95/2004. (HK 26.) HM utasítás
95/2004. (HK 26.) HM utasítás
a külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezetek ellenőrzési rendjéről*
utasítása
Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a HM-nek közvetlenül alárendelt szervezetekre, a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetekre, a HM hatáskörébe tartozó, külföldre kihelyezett érdekeltségekre (irodákra, részlegekre stb.), valamint a Magyar Honvédség önálló állománytáblás és állományjegyzék alapján külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezeteire (továbbiakban együtt: honvédelmi szervek).
Az ellenőrzések alapelvei és követelményei
2. § (1) A honvédelmi szerveknél külföldön végrehajtott ellenőrzések a HM vezetése részére rendszeres, objektív információkat biztosítanak a külföldi szolgálatot teljesítő honvédelmi szervek állapotáról.
(2) A miniszter a HM vezetői, a HM szervek, a HM-nek közvetlenül alárendelt szervezetek, valamint az MH középszintű vezető szervei útján ellenőrzi a külföldi szolgálatot teljesítő honvédelmi szerveknél az Alkotmányban, a Hvt-ben, más jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározott feladatok végrehajtását, a belső rendelkezések jogszerűségét és érvényesülését.
(3) Az ellenőrzések alapelveit, rendszerét, előkészítésük és végrehajtásuk rendjét, az ellenőrzéshez kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket a honvédelmi tárca ellenőrzési rendjéről szóló HM utasítás rendelkezései határozzák meg. Ezen általános előírásokat a külföldön szolgálatot teljesítő katonai szervezetek ellenőrzésekor a sajátosságokat figyelembevéve kell alkalmazni.
(4) A honvédelmi szerv tervezett ellenőrzésére, a különböző ellenőrzések összehangolt végrehajtásával átfogó parancsnoki, elöljárói felügyeleti ellenőrzés esetén 3–4 évente, átfogó elöljárói felügyeleti szakellenőrzés esetén 2–3 évente kerülhet sor, amelyet a honvédelmi miniszter által jóváhagyott HM éves ellenőrzési terv alapján lehet végrehajtani.
(5) A (4) bekezdésben foglalt ellenőrzéseken kívül témavizsgálatot, célellenőrzést, előre nem tervezett ellenőrzést tartani csak a honvédelmi miniszter külön rendelkezésére lehet, ha az ellenőrzést valamely előre nem látható, azonnali helyszíni vizsgálatot igénylő esemény, vagy jelenség feltétlenül szükségessé teszi. Az egyedi javaslatot a HM védelempolitikai helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VP HÁT) útján kell a honvédelmi miniszterhez jóváhagyásra előterjeszteni.
(6) A törvényességi felügyeleti ellenőrzéseket a külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezeteknél (kivétel attaséhivatalok) a HM Jogi és Igazgatási Főosztály és a HM Nemzetközi Jogi Főosztály együttesen hajtja végre.
(7) A HM Költségvetési Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: HM KVEH) kockázatelemzés alapján tervezi, és hajtja végre a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzéseket, amelyekbe szükség szerint a HM Ingatlankezelési Hivatal (a továbbiakban: HM IKH), HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM KPSZH) és az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság (a továbbiakban: MH ÖLTP) állományából – az adott szervezet vezetőjével történő előzetes egyeztetést követően – egy-egy fő szakértő vonható be.
(8) A HM KPSZH, a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal (a továbbiakban: HM BBBH), a HM Munkabiztonsági és Építésügyi Hatósági Hivatal (a továbbiakban: HM MÉHH), a HM IKH, valamint az MH ÖLTP jogszabályban és a HM Szervezeti és Működési Szabályzatban szereplő, a szakmai irányításuk alá tartozó területekre vonatkozó ellenőrzési feladataikat a külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezet működési körülményeire tekintettel végzik.
(9) A pénzügyi tevékenységre vonatkozó felügyeleti szakellenőrzések végrehajtása a HM KPSZH feladata, az ellenőrzéseket a területet szabályozó szakintézkedés1 szerint hajtja végre. A HM KPSZH ellenőrzése során vizsgálja a pénzügyi és számviteli vonatkozású jogszabályok, szabályozók, rendelkezések betartását, a szakmai feladatok eredményes végrehajtását.
(10) A HM MÉHH szakterületén (az attaséhivatalok, ENSZ- és MFO missziók kivételével) vizsgálja a működési (technikai) feltételek megfelelőségét, a munkakörnyezet kialakításának minőségét, az állomány felkészítésének, a baleseti ellátás biztosítottságának (jelentés, dokumentáltság) helyzetét.
(11) Az MH ÖLTP az ellátási körébe tartozó anyagi eszközökre vonatkozó felügyeleti szakellenőrzések végrehajtását, a külföldi szolgálatot teljesítők ellátásáért felelős haderőnemi parancsnokságok szakági képviselőinek bevonásával hajtja végre. A HM Protokoll és Nemzetközi Rendezvényszervező Igazgatóság (a továbbiakban: HM PNRI) az alárendeltségi körébe tartozó ellenőrzési kötelmeket az MH ÖLTP szakági képviselőinek bevonásával hajtja végre. Az ellenőrzések során vizsgálja a szakintézkedések, békehelyzettől eltérő rendelkezések alkalmazhatóságát, hatékonyságát, módosításuk szükségességét. Az ellenőrzések a logisztikai szakintézkedések végrehajtásának és eredményességének vizsgálatára, illetve felmérésére és segítésére irányulnak. Az MH ÖLTP ellenőrzi az adott szakterületen az anyagi eszközök hatékony felhasználását, előírás szerinti kezelését, értékeli a szaktevékenységet, a szakmai felkészültséget. Ellenőrzi az alaptáborban elhelyezett személyi állomány és a technikai eszközök elhelyezési feltételeit, a tábor üzemeltetési körülményeit. Feltárja a szakterületen jelentkező hiányosságokat, mulasztásokat, javaslatot tesz, illetve intézkedik ezek felszámolására.
(12) A HM IKH a Magyar Honvédség nemzetközi béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezetei és személyei műveleti területen történő elhelyezését biztosító táborok működtetésére megkötött Szolgáltatási Szerződés teljesítésével, felügyeletével, továbbá a személyi állomány elhelyezési feltételeinek megteremtésével kapcsolatos felügyeleti szakellenőrzéseket hajtja végre.
(13) A nemzeti minősített információk kezelésére, tárolására, készítésére, továbbítására és irattározási feladataira vonatkozó, szakmai felügyeleti ellenőrzést a HM IDVF hajtja végre a kiküldő szervezet bevonásával.
(14) Az ellenőrzések végrehajtására ellenőrző bizottság (csoport) hozható létre, melynek összetételét az ellenőrzés elrendelésére jogosult vezető, parancsnok határozza meg. A bizottság tagjait a vizsgálandó területek, tevékenységek felmérését és értékelését biztosító, megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkező személyekből kell kijelölni. A bizottságok összeállításakor figyelembe kell venni azt, hogy a HM KVEH által végrehajtott államháztartási belső ellenőrzések függetlenségét jogszabályi előírások biztosítják.
(15) A bizottság (csoport) vezetőjét – szakmai és vezetői tulajdonságai alapján, az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szerv feladatának, létszámának, valamint vezetője rendfokozatának figyelembevételével – az ellenőrzésre jogosult szervezet vezetőjének javaslatára, a HM VP HÁT egyetértését, ellenjegyzését követően, a honvédelmi miniszter jelöli ki.
Az ellenőrzések végrehajtásának rendje
A véderő-, katonai és légügyi attaséhivataloknál
3. § (1) A véderő-, katonai és légügyi attaséhivatalok fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését törvényekben, miniszteri utasításokban2 meghatározottak szerint kell tervezni, szervezni és végrehajtani.
(2) Az attaséhivatalok fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését a HM KVEH hajtja végre. Az ellenőrzésre a HM KVEH tervjavaslatot készít, melyet a HM éves ellenőrzési tervének elkészítéséhez a HM tárca ellenőrzési rendjéről szóló HM utasítás előírásai szerint terjeszt fel.
(3) Az attaséhivatalok fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését minden esetben a HM KVEH főigazgató által kijelölt bizottság (személyek) hajtják végre.3
(4) Az attaséhivatalok katonadiplomáciai szakmai, biztonsági, ügyviteli, rejtjel-, valamint az intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzése az MK KFH főigazgató által meghatározott terv alapján történik.
(5) Az MK KFH főigazgató – vagy az általa megbízott személy – felelős az attaséhivatalok intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzésének tervezéséért, melynek során figyelembe kell venni a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések ütemezését.
A Magyar Honvédség nemzetközi válságkezelő- és
béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezeteinek és személyeinek
műveleti területen történő ellenőrzésekor
4. § (1) A Magyar Honvédség nemzetközi válságkezelő- és béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezetei és személyei műveleti területen történő ellenőrzésére egyedi elbírálás és döntés alapján – a 2. § (4), (5), (15) bekezdéseinek figyelembevételével – a honvédelmi miniszter külön engedélye, intézkedése alapján kerülhet sor, amelyben meghatározza az ellenőrzés tárgyát, célját, helyszínét, időpontját, az ellenőrző személyek névsorát, illetve az ellenőrzés minden fontos körülményét.
(2) Az ellenőrzést végrehajtó csoport összeállításakor figyelembe kell venni az adott misszió jellegét (teljes egészében saját finanszírozású, részben saját finanszírozású vagy nemzetközi szervezet biztosítja az élet és munkafeltételek költségét), és működésének mindenoldalú sajátosságait (földrajzi elhelyezkedés, alárendeltség stb).
(3) Az ellenőrzéseket a missziókra vonatkozó SZMSZ és egyéb, működésüket szabályzó rendelkezések figyelembevételével kell megtervezni és végrehajtani az illetékes nemzetközi szervezethez, illetve műveleti parancsnoksághoz történő előzetes bejelentés után.
(4) Az ellenőrzésben érintett magyar katonai kontingens parancsnokát, vagy a magyar katonai állomány nemzeti rangidősét az MH ÖHK útján tájékoztatni kell a tervezett ellenőrzésről.
(5) Az éves ellenőrzések időpontjának meghatározása során kerülni kell az átfedéseket, figyelembe kell venni, hogy a missziókban szolgálatot teljesítő katonákat feladataik ellátásában a lehető legkevésbé zavarja az ellenőrzést végrehajtó bizottság tevékenysége. Lehetőleg ne kerüljön sor ellenőrzésre a váltás időszakában vagy kiemelt ünnepnapokon. Az ellenőrzéseket a missziót vezető nemzetközi szervezettel vagy a helyi nemzetközi parancsnokkal egyeztetni kell.
(6) A HM BBBH műveleti területen végrehajtott ellenőrzése során a hivatal illetékes igazgatósága ellenőrzi
a) az ellenőrzés alá vont szervezet vám- és határforgalmi szaktevékenységét;
b) a vám és az ahhoz kapcsolódó jogszabályokban előírt kötelezettségek végrehajtását, ezen belül a katonai vámáruk/áruk okmányainak, nyilvántartásainak meglétét és vezetésük szabályszerűségét;
c) a vámelőjegyzésben kezelt katonai vámáruk/áruk nyilvántartását, fizikai meglétét, a helyileg beszerzett tárgyi eszközök bevételezését igazoló okmányokat (szerződés, számla stb.), valamint a beszerzésükről készült jelentések meglétét;
d) a NATO vámokmányok jogszabály szerinti kiadmányozását, kezelését;
e) költségvetési forrásból üzemeltetett katonai kantin üzemeltetésére kiadott intézkedés szerinti nyilvántartások meglétét, vezetését, különös figyelemmel a jövedéki termékekre, és a helyileg beszerzett termékekre;
f) az áruszállításra vonatkozó hatályos tiltó és korlátozó jogszabályok, valamint a magán postaküldemények logisztikai rendszerben történő továbbítására vonatkozó előírások betartását;
g) a selejtezési és a hiányzó anyagokra vonatkozó jegyzőkönyvek egyeztetését.4
(7) A HM IKH műveleti területen végrehajtott ellenőrzése során ellenőrzi a tábor működtetésére megkötött Szolgáltatási Szerződésben foglaltak teljesülését, a kapcsolódó elszámolások szabályszerűségét, a személyi állomány elhelyezési feltételeinek megteremtését és végrehajtja a kontingensparancsnok, továbbá a bázisüzemeltetést végző szakállomány szakirányú felkészítését.
A NATO, EU, EBESZ és egyéb képviseleteken
5. § (1) A NATO, EU, EBESZ és egyéb képviseleteken történő ellenőrzésre – egyedi elbírálás és döntés alapján, a 2. § (4), (5), (15) bekezdéseinek figyelembevételével – a honvédelmi miniszter külön engedélye, intézkedése alapján kerülhet sor, amelyben meghatározza az ellenőrzés tárgyát, célját, helyszínét, időpontját, az ellenőrző személyek névsorát, illetve az ellenőrzés minden fontos körülményét.
(2) Az ellenőrzést az ellenőrzött szerv vezetőjének, parancsnokának az ellenőrzési program megküldésével a helyszíni vizsgálat megkezdése, illetve az adatbekérés határideje előtt átfogó ellenőrzés esetén legalább 14, témavizsgálat, cél, és utóellenőrzés esetén legalább 7 nappal korábban kell bejelenteni, az elöljáró vezetők egyidejű tájékoztatása mellett.
(3) A HM BBBH illetékes igazgatósága azon anyagok, eszközök, és áruk ellenőrzését, amelyek a hivatal által biztosított okmányok fedezete mellett kerülnek (kerültek) kiszállításra állomáshelyén hajthatja végre.
Az ellenőrzések pénzügyi biztosítása
6. § (1) Az ellenőrzések pénzügyi fedezete a jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján kerül megtervezésre.
(2) A válságkezelő és békeműveletekhez felajánlott magyar kontingensek ellenőrzése során felmerülő költségek pénzügyi fedezete a haderőnemi parancsnokságok esetében a kontingensek (missziók) intézményi költségvetésében, a szakmai, illetve gazdasági felügyeletüket ellátó szervek esetében pedig központilag, a HM VPF által a tárca nemzetközi keretei között – az előre nem tervezett ellenőrzések forrására is tekintettel – kerül megtervezésre.
(3) Az attaséhivatalok, a külképviseletek és egyéb helyi képviseletek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésével kapcsolatos kiadások a jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján a HM KVEH intézményi költségvetésében kerülnek megtervezésre. A NATO Nyilvántartók szakmai felügyeleti ellenőrzéseinek költségvetési kiadásait az éves jóváhagyott terv alapján intézményi költségvetésében a HM IDVF tervezi meg.
(4) Az önálló NATO beosztást betöltők, valamint a képviseletek teljes körű pénzügyi és logisztikai biztosítását végző HM PNRI Nemzeti Támogató Szervezet ellenőrzésével kapcsolatos kiadások a támogató szervezet költségvetésében kerülnek megjelenítésre.
Vegyes rendelkezések
7. § (1) Az ellenőrzések tervezésénél figyelembe kell venni, hogy annak költségei álljanak arányban az ellenőrzés célkitűzéseivel és az ellenőrzés megállapításainak az adott szervezet működésére gyakorolt hatásával. Az ellenőrzéseket – az ellenőrzés alapvető módszereinek széles skáláját alkalmazva – amennyiben az ellenőrzés célkitűzése elérhető illetve az ellenőrzés típusa ezt lehetővé teszi (pl. átadás-átvételi jegyzőkönyvek, egyéb igazoló okmányok másolatainak bekérésével) lehetőleg hazai területen kell végrehajtani.
(2) Az ellenőrzések végrehajtása nem akadályozhatja az ellenőrzött szervezet parancsnoka által meghatározott, a szervezet rendeltetéséből adódó feladatok végrehajtását.
(3) A Nemzeti Biztonsági Felügyelet a NATO-NYEU Központi Nyilvántartóval, vagy az EU Központi Nyilvántartóval együttműködve – a külképviseletek (az attaséhivatalok kivételével) esetén a Külügyminisztérium bevonásával – szakmai felügyeleti ellenőrzéseket végez. Az ellenőrzés kiterjed a személyi-, fizikai, dokumentum és az elektronikus információbiztonság területére. A Nemzeti Biztonsági Felügyelet az ellenőrzésekről a megelőző év december 31-ig ellenőrzési programot készít, mely tartalmazza a naptári évben ellenőrzendő szervezetek megnevezését.
8. § Ez az utasítás a közzététele napján lép hatályba.
Juhász Ferenc s. k.,
honvédelmi miniszter
Az utasítást utóbb a 124/2005. (HK 2/2006.) HM utasítás, a 45/2007. (HK 10.) HM utasítás 85. §-a és 134. §-ának 22. pontja módosította.
Az utasítást utóbb a 103/2007. (HK 18.) HM utasítás 10. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte, 2007. október 6. napjával.
A HM fejezet pénzügyi és számviteli szakellenőrzés rendjéről szóló 42/2002. (HK 21.) HM KPSZH főigazgatói szakintézkedés.
Különös tekintettel a katonai attasékkal való kapcsolattartásról szóló 30/2002. (HK 13.) HM utasításra.
Az attaséhivatalok gazdasági-pénzügyi felügyeleti ellenőrzésére azon személyek jelölhetők, akik rendelkeznek „C” típusú nemzetbiztonsági ellenőrzéssel, az kockázati tényezőt nem tárt fel, és az erről készült biztonsági szakvéleményt a miniszter ellenjegyezte.
A HM BBBH ellenőrzést végrehajtó képviselője az ellenőrzés alkalmával a helyszínen tartson aktuális vámtájékoztatót a személyi állománynak.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás