4/2004. (IV. 2.) GKM utasítás
4/2004. (IV. 2.) GKM utasítás
a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetőjének hatáskörébe utalt feladatokkal kapcsolatos eljárási rendről*
Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fejezetébe tartozó intézményi és fejezeti kezelésű költségvetési előirányzatokra.
Költségvetési javaslat összeállítása, elemi költségvetés
2. §
1. A költségvetési javaslatnak a Pénzügyminisztérium (továbbiakban: PM) által kiadott irányelvekben foglaltak szerinti összeállításáért, a PM-mel egyeztetett költségvetési javaslat véglegesítéséért és a szöveges indokolás elkészítéséért – a fejezet felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, valamint a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelőinek a bevonásával – a Költségvetési Főosztály vezetője felelős. [ Ámr.24–27. §]
2. A fejezeti szintű éves költségvetési javaslat kidolgozásához kapcsolódó előkészítési, tervezési, felülvizsgálati munkálatokat a szakmai felügyeletet ellátó vezető – a fejezeti kezelésű előirányzatoknál a szakmai kezelő – irányítja. A tervezést fejezeti szinten a gazdaság-koordinációs és pénzügyi helyettes államtitkár koordinálja. [Áht. 49. §, Ámr. 21.–26. §]
3. A Kormány által benyújtott költségvetési törvény-tervezet parlamenti bizottsági tárgyalása során a minisztérium álláspontjának koordinált kialakításáért a Parlamenti Titkárság, a parlamenti bizottságokban való képviseletért a költségvetési és a gazdasági ügyekkel foglalkozó bizottságok tekintetében a Költségvetési Főosztály, más parlamenti bizottságok vonatkozásában a szakmai feladataik ellátása tekintetében érintett ágazati főosztályok felelősek.
A Parlament Gazdasági Bizottságában a Magyar Köztársaság éves költségvetésével, a társadalombiztosítással, a nyugdíjrendszerrel, a támogatási rendszerrel, a vámszabályozással, az egészségüggyel, a lakáspolitikával, az agrárgazdasággal, valamint az államháztartás szabályozásával összefüggő makrogazdasági feladatok tekintetében a tárca álláspont kialakítását és képviseletét a Közgazdasági Főosztály látja el.
4. A költségvetési törvény kihirdetését követően a Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslata alapján a gazdaság-koordinációs és pénzügyi helyettes államtitkár
4.1. megállapítja a fejezet felügyelete alá tartozó azon költségvetési szervek költségvetését, kiemelt kiadási és bevételi előirányzatait, amelyek megállapítása nem tartozik az Országgyűlés, a Kormány hatáskörébe, [Áht. 49. § d), Áht. 52. § (4)]
4.2. jóváhagyja – az Áht. 36. § (2) bekezdésben foglalt keret érvényesítésével – a GKM fejezetbe sorolt szervek létszámát, átcsoportosítási jogot gyakorol – az Áht. 39. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – a fejezeten belüli, illetve címen belüli létszámkeretek tekintetében a Kormány rendeletében meghatározott módon
5. Az elemi költségvetés elkészítéséhez szükséges további keretszámokat, szempontokat a Költségvetési Főosztály vezetője állapítja meg. [Ámr. 36. § (1)]
6. A fejezeti kezelésű előirányzatok elemi költségvetését az előirányzat kijelölt szakmai kezelője, az Ámr. 41. §-ában foglaltak figyelembevételével készíti el, a Költségvetési Főosztály által rendelkezésre bocsátott nyomtatványon.
7. A költségvetési szervek, fejezeti kezelésű előirányzatok, célelőirányzatok elemi költségvetését felügyeleti hatáskörben – az intézmények, a szakmai kezelők által benyújtott dokumentációk felülvizsgálatát követően – a Költségvetési Főosztály vezetője vagy az általa megbízott személy, a tárgyév március 31. napjáig hagyja jóvá. [Áht. 49. § d) pontja, Ámr. 44. § (1)]
A költségvetési folyamatok alakulásának
évközi figyelemmel kísérése, az előirányzatok módosítása
3. § A költségvetés végrehajtása során a GKM fejezetébe tartozó intézményi és fejezeti kezelésű költségvetési előirányzatokról, előirányzat módosításokról a Költségvetési Főosztály folyamatos nyilvántartást vezet. A felügyeleti szervi hatáskörű előirányzat-módosítások a Költségvetési Főosztály vezetőjével egyeztetve kerülnek jóváhagyásra.
1. Felügyeleti szervi hatáskörben a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá:
1.1. a fejezeti kezelésű előirányzat, támogatási célelőirányzat – az előirányzat céljának, rendeltetésének megfelelő, az érintett fejezetek megállapodásán alapuló – fejezetek közötti átcsoportosítása tekintetében, előirányzat-módosítást a kiemelt előirányzatok (fő összegüket nem érintő) átcsoportosítására kiterjedően is, ha a költségvetési törvény másként nem rendelkezik. [Áht. 24. § (11), Ámr. 46. § (2), (6) a)],
1.2. a támogatási célelőirányzat [Ámr. 46. § (9)] központosított bevétel előirányzatát meghaladó teljesülést követően – annak mértékéig – a célelőirányzat növelését, továbbá a támogatási célelőirányzat központosított bevételi előirányzatához viszonyított, bevételi elmaradása esetén, év végén a tényleges teljesítésnek megfelelő előirányzat csökkentését. Az előirányzat-módosítás a Magyar Államkincstár (továbbiakban: Kincstár) kezdeményezésére – a fejezettel egyeztetve – a pénzügyminiszter egyetértésével történik.
1.3. indokolt esetben, a központi költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat-módosítási jogosultságának a felügyeleti szervi hatáskörbe vonását. [Áht. 93. § (2)] Ezen intézkedésről a költségvetési szervet és a Kincstárt a Költségvetési Főosztály vezetője írásban értesíteni köteles, [Ámr. 48. §(1) d)]
1.4. a költségvetési szerveknél a feladatok, illetve bevételek elmaradása esetén – értékelés alapján – az adott intézmény kiadási és bevételi előirányzatának, a támogatási előirányzat egyidejű változtatásával, vagy változtatása nélküli csökkentését. [Ámr. 48. § (1) c)].
2. Felügyeleti szervi jogkörben, a gazdaság-koordinációs és pénzügyi helyettes államtitkár hatáskörébe tartozik:
2.1. A fejezet felügyelete alá tartozó központi költségvetési szerveknél – egyszeri vagy tartós jelleggel – az intézmény szakmai felügyeletét ellátó minisztériumi vezető, valamint a Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslata alapján a költségvetési szerv és a Kincstár egyidejű írásbeli tájékoztatása mellett,
2.1.1. a fejezeti kezelésű előirányzatok terhére, továbbá címen belül, a költségvetési szervek közötti átcsoportosítással pótelőirányzat, vagy új előirányzat engedélyezése, [Ámr.48. § (1) a)]
2.1.2. a kiadási és az ahhoz kapcsolódó bevételi előirányzatok növelésével többletfeladat elrendelése, [Ámr.48. § (1) b)]
2.1.3. a jóváhagyott előirányzatok felhasználásának – amennyiben azokat bizonyos feltételhez köti – indokolt esetben év közbeni időszakos korlátozása, vagy saját rendelkezésébe vonása. [Ámr. 48. § (1) d)]
2.1.4. a felújítási előirányzat terhére a pénzügyminiszter egyetértésével átcsoportosítás engedélyezése a működési költségvetés javára. [Áht. 24. § (5), Ámr. 48. § (1) e)]
2.2. A fejezeti kezelésű előirányzatok, támogatási célelőirányzatoknál – eltérő rendelkezés hiányában – az előirányzat kezelőjének a kezdeményezése és a Költségvetési Főosztály javaslata alapján, a jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli, a tényleges többletnek megfelelő összeggel, az adott fejezeti kezelésű előirányzat kiadási és bevételi előirányzata növelésének saját hatáskörben történő engedélyezése, illetve az eseti bevétel rendeltetésének megfelelően új előirányzat megállapítása. [Ámr. 46. § (5)]
3. Felügyeleti szervi jogkörben, a Költségvetési Főosztály vezetőjének hatáskörébe tartozik:
3.1. a fejezeti kezelésű előirányzatok egyes jogcímcsoportjain, vagy annak jogcímein belül az előirányzat-csoportok, illetve a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításnak – a fejezeti kezelésű előirányzatot kezelő szervezeti egység vezetőjének kezdeményezésére – az engedélyezése, figyelembe véve, hogy a fejezeti kezelésű előirányzatok kizárólag a költségvetési törvényben meghatározott célra használhatók. Az átcsoportosítás az Áht. 24. § (5) bekezdésében foglalt feltétel esetén, a személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékokra is kiterjedhet,
3.2. a központi költségvetési szervek működésére és felhalmozási kiadásaira a költségvetési törvényben megállapított, illetve év közben módosított előirányzatok alapján a Kincstár által automatikusan megnyitott havi időarányos költségvetési előirányzat-felhasználási kereten – a költségvetési szervek között, az éves előirányzat 8%-át meg nem haladó mértékű és legfeljebb 3 havi visszapótlás melletti – korrekció engedélyezése. A végrehajtott korrekciónak fejezeti szinten minden hónapban nulla egyenleget kell mutatnia. [Ámr. 109. § (6)]
3.3. A kötelezettségvállalással terhelt fejezeti kezelésű előirányzat-maradvány jóváhagyását megelőzően teljesítendő kifizetéssel egy időben, vagy az azt megelőző előirányzat-módosítás. [Ámr. 46. § (10)]
3.4. a pénzügyminiszter, vagy a Kormány jóváhagyását követően, a fejezet felügyelete alá tartozó költségvetési szervek és a fejezeti kezelésű előirányzatok előirányzat-maradványának jóváhagyása, egyidejűleg meghatározva a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat-maradvány felhasználásának célját, rendeltetését. [Áht. 49. § g), 93. § (5), (7), (10)]
A fejezeti kezelésű előirányzatok, célelőirányzatok kezelése
4. §
1. A fejezeti kezelésű előirányzatok kizárólag a költségvetési törvényben meghatározott célra használhatók fel. [Áht. 24. § (8)]
2. A GKM fejezetbe sorolt fejezeti kezelésű (cél)előirányzatok, illetve támogatási célelőirányzatok felhasználásáért, a rendelkezési jogosultságok betartásáért, a kezelői feladatok ellátásáért, valamint azok ellenőrzéséért – ha a költségvetési törvény, illetve kormányrendelet eltérően nem rendelkezik – a pénzügyminiszterrel egyetértésben szabályozott GKM rendeletben és az adott előirányzatra vonatkozó külön utasításban, szabályzatban foglaltak figyelembevételével a jelen utasítás mellékletében megjelölt szervezetek vezetői (továbbiakban: szakmai kezelői) a felelősek.
Költségvetési beszámolás, zárszámadás, előirányzat-maradvány megállapítása, felhasználása
5. §
1. A költségvetés teljesítéséről készülő féléves és éves beszámolók tekintetében a Költségvetési Főosztály vezetője felügyeleti hatáskörben meghatározza a beszámolók beküldési határidejét, előírja a szöveges indoklás részletes szabályait, a kötelezően előírtakon túlmenő adatszolgáltatást. [Ámr. 146. § – 149. §]
2. A Költségvetési Főosztály vezetője felülvizsgálja a beküldött beszámolókat és azok elfogadásáról a beszámolási dokumentációk aláírásával, és visszaküldésével értesíti a költségvetési szerv vezetőjét, illetve a fejezeti kezelésű előirányzat, célelőirányzat szakmai kezelőjét.
3. A zárszámadással kapcsolatos munkálatokat a Pénzügyminisztérium által évenként meghatározott tematika alapján a Költségvetési Főosztály vezetője koordinálja. A GKM fejezet felügyelete alá tartozó költségvetési szervek előirányzat-maradványának felülvizsgálatát a Költségvetési Főosztály vezetője végzi.
4. A Vagyonpolitikai Főosztály – a szakmai felügyeletet ellátó főosztályok szakmai elemzése alapján, a tárgyévre vonatkozóan legkésőbb a tárgyévet követő június 30-ig – értékelést készít a gazdasági és közlekedési miniszterhez jogszabály által rendelt, továbbá az általa alapított, vagy a tulajdonosi részesedés formájában érdekeltségi körébe tartozó közhasznú társaságok, gazdasági társaságok, közalapítványok, alapítványok működéséről, a részükre nyújtott támogatás hatékonyságának vizsgálatáról, az e szervezetek által végzett tevékenység ellátásának színvonaláról, gazdaságosságáról, jövedelmezőségéről, a vagyon változásáról. [Ámr. 149. § (6)]
5. A 4. pont szerinti értékelést az elemi beszámoló szöveges indoklása részének kell tekinteni és azt a tárgyévet követő július 31-ig a Pénzügyminisztériumnak és a Költségvetési Főosztálynak kell megküldeni. [Ámr. 149. § (7)]
Gazdálkodás a kincstári vagyonnal
6. § A GKM fejezethez tartozó költségvetési szervek tekintetében a kincstári vagyongazdálkodás során az Áht. IX. fejezetében foglalt, a költségvetési szerv felügyeletét ellátó szerv vezetőjének hatáskörébe utalt jogköröket a gazdaság-koordinációs és pénzügyi helyettes államtitkár gyakorolja.
Vegyes rendelkezések
7. §
1. A költségvetési szervek törzskönyvi nyilvántartásba vételéről, valamint a törzskönyvi nyilvántartás adatait érintő változások – ideértve a nyilvántartásból való törlést is – átvezetéséről felügyeleti szervi hatáskörben a Költségvetési Főosztály vezetője gondoskodik.
2. A fejezethez tartozó költségvetési szervek szervezeti és működési szabályzatát, kivéve, ahol jogszabály vagy törvény másként rendelkezik, a Jogi Főosztály vezetőjének – a Költségvetési Főosztály vezetője, valamint a költségvetési szerv felett szakmai felügyeletet ellátó minisztériumi vezető véleményének kikérésével készített – javaslata alapján a miniszter hagyja jóvá.
3. Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv gazdasági szervezetének vezetőjét (gazdasági vezetőt) – ha jogszabály kivételt nem tesz – a költségvetési szerv vezetőjének javaslatára – a Humánpolitikai Főosztály és a Költségvetési Főosztály vezetője véleményének kikérésével – a miniszter határozatlan időre bízza meg és menti fel. A további munkáltatói jogokat a költségvetési szerv vezetője gyakorolja.
4. A strukturális alapokért felelős címzetes államtitkár a szakmai felügyelete alá tartozó intézmények és fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében valamennyi ezen utasítással érintett felügyeleti jogkört gyakorolja.
5. A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználása során érvényesíteni kell az alábbi szabályozások előírásait:
– a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 2004. évi költségvetésének fejezeti kezelésű előirányzatai között „Beruházás” és „Felzárkóztatási Infrastrukturális Fejlesztési Alapprogram” alcímen szereplő kiemelt előirányzatok felhasználására vonatkozó eljárási rendről szóló 4/2004. Szabályzat,
– a feladatfinanszírozási körbe nem tartozó 2004. évi fejezeti kezelésű ágazati célelőirányzatok, központi kezelésű felújítási előirányzatok, a fejezeti tartalék és egyes címzett támogatási előirányzatok felhasználására vonatkozó 3/2004. Szabályzat,
– a Gazdasági Minisztérium vállalkozási célelőirányzatainak szabályozásáról szóló 1/2001. (I. 5.) GM rendelet
– a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium egyes fejezeti kezelésű (cél)előirányzatainak egységes szemléletű felhasználásáról, kezeléséről, működéséről szóló 16/2003. Szabályzat,
– a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium költségvetési fejezetében szereplő egyes célelőirányzatok forrásainak terhére meghirdetett pályázatok egységes szemléletű kezeléséről szóló 17/2003. Szabályzat,
– a gazdasági és közlekedési miniszter 23/2003. (VIII. 14.) GKM utasítása.
Záró rendelkezések
8. §
1. A jelen utasításban nem szabályozott kérdésekben a mindenkori éves költségvetési törvény, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.), az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet, a minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint az egyéb vonatkozó belső utasításoknak, szabályzatoknak a rendelkezéseit, előírásait kell alkalmazni.
2. Ezen utasítás 2004. április 15-én lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti – a 3. pontban foglalt kivétellel – a Gazdasági Minisztérium fejezetét érintő egyes – az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvényben (továbbiakban: Áht.), valamint az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Ámr.), a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője hatáskörébe utalt, a jelen utasításban foglaltak szerint átruházott – feladatokkal kapcsolatos eljárási rendről szóló 10/2003. (III. 25.) GKM utasítás és az azt módosító 26/2003. (X. 31.) GKM utasítás.
3. A Gazdasági Minisztérium fejezetét érintő egyes – az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvényben (továbbiakban: Áht.), valamint az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Ámr.), a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője hatáskörébe utalt, a jelen utasításban foglaltak szerint átruházott – feladatokkal kapcsolatos eljárási rendről szóló 10/2003. (III. 25.) GKM utasítás 4. §-ának 2.2. alpontja a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján veszti hatályát.
Dr. Csillag István s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Melléklet a 4/2004. (IV. 2.) GKM utasításhoz
A fejezeti kezelésű előirányzat megnevezése |
A (cél)előirányzat szakmai kezelője |
---|---|
1. Energiafelhasználási hatékonyság javítása |
Energetikai és ipari helyettes államtitkár |
3. Turisztikai célelőirányzat |
Turisztikai Hivatal vezetője |
4. Beruházás-ösztönzési célelőirányzat |
Befektetési és közgazdasági főigazgató |
5. Kis- és középvállalkozói célelőirányzat |
Vállalkozás-fejlesztési és kereskedelmi helyettes államtitkár |
6. Mecseki Uránércbánya bezárása |
Uránbányászati miniszteri biztos |
8. Energia Központ Kht. közhasznú feladatai |
Energetikai Főosztály |
9. Fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek támogatása |
Fogyasztóvédelmi és Kereskedelmi Főosztály |
11. Szabványosítási és akkreditálási nemzetközi feladatok |
Ipari Főosztály |
14. Magyar találmányok külföldi bejelentése |
Innovációs és Környezetvédelmi Főosztály |
16. Hadiipari kapacitás fenntartása |
Védelemkoordinációs Főosztály |
21. Schengeni Alap I. |
Légi-közlekedési Főosztály |
24. Magyar Folyami Információs és Segélyhívó Rendszer adat- |
Hajózási Főosztály |
28. Közlekedési felügyeletek támogatása |
Közúti Közlekedési Főosztály |
40. Kombinált fuvarozás fejlesztése |
Közlekedéspolitikai Főosztály |
48. Vasúthálózat fejlesztése, beruházás |
Vasúti Közlekedési Főosztály |
53. Vasút-egészségügyi fejlesztések |
Vasútegészségügyi Titkárság |
55. Magyar Gazdaságelemző Intézet Kht. támogatása |
Közgazdasági Főosztály |
56. Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai |
GKM Gazdasági Igazgatóság (2004. évi előirányzat 417,7 M Ft) |
57. Fejezeti tartalék |
Költségvetési Főosztály |
Az utasítást a 37/2012. (XII. 21.) NFM utasítás 4. § a) pontja hatályon kívül helyezte 2012. december 22. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás