• Tartalom

1132/2005. (XII. 23.) Korm. határozat

1132/2005. (XII. 23.) Korm. határozat

a közúti közlekedésbiztonság javításával összefüggő feladatokról1

2005.12.23.

A Kormány a közúti közlekedésbiztonság javítása, a közúti balesetek számának csökkentése, az emberéletben és az anyagi javakban emiatt keletkező károk jelentős mérséklése érdekében – összhangban az Európai Unió Fehér Könyvében foglalt elvárásokkal – szükségesnek tartja az alábbi kérdések gondos és sokoldalú vizsgálatát, továbbá döntési javaslatok kidolgozását, és ebből a célból az alábbi feladatokat határozza meg:

1. A közúti közlekedés biztonságának fokozása érdekében meg kell vizsgálni az automatikus sebességellenőrzés és tengelysúly-mérés lehetőségét. A biztonságos sebességhatárok betartása érdekében az állami közúthálózat balesetveszélyes szakaszain – az érintett önkormányzatok szakmai támogatásával és anyagi hozzájárulásával – változtatható jelzésképű sebességellenőrző készülékek telepítésének lehetőségét vizsgálni kell. Meg kell vizsgálni továbbá a szabálytalanul közlekedő közúti járművek ellenőrzéséhez, annak anyagi-tárgyi feltételei megteremtéséhez a magántőke bevonásának (PPP) lehetőségét.

Felelős: belügyminiszter, gazdasági és közlekedési miniszter

Határidő: 2006. március 31.

2. Az automatikus technikai eszközök rendszerbeállítását követően 6 hónappal, az alkalmazás tapasztalataira figyelemmel a szabálysértések megelőzésének hatékonysága érdekében a közúti közlekedési előéleti pontrendszert felül kell vizsgálni és a kiszabható pontok számát – főként az elsődleges baleseti okokat jelentő esetek körében – a tényleges veszélyhez kell arányosítani. Az alkalmazási tapasztalatokra figyelemmel a közlekedési szabálysértések, illetve balesetek megelőzésének, és a visszatartó hatás növelésének érdekében a legnagyobb baleseti kockázatot magukban hordozó jelentős jogsértések visszaszorítása érdekében, az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet, valamint a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálata és módosítása szükséges.

Felelős: belügyminiszter, gazdasági és közlekedési miniszter

Határidő: az automatikus technikai eszközök rendszerbe állítását követően 6 hónappal

3. A közlekedésbiztonsági helyzet javítása érdekében a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) soron kívüli módosítása szükséges, különös figyelemmel az alábbi szempontokra:

a) a gyalogosokat és kerékpárosokat érintő balesetek megelőzésére, valamint következményeinek enyhítésére szolgáló biztonsági felszerelések (sárga fényvisszavető mellény használat) kötelező alkalmazásának bevezetése;

b) a gépkocsikban szállított gyermekek baleseti sérülései súlyosságának csökkentése érdekében a gyermekülések kötelező használata alóli felmentések körének szűkítése;

c) a gyermekek biztonságának növelése céljából a csoportos gyermekszállítást végzők, illetve az iskolabuszok közlekedésbiztonsági feltételeinek, valamint az ilyen járművek közelében közlekedőkre vonatkozó, megelőzést célzó közlekedési szabályok kialakítása, illetőleg a meglévő szabályok szigorítása;

d) az autóbuszok üléseihez, a gyártók által beszerelt biztonsági övek lakott területen kívüli forgalomban történő használatának kötelezővé tétele a baleseti sérülések súlyosságának csökkentése érdekében.

Ezzel egyidejűleg meg kell kezdeni a KRESZ teljes körű felülvizsgálatát a szabályozás korszerűsítése, egyszerűsítése és közérthetőségének javítása érdekében.

Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter, belügyminiszter, oktatási miniszter

Határidő: a módosításra: 2006. április 30., az új KRESZ alapelveinek kialakítására: 2006. december 31.

4. Meg kell vizsgálni, hogy az új személygépkocsik hazai forgalomba helyezése műszaki-biztonsági feltételéül miként lehet előírni az aktív és passzív biztonsági berendezésekkel történő felszerelést. Közlekedésbiztonsági szempontból felül kell vizsgálni az új közlekedési eszközök forgalomba helyezésének, hatósági jelzéssel való ellátásának feltételeit. Meg kell vizsgálni továbbá a veszélyes árut szállító járművek üzemeltetési feltételeinek bővítési lehetőségét (például: helymeghatározó eszköz: GPS kötelező használatának meghatározása).

Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter, belügyminiszter

Határidő: 2006. december 31.

5. Meg kell vizsgálni a közutak fejlesztése és üzemeltetése terén az EU készülő irányelvének megfelelő közlekedésbiztonsági management bevezetésének jogi, szervezeti, pénzügyi feltételeit, valamint a hazai jogrendbe illesztésének lehetőségét. Ennek során biztosítani kell, hogy a közlekedésbiztonság alapelvei beépüljenek a közlekedéstervezésbe, a kivitelezésbe és a közutak üzemeltetésébe. Vizsgálni kell továbbá a hazai közlekedésbiztonság auditálásának, és a közlekedésbiztonsági management hazai jogrendbe illesztésének lehetőségét. Ezzel párhuzamosan el kell rendelni az országos forgalmi rend és a meglévő differenciált sebességhatárok és területi sebességkorlátozások felülvizsgálatát.

Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter

Határidő: 2006. március 31.

6. A baleset-megelőzés anyagi bázisának, kiszámítható forrásainak megteremtése érdekében felül kell vizsgálni a közúti közlekedésbiztonság egyes állami feladatainak teljesítéséhez szükséges pénzügyi forrásokról és azok felhasználásának módjáról szóló 188/1996. (XII. 17.) Korm. rendeletet. A felhasználási lehetőségeket ki kell terjeszteni a technikai eszközök (sebességellenőrző berendezések, a vezetőképességet befolyásoló szerek kimutatására szolgáló gyorstesztek stb.) vásárlására és üzemeltetésére.

Felelős: belügyminiszter, gazdasági és közlekedési miniszter

Határidő: 2006. február 28.

7. a) A Kormány felhívja az érintett minisztereket, hogy készítsenek javaslatot – a rendszeres közúti ellenőrzéseken túlmenően – kéthavonta országos, összehangolt közúti ellenőrzési akciók végrehajtására, amelyek elsősorban a kifejezetten nagy forgalmú, országos jelentőségű közutakra összpontosuljanak.

b) A lakosság életkörülményei, valamint az útvagyon védelme érdekében végzett állandó ellenőrzések mellett az alább felsorolt főutakon kiemelt tengelysúly-ellenőrzések végzését kell tervezni 2006. év során.

Győr-Moson-Sopron megye

1, 19, 81, 84, 85, 86 sz. főutakon

Somogy megye

61, 76 sz. főutakon

Vas megye

8, 74, 84, 86, 87, 89 sz. főutakon

Zala megye

7, 61, 71, 74, 75, 76, 86 sz. főutakon

Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter, belügyminiszter

Határidő: 2006. január 31.

1

A határozatot az 1117/2010. (V. 12.) Korm. határozat 1. pont 1.115. alpontja hatályon kívül helyezte 2010. május 13. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére