46/2003. (HK 14.) HM határozat
46/2003. (HK 14.) HM határozat
a HM Munkabiztonsági és Építésügyi Hatósági Hivatal költségvetési szerv alapításáról*
2003.06.18.
Az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 88. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – tekintettel az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 10 §-ára, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény, a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény, a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. LXXIV. törvény, a sajátos építményfajták körébe tartozó honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó építésügyi hatósági engedélyezési eljárások szabályait megállapító 44/2002. (III. 21.) Korm rendelet előírásaira – a következő
alapító okiratot
adom ki.
1. A Honvédelmi Minisztérium hivatalaként 2003. június 30-i hatállyal a HM Költségvetési és Munkabiztonsági Ellenőrzési Hivatal Munkabiztonsági Igazgatósága és a HM Ingatlankezelési Hivatal Katonai Építéshatósági Osztály összevonásával önálló jogi személyiségű költségvetési szervet alapítok.
2. A költségvetési szerv megnevezése: HM Munkabiztonsági és Építésügyi Hatósági Hivatal, rövidített megnevezése: HM MÉHH.
3. A HM MÉHH székhelye: Budapest, XIII. Lehel a 33–35.
Postacíme: 1885 Budapest, Pf. 25.
4. A költségvetési szerv állami feladatként ellátandó alaptevékenysége
a) a HM tárca munkavédelmi hatósági, szakhatósági és a tűzvédelmi szakvéleményezési jogkörök gyakorlásából eredő feladatok ellátása első fokon,
b) a katasztrófavédelmi tevékenységgel összefüggő egyes hatósági, szakhatósági jogkörökből eredő feladatok ellátása első fokon,
c) a sajátos építményfajták körébe tartozó honvédelmi és katonai célú építmények első fokú építésügyi hatósági feladatainak ellátása önálló szervezeti egységben.
5. Az alaptevékenység körében végzett fő feladatai
a) a munka- és tűzvédelem területén:
aa) első fokú hatósági jogkörben a honvédelmi ágazat első fokú munkavédelmi felügyelete és a kapcsolódó informatikai, minősítési és képzésszervezési feladatok végrehajtása;
ab) a súlyos munkabalesetek (a közúti és a légi közlekedéssel kapcsolatosak kivételével), valamint a lövéses, robbantásos balesetek, nagy kárral vagy személyi sérüléssel járó tűzesetek azonnali kivizsgálása, a honvédelmi szervek tevékenységi körében bekövetkezett, jelentésre kötelezett balesetek és tűzesetek nyilvántartása, elemzése;
ac) munkavédelmi szabványok, előírások alóli felmentési kezdeményezések véleményezése, munkavédelmi szakértői kérelmek elbírálásra történő előkészítése, kötelező érvényű tűzvédelmi szakvéleményezés, tűzvizsgálat végzése, a HM kezelésű ingatlanokkal összefüggő tűzvédelmi és műszaki mentési tevékenységek törvényességi felügyelete;
ad) a HM Munkavédelmi Bizottság titkársági feladatainak ellátása,
b) a katasztrófavédelem területén:
ba) a katasztrófavédelmi tevékenységgel összefüggő egyes hatósági, szakhatósági feladatok felügyelete, a katonai és az ágazati objektumok veszélyességi minősítésének felügyelete és nyilvántartása, a veszélyes katonai és ágazati objektumok, valamint a veszélyes katonai tevékenységek kockázatának elemzése, műszaki biztonsági és biztonsági rendszabályai betartásának ellenőrzése;
bb) a veszélyes anyagokhoz és készítményekhez kapcsolódó tevékenységek ágazaton belüli ellenőrzése,
c) az építésügyi hatósági területen:
ca) a sajátos építményfajták körébe tartozó honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó építésügyi hatósági engedélyezési eljárások lefolytatása, építésügyi hatósági, építés-felügyeleti ellenőrzések végrehajtása, építésügyi szakhatósági tevékenység végzése;
cb) építésügyi hatósági nyilvántartások vezetése, adatszolgáltatás,
d) mindhárom területen:
– a szakterületi szakmai képzés és továbbképzés, szakmai rendezvény szervezése, felügyelete, a szakterületi információs rendszerek működtetése.
6. A HM MÉHH részben önállóan gazdálkodó, az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörű költségvetési szerv, amely gazdálkodását az Áht., az Ámr., valamint a Honvédelmi Minisztérium költségvetési tervezésének, gazdálkodásának, előirányzat-felhasználásának a sajátosságoknak megfelelő szervezeti és eljárási rendjére vonatkozó szabályairól szóló többször módosított 90/1997. (V. 30.) Korm. rendelet, továbbá a HM szervekre vonatkozó utasítások és belső rendelkezések szerint végzi.
A pénzügyi és számviteli ellátás terén adódó feladatokat a HM 1. számú Területi Pénzügyi és Számviteli Igazgatóság látja el.
A HM MÉHH éves költségvetését a HM fejezet „Honvédelmi Minisztérium” költségvetési címen belül a „HM hivatalai” költségvetési alcím alatt elkülönítetten kell kezelni.
A működéséhez szükséges egyes infrastrukturális (elhelyezés, híradás, gépjármű stb.) feltételeket a Magyar Honvédség kijelölt ellátó szervezetei biztosítják. A működés egyéb feltételeiről (informatika, ügyvitel stb.) a HM szervekkel (főosztályokkal) azonos módon a HM szakirányú (ellátó) szervezetei gondoskodnak.
7. A HM MÉHH alapítója és fenntartója a honvédelmi miniszter. A honvédelmi miniszter jogszabályban előírt felügyeleti jogkörét a HM közigazgatási államtitkár útján, a Hivatal működésével kapcsolatos általános irányítási jogkörét a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár útján, szakirányú másodfokú hatósági jogkörét a vonatkozó rendeletben meghatározott módon gyakorolja.
8. A HM MÉHH vezetését az igazgató látja el. A Hivatal igazgatóját a honvédelmi miniszter nevezi ki és menti fel, gyakorolja felette a fegyelmi elbocsátás jogát. A Hivatal személyi állománya feletti munkáltatói jogkört a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) hatálya alá tartozó katona állomány tekintetében a HM közigazgatási államtitkár, a köztisztviselők tekintetében a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) szerint az igazgató gyakorolja.
9. A HM MÉHH-ben – mint önálló munkaköri jegyzékkel rendelkező szervezetben – a Hjt. hatálya alá tartozó hivatásos katonák teljesítenek szolgálatot, valamint a Ktv. hatálya alá tartozó köztisztviselők állnak jogviszonyban.
10. A HM MÉHH szervezeti felépítését és vezetési rendjét, működésének sajátos szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint a munkaköri jegyzék tartalmazza. Az Ámr. 10. § (4) bekezdése szerinti Szervezeti és Működési Szabályzatot az igazgató a határozat hatályba lépését követő 60 napon belül előterjeszti a HM közigazgatási államtitkárhoz jóváhagyásra.
11. A HM MÉHH vállalkozási tevékenységet nem folytathat.
12. A HM MÉHH törzskönyvi nyilvántartásba vétele az Áht. 88. § (5) bekezdés – figyelemmel a közpénzek felhasználásával, a köztulajdon használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és ellenőrzésének bővítésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2003. évi XXIV. törvény 39. §-ára – alapján történik.
13. Ez a határozat az aláírása napján lép hatályba.*
Juhász Ferenc s. k.,
honvédelmi miniszter
*
A határozatot a 61/2005. (HK 9.) HM határozat 17. pontja hatályon kívül helyezte 2005. április 7. napjával.
*
A határozat aláírásának napja: 2003. június 18.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás