55/2004. (III. 31.) Korm. rendelet
55/2004. (III. 31.) Korm. rendelet
a doppingellenes tevékenység szabályairól1
A Kormány a sportról szóló 2004. évi I. törvény 79. § (1) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. § (1)2 A rendelet hatálya kiterjed
a) az országos sportági szakszövetségekre, az országos sportági szövetségekre és a fogyatékosok országos szövetségeire (a továbbiakban együtt: szövetség), a Magyar Olimpiai Bizottságra, a Magyar Paralimpiai Bizottságra, a Nemzeti Sportszövetségre és a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetségére (a továbbiakban együtt: sportköztestületek), a verseny- vagy rajtengedéllyel rendelkező sportolóra, az eltiltás hatálya alatt álló versenyzőre, és az eltiltás leteltét vagy visszavonulását követően a versenyszerű sporttevékenység folytatását bejelentő sportolóra (a továbbiakban együtt: versenyző), a versenyző felkészítésében, illetve irányításában közreműködő sportszakemberekre, valamint a versenyszerű sportban részt vevő sportszervezetekre;
b) a szövetségek versenyrendszerében szervezett versenyekre.
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a nemzetközi sportági szakszövetségek versenyrendszerében szervezett versenyekre.
Értelmező rendelkezések
2. § A rendelet alkalmazásában
a) célzott vizsgálat: a versenyzők vizsgálatra történő kiválasztásának az a formája, amikor meghatározott időpontban meghatározott versenyzők vagy versenyzők csoportja nem véletlenszerűen kerül vizsgálat céljából kiválasztásra;
b)3 dopping: a doppinglista szerinti hatóanyagot tartalmazó teljesítményfokozó – vagy annak elfedését, illetve gyorsabb kiürítését elősegítő – szer, készítmény vagy élettani vegyület, továbbá módszer;
c) doppingellenes tevékenység: az az ellenőrző, felvilágosító és nevelő tevékenység, amelynek célja, hogy a versenyző sportteljesítménye fokozása érdekében doppingot ne használjon fel;
d)4 doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek: a sportszervezetek, a szövetségek, a sportköztestületek, a nemzeti doppingellenes szervezet (National Anti-doping Organization, a továbbiakban: NADO), a Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület, valamint a sportpolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium;
e)5 nemzetközi doppingellenes szervezet: a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (a továbbiakban: WADA), az Európa Tanács Doppingellenes Megfigyelő Csoportja, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság, a nemzetközi sportági szakszövetségek, a nemzeti doppingellenes szervezetek nemzetközi szövetségei és azon nemzetközi sportrendezvények szervezői, amelyek doppingellenőrzést végeznek a sportrendezvényen;
f) doppingellenőrzés: a vizsgálat-eloszlási tervezést, a mintavételt és -kezelést, a laboratóriumi elemzést, az előzetes felülvizsgálati eljárást, a doppingeljárást és a jogorvoslatot magába foglaló eljárás;
g)6 doppinglista: az UNESCO keretében Párizsban, 2005. október 19-én elfogadott nemzetközi doppingellenes Egyezmény kihirdetéséről szóló kormányrendeletben foglalt, tiltott szereket és módszereket meghatározó jegyzék;
h) doppingolás: a rendeletben meghatározott – egy vagy több – doppingvétség megvalósítása;
i) használat: tiltott szer fogyasztása, injekció útján történő beadása vagy bármely módon történő felhasználása, illetve tiltott módszer alkalmazása;
j) marker: olyan jelzőanyagok csoportja, amelyek tiltott szerek, módszerek használatára utalnak;
k) manipuláció: a doppingellenőrzés bármely szakaszának meg nem engedett cél érdekében vagy meg nem engedett módon végrehajtott módosítása, befolyásolása, az ellenőrzés során természetes folyamat meggátolása céljával végzett meg nem engedett beavatkozás, valamint az eredmény megváltoztatása;
l) minta: bármely doppingellenes ellenőrzési céllal gyűjtött biológiai anyag;
m)7 nemzetközi követelmény: a WADA által elfogadott, a doppingellenes tevékenység egyes részeiért felelős doppingellenes szervezetek egységes szabályok szerinti eljárását és az eljárások harmonizációját biztosító nemzetközi előírások. Az egyes nemzetközi sportági szövetségeknek a WADA nemzetközi előírásait biztosító sportági különös szabályai az adott sportágban nemzetközi követelménynek minősülnek;
n)8 nyilvántartott vizsgálati csoport: a felnőtt és a felnőtt alatti első utánpótlás korosztályban a nemzeti válogatott kerettagok, a nemzetközi sporteseményeken induló versenyzők, az országos bajnokságon első három helyezést elérő versenyzők, továbbá az eltiltás alatt álló versenyzők szövetség által összeállított csoportja;
o) pozitív vizsgálati eredmény: laboratóriumból vagy más akkreditált vizsgálati intézményből származó jelentés, amely a mintában tiltott szer vagy annak metabolitját, markerét (beleértve endogén anyagok emelkedett szintjét), illetve tiltott módszer használatát mutatja ki;
p) származék: bármely biológiai átalakulási folyamat során képződött anyag;
q)9 vizsgálat: a doppingellenőrzési folyamat része, beleértve a versenyző mintavételre történő kijelölését és erről való értesítését, a mintavételt és -kezelést, a minták laboratóriumba történő szállítását és analízisét.
A Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület
3. §10 (1) A Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület (a továbbiakban: Testület) a doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek együttműködését, folyamatos egyeztetését, a doppingellenes tevékenységük szakmai összhangját és koordinációját biztosító szervezet.
(2) A Testület tagjai:
a) a Magyar Olimpiai Bizottság,
b) a Magyar Paralimpiai Bizottság,
c) a Nemzeti Sportszövetség,
d) a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége,
e) a Sportegyesületek Országos Szövetsége,
f) a Sportegészségügyi Szakmai Kollégium,
g) a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kara,
h) a miniszter,
i) az Országos Sportegészségügyi Intézet
1–1 képviselője, aki a sportköztestületek esetén a főtitkár vagy a vele azonos feladatokat ellátó személy.
(3) A Testület munkájában tanácskozási joggal részt vesz a NADO képviselője és a Terápiás Alkalmazási Kivétel Bizottság (a továbbiakban: TUE Bizottság) elnöke.
(4) A Testület elnöke a miniszter által határozatlan időre felkért, a doppingellenes tevékenység szakmai és nemzetközi követelményeiben jártas, felsőfokú végzettséggel rendelkező személy.
(5) Az elnöki tisztség megszűnik:
a) lemondással,
b) a Testület több mint kétharmados többséggel meghozott döntésével.
(6) Az (5) bekezdés b) pontjában meghatározottak szerint az elnöki tisztség csak abban az esetben szüntethető meg, ha a Testület egyidejűleg a (4) bekezdésben foglaltaknak megfelelő új személyt javasol a miniszter részére az elnöki feladatok további ellátására.
(7) A Testület működésével kapcsolatos titkársági feladatokat a sportigazgatási szerv látja el, a Testület működésének költségeit a miniszter által vezetett minisztérium éves költségvetésében tervezni kell. A Testület tagjai tevékenységükért díjazásban nem részesülnek.
(8) A Testület szükség szerint, de legalább kéthavonta ülésezik, szervezetére és működésére vonatkozó részletes szabályokat a Testület maga állapítja meg.
(9) A Testület feladatai:
a) kidolgozza a sportágakra egységesen előírt általános felvilágosítási, nyilvántartási, ellenőrzési és szankcionálási elveket;
b) ajánlásokat tesz a doppingellenes tevékenységre vonatkozó részletes szövetségi szabályok megalkotására, módosítására és azoknak az egységes hazai és nemzetközi szakmai elvekkel, követelményekkel való összehangolására, valamint alapelveire, és ezek megvalósításáról írásban tájékoztatást kérhet az érintett szövetségektől, amelyek kötelesek a tájékoztatásra írásban válaszolni;
c) jóváhagyja a doppingellenes tevékenység programját, amely során:
ca) elfogadja a vizsgálat-eloszlási tervet, amely végrehajtása során javaslatot tesz a NADO részére a mintavételre történő kijelölés szakmai szempontjaira, illetve indokolt esetben egyes versenyzők kijelölésére,
cb) figyelemmel kíséri és értékeli a doppingellenőrzés és szankcionálás jogszabályokkal és nemzetközi követelményekkel való összhangját,
cc) értékeli a szövetségek, sportköztestületek és a NADO doppingellenes tevékenységét és javaslatokat fogalmaz meg fejlesztésükre, kiegészítésükre, módosításukra, különös figyelemmel a jogszabályokkal és a nemzetközi követelményekkel való összhang biztosítása érdekében,
cd) javaslatot tesz a doppingellenes kutatások főbb irányaira;
d) figyelemmel kíséri a nemzetközi doppingellenes szervezetek tevékenységét;
e) együttműködik a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel;
f) javaslatot tesz a miniszternek a doppingellenes tevékenységre vonatkozó jogszabályok megalkotására, módosítására és azoknak az egységes hazai és nemzetközi szakmai elvekkel, követelményekkel való összehangolására;
g) ellátja a doppingellenes tevékenységével összefüggő és az alapszabályában meghatározott egyéb feladatokat.
(10)11 Amennyiben a szövetség 30 napon belül nem tesz eleget a Testület (9) bekezdés szerinti ajánlásainak, javaslatainak, a Testület az állami sportcélú támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló külön jogszabály szerint jár el.
3/A. §12 (1) A Testület részeként működő, három tagból és elnökből álló TUE Bizottság dönt a gyógyászati célú mentesség iránti kérelmekről.
(2) A TUE Bizottság elnökének személyére és tagjaira a Testület elnöke tesz javaslatot. A TUE Bizottság elnökét és tagjait – a Testület több mint kétharmados többségének döntésével – a Testület elnöke kéri fel a tisztség ellátására. A TUE Bizottság pulmonológus, sebész és belgyógyász szakorvosokból áll.
(3) A TUE Bizottság elnöke és tagja nem lehet a Testület tagja.
(4) A TUE Bizottság elnöke a TUE Bizottság tevékenységéről a Testületet legalább félévente tájékoztatja.
A miniszter feladatai13
4. §14 A miniszter feladat- és hatáskörében ellátja a tiltott teljesítményfokozó szerek és módszerek használatára vonatkozó hazai és nemzetközi rendelkezések betartásához szükséges alábbi feladatokat:
a) előkészíti a doppingellenes tevékenységre vonatkozó jogszabályokat;
b) a Testület előzetes szakmai véleményét kikérve szerződés köt a NADO feladatait ellátó szervezettel, és a szerződésben foglaltak szerint figyelemmel kíséri és ellenőrzi működését;
c) támogatást nyújt a nyilvántartott vizsgálati csoport bejelentés nélküli vizsgálatának „A” minta-analíziséhez, valamint a felvilágosító és nevelő tevékenységhez;
d) részt vesz a nemzetközi doppingellenes együttműködésben;
e) együttműködik a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel.
A sportszervezetek, a szövetségek
és a sportköztestületek feladatai15
5. §16 (1) A sportszervezetek, a szövetségek, a sportköztestületek részt vesznek a doppingellenes tevékenységben, ellátják a részükre jogszabályokban, alapszabályukban, a nemzetközi doppingellenes szervezetek doppingellenes szabályzataiban és a nemzetközi követelményekben meghatározott feladatokat, a felvilágosítással és neveléssel kapcsolatos feladatokat, versenyzőik doppingellenőrzését kezdeményezik, valamint együttműködnek a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel.
(2) A szövetség érvényesíti a doppingtilalmat, amely során e rendelettel, a nemzetközi doppingellenes szervezetek doppingellenes szabályaival, a nemzetközi követelményekkel, valamint a Testület szakmai ajánlásaival összhangban:
a) doppingszabályzatban rendelkezik
aa) a versenyzők, a sportszakemberek, valamint a tagságát képező sportszervezetek doppingellenes tevékenységgel összefüggő feladatairól, kötelezettségeiről és a feladatok végrehajtásához szükséges költségek biztosításáról,
ab) az alkalmazható doppingbüntetésekről, azok időtartamáról, mértékéről, valamint a büntetések kiszabásának részletes – sportág-specifikus – eljárási rendjéről;
b) összeállítja sportágában a nyilvántartott vizsgálati csoporthoz tartozó versenyzők körét, amelyet megküld a NADO-nak és tájékoztatásul a Testületnek;
c) nyilvántartja és a NADO rendelkezésére bocsátja az ellenőrzés végrehajtásához szükséges adatokat (különös figyelemmel a versenyzők tartózkodási helyére vonatkozó „whereabouts” információkra), az adatok kezeléséhez, valamint a 18 éven aluli versenyzők doppingellenőrzéséhez szükséges törvényes képviselői hozzájárulásokat;
d) a sportági jellemzőkre figyelemmel elkészíti doppingellenes tevékenységének éves programját, amely magában foglalja a felvilágosítási és nevelési, valamint doppingellenőrzési tervét is;
e) doppingellenes feladatai ellátásának koordinációjára, a doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetekkel való együttműködésre a doppingellenes tevékenységre vonatkozó szabályokban jártas kapcsolattartó személyt jelöl ki;
f) minden év január 15-ig megküldi a Testület részére az előző évi doppingellenes tevékenységéről készített beszámolóját.
(3) A sportköztestületek részvételükkel biztosítják a Testület rendeltetésszerű működését, saját és tagságuk doppingellenes tevékenységét e rendelettel, a nemzetközi követelményekkel, valamint a Testület szakmai ajánlásaival összhangban végzik, illetve szervezik, amelyről tájékoztatják a Testületet.
A nemzeti doppingellenes szervezet17
5/A. §18 (1) A NADO a miniszterrel kötött szerződés alapján részt vesz a doppingellenes tevékenységben. A NADO-nak a doppingellenes tevékenységével összefüggésben, a mintavétel és -kezelés során bekövetkező károk megtérítésének fedezésére szolgáló felelősségbiztosítással, ISO nemzetközi szabvánnyal és WADA akkreditációval kell rendelkeznie.
(2) A NADO doppingellenes tevékenysége során a jogszabályoknak, valamint a nemzetközi követelményeknek megfelelően
a) előkészíti a nyilvántartott vizsgálati csoport 4. § c) pont szerinti ellenőrzését tartalmazó vizsgálat-eloszlási tervet;
b) valamennyi sportágra kiterjedően összeállítja a nyilvántartott vizsgálati csoporthoz tartozó versenyzők körét;
c) gondoskodik a doppinglista karbantartásáról, és a doppinglistával összefüggő információs-tájékoztató tevékenységet végez, a mindenkori listát honlapján közzéteszi;
d) ellátja a mintavétellel és -kezeléssel, valamint az ellenőrzések eredményének közlésével összefüggő feladatokat;
e) feladatkörével összefüggésben felvilágosító és nevelő tevékenységet végez;
f)19 az „A” minta analízisének pozitív vizsgálati eredménye, valamint a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartás esetén nyilvánosságra hozza a versenyző sportágát azzal a megjegyzéssel, hogy az önmagában nem jelenti a doppingvétség megállapítását, a versenyző kérheti a „B” minta analízisét, és a doppingvétség megállapítására a szövetség az előzetes felülvizsgálati eljárást követő doppingeljárásban jogosult;
g) ellátja az (1) bekezdés szerinti szerződésben meghatározott egyéb feladatokat.
(3) A NADO-val munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban lévő személyek a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel nem állhatnak munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban, doppingellenes tevékenységük során pártatlanul, a szakmai, etikai és nemzetközi követelményeknek megfelelően kötelesek eljárni, és a tudomásukra jutott adatokat, információkat bizalmasan kezelni.
(4) A NADO mintavétel és -kezelés során eljáró doppingellenőrének felsőfokú egészségügyi szakképesítéssel kell rendelkeznie, rendszeres szakmai továbbképzésükről a NADO gondoskodik.
(5) A NADO együttműködik a doppingellenes tevékenységében részt vevő egyéb szervezetekkel, tevékenységéről beszámol a Testületnek és a miniszternek.
Doppingvétségek20
6. § (1) Doppingvétséget követ el a versenyző, ha
a) a testéből származó mintában jelen van a doppinglistán szereplő tiltott szer, annak származéka vagy markerje;
b) a doppinglistán szereplő tiltott szert vagy tiltott módszert használ, vagy a használatot megkísérli;
c)21 a mintaszolgáltatási kötelezettséget megfelelő indokolás hiányában – azt követően, hogy arról szabályszerű értesítést kapott – megtagadja vagy elmulasztja, továbbá, ha a mintavétel rendjét nem tartja be, vagy a mintavételt egyéb módon akadályozza;
d)22 a versenyen kívüli rendelkezésre állásra, ezen belül a tartózkodási helyére vonatkozó információk biztosítására és a doppingellenőrzésen való részvételre vonatkozó, a szövetség doppingszabályzatában meghatározott tájékoztatási követelményeket megszegi;
e) a doppingellenőrzést manipulálja, vagy azt megkísérli;
f)23 a tiltott szert birtokol, vagy azzal rendelkezik, illetve tiltott módszert alkalmaz, kivéve, ha igazolja, hogy gyógyászati célú mentességet élvez;
g)24 tiltott szert jogosulatlanul előállít, megszerez, átad más versenyzőnek vagy sportszakembernek, tiltott módszert kidolgoz, más versenyzővel vagy sportszakemberrel megismertet.
(2) Doppingvétséget követ el a sportszakember, ha
a) a versenyen kívüli doppingellenőrzés esetén a versenyzővel összefüggésben tiltott szert birtokol, vagy azzal rendelkezik, kivéve, ha igazolni tudja, hogy az a versenyző engedélyezett gyógyászati célú mentességére figyelemmel történik;
b)25 a tiltott szert a versenyzőnek beadja vagy a tiltott módszert a versenyzővel összefüggésben alkalmazza, a tiltott szert a versenyző vagy más sportszakember részére értékesíti, átadja, tiltott szer vagy módszer alkalmazását egyéb módon lehetővé teszi, illetve ezeket megkísérli;
c) a tiltott szer előállításához, megszerzéséhez, tiltott módszer alkalmazásához segítséget nyújt, abban közreműködik, illetve ezeket megkísérli;
d) a doppingellenőrzést manipulálja vagy azt megkísérli;
e)26 tudomására jut, hogy a versenyző doppingol, illetve valaki a versenyzőnek a doppingoláshoz segítséget nyújt, és ezt nem jelenti be a szövetségnek.
A doppingellenőrzésre vonatkozó általános rendelkezések
7. §27 (1) A doppingellenőrzés (a továbbiakban: ellenőrzés) lehet előre bejelentett vagy bejelentés nélküli, és kiterjed minden versenyzőre. Bejelentés nélküli az az ellenőrzés, amelyet előzetes értesítés nélkül végeznek a versenyzőn, és őt az értesítés időpontjától a mintavétel folyamán végig figyelemmel kísérik.
(2) Ellenőrzés tartható a versenyrendszerben szervezett versenyen és versenyen kívüli időszakban.
(3) Bármely, vizsgálatot végző szervezet e rendeletben előírtak szerint köteles eljárni a vizsgálat, valamint az eredmény közlése során.
8. § (1) Az ellenőrzést akkor is el kell végezni, ha a versenyző a versenytől visszalép, továbbá ha a verseny előtt vagy a versenyen megsérül.
(2) Az ellenőrzést a versenyző emberi méltósághoz fűződő jogainak tiszteletben tartásával kell elvégezni.
9. §28 (1) Az ellenőrzéshez és a mintavételhez szükséges elkülönített helyiséget, valamint a 2. számú mellékletben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket – bejelentés nélküli ellenőrzés esetén is – a szövetség, illetve a sportesemény szervezője köteles biztosítani, amit a verseny előtt a versenybíróság ellenőriz.
(2) A versenyen kívüli, valamint a 4. § c) pont szerinti ellenőrzések esetén az elkülönített helyiséget a szövetség, a 2. számú mellékletben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket a NADO biztosítja.
(3) Az ellenőrzés költségeit az ellenőrzést kezdeményező szervezet viseli.
A vizsgálat-eloszlási terv
10. §29 (1) A szövetség összeállítja az általa kezdeményezett doppingellenőrzések éves tervét, amelyet a tárgyévi versenyeket magában foglaló versenynaptárával együtt a tárgyévet megelőző év december 15-ig tájékoztatásul megküld a NADO részére.
(2) A szövetségek (1) bekezdés szerinti tájékoztatását követően a NADO előkészíti és a Testület részére minden év január 15-ig megküldi a nyilvántartott vizsgálati csoport 4. § c) pont szerinti ellenőrzéseinek vizsgálat-eloszlási tervét, amely tartalmazza a doppingellenőrzések sportágak közötti megoszlását és azon belül a versenyen és versenyen kívül elvégzendő ellenőrzések arányát.
(3) A vizsgálat-eloszlási tervet a Testület fogadja el legkésőbb minden év január 31-ig.
A mintavétel és -kezelés szabályai
11. § (1) Az ellenőrzésből származó minták elemzése – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – csak a doppinglistán szereplő tiltott szerek és tiltott módszerek kimutatására irányulhat.
(2) A Testület által meghatározott olyan szerek (anyagok) elemzése is elvégezhető a versenyzőtől levett mintából, amelyek nem szerepelnek a doppinglistán, de azok visszaélésszerű felhasználása észlelhető a sportban. Az így ellenőrzött szerek (anyagok) kimutatása a mintából nem alapoz meg doppingvétséget.
(3) A versenyző előzetes írásbeli beleegyezése nélkül az ellenőrzés során levett minta kutatási tevékenység céljára nem használható fel.
(4) Az ellenőrzés vizelet-mintavétellel történik. Ha az adott sportág nemzetközi szövetsége azt elfogadta, vérvétel útján is lehet mintát venni ellenőrzés céljából.
(5)30 A mintavétel és -kezelés részletes szabályait a 2. számú melléklet, valamint nemzetközi követelmények tartalmazzák. A mintavétel és -kezelés lefolytatását doppingvétséget megalapozó magatartások esetén a NADO ellenőrző nyomtatvány kitöltésével igazolja.
(6)31 A nyilvántartott vizsgálati csoportba tartozó versenyzők mintájának 4. § c) pontjában meghatározott analízisét WADA által akkreditált laboratórium végzi.
Az előzetes felülvizsgálati eljárás
12. §32 (1) Az „A” minta pozitív vizsgálati eredményéről, valamint a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartásról a NADO haladéktalanul tájékoztatja a versenyzőt, a szövetséget és a Testületet a laboratóriumi jelentés, valamint az ellenőrző nyomtatvány megküldésével.
(2)33 A NADO (1) bekezdés szerinti tájékoztatását követően a szövetség köteles 8 napon belül lefolytatni az előzetes felülvizsgálati eljárást, amit jegyzőkönyvez. Az előzetes felülvizsgálati eljárásra vonatkozó eljárási rendet a szövetség – e rendelet és a sportág nemzetközi szövetségének vonatkozó szabályzatára figyelemmel – doppingellenes szabályzatában határozza meg.
(3) Az előzetes felülvizsgálati eljárás keretében a szövetség megvizsgálja, hogy a versenyző rendelkezik-e gyógyászati célú mentességgel, illetve a vizsgálat során történt-e nyilvánvaló eltérés a nemzetközi követelményektől.
(4)34 Ha az előzetes felülvizsgálati eljárás eredményeként megállapításra kerül, hogy a versenyző gyógyászati célú mentességgel rendelkezik, vagy nyilvánvalóan eltértek a nemzetközi követelményektől, a pozitív vizsgálati eredménnyel, valamint a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartással járó hátrányos következmények nem alkalmazhatók. Az előzetes felülvizsgálati eljárás eredményéről a jegyzőkönyv megküldésével a szövetség haladéktalanul tájékoztatja a Testületet és a NADO-t.
(5)35 A szövetség a sportág nemzetközi szövetsége vonatkozó szabályzatának és a nemzetközi követelményeknek megfelelően gondoskodik a versenyző versenyengedélyének felfüggesztéséről.
13. §36 (1) Az a nyilvántartott vizsgálati csoportba tartozó versenyző, aki orvosilag dokumentálható módon olyan betegségben szenved, amely indokolja a doppinglistán szereplő valamely tiltott szer vagy tiltott módszer használatát, gyógyászati célú mentesség iránti kérelmet nyújthat be a Testület TUE Bizottságához.
(2) A versenyző és a Testület – annak TUE Bizottságán keresztül – a gyógyászati célú mentesség kérelmezése, illetőleg elbírálása során a vonatkozó nemzetközi követelmény, valamint az azzal összhangban álló szakmai szabályok szerint köteles eljárni.
(3) A gyógyászati célú mentességre vonatkozó kérelmet – a (4) bekezdésben foglalt kivétellel – a TUE Bizottság annak kézhezvételétől számított 30 napon belül megvizsgálja és határozattal dönt a mentesség megadásáról vagy a kérelem elutasításáról, amelyről a WADA-t tájékoztatni kell.
(4) Gyógyászati célú mentesség iránti egyszerűsített eljárásra akkor van lehetőség, ha azt a versenyző egészségi állapota vagy betegsége indokolja, és kizárólag a nemzetközi követelményekben meghatározott szerek, módszerek használatára vonatkozhat. A gyógyászati célú mentesség ebben az esetben a kérelemnek a Testülethez való megérkezésétől érvényes, a mentességet a Testület azonban bármikor visszavonhatja.
(5) A gyógyászati célú mentesség megadásáról, valamint az egyszerűsített eljárásban a kérelem TUE Bizottsághoz való megérkezéséről a TUE Bizottság haladéktalanul tájékoztatja a versenyzőt és szövetségét.
(6) A nem a nyilvántartott vizsgálati csoportba tartozó versenyző a gyógyászati célú mentesség iránti kérelmét a betegségét igazoló háziorvosi vagy szakorvosi dokumentációval kezdeményezheti.
(7) A gyógyászati célú mentesség iránti kérelem elbírálásához szükséges, és nem az Egészségbiztosítási Alap terhére igénybe vehető egészségügyi szolgáltatások díját a kérelmező téríti meg.
14. §37 (1) Ha az előzetes felülvizsgálati eljárás nem tár fel gyógyászati célú mentességet, vagy olyan nyilvánvaló eltérést a nemzetközi követelményektől, amelyek az „A” jelű minta pozitív vizsgálati eredményét, vagy a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartást érvénytelenné tennék, a szövetségnek haladéktalanul tájékoztatnia kell a versenyzőt arról, hogy
a) az „A” mintája pozitív vizsgálati eredményű;
b) melyik doppingellenes szabályt sértette meg;
c) a versenyző a NADO-tól írásban a szövetség doppingellenes szabályzatában meghatározott határidőig saját költségére kérheti a „B” jelű mintája analízisét;
d) a c) pont szerinti kérelem hiányát úgy kell tekinteni, hogy a versenyző lemondott a „B” jelű minta vizsgálatának jogáról;
e) a versenyzőnek, illetve az általa választott külső szakértőnek joga van jelen lenni a „B” jelű minta kinyitásánál és vizsgálatánál;
f) a versenyző a NADO-tól írásban saját költségére kérheti az „A” és „B” jelű mintája részletes laboratóriumi vizsgálati dokumentációját.
(2)38 Ha a versenyző „B” jelű mintájának analízise negatív vizsgálati eredményű, a „B” minta analízisének költségét a NADO visszatéríti a versenyző részére, és a versenyző „A” mintájának pozitív vizsgálati eredménye miatt doppingeljárás nem folytatható le, a versenyzővel szemben hátrányos következmények nem alkalmazhatóak.
A doppingeljárás
15. § (1)39 Pozitív vizsgálati eredményű minta esetén, vagy ha a versenyző a 6. § (1) bekezdés b)–f) pontjaiban meghatározott magatartást tanúsít, illetve a doppingolás tényét elismerte, a versenyzővel szemben, ha a sportszakember a 6. § (2) bekezdésében meghatározott magatartást tanúsít, a sportszakemberrel szemben a szövetség doppingeljárást folytat le.
(2)40 A szövetség a doppingeljárás alapjául szolgáló körülményről való tudomásszerzését követően haladéktalanul köteles megkezdeni és lefolytatni a doppingeljárást.
(3) A doppingeljárást első fokon annak a szövetségnek a doppingbizottsága folytatja le, amelynek sportágában
a) a versenyző a sporttevékenységét folytatja;
b) a sportszakember a szakmai tevékenységét gyakorolja.
A doppingbizottság önállóan vagy – a külön jogszabály szerinti – sportfegyelmi bizottság keretei között működik.
(4) A doppingeljárást másodfokon a (3) bekezdésben meghatározott szövetség dopping fellebbviteli bizottsága folytatja le. A dopping fellebbviteli bizottság önállóan vagy – a külön jogszabály szerinti – fellebbviteli szerv keretei között működik.
(5)41 Az első fokon eljáró doppingbizottság határozatával meghozott büntetés ellen benyújtott fellebbezésnek halasztó hatálya nincs, de a másodfokon eljáró dopping fellebbviteli bizottság elnöke a büntetés végrehajtását indokolt esetben, kérelemre felfüggesztheti. A doppingeljárásban a miniszter tanácskozási joggal részt vesz. A doppingeljárást lezáró jogerős határozatot a szövetség 5 napon belül megküldi a miniszter és a Testület részére.
(6) Doppingeljárás a doppingvétség elkövetésétől számított nyolc éven belül indítható. Külföldön elkövetett doppingvétség esetén a határidőt az eljárás alá vont versenyző vagy sportszakember belföldre történő visszaérkezésétől kell számítani.
(7)42 A versenyzőnek a versenyszerű sporttevékenység folytatásától való visszavonulására vonatkozó bejelentése az előzetes felülvizsgálati eljárás és a doppingeljárás lefolytatását és befejezését nem akadályozza.
(8)43 Az előzetes felülvizsgálati eljárás és a doppingeljárás részletes szabályaira – a rendeletben foglalt eltérésekkel – a sportfegyelmi felelősségről szóló kormányrendelet rendelkezései az irányadók.
16. § (1)44 A versenyen történő doppingvizsgálat eredményeként a szövetség által megállapított doppingvétség doppingeljárás lefolytatása nélkül az adott versenyen elért eredmények megsemmisítését vonja maga után, továbbá amennyiben a versenyző a sporteredmény eléréséért díjazást vagy egyéb juttatást, elismerés kapott, azokat köteles visszaszolgáltatni.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározottak alkalmazása akkor is kötelező, ha a versenyző bizonyítja, hogy a doppingvétség elkövetése tekintetében még gondatlanság sem terheli.
(3)45 Ha meghatározott versennyel kapcsolatban a NADO csapatsportban több mint egy csapattagot értesít doppingvétség gyanújáról, akkor a csapat valamennyi tagját célzott vizsgálatnak vetik alá.
(4)46 Ha a célzott vizsgálat eredményeként megállapításra kerül, hogy a csapat tagjai közül legalább két versenyző doppingvétséget követett el, a szövetség – doppingeljárás lefolytatása nélkül – a csapatnak a versenyen elért eredményét megsemmisíti.
(5) Ha selejtező rendszerű versenyek alkalmával a két versenyszám között nincs lehetőség a laboratóriumi mintavétel és -kezelés elvégzésére, a doppingolás ténye nem befolyásolja az adott csapat által elért végeredményt.
(6)47 Azokban a sportágakban, amelyekben a versenyző eredményének alakításában állat is részt vesz, az állattól – a nemzetközi követelményekkel összhangban – levett és az illetékes nemzetközi doppingellenes szervezet által meghatározott doppinglistán szereplő tiltott szert tartalmazó pozitív vizsgálati eredményű minta esetén a versenyzővel szemben az (1)–(5) bekezdésekben meghatározottakat alkalmazni kell.
A büntetések
17. § (1)48 A szövetség a doppinglista, valamint a doppingolás körülményeinek figyelembevételével – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a versenyzőre az alábbi büntetéseket szabhatja ki:
a)49 a 6. § (1) bekezdésének a), b), c), e) és f) pontjaiban meghatározott doppingvétségek első alkalommal történő elkövetése esetén versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől eltiltás 2 év időtartamra;
b)50 a 6. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott doppingvétség első alkalommal történő elkövetése esetén, amennyiben a versenyző 18 hónapon belül három esetben tanúsítja az ott meghatározott magatartást, a versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől eltiltás 1 év időtartamra. Az eltiltás 2 év időtartamú, ha a három eset közül egyik sem indokolható;
c)51 a 6. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott doppingvétség első alkalommal történő elkövetése esetén versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől eltiltás 4 évtől végleges időtartamra. Ha a versenyző a 6. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott doppingvétséget kiskorú versenyző sérelmére követi el, vagy a doppinglista szerinti „Meghatározott szerek” között nem szereplő egyéb tiltott szerrel, az eltiltás végleges.
(2)52 A doppinglista szerinti „Meghatározott szerek”-nek a versenyző szervezetében való jelenléte esetén – amennyiben a versenyző bizonyítja, hogy azokat nem a teljesítménye fokozása érdekében alkalmazta – a büntetés első alkalommal legalább szóbeli figyelmeztetés, írásbeli megrovás vagy versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől legfeljebb 2 év időtartamú eltiltás;
(3) A versenyzőre az eltiltás büntetés mellett:
a) az ideiglenes vagy végleges átigazolásból legfeljebb két év időtartamú kizárás büntetés,
b) a sportszövetség által adott kedvezmények legfeljebb egy év időtartamra történő megvonása,
c) legfeljebb a hivatásos sportoló sporttevékenységből származó előző évi nettó átlagjövedelmének hat havi összegét meg nem haladó pénzbüntetés
szabható ki.
18. § (1)53 A szövetség a sportszakemberre az alábbi büntetéseket szabhatja ki:
a) a 6. § (2) bekezdésének a)–c) és e) pontjaiban meghatározott doppingvétségek első alkalommal történő elkövetése esetén a sportszakmai tevékenységben történő részvételtől eltiltás 4 évtől végleges időtartamra,
b) a 6. § (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott doppingvétség első alkalommal történő elkövetése esetén a sportszakmai tevékenységben történő részvételtől eltiltás 2 év időtartamra.
(2)54 Ha a sportszakember a 6. § (2) bekezdésének a)–c) és e) pontjaiban meghatározott doppingvétséget kiskorú versenyző sérelmére vagy a doppinglista szerinti „Meghatározott szerek” között nem szereplő egyéb tiltott szerrel követi el, a sportszakmai tevékenységben történő részvételtől végleg el kell tiltani.
(3)55
(4) A sportszakemberre az eltiltás büntetés mellett
a) a sportszövetség által adott kedvezmények legfeljebb egy év időtartamra történő megvonása,
b) legfeljebb a sportszakember szakmai tevékenységéből származó előző évi nettó átlagjövedelmének hat havi összegét meg nem haladó pénzbüntetés
szabható ki.
(5) Amatőr sportolóra vagy ingyenes megbízási szerződés alapján tevékenykedő sportszakemberre pénzbüntetés nem szabható ki.
(6) A versenyzőre, sportszakemberre kiszabott pénzbüntetést a szövetségnél kell befizetni. A szövetség a pénzbüntetést köteles sportágában a doppingellenes tevékenységre fordítani.
19. § (1)56 Ha a versenyző a doppingeljárás során bizonyítja, hogy még gondatlanság sem terheli a doppingvétség első alkalommal történő elkövetésében, vele szemben az egyébként meghatározott eltiltás büntetés nem alkalmazható.
(2)57 Ha a versenyző a doppingeljárás során bizonyítja, hogy nem terheli szándékosság a doppingvétség első alkalommal történő elkövetésében, vele szemben az egyébként alkalmazandó eltiltás csökkenthető, de nem lehet kevesebb az eltiltás időtartamának felénél.
(3) Ha az eltiltás időtartama végleges, akkor a (2) bekezdés szerint csökkentett időtartam nem lehet kevesebb nyolc évnél.
(4) A sportszakember által elkövetett 6. § (2) bekezdésének b) vagy c) pontja szerinti doppingvétség tekintetében a (2)–(3) bekezdésében meghatározottakat megfelelően alkalmazni kell.
(5)58 Ha a versenyző vagy a sportszakember a doppingeljárás során érdemben közreműködik más versenyző, csapat vagy sportszakember doppingvétségének a felderítésében, vagy bizonyításában, velük szemben az egyébként alkalmazandó eltiltás időtartama csökkenthető, de nem lehet kevesebb az eltiltás időtartamának negyedénél. Ha az eltiltás időtartama végleges, a csökkentett büntetés nem lehet kevesebb nyolc évnél.
(6)59 Amennyiben a versenyző vagy a sportszakember beismeri olyan doppingvétség elkövetését, amely más módon nem bizonyítható, a versenyzővel és a sportszakemberrel szemben egyébként alkalmazandó eltiltás időtartama csökkenthető, de nem lehet kevesebb az eltiltás időtartamának felénél.
(7)60 Amennyiben a versenyzővel vagy a sportszakemberrel szemben egyébként alkalmazandó eltiltás e rendelet több rendelkezése alapján csökkenthető, a csökkentett eltiltás időtartama nem lehet kevesebb az egyébként alkalmazandó eltiltás időtartamának negyedénél.
(8)61 A doppingvétségért egyébként alkalmazandó eltiltás időtartama legfeljebb 4 év időtartamra növelhető, amennyiben a versenyző vagy a sportszakember doppingvétségét (kivéve a 6. § (1) bekezdésének g) pontjában, 6. § (2) a)–c) és e) pontjaiban szereplő doppingvétségeket, vagy ha a versenyző, sportszakember a doppingvétség elkövetését beismeri) olyan módon követte el, amely különösen alkalmas a tisztességes játék (fair play) szellemének megsértésére és egyes sportágakra, vagy a sportmozgalomra különösen káros hatású, így különösen, ha
a) a doppingvétséget doppingterv vagy -rendszer részeként, önállóan vagy másokkal szervezetten követte el;
b) a doppingvétséget többféle tiltott anyaggal vagy módszerrel követte el,
c) a tiltott teljesítményfokozás hatását az eltiltás időtartamát követően is élvezheti, vagy
d) a doppingeljárás során csalárd, rosszhiszemű magatartást tanúsít.
(9)62 A doppingeljárás során nem fogadható el a versenyző arra való hivatkozása, hogy doppinglistán szereplő valamely szer, módszer nem fedőszer, nincs teljesítménynövelő vagy káros egészségügyi hatása, illetve nem ellentétes a sport szellemiségével.
(10)63 A versenyző, sportszakember által második alkalommal elkövetett doppingvétségért alkalmazandó eltiltás időtartamát a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(11)64 A versenyző, sportszakember által harmadik alkalommal elkövetett doppingvétségért – a (12) bekezdésben foglalt kivétellel – végleges eltiltás alkalmazandó.
(12)65 A harmadik alkalommal elkövetett doppingvétség esetén az eltiltás 8 évtől végleges időtartamú, amennyiben
a) a doppinglista szerinti „Meghatározott szerek"-nek a versenyző szervezetében való jelenléte esetén a versenyző bizonyítja, hogy azokat nem a teljesítménye fokozása érdekében alkalmazta,
b) a harmadik alkalommal elkövetett doppingvétség a 6. § (1) bekezdés d) pontja szerinti doppingvétség.
19/A. §66 (1) Az eltiltás időtartama – a (2)–(3) bekezdésben foglalt kivételekkel – az azt megállapító elsőfokú határozat meghozatalának napján kezdődik.
(2) Amennyiben a másodfokon eljáró dopping fellebbviteli bizottság elnöke a büntetés végrehajtását felfüggeszti, az eltiltás a másodfokon eljáró dopping fellebbviteli bizottság határozata meghozatalának napján kezdődik.
(3) Amennyiben a versenyző vagy a sportszakember a doppingvétség elkövetését beismeri, az eltiltás időtartamának kezdete a doppingellenőrzés vagy a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartás tanúsításának időpontja.
(4) Az eltiltás időtartamába a versenyengedély felfüggesztésének időtartamát be kell számítani.
20. § (1)67 Az eltiltás hatálya alatt álló személy a doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezet által szervezett doppingellenes felvilágosító és rehabilitációs programokon kívül semmilyen formában nem vehet részt versenyrendszerben szervezett versenyen, kivéve nézőként.
(2) Az a személy, akivel szemben négy évnél hosszabb időtartamú eltiltás került kiszabásra, a négy év elteltét követően – azon sportágon kívül, amelyben a doppingvétséget elkövette – részt vehet alacsonyabb osztályban szervezett versenyeken, feltéve, ha az adott sportág versenyszabályzatában meghatározottak szerint az alacsonyabb osztályból nem kvalifikálhatja magát országos vagy nemzetközi versenyre.
(3) A versenyző az eltiltás hatálya alatt sportszakemberként, a sportszakember pedig versenyzőként nem tevékenykedhet.
(4)68 Az eltiltás hatálya alatt a versenyző köteles a tartózkodási helyéről, illetve annak megváltozásáról a szövetséget tájékoztatni, és versenyen kívüli vizsgálatok céljából részére rendelkezésre állni.
(5)69 Amennyiben a versenyző, sportszakember megsérti az eltiltás időtartamára vonatkozó részvételi tilalmat, annak időpontjában az eltiltás időtartama újrakezdődik. Ha a versenyzőt, sportszakembert nem terheli még gondatlanság sem a részvételi tilalom megsértésében, az újrakezdődő eltiltás időtartama csökkenthető, de nem lehet kevesebb annak felénél, végleges eltiltás esetén 8 évnél.
21. § (1) A rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit csak a hatálybalépését követően megindított doppingeljárások tekintetében lehet alkalmazni.
(2)70 A doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek, amennyiben az UNESCO keretében Párizsban, 2005. október 19-én elfogadott nemzetközi doppingellenes Egyezmény kihirdetéséről szóló kormányrendeletben foglalt Nemzetközi Doppingellenes Szabályzatot aláírói, a Nemzetközi Doppingellenes Szabályzatot a benne foglaltaknak megfelelően alkalmazzák, különös figyelemmel a 23. Cikk 2.2 pontjában foglaltakra.
(3)71
1. számú melléklet az 55/2004. (III. 31.) Korm. rendelethez72
Második doppingvétség
–––––––––––––––––––––––
Első doppingvétség |
17. § (2) bek. |
6. § (1) bek. d) pont |
19. § (2) bek. |
6. § (1) bek. a)–c) és e)–f)) pontok, 6. § |
19. § (8) bek. |
6. § (1) bek. g) pont, 6. § |
17. § (2) bek. |
1–4 év |
2–4 év |
2–4 év |
4–6 év |
8–10 év |
10 év-végleges |
6. § (1) bek. d) pont |
1–4 év |
4–8 év |
4–8 év |
6–8 év |
10 év–végleges |
végleges |
19. § (2) bek. |
1–4 év |
4–8 év |
4–8 év |
6–8 év |
10 év–végleges |
végleges |
6. § (1) bek. a)–c)) és e)–f)) pontok, |
2–4 év |
6–8 év |
6–8 év |
8 év–végleges |
végleges |
végleges |
19. § (8) bek. |
4–5 év |
10 év–végleges |
10 év–végleges |
végleges |
végleges |
végleges |
6. § (1) bek. g) pont, |
8 év–végleges |
végleges |
végleges |
végleges |
végleges |
végleges |
2. számú melléklet az 55/2004. (III. 31.) Korm. rendelethez73
A rendeletet a 43/2011. (III. 23.) Korm. rendelet 36. § (1) bekezdés a) pontja hatályon kívül helyezte 2011. április 7. napjával.
Az 1. § (1) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § b) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (2) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § d) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § e) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § g) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § m) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § n) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 2. § q) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 3. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 3. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 3. § (10) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (4) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 3/A. §-t a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 4. §-a iktatta be. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 4. §-t megelőző alcím a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 5. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
Az 5. §-t megelőző alcímet a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 6. §-a iktatta be.
Az 5. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 6. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
Az 5/A. §-t megelőző alcímet a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 7. §-a iktatta be.
Az 5/A. §-t a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 7. §-a iktatta be. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
Az 5/A. § (2) bekezdés f) pontja a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. §-t megelőző alcímet a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének a) pontja iktatta be.
A 6. § (1) bekezdés c) pontja a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 6. § (1) bekezdésének d) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 6. § (1) bekezdésének f) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (2) bekezdésének b) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 6. § (1) bekezdésének g) pontját a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 6. § (2) bekezdésének b) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 6. § (2) bekezdésének e) pontja a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének c) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 7. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 9. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 9. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 10. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 10. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 11. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 11. § (5) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 12. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 11. § (6) bekezdését a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 12. §-a iktatta be. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 12. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 13. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 12. § (2) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (4) bekezdés első mondata a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdés c) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (5) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. §-a iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 13. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 13. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 14. § a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 13. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 14. § (2) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 3. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 15. § (1) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdésével megállapított, a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdés d) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § (2) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 15. § (5) bekezdésének második és harmadik mondatát a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 14. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 15. § (7) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 4. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 15. § (8) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 4. §-a iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 16. § (1) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének d) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 16. § (3) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének e) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 16. § (4) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének d) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 16. § (6) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének f) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 17. § (1) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének g) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 17. § (1) bekezdés a) pontja a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 17. § (1) bekezdés b) pontja a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 17. § (1) bekezdés c) pontját a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 17. § (2) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 18. § (1) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 6. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 18. § (2) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 6. §-ával megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 18. § (3) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdés e) pontja hatályon kívül helyezte.
A 19. § (1) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (2) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (5) bekezdése a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (6) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (7) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (8) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (9) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (10) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (11) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19. § (12) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 19/A. §-t a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 8. §-a iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 20. § (1) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének i) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 20. § (4) bekezdése a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének j) pontja szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján a rendelkezést a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
A 20. § (5) bekezdését a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 9. §-a iktatta be. E módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 21. § (2) bekezdését a 171/2005. (IX. 1.) Korm. rendelet 9. §-ának d) pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 10. §-a iktatta be. Ez utóbbi módosító rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a rendelkezést a 2009. január 1-jét követő doppingellenőrzések tekintetében kell alkalmazni.
A 21. § (3) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 731. pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. számú mellékletet a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (2) bekezdésének c) pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (5) bekezdése iktatta be.
A 2. számú melléklet a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdésének k) pontjával megállapított szöveg. E módosító rendelet 15. § (1) bekezdése alapján rendelkezéseit a 2007. július 1. napját követően végzett doppingellenőrzések és benyújtott gyógyászati célú mentesség iránti kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás