• Tartalom

38/2002. (HK 14.) HM utasítás

38/2002. (HK 14.) HM utasítás

a honvédelmi tárca komplex ellenőrzési rendjéről*

2002.05.15.

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény (továbbiakban: Hvt.) 10. § g) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel a Hvt. 41. § (2) bekezdés I) pontjára – a honvédelmi tárca komplex ellenőrzési rendjéről az alábbi utasítást adom ki:

Az utasítás hatálya

1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (továbbiakban: HM), a HM hivatalaira és háttérintézményeire, a honvédelmi miniszter (továbbiakban: miniszter) közvetlen irányítása, felügyelete alá tartozó szervekre, a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (továbbiakban együtt: honvédelmi szervek).

A Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatal, a Magyar Köztársaság Katonai Felderítő Hivatal, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem és a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal esetében jelen utasítást csak az adott szervezet működését meghatározó jogszabályok figyelembevételével lehet alkalmazni.

AZ ELLENŐRZÉS ALAPELVEI

2. § (1) Az ellenőrzés az irányítás és a vezetés szerves része, amely a célkitűzések, a feladatok és az elért eredmények, valamint az irányított és vezetett honvédelmi szervek működésére előírt szabályok és a gyakorlati megvalósítás helyzetének felmérésére, összehasonlítására szolgál.

(2) A honvédelmi tárcánál végrehajtott ellenőrzéseknek a HM vezetése részére rendszeres, objektív információkat kell biztosítani az alaprendeltetés szerinti honvédelmi feladatok teljesítésének helyzetéről, a honvédelmi szervek állapotáról.

(3) A miniszter a HM vezetői és a minisztériumi szervek útján ellenőrzi a honvédelmi szerveknél az Alkotmányban, a Hvt.-ben, más jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározott feladatok végrehajtását, valamint a belső rendelkezések jogszerűségét és azok érvényesülését.

(4) A HM társaságok ellenőrzési rendjét a vonatkozó hatályos törvények és más jogszabályok szabályozzák.


3. § Az ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények:

a) tárja fel az ellenőrzött terület, vagy az ellenőrzés tárgyának objektív megítéléséhez szükséges tényeket, az ok-okozati összefüggéseket, a befolyásoló körülményeket, tényezőket;

b) állapítsa meg az eredményeket, tárja fel a mulasztásokat, az azokat kiváltó okokat, határozza meg a felelős személyeket;

c) szilárdítsa a törvényességet, biztosítsa a kincstári vagyon védelmét;

d) legyen rendszeres, szakszerű, következetes, megelőző és szükség szerint váratlan, időben derítse fel a hibákat;

e) fejlessze a kölcsönös bizalmat, a feladat végrehajtásáért érzett személyes felelősséget;

f) adjon szakmai iránymutatást a feltárt hiányosságok kiküszöbölésére.

4. § Az ellenőrzést az irányítás (szakmai irányítás) és a vezetés rendszerében kell megvalósítani.

5. § Az ellenőrzés alapvetően a közvetlen szolgálati és szakmai alárendeltek tevékenységére irányul és csak indokolt mértékben terjed ki a vezetés alsóbb szintjeire, a közbeeső szervek munkájára.

AZ ELLENŐRZÉS RENDSZERE

Az ellenőrzés területei

6. § (1) A törvényességi felügyeleti ellenőrzés, amely kiterjed a honvédelmi szervek belső szabályozási, jogalkalmazási és igazgatási tevékenységére, ezen belül kiemelten: a fegyelmi eljárás, káreljárás, a jogi és természetes személyekkel kötött polgári jogi szerződések, panaszok és beadványok elbírálásának gyakorlatára. A törvényességi felügyeleti ellenőrzés rendjét a jogszabályok és az azokkal összhangban kiadott HM utasítás1. állapítja meg.

(2) A honvédelmi szervek rendeltetésével összefüggő ellenőrzés, amely kiterjed az alaprendeltetési feladatok végrehajtására való alkalmasságra, ezen belül a honvédelmi szervezet tevékenységi körének megfelelően kiemelten:

a) a vezetés szervezettségére és színvonalára;

b) a készenlét fenntartásának és fokozásának helyzetére;

c) a parancsnokok és törzsek felkészítésére;

d) a csapatok kiképzésére;

e) a fegyverzet, a harci-technikai eszközök hadrafoghatóságára;

f) a beosztásokra vagy munkakörökre előírt képzettségre;

g) a feladatellátásra való felkészültségre;

h) a szükséges eszközök meglétére, állapotára;

i) a harci-technikai fejlesztés helyzetére;

j) az oktatás, a képzés helyzetére;

k) a humán feladatok végzésére;

l) az állomány szolgálati, élet- és munkakörülményeire;

m) a vagyonbiztonságra;

n) a munka- és környezetbiztonságra, valamint tűzvédelemre.

(3) Költségvetési (gazdasági-pénzügyi) ellenőrzés, amely kiterjed a költségvetési előirányzatok gazdaságos, takarékos és szabályszerű felhasználására, a vagyonkezelés rendeltetésszerűségére és hatékonyságára, a központi és az intézményi költségvetési bevételek jogszerű kezelésére, továbbá a számviteli és bizonylati rend betartására, ezen belül kiemelten: a humán erőforrás-gazdálkodásra, az ingatlangazdálkodásra, a logisztikai gazdálkodásra, a pénzügyi és számviteli biztosításra, a közbeszerzési feladatok, a programok és célfeladatok, a nemzetközi segélyek és támogatások megvalósítására, az államháztartáson kívüli szerveknek juttatott támogatások szabályszerű felhasználására. A költség-vetési ellenőrzések rendjét a hatályos jogszabályok és az azokkal összhangban kiadott HM utasítások2, illetve egyéb belső rendelkezések3. állapítják meg.

Az ellenőrzési rendszer felépítése

7. § A honvédelmi tárca ellenőrzési rendszere a fejezeti felügyeleti ellenőrzésekre, az elöljárói felügyeleti ellenőrzésekre, továbbá a belső ellenőrzésekre tagozódik.

A fejezeti felügyeleti ellenőrzés

8. § (1) A fejezeti felügyeleti ellenőrzés körébe a jogszabály alapján a miniszter jogkörébe utalt, az általa elrendelt ellenőrzések tartoznak.

(2) A fejezeti felügyeleti ellenőrzés a törvényességi, az alaprendeltetéssel összefüggő, valamint a költségvetési területeken önállóan, külön-külön, vagy egyidejűleg mindegyik területre kiterjedően kerül végrehajtásra.

(3) A fejezeti felügyeleti ellenőrzés, az ellenőrzés területeit illetően, a miniszter által kijelölt, átruházott hatáskörben eljáró vezető irányításával kerül végrehajtásra, az arra rendelt szervezet, illetve kijelölt bizottság állományával.

Az elöljárói felügyeleti ellenőrzés

9. § (1) Az elöljárói felügyeleti ellenőrzés a szolgálati elöljáró szolgálati, illetve a szakmai elöljáró szakterületi szolgálati kötelmeiből adódó kötelezettség az alárendeltek, a szakirányítási körbe tartozók irányába.

(2) A parancsnoki elöljárói felügyeleti ellenőrzést az elöljáró vezető, parancsnok a szolgálati kötelmeiből adódó kötelezettsége alapján rendeli el az alárendelt honvédelmi szerveknél, amelyet személyesen vagy kijelölt bizottság útján végez.

(3) Az elöljárói felügyeleti szakellenőrzést a szakmai elöljáró vezető, parancsnok a szakterületi szolgálati kötelmeiből adódó kötelezettsége alapján rendeli el a honvédelmi szerveknél a szakirányítási körébe tartozó szakterületet érintően, amelyet személyesen vagy kijelölt bizottság útján végez.

A belső ellenőrzés

10. § (1) A belső ellenőrzés megszervezése és működtetése valamennyi vezető, parancsnok kötelessége és felelőssége a vezetése alatt álló honvédelmi szervnél.

(2) A belső ellenőrzést a vezetői, a munkafolyamatba épített és a függetlenített belső ellenőrzés alkalmazása útján a vonatkozó jogszabályok, fejezeti szintű, illetve elöljárói belső rendelkezések előírásainak figyelembevételével, valamint a helyi viszonyokra tekintettel kell megszervezni és működtetni.

(3) A belső ellenőrzés keretében

a) a vezetői ellenőrzés a vezetők tevékenységének részeként folyamatosan;

b) a munkafolyamatba épített ellenőrzés az egyes munkafázisokhoz kapcsolódóan kijelölt ellenőrzési pontok előírt feladatának teljesítésével folyamatosan;

c) a függetlenített belső ellenőrzés a tevékenységi köröket végzőktől független személy alkalmazása, vagy helyi bizottság kijelölése útján, meghatározott feladatok időszerű végzésével valósul meg.

((4) A belső ellenőrzésnek olyan rendszerességgel kell átfognia a honvédelmi szerv tevékenységét, hogy képes legyen időben jelezni a tevékenység megvalósítása során az előírt szabályoktól, követelményektől való eltérést, valamint a külső környezetben bekövetkező változásokra szükséges reagálást, biztosítva az éves tevékenység értékelését.

Az ellenőrzés típusai

11. § (1) A felügyeleti ellenőrzés lehet: komplex ellenőrzés, átfogó ellenőrzés, témavizsgálat, célellenőrzés és utóellenőrzés.

a) A komplex ellenőrzés a miniszter hatáskörében a minden ellenőrzési területre kiterjedően elrendelt ellenőrzés.

b) Az átfogó ellenőrzés az adott honvédelmi szerv, vagy valamely szakterület egy, vagy több vezetési szintet érintő tevékenységének egészére terjed ki, az adott időszakra meghatározott követelmények, illetve az alaprendeltetésnek való megfelelés érdekében végzett összes tevékenységet vizsgálja.

c) A témavizsgálat az egyes alapvető rendelkezések érvényesülésének, a kialakult helyzetnek, állapotnak egy időben több honvédelmi szervnél történő vizsgálatára, elemzésére, elsősorban a jelentősebb feladatok gyakorlati végrehajtásában jelentkező tendenciák megismerésére, a kedvezőtlen jelenségek okainak feltárására terjed ki.

d) A célellenőrzés egy honvédelmi szervnél az előírások betartására, a részfeladatok gyakorlati végrehajtásának felmérésére, konkrét eset, esemény körülményeinek kivizsgálására irányul.

e) Az utóellenőrzés a korábbi ellenőrzés során feltárt hiányosságok felszámolására megszabott feladatok teljesítésének szükség szerinti felmérésére irányul.

(2) Az ellenőrzés az elrendelő rendelkezése szerint, annak céljától és tartalmától függően lehet előre bejelentett, vagy váratlan. Az előzetes bejelentést akkor nem kell megtenni, ha az meghiúsítaná az ellenőrzés eredményes lefolytatását.

(3) Az ellenőrzés a tevékenység megvalósításához képest lehet:

a) előzetes, amely a tevékenység végrehajtását megelőzően, alapvetően a döntés-előkészítés megalapozása, a megkívánt eredmény biztosítása érdekében kerül elrendelésre;

b) egyidejű, amely a tevékenység végrehajtásával párhuzamos, annak megfigyelését, mérését, értékelését, a szükséges korrekciók előkészítését szolgálja;

c) utólagos, amely a tevékenység végrehajtását követően kerül teljesítésre, a végrehajtás értékelését, a tapasztalt hiányosságok ismétlődésének elkerülését célzó vezetői intézkedések meghozatalát szolgálja.

Az ellenőrzések gyakorisága

12. § (1) A miniszter hatáskörébe tartozó fejezeti felügyeleti komplex ellenőrzés 5–6 évente kerül végrehajtásra a HM hivatalok, háttérintézmények, a HM közvetlen irányítása, felügyelete alá tartozó szervek, továbbá a Magyar Honvédség Szárazföldi Parancsnokság (MH SZFP), a Magyar Honvédség Légierő Parancsnokság (MH LEP), a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Logisztikai Támogató Parancsnokság (MH ÖLTP), (továbbiakban: az MH középszintű vezető szervei), illetve a Magyar Honvédség Budapesti Helyőrségparancsnokság (továbbiakban: MH BHP), a Magyar Honvédség Hadkiegészítő és Kiképző Parancsnokság (továbbiakban: MH HKP), a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Hadműveleti Központ (továbbiakban: MH ÖHK) tekintetében. A fejezeti felügyeleti komplex ellenőrzés keretében, az elöljárói tevékenység értékelésének kellő megalapozása érdekében, a vizsgált szervezet elrendelés szerint kijelölt alárendeltjeinél átfogó, téma-, illetve célvizsgálat kerül végrehajtásra.

(2) A HM illetékes vezetői, az MH középszintű vezető szervei és az MH BHP, MH HKP, MH ÖHK parancsnokai átfogó parancsnoki elöljárói felügyeleti ellenőrzést 2–3 évente hajtanak végre az irányítási körükbe tartozó, illetve az alárendelt honvédelmi szerveknél. Kivételt képeznek ez alól azon honvédelmi szervek, amelyek ezen időszakban magasabb szintű átfogó ellenőrzésben részesültek.

(3) A HM és az MH szakterületi vezetői, főnökei átfogó elöljárói felügyeleti szakellenőrzést 2–3 évente hajtanak végre. Kivételt képeznek ez alól azon honvédelmi szervek szakterületei, amelyek ezen időszakban magasabb szintű ellenőrzésben részesültek.

(4) Az elöljárói felügyeleti ellenőrzések körében témavizsgálatot és célellenőrzést a területtől függően a vonatkozó jogszabályokban, fejezeti szintű, illetve elöljárói belső rendelkezésben meghatározott gyakorisággal, illetve szükség szerint kell végrehajtani.

(5) Az “M” szervezetek felmérése 3 évente az elöljárói felügyeleti ellenőrzések keretében történik.

Az ellenőrzések alapvető módszerei

13. § Az ellenőrzések végrehajtásakor – annak jellegétől és tartalmától függően – külön-külön, vagy együttesen alkalmazható főbb módszerek a következők:

a) jelentés, adatszolgáltatás bekérése, a szolgáltatott információk tesztelése;

b) helyszíni vizsgálat (szemle), beszámoltatás, meghallgatás;

c) tervek, beszámolók, jelentések, szerződések, egyéb okmányok és nyilvántartások tanulmányozása, számviteli és statisztikai adatok elemzése, értékelése;

d) tevékenységi folyamatok és rendszerek szabályzatainak elemzése, értékelése, működésének megfigyelése, tesztelése;

e) személyek kikérdezése, vizsgáztatása szóban, írásban;

f) technikai eszközök működőképességének felmérése;

g) eszközök, anyagok, pénztári készletek teljes, vagy részleges leltározása;

h) leltározás, kísérlet, mintavételes vizsgálat;

i) számítástechnikai és informatikai teszt;

j) ellenőrző gyakorlatok, lövészetek végrehajtása.

AZ ELLENŐRZÉSEK TERVEZÉSÉNEK, ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK ÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK RENDJE

Az ellenőrzések tervezésének rendje

14. § (1) Az ellenőrzések tervezése a HM részéről 1+2+2 év, illetve éves szinten történik.

(2) A HM 1+2+2 éves stratégiai ellenőrzési terve a fejezeti felügyeleti ellenőrzésekre terjed ki, azon belül külön csoportban kerülnek meghatározásra a fejezeti felügyeleti komplex ellenőrzések, valamint a fejezeti felügyeleti átfogó törvényességi, illetve költségvetési ellenőrzések. A HM stratégiai ellenőrzési tervét évente a gördülő tervezés módszerével a következő öt évet átfogóan kell aktualizálni.

(3) A HM éves ellenőrzési terve határozza meg az év során elrendelésre kerülő fejezeti felügyeleti ellenőrzéseket, a HM szervek által végrehajtásra kerülő elöljárói felügyeleti ellenőrzéseket, valamint a HM szervek belső ellenőrzési feladatait. A terv önálló fejezetekben tartalmazza:

a) a fejezeti felügyeleti komplex ellenőrzéseket;

b) az átfogó ellenőrzéseket, ezen belül:

ba) a fejezeti felügyeleti átfogó törvényességi ellenőrzéseket;

bb) a fejezeti felügyeleti átfogó költségvetési ellenőrzéseket;

bc) a parancsnoki elöljárói felügyeleti átfogó ellenőrzéseket;

bd) az elöljárói felügyeleti átfogó szakellenőrzéseket;

c) a témavizsgálatokat, ezen belül:

ca) a fejezeti felügyeleti törvényességi témavizsgálatokat;

cb) a fejezeti felügyeleti költségvetési témavizsgálatokat;

cc) a parancsnoki elöljárói felügyeleti témavizsgálatokat;

cd) az elöljárói felügyeleti szakmai témavizsgálatokat;

d) a célellenőrzéseket, ezen belül:

da) a fejezeti felügyeleti törvényességi célellenőrzéseket;

db) a fejezeti felügyeleti költségvetési célellenőrzéseket;

dc) a parancsnoki elöljárói felügyeleti célellenőrzéseket;

dd) az elöljárói felügyeleti szakmai célellenőrzéseket;

e) az utóellenőrzéseket, ezen belül;

ea) a fejezeti felügyeleti törvényességi utóellenőrzéseket;

eb) a fejezeti felügyeleti költségvetési utóellenőrzéseket;

ec) a parancsnoki elöljárói felügyeleti utóellenőrzéseket;

ed) az elöljárói felügyeleti szakmai utóellenőrzéseket;

f) a HM belső ellenőrzéseit, ezen belül:

fa) a vezetői ellenőrzéseket;

fb) a munkafolyamatba épített, a határidőhöz kötött ellenőrzési feladatokat;

fc) a függetlenített belső ellenőrzéseket.

(4) A tervben megjelölésre kerül az ellenőrzés vezetéséért felelős HM szerv vezetője, az ellenőrzésben közreműködő, illetve az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szerv(ek).

(5) A HM ellenőrzési terv összeállítását a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály koordinálja az érintett szervek vezetőinek javaslatai alapján. Ennek keretében gondoskodik az MH középszintű vezető szervei, az MH BHP, az MH HKP, az MH ÖHK ellenőrzési javaslatainak a HM ellenőrzési javaslatokhoz történő igazításáról. Az egyes területek ellenőrzéseinek tervezéséért felelős szervek az éves ellenőrzési tervjavaslataikat a tárgyévet megelőző év október 31-ig a HM Tervezési és Koordinációs Főosztályra küldjék meg.

(6) A fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzések tervezésének koordinálását a vonatkozó jogszabályi4. előírások alapján a HM Költségvetési és Munkabiztonsági Ellenőrzési Hivatal főigazgatója szervezi úgy, hogy a HM ellenőrzési terv koordinációjához a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzési javaslat a bevonásra kerülő szervezetekkel egyeztetve rendelkezésre álljon.

(7) Az ellenőrzések koordinálásánál alapvető szempontként kell figyelembe venni, hogy a fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzések jogszabályban5. előírt gyakoriságú megvalósítása elsődleges kötelezettség, amelyet a más típusú ellenőrzések nem váltanak ki.

(8) A HM éves és stratégiai ellenőrzési terveit a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály a HM Igazgatási és Közjogi Kodifikációs Főosztállyal, a HM Költségvetési és Munkabiztonsági Ellenőrzési Hivatallal, valamint a HM HVK Vezetési Csoportfőnökséggel együttműködve készíti elő, és a HVKF egyetértését követően a közigazgatási államtitkár terjeszti a miniszter elé jóváhagyásra a tárgyévet megelőző év december 15-éig.

15. § (1) A HM KPSZH, az MH középszintű vezető szervezetei, az MH BHP, az MH HKP, az MH ÖHK részéről 1+2 év, illetve éves szinten történik az ellenőrzések tervezése.

(2) A HM KPSZH, az MH középszintű vezető szervezetei, az MH BHP, az MH HKP, az MH ÖHK 1+2 éves stratégiai ellenőrzési terve az elöljárói felügyeleti átfogó ellenőrzésekre terjed ki, azon belül külön csoportban kerülnek meghatározásra a parancsnoki elöljárói felügyeleti ellenőrzések, valamint az elöljárói felügyeleti szakellenőrzések. A tervben szerepeltetni kell a HM stratégiai ellenőrzési tervéből az érintett szervezetre, illetve az alárendeltjeire vonatkozó ellenőrzéseket. Az 1+2 éves stratégiai tervet évente a gördülő tervezés módszerével a következő három évet átfogóan kell aktualizálni, figyelemmel a HM stratégiai tervében szereplő ellenőrzésekre.

(3) A HM KPSZH, az MH középszintű vezető szervezetei, az MH BHP, az MH HKP, az MH ÖHK éves ellenőrzési terve állapítja meg az év során az érintett szerv által az alárendeltek körében elrendelésre kerülő parancsnoki elöljárói felügyeleti ellenőrzéseket, az elöljárói felügyeleti szakellenőrzéseket, valamint az érintett szerv belső ellenőrzési feladatait. A tervben szerepeltetni kell a HM éves ellenőrzési tervéből az érintett szervezetre, illetve alárendeltjeire vonatkozó ellenőrzéseket. A terv önálló fejezetekben tartalmazza:

a) a 14. §. (3) bekezdés a–f) pontjai szerint az érintett szervezetnél, illetve alárendeltjeinél végrehajtásra kerülő ellenőrzéseket;

b) az átfogó ellenőrzéseket, ezen belül:

ba) a parancsnoki elöljárói felügyeleti átfogó ellenőrzéseket;

bb) az elöljárói felügyeleti átfogó szakellenőrzéseket;

c) a témavizsgálatokat, ezen belül:

ca) a parancsnoki elöljárói felügyeleti témavizsgálatokat;

cb) az elöljárói felügyeleti szakmai témavizsgálatokat;

d) a célellenőrzéseket, ezen belül:

da) a parancsnoki elöljárói felügyeleti célellenőrzéseket;

db) az elöljárói felügyeleti szakmai célellenőrzéseket;

e) az utóellenőrzéseket, ezen belül;

ea) a parancsnoki elöljárói felügyeleti utóellenőrzéseket;

eb) az elöljárói felügyeleti szakmai utóellenőrzéseket;

f) az érintett szerv belső ellenőrzéseit, ezen belül:

fa) a vezetői ellenőrzéseket;

fb) a munkafolyamatba épített, a határidőhöz kötött ellenőrzési feladatokat;

fc) a függetlenített belső ellenőrzéseket.

(4) A tervben megjelölésre kerül az ellenőrzés vezetéséért felelős elöljáró szerv vezetője, parancsnoka, az ellenőrzésben közreműködő honvédelmi szervek, valamint az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szerv(ek).

(5) A HM KPSZH, az MH középszintű vezető szervezetei, az MH BHP, az MH HKP, az MH ÖHK parancsnokai által kijelölt szervek végzik az elöljárói ellenőrzési tervek összeállításának koordinálását, főigazgatói, illetve parancsnoki jóváhagyásra történő előterjesztését. A HM KPSZH, az MH középszintű vezető szervezetei a vonatkozó jogszabályban6. foglaltaknak megfelelően vesznek részt a 14. § (6) bekezdés szerinti fejezeti költségvetési ellenőrzési tervjavaslat összeállításában.

16. § Az előzőekben nem érintett honvédelmi szervek éves munkatervükben tervezik a belső ellenőrzéseiket. A tervben szerepeltetni kell az elöljárók által az érintett szervezetnél végrehajtásra kerülő fejezeti, illetve elöljárói felügyeleti ellenőrzéseket is.

17. § Az ellenőrzések megfelelően összehangolt tervezésével szükséges biztosítani, hogy a honvédelmi szerveket a szükségesnél gyakoribb átfogó ellenőrzés ne terhelje. Egy honvédelmi szervezetnél egy időben több szinten elrendelt ellenőrzés nem folytatható. Előre nem tervezhető, váratlan egybeesés esetén az alacsonyabb szinten elrendelt ellenőrzést fel kell függeszteni.

Az ellenőrzések előkészítésének
és végrehajtásának rendje

18. § (1) A felügyeleti, illetve a függetlenített belső ellenőrzéseket program (ellenőrzési terv) alapján kell végrehajtani.

(2) Az ellenőrzési programokat az ellenőrzést végrehajtó szerv állítja össze és terjeszti az ellenőrzés elrendelésére jogosult vezető, parancsnok elé jóváhagyásra.

(3) Az ellenőrzési programnak tartalmaznia kell:

a) az ellenőrző szervezet megnevezését;

b) az ellenőrzendő szerv megnevezését;

c) az ellenőrzés témáját, célját;

d) az ellenőrzés típusát, módszereit;

e) az ellenőrzésre vonatkozó jogszabályi felhatalmazást;

f) az ellenőrzés részletes feladatait;

g) az ellenőrizendő időszakot;

h) az ellenőrök megnevezését, a megbízólevelük, illetve a nyílt parancs, vagy katonai, illetve személyi igazolványuk számát;

i) az ellenőrzés tervezett időtartamát, a rész és a különböző összegző, összefoglaló jelentések elkészítésének, az összefoglaló jelentés előterjesztésének határidejét;

j) a kiállítás keltét;

k) a jóváhagyásra jogosult aláírását;

l) az értékelés módját, időpontját;

m) szükség szerinti egyéb rendszabályokat.

(4) Az ellenőrzést az ellenőrzött szerv vezetőjének, parancsnokának az ellenőrzési program megküldésével a helyszíni vizsgálat megkezdése, illetve az adatbekérés határideje előtt komplex, illetve átfogó ellenőrzés esetén legalább 30, témavizsgálat, cél- és utóellenőrzés esetén legalább 10 nappal korábban be kell jelenteni, az elöljáró vezetők egyidejű tájékoztatása mellett.

19. § Az ellenőrzések végrehajtására ellenőrző bizottság hozható létre, melynek összetételét az elrendelésre jogosult vezető, parancsnok határozza meg. A bizottság tagjait a vizsgálandó területek, tevékenységek felmérését és értékelését biztosító szakmai felkészültséggel rendelkező személyekből kell kijelölni.

20. § (1) A jóváhagyott ellenőrzési program alapján az ellenőrzés vezetője meghatározza az ellenőrző bizottság tagjai személyre szóló feladatait, amelyet a részletes munkaprogramban rögzítenek.

(2) Az ellenőrző állományt az ellenőrzésre az ellenőrzés vezetője készíti fel.

(3) Az ellenőrző bizottság tagjai a vonatkozó jogszabályok, a fejezeti és elöljárói belső rendelkezések alapján, a bizottság vezetőjének a részletes munkaprogramban meghatározott útmutatására figyelemmel készülnek fel az ellenőrzés szakszerű végrehajtására.

(4) Az ellenőrzés vezetője az ellenőrzési program jóváhagyását követően kidolgozott, személyre szóló munkaprogramok alapján az ellenőrzés megkezdésekor tájékoztatja az ellenőrzésre kerülő szervezet vezetőjét, parancsnokát az ellenőrzés tervezett lefolytatásáról.

21. § (1) Az ellenőrzési program jóváhagyása után a bizottságok, albizottságok, szakcsoportok vezetői elkészítik a részterveket, melyeket az ellenőrzés vezetője hagy jóvá. Az ellenőrző személyek elkészítik és az ellenőrzés előtt jóváhagyatják az egyéni ellenőrzési terveket, amennyiben a bizottsági résztervek ezeket nem tartalmazzák.

(2) Az ellenőrző állománynak az ellenőrzésre való felkészülés során tanulmányoznia kell az ellenőrzésre kerülő szervezetre, különösen a szervezet általános helyzetére, az ellenőrzés tárgyára vonatkozó adatokat, jelentéseket, a korábbi ellenőrzések, kivizsgálások tapasztalatait.

(3) Átfogó ellenőrzés esetén az ellenőrzési részterveket, illetve szükség szerint az egyéni ellenőrzési terveket az ellenőrzött szervezet vezetője részére a helyszíni vizsgálat megkezdését megelőzően 3 nappal rendelkezésre kell bocsátani.

(4) Az ellenőrző részletesen vizsgálja a szakterületre vonatkozó jogszabályok és belső rendelkezések, normák ismeretét, érvényesülését, valamint a rendeltetésnek megfelelő feladatok végrehajtását meghatározó és befolyásoló fontosabb területeket.

Az ellenőrzés tapasztalatainak összegzése

22. § (1) Az ellenőrzés befejeztével az ellenőrzést vezető személy az ellenőrzött szervezet vezetőjét (parancsnokát) a főbb tapasztalatokról szóban tájékoztatja.

(2) Az ellenőrzést a tapasztalatok elemzése, feldolgozása és összegzése követi a helyi lehetőségek és sajátosságok, az ok-okozati összefüggések figyelembevételével.

(3) Az ellenőrzés megállapításait, eredményét, valamint a feltárt problémák megoldását célzó intézkedési javaslatokat összefoglaló ellenőrzési jelentésbe kell foglalni. A jelentést az ellenőrző bizottság vezetője írja alá és terjeszti fel az ellenőrzést elrendelő vezetőnek (elöljárónak). Az ellenőrzötteket az ellenőrzés tapasztalatairól az ellenőrzést elrendelőnek – egyidejű feladatszabás mellett – tájékoztatni kell, az összefoglaló ellenőrzési jelentés egy példányának megküldésével.

(4) Az ellenőrzés vezetője az írásbeli jelentések egy példányát vagy hivatalos másolatát, az ellenőrzést elrendelő vezető (parancsnok) jóváhagyását követően – nyolc munkanapon belül – a HM tervezési és koordinációs főosztályvezetőnek az ellenőrzések tapasztalatai értékelésének összeállítása céljából megküldi.

(5) Az összefoglaló jelentés elkészítésének határidejét az ellenőrzést elrendelő határozza meg.

(6) Az ellenőrzések írásba foglalásának formái ellenőrzési jegyzőkönyv, ellenőri részjelentés, egyes szervezeteket érintően ellenőrzési jelentés és összefoglaló ellenőrzési jelentés lehetnek.

(7) Az ellenőrzés során az ellenőrnek büntető-, szabálysértési, kártérítési, fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, illetve mulasztás feltárása esetén ellenőrzési jegyzőkönyvet kell készíteni.

(8) Az ellenőrzési jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ellenőrzési szervezet és az ellenőrzött szerv megnevezését;

b) az ellenőrzési jegyzőkönyv készítésének helyét és idejét;

c) az ellenőrzés tárgyát;

d) az ellenőrzésre vonatkozó jogszabályi felhatalmazást;

e) az ellenőr(ök) megnevezését;

f) a személyi és anyagi felelősség megállapítása alapjául szolgáló mulasztásokat, szabálytalanságokat, károkozásokat, egyéb jogszabálysértő cselekményeket, hivatkozva a megállapításokat alátámasztó okmányokra, és megjelölve, hogy konkrétan mely jogszabályi előírásokat sértették meg;

g) a felelősként megjelölt személyek nevét, beosztását;

h) a jegyzőkönyvi megállapítást tevő ellenőr nevét, aláírását;

i) a felelősként megjelölt személy nyilatkozatát, amelyben aláírásával igazolja, hogy a jegyzőkönyv reá vonatkozó kivonatát megkapta, a benne foglaltakat megismerte, és tudomásul veszi, hogy 7 napon belül írásban köteles nyilatkozni az ellenőr részére a megállapodások, illetőleg a terhére felrótt felelősség elismeréséről vagy el nem ismeréséről;

j) az ellenőrzött szerv vezetőjének aláírását az ellenőrzési jegyzőkönyv átvételének elismeréséről.

(9) Az ellenőrzési jegyzőkönyvhöz, illetve a felelősség-nyilatkozathoz csatolni kell a megállapításokat, illetve az esetleges ellenvetéseket alátámasztó iratokat.

(10) Az ellenőrzés vezetője az írásbeli magyarázat elfogadásáról vagy elutasításáról 7 napon belül írásban tájékoztatja a felelőssé tett személyt.

(11) Az ellenőrzés lezárásakor az összefoglaló ellenőrzési jelentésben a felelősség kérdésére az előzőek értékelése alapján kell kitérni és indokolt esetben a felelőségre vonás iránti eljárást kezdeményezni a szolgálati elöljáró, illetve munkáltatói jogkörben eljáró vezető, parancsnok felé.

(12) Az ellenőri részjelentés tartalmazza:

a) az ellenőrzési szervezet megnevezését;

b) az ellenőrzött téma, illetve szerv megnevezését;

c) az ellenőrzésre vonatkozó felhatalmazás megjelölését;

d) az ellenőrzött időszakot;

e) az ellenőrzés kezdetét és végét;

f) az ellenőrzést végző megnevezését;

g) a vizsgálat célját, feladatait;

h) az ellenőrzési megállapításokat az ellenőrzési program pontjainak megfelelő sorrendben;

i) a következtetéseket és javaslatokat;

j) az ellenőrzött időszakban hivatalban volt és lévő vezetők nevét, beosztását;

k) a részjelentés dátumát és az ellenőr aláírását.

(13) A részjelentés megállapításait úgy kell megfogalmazni, hogy az ellenőrzött szerv működése objektíven értékelhető legyen és vegye figyelembe a működésre ható előnyös és hátrányos összefüggéseket. A kedvezőtlen irányzatok, a hibák, hiányosságok rögzítése mellett rá kell mutatni azok okaira, valamint következményeire (kihatásaira), hivatkozni kell azokra a jogszabályokra és egyéb szabályozásokra, szabályzatokra, amelyeknek előírásait megsértették, utalni kell a feladatok követelmények szerinti megvalósulása érdekében foganatosított intézkedések tartalmára.

(14) Az összefoglaló ellenőrzési jelentésnek, illetve az ellenőrzési jelentésnek tartalmaznia kell a (8), (12), (13) bekezdésében foglaltakat. A jelentésben lényegre törő, az eredményeket és hiányosságokat összefoglaló, rövid, tömör értékelést kell adni. A jelentés elkészítéséért, a levont következtetésekért az ellenőrző bizottság vezetője, a megállapítások valódiságáért és alátámasztásáért a vizsgálatot végzők felelősek.

(15) A belső ellenőrzés megállapításait dandár-, egységszintű átfogó ellenőrzés esetén ellenőri jelentésben, az ellenőrzési füzetben, vagy a belső rendelkezés előírása szerint kell rögzíteni.

Az ellenőrzés tapasztalatainak értékelése

23. § (1) Ellenőrzés során az ellenőrzött szervezetet, az ott tapasztalt állapotot, a végzett munkát, az eredményeket és hiányosságokat – a feladatok, követelmények teljesítésének mérésére alkalmas előírások alapján – a valóságos helyzetet tükrözve az ellenőrzés vezetője, vagy az ellenőrző értékeli.

(2) Az ellenőrzött köteles az ellenőrzés tapasztalatait feldolgozni és a hiányosságok megszüntetésére intézkedési tervet készíteni, amelynek végrehajtását az ellenőrző figyelemmel kíséri. Indokolt esetben kezdeményezi és/vagy végrehajtja az utóellenőrzést.

(3) Az ellenőrzések tapasztalatait a legszélesebb körben hasznosítani kell. Az ellenőrzések tapasztalatairól évente összegzés készül, amelyet – a költségvetési ellenőrzések kivételével – a HM tervezési és koordinációs főosztályvezető állít össze és a HVKF ellenjegyzését követően a HM közigazgatási államtitkár útján terjeszt fel a miniszterhez.

AZ ELLENŐRZÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ
JOGOK, KÖTELESSÉGEK ÉS FELELŐSSÉG

Az ellenőr jogai, kötelességei és felelőssége

24. § (1) Az ellenőrző személy az ellenőrzés érdekében jogosult:

a) a biztonsági korlátozó és titokvédelemi intézkedések megtartásával az ellenőrzött szervezetnek az ellenőrzés tárgyával összefüggő valamennyi objektumába, helyiségébe belépni;

b) az ellenőrzöttek szolgálati tevékenységét vizsgálni (megtekinteni), azzal kapcsolatban kérdéseket feltenni, arra a kérdés tartalmának megfelelően teljes körű tájékoztatást megkapni;

c) titokvédelemre vonatkozó előírások megtartásával mindazon iratba, okmányba betekinteni, amelyek ismerete szükséges és amelyekbe betekintési jogosultsággal rendelkeznek;

d) fontos okmányról, iratról az ügyviteli szabályok betartásával másolatot, vagy kivonatot készíteni;

e) az ellenőrzés tárgyával összefüggő kérdésekben az ellenőrzött szervezet állományába tartozóktól tájékoztatást kérni;

f) indokolt esetben – az elöljárója, illetve az ellenőrző szerv vezetője útján – szakértő kirendelését, bevonását kezdeményezni a vizsgálatba.

(2) Az ellenőrző személy az ellenőrzés érdekében köteles:

a) ellenőrzési munkája során az ellenőrzésre vonatkozó jogszabályokban, az ellenőrzési programban foglaltakat, valamint az őt megbízó rendelkezéseit maradéktalanul betartani;

b) az ellenőrzött szervnél, illetve annak részegységeiben a biztonsági szabályokat betartani;

c) tevékenységének megkezdéséről az ellenőrzendő szerv vezetőjét tájékoztatatni és megbízólevelét (Nyílt Parancsát) bemutatni;

d) az objektív vélemény kialakításához elengedhetetlen dokumentumokat és körülményeket megvizsgálni;

e) megállapításait tárgyszerűen, a valóságnak megfelelően írásba foglalni;

f) az ellenőrzés alatt megismert állami, szolgálati, üzleti és magántitkot megőrizni, illetve a jogszabályban meghatározott adatvédelmi kötelezettségének eleget tenni;

g) haladéktalanul jelentést tenni az ellenőrző szervezet vezetőjének, ha az ellenőrzés során bűncselekményre utaló körülmény merül fel;

h) az ellenőrzés befejezését követően megállapításait az ellenőrzött szerv vezetőjével, valamint a vonatkozó részek tekintetében a felelőssé tett személyekkel ismertetni és azok írásbeli észrevételeit az átvétel igazolásával átvenni. Az írásbeli észrevételeket a jelentésükhöz mellékelni, az észrevételeket az eljárásban figyelembe venni és az észrevételek parancsnoki (vezetői) elbírálására javaslatot tenni. A szóban tett észrevételeket azonnal írásba foglalni és a bejelentővel aláíratni;

i) az átvett dokumentumokról átvételi elismervényt adni, illetőleg azokat hiánytalanul visszaszolgáltatni;

j) a vizsgálati megbízásával kapcsolatban, vagy személyére nézve összeférhetetlenségi ok fennállása esetén haladéktalanul jelentést tenni az ellenőrző szervezet vezetőjének. A bejelentés elmulasztásáért vagy késedelmes teljesítéséért fegyelmi és anyagi felelősséggel tartozik.

(3) Az ellenőrző személy felelős:

a) az ellenőrzés időbeni és szakszerű elvégzéséért;

b) a tények, jelenségek és összefüggéseik tárgyilagos megállapításáért;

c) a jogszabálysértések bizonyítási eszközeinek megőrzéséért;

d) a szolgálati és magántitok megtartásáért;

e) az összeférhetetlenség jelentéséért.

Az ellenőrzött jogai és kötelességei

25. § (1) Az ellenőrzött jogosult:

a) az ellenőr igazolványának, illetve megbízólevelének (Nyílt Parancsának) bemutatását kémi, ennek hiányában az ellenőrzést megtagadhatja;

b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, azokra észrevételeket tenni és az észrevételekre szóban, vagy írásban választ kapni;

c) személyes felelősségével kapcsolatban adott írásbeli magyarázatára írásban választ kapni;

d) titoktartási kötelezettség esetén – amennyiben ennek feloldását az ellenőr nem szerezte meg – a titoktartási kötelezettség alá vont témában az információ szolgáltatását, a dokumentum bemutatását vagy átadását megtagadni;

e) az ellenőr, vagy mások testi épségének és egészségének védelme, valamint a vagyon védelme érdekében az ellenőr belépését, mozgását az adott területre, objektumra érvényes biztonsági előírások betartásához, védőfelszerelés használatához kötni. E korlátozás nem minősül az ellenőrzés akadályozásának;

f) szakértői és/vagy jogi segítséget igénybe venni.

(2) Az ellenőrzöttek kötelesek:

a) az ellenőrzés feltételeit biztosítani, végrehajtását segíteni;

b) az ellenőr részére szóban vagy írásban a kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani, kérés esetén az eredeti iratokat – másolat és átvételi elismervény ellenében – az ellenőrnek átadni;

c) a 25. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltak fennállása esetén, erre a tényre és a lehetséges eljárási módra az ellenőr figyelmét azonnal és külön felhívni;

d) az ellenőr kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentáció (iratok, okmányok, adatok) teljességéről nyilatkozni;

e) az ellenőrzés megállapításai alapján a hibák kijavítása céljából a saját hatáskörébe tartozó intézkedéseket a megadott határidőre megtenni, és erről az ellenőrző szerv vezetőjét – az ellenőrzött szerv vezetője útján – tájékoztatni.

VEGYES RENDELKEZÉSEK

26. § (1) Az OPEVAL, TACEVAL programok szerinti műveleti képességek felmérésére és értékelésére – a NATO-követelmények alapján kiadott – a harcászati felmérő és értékelő Programok Magyar Honvédségnél történő bevezetéséről szóló 223/2001. (HK 11.) MHPK intézkedés vonatkozik.

(2) Az OPEVAL program szerinti felmérésre és értékelésre a NATO szövetségi feladatokra felajánlott szárazföldi (zászlóalj) szintű alegységek kerülnek bevonásra. A felmérést és értékelést nemzeti csoport végzi, NATO-megfigyelők jelenlétében.

(3) A TACEVAL felmérő és értékelő program célja a légierő NATO szövetségi feladatokra felajánlott erőinek felmérése, értékelése. A felmérést, értékelést nemzetközi ellenőrző csoport hajtja végre.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

27. § (1) Az utasításban meghatározottak végrehajtása érdekében a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar integrációjával kapcsolatos egyes kérdések szabályozásáról szóló 48/2001. HM utasítás 13. §-a szerinti vezetők irányításával – a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar integrációjából adódó feladatoknak megfelelően – az érintett szervezetek 2002. október 31-ig módosítsák, illetve dolgozzák ki az alábbi miniszteri rendeleteket és utasításokat, illetve a szakintézkedéseiket:

a) a törvényességi felügyeleti ellenőrzés rendszerét és rendjét;

b) a fejezeti költségvetési ellenőrzések rendjét;

c) a pénzügyi és számviteli szakellenőrzés rendszerét és rendjét;

d) a logisztikai szakellenőrzés rendszerét és rendjét;

e) az ingatlangazdálkodás szakellenőrzés rendszerét és rendjét;

f) a munka- és környezetbiztonsági, valamint tűzvédelmi ellenőrzés (munkabiztonsági ellenőrzés) rendszerét és rendjét;

g) a humán és a személyügyi kontrolling tevékenység rendjét;

h) a honvédelmi igazgatás szakmai felügyeleti és ellenőrzési rendszerét és rendjét;

i) a parancsnoki (vezetői) ellenőrzések rendjét.

(2) Az ellenőrzések egységes megítélése érdekében a HM HVK vezetési csoportfőnök vezetésével, az (1) bekezdésében meghatározott időpontig, dolgozzák ki az MH egységes mérő-mutató (minősítő) rendszerét.

(3) A vezetők (parancsnokok) vizsgálják felül és fejlesszék tovább belső ellenőrzési rendszerüket. Az ellenőrzéssel kapcsolatos feladataikat és követelményeiket – a helyi sajátosságokat figyelembe véve – belső szabályzó intézkedésben és a Szervezeti és Működési Szabályzatban határozzák meg.

(4) Ez az utasítás a közzététele napján lép hatályba.


Dr. Szabó János s. k.,

honvédelmi miniszter

*

Az utasítást utóbb az 18/2003. (HK 7.) HM utasítás, a 63/2003. (HK 17.) HM utasítás módosította. Az utasítást a 94/2004. (HK 26.) HM utasítás 25. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2004. november 19. napjával.

1.

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény.
A törvényességi felügyeleti ellenőrzésről szóló 53/1999. (HK 17.) HM utasítás.

2,

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény. A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény.
A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény.
A központi, a társadalombiztosítási és köztestületi költségvetési szervek kormányzati, felügyeleti, valamint belső költségvetési ellenőrzéséről szóló 1511999. (II. 5.) Kormányrendelet.
_____
A fejezet ellenőrzési szervezeteinek fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe való bevonásáról szóló 11/2001. (V. 23.) HM rendelet.
A HM fejezet költségvetési ellenőrzésének rendjéről szóló 61/2001. (HK 16.) HM utasítás.
A HM fejezet alá tartozó katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásai gazdasági-pénzügyi ellenőrzésének rendjéről szóló 77/1996. (HK 1/1997.) HM utasítás.

3.

A HM igazgatási alcím gazdálkodásának belső ellenőrzéséről szóló, legutóbb a 36/1995. (HK 28.) HM intézkedéssel módosított 36/1993. (HK 10.) HM intézkedés.

4.

A fejezet ellenőrzési szervezeteinek fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe való bevonásáról szóló 11/2001. (V. 23.) HM rendelet.

5.

A központi, a társadalombiztosítási és köztestületi költségvetési szervek kormányzati, felügyeleti, valamint belső költségvetési ellenőrzéséről szóló 15/1999. (II. 5.) Kormányrendelet.

6.

A fejezet ellenőrzési szervezeteinek fejezeti felügyeleti költségvetési ellenőrzésbe való bevonásáról szóló 11/2001. (V. 23.) HM rendelet.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére