• Tartalom

570/B/2002. AB határozat

570/B/2002. AB határozat*

2004.06.30.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendelet alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság Csopak Község Önkormányzatának a környezetvédelemről és az üdülőhely rendjéről szóló 19/1996. (XII. 11.) rendelete 41. § (3) bekezdésének „az idényjelleggel itt tartózkodó nyaralótulajdonosok (használók)” szövegrésze, valamint a környezetvédelemről és az üdülőhely rendjéről szóló többször módosított 19/1996. (XII. 11.) ÖKT számú rendelet módosításáról szóló 26/2003. (XII. 31.) ÖKT számú rendelet mellékletének 1. pontja alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó hiánypótlási felhívást követően Csopak Község Önkormányzatának a környezetvédelemről és az üdülőhely rendjéről szóló 19/1996. (XII. 11.) számú rendelete (a továbbiakban: Ör. 1.) 41. § (3) bekezdése, valamint a környezetvédelemről és az üdülőhely rendjéről szóló többször módosított 19/1996. (XII. 11.) ÖKT számú rendelet módosításáról szóló 20/2001. (XII. 31.) ÖKT számú rendelet (a továbbiakban: Ör. 2.) 1. számú melléklet II. része alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
Az Ör. 1. kifogásolt rendelkezése szerint az idényjelleggel a községben tartózkodó nyaraló tulajdonosok az év 7 hónapjában, április 1-jétől október 31-ig kötelesek az intézményes szemétszállítás igénybevételére és az Ör. 2. 1. sz. melléklete II. részében megállapított díjtételek szerint a közszolgáltatási díj megfizetésére.
Az indítványozó szerint a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (a továbbiakban Hgt.) 12. § (1) bekezdése, 20. § (1) bekezdése és a 23. §-a nem adott felhatalmazást az önkormányzatoknak „jogalap nélküli gazdagodást legalizáló” rendelet megalkotására. Véleménye szerint az Ör. 1. 41. § (3) bekezdésének kifogásolt szövegrésze arra kényszeríti az üdülőtulajdonosokat, hogy el nem végzett szolgáltatásért díjat fizessenek. Az indítványozó álláspontja szerint a sérelmezett rendelkezések a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 361. §-ában foglaltakkal ellentétesek, amely szerint, aki másnak rovására jogalap nélkül jut vagyoni előnyhöz, köteles ezt az előnyt visszatéríteni.
Az indítványozó szerint a kifogásolt rendelkezések magasabb jogszabállyal ellentétesek, ezért az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését sértik. Az indítványozó álláspontja szerint sérül az Alkotmány 2. §-a, mivel az önkormányzat közhatalmi eszközökkel károsítja meg az állampolgárt. Az indítványozó külön indokolás nélkül, az Alkotmány 5. §-a, 8. §-a, valamint az 54. § (1) bekezdése sérelmét is állítja és kéri a kifogásolt rendelkezések megsemmisítését.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 2. mellékletében meghatározott díjtételeket a képviselőtestület megváltoztatta. A 2004. január 1-jétől fizetendő díjtételeket a környezetvédelemről és az üdülőhely rendjéről szóló többször módosított 19/1996. (XII. 11.) ÖKT számú rendelet módosításáról szóló 26/2003. (XII. 31.) ÖKT számú rendelet (a továbbiakban: Ör. 3.) melléklete tartalmazza. Mivel a módosítás az indítvány lényegét nem érintette, ezért az Alkotmánybíróság a vizsgálatot az Ör. 3. mellékletének 1. pontja tekintetében folytatta le.
II.
Az indítványban megjelölt jogszabályok:
2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.”
5. § A Magyar Köztársaság állama védi a nép szabadságát és hatalmát, az ország függetlenségét és területi épségét, valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait.”
8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
44/A. § (2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.”
54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
2. Ptk.:
361. §(1) Aki másnak rovására jogalap nélkül jut vagyoni előnyhöz, köteles az előnyt visszatéríteni.”
3. Hgt.:
12. § (1) A fogyasztó köteles a szervezett hulladékbegyűjtést – ideértve a szelektív hulladékbegyűjtési rendszereket is – igénybe venni.”
20. § (1) Az ingatlan tulajdonosa, birtokosa vagy használója (a továbbiakban együtt: ingatlantulajdonos) köteles az ingatlanán keletkező, az ideiglenes tárolásra szolgáló (közműpótló) létesítmények, berendezések ürítéséből származó, illetve közüzemi csatornahálózatba vagy más módon befogadóba vagy szennyvíztisztítóba nem vezetett települési folyékony hulladékot, valamint a települési szilárd hulladékot a külön jogszabályban előírtak szerint gyűjteni, továbbá az annak begyűjtésére feljogosított hulladékkezelőnek átadni.”
23. § A települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg:
a) a helyi közszolgáltatás tartalmát, a közszolgáltatással ellátott terület határait;
b) közszolgáltató megnevezését, illetőleg annak a működési területnek a határait, amelyen belül a közszolgáltató a közszolgáltatást rendszeresen köteles ellátni;
c) a közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját, a közszolgáltató és az ingatlantulajdonos ezzel összefüggő jogait és kötelezettségeit – beleértve az egyes ingatlanfajtákra vonatkozó speciális szabályokat –, a szolgáltatásra vonatkozó szerződés egyes tartalmi elemeit;
d) a közszolgáltatás keretében kötött szerződés létrejöttének módját, valamint a közszolgáltatás igénybevételének – jogszabályban nem rendezett – módját és feltételeit;
e) a közszolgáltatással összefüggő – jogszabályban nem rendezett – települési önkormányzati feladat- és hatáskört;
f) az elvégzett szolgáltatás alapján az ingatlantulajdonost terhelő díjfizetési kötelezettséget, az alkalmazható díj legmagasabb mértékét, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények eseteit vagy a szolgáltatás ingyenességét;
g) a közszolgáltatással összefüggő személyes adatok (közszolgáltatást igénybe vevő neve, lakcíme, születési helye és ideje, anyja neve) kezelésére vonatkozó rendelkezéseket;
h) a gazdálkodó szervezet számára – a 20. § (4) bekezdésében meghatározott kivétellel – a gazdasági tevékenységével összefüggésben keletkezett, nem elkülönítetten gyűjtött és a 13. § alapján nem hasznosított vagy ártalmatlanított hulladéka tekintetében a közszolgáltatás kötelező igénybevételét a 21. § (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel.”
4. Ör.1.
41. § (3) Az intézményes szemétszállítás igénybevétele:
– állandó lakások és állandó jelleggel, működő közületi szervek részére egész éven át,
– az idényjelleggel itt tartózkodó nyaralótulajdonosok (használók) és idényjelleggel működő szervek részére az év 7 hónapjában (április 1-jétől október 31-ig) kötelező.”
5. Ör. 2.

Mennyiség

Alkalom

Éves díj Ft/év

50 liter

43

3 990

80 liter

43

4 547

110–120 liter

43

5 234

160 liter

43

7 593

220–240 liter

43

10 425”

6. Ör.3.:

 

 

Állandó lakó

Üdülő

„1. Mennyiség: (liter)

Alkalom:

Alkalom:

Éves díj
Ft-ban

Alkalom:

Éves díj
Ft-ban

50

100

65

6 500

43

4 300

80

114

65

7 410

43

4 902

110

131

65

8 515

43

5 633

160

191

65

12 415

43

8 213

220

261

65

16 965

43

11 223”

III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat feladatkörében rendeletet alkot, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban Ötv.) 16. § (1) bekezdése szerint a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
Az állam kötelessége az emberi egészség, a természeti és az épített környezet védelme és megőrzése. E körbe tartozik a települési hulladék okozta szennyezés minimalizálása, a keletkező hulladék szervezett elszállítása, környezetkímélő ártalmatlanítása.
Az Ötv. 8. § (1) bekezdése a helyi önkormányzat feladatkörébe sorolja a településtisztaság biztosítását. A településtisztaságot érintő tárgykörre vonatkozó részletes szabályokat a Hgt. tartalmazza. A Hgt. 20. § (1) bekezdése szerint az ingatlan tulajdonosa, birtokosa vagy használója köteles az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladékot a külön jogszabályban előírtak szerint gyűjteni, továbbá annak begyűjtésére feljogosított hulladékkezelőnek átadni. A települési önkormányzat képviselőtestülete a Hgt. 23. §-a alapján önkormányzati rendeletben állapítja meg többek között a helyi közszolgáltatás tartalmát, a közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját, az elvégzett szolgáltatás alapján az ingatlantulajdonost terhelő díjfizetési kötelezettséget, a díj megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények eseteit.
A Hgt. 25. §-a rendelkezik a közszolgáltatási díj megállapításának elveiről. Az (1) bekezdés szerint a közszolgáltatás díját az elvégzett közszolgáltatással arányosan, a közszolgáltatás jellegét, a kezelt hulladék mennyiségét és minőségét a külön jogszabályban foglaltak szerint kell megállapítani. Külön rendelkezik a törvény a 25. § (2) bekezdésében az üdülőingatlan tulajdonosok esetében fizetendő díjról. E rendelkezés szerint a közszolgáltatás díját az (1) bekezdésben foglaltak figyelembevételével, tekintettel a település jellegére, az állandó lakóingatlan tulajdonosára meghatározott díjjal arányosan kell megállapítani.
A települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól a 242/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) rendelkezik. Az R. 5. §-a szerint a települési hulladék kezelésért közszolgáltatási díjat kell fizetnie annak, aki a jogszabályok rendelkezései szerint a települési hulladékgyűjtésre és a közszolgáltatónak való átadására kötelezett. Az R. 2. § (5) bekezdése arról rendelkezik, hogy a közszolgáltatási díj nem tartalmazhat indokolatlan megkülönböztetést a különböző fogyasztók, illetve fogyasztói csoportok között.
A településeken keletkező hulladék összegyűjtése, keletkezési helyéről történő elszállítása, valamint ártalmatlanítására irányuló tevékenység csak célratörően megszervezett intézményesített közszolgáltatás keretei között valósítható meg. A szervezett hulladékszállítás a biztosítéka az önkormányzati feladatellátás eredményes teljesítésének, a súlyos környezeti és közegészségügyi veszélyek kiküszöbölésének. Az önkormányzat a feladatellátás érdekében a törvényi felhatalmazás alapján alkotta meg a rendeletét, amelyben a közszolgáltatást az ingatlantulajdonosok számára függetlenül attól, hogy állandó vagy idényjelleggel használják az ingatlant, kötelezővé tette. Az üdülőingatlan tulajdonosok esetében azonban a közszolgáltatás kötelező igénybevételét április 1-jétől október 31-ig rendelte el. Ez az az időszak, amely alatt az üdülőtulajdonosok – figyelemmel a balatonparti település jellegére – általában az ingatlant használják.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 1. és Ör. 3. kifogásolt rendelkezései a Hgt. 12. § (1) bekezdése, 20. § (1) bekezdése, valamint 23. §-ában foglalt felhatalmazó rendelkezés alapján állapították meg az üdülőtulajdonosokra is vonatkozó közszolgáltatás kötelező igénybevételét, valamint a közszolgáltatásért fizetendő díjtételeket. A kifogásolt rendelkezések a felhatalmazás kereteit nem lépték túl, így az Ör. 1. 41. § (3) bekezdése, valamint az Ör. 3. mellékletének 1. pontja a Hgt. 12. § (1) bekezdésével, 20. § (1) bekezdésével, valamint 23. §-ával nem ellentétes.
Az Alkotmánybíróság az 506/B/2001. AB határozatában már kifejtette, hogy nem életszerű, hogy a tulajdonosnál az ingatlan használata során egyáltalán nem keletkezik szemét, mert ilyen állapot tartósan nem állhat fent. A környezetvédelmi és közegészségügyi érdekekre tekintettel a legkisebb méretű gyűjtőedény kötelező igénybevételének előírása a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás egyenértékűsége alkotmányos sérelmét nem idézi elő. (ABH 2002, 1541, 1545.)
Az ingatlantulajdonosok által kibocsátott szemét egyedi mérések alapján történő szállítása csak magas költségráfordítással lenne biztosítható. A szolgáltatás és ellenszolgáltatás aránytalanságát, így a jogalap nélküli gazdagodást sem jelenti, ha az üdülőtulajdonos esetenként nem veszi igénybe a szolgáltatást, mivel a szolgáltató ilyenkor is megjelenik és ezáltal költségei merülnek fel.
Az Alkotmánybíróság az indítványozó által hivatkozott Ptk. 361. § (1) bekezdésével kapcsolatban – amely arról rendelkezik, hogy aki másnak rovására jogalap nélkül jut vagyoni előnyhöz, köteles az előnyt visszatéríteni, – azt állapította meg, hogy azzal a sérelmezett rendelkezések tartalmi összefüggésbe nem hozhatók, a kifogásolt rendelkezések azt nem sértik.
Mivel az indítványozó által megjelölt magasabb jogszabályokkal való ütközés nem állapítható meg, ezáltal a támadott rendelkezések az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését nem sértik. Emiatt az Alkotmánybíróság az indítványt e részében elutasította.
2. Az Alkotmánybíróság fentieket figyelembe véve az Alkotmány 2. § (1) bekezdése sérelmét sem állapította meg, mert a képviselőtestület felhatalmazás alapján, a törvény keretei között, magasabb jogszabályt nem sértve állapította meg a kifogásolt rendelkezéseket. Az Alkotmánybíróság az indítványt e részében is elutasította.
3. Az Alkotmánybíróság megállapította továbbá azt is, hogy az Ör. 1. 41. § (3) bekezdése, valamint az Ör. 3. mellékletének díjtételeket meghatározó 1. pontja alapjogot érintő rendelkezést nem tartalmaz, azért nem ellentétes az Alkotmány 8. § (1) és (2) bekezdésével. Az Alkotmánybíróság ezért az indítvány e részét is elutasította.
4. Az Alkotmánybíróság az indítvány vizsgálata során megállapította, hogy egyrészt az Alkotmány 5. §-a és 54. § (1) bekezdése, másrészt a kötelező közszolgáltatás 7 hónapra történő elrendelése és a közszolgáltatási díjat megállapító rendelkezések között tartalmi és alkotmányjogi összefüggés nincs.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata, hogy az érdemi alkotmányossági összefüggés hiánya az indítvány elutasítását eredményezi [54/1992. (X. 29.) AB határozat, ABH 1992, 266, 267.; 2043/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 543, 544.; 163/B/1991. AB határozat, ABH 1993, 544, 546.; 108/B/1992. AB határozat, ABH 1994, 523, 524.; 141/B/1993. AB határozat, ABH 1994, 584, 586.], ezért az indítványt ebben a részében is elutasította.
Budapest, 2004. július 6.
    Dr. Erdei Árpád s. k.,    Dr. Strausz János s. k.,
    alkotmánybíró    előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné
dr. Vasadi Éva
s. k.,
alkotmánybíró
*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére