetét;

h) véleményezi, illetve javaslatot tesz a jogi és igazgatási szolgálat állományából külföldi feladatteljesítés céljából történő kinevezésre, áthelyezésre, felmentésre, továbbá kezdeményezi a feladat ellátására alkalmatlan személyek más beosztásba helyezését az illetékes parancsnok felé;

i) végzi a külföldi fegyveres erő tagja által Magyarországon, illetve a magyar fegyveres erő tagja által külföldön, hivatalos tartózkodása ideje alatt okozott károk kivizsgálását, rendezését, illetve ezekkel kapcsolatban az illetékes külföldi szervekkel kapcsolatot tart fenn.

7. § A HM JKF feladatai:

a) ellátja valamennyi Honvédelmi Minisztériumi és honvédségi szerv jogi képviseletét a Legfelsőbb Bíróság előtt, kivéve a nem katasztrófavédelmi célú területfelhasználási és telekátalakítási engedélyezési eljárásban, továbbá a kisajátítási, építési-beruházási, elhelyezési, a lakásügyekkel és az ingatlanokkal kapcsolatos jogvitákban;

b) közreműködik a Honvédelmi Minisztérium és háttérintézménye valamint a Honvédség és egyes szervezetei jogait és kötelezettségeit érintő szerződések előkészítésében és megkötésében, valamint az ezen szerződésekből eredő igények érvényesítésében;

c) ügykörében jogi tanácsadást végez a HVKF és helyettese, eseti jelleggel a Magyar Honvédség más vezetői számára;

d) közreműködik a gazdasági tárgyú jogszabály- és egyéb rendelkezés-tervezetek előkészítésében;

e) a külön jogszabályban meghatározottak szerint ellátja a Honvédelmi Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium szervezeteinek és a Honvédség szervezeteinek jogi képviseletét.

8. § A HVK SzüCsf FO feladatai:

a) végzi a parancsnoki fegyelmi jogkör gyakorlása feletti felügyeletet, véleményezi a HVKF hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyeket, részt vesz az általa elrendelt fegyelmi vizsgálatokban;

b) a külön rendelkezésben meghatározottak szerint folyamatosan végzi a katonai fegyelem átfogó és időszaki elemzését, előkészíti a Magyar Honvédség fegyelmi helyzetének éves értékelését és minősítését;

c) előkészíti és kiadja a negyedéves tájékoztatókat, összeállítja a fegyelmi elemzés és statisztika évkönyvét;

d) igény szerinti elemzéseket dolgoz ki a Magyar Honvédség Katonai Tanácsa részére;

e) részt vesz a fegyelemsértések, szabálysértések, bűncselekmények okainak feltárásában;

f) a Magyar Honvédség szintű fegyelmi értekezletet megszervezi, megrendezi;

g) a katonai fegyelem erősítése érdekében belső rendelkezések, intézkedések kiadását kezdeményezi, illetőleg kidolgozza a fegyelmi helyzettel összefüggő témavizsgálatokat, célellenőrzéseket hajt végre;

h) működteti a számítógépes fegyelmi információs rendszert és adatokat szolgáltat a miniszter, HM KÁT, HVKF és helyettese részére;

i) javaslattal él a fegyelmi (fő)tisztek kinevezése, áthelyezése, felmentése, más beosztásba helyezése tekintetében a HM IKKF felé.

9. § A jogi és igazgatási szolgálat 3. § (2)–(6) bekezdésekben meghatározott szervei

a) ellátják a 2. § (1) bekezdésben foglalt feladatokat;

b) segítik a megbízott nyomozótiszteket;

c) a hatáskörükbe tartozó ügyekben ellátják a zászlóalj (osztály) képviseletét;

d) felügyelik, illetve segítik a fegyelmi elemzéssel megbízott (fő)tiszteket.

A jogi és igazgatási szolgálat irányítása

10. § (1) A jogi és igazgatási szolgálat irányítása a katonai szervezetek alá- és fölérendeltségi rendszerében valósul meg.

(2) A jogi és igazgatási szolgálat közvetlenül a katonai szervezet parancsnokának (vezetőjének) van alárendelve, tevékenységét a parancsnok vezeti.

(3) A jogi és igazgatási szolgálat szakmai irányítását az elöljáró katonai szervezet jogi és igazgatási szerve, illetve a HM IKKF végzi.

11. § (1) A HM IKKF, illetve ügykörében a HM NJF és a HM JKF a szakmai irányítás keretében a jogi és igazgatási szolgálat szakszerű működésének elősegítése érdekében különösen az alábbi feladatokat látja el:

– helyszíni ellenőrzést (szakellenőrzést) végez és annak eredményéhez képest intézkedést, szükség esetén felelősségre vonást kezdeményez;

– a helyszíni ellenőrzésről (szakellenőrzésről) jelentést készít a honvédelmi miniszter részére;

– intézkedések, ajánlások, irányelvek és utasítások kiadását kezdeményezi a honvédelmi miniszternél;

– értekezleteket, továbbképzéseket szervez.

(2) A HM IKKF törvényességi ellenőrzést végez a külön utasításban meghatározottak szerint. A törvényességi ellenőrzés keretében különösen az alábbi feladatokat látja el:

– rendszeresen ellenőrzi a Honvédelmi Minisztérium hivatalainak és háttérintézményeinek, a Magyar Honvédség szervezeteinek, parancsnokságainak törvényes működését, a parancsnoki joggyakorlatot, a jogszabályi rendelkezések Honvédségen belüli betartását;

– jogszabálysértő gyakorlat észlelése esetén – a kifogásolt intézkedések pontos megjelölésével – a jogszabálysértőt felhívja a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére;

– abban az esetben, ha a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére felhívott szervezet parancsnoka (vezetője) nem intézkedett a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére, a honvédelmi miniszternél intézkedést kezdeményez;

– jogszabálysértő intézkedés vagy egyedi ügyben hozott jogszabálysértő döntés észlelése esetén a honvédelmi miniszternél kezdeményezi a kifogásolt intézkedés, vagy döntés megváltoztatását vagy megsemmisítését.

12. § A 3. § (2) bekezdésében meghatározott Jogi és Igazgatási Osztály szakmai irányító feladatot lát el a parancsnokság alárendeltségében levő katonai szervezetek jogi és igazgatási szolgálatai, a HVK SzüCsf FO a fegyelmi szakterület tekintetében. Ennek keretében:

– helyszíni ellenőrzést (szakellenőrzést) végez és annak eredményéhez képest intézkedést, szükség esetén felelősségre vonást kezdeményez;

– a helyszíni ellenőrzésről (szakellenőrzésről) jelentést készít a parancsnoka – a HVK SzüCsf FO, a HVK SzüCsf – és az ellenőrzött katonai szervezet parancsnoka részére, tájékoztatja a HM IKKF-et;

– a HM IKKF által jóváhagyott terv szerint értekezleteket, továbbképzéseket szervez.

13. § (1) A jogi és igazgatási szolgálat feladatai maradéktalan végrehajtásához a parancsnokok és szakmai elöljárók (felettesek) a szükséges mértékű tájékoztatást kötelesek megadni.

(2) A jogi és igazgatási szolgálat vezetője rendszeresen részt vesz a parancsnoki értekezleteken.

(3) A jogi és igazgatási szolgálat vezetője – a parancsnok (vezető) rendelkezése szerint – rendszeresen beszámol a szolgálat által végzett feladatokról és a szakmai irányításuk alatt álló szervezetek tevékenységéről.

14. § (1) A jogi és igazgatási szolgálat tevékenységét – a szervezet parancsnoka (vezetője) által jóváhagyott – éves munkaterv alapján végzi.

(2) A 3. § (2) bekezdésében meghatározott Jogi és Igazgatási Osztály és a HVK SzüCsf FO a tevékenységét – a szervezet parancsnoka által jóváhagyott – éves munka- és ellenőrzési terv alapján végzi. A 3. § (2) bekezdésében meghatározott Jogi és Igazgatási Osztály és a HVK SzüCsf FO az éves munka- és ellenőrzési tervet előzetesen egyezteti a HM IKKF-fel.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell a parancsnok – szolgálati ágra vonatkozó – és a szakmai szervek által meghatározott feladatokat.

(4) A munka- és ellenőrzési tervnek tartalmaznia kell a (3) bekezdésen kívül az ellenőrzendő katonai szervezetek megnevezését, az ellenőrzés főbb szempontjait és az ellenőrzés időpontját.

A szolgálati beosztás ellátásának feltételei

15. § (1) A jogi és igazgatási szolgálat szakbeosztásaiban csak jogi egyetemi végzettségű – kivételesen a fegyelmi elemző (fő)tisztek esetében államigazgatási vagy rendőrtiszti főiskolai végzettségű – személlyel létesíthető hivatásos szolgálati, közszolgálati, illetve közalkalmazotti jogviszony.

(2) A jogi és igazgatási szolgálat jogi egyetemi végzettséggel rendelkező tagja egyetemi tanulmányainak befejezését követő öt éven belül jogi szakvizsgát köteles tenni.

(3) Magasabb beosztásba helyezésnél a jogi szakvizsgával rendelkező jogászt előnyben kell részesíteni.

16. § A jogi és igazgatási szolgálat működéséhez szükséges személyi és dologi feltételeket az állományilletékes parancsnok (vezető) biztosítja.

17. § Ez az utasítás 2002. április hó l. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a Magyar Honvédség jogi és igazgatási szolgálatának tevékenységéről szóló 61/1996. (HK. 24.) HM utasítás hatályát veszti.


Dr. Szabó János s. k.,

honvédelmi miniszter

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére