109/2005. (HK 25.) HM utasítás
109/2005. (HK 25.) HM utasítás
a NATO Kodifikációs Rendszer alkalmazásáról*
utasítást
Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a Magyar Honvédségre (a továbbiakban: MH) és a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetekre (a továbbiakban együttesen: honvédelmi szervezetek).
(2) Az utasítás hatálya a honvédelmi szervezetek által végrehajtott beszerzések során a honvédelmi tárca ellátási rendszerébe kerülő azon termékekre terjed ki, amelyek a beszerzési szerződés aláírásáig még nem kerültek kodifikálásra, illetve amelyekkel kapcsolatban kodifikációs célú adatszolgáltatás még nem történt, valamint ugyanezen termékek vonatkozásában a honvédelmi tárcán kívüli szervezetekkel írásos lízing vagy bérleti jogviszony (a továbbiakban együtt: beszerzés) nem létesült. Az utasítás hatálya kiterjed továbbá az alábbi beszerzésekre és a beszerzés során a Magyar Honvédség ellátási rendszerébe kerülő termékekre:
a) közbeszerzés,
b) a NATO Biztonsági Beruházási Program (NSIP) keretén belül megvalósuló beszerzés,
c) az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 143/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet, valamint a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk beszerzésére, illetőleg szolgáltatások megrendelésére vonatkozó sajátos szabályokról szóló 228/2004. (VII. 30.) Korm. rendelet, továbbá a szolgáltatások megrendelésére vonatkozó sajátos szabályokról szóló – a 87/2005. (V. 5.) Korm. rendelettel módosított – 228/2004. (VII. 30.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzés,
d) az a) pontban meghatározott keretekben létrejött bérleti- és lízingszerződésre abban az esetben, ha ezek előírásai alapján a honvédelmi szervezetnek fenntartási és ellátási kötelezettsége keletkezik.
(3) Az utasítás hatálya kiterjed továbbá azokra a Magyarországon bejegyzett cégek által gyártott termékekre, amelyek valamely, a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó ország kormányzati szervezete által kerülnek beszerzésre.
(4) Az utasítás hatálya nem terjed ki
a) a Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatala, valamint a Magyar Köztársaság Katonai Felderítő Hivatala (2) bekezdésben meghatározott beszerzései közül azokra, melyek a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény 63-66. §-ai hatálya alá tartozó speciális működési kiadásaik keretében valósulnak meg,
b) az MH nemzetközi békemissziós feladatokban szolgálatot teljesítő kontingensei, a NATO-hoz rendelt katonai képviseletek, valamint a véderő-, katonai és légügyi attaséhivatalok által a helyszínen történő devizában fizetendő beszerzésre,
c) az infrastrukturális fejlesztések és az elhelyezési ellátást biztosító beszerzések eljárási rendjéről szóló 56/2001. (HK 14.) HM utasítás 2. § a)-c) és f) pontok hatálya alá tartozó beszerzésre.
Értelmező rendelkezések
2. § Az utasítás alkalmazása szempontjából:
(1) NATO Kodifikációs Rendszer: a NATO szinten egységes termékkodifikációt megvalósító szervezeti elemek és az ezeket összekapcsoló informatikai háttér valamint a kodifikációs rendszer elemeit, illetve a szervezeti elemek feladatait meghatározó szabályozók összessége.
(2) A NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok: mindazon országok, amelyek saját kormányzati rendszerük valamely területén a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazzák.
1. szinten alkalmazó országok:
Azok a nem NATO országok, amelyek a NATO AC/135 Bizottsággal kötött együttműködési szerződés alapján a NATO Kodifikációs Rendszerből adatfogadásra, illetve NATO Kereskedelmi és Kormányzati Cég Kód kiadására jogosultak.
2. szinten alkalmazó országok:
A NATO országok és azok a nem NATO országok, amelyek a NATO AC/135 Bizottsággal kötött szerződés alapján a NATO Kodifikációs Rendszer teljes körű alkalmazására jogosultak és képesek.
(3) NATO AC/135 Bizottság (Nemzeti Kodifikációs Igazgatók Csoportja): a kodifikációs szakterületért felelős NATO bizottság, amely a NATO Kodifikációs Rendszerben résztvevő országok nemzeti kodifikációs irodáinak vezetőiből és a NAMSA képviselőiből áll.
(4) Nemzeti Kodifikációs Iroda: a NATO Kodifikációs Rendszer tagországainak azon szervezetei, amely nemzeti szinten kizárólagosan felelősek a NATO Kodifikációs Rendszer működtetéséért, valamint a NATO Kodifikációs Rendszer többi szervezeti elemével történő kapcsolódás biztosításáért.
(5) NATO Fenntartási és Ellátási Ügynökség (NATO Maintenance and Supply Agency -NAMSA): a NATO logisztikai ügynöksége, amely a NATO AC/135 Bizottsággal kötött együttműködési szerződés alapján ellátja a Bizottság titkársági funkcióit, illetve létrehozza, fenntartja és publikálja mindazon kodifikációs adatbázisokat, amelyekre a Bizottsággal szerződést köt.
(6) Háromoldalú (cseh-lengyel-magyar) kodifikációs együttműködés (Trilateral Codification Aggreement – TRICOD): a három NATO ország és a tevékenységhez utólag kapcsolódó országok kodifikációs együttműködése, a közösen alkalmazott volt szovjet technikai eszközök és alkatrészek kodifikációs feladatainak megosztására. A NATO AC/135 Bizottság munkacsoportja. Az együttműködő országok évi két – a tagországok által felváltva rendezendő – munkacsoport-ülésen egyeztetik a feladatokat.
(7) Szövetségi Termékkodifikációs Kiadvány (Allied Codification Publication – ACodP): a NATO Kodifikációs Rendszer működtetésének alapvető szabályait, előírásait tartalmazó dokumentumrendszer.
1. számú: NATO Kodifikációs Kézikönyv (ACodP-1), a NATO Kodifikációs Rendszer működtetésének általános irányelveit, alapelveit, feladatait, eljárásait tartalmazza.
2. számú: NATO Ellátási Osztályozási Kézikönyv (ACodP-2), a NATO Kodifikációs Rendszerben szereplő cikkek egyedi, egységes osztályozási rendszerét tartalmazza. Magyar megfelelőjének jelzete az ACodP-1 szerint: 51-H2
3. számú: NATO Cikknév Jegyzék (ACodP-3), a NATO Kodifikációs Rendszerben szereplő ellátási cikkek részére előírt egységes, Elfogadott Cikkneveket tartalmazza, magyar megfelelőjének jelzete az ACodP-1 szerint: 51-H6
(8) Termékkodifikáció (kodifikáció): a termékek azonosításához szükséges terméktulajdonságokat leíró adatok egységes rendszerben történő rögzítése.
(9) Termék: olyan tárgyi eszköz, készlet és szellemi termék, amelynek a működési igények kielégítése érdekében szerződés alapján történő beszerzése, a honvédelmi szervezetek ellátásának irányítására jogosult szervezet vezetőjének, parancsnokának – az alkalmazói igényekre és a felhasználás (elhasználódás) mértékére tekintettel kiadott – intézkedése szerint szükséges.
(10) Ellátási cikk: a honvédelmi tárca ellátási rendszerébe került vagy a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok kormányzata által használt bármely országban gyártott olyan termék, amelynek a NATO Kodifikációs Rendszer szabályai szerinti kodifikációs eljárását valamely Nemzeti Kodifikációs Iroda lefolytatta.
(11) Kodifikációs eljárás: a termékeket gyártó vagy szállító cégek termékkodifikációs célú adatszolgáltatása alapján, illetve a nemzeti kodifikációs irodák kezdeményezésére a kodifikációs adatok kidolgozását vagy módosítását célzó, az ACodP-1-ben meghatározott folyamat.
(12) Cikkazonosítás: a kodifikációs eljárás során – az ellátási cikkről a gyártó, szállító általi adatszolgáltatásra alapozottan – a cikk alapvető, jellemző tulajdonságainak egyértelmű meghatározása oly módon, hogy a cikk megkülönböztethető legyen minden más ellátási cikktől. Minden azonosítás egy és csak is egy ellátási cikkhez alkalmazható és minden egyes ellátási cikk csak egyetlen cikkazonosítással rendelkezhet.
A cikkazonosítás típusai:
– Leíró módszer: az ellátási cikkek valamennyi jellegzetes és jellemző tulajdonságának rögzített formában történő megadása a Cikkazonosítási Útmutatókban meghatározottak szerint.
– Referencia módszer: az ellátási cikkek közvetett azonosítása a cikknév, a gyártó és a gyártó által a termékhez rendelt azonosító (referencia) alapján.
(13) Cikkazonosítási Útmutató: az ellátási cikkek azonosítására használt dokumentum, amely a cikkek jellegzetes és jellemző tulajdonságainak gyűjteményét tartalmazza. A NATO Cikknév Jegyzékben minden egyes elfogadott cikknévhez egy külön Cikkazonosítási Útmutató tartozik. Minden egyes Cikkazonosítási Útmutató egy önálló dokumentum, amely a cikk egyedi azonosításának végrehajtásához szükséges követelményeket és döntéshozatali szabályokat tartalmazza. Minden útmutató a hasonló cikkek egy teljes „családját” tartalmazza és a cikkek jellemző tulajdonságaira vonatkozó kérdéseket és az adható válaszokat gépi adatfeldolgozásra alkalmas formában sorolja fel. A Cikkazonosítási Útmutatókat az Amerikai Egyesült Államok kodifikációs irodája dolgozza ki.
(14) NATO Raktári Szám (NATO Stock Number – NSN): az ellátási cikkek jelölésére kidolgozott 13 jegyű azonosító szám. Egy egyedi NSN több – azonos tulajdonságokkal rendelkező – terméket is jelölhet.
A NATO Raktári Szám struktúrája:
1-2 pozíció: NATO Ellátási Csoport
3-4 pozíció: NATO Ellátási Osztály
(1-4 pozíció együtt: NATO Ellátási Osztályozás)
5-6 pozíció: A terméket gyártó ország nemzeti kodifikációs iroda kódja
7-13 pozíció: Sorszám
(5-13 pozíció együtt: NATO Cikkazonosító Szám)
A NATO Cikkazonosító Szám, a NATO Raktári Szám megváltoztathatatlan részét képezi, és egy ellátási cikkhez kapcsolódik, annak teljes életciklusa alatt. Mindamellett a NATO Ellátási Osztályozás az ACodP-1-ben meghatározott esetekben változhat.
(15) Termékkodifikációs Záradék: a NATO STANAG 4177-re és az MSZ K 1171-re (Ellátási cikkek kodifikációja. Az adatbeszerzés egységes rendszere. A szállító adatszolgáltatása) alapozott, a mellékletek szerinti tartalommal a beszerzési szerződésekbe záradékként foglalt szállítói kötelezettségvállalás arra, hogy a szállító teljesíti a honvédelmi tárca termékkodifikációs tevékenységének végrehajtásához az általa szállított termékekre vonatkozó termékkodifikációs célú adatszolgáltatást.
(16) Termékkodifikációs célú adatszolgáltatás: egy termék minden lényeges tulajdonságát, műszaki adatait tartalmazó, annak azonosításához szükséges, műszaki rajzok, leírások és/vagy műszaki dokumentációk átadása, illetve a gyártás során alkalmazott szabványokra történő utalás, amelyek alapján az adott termék egyértelműen azonosítható.
(17) NATO Postaláda Rendszer: a NATO Internet alapú elektronikus dokumentum és adattovábbítási rendszere.
(18) NATO Automatizált Ügykezelő Rendszer: a NATO AC/135 Bizottság munkájának támogatása céljából, a bizottsági ülések napirendjeihez kapcsolódó dokumentumok kizárólagos kezelésére és továbbítására létrehozott, a NAMSA által üzemeltetett Internet alapú elektronikus levelező rendszer.
(19) Termékkodifikációs szoftver: a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok egyedi követelményei szerint kifejlesztett, a kodifikációs tevékenységet lehetővé tevő és támogató számítógépi program, amely a Szövetségi Termékkodifikációs Kiadványokban meghatározottak szerint tartalmazza és kezeli a kodifikációs adatokat.
(20) NATO Egyesített Logisztikai Cikkazonosító Katalógus (NATO Catalogue of References for Logistics – NMCRL): a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok által használt ellátási cikkek NATO Raktári Számait, a cikkek kodifikációs adatait, a gyártók és a felhasználó országok listáját tartalmazó, elektronikus formában megjelenő kiadvány.
(21) Kodifikációs Támogató Kiadvány (Codification Support Publication – CodSP): a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok kommunikációs technikai paramétereit tartalmazó, a NATO Automatizált Ügykezelő Rendszeren keresztül félévente megjelenő kiadvány.
(22) NATO Kereskedelmi és Kormányzati Cég Kód: a NATO Kodifikációs Rendszerben a gyártók, szállítók, illetve a kodifikációs adatok forrásait azonosító kód.
(23) Hazai Kodifikációs Cégadatbázis: az ACodP-1-ben meghatározott adattartalommal, illetve a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda követelményrendszere alapján kidolgozott cégnyilvántartás, amely a honvédelmi tárcával vagy a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok kormányzati szerveivel szerződéses kapcsolatot létesíteni kívánó vagy szerződéses kapcsolatban lévő, illetve valaha szerződéses kapcsolatban volt, Magyarországon bejegyzett cégek adatait, illetve a termékek azonosításához szükséges adatok forrásait tartalmazza.
(24) Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázis: a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda kizárólagos hatáskörében az ellátási cikkek kodifikációs adatainak tárolására, karbantartására és közzétételére – az ACodP-1-ben meghatározott adattartalommal – létrehozott adatbázis.
(25) Egységes Termékazonosító Katalógus: a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázis adatait tartalmazó, a logisztikai rendszer felhasználói részére történő közzétételre kialakított kiadvány.
(26) Kodifikációs Kézikönyv: a NATO és a magyar kodifikációs eljárásrendre vonatkozó előírásokat tartalmazó dokumentumgyűjtemény.
(27) Egységes Védelmi Előírás – EVE: a honvédelmi tárca nemzetközi együttműködési képességét biztosító rendelkezés, amely a honvédelmi tárca szervezetén belül és eljárásaiban kerül alkalmazásra.
(28) Beszerzés: az a visszterhes szerződés alapján megvalósuló tevékenység, mely a forgalomképes és birtokba vehető dolog tulajdonjogának vagy pedig használatára, hasznosítására vonatkozó jognak határozott vagy határozatlan időre történő megszerzésére irányul.
(29) Közbeszerzés: a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény hatálya alá tartozó beszerzés.
(30) Központosított közbeszerzés: a 168/2004. (V. 25.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzés.
(31) Beszerzési eljárás kezdeményezésére feljogosított honvédelmi szervezet (kezdeményező): az a honvédelmi szervezet, mely költségvetési előirányzattal rendelkezik és az anyagnemfelelősi és irányítási körébe tartozó beszerzéseket kezdeményezi.
(32) Beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet (ajánlatkérő): azon honvédelmi szervezet, amely a beszerzési eljárás lefolytatására önállóan jogosult, vagy a költségvetési előirányzattal rendelkező szervezettől megbízást kap a beszerzési eljárás lefolytatására.
(33) Szállító: az a gyártó vagy termékforgalmazó, amely az ajánlatkérő honvédelmi szervezet beszerzési igényének kielégítését szerződéses jogviszony létesítésével vállalja.
(34) Polgári adatfeldolgozó szervezet: szerződés alapján termékkodifikációs adatfeldolgozási feladatokat végrehajtó cég.
(35) Anyagnemfelelős: a honvédelmi szervezetek meghatározott eszközeire és készleteire, az ezekhez tartozó szolgáltatások igénybevételéhez szükséges központi költségvetés tervezésére, a jóváhagyott központi költségvetés terhére kötelezettségvállalásra felruházott szakmai irányító szervezet.
(36) Központi ellátó szerv: az anyagnem-felelős(ök) szakirányításával működő honvédelmi szervezet, amely végzi a központi ellátásba vont eszközök és készletek központi költségvetés terhére szükséges beszerzési, nyilvántartási, tárolási, állagmegóvási, hadihasználatba helyezési, elosztási, üzemeltetési, ellenőrzési és egyéb (központosított szolgáltatások), részére meghatározott feladatait.
A termékkodifikációhoz szükséges adatszolgáltatás rendje
3. § (1) A honvédelmi tárca ellátási rendszerébe az 1. § (2) pontjában leírt beszerzési szerződéses jogviszony alapján kerülő termékekre vonatkozó, termékkodifikációs célú adatszolgáltatási kötelezettség érvényesítése a beszerzési szerződésekben a NATO STANAG 4177-re alapozott MSZ K 1171 (Ellátási cikkek kodifikációja. Az adatbeszerzés egységes rendszere. A szállító adatszolgáltatása) Magyar Katonai Szabványban meghatározott Termékkodifikációs Záradék (a továbbiakban: Záradék) alkalmazásával történik.
(2) Ha a beszerzési eljárás részvételi- vagy ajánlati felhívással indul, az ajánlati dokumentációhoz csatolt Záradékban meghatározott adatszolgáltatás vállalásának kötelezettségét – az adatszolgáltatás tartalmának megjelölésével – az ajánlati felhívásban az egyéb információk között a szállításra pályázók tudomására kell hozni.
(3) A Záradéknak tartalmaznia kell a szállító kötelezettségvállalását az általa szállított termék azonosításához szükséges adatok teljes körű biztosítására, a cégazonosításhoz szükséges NATO Kereskedelmi és Kormányzati Cég Kód megszerzésére, továbbá a szerződés teljesítése közben a cég jogállásában bekövetkező bármely változás esetén a Záradékban foglalt kötelezettségek jogfolytonosságára.
(4) Hazai bejegyzésű, illetve olyan külföldi gyártók által előállított termékek beszerzése esetén, amelyek cégbejegyzése nem valamely NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országban történt, a termékkodifikációs eljárás lefolytatására a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda az illetékes.
(5) A NATO Kodifikációs Rendszerben a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda funkcióit a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság (a továbbiakban: MH ÖLTP) kodifikációs szervezeti eleme látja el.
A termékkodifikáció végrehajtásának rendje
4. § (1) A NATO Kodifikációs Rendszerben szereplő termékek kodifikációjának végrehajtása a terméket előállító ország nemzeti kodifikációs irodájának a felelőssége. Amennyiben a terméket előállító ország nem vagy 1. szinten alkalmazza a NATO Kodifikációs Rendszert, az adott termék kodifikációjának felelőssége a NATO Kodifikációs Rendszert 2. szinten alkalmazó országok közül azé, amely a terméket elsőként szerzi be.
(2) A termékek kodifikációja a terméket gyártó, szállító cég termékkodifikációs célú adatszolgáltatása alapján történik.
(3) A termékek kodifikációja során az ellátási cikkek azonosítása – a szállító által szolgáltatott adatok alapján az ACodP-1-ben leírt szabályok szerint – leíró vagy referencia módszerrel történik.
(4) A szállítók termékkodifikációs célú adatszolgáltatásából származó, illetve a gyártási dokumentációból kivonatolt műszaki információk nemzeti és nemzetközi kormányszintű ügyletekben is felhasználhatók. Amennyiben ennek bármely része „Üzleti titkos” minősítésű, akkor az ilyen információ csak a gyártó írásos felhatalmazása alapján adható át külső kormányzati szerv, illetve a NATO Kodifikációs Rendszer tagjai részére.
(5) A NATO Kodifikációs Rendszerben szereplő ellátási cikkek kodifikációjának alapját az EVE STANAG 3150 – Az ellátási cikkek osztályozásának egységes rendszere – és az EVE STANAG 3151 – A cikkazonosítás egységes rendszere – alapján az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Cikkazonosítási Rendszere szolgáltatja.
(6) A NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok, illetve a NAMSA valamint a NATO Kodifikációs Rendszert nem alkalmazó országok közötti adatcsere az EVE STANAG 4199 – Az anyaggazdálkodási adatok cseréjének egységes rendszere – és az EVE STANAG 4438 – A NATO Raktári Számokkal kapcsolatos adatok terjesztésének egységes rendszere – egységes védelmi előírásokban meghatározottak szerint történik.
A beszerzési eljárás kezdeményezésére és lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet feladata
5. § (1) A honvédelmi tárca beszerzési eljárásainak lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet, az általa kötött beszerzési szerződésben szerződési feltételként köteles érvényesíteni a szállítóknak az általuk szállítandó termékekre vonatkozó termékkodifikációs célú adatszolgáltatási kötelezettségét.
(2) Ha a beszerzési eljárás kezdeményezője és a beszerzési eljárás lefolytatója nem azonos, akkor a beszerzési eljárást kezdeményező honvédelmi szervezet a Honvédelmi Minisztérium és intézményei, valamint a Magyar Honvédség, valamint a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetek beszerzéseinek eljárási rendjéről szóló utasítás alapján elkészíti a beszerzési megbízást. A megbízásnak tartalmaznia kell a termékkodifikációs célú adatszolgáltatás igényét is.
(3) A Záradéknak a beszerzési szerződésekbe történő belefoglalásáért a beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet vezetője a felelős.
(4) A termékkodifikációs célú adatszolgáltatás költségét a beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet a beszerzés összköltségei között tervezi.
(5) A beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet a szállítandó termékekre vonatkozó termékkodifikációs célú adatszolgáltatási kötelezettség szállító részéről történő elutasítása esetén az ajánlattételi szakaszban megállapítja az ajánlat érvénytelenségét, míg a szerződéskötési szakaszban a beszerzési szerződés aláírását visszautasítani köteles.
(6) A beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet az általa a Magyarországon vagy a NATO Kodifikációs Rendszert nem vagy 1. szinten alkalmazó országokban bejegyzett cégekkel kötött beszerzési szerződésbe belefoglalja, hogy a Záradék szerinti adatszolgáltatást a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda felé kell teljesíteni. A szállítási feltételek között meghatározza az adatszolgáltatás határidejét (időrendjét). A határidő (időrend) megállapításakor köteles figyelembe venni, hogy a termék szállítását megelőzően történjen az adatszolgáltatás. A NATO Kodifikációs Rendszert 2. szinten alkalmazó országokban bejegyzett cégekkel történő szerződéskötés esetén a beszerzési szerződésben szerepelteti, hogy a Záradék szerinti adatszolgáltatást az érintett ország nemzeti kodifikációs irodája felé kell teljesíteni.
(7) A termékkodifikációs célú adatszolgáltatási kötelezettség szerződésszerű teljesítésének megítélése és a szerződéses előírások megvalósulásának pontos nyomon követése érdekében a beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet a szerződés aláírását követő 5 munkanapon belül megküldi a Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodának a szerződésben szereplő valamennyi, a termékkodifikációs célú adatszolgáltatással kapcsolatos információt.
(8) A beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet a Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodának az adatszolgáltatási kötelezettségek hibás teljesítésére vonatkozó értesítése alapján a szállítóval történő eredménytelen egyeztetés esetén a „nem szerződés szerinti teljesítésre” vonatkozó előírások szerint köteles eljárni, majd erről tájékoztatni a Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodát.
A Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda feladatai
6. § (1) A jóváhagyott Éves Beszerzési Tervben szereplő információk és a nemzeti kodifikációs irodák előrejelzései alapján tervezi, szervezi saját, illetve a polgári adatfeldolgozó szervezet tevékenységét.
(2) Előkészíti, kidolgozza, és a vonatkozó intézkedésekben, utasításokban meghatározott elöljáró részére jóváhagyásra felterjeszti a termékkodifikáció honvédelmi tárcán belüli szervezésével és végrehajtásával kapcsolatos felsőszintű intézkedéseket, utasításokat.
(3) A nemzeti kodifikációs irodáktól, illetve a hazai cégektől vagy a beszerzési eljárás kezdeményezésére vagy lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezetektől beérkező igények alapján, a Magyarországon bejegyzett cégek részére NATO Kereskedelmi és Kormányzati Cég Kódot biztosít és vezeti a Hazai Kodifikációs Cégadatbázist. Folyamatosan ellenőrzi a Cégadatbázis adatainak naprakészségét és szükség szerint korrigálja azokat. A Hazai Kodifikációs Cégadatbázis ACodP-1-ben előírt adatait a NATO Egyesített Logisztikai Cikkazonosító Katalógusban történő megjelentetés céljából kéthavonta megküldi a NAMSA részére.
(4) A honvédelmi tárca beszerzési eljárásainak lefolytatására feljogosított szervezeteknek a NATO Kodifikációs Rendszert 1. és 2. szinten alkalmazó országokban bejegyzett cégekkel történt szerződéskötése esetén, a cégek azonosítására – az ACodP-1-ben előírt szabályok szerint – az illetékes ország nemzeti kodifikációs irodájától NATO Kereskedelmi és Kormányzati Cég Kódot igényel. A biztosított adatokat bejegyezi a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázisba.
(5) A NATO Kodifikációs Rendszert nem alkalmazó országokban bejegyzett cégekkel történt szerződéskötés esetén, a cégek azonosítására – az ACodP-1-ben előírt szabályok szerint – a NAMSA-tól NATO Kereskedelmi és Kormányzati Cég Kódot igényel. A biztosított adatokat bejegyezi a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázisba.
(6) A NATO Kodifikációs Rendszert 2. szinten alkalmazó országokban bejegyzett gyártók termékeinek a honvédelmi tárca általi beszerzése esetén, a termékek azonosítására – az ACodP-1-ben előírt szabályok szerint – az illetékes ország nemzeti kodifikációs irodájánál kodifikációs eljárást kezdeményez. A nemzeti kodifikációs irodák által biztosított kodifikációs adatokat bejegyezi a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázisba.
(7) A NATO Kodifikációs Rendszert nem, vagy 1. szinten alkalmazó országokban bejegyzett gyártók termékeinek a honvédelmi tárca általi beszerzése esetén, a termékek azonosítására – az ACodP-1-ben előírt szabályok szerint – saját kodifikációs eljárást kezdeményez és a kidolgozott kodifikációs adatokat bejegyezi a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázisba.
(8) A Záradékban meghatározott szállítói kötelezettségek nem szerződésszerű teljesítését, a hiányos vagy hibás teljesítés pontos szakmai tartalmának meghatározásával jelzi a beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet felé.
(9) Ha egy termék szállítását követően, de a Záradékban meghatározott adatszolgáltatás teljesítését megelőzően a szállító ellen felszámolási-, végelszámolási- vagy csődeljárás indul, akkor a Záradékban foglalt és még nem teljesített szállítói kötelezettségek vonatkozásában a beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezet útján kezdeményezi a nem teljesített kötelezettségeknek a végelszámoló, vagy a felszámoló szervezetnél történő bejelentését.
(10) A nemzeti kodifikációs irodáktól érkező kodifikációs igények feldolgozását – az ACodP-1-ben előírt szabályok szerint – a magyar gyártók termékkodifikációs célú adatszolgáltatása alapján hajtja végre.
(11) A beszerzési eljárások során a Záradékban foglalt követelmények értelmezéséhez, a beszerzési eljárás lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezetek igénye alapján módszertani segítséget nyújt.
(12) A beszerzési eljárás kezdeményezésére és lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezetek kérése alapján a kodifikációs feladatok szakértőjeként részt vesz a beszerzési eljárások lebonyolításában.
(13) A kodifikációs eljárásokat a feladatainak támogatására létrehozott termékkodifikációs szoftver segítségével hajtja, illetve a polgári adatfeldolgozó szervezettel hajtatja végre. A munkafolyamatok végrehajtása során szerzett tapasztalatai, valamint a NATO AC/135 Bizottság döntései alapján javaslatokat dolgoz ki a termékkodifikációs szoftver módosítására. Részt vesz a módosítások végrehajtását célzó beszerzési eljárásban.
(14) Az adatfeldolgozási feladatok végrehajtására közbeszerzési eljárást kezdeményez, valamint – szükség szerint – a bekövetkező szervezeti változások figyelembevételével javaslatot tesz a létrejött szerződés aktualizálására.
(15) A kodifikációs eljárások végrehajtása során a polgári adatfeldolgozó szervezettel kötött szerződésben meghatározottak szerint felügyeli és irányítja az adatfeldolgozó szervezet tevékenységét, majd ellenőrzi a kidolgozott kodifikációs adatokat. Ellenőrzés után rögzíti azokat a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázisban. A kodifikációs adatok előírásszerű kidolgozásának ellenőrzésére minőségbiztosítási rendszert fejleszt ki.
(16) A polgári adatfeldolgozó szervezet számára szükség esetén meghatározza az egyes kodifikálandó termékek cikkazonosítási típusát, illetve vitás esetekben szakmai segítséget nyújt annak eldöntéséhez.
(17) A HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal valamint az anyagnemfelelős szervekkel együttműködésben az utasítás hatálybalépését követő év december 31-ig eljárást dolgoz ki a honvédelmi tárca gazdálkodási rendszerében levő azon korábban beszerzett termékek kodifikációjára, amelyek rendszerben tartása az anyagnemfelelősök döntése alapján az utasítás hatálybalépését követő 5 éven túl is szükséges.
(18) Az utasítás hatálybalépését követő év december 31-ig kezdeményezi a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal, valamint az anyagnem-felelős szervekkel együttműködésben a számviteli nyilvántartásban az ellátási cikkek azonosítására szolgáló kodifikációs adatok alkalmazására vonatkozó eljárás kidolgozását.
(19) Az utasítás hatálybalépését követő év december 31-ig kezdeményezi a központosított közbeszerzéssel a honvédelmi tárca ellátási rendszerébe kerülő termékek NATO Kodifikáció Rendszer szerinti kodifikációs eljárásának lebonyolítására kidolgozandó szabályozást.
(20) Részt vesz a NATO AC/135 Bizottság hatáskörébe tartozó STANAG-ek hazai alkalmazásának előkészítésében, bevezetésében és szükség szerinti aktualizálásában.
(21) A NATO Kodifikációs Rendszer és a NATO AC/135 Bizottság működésével kapcsolatos dokumentumok folyamatos feldolgozásával, illetve a NATO és munkacsoportjai hatáskörébe tartozó szakmai munkafolyamatokban, illetve a bizottsági üléseken való résztételével és a döntések meghozatalában történő közreműködésével részt vesz a NATO AC/135 Bizottság munkájában.
(22) A NATO AC/135 Bizottság döntései alapján folyamatosan karbantartja a termékkodifikációs szoftver – ACodP-1 által előírt – adatbázisait. Kezdeményezi az adatbázisok aktualizálásához szükséges fordítások végrehajtását.
(23) Az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Kodifikációs Irodájától átveszi a Cikkazonosítási Útmutatók tartalmának megfelelő adatbázisokat, illetve módosításuk esetén frissített változataikat és elkészítteti azok fordításait, majd kezdeményezi a termékkodifikációs szoftver vonatkozó adatbázisaiban történő alkalmazásukat.
(24) A Záradék megfelelő alkalmazása érdekében, a beszerzési eljárás kezdeményezésére és lefolytatására feljogosított honvédelmi szervezetek, illetve a központi ellátó szervek részére folyamatosan megadja azon nem NATO országok listáját, amelyek a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazzák.
(25) Tervezi, szervezi, irányítja és a saját hatáskörébe tartozó esetekben végrehajtja a kodifikációs szakfeladatot végző saját és a polgári adatfeldolgozó szervezet állományának felkészítését, képzését, továbbképzését. Megszervezi és irányítja az ACodP-1 feldolgozását és a saját, valamint a polgári adatfeldolgozó szervezet munkatársai által történő megismerését.
(26) Támogatást és képzést nyújt a honvédelmi tárcával vagy a NATO Kodifikációs Rendszert alkalmazó országok kormányzati szerveivel szerződéses kapcsolatba kerülő magyar szállítók, illetve a HM és az MH beszerzési eljárás kezdeményezésére és lefolytatására feljogosított szervezetei részére a Záradék alapján szükséges feladataik végrehajtása terén.
(27) Megszervezi a NATO AC/135 Bizottság TRICOD munkacsoportja magyarországi üléseinek végrehajtását és biztosítja azok zavartalan lebonyolítását.
(28) Évente – a NATO AC/135 Bizottság döntése alapján – a HM KPSZH-tól igényeli a Bizottság éves adminisztratív költségeihez történő hozzájárulás kifizetését.
(29) Évente, a HM KPSZH-tól igényeli a feladatai végrehajtásához szükséges NMCRL éves előfizetési díjának kifizetését. Az előfizetési díjat a NATO AC/135 Bizottság évente állapítja meg.
(30) Gyűjti, nyilvántartja és tárolja a hozzá beérkező beszerzési szerződéseket, illetve a szerződések termékkodifikációs adatszolgáltatásra vonatkozó információit tartalmazó dokumentumokat és a termékkodifikáció alapját képező termékazonosítási dokumentációkat. A fenti dokumentumok hosszútávú megőrzésére archiválási rendszert dolgoz ki.
(31) Előkészíti és kiadja a Kodifikációs Kézikönyvet. A NATO AC/135 Bizottság vonatkozó döntései alapján szükség szerint módosítja, és naprakészen tartja annak tartalmát.
(32) Előkészíti és kiadja a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázis aktuális adatait tartalmazó Egységes Termékazonosító Katalógust.
(33) Javaslatot dolgoz ki a Nemzeti Termékkodifikációs Adatbázis aktuális adatainak a világhálón (internet) történő megjelentetésére.
(34) Megteremti és folyamatosan biztosítja a NATO Postaláda Rendszer és a NATO Automatizált Ügykezelő Rendszer használatának feltételeit.
(35) A NATO Automatizált Ügykezelő Rendszeren keresztül félévente megadja a NAMSA részére a CodSP-ben szereplő, a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda kommunikációs technikai paramétereire vonatkozó információkat.
(36) A vonatkozó NATO dokumentumok alapján összeállítja, elkészítteti és kiadja és a NATO AC/135 Bizottság döntései alapján folyamatosan aktualizálja a NATO Kodifikációs Rendszert bemutató kiadványt.
(37) A NATO Kodifikációs Rendszernek a honvédelmi tárcán belüli és a hazai gyártók, szállítók általi megismertetése érdekében konzultációkat szervez és ismertetőket, előadásokat tart részükre.
A Honvédelmi Minisztérium Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal feladatai
7. § (1) Együttműködik a Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodával és az anyagnemfelelős szervekkel a honvédelmi tárca gazdálkodási rendszerében levő, mindazon korábban beszerzett ellátási cikk kodifikációs eljárásának kidolgozásában, amely rendszerben tartása az anyagnemfelelősök döntése alapján az utasítás hatálybalépését követő 5 éven túl is szükséges.
(2) A Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodával és az anyagnemfelelősökkel együttműködésben javaslatot dolgoz ki az ellátási cikkek azonosítására szolgáló kodifikációs adatoknak a számviteli nyilvántartásban történő alkalmazására.
(3) A Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda igénylése alapján tervezi és a NAMSA részére átutalja a NATO AC/135 Bizottság éves adminisztratív költségeihez történő hozzájárulás és az NMCRL éves előfizetési díját.
Az anyagnemfelelősök és a központi ellátó szervek feladatai
8. § (1) A Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda igénye alapján megadják részére a TRICOD együttműködésben szereplő és a korábban beszerzett, de gazdálkodási körükben az utasítás hatályba lépését követő 5 éven túl is tartandó eszközök és alkatrészeik vonatkozásában a termékek kodifikációjának elvégzéséhez szükséges, a szakági terméknyilvántartásokban megtalálható termékinformációkat, illetve felhasználásra a rendelkezésre álló cikkjegyzékeket.
(2) Az utasítás hatálybalépését követően a gazdálkodási körükbe újonnan kerülő ellátási cikkek esetén biztosítják a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda által – a NATO Kodifikációs Rendszer szabályai szerint – kidolgozott és kiadott kodifikációs adatoknak a gazdálkodási folyamatokban történő használatát.
(3) Együttműködnek a Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodával és a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal a honvédelmi tárca gazdálkodási rendszerében levő azon korábban beszerzett termékek kodifikációs eljárásának kidolgozásában, amelyek gazdálkodási körükben tartása az utasítás hatálybalépését követő 5 éven túl is szükséges.
(4) A kodifikációs feladatok tervezéséhez az eszközök rendszerben tartási terve alapján a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda számára megadják, majd folyamatosan pontosítják az utasítás hatálybalépését követő 5 éven túl is a gazdálkodási körükben tartandó termékek listáját.
(5) Együttműködnek a Magyar Nemzeti Kodifikációs Irodával és a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal a számviteli nyilvántartásban az ellátási cikkek azonosítására szolgáló kodifikációs adatok alkalmazására vonatkozó eljárás kidolgozásában.
A honvédelmi szervezetek feladatai
9. § A jelen utasítás hatálybalépését követően a gazdálkodási körükbe újonnan kerülő ellátási cikkek esetén biztosítják a Magyar Nemzeti Kodifikációs Iroda által – a NATO Kodifikációs Rendszer szabályai szerint – kidolgozott és kiadott kodifikációs adatoknak a gazdálkodási folyamatokban történő használatát.
Záró rendelkezések
10. § (1) Ez az utasítás a közzététel napján lép hatályba.
(2) A hatálybalépéssel egyidejűleg a beszerzési szerződések termékkodifikációs záradékának alkalmazásáról szóló 88/2002. (HK 27.) HM utasítás és a 90/2003. (HK 24.) HM utasítás a hatályát veszti.
Juhász Ferenc s.k.,
honvédelmi miniszter
1. számú melléklet a 109/2005. (HK 25.) HM utasításhoz
2. számú melléklet a 109/2005. (HK 25.) HM utasításhoz
Az utasítást utóbb a 85/2006. (HK 17/I.) HM utasítás, a 45/2007. (HK 10.) HM utasítás 106. §-a, a 90/2012. (XII. 29.) HM utasítás 17. §-a módosította. Az utasítást a 60/2017. (XI. 24.) HM utasítás 11. §-a hatályon kívül helyezte 2017. november 26. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás