• Tartalom

91/2004. (HK 26.) HM utasítás

91/2004. (HK 26.) HM utasítás

a HM fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól, a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének kiadásáról*

2004.10.19.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIIII. törvény (Áht.) 24. § (8) bekezdésében, a 49. § b) és c) pontjaiban megfogalmazott feladat ellátása érdekében, a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény (Hvt.) 41. § (2) bekezdés 1) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az Áht. 97. § (1) bekezdésében és a 121 /A. § (1) bekezdésében, a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Ber.) 5. és 37. §-aiban előírt kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Honvédelmi Minisztérium fejezet felügyeletét ellátó szerv egyes belső ellenőrzési jogosítványainak átruházásáról szóló 23/2004. (IX. 3.) HM rendelet (továbbiakban: HM rendelet) előírásaival összhangban, a pénzügyminiszter által a Pénzügyi Közlöny 2004. május 20-ai (PK 8.) számában kiadott „Belső ellenőrzési kézikönyv mintá”-ban foglaltakra is figyelemmel a HM fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjét az alábbiak szerint szabályozom.

I. Az utasítás hatálya

1. § (1) Az utasítás hatálya a Magyar Honvédség szervezeteire, a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása, illetve felügyelete alá tartozó szervezetekre (továbbiakban együtt: honvédelmi szervek), továbbá a HM többségi tulajdonában lévő szervezetekre, valamint a költségvetésből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettekre és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetekre terjed ki.

(2) A jelen utasítás alkalmazásában

a) államháztartási belső ellenőrzés: az Áht. 121/A. §-ában, valamint a Ber. előírásai – különösen a 8–9. §-okban foglaltak – alapján meghatározott belső ellenőrzés, amelynek nem képezi részét az Áht. 121. §-ában, illetve az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rend. 145/A–145/C. §-aiban meghatározott folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés;

b) fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés: a Ber. 4. § (3) bekezdése alapján a HM fejezet felügyeletét ellátó szerv államháztartási belső ellenőrzési egysége által a felügyeletet ellátó szerven kívül végzett ellenőrzései, valamint a Ber. 4. § (4) bekezdésében foglaltakra tekintettel a HM rendelet 2. § (2)–(3) bekezdéseiben meghatározottak alapján az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek HM rendelet 2. § (5) bekezdésében előírt szervezeti egységének szervezésében az irányításuk alá tartozó kijelölt honvédelmi szerveknél végzett államháztartási belső ellenőrzések együttesen;

c) intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzés: a honvédelmi szerv szervezeti működési szabályzatában az e kötelezettséggel felruházott saját államháztartási belső ellenőrzési egységének, illetve belső ellenőrének feladatkörébe tartozóan végzett államháztartási belső ellenőrzés;

d) államháztartási belső ellenőr: a Ber. 2. § m) pontjában meghatározott személy;

e) államháztartási belső ellenőrzési vezető: a Ber. 2. § n) pontjában meghatározott személy.

(3) A HM fejezet alá tartozó katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásainak államháztartási belső ellenőrzését külön HM utasítás szabályozza.

II. A HM Fejezet


államháztartási belső ellenőrzési rendszere

2. § (1) Az államháztartási belső ellenőrzés a jelen utasítás 1. § (1) bekezdésében meghatározott szerveknél kiterjed minden olyan tevékenység és dokumentum vizsgálatára, amely az államháztartás részét képező eszközök és források kezelésével (szabályozásával, tervezésével, használatával, illetve felhasználásával, nyilvántartásával, elszámolásával) kapcsolatos, illetve kapcsolatba hozható.

(2) A honvédelmi szervek államháztartási belső ellenőrzésének végzése során általánosan az alábbiak képeznek feladatot:

a) A folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszerek kiépítettségének, működésének, valamint a jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelésének vizsgálata és értékelése.

b) A pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működtetése tekintetében a gazdaságosság, a hatékonyság és eredményesség érvényesülésének vizsgálata és értékelése. A rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodásnak, a vagyon megóvásának és gyarapításának, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságának vizsgálata. Ezen belül:

ba) Az ellátott feladatok és a rendelkezésre álló erőforrások összhangjának, a költségvetési, a humán erőforrás- és a szakanyag-gazdálkodás szabályozottságának, szervezettségének, vezetésének, irányításának, a gazdálkodási hatáskörök (beszerzés engedélyezése, kötelezettségvállalás, utalványozás, szakmai teljesítésigazolás, ellenjegyzés, érvényesítés) megfelelőségének, a kincstári vagyon védelmének, hasznosítása ésszerűségének, továbbá a vállalkozási tevékenység végzésének, a tartalékok felhasználására meghatározott elveknek, illetve az elszámolás lényeges elemei érvényesülésének, a költségvetés gazdálkodási információs rendszer (továbbiakban: KGIR) működésének vizsgálata.

bb) A védelmi képességek, készségek Tárca Védelmi Tervező Rendszer alapján történő érvényesülésének, a védelmi képességek realizálásának vizsgálata a költségvetés tervezésében és végrehajtásában.

bc) Az anyagnemfelelősi ágazati gazdálkodásban a védelmi igények és képességek megvalósulása, a tárgyi eszköz- és készletgazdálkodás, a szükséglettervezés, műszaki fejlesztés, újítás, rendszeresítés, rendszerbeállítás, közbeszerzés. központosított közbeszerzés, az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága által közbeszerzés alól mentesített, valamint a titokvédelmi, biztonsági okok miatt alkalmazott külön eljárási szabályok keretében megvalósuló beszerzések eredményessége, az ellátás, üzemeltetés, javítás, felújítás, technikai kiszolgálás, kivonás, selejtezés, értékesítés, hasznosítás kialakított rendjének és a végrehajtás célszerűségének értékelése.

bd) Az ellátási, készletezési, felhasználási, üzemeltetési, fenntartási, javítási, tárolási, frissítési normák helyzetének felmérése, azok szabályozottságának, szervezettségének, illetve a szakterület irányítottságának, működésének elemzése.

be) A készenlét fenntartása és fokozása, valamint a mozgósítás terén a személyi, elhelyezési, logisztikai, pénzügyi, költségvetési biztosítás feladatainak, a minősített időszaki igények biztosítottságának ellenőrzése.

bf) A humán erőforrás-, létszám-, illetmény- és bérgazdálkodás terén a szabályozottság, a végrehajtás szervezettségének, a munkáltatói jogkörgyakorlás szabályszerűségének költségvetési kihatású vizsgálata.

bg) Az építés-beruházás, az ingatlan- és lakásgazdálkodás, illetve a környezetvédelem terén a tevékenység szabályozottságának, irányítottságának, a végrehajtás helyzetének a felmérése.

bh) A devizagazdálkodási, az adó- és a társadalombiztosítási jogszabályok betartásának, alkalmazásának, valamint a személy- és vagyonbiztosítás megvalósulásának ellenőrzése.

bi) A pénzforgalom, a kincstári kártya, a kincstári és egyéb engedélyezett bankszámla-kezelés rendjének, az érintett kincstári számlák használatának ellenőrzése.

bj) A számviteli politika, a leltározási és leltárkészítési szabályzat, az értékelési szabályzat, az önköltségszámítási szabályzat, a pénzkezelési szabályzat, a számlarend, a számlaösszefüggések, a bizonylati rend kialakítottságának és megvalósításának, a költségvetési beszámoló, az előirányzat-maradványok és az eredmény levezetés valódiságának és szabályszerűségének vizsgálata.

bk) A honvédelmi szervek gazdasági helyzetének, ezen belül a bevételek és a kiadások alakulásának, a bevételbefizetési kötelezettség teljesítésének, az eltérő felhasználás mértékének elemzése és okainak feltárása, a követelések nyilvántartása szabályszerűségének és beszedésének ellenőrzése.

bl) A tárgyi eszközök és a készletek állapotának, a tárgyi eszköz- és készletgazdálkodás eredményességének felmérése, értékelése.

bm) A pénzkezelés, a pénzgazdálkodás és pénzfelhasználás, valamint a kincstári vagyon védelmének ellenőrzése.

bn) A személyi állomány élet-, szolgálati és munkafeltételeinek vizsgálata.

bo) A NATO tagságból adódó, előírt kötelezettségek teljesítéséhez, a képességek kialakításához, illetve a készség megvalósításához, valamint a nemzetközi katonai feladatok végrehajtásához kapcsolódó költségvetés biztosítottságának, a költségvetési támogatás rendeltetésszerű és eredményes felhasználásának vizsgálata.

bp) A nemzetközi segélyek, támogatások felhasználásának, nyilvántartásának, az egyéb programok és céljellegű előirányzatok felhasználásának, hatékonyságának ellenőrzése.

bq) A költségvetésből az államháztartáson kívüli szerveknek, magánszemélyeknek céljelleggel juttatott támogatások rendeltetésszerű és eredményes felhasználásának vizsgálata.

c) A független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység ellátása keretében a vizsgált folyamatokat illetően, az ellenőrzött honvédelmi szerveket, szervezeti egységeket érintően megállapítások és ajánlások tétele, valamint elemzések, értékelések készítése a honvédelmi szerv, illetve a szervezeti egység vezetője, a folyamatgazda számára a honvédelmi szerv, illetve a folyamat működésének fejlesztése, eredményessége növelése, valamint a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési, és a belső ellenőrzési rendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében.

d) A kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése érdekében ajánlások és javaslatok megfogalmazása. Az ellenőrzési jelentések ajánlásai és javaslatai alapján megtett intézkedések nyomon követése. A jogszabályban előírt nyilvántartások vezetése.

(3) Az államháztartási belső ellenőrzési tevékenység során a Ber. 2. § a)–f) pontjaiban foglaltaknak megfelelő szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai rendszerellenőrzéseket kell végezni, valamint az éves elemi költségvetési beszámolókról megbízhatósági ellenőrzés keretében igazolásokat kell kibocsátani. A tevékenységet megfelelő minőségbiztosítás mellett kell végezni.

3. § A HM fejezeten belül végzett államháztartási belső ellenőrzés fejezetszintű és intézményi szintű ellenőrzésre tagozódik.

4. § (1) A fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzést a funkcionális függetlenségre vonatkozó előírások figyelembevétele mellett a honvédelmi miniszter felügyelete, a HM közigazgatási államtitkár közvetlen irányítása alatt a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzési egységként működő HM Költségvetési Ellenőrzési Hivatal (továbbiakban: HM KVEH) általános érvénnyel végzi.

(2) A HM KVEH a honvédelmi miniszter hatáskörében eljárva ezen utasítás hatálya alá tartozó szervezetek és kedvezményezettek egészére kiterjedően jogosult fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés végzésére, amelyet nem érint a HM rendeletben átruházott hatáskörrel rendelkező szervek jogosultsága.

(3) A HM KVEH főigazgatója a Ber. 2. § n) pontjában foglaltakkal összhangban egyben a HM fejezet felügyeletét ellátó szerv államháztartási belső ellenőrzési vezetője.

(4) A HM KVEH kizárólagosan jogosult:

a) a fejezeti kezelésű előirányzatok, a HM többségi tulajdonában lévő szervezetek, valamint a költségvetésből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettek és a támogatások lebonyolításában résztvevő szervezetek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésének lefolytatására;

b) a Ber. 9–10. §-aiban, valamint a HM rendelet 2. § (3) bekezdésében előírtakra figyelemmel

ba) az államháztartási belső ellenőrzések közül a fejezetszintű teljesítmény-ellenőrzések, illetve informatikai rendszerellenőrzések, továbbá a megbízhatósági ellenőrzések szervezésére, végzésére, valamint az éves elemi költségvetési beszámolókról a megbízhatósági igazolások kiadására;

bb) az MH, illetve a haderőnemi szintű logisztikai ellátást végző, valamint az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek logisztikai ellátását, költségvetésének kezelését végző honvédelmi szervek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésére;

bc) az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek szolgálati alárendeltségébe nem tartozó honvédelmi szervek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésére.

(5) A HM többségi tulajdonában lévő szervezetek, valamint a költségvetésből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettek és a támogatások lebonyolításában résztvevő szervezetek esetében az ellenőrzések a költségvetési támogatások cél szerinti felhasználásának, illetve a használatba adott HM kezelésű kincstári vagyon rendeltetésszerű alkalmazásának vizsgálatára irányulnak.

5. § A HM rendelet 2. § (1)–(3) bekezdéseiben foglaltak alapján az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság, az MH Szárazföldi Parancsnokság, valamint az MH Légierő Parancsnokság államháztartási belső ellenőrzési egységei a saját szervezetet érintő államháztartási belső ellenőrzéseken túl átruházott hatáskörben jogosultak a meghatározott fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzéseknek a kijelölt alárendelteknél történő szervezésére, illetve végzésére.

6. § (1) A honvédelmi szerv vezetője köteles az államháztartási belső ellenőrzés ellátásáról gondoskodni.

(2) A honvédelmi szerv vezetője az államháztartási belső ellenőrzési egység, illetve az államháztartási belső ellenőr rendeltetését, feladat- és hatáskö-rét, jogosultságát a HM fejezet sajátos gazdálkodási szabályaira* figyelemmel, az érvényes ellátási utaltsági rend függvényében a helyi viszonyoknak megfelelően határozza meg a szervezeti működési szabályzatban, a munkaköri leírásban, illetve a belső ellenőrzési kézikönyvben.

(3) Az államháztartási belső ellenőrzést végzők számát, a foglalkoztatás módját a Ber. 4. § (4)–(5) bekezdéseiben foglaltakra figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltak alapján jelentkező feladatokhoz mérten kell megállapítani.

(4) A szükséges kapacitás kialakítása érdekében az államháztartási belső ellenőr foglalkoztatása történhet:

a) munkaköri jegyzékben, illetve állománytáblában rögzített beosztásban teljes munkaidőben foglalkoztatott hivatásos, köztisztviselői, vagy közalkalmazotti státusban,

b) az intézményi költségvetésben külön tervezett és biztosított részfoglalkozású létszám és béralap terhére, részmunkaidőben foglalkoztatott státusban, valamint

c) az intézményi költségvetésben külön tervezett és biztosított állományba nem tartozók juttatásai terhére megbízásos jogviszonyban, állományba nem tartozó (külső személy) státusban.

(5) A foglalkoztatás pénzügyi fedezetéről az éves költségvetési tervezés keretében kell gondoskodni.

(6) Az intézményi államháztartási belső ellenőr foglalkoztatási módjának meghatározása a honvédelmi szerv vezetőjének hatáskörébe tartozik. A központosított illetménygazdálkodási rendre tekintettel a (4) bekezdés b) és c) pontja szerinti foglalkoztatás célját szolgáló részfoglalkozású létszám, költségvetési keretek, illetve előirányzatok – a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (továbbiakban: HM KPSZH) főigazgatója és a HM KVEH főigazgatója szakmai véleményezése alapján a HM éves költségvetési tervjavaslatában szereplő belső ellenőri létszámfejlesztési irányszámokkal, valamint a honvédelmi szerv tárgyévet követő évre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervében megállapított kapacitásigénnyel összhangban – az elemi költségvetések tervezése és jóváhagyása során kerülnek kiadásra, illetve biztosításra.

(7) A (4) bekezdés c) pontja szerinti foglalkoztatásra a HM közigazgatási államtitkár előzetes engedélye függvényében történik a keret biztosítása. Az engedélykérelmet a honvédelmi szerv vezetője által a HM KPSZH főigazgatója útján kell felterjeszteni.

(8) Amennyiben az államháztartási belső ellenőrzés ellátása egy belső ellenőrnek a (4) bekezdés a) vagy b) pontjaiban meghatározott foglalkoztatása útján biztosítható, a helyettesítésről csak annak tartós távolléte esetén, az államháztartási belső ellenőrzési tervben szereplő feladatok teljesítése érdekében szükséges mértékben kell a honvédelmi szerv vezetőjének rendelkezni, amely alapvetően helyettesítés útján – a függetlenségre (Ber. 6. §), a képzettségre (Ber. 11. §), valamint az összeférhetetlenségre (Ber. 15. §) vonatkozó követelmények érvényesítése mellett – a keletkező béralap-megtakarítás terhére történhet.

(9) Az államháztartási belső ellenőrzés során – az államháztartási belső ellenőrzési egység kapacitásának kiegészítésére – a jelentkező feladatok mennyiségére, illetve speciális szakértelmet igénylő helyzetére tekintettel az összeférhetetlenségi, illetve az érvényes titokvédelmi szabályok figyelembevételével vehető(k) igénybe külső szakértő(k). A külső szakértőket is minden esetben megbízólevéllel kell ellátni.

(10) A külső szakértő feladatait, azok végrehajtásának helyszínét, időtartamát és ütemét, valamint a betekintési jogosultságot a megbízási szerződésben részletesen rögzíteni kell.

(11) A külső szakértő(k) biztosítása a fejezeten belül a saját, illetve más honvédelmi szerv állományából is történhet. A honvédelmi szervek vezetői megkeresés esetén kiemelt feladatként kötelesek kezelni a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkatárs rendelkezésre bocsátását. Ez esetben a vezetői felkérő ügyiratban rögzíteni kell a szakértői feladatot, illetve azok végrehajtásának időtartamát, ütemét. Az igénybe vett szakértő személyének elfogadása az érintett belső ellenőrzési vezető hatásköre. A fejezeten belül biztosított szakértő feladatait részleteiben a vizsgálatvezető határozza meg.

7. § (1) A KGIR működtetése és továbbfejlesztése során biztosítani kell, hogy az a követelményeknek megfelelően szolgáltassa a költségvetési gazdálkodásról az államháztartási belső ellenőrzéshez szükséges adatokat, azok az ellenőrzésre jogosultak részére hozzáférhetők legyenek.

(2) Mind a fejezetszintű, mind az intézményi államháztartási belső ellenőrzés részére az adatszolgáltatás megfelelően egyeztetett teljesítéséért, a szolgáltatott adatok helyességéért, a számviteli bizonylatok és gazdálkodási okmányok valódiságáért az adatszolgáltatásban érintett honvédelmi szervek, valamint a HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat (a továbbiakban: HM PSZSZ) illetékes szervezeteinek vezetői a szakterületüket illetően együttesen felelnek.

(3) A központosított gazdálkodási rendre tekintettel a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés végrehajtása során az ellenőrzött honvédelmi szervet érintő folyamatok, adatok, és információk tekintetében minden esetben a HM KVEH által kell vizsgálni a HM szervek (a HM szervezeti elemei), a HM Gazdasági Tervező Hivatal, a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal, a HM KPSZH, valamint az átruházott hatáskörrel rendelkező szervezetek tevékenységét.

III. A HM fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzési egységének kiemelt feladatai

8. § A HM KVEH feladat- és hatáskörébe tartozik a honvédelmi miniszterre háruló államháztartási belső ellenőrzések szervezése és végrehajtása, amelynek során kiemelt feladatát képezik az alábbiak:

a) a Ber. 4. § (3) bekezdésében foglaltak alapján

aa) a „HM igazgatása” költségvetési alcím államháztartási belső ellenőrzésének ellátása;

ab) a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések lefolytatása

– a HM fejezet felügyelete alá tartozó bármely honvédelmi szervnél, beleértve a katonai külképviseleteket és a békemissziókat,

– a HM fejezet fejezeti kezelésű előirányzatai vonatkozásában,

– a HM többségi tulajdonában lévő szervezeteknél, valamint

– a HM fejezet költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezetteknél és a lebonyolításban részt vevő szervezeteknél;

b) a HM fejezet felügyelete alá tartozó valamennyi honvédelmi szerv, költségvetési (al)cím – kivéve a „HM igazgatása” költségvetési alcímet és a „Fejezeti kezelésű előirányzatok” költségvetési címet – költségvetési beszámolója tekintetében a jelen utasítás 2. § (3) bekezdésében felsorolt ellenőrzési fajták közül a Ber. 2. § e) pontja szerinti megbízhatósági ellenőrzések lefolytatása és a megbízhatósági igazolás kibocsátása;

c) a saját hatáskörben, illetve a HM rendelet alapján a Ber. 4. § (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek által végzett fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések koordinálása;

d) a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések során alkalmazott kockázatelemzési módszer fejlesztése, aktualizálása;

e) a HM tárca fejezetszintű, illetve összefoglaló éves államháztartási belső ellenőrzési terveinek összeállítása, azoknak a pénzügyminiszter részére történő megküldése érdekében miniszteri jóváhagyásra történő előterjesztés megtétele;

f) a HM tárca fejezetszintű, illetve összefoglaló éves államháztartási belső ellenőrzési jelentéseinek összeállítása, azoknak a pénzügyminiszter részére történő megküldése érdekében miniszteri jóváhagyásra történő előterjesztés megtétele;

g) a HM tárca államháztartási belső ellenőrzési rendjének fejezetszintű szabályaira, azok aktualizálására javaslat előterjesztése;

h) a fejezet államháztartási belső ellenőrzésének szakmai felügyelete, a képzés, továbbképzés koordinálása;

i) az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal HM tárca felé irányuló ellenőrzési tevékenységéhez kapcsolódóan elrendelt adatszolgáltatások, végrehajtott helyszíni vizsgálatok, az ellenőrzésekről elkészített jelentéstervezetek véleményezése, illetve egyeztetése, továbbá az ellenőrzés által javasolt feladatokat tartalmazó intézkedési tervek egyeztetett kidolgozása, valamint a realizálás nyomon követése során jelentkező feladatok fejezetszintű koordinációjának végzése.

IV. Az államháztartási belső ellenőrzések tervezése

9. § (1) A honvédelmi szervek kockázatelemzésen alapuló stratégiai, középtávú és éves államháztartási belső ellenőrzési tervet készítenek, amelyet a belső ellenőrzési vezető előterjesztése alapján a honvédelmi szerv vezetője hagy jóvá. A tervek egymásra épülését, folyamatosságát és kellő aktualizáltságát biztosítani kell.

(2) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek felügyelete alá tartozó honvédelmi szervek a tárgyévet követő évre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervüket a HM rendelet 3. § (6) bekezdésében előírtakkal összhangban az elöljáró szerv részére az általa meghatározott – minden év október 15. előtti – határidőre küldik meg.

(3) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek felügyelete alá nem tartozó honvédelmi szervek a tárgyévet követő évre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervüket minden év október 15-éig közvetlenül a HM KVEH főigazgatója részére küldik meg.

10. § (1) A HM KVEH kockázatelemzés alapján fejezetszintű stratégiai, középtávú és éves államháztartási belső ellenőrzési terveket készít, amelyeket a honvédelmi miniszter hagy jóvá. A tervek kidolgozásában a párhuzamos feladatvégzés elkerülése érdekében az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek a HM KVEH koordinációja mellett vesznek részt. Az átruházott hatáskörben tervezett ellenőrzési feladatok a fejezetszintű éves, középtávú és stratégiai államháztartási belső ellenőrzési tervekben elkülönítetten megjelenítésre kerülnek.

(2) A tervek koordinálása kiterjed:

a) a stratégiai terv esetén a Ber. 19. §-ában foglaltakkal összhangban

aa) a hosszú távú célkitűzésekre, stratégiai célokra;

ab) a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszer értékelésére:

ac) a kockázati tényezőkre és értékelésükre;

ad) a belső ellenőrzés fejlesztésére vonatkozó tervekre;

ae) a szükséges ellenőri kapacitás és az ellenőri képzettség felmérésére;

af) a belső ellenőrök hosszú távú képzési tervére;

ag) az ellenőrzés tárgyi és információs igényére;

ah) az ellenőrzés által vizsgált területekre, figyelembevéve a honvédelmi szervek szervezeti- és feladatrendjében bekövetkező változásokat;

b) a középtávú terv esetén a Ber. 20. § (2) bekezdésében foglaltakkal összhangban

ba) a belső ellenőrzésnek az adott időszakra vonatkozóan kockázatelemzés alapján meghatározott prioritási területeire;

bb) a ba) pontban meghatározott prioritási területeken az ellenőrzés gyakoriságára;

bc) az ellenőrzés elvégzéséhez szükséges erőforrások meghatározására, a kapacitásmegosztásra;

bd) a belső ellenőrök középtávú továbbképzési és szakmai fejlődési tervének – személyre szóló képzési tervének – meghatározására;

be) a honvédelmi szervek szervezeti- és feladatrendjében bekövetkező változásokra tekintettel az ellenőrzés területeinek kiterjesztésére vagy szűkítésére;

c) az éves terv esetén a Ber. 21. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban

ca) az ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzésre;

cb) a tervezett ellenőrzések tárgyára;

cc) az ellenőrzések céljára;

cd) az ellenőrizendő időszakra;

ce) a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározására, megosztására;

cf) az ellenőrzések típusára és módszereire;

cg) az ellenőrzések ütemezésére;

ch) az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szervek kijelölésére.

(3) A kockázatelemzésre alapozva előkészített fejezetszintű stratégiai, középtávú és éves államháztartási belső ellenőrzési terveket a HM KVEH főigazgatója a HM közigazgatási államtitkár és a HM Honvéd Vezérkar főnök egyetértése mellett terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra.

(4) A HM KVEH főigazgatója az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervek által a HM rendelet 3. § (6) bekezdésében, illetve az átruházott hatáskörrel rendelkező szervek felügyelete alá nem tartozó honvédelmi szervek által a jelen utasítás 9. § (3) bekezdésében előírt rendben részére megküldött éves államháztartási belső ellenőrzési tervek feldolgozásával elkészíti a HM fejezet összefoglaló éves államháztartási belső ellenőrzési tervét, amelyet a HM közigazgatási államtitkár és a HM Honvéd Vezérkar főnök egyetértése mellett terjeszt elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra.

(5) A „HM igazgatása” költségvetési alcímre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervet a HM KVEH főigazgatója a HM közigazgatási államtitkár egyetértése mellett terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra.

(6) Az (1)–(5) bekezdésekben foglalt éves államháztartási belső ellenőrzési terveket olyan ütemezéssel kell jóváhagyásra előkészíteni, hogy azok a jóváhagyást követően a HM ellenőrzési tervének összeállítására kijelölt HM Ellenőrzési Főosztály részére a tárgyév október 31-éig, valamint a Ber. 22. § (2) bekezdésében előírtak alapján a pénzügyminiszter részére a tárgyév december 15-éig megküldésre kerülhessenek.

(7) Az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal ellenőrzéseivel való párhuzamosságok, átfedések elkerülése érdekében fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzési feladat átcsoportosítására, illetve átütemezésére vonatkozóan a HM KVEH főigazgatója javaslatot terjeszt elő a honvédelmi miniszter részére, amelynek jóváhagyásáról az ellenőrzésben érintett honvédelmi szervek vezetőit közvetlenül értesíti.

V. Az államháztartási belső ellenőrzések előkészítése, végrehajtása

11. § (1) A tervbe vett államháztartási belső ellenőrzések megfelelő minőségű és teljességű végrehajtása érdekében azokat elő kell készíteni, illetve azokra fel kell készülni. Ennek keretében a vizsgálatvezető, illetve az államháztartási belső ellenőr köteles megismerni az ellenőrzött honvédelmi szervre vonatkozó előírásokat, a korábbi ellenőrzési jelentéseket, illetve az ellenőrzött honvédelmi szerv ellenőrzött időszakra vonatkozó éves beszámolóit. A rendelkezésre álló összegyűjtött információk, valamint az ellenőrzési nyomvonal értékelése alapján pontosítani kell a tervezett kockázati tényezőket, az ellenőrzési célkitűzéseket, az ellenőrzés tárgyát és hatókörét, a szükséges ellenőri kapacitást és az időszámvetést.

(2) Az államháztartási belső ellenőrzés részletes programját az államháztartási belső ellenőrzési vezető, vagy az általa megbízott államháztartási belső ellenőr (vizsgálatvezető) készíti el, amelynek során figyelembe kell venni a Ber. 23. § (1) bekezdésében foglalt körülményeket. A programnak a Ber. 23. § (4) bekezdésében foglaltakat kell tartalmaznia.

(3) Az államháztartási belső ellenőrzés programját az államháztartási belső ellenőrzési vezető hagyja jóvá. Amennyiben az államháztartási belső ellenőrzési vezető részt vesz az ellenőrzésben, a programot az állományilletékes honvédelmi szerv vezetője részére terjeszti elő jóváhagyásra. A programtól az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek, illetve értelemszerűen az állományilletékes honvédelmi szerv vezetőjének jóváhagyásával lehet eltérni.

(4) A fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések programját – figyelemmel a HM rendelet 4. § (1)–(3) bekezdéseiben előírt rendre – a HM KVEH főigazgatója terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére.

(5) A programot a Ber. 24. § (1) bekezdésében foglaltak szerint megbízólevéllel felhatalmazott személy(ek) hajthatjá(k) végre. A megbízólevélnek a Ber. 24. § (2) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmaznia kell a betekintési jogosultságot, illetve a nemzetbiztonsági követelményeknek való megfelelést.

(6) A helyszíni vizsgálatot – a Ber. 25. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban – annak megkezdése előtt legalább 3 munkanappal megelőzően szóban vagy írásban a vizsgált honvédelmi szerv (szervezeti egység) vezetőjének, a folyamatgazdának be kell jelenteni, kivéve ha az meghiúsíthatja az ellenőrzés eredményes lefolytatását.

(7) A helyszíni munka keretében kell elvégezni az ellenőrzési pontok, kontrollok részletes elemzését, tesztelését és értékelését.

(8) Az ellenőrzési folyamatok követéséhez, értékeléséhez, minőségbiztosításához ellenőrzési kérdőíveket kell alkalmazni. Az ellenőrzés végrehajtásának eredményeit munkalapokon kell dokumentálni, amellyel biztosítható, hogy az ellenőrzési megállapítások és következtetések elegendő és megfelelő bizonyítékkal kerültek alátámasztásra, továbbá alapul szolgálnak a felülvizsgálathoz, valamint az ellenőrzési jelentés elkészítéséhez.

(9) Az ellenőrzési munkalapok és iratok biztonságos és védett helyen történő megőrzéséről, tárolásáról az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek, illetve a belső ellenőrnek az Ált/3. TÜSZ szabályaira figyelemmel kell gondoskodnia. Az ellenőrzési okmányokhoz a hozzáférést a belső ellenőrzési vezető engedélyezi. Külső féltől érkező kérelem esetén azonban azt a honvédelmi szerv vezetőjének is jóvá kell hagynia.

(10) A Ber. 26. § (3) bekezdésében rögzített súlyos szabálytalanság esetén az államháztartási belső ellenőr köteles ellenőrzési jegyzőkönyvet felvenni, amelyet az érintett személy 3 munkanapon belül köteles észrevételezni. Ebben az esetben haladéktalanul tájékoztatni kell az államháztartási belső ellenőrzési vezetőt, rajta keresztül az állományilletékes honvédelmi szerv vezetőjét, illetve annak érintettsége esetén az elöljáró honvédelmi szerv vezetőjét, a felettes vezetőt, illetve a felügyeleti szerv vezetőjét. A szükséges intézkedéseket a hatályos jogszabályok értelmében a honvédelmi szerv vezetőjének, vagy a felügyeleti (elöljáró) szerv vezetőjének kell megtenni.

(11) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés követelményeknek megfelelő elkészítéséért, a levont következtetésekért a vizsgálatvezető, a megállapítások valódiságáért és bizonyítékokkal való alátámasztásáért a vizsgálatot végző(k) a felelős(ek). Ennek érdekében a vizsgálatvezetőnek át kell tekintenie az ellenőrzési feladatok végrehajtását dokumentáló ellenőrzési munkalapokat. Ezt követően az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek, illetve az általa megbízott személynek felül kell vizsgálnia az államháztartási belső ellenőrzési jelentést és az annak alapjául szolgáló ellenőrzési munkalapokat, hogy megbizonyosodjon a megállapítások és a következtetések pontosságáról, azok megfelelő bizonyítékokkal való alátámasztottságáról.

(12) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés vezetői összefoglalóból és részletes jelentésből áll. Az államháztartási belső ellenőrzési jelentésben az ellenőri megállapításokat a folyamatokra gyakorolt hatásuk alapján kell rangsorolni, amellyel összhangban kell az ellenőrzött területet értékelni.

(13) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentést megismerési záradékkal ellátva kell megküldeni egyeztetésre. Az ellenőrzött szerv (szervezeti egység) vezetőjének a jelentés kézhezvételét követő 8 munkanapon belül kell nyilatkoznia arról, hogy kíván e 15 munkanapon belül észrevételt tenni.

(14) A megállapítások vitatása esetén a Ber. 28. § (3)–(7) bekezdéseire figyelemmel kell egyeztető megbeszélést tartani.

(15) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés lezárására annak az államháztartási belső ellenőrzési vezető által az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője részére történő megküldésével kerül sor. A lezárt ellenőrzési jelentést a vizsgálatvezető és a vizsgálatot végző államháztartási belső ellenőrök írják alá, amely tartalmazza továbbá az ellenőrzött részéről történő megismerési, tudomásulvételi, illetve észrevételi, valamint az államháztartási belső ellenőrzési vezető részéről a lezáró-felterjesztő záradékot.

(16) A HM KVEH által végzett fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések esetében az ellenőrzési jelentés lezárása a Ber. 28. § (9) bekezdésében foglaltakra tekintettel annak az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője részére a honvédelmi miniszter, illetve a HM közigazgatási államtitkár – felhatalmazás esetén a HM KVEH főigazgatója – általi megküldésével történik.

(17) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés megküldésével egyidejűleg történik meg az intézkedési terv elkészítése, annak a jóváhagyást megelőzően az államháztartási belső ellenőrzést végző államháztartási belső ellenőrzési egység, illetve belső ellenőr részére egyeztetés érdekében történő megküldése, illetve jóváhagyásra történő felterjesztése tekintetében a határidő megállapítása. Az egyeztetett intézkedési terv jóváhagyására, a végrehajtás nyomon követésére a Ber. 29–30. §-aiban foglaltak szerint kerül sor.

(18) Az átruházott hatáskörű fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések előkészítésének, végrehajtásának sajátos szabályait a HM rendelet 4. § (1)–(9) bekezdései rögzítik.

(19) Az ellenőrzési megállapítások hasznosításáért, az intézkedési terv végrehajtásáért és nyomon követéséért a Ber. 29. § (5) bekezdésében foglaltakkal összhangban az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője a felelős, aki az intézkedési terv végrehajtásáról az államháztartási belső ellenőrzési vezetőt a Ber. 12. § n) pontjában előírt nyomon követés érdekében az intézkedési tervben meghatározott határidőre köteles tájékoztatni.

VI. Az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentés, az éves összefoglaló államháztartási
belső ellenőrzési jelentés, valamint a megbízhatósági ellenőrzési jelentés készítése

12. § (1) A honvédelmi szervek éves államháztartási belső ellenőrzési jelentést készítenek, amelyben a Ber. 31. § (3) bekezdésében meghatározott tartalommal számolnak be a tárgyévben végzett államháztartási belső ellenőrzési tevékenységről.

(2) Az éves államháztartási belső ellenőrzési tevékenységről szóló jelentésrész elkészítéséért az államháztartási belső ellenőrzési vezető, az ellenőrzési megállapítások és javaslatok hasznosításáról, az államháztartási belső ellenőrzés fejlesztésére vonatkozó javaslatokról szóló jelentésrész elkészítéséért a honvédelmi szerv vezetője a felelős.

(3) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv felügyelete alá tartozó honvédelmi szerv vezetője a felelős az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentés elkészítéséért és annak a HM rendelet 5. §-ában előírtakkal összhangban az elöljáró honvédelmi szerv vezetője részére az általa meghatározott – a Ber. 31. § (1) bekezdése szerint a tárgyévet követő év március 15-éig szóló határidőt megelőző – határidőre a Ber. 31. § (3) bekezdésében foglalt tartalommal történő megküldéséért.

(4) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv felügyelete alá nem tartozó honvédelmi szerv vezetője felelős az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentés elkészítéséért és annak a Ber. 31. § (3) bekezdésében foglalt tartalommal közvetlenül a HM KVEH főigazgatója részére a Ber. 31. § (1) bekezdésében meghatározott, a tárgyévet követő év március 15-éig történő megküldéséért.

13. § (1) A HM KVEH főigazgatója a honvédelmi szervek vezetői által a jelen utasítás 11. § (3)–(4) bekezdéseiben, illetve a HM rendelet 5. §-ában előírt rendben megküldött éves államháztartási belső ellenőrzési jelentések feldolgozása alapján elkészíti a HM fejezet összefoglaló éves államháztartási belső ellenőrzési jelentését, illetve a saját és az átruházott hatáskörrel rendelkező szervek tevékenységéről szóló fejezetszintű éves államháztartási belső ellenőrzési jelentést, valamint a „HM igazgatása” költségvetési alcímre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési jelentést, amelyeket a HM közigazgatási államtitkár és a HM Honvéd Vezérkar főnök egyetértése mellett terjeszt elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra, illetve a Ber. 31. § (2) bekezdésében meghatározott, a tárgyévet követő év április 15-éig a pénzügyminiszter részére történő megküldés érdekében.

(2) A HM KVEH főigazgatója a megbízhatósági ellenőrzésekről készült jelentéseket és az azokról készített összegző jelentést a HM Honvéd Vezérkar főnök és az érintett helyettes államtitkárok tájékoztatása, valamint a HM közigazgatási államtitkárának egyetértése mellett terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra, és a Ber. 31. § (5) bekezdésében meghatározott, a tárgyévet követő év május 31-éig a pénzügyminiszter részére történő megküldés érdekében.

14. § Az államháztartási belső ellenőrzés során az előzőekben meghatározott eljárásrendhez kapcsolódóan alkalmazni kell a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvében meghatározott részletes szabályokat, eljárásokat, az előírt okmányokat, továbbá az államháztartási belső ellenőrzések egyes típusainak részletes módszertani anyagait, a nemzetközi belső ellenőrzési standardokat és a részletes útmutatásokat, a honvédelmi szerv vezetője által jóváhagyott helyi szabályok kiegészítésével.

VII. Az államháztartási belső ellenőrzéshez kapcsolódó jogok és kötelezettségek

15. § (1) Az ellenőrzésben résztvevők jogai és kötelezettségei tekintetében alapvetően a Ber. 13-17. §-aiban foglalt előírások az irányadók.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően:

a) az ellenőrzött szervezet vezetőjét, illetve az adatszolgáltatót fegyelmi felelősség terheli a valóságnak megfelelő, pontos adat- és információszolgáltatási kötelezettség határidőre történő teljesítéséért;

b) az ellenőrzött szervezet felett közvetlen elöljárói, irányítói jogkört gyakorló szervezet vezetője köteles az anyagi, illetve fegyelmi és büntetőjogi felelősség kérdését vizsgálni és jogszerűen eljárni.

VIII. A HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének kezelése

16. § (1) Jelen utasítás mellékleteként a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvét kiadom**..

(2) A HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvében foglaltakat az abban a honvédelmi szervek részére címzetten meghatározott további helyi szabályokkal kiegészítve kell alkalmazni, amelyet az államháztartási belső ellenőrzési vezető dolgoz ki és előterjesztésére a honvédelmi szerv vezetője hagy jóvá.

(3) A honvédelmi szerv vezetőjének a helyi szabályokkal a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvét annak közzétételétől számított 30 napon belül kell kiegészítenie és azt a honvédelmi szerv belső ellenőrzési kézikönyveként kell kezelnie.

(4) A HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének helyi kiegészítésével alkalmazott belső ellenőrzési kézikönyvet a honvédelmi szerv vezetőjének a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének módosítása esetén, illetve a honvédelmi szerv feladatrendjében, hatáskörében bekövetkező változások függvényében kell aktualizálnia.

(5) A HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvében foglaltak módosításának előkészítéséért – figyelemmel a honvédelmi szervek feladatrendjében, hatáskörében bekövetkező változásokra, valamint a pénzügyminiszter által kiadott, a magyarországi és az európai uniós, illetve a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezete által kibocsátott új szabályozásokkal, követelményekkel és útmutatókkal összhangban aktualizált „Belső ellenőrzési kézikönyv mintá”-ban foglaltakra – a HM KVEH főigazgatója a felelős.

IX. Záró rendelkezések

17. § (1) Ez az utasítás az aláírása napján lép hatályba.***

(2) Az utasítás hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a HM fejezet költségvetési ellenőrzésének rendjéről szóló 61/2001. (HK 16.) HM utasítás, az azt módosító 46/2002. (HK 18.) HM utasítás, továbbá a HM igazgatási cím költségvetési gazdálkodásának belső ellenőrzéséről szóló 36/1993. (HK 10.) HM intézkedés, valamint az azt módosító 36/1995. (HK 28.) HM intézkedés.

(3) A HM fejezet központi és intézményi gazdálkodási rendjéről szóló 9/1998. (HK 4.) HM utasítás 79. §-a és az előtte lévő fejezetcím helyébe a következő szöveg lép:

„VIII. FEJEZET
ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ ELLENŐRZÉS

79. § Az államháztartási belső ellenőrzés rendszerét a hatályos jogszabályokban, illetve az e tárgyban külön kiadott utasításokban, valamint a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvében és a kapcsolódó módszertani segédletekben foglaltakkal összhangban kell megszervezni.”

(4) Az utasítás hatályba lépését követő 30 napon belül a HM KPSZH főigazgatója útján kell igényelni a 2004. évi államháztartási belső ellenőrzési feladatok végrehajtása érdekében a jelen utasítás 6. § (4) bekezdés b) és c) pontjai szerint történő foglalkoztatáshoz szükséges fedezet biztosítását, amelyet soron kívül kell rendezni.

(5) Az utasítás hatályba lépését követő egy év elteltével a gyakorlati tapasztalatok alapján a HM KVEH főigazgatója vizsgálja felül az államháztartási belső ellenőrzés rendjének szabályait és tegyen javaslatot a szükséges módosításra.


Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

*

Az utasítást utóbb a 124/2005. (HK 2/2006.) HM utasítás módosította. Az utasítást a 81/2007. (HK 15.) HM utasítás 17. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2007. június 29. napjával.

**..

Az utasítás mellékletét képező „A HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvé ”-t az érintettek külön kapják meg.

***

Az utasítás aláírásának napja: 2004. október 19.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére