• Tartalom

50/2004. (HK 12.) HM utasítás

50/2004 (HK 12.) HM utasítás

a nemzeti kezdeményezésű és finanszírozású védelmi fejlesztési feladatok program alapú tervezéséről és végrehajtásáról*

2004.06.11.

A honvédelemről szóló1993. évi CX. törvény 10. § g) pontja alapján a nemzeti kezdeményezésű és finanszírozású védelmi fejlesztési feladatok* program alapú tervezésének és végrehajtásának általános rendjére vonatkozóan az alábbi utasítást adom ki.

1. § Az utasítás hatálya kiterjed az MH nemzeti kezdeményezésű és finanszírozású védelmi fejlesztési feladatainak program alapú tervezésében és megvalósításában érintett HM szervekre, HM hivatalokra és háttérintézményekre, MH katonai szervezetekre (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek).

2. § (1) Program alapú tervek alapvetően a haderőcélokból, illetve az ezek elérésére irányuló képesség fejlesztési követelményekből eredő és egy, vagy több honvédelmi szervezetet érintő humán, haditechnikai és infrastrukturális fejlesztési-beruházási feladatok végrehajtására készülnek. Indokolt esetben programként kezelhető a jelentősebb egyedi/egyszeri alkalmazási feladatok, vagy a meghatározott célú és meghatározható időn/költségkereten belül megvalósuló fenntartási feladatok végrehajtása is.

(2) Egy meghatározott haderőcél elérése egy, vagy több program indítását is igényelheti, ugyanakkor egy fejlesztési program egy, vagy több haderőcél elérésének részfeladatait is tartalmazhatja. A programok a honvédelmi szervezetek alternatívákban megfogalmazott és ütemezett képesség fejlesztési követelményeihez (fejlesztési törzskönyvek) kidolgozott program elgondolás javaslatok értékelése és az elfogadott javaslat, mint Program Elgondolás alapján kerülnek tervesítésre.

(3) A program elgondolásokban rögzített fejlesztési feladatok erőforrás- és költség-becsléseire alapozva a programok végrehajtásának megkezdését megelőző évben részletes program végrehajtási tervjavaslatok készülnek. A program az elfogadott tervjavaslat, mint Program Végrehajtási Terv alapján kerül végrehajtásra. A végrehajtási tervet a pénzügyi-költségvetési feladatokat tartalmazó Program Finanszírozási Terv egészíti ki.

(4) A program a fejlesztési feladat végrehajtásának teljes időszakát felöleli, a programtervek a szükséges tevékenységeket a fejlesztéssel kapcsolatos feladatok megkezdésétől a fejlesztési cél eléréséig tartalmazzák, beleértve az alkalmazás/üzemeltetés/használat induló feltételeinek megteremtését is.

(5) A meghatározott képességeket biztosító program végrehajtási tervjavaslat reális értékelése érdekében a javaslat a tényleges fejlesztési költségek mellett a programban szereplő erőforrások teljes életciklusra számvetett költség-szükségleteit is tartalmazza.

(6) A komplex, több szakterület együttműködését igénylő programok szakági rész-programokra, projektekre bonthatók.

(7) A program végrehajtása – a feladatok jellegétől és a szakmai sajátosságoktól függően – döntési pontokkal elválasztott program fázisokra tagolható. Alapvető programfázis a gyártást-építést-beszerzést magában foglaló program megvalósítási fázis, de jelentősebb előkészítést – kutatás-fejlesztést, előzetes vizsgálatokat, vagy kísérleteket – igénylő programok esetében a megvalósítási fázis előtt külön program előkészítési fázis beiktatása is szükséges lehet.

(8) Fázisokra bontott program esetében a program előkészítési fázisa a Program Előkészítési Terv, mint az elfogadott Program Elgondolás végrehajtására kidolgozott előkészítési tervjavaslat elfogadott változata, megvalósítási fázisa a Program Megvalósítási Terv, mint a sikeresen lezárt előkészítési fázis végén kidolgozott megvalósítási tervjavaslat elfogadott változata alapján kerül végrehajtásra.

(9) A fejlesztési programok egyes fázisai határozattal kerülnek indításra, illetve lezárásra. A program előkészítését és megvalósítását (együttesen: végrehajtását) indító, valamint a programot lezáró döntési pontokban írásban rögzített Program Előkészítési-, Megvalósítási-, (együttesen: Végrehajtási), illetve Lezárási Határozat értelemszerűen tartalmazza a döntési pontot megelőző tevékenység értékelését és a soron következő fázis feladatait tartalmazó tervjavaslat elfogadását, egyben az abban szereplő feladatok végrehajtásának elrendelését.

(10) A döntési szintek a fejlesztési program jellemző adataitól – annak nagyságától, bonyolultságától, fontosságától és költségeitől – függően kerülnek meghatározásra.

(11) A program végrehajtási- és finanszírozási tervek teljesítéséről évenként és a program fázisokat lezáró döntési pontok előtt Program Végrehajtási Beszámoló készül.

(12) A program elgondolások és a programtervek a HM 10 éves tervének szerves részét képezik, az alapvetően eseményvezérelt program-folyamat tervezésének illeszkedni kell a védelmi tervezés naptárvezérelt folyamataihoz. Az elgondolások és tervek a 10 éves tervek gördítése során évenként felülvizsgálatra és – a végrehajtási beszámolók, illetve követelmény-változások alapján – pontosításra kerülnek.

(13) Az egyidejűleg folyamatban lévő fejlesztési programok adott haderőcél(ok), illetve képességek elérését biztosító részfeladatainak összehangolását a HVK Haderőtervezési Csoportfőnökség biztosítja. Feladata a programok adott képességeket érintő részfeladatai végrehajtásának nyomon követése, a képesség fejlesztési követelmények folyamatos érvényre juttatása és a követelményekben bekövetkező változások jelzése a programok tervezőinek, illetve végrehajtóinak.

(14) A fejlesztési programok elfogadott programterv szerinti végrehajtásának menedzseléséért a program sajátosságaitól függően a honvédelmi miniszter által kinevezett önálló program-menedzser, programiroda, vagy a szakmailag illetékes MH szintű vezető (tervező) szerv, illetve központi gazdálkodó szervezetének vezetője által kijelölt szakértő felelős. Az önálló program-menedzserek, programirodák munkáját a program végrehajtásában érintett szakterületek kijelölt szakértői segítik.

(15) A komplex programok szakterületi menedzselését végző önálló program-menedzserek közül a program szakmai jellegének megfelelően vezető menedzser kerül kijelölésre, aki a komplex programot illetően koordinációs jogkörrel rendelkezik és a saját szakterületére tartozó feladatok menedzselése mellett a program egészének végrehajtásáért is felelős. Programiroda felállítása esetén a vezető menedzser feladatait az iroda vezetője látja el.

(16) A várhatóan jelentős (>20 MdFt) kiadásokkal járó és/vagy hosszabb (>3 év) időszak alatt megvalósuló, valamint a HM Védelmi Tervező Bizottság által ebbe a kategóriába sorolt programok kiemelt minősítésűek, végrehajtásukra a program végrehajtási terv elfogadásával egyidejűleg külön HM program végrehajtási utasítás kerül kiadásra. Az utasítás a program sajátos szakmai feladatai mellett tartalmazza az önálló program-menedzser(ek) kinevezésére, illetve programiroda felállítására vonatkozó döntést, valamint a program-menedzser(ek), illetve programirodák elhelyezési és működési feltételeit biztosító (a továbbiakban: befogadó) honvédelmi szervezet kijelölését. A fejlesztési programok végrehajtását szervező önálló program-menedzserek, állandó és/vagy vezényelt állománnyal feltöltött programirodák dinamikus szervezeti elemek, amelyek a szakmai illetékesség alapján meghatározott MH szintű vezető (tervező) szerv központi gazdálkodó szervezeténél a programtervek elfogadásától a programok lezárásáig működnek.

(17) A kiemelt programok önálló program-menedzserei, programirodái feladataikat humán programok esetében a HM humánpolitikai helyettes államtitkár, reál (haditechnikai és infrastrukturális) programok esetében a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár közvetlen felügyelete alatt végzik.

(18) A kiemelt program költségvetési előirányzatai egyedi címrendkóddal ellátott elemi költségvetésben jelennek meg, a több szakterület közreműködését igénylő komplex program önálló címrendkóddal rendelkező elemi költségvetésének a projektek/szakágak közötti további elkülönítését a címrendkódon belül a projektkódok és anyagnem kódok biztosítják. Az önálló program-menedzserek, programirodák programtervekben megtervezett működési kiadásai a befogadó honvédelmi szervezet elemi költségvetésében kerülnek biztosításra.

(19) Az MH szintű vezető (tervező) szervek által irányított szakterületeken kidolgozott programtervekkel kapcsolatos szakági döntéseket a humán, haditechnikai és infrastrukturális szakterületek szakmai véleményező testületei (kabinetek, bizottságok) készítik elő.

(20) A kiemelt programok alternatív program elgondolásainak, program tervjavaslatainak, valamint a végrehajtásukkal kapcsolatos határozatok tervezeteinek véleményezését a HM Védelmi Tervező Bizottság (VTB) végzi, a döntéseket, illetve határozatokat a VTB állásfoglalása alapján az illetékes vezetők hozzák meg.

(21) Az elfogadott program elgondolásokra épülő, de nem kiemelt minősítésű programok erőforrás-, költség- és költségvetési előirányzat tervezését, a programok szervezését és végrehajtását a fenti általános elvek alapján a szakmailag illetékes MH szintű vezető (tervező) szervek irányításával a szakmai alárendeltségükbe tartozó központi gazdálkodó szervezetek végzik. A nem kiemelt fejlesztési programok végrehajtásának részletes feladatait az illetékes szakágak intézkedései rögzítik. A nem kiemelt programok költségvetési előirányzatai a programokat végrehajtó központi gazdálkodó szervezetek elemi költségvetéseiben jelennek meg.

Programtervezés a Tárca Védelmi Tervező Rendszer folyamatrendjében

3. § (1) A TVTR folyamatrendjében – a Nemzeti Katonai Stratégia, az aktuális kormányzati és szövetségi elvárások alapján – a stratégiai tervezés keretében történik meg a célok kitűzése, az alaprendeltetési feladatokra, ezek prioritásaira; ütemezésére és az ambíciószintekre vonatkozó tervezési alapvetések kialakítása, a prognosztizált fejezeti források (költségvetési keretek) megállapítása.

(2) Ezt követően a képesség- és feladat tervezés folyamán felmérik a honvédelmi szervezetek perspektív szükségleteit és a hiányokat, majd haderőcélokban, illetve képesség fejlesztési követelményekben megfogalmazzák az alaprendeltetési feladatokat végrehajtó szervezetek képességeire vonatkozó elvárásokat, az erőforrás szükségletek megállapításához szükséges tervezési (feladat- és teljesítmény) mutatókat, a fejlesztési követelmények ütemezését és kidolgozzák az új fejlesztési feladatok program alapú végrehajtására vonatkozó alternatív program elgondolás javaslatokat. Ezzel egyidejűleg szükség szerint pontosítják a már folyamatban lévő programokra vonatkozó követelményeket.

(3) Az elfogadott program elgondolások alapján az erőforrás- és költség tervezés során felmérik az újonnan jelentkező fejlesztési feladatokat, megtervezik az erőforrás- és költség-szükségleteket, a kiadási igényeket és elkészítik az ütemezett program végrehajtási tervek javaslatait, valamint pontosítják a folyamatban lévő programok végrehajtási terveit.

(4) A számvetett kiadási igények alapján a költségvetés tervezés keretében a kiadások fedezetét biztosító költségvetési tervjavaslatokban elkülönítetten megtervezésre kerülnek a programok költségvetési szükségleteit tartalmazó program finanszírozási tervjavaslatok és pontosítják a folyamatban lévő programok finanszírozási terveit.

A programok tervezése

A fejlesztési követelmények és a program elgondolás összeállítása

4. § (1) A haderőcélokat, képesség fejlesztési követelményeket és program elgondolás javaslatokat – a honvédelmi miniszter Tervezési Irányelveiben és a HM közigazgatási államtitkár – HM HVK főnök Védelmi Tervezési Intézkedésében meghatározottak szerint – a HVK Haderőtervezési Csoportfőnökség koordinálásával az illetékes MH szintű vezető (tervező) szervek (HM főosztályok, HVK csoportfőnökségek, parancsnokságok, hivatalok) tervezik, illetve állítják össze. A priorizált haderőcélok és képesség fejlesztési követelmények alapján összeállított – szervezetekre lebontott – alternatív program elgondolás javaslatok a HM tárca 10 éves tervének előkészítése során a képesség- és feladat elgondolásokkal együtt kerülnek elfogadásra és beépülnek a 10 éves tervbe.

(2) A program elgondolás javaslat szöveges része tartalmazza a program indítását igénylő haderőcél(ok), illetve képesség követelmény(ek) megnevezését, a program célját és a programban érintett honvédelmi szervezetek felsorolását. A javaslat táblázatos részében a képesség- és feladatmutatók mellett szerepel a program becsült erőforrás-, költség- és költségvetési előirányzat igénye, a megvalósítás javasolt kezdési időpontja és várható időtartama. A program végrehajtásával biztosított haderőcél(ok), illetve képesség(ek) prioritása alapján a javaslat feltünteti a program javasolt prioritását és – kiemelt, szakági, vagy intézményi – besorolási javaslatát.

(3) A program elgondolás javaslatokat a program besorolásától függő illetékes fórum – kiemelt program esetében a HM VTB – terjeszti elő elfogadásra.

(4) Az elfogadott program elgondolások a HM tárca 10 éves tervének gördítésével évente felülvizsgálatra és pontosításra kerülnek.

A program végrehajtási- és finanszírozási terveinek kidolgozása

5. § (1) Az elfogadott program elgondolás alapján a program végrehajtására a végrehajtás megkezdését megelőző évben program végrehajtási (előkészítési/megvalósítási) tervjavaslat készül, amely a végrehajtást elrendelő döntési pontban meghozott határozattal – program végrehajtási (előkészítési/megvalósítási) tervvé válik.

(2) A program végrehajtási tervjavaslat, illetve -terv részletesen tartalmazza:

– a végrehajtás tervezett időtartamát, kezdési- és véghatáridejét;

– a program célját, részletes – a programban érintett honvédelmi szervezetekre és szakterületekre/szakágakra lebontott – tartalmát, a kezdeti és végállapotot úgy, hogy az a végrehajtás során folyamatosan mérhető és ellenőrizhető legyen;

– a programba szervezett beszerzési, rendszer-beállítási-, rendszerből kivonási- és egyéb járulékos feladatok végrehajtásának éves bontású erőforrás- és költségszükségletét, kiadási igényét;

– a végrehajtás folyamán készülő időközi, illetve program lezárási értékelés módját, a program végrehajtási beszámoló tartalmi és formai követelményeit;

– kiemelt program esetében a program végrehajtását irányító program-menedzser, programiroda és – amennyiben nem azonos a befogadó szervezettel – a program költségvetési előirányzatai feletti rendelkezési jogot gyakorló gazdálkodó szervezet kijelölésére vonatkozó javaslatot;

– az önálló program-menedzser, programiroda tervezett működési kiadásait.

(3) Az elfogadott program elgondolás végrehajtására az elgondolásban rögzített mennyiségi, minőségi és ütemezési követelményektől jelentősen eltérő, a becsült költségvetési előirányzat igényt 15%-nál nagyobb mértékben meghaladó kiadási igényű végrehajtási tervjavaslat nem terjeszthető elő, a javaslatot a program kezdeményezőjének átdolgozásra vissza kell adni.

(4) A végrehajtási tervjavaslat elfogadásával egyidejűleg a kiemelt programokhoz az illetékes – komplex programok esetében a meghatározó – szakterület előterjesztése alapján kiadásra kerül az adott program menedzselését részleteiben szabályzó külön HM program végrehajtási utasítás.

(5) A program végrehajtási (előkészítési/megvalósítási) tervek – először a programfeladatok megkezdését megelőző évben, ezt követően évenként gördítve és pontosítva – az erőforrás- és költségtervek kidolgozását és forrás-kiegyensúlyozását követően program végrehajtási (előkészítési/megvalósítási) határozattal kerülnek elfogadásra.

(6) A programok erőforrás- és költség szükségletének tervezését a HM Gazdasági Tervező Hivatal koordinálja, amely – a HVK Haderőtervezési Csoportfőnökség bevonásával – a szakfeladatok végrehajtásában érintett MH szintű vezető (tervező) szervek tervező tevékenységét összefogva felelős azért, hogy a programok együttesen és egymáshoz szinkronizálva az elfogadott program elgondolásoknak megfelelően biztosítsák a haderőcélok alapján meghatározott fejlesztési feladatok végrehajtását.

(7) A programok végrehajtási terveit kiegészítő finanszírozási tervjavaslatok – majd elfogadásuk után program finanszírozási tervek – a program végrehajtási (előkészítési/megvalósítási) tervek kiadási igényei alapján a költségvetés tervezés folyamatában, a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal koordinálásával készülnek el és a költségvetési tervjavaslatokba kerülnek bedolgozásra.

(8) A végrehajtási és finanszírozási tervjavaslatokat – a szakmailag illetékes MH szintű szakirányító szervek előzetes értékelése alapján – a HM Gazdasági Tervező Hivatal és a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal terjesztik a HM VTB elé.

(9) A haderőcélok alapján priorizált, határozattal elfogadott program végrehajtási- és finanszírozási tervek, illetve azok főbb adatai a HM tárca 10 éves terveiben jelennek meg és a tervek gördítésével szinkronban évenként felülvizsgálatra és pontosításra kerülnek.

(10) A Tárca Védelmi Tervező Rendszerében készülő program tervek részletessége biztosítja az államháztartás tervezési rendszerében 1+(2) évre, a szövetségi védelmi felülvizsgálat keretében 5 éves időtávra előírt adatok szolgáltatását.

(11) A tárgyévi költségvetési törvény megjelenése után a kiemelt programok elemi költségvetését a program-menedzserek, programirodák közreműködésével – az utaltság szerint illetékes pénzügyi-számviteli ellátó szervezet bevonásával – a program költségvetésével rendelkező szervezet készíti el.

A programok végrehajtása

6. § (1) A programok végrehajtási tervének elfogadásával egyidejűleg a kiemelt programokhoz külön HM program végrehajtási utasításban nevesített önálló program menedzserek, programirodák, illetve a szakági programok menedzselésére kijelölt szakértők megkezdik működésüket.

(2) A program-menedzser, programiroda feladata a jóváhagyott program végrehajtási tervében szereplő feladatok szervezése és lebonyolítása. Felelősek a programfeladatok végrehajtásának koordinálásáért. Hatáskörükbe tartozik a jóváhagyott végrehajtási terveknek tartalmukban, költségeikben és határidőben megfelelő szerződések megkötésének kezdeményezése és a teljesítés folyamatos felügyelete.

(3) A programok végrehajtási tervének elfogadását követően a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal – a részére megküldött határozat alapján – meghatározza a program számviteli elkülönítését szolgáló címrendkódot, illetve – komplex program esetén ezen belül külön igény szerint – a projekt kódokat.

(4) A program elemi költségvetésének kiadása után a program-menedzser, programiroda kezdeményezi a programban szereplő feladatok végrehajtására vonatkozó tender előkészítését, majd kiírását.

(5) A kiemelt programok végrehajtását biztosító előirányzatok feletti rendelkezési jog azt a költségvetési szervezetet illeti meg, amely számára az elemi költségvetés jóváhagyásra kerül. A programra biztosított költségvetési előirányzat terhére kötelezettség vállalás a program-menedzser, programiroda vezető, illetve a program végrehajtására kiadott külön HM utasításban kijelölt felelős személy kezdeményezésére történhet. Az utalványozásról a költségvetés végrehajtásáért felelős szerv vezetője a kezdeményezőt egyidejűleg tájékoztatja.

(6) A programokhoz kapcsolódó szerződések ellenjegyzését és érvényesítését a program jóváhagyott elemi költségvetése alapján az illetékes pénzügyi szervezetek végzik.

A programok elszámolása

7. § (1) A programfeladatok végrehajtásáról a költségvetési/naptári évhez és a programfázisokhoz kapcsolva program végrehajtási beszámolók készülnek.

(2) A program végrehajtási beszámoló a program végrehajtás (előkészítés, vagy megvalósítás) adott évre, illetve adott programfázisra vonatkozó feladatainak végrehajtásáról készített olyan részletességű jelentés, amely alkalmas az elvégzett feladatok értékelésére és alapot szolgáltat a soron következő év(ek) programfeladatainak esetlegesen szükséges áttervezéséhez.

(3) A fejlesztési program egészének végrehajtása után készített, a program teljes időszakát átfogó program végrehajtási beszámoló szolgál alapul a program lezárási határozat meghozásához és a program keretében biztosított erőforrások hasznosításának megkezdéséhez.

A programok ellenőrzése és felügyelete

8. § (1) A programokkal kapcsolatos feladatok szakmai ellenőrzése alapvetően a végrehajtás helyzetéről készített beszámolók és a szakági szabályzók előírásai alapján történik. A felügyeleti – parancsnoki/vezetői – és belső ellenőrzések rendjét a vonatkozó ellenőrzési előírások rögzítik.

(2) A program végrehajtásáról az abban résztvevő szervek/szervezetek a program-menedzserek, programirodák részére rendszeres és soron kívüli adatszolgáltatásra kötelesek.

(3) A program tervezett megvalósítását veszélyeztető eseményekről a program-menedzser, programiroda vezető soron kívül jelent a program felügyeletét ellátó vezetőnek/elöljárónak, kiemelt program esetében az illetékes helyettes államtitkárnak.

Vegyes és záró rendelkezések

9. § Ezen utasítás megjelenése napján lép hatályba. Előírásait a 2005–2014. években indítani tervezett programok 2004. évi tervezésénél a védelmi tervezés rendszerkísérlete keretében alkalmazni kell.

10. § A rendszerkísérlet tapasztalatainak értékelése során külön elemezni és értékelni kell a programtervezéssel kapcsolatos tapasztalatokat és szükség esetén javaslatot kell tenni az utasítás pontosítására és kiegészítésére.


Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet az 50/2004. (HK 12.) HM utasításhoz







*

Az utasítást a 113/2007. (HK 20.) HM utasítás 27. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte, 2007. október 9. napjával.

*

A NATO Biztonsági Beruházási Programok magyarországi végrehajtásának rendjét és szabályait a 31/2000. (X. 27.) HM rendelet határozza meg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére