• Tartalom

2/2003. (FVÉ. 23.) FVM utasítás

2/2003. (FVÉ. 23.) FVM utasítás

az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) Garancia Részlegéből finanszírozott intézkedések tekintetében kifizető ügynökségi feladatokat ellátó szervezet akkreditációjának feltételeiről*

2003.11.18.
A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalról szóló 81/2003. (VI. 7.) Korm. rendelet 1. §-ának (3) bekezdése szerinti feladatkörömben a következőket rendelem el:

1. § Az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) Garancia Részlegéből finanszírozott intézkedések tekintetében kifizető ügynökségi feladatokat ellátó szervezet akkreditációjának feltételeit ezen utasítás melléklete tartalmazza.

2. § Ez az utasítás az aláírása napján lép hatályba.

Budapest, 2003. november 18.

Dr. Németh Imre s. k.,

földművelésügyi és vidékfejlesztési
miniszter

Melléklet a 2/2003. (FVÉ. 23.) FVM utasításhoz

Az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) Garancia Részlegéből finanszírozott intézkedések tekintetében kifizető ügynökségi feladatokat ellátó szervezet akkreditációjának feltételei

2003.

1. Az akkreditáció menete és jogszabályi háttere
A Tanács 1258/99/EK rendelet (a továbbiakban: tanácsi rendelet) 4. cikk (4) bekezdése értelmében csak akkreditált kifizető ügynökség által teljesített kifizetések képezhetik közösségi finanszírozás tárgyát.
Az EMOGA Garancia Részlegéből történő kifizetéseket végző kifizető ügynökség (a továbbiakban: KÜ) akkreditálásának alapvető szabályait a Bizottság 1663/95/EK rendelete (a továbbiakban: bizottsági rendelet) és annak melléklete határozza meg. A bizottsági rendelet 1. cikk (2) bekezdése értelmében az akkreditációt a tagállam által kijelölt hatóság (a továbbiakban: illetékes hatóság) adja meg.
A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalról szóló 81/2003. (VI. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) 1. § (3) bekezdése szerint a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) illetékes hatóságként felelős a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal kifizető ügynökségként történő akkreditációjáért. E feladatkörében jogosult az akkreditáció megadására, illetve szükség esetén megvonására. Az akkreditáció célja, hogy az illetékes hatóság meggyőződjön arról, hogy a KÜ igazgatási, ellenőrzési és könyvviteli rendszere megfelelő garanciát nyújt a következőkre:
1. a kifizetések engedélyezése előtt minden esetben ellenőrzik a kérelmek elfogadhatóságát és jogszerűségét,
2. a kifizetéseket szabályszerűen és teljes körűen rögzítik a könyvviteli nyilvántartásokban, valamint
3. a szükséges dokumentumok benyújtására a közösségi jogszabályok által előírt határidőn belül és formában kerül sor.
A fenti cél elérése érdekében, a bizottsági rendelet 1. cikk (3) bekezdése szerint a mellékletben szereplő iránymutatások alapulvételével a tagállam akkreditációs feltételeket határoz meg. Az akkreditáció elnyeréséhez a KÜ igazgatási, ellenőrzési és könyvviteli rendszerének meg kell felelnie az akkreditációs feltételeknek. Az akkreditációs feltételek megállapítására a kormányrendeletből következően a miniszter jogosult.
A bizottsági rendelet 1. cikk (3) bekezdése alapján az akkreditáció megadására vonatkozó döntést megelőzően meg kell vizsgálni a KÜ igazgatási, ellenőrzési és könyvviteli rendszerét az akkreditációs feltételek teljesítése szempontjából. A vizsgálatot a miniszterrel megkötött megállapodás alapján az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) jelen dokumentum, a tanácsi és bizottsági rendelet, valamint elsősorban a 2. számú függelékben felsorolt jogszabályok és hivatalos bizottsági dokumentumok alapulvételével végzi. A vizsgálat eredményéről az ÁSZ jelentést készít a miniszternek.
Amennyiben a miniszter a vizsgálat alapján meggyőződik arról, hogy a KÜ megfelel az e dokumentumban meghatározott feltételeknek, úgy az akkreditációt megadja. Ellenkező esetben meghatározza azokat a KÜ igazgatási, ellenőrzési és könyvviteli rendszerében teljesítendő követelményeket, valamint egyéb feltételeket, amelyek az akkreditáció elnyeréséhez szükségesek. Ezen feltételek teljesítésére a miniszter határidőt tűz ki. Amennyiben a KÜ igazgatási és könyvviteli rendszerében tapasztalt hiányosságok nem érintik az akkreditáció alapvető feltételeit, úgy a miniszter a KÜ részére a feltételek teljesítéséig ideiglenes akkreditációt adhat.
A bizottsági rendelet 1. cikk (6) bekezdése értelmében a miniszter az akkreditáció megadásáról akkreditációs okiratot ad ki, melyben megerősíti, hogy a KÜ teljesíti az akkreditációs feltételeket.
Az akkreditált KÜ működése során az akkreditációs feltételek folyamatos érvényesülését az illetékes hatóság a bizottsági rendelet 3. cikk (1) bekezdésében meghatározott igazoló szerv éves auditjelentései, a KÜ belső ellenőrzési részlegének jelentései, a KÜ elnökének beszámolói, a Bizottság ellenőrzéseiről készített jelentések, valamint a saját vizsgálatai segítségével ellenőrzi. Amennyiben a KÜ az akkreditáció egy vagy több feltételét nem teljesíti, és a KÜ a miniszter által előírt határidőn belül nem hajtja végre a feltételek teljesítéséhez szükséges intézkedéseket, akkor a tanácsi rendelet 4. cikk (7) bekezdése értelmében a miniszter az akkreditációt megvonja. Az akkreditáció megvonása esetén a miniszter felügyelőbiztost nevez ki annak érdekében, hogy a KÜ az akkreditáció ismételt megadásáig feladatait folyamatosan ellássa.
2. Az akkreditáció alapvető feltételei
Az akkreditáció általános és alapvető feltétele, hogy a KÜ működése során alkalmazandó összes eljárás írásban rendelkezésre álljon, azokat a megfelelő szintű vezető hagyja jóvá, a KÜ alkalmazottai megismerjék, és alkalmazásuk megfelelő bizonyítékokkal igazolt legyen.
Az akkreditáció nem adható meg, illetve a már megadott akkreditációt meg kell vonni a következő esetekben:
1. a jogcímek végrehajtásához szükséges megfelelő írásbeli eljárásrendek hiányoznak, vagy
2. a hatás- és felelősségi körök elkülönítése hiányzik, illetve nem megfelelő, vagy
3. a közösségi jogszabályokban előírt, a kifizetést megelőző ellenőrzéseket nem hajtják végre, vagy
4. hiányoznak a megfelelő kifizetési és könyvelési eljárások, vagy
5. hiányosságok észlelhetők, különösen az adósnyilvántartás vagy az ellenőrzési nyomvonal vezetésében, az intervenciós készletek könyvelésében, vagy
6. a számítógépes biztonság nem megfelelő, vagy
7. a belső ellenőrzés nem működik, vagy
8. a delegált feladatok ellátását részletesen szabályozó szerződések/utasítások hiányoznak.
Az alapvető feltételek teljesítésének értékeléséhez a Bizottság VI/5168/95 számú iránymutatása az irányadó.
3. Az akkreditáció részletes feltételei
Az akkreditáció részletes feltételeit az 1. számú függelék határozza meg.

1. Belső szervezet

A cél, olyan belső szervezet létrehozása, amelyben a feladatok, hatáskörök és a felelősségek megosztottak, valamint amely biztosítja a megfelelő adminisztrációt, a megbízható adatszolgáltatást és ez által a kifizetések jogszerűségét az EMOGA Garancia Részleg költségvetésének vonatkozásában.

1.1

A KÜ jogszabályban meghatározott feladatokkal, hatáskörökkel, kötelezettségek-
kel és felelősségi körrel rendelkezik

 

 

Megjegyzés

1.2.

A KÜ szervezeti rendszere legalább a következő feltételeknek megfelel:

 

 

Megjegyzés

 

A KÜ részlegei között a következő fő funkciók elkülönülnek:

 

 

 

 

– Kifizetések engedélyezése

Igen

Nem

 

 

– Kifizetések utalványozása

Igen

Nem

 

 

– Kifizetések nyilvántartása

Igen

Nem

 

 

A KÜ két szolgálat ellátását biztosítja:

 

 

 

 

– Belső ellenőrzés

Igen

Nem

 

 

– Technikai szolgálat (támogatási igénylés alapjául szolgáló tények és adatok ellenőrzése)

Igen

Nem

 

1.3.

Minden egyes tisztviselő kötelezettségének a teljesítését felügyeli egy másik tisztviselő, amely az ügyintézés során dokumentálásra kerül az alábbi feladatok esetén.

 

 

Megjegyzés

 

– Kifizetések engedélyezése

Igen

Nem

 

 

– Kifizetések teljesítése

Igen

Nem

 

 

– Kifizetések nyilvántartása

Igen

Nem

 

1.4.

A tisztviselők kötelezettségei munkaköri leírásban vannak rögzítve.

Igen

Nem

 

 

A munkaköri leírás a három fő funkció esetén (engedélyezés, kifizetés, nyilvántartás) a következő feltételeket is tartalmazza:

 

 

 

 

– feladatok pontos meghatározása és elhatárolása

Igen

Nem

 

 

– pénzügyi hatáskör határainak megállapítása

Igen

Nem

 

 

– érzékeny területen lévő tisztviselők rotálása

Igen

Nem

 

 

– érzékeny területen lévő tisztviselők szigorúbb ellenőrzése (ahol a rotációt nem alkalmazzák)

Igen

Nem

 

 

A munkaköri leírásokat rendszeresen áttekintik és frissítik az eljárásokban bekövetkező esetleges változásoknak megfelelően

Igen

Nem

 

 

Rendelkezésre áll egy képzési program valamennyi részlegre kiterjedően.

Igen

Nem

 

1.5.

A KÜ vezetőit a részlegek rendszeresen tájékoztatják a kialakított eljárások megfelelőségéről, hatékonyságáról és a működés céljának megvalósulásáról a Szervezeti és Működési Szabályzat alapján.

Igen

Nem

Megjegyzés

1.6.

A részlegek rendszeres tájékoztatása alapján a KÜ vezetése dönt a szükséges intézkedések meghozataláról

Igen

Nem

Megjegyzés

2. Belső ellenőrzés

A cél annak biztosítása, hogy a kifizető ügynökség igazgatási és belső ellenőrzési rendszere hatékonyan működjön, valamint az alkalmazott eljárások megfeleljenek a közösségi szabályoknak.

2.1.

A belső ellenőrzési eljárás megfelel legalább a következő feltételeknek:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ a belső ellenőrzési rendszert, a munkamódszereket és az ellenőrzési listákat folyamatosan frissíti a naprakészen tartás érdekében.

Igen

Nem

 

 

– A belső ellenőrzés különösen az alábbi területek rendszeres ellenőrzését teljesíti:

 

 

 

 

= belső szervezet

Igen

Nem

 

 

= jogszabályok végrehajtása

Igen

Nem

 

 

= kifizetések engedélyezése

Igen

Nem

 

 

kifizetések teljesítése

Igen

Nem

 

 

= kifizetések nyilvántartása és könyvelés

Igen

Nem

 

 

= előlegek és biztosítékok kezelése

Igen

Nem

 

 

= adósmenedzsment

Igen

Nem

 

 

= intervenciós ügyletek és készletek kezelése

Igen

Nem

 

 

= technikai szolgálat

Igen

Nem

 

2.2.

A KÜ rendelkezik az 1663/95/EK rendelet alapján létrehozott független Belső Ellenőrzési Részleggel, amely megfelel legalább a következő feltételeknek:

 

 

Megjegyzés

 

– A Belső Ellenőrzési Részleg rendelkezik a személyi állományára vonatkozó összesítő listával.

Igen

Nem

 

 

– A Belső Ellenőrzési Részleg rendelkezik a vezetője által jóváhagyott személyzeti tervvel.

Igen

Nem

 

 

– A Belső Ellenőrzési Részleg elkülönített költségvetéssel rendelkezik

Igen

Nem

 

 

– A KÜ szervezetére és belső eljárásaira vonatkozóan folyamatos kockázatelemzés készül.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll a kockázatelemzés alapján kialakított, a KÜ elnöke által jóváhagyott ellenőrzési terv.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely az ellenőrzési tervet évente módosítja a folyamatos kockázatelemzés eredményei alapján.

Igen

Nem

 

 

– A Belső Ellenőrzési Részleg közvetlenül a KÜ elnökének van alárendelve és független valamennyi szervezeti egységtől.

Igen

Nem

 

 

– A Belső Ellenőrzési Részlegnek hozzáférési jogosultsága van valamennyi részleg adatállományához.

Igen

Nem

 

 

– Amennyiben a tárolt adatok ellenőrzésre vonatkozó mintavétel nem összegalapú mintavételezésen (MUS) alapul, akkor a vizsgálati dosszié tartalmazza a módszert alátámasztó dokumentációt.

Igen

Nem

 

 

– A Belső Ellenőrzési Részleg vezetője időszakosan jelentést készít közvetlenül a KÜ elnökének.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll a működésre vonatkozó monitoringrendszer, amely számba veszi a belső és külső ellenőrzések ajánlásai alapján tett intézkedéseket

Igen

Nem

 

 

– A Belső Ellenőrzési Részleg ellenőrzési tervét egyezteti az igazoló szervezettel.

Igen

Nem

 

 

– Az ellenőrzési adatok és jelentések hozzáférhetők az igazoló szervezet számára.

Igen

Nem

 

3. Jogszabályok végrehajtása

A cél olyan eljárás létrehozása, amely biztosítja a hatályos közösségi jogszabályok teljes körű, helyes és időszerű alkalmazását, különös tekintettel a jogszabályi változások pontos nyomon követésére, és a változások haladéktalan átvezetésére a KÜ belső szabályzataiban, végrehajtási kézikönyveiben, ellenőrzési listáiban és adatnyilvántartásaiban.

3.1.

A KÜ létrehozott egy olyan eljárást, amely biztosítja, hogy a közösségi rendeletekben történt változásokat megfelelően és időben átvezessék a belső szabályzatokban, adatbázisokban és ellenőrzési listákban, és azokat megfelelően alkalmazzák. Az eljárás legalább az alábbi követelményeknek megfelel:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ rendelkezik egy olyan eljárással, amely szabályozza a közösségi jogszabályokban, bírósági gyakorlatban, értelmező körlevelekben bekövetkezett változások (ideértve új jogszabályok kihirdetését is) figyelemmel kísérését, és a KÜ szabályzatainak, végrehajtási eljárásrendjeinek hozzájuk történő kiigazítását.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy olyan nyilvántartással, amelyben az alkalmazandó jogszabályok, bírósági döntések és értelmező körlevelek hiánytalanul megtalálhatók.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely biztosítja a közösségi jogszabályok egységes értelmezését.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás az érintettek közösségi jogszabályokkal kapcsolatos tájékoztatására.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy olyan eljárással, amely biztosítja, hogy a közösségi jogszabályok végrehajtásával kapcsolatos utasításokat a megfelelő szintű vezető hagyja jóvá.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy olyan nyilvántartás, amelyben a közösségi jogszabályok végrehajtására kiadott utasítások, ellenőrzési listák hiánytalanul megtalálhatók.

Igen

Nem

 

 

– Az uniós támogatási jogcímek végrehajtásának vizsgálatára a belső ellenőrzés rendszeres ellenőrzési jelentéseket készít.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy megfelelő eljárással az ellenőrzési listák közösségi jogszabályokhoz történő hozzáigazítására.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan nyilvántartással, amely alkalmas annak kimutatására, hogy a közösségi jogszabályokban, bírósági gyakorlatban, értelmező körlevelekben bekövetkezett változásokat a támogatási kérelmek adminisztratív vagy fizikai ellenőrzése érdekében beépítették a munkavégzésre vonatkozó utasításokba.

Igen

Nem

 

4. Kifizetések engedélyezése

A cél az, hogy a közösségi szabályokkal összhangban a kifizetések engedélyezése teljes, időszerű, pontos és jogszerű legyen.

4.1.

A KÜ a kifizetések engedélyezésére létrehozott egy olyan eljárást, amely az 1663/95/EK rendeleten alapul és megfelel legalább a következő feltételeknek:

 

 

Megjegyzés

 

– Minden egyes támogatási jogcímre vonatkozóan rendelkezésre áll a vezetés által jóváhagyott ellenőrzési lista, amely az engedélyezést megelőzően végrehajtandó ellenőrzéseket tartalmazza (elektronikus vagy más formában).

Igen

Nem

 

 

– Minden kifizetés engedélyezésére vonatkozóan ellenőrzési dokumentum készül az ellenőrzési lista alapján.

Igen

Nem

 

 

– A kifizetések engedélyezését két egymástól független tisztviselő végzi.

Igen

Nem

 

 

– A kifizetés engedélyezésére csak a kérelmek ellenőrzése után kerül sor.

Igen

Nem

 

 

– Ellenőrzésre kerül az alapvető kérelmi adatok nyilvántartásának helyessége, teljessége, időszerűsége.

Igen

Nem

 

 

– Az engedélyezett kérelmek a kifizetések teljesítését végző részleghez ellenőrzött adatátvitel útján kerülnek továbbításra.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai biztosítják, hogy a kérelmek az elintézési határidőn belül elintézésre kerülnek.

Igen

Nem

 

5. Kifizetések utalványozása

A cél az, hogy az engedélyezett utalványozáson alapuló kifizetések teljes körűen, időszerűen és pontosan kerüljenek teljesítésre.

5.1.

A KÜ a kifizetések teljesítésére vonatkozóan létrehozott egy olyan eljárást, amely az 1663/95/EK rendeleten alapul és megfelel legalább a következő feltételeknek:

 

 

Megjegyzés

 

– A kifizetés előtt szükséges ellenőrzések írásban meghatározottak.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy ellenőrzési eljárás a kifizetés jóváhagyására, valamint adatainak helyességére, teljességére vonatkozóan.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy ellenőrzési eljárás a kétszeres kifizetés megelőzése érdekében.

Igen

Nem

 

 

– A kifizetések utalványozásához a kifizetések teljesítését végző részlegen belül legalább két tisztviselő jóváhagyása szükséges, melyek közül legalább egy vezető beosztású.

Igen

Nem

 

 

– A kifizetések teljesítését végző részleg rendelkezik az utalványozásra jogosult tisztviselők nyilvántartott listájával.

Igen

Nem

 

 

– A kifizetési utalványok részletes eljárásrend szerint kerülnek az átutalást teljesítő szervhez.

Igen

Nem

 

 

– Az ellenőrzési eljárás biztosítja, hogy a kifizetéseket kizárólag a kérelmező vagy meghatalmazott képviselőjének a bankszámlájára teljesítik. (Készpénzben történő kifizetés nem lehetséges.)

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely biztosítja, hogy az átutalás a KÜ utalványozását követően az EMOGA-kifizetések lebonyolítására elkülönített számlájának terhére történő elszámolást követő öt munkanapon belül teljesül.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, mely ellenőrzi, hogy minden kifizetés, amelynek átutalását nem teljesítették, a KÜ EMOGA-kifizetések lebonyolítására elkülönített számlájára újra jóváírásra kerül.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy nyilvántartás a kifizetési utalványokról.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy ellenőrzési eljárás a kifizetési utalványok nyilvántartásának helyességére, teljességére és jóváhagyására vonatkozóan.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy monitoringrendszer, amely ellenőrzi, hogy a kedvezményezettek részére történő kifizetéseket megfelelő időben teljesítették.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy részletes eljárásrend, amely biztosítja, hogy a 296/96/EK rendelet 3. cikkelyében hivatkozott jelentések határidőre elkészüljenek és továbbításra kerüljenek.

Igen

Nem

 

6. Kifizetések nyilvántartása, könyvelés

A cél, hogy az EMOGA költségvetési iránymutatásainak megfelelően jóváhagyott kifizetések nyilvántartása, valamint az elektronikus számlaadatok EMOGA-nak történő átadása teljes, időszerű és pontos legyen.

6.1.

A kifizetések és a bevételek megfelelő nyilvántartásához a KÜ létrehozott egy olyan eljárást, amely az 1663/95/EK rendelet alapján legalább a következő feltételeknek eleget tesz:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ az EMOGA-kifizetések lebonyolítására elkülönített főkönyvi számlákkal rendelkezik.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy számlával (EMOGA-kifizetési számla), amelyről a kifizetéseket teljesíti, és amelyre a visszafizetett összegeket fogadja.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ az EMOGA társfinanszírozása esetén a nemzeti hozzájárulás kifizetését központi számlán (EMOGA-kifizetési számla) teljesíti.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan számlanyilvántartással, amely az összes igénylést és a jogosulatlan kérelmen alapuló kifizetések visszafizetését egyedileg azonosítja az igénylés és az ügyfél azonosítószámai alapján (ellenőrzési nyomvonal).

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely ellenőrzi a nyilvántartott kifizetési adatok helyességét, teljességét és jogszerűségét.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely a főkönyvben nyomon követi a kifizethető és kifizetett összegek közötti kapcsolatot.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely biztosítja a visszafizetett összegek főkönyvben történő teljes és időszerű nyilvántartását.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy eljárással, amely a főkönyvben nyomon követi az egyes kifizetések folyósítását, valamint az EMOGA, illetve a nemzeti finanszírozás számlái felé történő elszámolásokat.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely felügyeli az EMOGA-nak készülő pénzügyi jelentésekben szereplő kifizetések megfelelő időben történő lekönyvelését.

Igen

Nem

 

6.2.

A KÜ a pénzügyi és nem pénzügyi adatok időszerű, teljes és pontos könyvelésére vonatkozóan létrehozott egy olyan eljárást, amely legalább a következő feltételeknek eleget tesz:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ rendelkezik egy eljárással a könyvelési bizonylatok összegyűjtésére és az ezekről készült jelentések EMOGA felé történő továbbítására vonatkozóan.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely azt vizsgálja, hogy a költségvetési előirányzatnak megfelelően csoportosított kérelmek összegei megfelelően igazodnak az EMOGA költségvetési jogcímeihez.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely ellenőrzi, hogy a költségvetési előirányzatnak megfelelően részletezett kérelmek információi megfelelően igazodnak a 2390/99 bizottsági rendeletben előírt tartalmi és formai követelményekhez.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy eljárással, amely ellenőrzi az éves pénzügyi jelentés költségvetési előirányzatok szerint kivonatolt főkönyvi adatoknak való megfelelőségét.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely a nagy értékű adósságokat értékeli.

Igen

Nem

 

7. Havi és éves pénzügyi jelentések

A cél annak biztosítása, hogy a kimutatások pontosak, teljesek és időszerűek legyenek.

7.1.

A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely a havi és éves pénzügyi jelentések megfelelő elkészítésére vonatkozóan az 1663/95/EK rendelet alapján legalább a következő feltételeknek megfelel:

 

 

Megjegyzés

 

– Rendelkezésre áll olyan eljárás, amely biztosítja, hogy minden tétel jelentésbe történő átvezetése helyesen történik.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll olyan eljárás, amely biztosítja az egyes jogcímek szerinti összegek pontosságát.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll olyan eljárás, amellyel a jelentések a könyvelési rendszerből a számítógépes programok segítségével közvetlenül elkészíthetőek.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely összeegyezteti a havi jelentéseket a könyvvezetéssel.

Igen

Nem

 

8. Előleg és biztosítékok

Az előlegek tekintetében a cél annak biztosítása, hogy az EMOGA Garancia Részlegéből előlegkifizetésekre csak a jogszabályban meghatározott esetekben kerüljön sor, azokat helyesen, teljes körűen, megfelelő időben és a könyvviteli nyilvántartásokban azonosítható módon rögzítsék, és a hozzájuk kapcsolódó biztosítékokat – a jogszabályokban meghatározott esetekben – haladéktalanul lehívják.

A biztosítékok tekintetében a cél, hogy azokat helyesen, teljes körűen, időszerűen, és a megfelelő ügylethez hozzárendelve nyilvántartsák, és a jogszabályokban meghatározott esetekben haladéktalanul lehívják.

8.1.

Az előlegek és biztosítékok kezelésére rendelkezésre áll egy olyan eljárás, amely az 1663/95/EK és a 2220/85/EGK rendeleteken alapul, és amely megfelel legalább az alábbi követelményeknek:

 

 

Megjegyzés

 

– Az előlegek a KÜ könyvviteli rendszerében elkülönített mérlegszámlán kerülnek nyilvántartásra.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy olyan eljárás, amely biztosítja, hogy az előlegek kifizetésének utalványozására csak akkor kerül sor, ha annak minden feltétele teljesül.

Igen

Nem

 

 

– Amennyiben jogszabály biztosítékszolgáltatási kötelezettséget ír elő, az előlegkifizetés csak akkor történhet meg, ha a 2220/85/EGK rendeletben meghatározott követelményeknek megfelelő érvényes biztosíték áll rendelkezésre

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely biztosítja, hogy az előlegek elszámolása az előírt határidőn belül megtörténik.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy olyan eljárás, amely biztosítja, hogy a megfelelő számlán a pontos összeg és minden más lényeges részlet nyilvántartásra kerül.

Igen

Nem

 

 

– Az előlegek nyilvántartása alkalmas az előlegek elszámolásának idején azok egyedi azonosítására.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai biztosítják, hogy az előlegek elszámolását megelőzően megtörténtek mindazon ellenőrzések, amelyek a kifizetések engedélyezéséhez szükségesek.

Igen

Nem

 

8.2.

A KÜ létrehozott a biztosítékok kezelésére egy olyan eljárást, amely megfelel a 2220/85/EGK rendeletben foglaltaknak, és legalább az alábbi követelményeknek eleget tesz:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ rendelkezik a biztosítékok olyan központi nyilvántartásával, amely tartalmazza legalább az ügyfél egyedi nyilvántartó számát, a biztosíték típusát, összegét, lejárati idejét, a biztosíték ügylethez való hozzárendelését (ügyszám).

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy olyan eljárás, amely biztosítja, hogy a biztosíték központi nyilvántartásba vétele előtt a biztosíték összegét és a biztosítékra vonatkozó további feltételeket megfelelően ellenőrzik.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy olyan eljárás, amely biztosítja, hogy a biztosíték központi nyilvántartásba vétele előtt, készpénzletét esetén ellenőrzik, hogy valóban megtörtént-e a garancia összegének megfelelő átutalás az elkülönített letéti díj számára.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely során a nyilvántartás alapján, valamint az illetékes részlegekkel történő konzultációt követően minden biztosítéktípusra az összes követelést és kötelezettséget egy központi biztosítékfőkönyvben rögzítik.

Igen

Nem

 

 

– A befizetett biztosítékokat egy elkülönített biztosítékszámlán kezelik.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai biztosítják, hogy csak az előírt iratmintának megfelelő garanciát fogadnak el biztosítékként, és csak akkor, ha az a KÜ egyszerű felszólítására lehívható.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai biztosítják, hogy csak olyan pénzintézettől fogadjanak el garanciát, amely a 2220/85/EGK rendeletben foglalt követelményeknek megfelel, és amelynek működését a megfelelő hatóságok engedélyezték. A KÜ rendelkezik azon pénzintézetek listájával, amelyektől garancia fogadható el, ezt az eljáró tisztviselők ismerik.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai biztosítják, hogy garanciát csak azt követően fogadnak el biztosítékként, miután megbizonyosodnak arról, hogy az esedékesség időpontjában az ténylegesen lehívható.

Igen

Nem

 

9. Adósmenedzsment

A cél, hogy az EMOGA Garancia Részlege felé fennálló tartozások helyesen, teljes körűen és időben törlesztésre kerüljenek, valamint ennek érdekében megfelelő könyvviteli nyilvántartások és eljárások álljanak rendelkezésre.

9.1.

A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely követeléseinek megfelelő kezeléséhez az 1663/95/EK rendelet alapján a következő feltételeknek megfelel:

 

 

Megjegyzés

 

– A kedvezményezetteknek nyújtandó helyes összegek meghatározásához a KÜ előzetes ellenőrzési rendszert működtet.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy utólagos ellenőrzési eljárás, amellyel azonosíthatók a jogosulatlan vagy túlértékelt kifizetések, valamint intézkedések hozhatók a jogosulatlan összegek visszafizetéséről és a túlértékelt összegek kijavításáról.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely hatékonyan azonosítja az EMOGA Garancia Részlege felé fennálló összes tartozást.

Igen

Nem

 

 

– Az adósok számbavételéhez elkülönített nyilvántartás áll rendelkezésre.

Igen

Nem

 

 

– Az adósnyilvántartás lehetővé teszi a fennálló tartozások egyedi nyomon követését, ezért minimálisan tartalmaz egy egyedi adósszámot, a tartozáshoz kapcsolódó jogcímet, és a követelés esedékességének dátumát; valamint a tartozás összegét tőke, kamat és bírság bontásában.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely biztosítja a rendszeres összeegyeztetést az adósnyilvántartás esedékes számlái és az egyes támogatási jogcímek végrehajtásáért felelős részlegek adatai között.

Igen

Nem

 

 

– A visszafizetést elrendelő határozat által megszabott fizetési határidő nem haladhatja meg a 30 napot.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan nyilvántartással, amely összefoglalja és egyedileg visszakereshetően tartalmazza, hogy az esedékes követelések a behajtás mely szakaszában vannak.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ külön eljárással rendelkezik a nagyobb értéket képviselő kintlévőségek behajtására vonatkozóan.

Igen

Nem

 

 

– Írásos eljárásrend szabályozza, hogy a lejárt követelésekről negyedévente kivonat készül a KÜ felső vezetése részére, melyet azzal meg kell vitatni.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amellyel a KÜ a behajthatatlan adósságok leírásáról döntéstervezetet készít és azt a KÜ vezetése az Illetékes Hatóságnak megküldi.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan nyomon követési eljárással, amely biztosítja, hogy a jelentett szabálytalanságon alapuló adósnyilvántartás teljes körű legyen.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely alapján a KÜ az 595/91/EK rendelet 3.cikkében szabályozott adatokat tartalmazó jelentést elkészíti, abban javaslatot tesz a szükséges intézkedésekre, és azt minden negyedévet követő hónap végéig az Illetékes Hatóságnak megküldi.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, amely a KÜ általános főkönyvi számláit és az adósnyilvántartást havi rendszerességgel összeegyezteti.

Igen

Nem

 

10. Intervenciós ügyletek és intervenciós készletek kezelése

A cél az intervenciós készletek helyes, teljes és időszerű kezelése és nyilvántartása.

10.1.

A KÜ az intervenciós ügyletek és intervenciós készletek megfelelő kezelésére létrehozott egy eljárást, amely az 1663/95/EK rendelet szerint legalább a következő feltételeknek megfelel:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ termékpályánként rendelkezik olyan nyilvántartásokkal, amelyek egyedileg azonosíthatóan (ügyfél-, ügyletazonosító) tartalmazzák az összes intervenciós ügyletet, és legalább a következő adatokat:

Igen

Nem

 

 

= intervenció típusa

 

 

 

 

= intervenciós ár

 

 

 

 

= termékminőség és -mennyiség

 

 

 

 

= tárolási hely

 

 

 

 

= felvásárlás ideje

 

 

 

 

= értékesítési ár és idő

 

 

 

 

= készletek ellenőrzésének ideje

 

 

 

 

– A KÜ rendelkezik egy eljárással, amely ellenőrzi, hogy a termékek a felvásárláskor és a tárolás folyamán megfelelnek a kategória, a minőség és a súly vonatkozásában felállított követelményeknek.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy kockázatelemzésen alapuló eljárás, amely során egy, a raktárkezeléstől független személy az intervenciós készletek mozgásakor helyszíni számlálásokat és méréseket végez, elemzi az eltéréseket és jelenti a KÜ érintett készletekért felelős részlegének, valamint megteszi a szükséges intézkedéseket.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ biztosítja az intervenciós készletek fizikailag biztonságos tárolásához szükséges feltételek betartását.

Igen

Nem

 

 

– A készletmozgással összefüggő adatok pontos és teljes nyilvántartásáról, valamint a KÜ felé megfelelő időben történő továbbításáról a készletezés helyén a raktározásért felelős személy gondoskodik.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely az intervenciós készleteket és azok nyilvántartásának pontosságát, valamint a technikai költségek felszámításának jogszerűségét ellenőzi.

Igen

Nem

 

 

– Az intervenciós készletek értékesítése és az ebből származó bevételek könyvelése a közösségi jogszabályoknak megfelel.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely biztosítja, hogy a vonatkozó összes havi kimutatásban szereplő minden intervenciós ügylet megfelelően kiszámított, jóváhagyott és fizetett, valamint a különböző könyvek közötti összefüggés dokumentálásra került.

Igen

Nem

 

11. Fizikai ellenőrzések

A cél annak biztosítása, hogy a közösségi jogszabályok által előírt valamennyi fizikai ellenőrzést megfelelően elvégeztek, és ez alapján meggyőződtek a kérelem jóhiszeműségéről, valamint a benne foglalt adatok valódiságáról.

A technikai szolgálat: e szolgálat igazolja azokat a tényeket, amelyeken a kérelmezők részére történő kifizetés alapul, például olyan kérdésekhez kapcsolódó tények, mint a termékek, az állatállomány, a föld minősége és egyéb jellemzői, a leszállítás időpontja, a más termékké való feldolgozás, és más technikai jellegű ellenőrzés. Ezeket a tényeket az ellenőrzési és felügyeleti rendszer működtetésével kell megállapítani. Az ellenőrzési rendszer figyelemmel kísérése a technikai szolgálat és a vezetés egyik fő feladata.

11.1.

A KÜ a fizikai ellenőrzések irányítására és felügyeletére létrehozott egy olyan eljárást, amely az 1663/95/EK rendelet rendelkezésein alapul, és amely megfelel legalább a következő követelményeknek:

 

 

Megjegyzés

 

Egy SzMSz-ben megjelölt részleg felelős a fizikai ellenőrzések felügyeletéért és koordinálásáért, mely során felügyeli az előírt és a teljesített fizikai ellenőrzések számát, a jelentések teljességét, a vizsgálatok minőségét, valamint az ellenőrzések delegálása esetén a delegálási szerződésnek/utasításnak való megfelelést.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ létrehozott egy eljárást központi szintű kockázatelemzés készítésére, valamint a vizsgálandó kérelmek kiválasztására.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás az ellenőrzésekre vonatkozó megbízások kiadására.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai biztosítják az ellenőrök rotációját és képzését.

Igen

Nem

 

 

– Az ellenőrök rendelkezésére állnak a fizikai ellenőrzések lebonyolítására vonatkozó szabályzatok, amelyek tartalmazzák a szabályszerű ellenőrzési jelentés tartalmi és formai követelményeit.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ fizikai ellenőrzések lebonyolítására vonatkozó szabályzatai biztosítják, hogy az ügyfél a helyszíni ellenőrzésekről olyan időpontban szerezzen tudomást, hogy az ellenőrzés eredményét ne befolyásolhassa.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás az ellenőri jelentések ténymegállapításainak központi szintű értékelésére és elemzésére.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezésére áll egy eljárás a különböző megyékben lefolytatott ellenőrzések közötti különbségek vizsgálatára.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezésére áll egy eljárás, amely alapján az elvégzett fizikai ellenőrzésekről készült jegyzőkönyvek és jelentések ténymegállapításait összevetik a kérelemben, valamint a KÜ nyilvántartásában foglalt adatokkal.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás a tapasztalt szabálytalanságok jelentésére és a szükséges válaszintézkedések meghozatalára.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ eljárásai előírják, hogy a belső ellenőrzés rendszeresen ellenőrzi a fizikai ellenőrzések végrehajtását.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik egy olyan eljárással, amely alapján a belső ellenőrzési részleg által készített ellenőrzési jelentések javaslatai – azok elfogadása esetén – beépülnek a fizikai ellenőrzésekre vonatkozó szabályzatokba.

Igen

Nem

 

12. Számítógépes adatbiztonság

A cél, hogy a KÜ gépesített adatfeldolgozása megbízhatóan, hatékonyan és biztonságosan működjön, az adatkezelés áttekinthető és ellenőrizhető legyen.

12.1.

A KÜ rendelkezik a 1663/95/EK rendelet és a VI/661/97 iránymutatás alapján elfogadott számítógépes adatbiztonsági rendszerrel, amely legalább a következő feltételeknek tesz eleget:

 

 

Megjegyzés

 

– A KÜ az adatkezelési és számítástechnikai fejlesztési politika megvalósítására a felső vezetés által jóváhagyott és felügyelt munkatervvel rendelkezik.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ létrehozott egy Adatbiztonsági Kódexet.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ épületeibe a belépés ellenőrzött módon történik.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ számítógépes rendszeréhez fizikai hozzáférése csak jogosult személyeknek van.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik elemi károk (pl. tűz, árvíz, áramkimaradás) megelőzését szolgáló eszközökkel, és a mentésre vonatkozó ellenőrzött tervekkel.

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy részletes terv az informatikai rendszer váratlan leállásait követő helyreállításra.

Igen

Nem

 

 

– Az elmentett adatokról rendszeresen biztonsági másolatok készülnek, melyeket a KÜ elkülönített helyen tárol.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ adattárolási rendszere biztosítja, hogy a kifizetésekhez vagy a visszafizetésekhez kapcsolódó minden adat és dokumentum az érintett pénzügyi év lezárását követő három évig, valamint az Európai Bíróság elé kerülő ügyekben a bírósági döntés megszületését követő egy évig rendelkezésre álljanak.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ felhasználói számítógépeinek felületei és alkalmazott programjai egységesítettek.

Igen

Nem

 

 

– Kijelölt tisztviselő felelős a számítógépes biztonság megvalósulásának felügyeletéért.

Igen

Nem

 

 

– A számítástechnikai fejlesztés és üzemeltetés logikailag és fizikailag is elkülönül a felhasználói környezettől.

Igen

Nem

 

 

– A folyamatos üzemeltetés érdekében a KÜ rendelkezik legalább két szakemberrel az IT rendszerüzemeltetés kritikus műveleteinek elvégzésére.

Igen

Nem

 

 

– A felhasználók számára kézikönyvek állnak rendelkezésre a számítógépes eszközök és az alkalmazott programok helyes használatához.

Igen

Nem

 

 

– Az IT rendszer minden felhasználónak csak azokhoz az adatokhoz és programokhoz biztosít hozzáférést, amelyek munkaköre ellátásához szükségesek.

Igen

Nem

 

 

– A számítógépen tárolt adatokhoz hozzáférés csak a személyazonosság és a megfelelő jogosultság ellenőrzését követően lehetséges (felhasználónév és jelszó használata).

Igen

Nem

 

 

– Rendelkezésre áll egy eljárás, a jogosulatlan belépések jelentésére.

Igen

Nem

 

 

– A számítógépes rendszer automatizált eljárással rendelkezik a felhasználónevek és a jogosultságok kibocsátására, változásának követésére és megszüntetésére, valamint a jelszavak időszakos frissítésére.

Igen

Nem

 

 

– A számítógépes rendszer minden ellenőrzéshez, döntéshez, kifizetéshez és könyveléshez kapcsolódó beavatkozást megváltoztathatatlan és visszakereshető módon, automatikusan rögzít.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik olyan eljárással, amely a rögzített beavatkozási listákat időszakosan áttekinti.

Igen

Nem

 

 

– A felhasználói igények és a jogszabályok változásához igazodó programmódosítások szabályozott rend szerint történnek.

Igen

Nem

 

 

– A KÜ rendelkezik az alkalmazott automatikus rendszerek minden dokumentációjával (pl. adatelemzés, rendszerterv, teszteszközök).

Igen

Nem

 

 

– A KÜ informatikai részlege független a felhasználói részlegektől, szervezeti tagozódása világos, tisztviselői megfelelő szakképzettséggel rendelkeznek.

Igen

Nem

 

 

– Az informatikai részleg rendelkezik az IT erőforrások (eszközök, programok és szolgáltatások) beszerzéséhez szükséges költségvetéssel.

Igen

Nem

 

 

– A belső ellenőrzési részleg ellenőrzési munkaterve pontosan meghatározza az IT auditfeladatát.

Igen

Nem

 

13. Feladatok kihelyezése

A cél annak biztosítása, hogy a kihelyezett kifizető ügynökségi feladatot ellátó szervek a részükre átadott feladatokat ténylegesen, teljes körűen, helyesen és megfelelő időben elvégezzék. A KÜ feladatai a területi szerveihez vagy más szervezetekhez úgy kerülnek átadásra, hogy az egységes végrehajtás biztosított marad.

13.1.

– A KÜ csak a kifizetések engedélyezéséhez, a technikai szolgálathoz vagy a követelések behajtásához kapcsolódó feladatokat ruházhatja át.

Igen

Nem

Megjegyzés

 

– A KÜ részletesen szabályozza a területi szervei által ellátandó feladatokat, azok végrehajtására alkalmazandó egységes eljárásokat és módszereket (a megfelelő egyéb akkreditációs feltételekkel összhangban), valamint a feladat ellátásának ellenőrzését

Igen

Nem

 

 

– A KÜ és a delegált feladatot ellátó szervezetek között megkötött írásbeli szerződések világosan és teljes körűen meghatározzák a felek jogait, kötelezettségeit és felelősségét. A szerződéseknek tartalmaznia kell különösen az alábbiakat:

 

 

 

 

= az ellátandó delegált feladatok pontos meghatározását

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladatot ellátó szervezet feladatait és kötelezettségeit

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladat ellátása során alkalmazandó összes részletes eljárást és módszert (a megfelelő, egyéb akkreditációs feltételekkel összhangban)

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladatot ellátó szervezet által elvégzett ellenőrzések eredményeiről szóló jelentések formáját, gyakoriságát

Igen

Nem

 

 

= rendelkezéseket a KÜ részére átadandó adatok köréről, az adatszolgáltatás tartalmáról és rendszerességéről

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladatellátó szervezet KÜ-vel szembeni felelősségvállalásának szabályait

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladat ellátása során keletkezett dokumentumok irattározásának rendjét

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladatot ellátó szervezet munkatársainak a feladat ellátásához szükséges szakmai végzettségének és felkészülésének meghatározását

Igen

Nem

 

 

= a delegált feladat elvégzése érdekében átadott vagy átadásra kerülő adatok körét

Igen

Nem

 

 

= amennyiben a KÜ-t illető követelések egy részének behajtását delegálják, a behajtandó követelések körét, valamint a behajtott követelésekről szóló jelentések (legalább havi) rendszerességét és módját.

Igen

Nem

 

 

– A delegálási szerződések és utasítások biztosítják, hogy a delegált feladatot ellátó szervezetek és területi szervek a KÜ-t rendszeresen, időben tájékoztatják az elvégzett ellenőrzések eredményeiről oly módon, hogy azt az egyes kérelmek elbírálásánál figyelembe lehessen venni.

Igen

Nem

 

 

– Amennyiben a delegált ellenőrzés a delegált feladatot ellátó szervezet vagy területi szerv mintavételén alapul, úgy a KÜ részére megküldött jelentés tartalmazza a mintavétel módszerének leírását, meghatározza a kiválasztott mintát és az ellenőrzések eredményeinek összegzését.

Igen

Nem

 

 

– A delegált feladatot ellátó szervezetek és területi szervek munkavégzését a KÜ vezetése és belső ellenőrzési részlege rendszeresen, legalább évente ellenőrzi.

Igen

Nem

 

 

– Amennyiben a kérelmekkel és ellenőrzésekkel kapcsolatos iratokat a delegált feladatokat ellátó szervezeteknél vagy területi szerveknél őrzik, a delegálási szerződések és utasítások biztosítják, hogy minden irat elhelyezése nyilvántartott, valamint az ellenőrzésre jogosultak számára (különösen a KÜ, az igazoló szervezet, a Bizottság meghatalmazottjai) elérhető legyen.

Igen

Nem

 

 

– A delegálási szerződések és utasítások biztosítják a megfelelő számítógépes adatbiztonságot a delegált feladatot ellátó szervezetek, területi szervek esetén is.

Igen

Nem

 

 

– Az SzMSz-ben meghatározott részleg felelős a delegált feladatot ellátó szervek tevékenységének koordinációjáért.

Igen

Nem

 

Jogi háttér

Ez a függelék áttekintést nyújt a kifizető ügynökséggel kapcsolatos, alapvető közösségi jogforrásokról.

1. Belső szervezet

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

2. Belső Ellenőrzés

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

3. Jogszabályok végrehajtása

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

4. Kifizetések engedélyezése

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

5. Kifizetések teljesítése

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

6. Kifizetések nyilvántartása, könyvelés

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 296/96/EK rendelete a tagállamok által továbbítandó adatokról és az EMOGA Garancia Részlege által finanszírozott kiadások havi könyveléséről, valamint a 2776/88/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről

– a Bizottság 2390/99/EK rendelete az 1663/95/EK rendeletnek a tagállamok által az EMOGA Garancia Részlege számláinak elszámolása végett a Bizottság rendelkezésére bocsátandó számlaviteli adatok formája és tartalma tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

7. Havi és éves jelentések

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 296/96/EK rendelete a tagállamok által továbbítandó adatokról és az EMOGA Garancia Részlege által finanszírozott kiadások havi könyveléséről, valamint a 2776/88/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről

8. Előlegek és biztosítékok kezelése

– a Bizottság 2220/85/EGK rendelete a mezőgazdasági termékeket érintő biztosítéki rendszer alkalmazására vonatkozó közös részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

9. Adósmenedzsment, tartozások behajtása

– a Tanács 595/91/EGK rendelete a közös agrárpolitika finanszírozása keretében történt szabálytalanságokról és a tévesen kifizetett összegek behajtásáról, továbbá egy információs rendszer e téren történő létrehozásáról, valamint a 283/72/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről

– a Tanács 1469/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege által finanszírozott műveletek egyes kedvezményezettjeire vonatkozóan végrehajtandó intézkedésekről

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 745/96/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege által finanszírozott műveletek egyes kedvezményezettjeire vonatkozóan végrehajtandó intézkedésekről szóló 1469/95/EK tanácsi rendelet alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

10. Intervenciós ügyletek és intervenciós készletek kezelése

– a Tanács 1883/78/EGK rendelete az intervenciós intézkedéseknek az EMOGA Garancia Részlege által történő finanszírozására vonatkozó általános szabályok megállapításáról

– a Tanács 3730/87/EGK rendelete a kijelölt szervezeteknek az intervenciós készletekből származó élelmiszerekkel a közösség legrászorulóbb személyei számára szétosztás céljából történő ellátására vonatkozó általános szabályok megállapításáról

– a Bizottság 411/88/EGK rendelete a felvásárlást, raktározást és forgalomba hozatalt magukban foglaló intervenciós intézkedések finanszírozási költségei kiszámításának módszeréről és az ehhez alkalmazandó kamatról

– a Bizottság 1643/89/EGK rendelete a mezőgazdasági termékek intervenciós raktározásához kapcsolódó árukezelési műveletek finanszírozására szolgáló átalányösszegek meghatározásáról

– a Tanács 3492/90/EGK rendelete az intervenciós raktározás formájában megvalósított intervenciós intézkedéseknek az EMOGA Garancia Részlege által történő finanszírozására vonatkozó éves beszámolókban figyelembe veendő tényezők megállapításáról

– a Bizottság 3597/90/EGK rendelete a mezőgazdasági termékek intervenciós ügynökségek által történő felvásárlását, raktározását és értékesítését magukba foglaló intervenciós intézkedésekre vonatkozó számviteli szabályokról

– a Bizottság 147/91/EGK rendelete a mezőgazdasági termékek intervenciós raktározása során bekövetkező mennyiségi veszteségekkel kapcsolatos tűréshatár meghatározásáról és rögzítéséről

– a Bizottság 3002/92/EGK rendelete az intervencióból származó termékek felhasználásának és/vagy rendeltetési helyének igazolására vonatkozó közös részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 3149/92/EGK rendelete a közösség legrászorulóbb személyeinek az intervenciós készletekből származó élelmiszerekkel történő ellátására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 2148/96/EK rendelete a mezőgazdasági termékek intervenciós készleteinek felmérésére és monitoringjára vonatkozó szabályok megállapításáról

– a Bizottsági iránymutatás AGRI/17933/2000 a kulcs, kiegészítő és egyéb ellenőrzések osztályozásáról

11. Fizikai Ellenőrzések

– a Tanács 4045/89/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlegének finanszírozási rendszerébe tartozó ügyletek tagállamok által végzett vizsgálatáról és a 77/435/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről

– a Tanács 386/90/EGK rendelete a visszatérítésre vagy egyéb támogatásban részesülő mezőgazdasági termékek kivitele során végzett ellenőrzéséről

– a Bizottság 1863/90/EGK rendelete az EMOGA Garancia Részlegének finanszírozási rendszerébe tartozó ügyletek tagállamok által végzett vizsgálatáról és a 77/435/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 4045/89/EGK tanácsi rendelet alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Tanács 3508/92/EGK rendelete egyes közösségi támogatási programok integrált igazgatási és ellenőrzési rendszerének létrehozásáról

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlegének számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 2221/95//EK rendelete a visszatérítésre jogosult mezőgazdasági termékek kivitelekor elvégzett fizikai ellenőrzések tekintetében a 386/90/EGK tanácsi rendelet alkalmazásáról szóló részletes szabályok megállapításáról

– a Bizottság 2148/96/EK rendelete a mezőgazdasági termékek intervenciós készleteinek felmérésére és monitoringjára vonatkozó szabályok megállapításáról

– a Bizottság 2311/2000/EK rendelete a 4045/89/EGK tanácsi rendelet hatálya alá nem tartozó intézkedések jegyzékének megállapításáról és a 96/284/EK határozat hatályon kívül helyezéséről

– a Bizottság 2419/2001/EK rendelete az egyes közösségi támogatási programokra vonatkozóan a 3508/92/EGK tanácsi rendelettel létrehozott integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer alkalmazása részletes szabályainak megállapításáról

– Bizottsági iránymutatás AGRI/17933/2000 a kulcs, kiegészítő és egyéb ellenőrzések osztályozásáról

– a Tanács 4045/89/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlegének finanszírozási rendszerébe tartozó ügyletek tagállamok által végzett vizsgálatáról és a 77/435/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről

– a Tanács 386/90/EGK rendelete a visszatérítésre vagy egyéb támogatásban részesülő mezőgazdasági termékek kivitele során végzett ellenőrzésről

– a Bizottság 1863/90/EGK rendelete az EMOGA Garancia Részlegének finanszírozási rendszerébe tartozó ügyletek tagállamok által végzett vizsgálatáról és a 77/435/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 4045/89/EGK tanácsi rendelet alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– a Tanács 3508/92/EGK rendelete egyes közösségi támogatási programok integrált igazgatási és ellenőrzési rendszerének létrehozásáról

– a Bizottság 2419/2001/EK rendelete a 3508/92/EGK Tanácsi Rendelet által felállított, egyes közösségi támogatási rendszerekre vonatkozó integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

12. Számítógépes adatbiztonság

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– Bizottsági iránymutatás VI/661/97 a kifizető ügynökségek gépesített adatfeldolgozásának értékelésére vonatkozóan

13. Feladatok delegálása

– a Bizottság 1663/95/EK rendelete az EMOGA Garancia Részlege számlaelszámolási eljárása tekintetében történő alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról

– Bizottsági iránymutatás VI/5331/98 az EMOGA-számlák igazoló ellenőrzéséről

*

Az utasítást utóbb a 4/2005. (FVÉ. 15.) FVM utasítás módosította, hatályon kívül helyezte a 12/2014. (XII. 12.) FM utasítás 1. § 2. pontja 2014. december 13. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére