• Tartalom

75/2004. (HK 22.) HM utasítás

75/2004. (HK 22.) HM utasítás

a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásai államháztartási belső ellenőrzésének rendjéről*

2004.10.08.

A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Nbtv.) 11. §-a (1) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján – az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 97. §-ában, 120. § (1) és a 121/A. § (3) bekezdésében, valamint az Nbtv. 11. § (2) bekezdés e), f) pontjaiban előírt kötelezettségek végrehajtása érdekében – a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásai államháztartási belső ellenőrzésének rendjéről a következő utasítást adom ki:

Általános rendelkezések

1. § Az utasítás hatálya kiterjed az MK Katonai Felderítő Hivatalra és az MK Katonai Biztonsági Hivatalra (a továbbiakban együtt: KNBSZ), valamint a honvédelmi miniszter által elrendelt fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés során a HM Költségvetési Ellenőrzési Hivatalra (a továbbiakban: HM KVEH).

2. § (1) Az Nbtv. 11. § (2) bekezdésének f) pontja alapján a KNBSZ-eknél a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés keretében végezhető célszerűségi és eredményességi vizsgálatok joga feletti rendelkezés a honvédelmi miniszter kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(2) A HM KVEH feladata, hogy a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló hatályos kormányrendelet* alapján a szabályszerűségi vizsgálat eszközeivel – az utasításban szabályozott módon – a HM fejezeten belül a KNBSZ tevékenysége során elősegítse:

a) a költségvetési törvényben a KNBSZ részére jóváhagyott kiadási előirányzatokból a speciális működési kiadásokra elkülönített előirányzat szabályszerű teljesítését;

b) az e címen rendelkezésre álló pénzeszközök szabályos kezelését, felhasználását;

c) a sajátos gazdálkodási szabályok betartását, különös tekintettel az Nbtv. 63. és 66. §-aiban előírtakra;

d) a zárszámadásban ezek megalapozott szerepeltetését;

e) a speciális kincstári vagyonnal való rendeltetésszerű gazdálkodást, annak védelmét;

f) a speciális számviteli és bizonylati rend érvényesülését;

g) az államháztartási belső ellenőrzés hatékony megszervezését és működését.

3. § A KNBSZ speciális működési kiadásainak fedezetét biztosító elkülönített előirányzattal való gazdálkodás vizsgálata és helyzetének megítélése részét képezi a KNBSZ államháztartási belső ellenőrzésének. Az ellenőrzés megállapításairól és a javasolt feladatokról külön – minősített – írásos jelentés készül.

A speciális működési kiadások államháztartási belső ellenőrzése

4. § (1) A KNBSZ speciális működési kiadásainak fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését a jogszabályokban és jelen utasításban foglaltakkal összhangban, a miniszteri feladatszabás, illetve a miniszter által jóváhagyott ellenőrzési program alapján az 1. §-ban meghatározott ellenőrzési szervezet végzi.

(2) A speciális működési kiadások fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzése kiterjed:

a) a speciális gazdálkodási terület szabályozottságára,

b) a költségvetés, a speciális működési kiadások tervezésének szabályszerűségére,

c) az előirányzatok felhasználásának szabályszerűségére,

d) a pénzkezelés (speciális házipénztár működése, deviza- és valutafelhasználás) szabályainak betartására,

e) a költségvetési beszámolóhoz, mérlegbeszámolóhoz, illetve egyéb bevallásokhoz (adó- és járulékbevalláshoz) kapcsolódó adatszolgáltatások (pénzforgalmi) okmányaira,

f) a számviteli elszámolási, nyilvántartási szabályok érvényesülésére,

g) a kincstári vagyon kezelés, nyilvántartás, az azzal való gazdálkodás, értékesítés, beszerzés, leltározás, selejtezés kialakított rendjére.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott feladatok nem terjedhetnek ki a fedőintézmények költségvetési gazdálkodásának vizsgálatára.

5. § A fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés a kiadások felhasználása tekintetében kizárólag az Nbtv. 66. § (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével hajtható végre.

6. § (1) Fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzési feladatokat kizárólag a HM KVEH állományába tartozó – a honvédelmi miniszter által kijelölt – olyan személy(ek) végezhet(nek), aki(ke)t érintően a „C” típusú nemzetbiztonsági ellenőrzés biztonsági kockázati tényező feltárása nélkül lezárult, illetve aki(k) megfelelnek) az ellenőrrel szemben külön jogszabályban támasztott követelményeknek.*

(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzési feladatokat végzők személyére a honvédelmi miniszternek a HM KVEH főigazgatója tesz előterjesztést.

(3) Az ellenőrzést végző személyek csak olyan iratokba (adathordozókba) tekinthetnek be és csak olyan tevékenységet folytathatnak, amelyekre felhatalmazásuk kiterjed, ellenőrzést a Nbtv. 66. § (2) bekezdésében előírtak érvényesítésével végezhetnek.

(4) Az ellenőrzésben résztvevők felkészítéséért az ellenőrzés vezetője felelős.

7. § (1) A speciális működési kiadások fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését kockázatelemzés alapján meghatározott gyakorisággal kell végrehajtani.

(2) A speciális működési kiadások fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésének megállapításait írásba kell foglalni. Az ellenőrzésről készült anyagot az ellenőrzést végzők és – tudomásulvétel céljából – az ellenőrzött szervezet vezetője írja alá, amelyet a HM KVEH főigazgatója terjeszt fel a honvédelmi miniszter részére.

(3) Az ellenőrzés által feltárt hiányosságok megszüntetéséről az ellenőrzött szervezet vezetője köteles gondoskodni, aki a saját hatáskörében tett intézkedésekről, valamint azok végrehajtásáról a honvédelmi miniszter részére az írásos jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül jelentést tesz.

Intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzés

8. § A KNBSZ vezetői a speciális működési kiadások területén saját hatáskörben kötelesek kialakítani és működtetni az államháztartási belső ellenőrzést, amely független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység. A szervezeti célok elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen kell értékelni, illetve fejleszteni a szervezet kockázatkezelési, valamint ellenőrzési és irányítási eljárásainak eredményességét.

9. § (1) Az intézményi államháztartási belső ellenőrzés végrehajtásának rendjét a KNBSZ vezetői külön szabályozzák a költségvetési szervek belső ellenőrzését szabályozó jogszabályokkal, valamint a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvében foglaltakkal összhangban. A belső ellenőrzés során az adatok megismerésére a 6. § (3) bekezdésében előírtak az irányadók.

(2) Az államháztartási belső ellenőrzés során biztosítani kell, hogy a speciális működési kiadásokkal történő gazdálkodás valamennyi szakterüle-tének vizsgálata kétévente legalább egy alkalommal megtörténjen. A KNBSZ-ek főigazgatói a célszerűségi és eredményességi vizsgálatokat – a kiadások sajátosságaira tekintettel – a költségvetési gazdálkodás keretében lehetőleg már a döntés-előkészítés folyamatában végeztessék el.

(3) Az intézményi államháztartási belső ellenőrzés során az adatok megismerésére a 6. § (3) bekezdésében írtak irányadók.

10. § A KNBSZ-ek a speciális működési kiadások államháztartási belső ellenőrzésének tapasztalatairól, illetve a HM KVEH, valamint a külső ellenőrzési szervezet (ÁSZ) által végzett ellenőrzések alapján tett intézkedések eredményéről – az államtitkokról és szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvényre figyelemmel – a honvédelmi miniszter részére a tárgyévet követő év március 15-éig az általános államháztartási belső ellenőrzésektől független, önálló jelentést terjesztenek fel.

Az államháztartási belső ellenőrzést végzők általános jogai és kötelességei

11. § (1) Az államháztartási belső ellenőrzést végző személyek az ellenőrzés végrehajtása érdekében jogosultak:

a) a rezsimintézkedések és a titokvédelmi előírások megtartásával az ellenőrzött szervezet védett objektumaiba, helyiségeibe – a fedett objektumok kivételével – belépni;

b) az ellenőrzési programnak megfelelően az ellenőrzöttek költségvetési gazdálkodással összefüggő tevékenységét vizsgálni;

c) az ellenőrzés tárgyával összefüggő kérdésekben az ellenőrzött költségvetési szerveknél a főigazgatók által kijelölt személyektől szóban vagy írásban tájékoztatást, felelősségük felmerülése esetén az érintett személytől jelentést, nyilatkozatot, illetve szükség szerint más szervezetektől felvilágosítást kérni.

(2) Az ellenőrzést végzők e minőségükben birtokukba jutott állami, szolgálati titkot tartalmazó információkat – a jogosulatlan hozzáférés megakadályozása érdekében – kötelesek megőrizni, titoktartási kötelezettségüknek a belső munkakapcsolatok működése során is eleget tenni.

Záró rendelkezések

12. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti a Honvédelmi Minisztérium fejezet alá tartozó katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásai költségvetési ellenőrzésének rendjéről szóló 50/2002. (HK 20.) HM utasítás.

(2) Jelen utasítás alkalmazásában államháztartási belső ellenőrzésen az Áht. 121/A. §-ában meghatározott tevékenységet kell érteni.


Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

*

Az utasítást a 90/2012. (XII. 29.) HM utasítás 13–14. §-a módosította. Az utasítást a 74/2013. (XI. 29.) HM utasítás 11. §-a hatályon kívül helyezte 2013. december 2. napjával.

*

A költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet.

*

A költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Kormány rendelet..

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére