• Tartalom

1075/2005. (VII. 15.) Korm. határozat

1075/2005. (VII. 15.) Korm. határozat

az egységes családtámogatási rendszer létrehozásáról, a fogyatékos személyek támogatásáról és a szociális ellátások fejlesztéséről1

2005.07.15.

A Kormány a családok igazságosabb rendszer szerint történő támogatásának és a szociális ellátások további fejlesztésének érdekében a következőket rendeli el:

1. 2006. január 1-jei bevezetéssel át kell alakítani a családtámogatási rendszert a következő elvek szerint:

a) a rendszeres gyermekvédelmi támogatás beépül az egységes családtámogatási rendszerbe, az e célra rendelkezésre álló források a családi pótlék emelésére kerülnek felhasználásra,

b) a családi adókedvezmény – a meghatározott jövedelem alatti három- és többgyermekes családok kivételével – megszűnik; az adókedvezmény címén igénybe vehető forrás a családi pótlék emelésére kerül felhasználásra,

c) a három- és többgyermekes családok évi 6 millió forint jövedelemhatárig gyermekenként havi 4000 forint teljes összegű adókedvezményt érvényesíthetnek, évi 6 millió forint jövedelem felett pedig fokozatosan csökkenő összegű családi adókedvezményt vehetnek igénybe. A háromnál több gyermekesek esetében a jövedelemhatár gyermekenként 500 ezer forinttal emelkedik.

2. 2006. január 1-jétől a tartósan beteg és a súlyosan fogyatékos gyermeket gondozó szülők számára járó családi pótlékot az egységes családtámogatási rendszerben is magasabb összegű családi pótlékként kell biztosítani. A magasabb összegű családi pótlék havi összege

a) egyedülállóként tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő részére 23 000 forint,

b) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család részére 21 000 forint,

c) felnőtt korú tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy ellátása esetén 18 000 forint.

3. A gyermekgondozási segélyben részesülők munkaerőpiacra történő visszatérésének elősegítése érdekében a gyermekgondozási segély teljes összegben történő folyósítása mellett lehetővé kell tenni a teljes munkaidőben történő munkavállalást a gyermek 1. életévének betöltését követően.

4. Az 1–3. pont szerinti intézkedések megvalósítása érdekében előterjesztést kell készíteni

a) a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény módosításáról,

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, igazságügy-miniszter

Határidő: 2005. augusztus 15.

b) a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosításáról.

Felelős: pénzügyminiszter, igazságügy-miniszter

Határidő: az adó- és járuléktörvények 2006. évre vonatkozó módosításával egyidejűleg

5. A gyermekek védelme körében intézkedni kell annak érdekében, hogy

a) a családi napköziben lehetővé váljon az alapszolgáltatás mellett a gyermeknevelést segítő egyéb szolgáltatások biztosításának lehetősége,

b) a családi napköziben fizetendő térítési díj szabályozása változzon oly módon, hogy a gyermekétkeztetés térítési díja helyett a szolgáltatások óradíja kerüljön meghatározásra,

c) a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság bevezetésével továbbra is garantálni lehessen a megszűnő rendszeres gyermekvédelmi támogatáshoz kapcsolódó eddigi kedvezmények (gyermekétkeztetés, tankönyvtámogatás) igénybevételét.

6. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek után 2006. évtől 5000 forint összegű, évente egyszeri, az iskolakezdést megelőzően folyósításra kerülő támogatás kerül bevezetésre.

7. Az 5–6. pont szerinti intézkedések megvalósítása érdekében előterjesztést kell készíteni a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról.

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, igazságügy-miniszter

Határidő: 2005. augusztus 15.

8. A családtámogatási rendszerben bekövetkező változásokhoz igazodóan szükséges a szociális segélyezés átalakítása is. Ez egyrészt jelenti, hogy a segélyezettek munkavállalásának az ösztönzése érdekében meghatározott időtartamig – legfeljebb kilenc hónapig – részösszegben a segélyt tovább kell folyósítani, valamint az alkalmi munkavállalás időtartama alatt a segély összege ne csökkenjen. A család tényleges szociális helyzetéhez igazodó támogatás bevezetése érdekében indokolt a családi szociális segélyezés bevezetése, amelynek kidolgozásakor az alábbi szempontokat kell érvényesíteni:

a) a jövedelemszámítás a fogyasztási egységen alapuljon,

b) a támogatás megállapításakor valamennyi, a hatályos törvényben meghatározott családtagot – házas- és élettársakat és gyermekeiket egyaránt – figyelembe kell venni,

c) a támogatás összege a jogszabályban meghatározott jövedelemküszöbig egészítse ki a család jövedelmét.

9. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások fejlesztése érdekében kerüljön kidolgozásra

a) az idősek otthonában élők ápolási-gondozási szükségletéhez igazodó normatív költségvetési támogatási rendszer,

b) az ellátások, szolgáltatások iránt ténylegesen felmerülő szükségletekhez igazodó, kapacitás alapú szolgáltatási rendszer megvalósítását biztosító finanszírozási rendszer.

10. A 8–9. pontok szerinti intézkedések megvalósítása érdekében előterjesztést kell készíteni a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény módosításáról.

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, pénzügyminiszter, igazságügy-miniszter

Határidő: 2005. augusztus 15.

11. Az új családtámogatási rendszer kialakítására a 2006. évre szóló költségvetésben 13 milliárd forint többlettámogatás kerül biztosításra, melyből

a) 7,5 milliárd forint a családi pótlék emelésére,

b) 3,5 milliárd forint az évi 5000 forint összegű, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó támogatásra,

c) 2 milliárd forint a családi segélyezés bevezetésére

kerül felhasználásra.

Felelős: pénzügyminiszter, ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

12. A családi segélyezés kialakításához szükséges források között számba vehető a települési önkormányzatokat – pénzbeli ellátásokra való tekintettel – megillető normatív állami hozzájárulás előirányzatából 10 milliárd forint.

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, pénzügyminiszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

13. A kilakoltatás veszélye előtt álló hátrányos helyzetű családok, illetve a lakással nem rendelkező személyek, családok segítésére induljon el a szociális bérlakásokhoz való hozzájutást biztosító program.

Felelős: regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter, ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

14. A hátrányos helyzetű települések felzárkóztatása, a szociális földprogram, a falu- és tanyagondnoki rendszer bővítése, hatékonyságának növelése érdekében fejlesztés szükséges. A regionális fejlesztési forrásokhoz kapcsolódva egy új finanszírozási konstrukció kerül kidolgozásra, amelyre a Regionális Operatív Program, az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program és a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal forrásai felhasználhatók.

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter, pénzügyminiszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

15. A kistérségi szintű szociális feladatellátás hatékonyságának növelése, a feladatellátás bővítése érdekében kerüljön sor szociális célú kistérségi ösztönzők bevezetésére.

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, belügyminiszter, pénzügyminiszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

16. A rehabilitációban érintett személyek esélyegyenlőségének megteremtése érdekében kerüljön sor a szociális szolgáltatók foglalkoztatási lehetőségeinek fejlesztésére, illetve a rehabilitációs programok országos szintű elterjesztésére.

Felelős: ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter, foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

17. A fogyatékos személyek támogatása, életminőségük javítása érdekében 2,2 milliárd forint kerül biztosításra, amelyből

a) 950 millió forint életvitelt segítő eszközök rendkívüli beszerzésének támogatására,

b) 1,25 milliárd forint fogyatékos személyeket ellátó új lakóotthonok létesítésére

használható fel.

Felelős: pénzügyminiszter, ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter

Határidő: a 2006. évi költségvetési tervezéshez kapcsolódóan

1

A határozatot az 1117/2010. (V. 12.) Korm. határozat 1. pont 1.132. alpontja hatályon kívül helyezte 2010. május 13. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére