• Tartalom

100/2005. (HK 23.) HM utasítás

100/2005. (HK 23.) HM utasítás

a törvényességi felügyeleti szakellenőrzésről*

2005.11.11.
A Magyar Honvédség törvényes működésének biztosítása érdekében, figyelemmel a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 97-98. §-aiban meghatározottakra – katonai ügyész szakmai és törvényességi felügyeleti jogát nem érintve – a miniszter számára a Hvt. 98. § (1) bekezdés a) pontjában előírt feladat végrehajtására a következő utasítást adom ki.

Az utasítás hatálya

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra, a Honvédelmi Minisztérium szervezeteire és a Magyar Honvédség katonai szervezeteire terjed ki.

Értelmező rendelkezések

2. § (1) Az utasítás alkalmazásában:

a) A Honvédelmi Minisztérium szervezete (a továbbiakban: HM szervezet): a Honvédelmi Minisztérium hivatalai és háttérintézményei, ideértve a honvédelmi miniszter irányítása alá tartozó Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatalt, valamint a honvédelmi miniszter felügyelete alá tartozó Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemet és a HM Tábori Lelkészi Szolgálatot is.

b) a Magyar Honvédség katonai szervezete (a továbbiakban: MH szervezet): az utasítás vonatkozásában a Magyar Honvédség minden olyan szervezete, amelyet a honvédelmi miniszter (alapító) határozattal hozott létre.

(2) A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, valamint Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal esetében ezen utasítást az adott szervezet működését és felügyeletét meghatározó jogszabályok figyelembevételével kell alkalmazni.

A törvényességi szakellenőrzések típusai, módszerei

3. § (1) A törvényességi szakellenőrzések típusai:

a) átfogó ellenőrzés,

b) célellenőrzés,

c) témaellenőrzés,

d) eseti ellenőrzés,

e) utóellenőrzés.

(2) A törvényességi szakellenőrzések módszerei:

a) helyszíni okmányvizsgálat,

b) iratbekérésen alapuló okmányvizsgálat.

A törvényességi szakellenőrzés-típusok tartalma

4. § (1) Átfogó ellenőrzés keretében a jogszabályon vagy egyéb normán alapuló felhatalmazás alapján kiadott normatív aktusok (parancsok, intézkedések) jogszabályokkal és egyéb normákkal való összhangjának ellenőrzését kell végrehajtani.

(2) Célellenőrzés keretében – a katonai ügyész szakmai és törvényességi felügyeleti jogát nem érintve – kell végrehajtani

a) az állományilletékes parancsnok (vezető) hatáskörébe tartozó bűncselekményekkel és szabálysértésekkel kapcsolatos eljárások jogszerűségére, szakszerűségére;

b) fegyelmi eljárások lefolytatásának jogszerűségére, szakszerűségére;

c) káreljárások lefolytatásának jogszerűségére, szakszerűségére;

d) a katonai szervezet által kötött polgári jogi szerződések jogszerűségére, teljesítettségére;

e) a panaszok, közérdekű bejelentések intézésének jogszerűségére kiterjedő ellenőrzést.

(3) A (2) bekezdésébe foglalt ellenőrzéseket a honvédelmi miniszter által meghatározottak szerint az elrendelt célellenőrzés végrehajtása során az a)-e) pontok egy részére vagy összességére kiterjedően kell végrehajtani.

(4) Témaellenőrzés keretében kell végrehajtani az egyes alapvető rendelkezések érvényesülésének, a kialakult helyzetnek, állapotnak egy időben több HM vagy MH szervezetnél történő ellenőrzését. A témaellenőrzés a kialakult helyzet elemzésére, elsősorban a jelentősebb feladatok gyakorlati végrehajtásában jelentkező tendenciák megismerésére, a kedvezőtlen jelenségek okainak feltárására terjed ki.

(5) Eseti ellenőrzés keretében kell végrehajtani a honvédelmi miniszter által meghatározott konkrét esetek, események, valamint azok körülményeinek kivizsgálását.

(6) Az utóellenőrzés az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott korábban lefolytatott ellenőrzések során feltárt hiányosságok kiküszöbölésének, a megszabott feladatok végrehajtásának visszaellenőrzése.

A törvényességi felügyeleti szakellenőrzések tervezése és végrehajtása

5. § (1) A törvényességi felügyeleti szakellenőrzések tervezését Honvédelmi Minisztérium Jogi és Információvédelmi Főosztálya (a továbbiakban: HM JIF) végzi.

(2) Az átfogó törvényességi felügyeleti szakellenőrzésekről és az utóellenőrzésekről a HM JIF vezetője éves ellenőrzési tervet készít, melyet a tárgyévet megelőző év decemberében a miniszter részére jóváhagyásra felterjeszt.

(3) A honvédelmi miniszter az 5. § (2) bekezdésben meghatározott ellenőrzési tervben szereplő átfogó és utóellenőrzéseken felül is elrendelhet törvényességi felügyeleti szakellenőrzést.

(4) Az éves tervben jóváhagyott konkrét ellenőrzéseken felül a 3. § b)-e) pontjaiban meghatározott törvényességi felügyeleti szakellenőrzés elrendelésére – átadott miniszteri jogkörben – a HM közigazgatási államtitkára jogosult.

(5) Mind az előre tervezett, mind az éves tervben nem szereplő konkrét ellenőrzésekre vizsgálati programot kell készíteni, melyet a HM JIF vezetője a közigazgatási államtitkár részére jóváhagyásra felterjeszt.

(6) Az éves ellenőrzési tervben, valamint a vizsgálati programban meg kell határozni az ellenőrzés célját, tartalmát, módszerét, helyét, idejét, az ellenőrzött szervezet(ek) megnevezését. A vizsgálati program tartalmazza továbbá a bizottság vezetőjének és tagjainak nevét, beosztását, a személyre szóló megbízólevél nyilvántartási számát, az ellenőrzésről készített jelentés felterjesztésének határidejét.

(7) A jóváhagyott éves ellenőrzési tervet a HM JIF vezetője a jóváhagyást követő 15 napon belül – tájékoztatásul – megküldi a HM Honvéd Vezérkar Főnöke, valamint a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal főigazgatója részére.

(8) Az ellenőrzéssel érintett HM vagy MH szervezet vezetőjét, parancsnokát az ellenőrzés konkrét időpontjáról a kezdőnapot megelőzően legalább 8 nappal a HM JIF vezetője a vizsgálati program egyidejű megküldésével tájékoztatja.

(9) A törvényességi felügyeleti szakellenőrzések lefolytatását a HM JIF főosztályvezető által a jogi és igazgatási szolgálat állományából kijelölt legalább 3 főből álló bizottság – a katonai ügyészség szakmai és törvényességi felügyeleti jogát nem érintve – hajtja végre.

(10) Az ellenőrző bizottság tagjai részére a megbízólevelet a vizsgálati program jóváhagyója adja ki.

Az ellenőrzések tapasztalatainak értékelése

6. § (1) Az ellenőrzés megállapításairól az ellenőrzést végző bizottság vezetője az ellenőrzés befejezését követő 30 napon belül az ellenőrzéssel érintett szervezet vezetőjét, parancsnokát közvetlenül tájékoztatja, aki a kézhezvételtől számított 8 munkanapon belül a megállapításokra írásban észrevételt tehet.

(2) Az észrevételek megtételére nyitva álló határidő lejártától számított 15 munkanapon belül a HM JIF vezetője az ellenőrzés tapasztalatairól végleges jelentést készít, melyet a vizsgálati programot jóváhagyó [az 5. § (3) bekezdés szerinti esetben a közigazgatási államtitkár útján a miniszter] részére felterjeszt.

(3) A jóváhagyott jelentés egy-egy példányát a HM JIF vezetője a HM szervek esetében közvetlenül, az MH szervek esetében a HM Honvéd Vezérkar Főnöke útján, az ellenőrzéssel érintett HM vagy MH szervezet vezetője, parancsnoka részére megküldi.

(4) Az ellenőrzésről szóló jelentés tartalmazza:

a) a végrehajtott törvényességi felügyeleti szakellenőrzés tárgyát, formáját, időtartamát;

b) a végrehajtott ellenőrzés szöveges értékelését, a fontosabb tapasztalatokat, megállapításokat, következtetéseket;

c) a tett és javasolt intézkedéseket.

(5) Az évente végrehajtott törvényességi felügyeleti szakellenőrzésekről a HM JIF vezetője a tárgyévet követő év február 15-ig összefoglaló jelentést készít és azt a közigazgatási államtitkár útján, a Honvéd Vezérkar Főnök tájékoztatásával egyidejűleg felterjeszti a miniszterhez.

7. § (1) Az ellenőrzés során feltárt hiányosságokat, illetve törvénysértő joggyakorlatot az ellenőrzött szervezet vezetője, parancsnoka – hatáskörét meghaladó kérdésekben a hatáskörrel rendelkező felettes vagy elöljáró – az ellenőrzésről szóló jegyzőkönyvben meghatározott módon és határidőn belül köteles megszüntetni, amelyről a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül – ennél hosszabb határidő esetén annak lejártakor haladéktalanul – a HM JIF vezetője útján a miniszter részére írásban jelentést tesz.

(2) Amennyiben az ellenőrzött szervezet vezetője, parancsnoka, illetőleg a hatáskörrel rendelkező felettes vagy elöljáró az (1) bekezdésben foglalt jelentési kötelezettségének a meghatározott határidőn belül nem tesz eleget, továbbá ha az ellenőrző bizottság többször ismétlődő vagy súlyosan kirívó hiányosságot, illetve jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszközét sértő joggyakorlatot észlel, az ellenőrzött szervezetnél utóellenőrzést kell tartani.

Módosuló rendelkezés

8. § A honvédelmi tárca ellenőrzési rendjéről szóló 94/2004. (HK 26.) HM utasítás 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Jelen utasítás alkalmazásában törvényességi felügyeleti szakellenőrzés az ellenőrzési forma, amely kiterjed a honvédelmi szervek vezetőinek jogszabályon vagy egyéb normán alapuló felhatalmazás alapján kiadott normatív aktusai (parancsai, intézkedései) jogszabályokkal és egyéb normákkal való összhangjának ellenőrzésére.”

Záró rendelkezés

9. § Ez az utasítás a közzététel napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a törvényességi felügyeleti ellenőrzésről szóló 53/1999. (HK 17.) HM utasítás, valamint a törvényességi felügyeleti ellenőrzésről szóló 53/1999. (HK 17.) HM utasítás módosításáról szóló 44/2001. (HK 13.) HM utasítás hatályát veszti.

Juhász Ferenc s.k.,

honvédelmi miniszter

*

Az utasítást utóbb a 45/2007. (HK 10.) HM utasítás 103. §-a és 134. §-ának 25. pontja módosította. Az utasítást a 84/2011. (VII. 29.) HM utasítás 9. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2011. augusztus 6. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére