• Tartalom

13/2003. (BK 20.) BM utasítás

13/2003. (BK20.) BM utasítás

a belügyi ágazati címtár kialakításáról és működtetéséről*

2003.11.03.
A belügyminiszter irányítása alá tartozó szervezeteknél végzett ügyviteli tevékenységek elektronikus úton történő teljesítése feltételeinek megteremtése, valamint a magyar, illetve az Európai Unió tagállamainak kormányzati címtáraihoz kapcsolódás érdekében kiadom a következő
utasítást:
1. Az utasítás hatálya kiterjed a Belügyminisztérium hivatali szervezeteire, a minisztérium hivatali tevékenységét segítő szervezetekre, a belügyminiszter irányítása alá tartozó önálló szervezetekre, valamint a Közigazgatás-szervezési és Közszolgálati Hivatalra, a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központra, a Nemzeti Lakásprogram Kormánymegbízott Irodájára, valamint a fővárosi és a megyei közigazgatási hivatalokra (a továbbiakban együtt: belügyi szervezetek).
2. Az utasítás alkalmazásában belügyi ágazati címtár (a továbbiakban: BÁC) a belügyi szervezetekkel foglalkoztatási jogviszonyban álló személyek hivatali elérhetőségét szolgáló adatokhoz történő hozzáférést biztosító, az internetes kommunikácó szabványait követő számítástechnikai rendszer, amelynek az a célja, hogy a hivatali, illetőleg szolgálati feladatok végzésével összefüggésben szükséges kapcsolatfelvételhez a 8. pontban meghatározott alapvető adatok elérhetőek legyenek.
3. A BÁC rendszere a belügyi szervezeteknél megvalósított helyi címtárakból áll. A helyi címtárak adatait a BÁC összesíti. A BÁC a kormányzati címtárhoz kapcsolódik.
4. A BÁC-ot a Távközlési Szolgálat működteti. A BÁC adatai a belügyi szervezetekkel foglalkoztatási jogviszonyban álló személyek körében nyilvánosak, azokat a belügyi digitális hálózaton belül minden belügyi szervezet minden számítógépe elérheti. A BÁC-ban kezelt adatokban történő kereséseket a számítógépes levelező programok szabványos címtárszolgáltatásai (LDAP) és a Web-böngésző programok (HTTP) számára is biztosítani kell.
5. A helyi címtárakat a belügyi szervezetek önállóan hozzák létre és működtetik. A helyi címtár üzemeltetését végző szervezeti egységet a belügyi szervezet vezetője jelöli ki. A feladatokat a szervezeti és működési szabályzatban vagy az ügyrendben rögzíteni kell.
6. A helyi címtárak adatainak BÁC-hoz kapcsolását a BM Informatikai Hivatal a belügyi szervezet vezetőjének kérése alapján engedélyezi. Az összekapcsolás akkor engedélyezhető, ha az alkalmazott műszaki megoldások a BÁC működését nem zavarják meg.
7. A helyi címtárba felvett adatok helyességéért az üzemeltető a felelős. A helyi címtár kialakítása során célszerű figyelembe venni, hogy a belügyi szervezetek részére központilag biztosított Szenyor for Windows személyzeti-munkaügyi alkalmazás adatbázisában rendelkezésre állnak az e célra leválogatott és automatikusan karbantartott adatok. A Szenyor for Windows program és a helyi címtár illesztésére vonatkozó technikai információkat a BM Informatikai Hivatal adja meg.
8. A helyi címtárakba az alábbi adatokat lehet felvenni és a távközlési hálózaton keresztül közzétenni: a belügyi szervezettel foglalkoztatási jogviszonyban álló személy neve, beosztása, hivatali telefonszámai, hivatali elektronikus és postai levelezési címei, a szervezeti hovatartozás adatai, a szervezet címe. Az elektronikus aláírás rendszeresítését követően a helyi címtáraknak lehetőséget kell biztosítaniuk a személyek részére kiadott nyilvános kulcsot tartalmazó tanúsítványok közzétételére is.
9. A belügyi szervezet vezetője jogosult meghatározni azon személyek körét, akiknek az adatait fontos szolgálati érdekből nem, vagy csak korlátozottan lehet a helyi címtárban megjeleníteni. A személyzeti nyilvántartásokat kezelő szervezeti egység vezetője gondoskodik a Szenyor for Windows személyzeti-munkaügyi alkalmazás adatbázisában a személyekre szóló korlátozás bejegyzéséről.
10. A helyi címtárat közvetlenül üzemeltető szervezeti egység vezetőjének a helyi címtárban helytelenül megjelenő adatok korrigálásáról az azokat használó bármely személy vagy szervezet bejelentése alapján, illetve a foglalkoztatási jogviszony megszűnése esetén az adatok végleges törléséről a bejelentéstől, illetve a foglalkoztatási jogviszony megszűnésétől számított két munkanapon belül kell intézkednie.
11. A belügyi szervezeteknél üzemeltetett helyi címtárakban kezelt adatok egésze vagy egy része kereskedelmi vagy bármilyen üzletszerzési célú tevékenységet folytató szervezet részére nem adható át.
12. Az ágazati címtárhoz kapcsolódó helyi címtárak rendszere fokozatosan alakítható ki. Azoknál a belügyi szervezeteknél, ahol az utasítás követelményeinek megfelelő címtárszolgáltatás még nem működik, a szervezet vezetője a műszaki lehetőségek és a rendelkezésre álló költségvetési források függvényében intézkedjen annak megvalósítására. A címtárak kialakításához a jóváhagyott költségvetésen túl az elektronikus kommunikáció államigazgatási szerveknél történő elterjesztését célzó pályázatok is fedezetet nyújthatnak.
13. Ez az utasítás közzététele napján lép hatályba.
Dr. Lamperth Mónika s. k.,
belügyminiszter
*

Az utasítást utóbb a 14/2016. (VII. 16.) BM utasítás 2. §-a módosította.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére