• Tartalom

114/2005. (HK 1/2006.) HM utasítás

114/2005. (HK 1/2006.) HM utasítás

a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszer kialakításával kapcsolatos feladatokról*

2005.12.12.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdésének f) és 97. § (1) bekezdésének p) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 121. § (1) bekezdésében előírtakra, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 145/A-C. §-aiban, továbbá a honvédelmi szervek működésének az államháztartás működési rendjétől eltérő szabályairól szóló 226/2004. (VII. 27.) Korm. rendeletben foglaltakra – a honvédelmi tárca költségvetési szervei folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszerének (a továbbiakban: FEUVE rendszer) egységes kialakítására az alábbi

utasítást

adom ki:

Az utasítás hatálya

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a HM közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a miniszter közvetlen irányítása, felügyelete alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervek) terjed ki.

Általános rendelkezések

2. § (1) A FEUVE rendszer olyan pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszer, melynek segítségével a honvédelmi szerv érvényesíti a feladatai ellátásához szükséges előirányzatokkal, létszámmal és vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás követelményeit.

(2) A honvédelmi szervek FEUVE rendszere kidolgozásának, illetve felülvizsgálatának alapját ezen utasítás 1–5. számú mellékletei képezik, amelyek az alábbi „Mintákat” tartalmazzák:

a) szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje;

b) ellenőrzési nyomvonal;

c) kockázatok kezelésének szabályzata.

(3) A FEUVE rendszer kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért, az előírt okmányok elkészítéséért, illetve azok aktualizálásáért a honvédelmi szerv vezetője a felelős.

Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje

3. § A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje a honvédelmi szerv működési rendjében, a költségvetési gazdálkodás bármely gazdasági eseményében, az egyes műveletekben előforduló, valamely normától, belső rendelkezéstől, felettesi utasítástól, elöljárói parancstól való eltérés esetén a vezetők, illetve a beosztott állomány által alkalmazandó – a hatályos jogszabályokban, az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben előírtakon alapuló – eljárási rendet és eljárási szabályokat rögzíti.

Ellenőrzési nyomvonal

4. § (1) Az ellenőrzési nyomvonal a honvédelmi szervnél megvalósuló, a szervezetre jellemző, az alaprendeltetésből adódó feladatokat is tartalmazó tervezési, pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési folyamatok táblázatba foglalt, vagy folyamatábrával szemléltetett leírása.

(2) Az ellenőrzési nyomvonalban a honvédelmi szerv tevékenységére jellemző összes folyamatot fel kell tüntetni, amit oly mértékben kell részfolyamatokra bontani, hogy az alapul szolgáljon a kockázati tényezők felmérésére és a kockázatok kezelésére is.

(3) Az ellenőrzési nyomvonal pontosítását a honvédelmi szerv feladatainak változásával összhangban, de legalább évenkénti felülvizsgálat alapján szükséges elvégezni.

Kockázatkezelés

5. § (1) A honvédelmi szerv tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatok azonosítása, megállapítása, mérése és kezelése érdekében kockázatelemzést kell végezni. A kockázatkezelés feladatait és eljárásrendjét a honvédelmi szerv kockázatkezelési szabályzatában kell rögzíteni.

(2) A kockázatkezelés rendjének kialakítása során meg kell határozni azon intézkedéseket és megtételük módját, amelyek csökkentik, illetve megszüntetik a honvédelmi szerv tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat.

(3) A kockázatkezelési szabályzat alapján a honvédelmi szerv tevékenységeinek, folyamatainak kockázatelemzését az ellenőrzési nyomvonal felülvizsgálatával, pontosításával összhangban, de legalább évenkénti felülvizsgálat alapján kell végrehajtani, és a változásokat a kockázat-nyilvántartásban átvezetni.

Az okmányok kidolgozása a honvédelmi szerveknél

6. § (1) A FEUVE rendszer működtetése érdekében a honvédelmi szervek elkészítik:

a) a FEUVE rendszer működtetésének általános szabályait és előírásait;

b) a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét;

c) az ellenőrzési nyomvonalat;

d) a kockázatkezelési szabályzatot.

(2) A honvédelmi szervek az (1) bekezdés a) pont szerinti FEUVE rendszerükkel összhangban módosítják, kiegészítik a szervezeti és működési szabályzatuk ellenőrzések rendjére vonatkozó előírásait.

(3) A honvédelmi szervek az (1) bekezdés b)–c) pontok szerinti okmányokat – a pénzügyminiszter által kiadott módszertani útmutatók Magyar Honvédség sajátosságaira adaptált minták alapján – az éves felülvizsgálat keretében kidolgozzák, illetve a már kimunkáltakat pontosítják.

(4) A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, valamint az ellenőrzési nyomvonal a honvédelmi szerv szervezeti és működési szabályzatának a mellékleteit képezik.

(5) A speciális gazdálkodást1. folytató honvédelmi szervek FEUVE rendszerüket, az abban előírt okmányokat a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal együttműködve dolgozzák ki. Az MK Katonai Felderítő Hivatal és az MK Katonai Biztonsági Hivatal a rendszerüket önállóan alakítják ki, amelyhez szükség szerint igénybe vehetik a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal szakmai közreműködését.

(6) A honvédelmi szervek FEUVE rendszerüket az alapító okiratukban meghatározott gazdálkodási jogosultságra figyelemmel a pénzügyi és számviteli, elhelyezési, illetve logisztikai utaltsági rendeknek megfelelően, az ellátást biztosító illetékes honvédelmi szervekkel együttműködve dolgozzák ki.

(7) Az ellátást biztosító honvédelmi szervek vezetői szervezetüket illetően kötelesek intézkedni az utalt honvédelmi szervek FEUVE rendszere kidolgozásában történő szakmai együttműködésre.

(8) A honvédelmi szerv vezetője a FEUVE rendszer működtetését az Ámr. 23. számú melléklete szerint értékeli, arról nyilatkozik és azt az éves költségvetési beszámolóval együtt megküldi a felügyeleti szerv részére. A speciális gazdálkodást folytató szervek kivételével a beszámolóhoz csatolandó a költségvetési szerv vezetőjének önálló, jogszabályban előírt nyilatkozatán kívül a HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat illetékes szervezete vezetőjének az utasítás 5. számú melléklete szerinti, az adott szervre vonatkozó nyilatkozata is.

Az okmányok kidolgozása a HM-nél, mint intézménynél

7. § (1) A Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatának – az érintett HM szervek közreműködésével, azok bedolgozásai alapján – kialakított FEUVE rendszernek megfelelő módosítását és ezen utasítás 6. § (4) bekezdése szerinti mellékleteket a HM tervezési és koordinációs főosztályvezető terjeszti fel.

(2) Az ellenőrzési nyomvonal kidolgozását a HM tervezési és koordinációs főosztályvezető koordinálja, amelynek elkészítése érdekében:

a) meghatározza a kidolgozásban érintettek körét, a kidolgozás határidejét;

b) a kidolgozásban érintett HM szervek (főosztályok, illetve főosztály szintű szervezetek) a pénzügyi és logisztikai ellátás tekintetében érintett pénzügyi és számviteli szervezetekkel, a HM Ingatlankezelési Hivatallal, az MH Híradó és Informatikai Parancsnoksággal, valamint az MH Támogató Ezreddel együttműködve elkészítik, és a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: HM TKF) részére megküldik saját ellenőrzési nyomvonalukat.

(3) A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét az érintett HM szervek bevonásával a HM jogi és információvédelmi főosztályvezető dolgozza ki és küldi meg a HM TKF részére.

(4) A HM kockázatkezelési szabályzatát – a (2) bekezdés b) pont szerinti HM szervek és szervezetek közreműködésével – a HM védelemgazdasági főosztályvezető dolgozza ki.

Záró rendelkezések

8. § Ez az utasítás az aláírását követő 3. napon lép hatályba.*

Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

1. számú melléklet a 114/2005. (HK 1/2006.) HM utasításhoz

FOLYAMATBA ÉPÍTETT, ELŐZETES ÉS UTÓLAGOS VEZETŐI ELLENŐRZÉSI RENDSZER megszervezésének, működtetésének általános szabályai és előírásai

1. A jogszabályi előírások

1.1. A folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) fogalmát, a kialakításának és működtetésének felelősségi rendjét, valamint a kapcsolódó követelményeket az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) előírásai az alábbiakban határozták meg:

121. § (1) A folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés a szervezeten belül a gazdálkodásért felelős szervezeti egység által folytatott első szintű pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszer, amelynek létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője felelős a pénzügyminiszter által közzétett irányelvek figyelembevételével. A költségvetési szerv vezetője köteles olyan szabályzatokat kiadni, folyamatokat kialakítani és működtetni a szervezeten belül, amelyek biztosítják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják:
a) a pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítését (ideértve a költségvetési tervezés, a kötelezettségvállalások, a szerződések, a kifizetések, a szabálytalanság miatti visszafizettetések dokumentumait is),
b) az előzetes és utólagos pénzügyi ellenőrzést, a pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyását, illetve ellenjegyzését,
c) a gazdasági események elszámolását (a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetés és beszámolás).
(2) Az (1) bekezdés a)–c) pontjában felsorolt tevékenységek feladatköri elkülönítését biztosítani kell.
(3) A pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszernek biztosítania kell, hogy
a) a költségvetési szerv valamennyi, gazdálkodással kapcsolatos tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűség, szabályozottság és megbízható gazdálkodás elveivel;
b) az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra;
c) megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv gazdálkodásával kapcsolatosan;
d) a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés harmonizációjára és összehangolására vonatkozó irányelvek végrehajtásra kerüljenek;
e) a rendelkezésre álló eszközök és források a szabályszerűség, szabályozottság és megbízható gazdálkodás elveivel összhangban kerüljenek felhasználásra.”

1.2. Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (Ámr.) 145/A-C. §-ainak előírásai a FEUVE rendszerével kapcsolatban az alábbiakat határozzák meg:

145/A. § (1) A költségvetési szerv vezetője a szerv gazdálkodásának folyamatára (tervezés, végrehajtás, beszámolás) és sajátosságaira tekintettel köteles kialakítani, működtetni és fejleszteni a FEUVE rendszerét.
(2) A FEUVE rendszer tartalmazza mindazon elveket, eljárásokat és belső szabályzatokat, melyek alapján a költségvetési szerv érvényesíti a feladatai ellátására szolgáló előirányzatokkal, létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás követelményeit.
(3) A FEUVE rendszer kialakítása és működtetése során a költségvetési szerv vezetőjének figyelembe kell vennie a pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutatókban foglaltakat.
(4) A FEUVE fejlesztése során figyelembe kell venni az államháztartási külső pénzügyi ellenőrzést és belső ellenőrzést végző szervek által megfogalmazott ajánlásokat és javaslatokat.
(5) A költségvetési szerv vezetője köteles szabályozni a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét, amely e rendelet 10. §-ának (4) bekezdésében foglalt szervezeti és működési szabályzat mellékletét képezi.


Ellenőrzési nyomvonal
145/B. § (1) A költségvetési szerv vezetője köteles elkészíteni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát, amely a költségvetési szerv tervezési, pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési folyamatainak szöveges vagy táblázatba foglalt, vagy folyamatábrákkal szemléltetett leírása.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ellenőrzési nyomvonal a költségvetési szerv e rendelet 10. §-ának (4) bekezdésében foglalt szervezeti és működési szabályzatának mellékletét képezi.


Kockázatkezelés
145/C. § (1) A költségvetési szerv vezetője köteles a kockázati tényezők figyelembevételével kockázatelemzést végezni, és kockázatkezelési rendszert működtetni.
(2) A kockázatelemzés során fel kell mérni, és meg kell állapítani a költségvetési szerv tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat.
(3) A kockázatkezelés rendjének kialakítása során meg kell határozni azon intézkedéseket és megtételük módját, melyek csökkentik, illetve megszüntetik a kockázatokat.
(4) A FEUVE rendszerben rejlő kockázatos területek kiválasztására objektív kockázatelemzési módszert kell alkalmazni a pénzügyminiszter által kiadott módszertani útmutatók alapján.”

1.3. Az Ámr. 149. § (2) bekezdésének c) pontja a felügyeleti szerv részére meghatározza, hogy a költségvetési szervei részére előírja:

„...az Áht. 97. § (2) bekezdésében meghatározott kötelezettségnek megfelelően e rendelet 23. számú melléklete szerint értékelje a FEUVE rendszer működését, és az éves költségvetési beszámolóval együttesen küldje meg a felügyeleti szervnek.”

2. Az Áht. és az Ámr. előzőekben idézett előírásai új elemeket vezettek be a FEUVE rendszerébe, amelyek alapján kötelező kialakítani

– a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét,

– az ellenőrzési nyomvonalat, valamint

– a kockázatkezelést.

3. A HM/MH szervezet FEUVE rendszerét a jogszabályi előírásokkal összhangban, a pénzügyminiszter által 2005. január 31-én (PK 2/2005.) közétett, a Magyar Honvédség sajátosságaira adaptált módszertani útmutatókban foglaltakra figyelemmel készíti.

A HM/MH szervezet FEUVE rendszerével kapcsolatos követelményeket a függelék foglalja össze.

A HM/MH szervezet – a jogszabályi előírásnak megfelelően – a szabálytalanságokkal kapcsolatos eljárásrendjét, valamint az ellenőrzési nyomvonalát részletesen meghatározza, és az SZMSZ mellékleteként készíti el.

A kockázatkezelési szabályzat kialakításával kapcsolatos követelmények meghatározásán túlmenően a kockázatkezelés és -elemzés részletes szabályai külön belső intézkedésben kerülnek elrendelésre.

4. Az alkalmazott fontosabb fogalmak

4.1. Szabályosság: a szervezet, szervezeti egység működése megfelel a vonatkozó szabályoknak, előírásoknak.

4.2. Szabályozottság: a szervezet, szervezeti egység működése, tevékenysége, illetve valamely tevékenységi folyamata, részfolyamata, alaptevékenységi körébe tartozó szakfeladata megfelelően szabályozott-e, a hatályos jogszabályoknak, fejezetszintű belső rendelkezéseknek megfelelnek-e.

4.3. Gazdaságosság: a tevékenység ellátásához felhasznált erőforrások költségének optimalizálását jelenti a megfelelő minőség mellett.

4.4. Hatékonyság: a tevékenység során előállított termékek, szolgáltatások, egyéb eredmények, valamint az előállításukhoz felhasznált források közötti kapcsolat.

4.5. Eredményesség: a tevékenység céljai megvalósításának mértéke, a tevékenység szándékolt és tényleges hatása közötti kapcsolat.

Függelék: A HM/MH szervezet FEUVE rendszerével kapcsolatos követelmények

A HM/MH szervezet FEUVE rendszerével kapcsolatos követelmények

1. A FEUVE rendszer és a szabályozottság

A szervezet vezetője gondoskodik arról, hogy

– a szervezet elsőszintű pénzügyi és ellenőrzési feladatainak megfelelő szabályozása érdekében a hatályos jogszabályokról kellő tájékozottság legyen;

– a belső szabályozásnál figyelembevételre kerüljenek az alapító, illetve a fenntartó által meghatározott követelmények, célkitűzések, elvárások;

– a hatályos jogszabályok alapján előírt belső szabályozók kialakítása megtörténjen, azok megismertetése biztosítva legyen;

– a helyi sajátosságok miatt szabályozandó területek feltárásra kerüljenek.

A megfelelő szabályozottság biztosítása érdekében:

– meg kell határozni azokat a területeket, amelyek szabályozásáról a központi előírások következtében helyileg kell gondoskodni;

– objektív kockázatelemzés segítségével fel kell tárni azokat a területeket, amelyek

= szabályozása központi előírás nélkül, a szervezet működése, szervezete és az ellátott feladatok sajátossága miatt szükséges;

= jelentős kockázati területet jelentenek, így a szabályokat gyakran felül kell vizsgálni;

= az intézmény működése szempontjából meghatározó, így a szabályozását előtérbe kell helyezni;

– új belső szabályozás esetén a folyamatgazdával előzetes konzultációt kell folytatni, illetve a kidolgozott belső szabályozót véglegesítés előtt ismét egyeztetni kell az érintettekkel;

– a szervezeti szintű szabályozottság megfelelő minősége érdekében az érvényben lévő belső szabályokat rendszeres időközönként felül kell vizsgálni, amelynél figyelembe kell venni a munkafolyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés tapasztalatait, a független belső ellenőrzés megállapításait, valamint a külső ellenőrzések észrevételeit, javaslatait.


A belső szabályzatok főbb csoportjai:

– a szervezeti működési szabályzat annak mellékleteivel;

– a szakmai tevékenységgel, a működéssel, a munkavállalók jogállásával kapcsolatos szabályozók;

– a különféle tervek, megállapodások;

– a pénzügyi és gazdálkodási szabályozók.

A szükséges belső szabályozókról az aktuális jegyzéket a szabályozók felülvizsgálati időszakainak és határnapjainak, valamint a felülvizsgálatért felelős beosztások megnevezésének feltüntetésével a szervezet kijelölt egysége tartja nyilván.

2. A FEUVE rendszer és a szabályosság

A szervezet vezetője a szabályosság betartása érdekében biztosítja a személyi állomány részére

– a jogszabályok és más kötelező szabályok megismerhetőségét;

– a belső szabályokhoz való hozzáférhetőséget.


A szabályosság biztosítása érdekében gondoskodik

– a szervezet mindennapi tevékenységében alkalmazásra kerülő jogszabályhoz való könnyű hozzáférhetőségről;

– azok megfelelő alkalmazását elősegítő továbbképzéseken, értekezleteken, konzultációkon való részvételről, egyéb szakmai anyagok (szakkönyvek, folyóiratok stb.) beszerzéséről, az internet-honlapokon lévő anyagokhoz való hozzáférésről;

– a belső szabályzatokhoz való könnyű hozzáférhetőségről;

– a nagy kockázatot rejtő feladatok ellátását végző személyi állomány, a folyamatgazdák figyelmét fel kell hívni a szabályzatok előírásainak betartására.

A szabályok betartását az előzetes vezetői ellenőrzés, az egymásra épülő, egymást ellenőrző folyamatrend, az utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a független belső ellenőrzés eszközeivel kell elősegíteni.

3. A FEUVE rendszer és a gazdaságosság

A szervezet vezetője biztosítja, hogy a feladatok ellátására szolgáló erőforrások a gazdaságosság követelményeit szem előtt tartva kerüljenek beszerzésre és felhasználásra.

A gazdaságosság követelménye, hogy az adott feladat, tevékenység ellátásához felhasznált erőforrások költségei – a minőség fenntartása mellett – optimalizálva legyenek.


A gazdaságosság biztosítása érdekében

– az objektív kockázatelemzés eszközét felhasználva meg kell állapítani a gazdaságosság tekintetében legnagyobb kockázatot rejtő költségvetési előirányzatok körét;

– a gazdaságosság növelése érdekében számításokkal alátámasztott módszereket, eljárásokat kell javasolni;

– a vagyongazdálkodás gazdaságosságát rendszeresen vizsgálni kell.


A FEUVE rendszer gazdaságossággal kapcsolatosan kiemelt területei:

– a készletbeszerzéssel, szolgáltatás igénybevétellel kapcsolatos tevékenység,

– az engedélyezett létszám és a személyi juttatások előirányzatai és felhasználásuk.

A gazdaságosság szem előtt tartása érdekében folyamatosan vizsgálni kell a kiemelt területeket. A gazdaságossági számítások elvégzéséhez szükséges analitikus nyilvántartások vezetésért a szervezet szervezeti egysége felelős.

Az adott szintű gazdaságossági számítások elvégzéséért az alaprendeltetési feladatellátásra irányulóan a szervezeti egységek vezetői a felelősök.

4. A FEUVE rendszer és a hatékonyság

A szervezet vezetője biztosítja, hogy a hatékonyság követelményeit szem előtt tartva történjen

– a kiadási előirányzatokkal,

– az engedélyezett létszámmal, valamint

– a használatra rendelkezésre bocsátott vagyonnal való gazdálkodás.

A hatékonyság követelménye, hogy adott feladat ellátása és a felhasznált források között megfelelő legyen a kapcsolat.

A feladatellátás akkor hatékony, ha a lehető legkevesebb tárgyi és munkaerő felhasználással a lehető legtöbb és legjobb minőségű feladatvégzés történik.


A hatékonyság biztosítása érdekében

– hatékonysági számításokat kell végezni a kiadási előirányzatok megállapítása és felhasználása, az engedélyezett létszám alkalmazása, valamint a vagyonhasználat tekintetében;

– az objektív kockázatelemzés eszközét felhasználva meg kell keresni a költségvetési előirányzatok felhasználása körében a hatékonyság tekintetében legnagyobb kockázatot rejtő előirányzatokat;

– a hatékonyság javítása érdekében számításokkal alátámasztott javaslatokat kell megfogalmazni;

– a vagyongazdálkodás hatékonyságát rendszeresen vizsgálni kell.


A FEUVE rendszer hatékonysággal kapcsolatosan kiemelt területei:

– a szervezeti felépítés, ezzel összefüggésben az SZMSZ,

– a szakmai működésre vonatkozó szakmai előírások.

A hatékonysági számítások elvégzéséhez adott szinten szükséges analitikus nyilvántartások megszervezéséért, vezetéséért az érintett szervezeti egységvezetők a felelősök.

A hatékonysági számítások adott szinten való elvégzéséért az alaprendeltetési feladatellátásra irányulóan a szervezeti egységvezetők a felelősök.

5. A FEUVE rendszer és az eredményesség

Az eredményesség a célok megvalósításának mértéke, vagyis a feladatellátás és a szervezeti célok megvalósítása közötti kapcsolat.

Az eredményesség azt mutatja, hogy a feladatellátás, szolgáltatás nyújtás hozzájárul-e célok megvalósításához.

A feladatellátás akkor eredményes, ha a kitűzött cél elérését szolgálja.


Az eredményesség biztosítása érdekében

– az objektív kockázatelemzés eszközét felhasználva meg kell keresni az eredményesség tekintetében legnagyobb kockázatot rejtő tevékenységeket;

– az eredményesség javítása érdekében számításokkal, felmérésekkel alátámasztott javaslatokat kell megfogalmazni;

Az eredményességi számítások elvégzéséhez az adott szinten szükséges analitikus nyilvántartások megszervezésért és vezetéséért az érintett szervezeti egységvezetők a felelősök.

Az eredményességi számítások adott szinten való elvégzéséért az alaprendeltetési feladatellátásra irányulóan a szervezeti egységvezetők a felelősök.

2. számú melléklet a 114/2005. (HK 1/2006.) HM utasításhoz

Követelmények és minta A SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSÉNEK ELJÁRÁSRENDJE kidolgozásához

HM/MH    . számú melléklet a .... HM/MH1. számhoz


A SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSE

Az Ámr. 145/A. § (5) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a HM/MH szervezet működése során előforduló szabálytalanságok kezelésére a jelen szabályzatban meghatározott eljárásrendet kell alkalmazni.

1. A szabálytalanság fogalma

A szabálytalanság valamely normától (törvény, rendelet), belső rendelkezéstől, (vezetői intézkedés, határozat), valamint felettesi utasítástól, vagy elöljárói parancstól való eltérést jelent, amely az államháztartás működési rendjében a költségvetési gazdálkodás bármely gazdasági eseményében, az egyes műveletekben előfordulhat.

A szabálytalanságok fogalomköre széles, a korrigálható mulasztások vagy hiányosságok, illetve a fegyelmi-, büntető-, szabálysértési-, vagy kártérítési eljárás megindítására okot adó cselekmények egyaránt beletartoznak.


A szabálytalanságok alapesetei:

– a nem szándékosan okozott szabálytalanság (figyelmetlenségből, hanyag magatartásból, helytelenül vezetett nyilvántartásból stb. származó szabálytalanság);

– a szándékosan okozott szabálytalanság (félrevezetés, csalás, sikkasztás, megvesztegetés, szándékosan okozott szabálytalan kifizetés stb.).2.


A szabálytalanságok kialakulásának megelőzését szolgálja:

– a szervezet jogszabályoknak megfelelő szabályozók alapján történő működtetése;

– a szabályozottság és a szabályok betartásának folyamatos figyelemmel kísérése;

– a szabálytalanságok esetén születő intézkedések hatékonysága.


A szabálytalanságokkal kapcsolatos intézkedések általános célja:

– a szabálytalanságok kialakulásának megakadályozása (megelőzés);

– a megfelelő állapot helyreállítása (a hibák, hiányosságok, tévedések korrigálása);

– a felelősség megállapítása.

A HM/MH szervezet hivatásos és közalkalmazotti állománya – saját munkakörét és személyét illetően – a jogszabályokat, a belső rendelkezéseket a szervezetnél, illetve szervezeti elemeknél biztosított közlönyök feldolgozásával, illetve a helyi belső rendelkezések tanulmányozásával köteles ismerni, és betartani.

A legfontosabb jogszabályok, fejezetszintű, illetve helyi belső rendelkezések kiadásakor, illetve jelentősebb módosításuk esetén azok feldolgozását az egységes értelmezés és alkalmazás elősegítése érdekében témakörétől függően a HM/MH szervezet szintű továbbképzéseken (állománygyűléseken), illetve az érintett szervezeti egységek vezetői részéről saját hatáskörben kell ütemezni.


A HM/MH szervezet működésével kapcsolatosan a vonatkozó jogszabályokkal, illetve fejezetszintű belső rendelkezésekkel összhangban kiadott alapvető helyi belső rendelkezések jegyzékét az 1. számú függelék tartalmazza.

2. A szabálytalanság észlelése (útvonala)

A szabálytalanságok észlelése a FEUVE rendszerében történhet a HM/MH szervezet beosztott személyi állománya, a HM/MH szervezet egyes szervezeti egységeinek vezetői, valamint a HM/MH szervezet vezetője (parancsnoka) részéről egyaránt, továbbá a belső, illetve a külső ellenőrzés által.

2.1. A FEUVE rendszerében észlelt szabálytalanság kezelése

2.1.1. A HM/MH szervezet beosztott állománya részéről észlelt szabálytalanság kezelése

a) Amennyiben a szabálytalanságot a beosztott személyi állomány tagja észleli, köteles arról értesíteni a HM/MH szervezet állományilletékes szervezeti egységének vezetőjét (parancsnokát).

b) Amennyiben az állományilletékes szervezeti egység vezetője (parancsnoka) az adott ügyben érintett, a beosztott személyi állomány tagja a szolgálati szabályzatban, illetve a munkaköri leírásban rögzített szabályok szerint köteles eljárni.

c) Amennyiben az a) pontban értesített szervezeti egység vezetője megalapozottnak találja a szabálytalanságot, a feladat- és hatásköri, illetve felelősségi rendnek megfelelően intézkedik a szabálytalanság korrigálására, megszüntetésére, illetve hatáskör hiányában az ügyet köteles jelenteni a HM/MH szervezet vezetője részére.

d) A HM/MH szervezet vezetője gondoskodik a megfelelő intézkedések megtételéről, illetve indokolt esetben a szükséges eljárások megindításáról.

2.1.2. A HM/MH szervezet szervezeti egységeinek vezetői részéről észlelt szabálytalanság kezelése

a) Amennyiben a szabálytalanságot a HM/MH szervezet szervezeti egységének vezetője (parancsnoka) észleli, a feladat- és hatásköri, illetve felelősségi rendnek megfelelően köteles intézkedni a szabálytalanság korrigálására, megszüntetésére, illetve hatáskör hiányában köteles az ügyet jelenteni közvetlen felettese (elöljárója) részére.

b) Amennyiben a közvetlen felettes (elöljáró) az ügyben érintett, annak felettesét (elöljáróját) kell értesíteni.

c) A HM/MH szervezet vezetője a részére jelentett esetekben gondoskodik a megfelelő intézkedések megtételéről, illetve indokolt esetben a szükséges eljárások megindításáról.

2.1.3. A HM/MH szervezet vezetője (parancsnoka) által észlelt szabálytalanság kezelése

A HM/MH szervezet vezetője a közvetlenül észlelt szabálytalanság alapján, annak megalapozottsága esetén megteszi az ügyben érintett vezetője felé a szükséges lépéseket, illetve a hatáskörébe tartozóan intézkedést hoz. Indokolt esetben gondoskodik a szükséges eljárás megindításáról.

2.2. A HM/MH szervezet belső ellenőre, illetve belső ellenőrzési vezető részéről észlelt szabálytalanság kezelése

A HM/MH szervezet államháztartási belső ellenőrzési vezető, illetve a megbízás alapján feladatot ellátó külső államháztartási belső ellenőr ellenőrzési tevékenysége során észlelt szabálytalanság esetén a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (Ber.), valamint a 91/2004. (HK 26.) HM utasítás rendelkezéseiben előírtakra figyelemmel a HM/MH szervezet belső ellenőrzési kézikönyvében foglaltaknak megfelelően köteles eljárni.

Az államháztartási belső ellenőr, illetve a saját maga által észlelt szabálytalanság gyanúja esetén az államháztartási belső ellenőrzési vezető az Áht. 121/A. § (9) bekezdése, illetve a Ber. 12. § f) pontjában foglaltak alapján köteles a honvédelmi szerv vezetőjét, a honvédelmi szerv vezetőjének érintettsége esetén a felügyeleti szerv vezetőjét haladéktalanul tájékoztatni.

A honvédelmi szerv vezetőjének (illetve a honvédelmi szerv vezetőjének érintettsége esetén a felügyeleti szerv vezetőjének) a Ber. 2. § g) pontja értelmében kötelessége gondoskodni a megfelelő intézkedések meghozataláról, illetve az eljárások megindításáról, ez azonban az államháztartási belső ellenőrzés lezárását nem befolyásolja.

Az ellenőrzési jelentésben foglalt szabálytalanságok megszüntetése érdekében a HM/MH szervezet vezetője által jóváhagyásra kerülő intézkedési terv alapján kell az érintetteknek az elrendelt feladatot teljesíteni annak érdekében, hogy a belső ellenőrzés megállapításai alapján feltárt szabálytalanság megszüntetésre kerüljön.

2.3. A külső ellenőrző szerv részéről észlelt szabálytalanság kezelése

A külső ellenőrző szervek megállapításait, a szabálytalanságok megszüntetésére vonatkozó javaslatait az érintett külső ellenőrző szerv vezetője által lezárt ellenőrzési jelentés tartalmazza.

A büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja esetén az ellenőrző szerv a működését szabályozó törvény, rendelet alapján jár el.

A külső ellenőrzés tárgya, hatóköre, illetve a szabálytalanságra vonatkozó megállapításainak jellegének függvényében a fejezet szintjén a felettes (elöljáró), vagy a HM/MH szervezet vezető hatáskörben jóváhagyott intézkedési terv alapján kerül sor a külső ellenőrzés által felvetett szabálytalanságok megszüntetésére.

A főbb külső ellenőrzéseket megalapozó jogszabályok:

– az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény;

– a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalról szóló 70/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet;

– az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény;

– a kincstári vagyonnal való gazdálkodásról szóló 58/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet.

3. A szükséges intézkedések, eljárások meghatározása

A HM/MH szervezet vezetője (parancsnok, igazgató, főigazgató stb.) részéről kiadásra kerülő belső rendelkezések a szabálytalanság okainak feltárására, a szabályos működés helyreállítására, illetve az érintett szervezeti egység vezetője által közvetlenül megszabott utasítások a szabálytalan működés megszüntetésére irányulnak.

Amennyiben az okok feltárása szélesebb körű vizsgálatot igényel, a HM/MH szervezet vezetője (parancsnoka) vizsgálót vagy vizsgáló bizottságot jelöl ki a feladataik megszabásával.

A szabályos működés helyreállítását az okok feltárása után a HM/MH szervezet vezetője (parancsnoka) rendeli el a belső szabályok (működést szabályozó okmányok) szükséges módosításával.

A szabálytalan működés megszüntetésére az illetékes szervezeti egység vezetője (parancsnoka) közvetlenül utasítja az érintett beosztású személy(eke)t.

Amennyiben vélelmezhető, hogy a szabálytalanságot fegyelmi vétség, károkozás, szabálysértés vagy bűncselekmény okozta, a szükséges eljárás megindítása, illetőleg annak kezdeményezése a HM/MH szervezet vezetőjének hatásköre.

A fegyelmi, illetőleg káreljárás lefolytatására a HM/MH szervezet vezetője közvetlenül intézkedik. Az eljárás rendjét a vonatkozó eljárási, illetve jogállási törvények határozzák meg.

Szabálysértési, illetőleg büntetőeljárást a vezető feljelentéssel kezdeményezi az ügyészségnél vagy az illetékes nyomozóhatóságnál.

A HM/MH szervezet személyi állománya tekintetében az egyes eljárásokra irányadó jogszabályok főbb előírásait a 2. számú függelék, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét megalapozó jogszabályok jegyzékét a 3. számú függelék tartalmazza.

4. A tett intézkedések, eljárások nyomon követése

A HM/MH szervezet vezetője nyomon követi az elrendelt vizsgálatokat, az általa meghozott döntések alapján tett intézkedéseket, megindított eljárások helyzetét, a kijelölt vizsgáló, illetőleg vizsgáló bizottság működését. Figyelemmel kíséri az általa elrendelt intézkedések, illetve a vizsgálatok során tett javaslatok végrehajtását.

A HM/MH szervezet vezetője a tapasztalatokat összegezve más hasonló szabálytalanságok megelőzésének érdekében intézkedik:

– az érintett szervezeti egység vezetője felé a vezetési tevékenység elősegítése, illetőleg;

– a belső ellenőr felé az ellenőrző tevékenység megfelelő irányú kiterjesztése érdekében, valamint szükség szerint elrendeli a személyi állomány oktatását az adott témában.

5. A feltárt szabálytalanságok és a tett intézkedések nyilvántartása, elemzése

A HM/MH szervezet tekintetében a szabálytalansági felelősi teendőket feladatkörébe tartozóan a kijelölt vezető-helyettes látja el.

A szabálytalansági felelős feladatkörébe tartozik a feltárt szabálytalanságok és a kapcsolódó intézkedések koordinálása érdekében a feltárt szabálytalanságokról a naprakész pontos nyilvántartás vezetésének megszervezése, biztosítása.

A szabálytalanságokkal kapcsolatosan köteles biztosítani minden írásos dokumentum – különösen a feltárást rögzítő, az intézkedések végrehajtását, illetőleg az eljárások lefolytatását bizonyító iratok – nyilvántartását és megőrzését, a vezető részére a nyomon követést célzó összegző jelentések elkészítését.

Azokat az eljárási iratokat, amelyek személyeket érintenek, a vonatkozó szabályok szerint a személyügyi szervnél kell nyilvántartani és megőrizni.

A szabálytalansági felelős részletes feladatait, a HM/MH szervezet vezetője részére történő jelentési kötelezettséget a munkaköri leírása tartalmazza.

6. A szabálytalanságok megelőzése érdekében végzett értékelés

A HM/MH szervezet vezetője a szabálytalanságok megakadályozása érdekében legalább évente egy alkalommal értékeli az egyes főfolyamatok és azok részfolyamatai működését. Az értékelésbe más személyeket, különösen a folyamatgazdákat is bevonhatja.

Az értékelés során áttekintésre kerül az, hogy

– a feladatellátásnál mennyire tudatos a FEUVE tevékenység;

– a FEUVE rendszer fejlesztése, javítása megfelelő ütemben történik-e, kellő eredményességgel történik-e a feltárt szabálytalanságok kezelése;

– az ellenőrzési tapasztalatok nem utalnak-e olyan területekre, ahol a FEUVE rendszer nem került kialakításra;

– a FEUVE rendszerhez kapcsolódóan megfelelőek-e a kialakított ellenőrzési nyomvonalak;

– a FEUVE szabályzatának betartására kellő figyelmet fordítanak-e.

A HM/MH szervezet vezetője a FEUVE rendszer működésének értékelésekor figyelembe veszi a belső ellenőr, valamint a külső ellenőrző szerv megállapításait is.

7. A FEUVE rendszerrel kapcsolatos jelentések

7.1. A HM/MH szervezet megbízott államháztartási belső ellenőrzési vezetője az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentésben köteles számot adni a Ber. 31. § (3) bekezdés

ad) alpontja alapján az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja kapcsán tett jelentések számáról, továbbá

ae) alpontja alapján a FEUVE rendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatairól.

7.2. A HM/MH szervezet vezetője az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentésben a Ber. 31. § (3) bekezdés b) pontja alapján a belső ellenőrzés által tett megállapítások és javaslatok hasznosulásának tapasztalatai között összegzi a FEUVE rendszert érintő kérdéseket is.

7.3. Az éves költségvetési beszámoló keretében a HM/MH szervezet vezető – az Áht. 97. § (2) bekezdésében foglalt kötelezettségének megfelelően az Ámr. 149. § (2) bekezdésének c) pontjával összhangban az éves költségvetési beszámoló készítésére vonatkozó aktuális belső rendelkezésben foglaltak alapján – ad számot a FEUVE rendszer működésének értékeléséről, amelynek tartalmát az Ámr. 23. számú melléklete határozza meg. A beszámoló során az MH Pénzügyi és Számviteli Szolgálat illetékes szervezetének vezetője – az adott költségvetési szervet illetően, a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszer kialakításával kapcsolatos feladatokról szóló ..../2005. (HK .) HM utasítás 5. sz. melléklete szerint – nyilatkozik a hatáskörébe tartozó pénzügyi, számviteli feladatok maradéktalan, jogszabályokban előírt végrehajtásáról.


Függelékek:

1. számú:

Minta ,,a HM/MH szervezet működését meghatározó belső rendelkezések” jegyzékének elkészítéséhez

2. számú:

Minta ,,Az egyes eljárások esetében irányadó jogszabályok főbb rendelkezései” kidolgozásához

3. számú:

Minta ,,A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét megalapozó jogszabályok jegyzéke” összeállításához


Minta ,,A HM/MH szervezet működését meghatározó
belső rendelkezések”
jegyzékéhez

HM/MH     1. számú függelék a ..... HM/MH szám mellékletéhez

A szervezet működését meghatározó alapvető belső rendelkezések (vezetői intézkedések)

Fsz.

Tárgy

1.

A szervezet költségvetési gazdálkodásának belső rendje (mellékletként a bizonylati album)

2.

A szervezet (köz)beszerzési szabályzata

3.

A szervezet kockázatkezelésének rendje

4.

A szervezet államháztartási belső ellenőrzési kézikönyve (kiegészítések a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvéhez)

5.

Minősítési és betekintési jogosultság megállapítása

6.

A kulcsdobozok tárolása

7.

A telefaxon érkező ügyiratok kezelési szabályai

8.

A sokszorosító eszközök, a számítógépek és a hordozható számítógépek használata

9.

A szervezet működéséhez biztosított szolgálati gépjárművek használata

10.

Munkaidő-nyilvántartás vezetésének szabályai

11.

A szervezet lakásügyi társadalmi bizottságának működése

12.

A szervezet Ügyeleti Szolgálatának vezénylése, ellátása

13.

A hivatal-ügyeletesi, illetve a baleseti készenléti szolgálat mobiltelefon használata

14.

A szervezet hivatásos állományú tagjai fizikai felkészítése

15.

A szervezet személyi állománya egészségének megóvása

16.

A szervezet működése során keletkezett veszélyes hulladékok kezelésének, tárolásának és nyilvántartásának rendje

17.

Tűzvédelmi szabályzat

18.

A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvény helyi végrehajtásának szabályozása

19.

A személyi állomány munka- és tűzvédelmi oktatása

20.

A munka- és tűzvédelmi bizottsági ellenőrzés

21.

Stb.


Minta ,,Az egyes eljárások esetében irányadó jogszabályok
főbb rendelkezései”
kidolgozásához

HM/MH    2. számú függelék a ..... HM/MH szám mellékletéhez

Az egyes eljárások esetében irányadó
jogszabályok főbb rendelkezései
(a hivatásos és szerződéses katona, valamint a közalkalmazotti állományt illetően)
A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 10. § (1) bekezdése szerint bűncselekmény az a szándékosan vagy – ha a törvény a gondatlan elkövetést is bünteti – a gondatlanságból elkövetett cselekmény, amely veszélyes a társadalomra, és amelyre a törvény büntetés kiszabását rendeli.
A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban Be.) 6. § (1) bekezdése kimondja, hogy a bíróságnak, az ügyésznek és a nyomozó hatóságnak kötelessége a törvényben foglalt feltételek megléte esetén büntetőeljárást megindítani. A Be. 171. § (2) bekezdése előírja, hogy a hivatalos személy köteles a hatáskörében tudomására jutott bűncselekményt érintően feljelentést tenni. A feljelentést rendszerint az ügyészségnél vagy a nyomozó hatóságnál kell megtenni.
Ha az állomány tagjával szemben büntetőeljárás indul, a szolgálati beosztásából az eljárás befejezéséig felfüggeszthető, ha az állomány tagja terhére rótt bűncselekmény a Magyar Honvédség tekintélyét súlyosan sérti vagy veszélyezteti, illetve a büntetőeljárás miatt az elkövetőnek a szolgálattól való távol tartása indokolt.
A szabálysértésekről szóló LXIX. törvény 1. § (1) bekezdése szerint szabálysértés az a jogellenes, tevékenységben vagy mulasztásban megnyilvánuló cselekmény, amelyet törvény, kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet szabálysértésnek nyilvánít, s amelynek elkövetőit az e törvényben meghatározott joghátrány fenyeget. A törvény második része foglalkozik részletesen a szabálysértési eljárással, a 82. § (1) bekezdése kimondja, hogy szabálysértési eljárás feljelentés, illetőleg a szabálysértési hatóság részéről eljáró személy észlelése vagy tudomása alapján indulhat meg.
A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 339. § (1) bekezdése kimondja, hogy aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. A kártérítési eljárás megindítására a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény rendelkezései (elsősorban a XXIII. fejezet, a munkaviszonyból és a munkaviszony jellegű jogviszonyból származó perek) az irányadók.
Kártérítési felelősség tekintetében irányadók továbbá:
– a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.),
– a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.),
– a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (Hjt.),
– a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái kártérítési felelősségének egyes szabályairól szóló 17/2002. (IV. 5.) HM rendelet,
– a Magyar Honvédségnek a hivatásos és szerződéses állományú katonáival szemben fennálló kártérítési felelőssége egyes szabályairól szóló 18/2002. (IV. 5.) HM rendelet,
– a kártérítési felelősség körében meg nem térülő kár leírásának és törlésének egyes szabályairól szóló 19/2002. (IV. 5.) HM rendelet előírásai.
Az állomány tagja a szolgálati viszonyból eredő kötelességének vétkes (szándékos vagy gondatlan) megszegésével okozott kárért kártérítési felelősséggel tartozik.
A károkozó vétkességét, a kár bekövetkeztét és mértékét, valamint az okozati összefüggést a Magyar Honvédségnek kell bizonyítania.
Gondatlan károkozás esetén a kártérítés mértéke – a következő kivételektől eltekintve – a károkozó 1 havi alapilletményének 50%-át nem haladhatja meg.
A károkozó a 3 havi alapilletményének erejéig felel, ha
– a Magyar Honvédség gazdálkodására, az anyagi-technikai eszközök kezelésére vonatkozó szabályok megsértésével,
– az ellenőrzési kötelezettsége elmulasztásával vagy hiányos teljesítésével,
– hatósági jogkörben eljárva a jogszabályok megsértésével okozta a kárt, vagy
– a kár olyan – jogszabályba ütköző – parancs, utasítás teljesítéséből keletkezett, amelynek következményeire az utasított előzőleg a figyelmet felhívta.
Szándékos károkozás esetén a károkozó a teljes kárt köteles megtéríteni.
Gondatlan károkozás esetén a közalkalmazott háromhavi illetménye erejéig felel, amennyiben
– a munkáltató gazdálkodására vonatkozó szabályok súlyos megsértésével,
– az ellenőrzési kötelezettség elmulasztásával, illetve hiányos teljesítésével okozta a kárt, vagy
– a kár olyan – jogszabályba ütköző – utasítása teljesítéséből keletkezett, amelynek várható következményeire az utasított közalkalmazott előzőleg a figyelmét felhívta.
A közalkalmazottak kártérítési felelősségét, annak mértékét és formáit döntően a Munka Törvénykönyve rendezi. A kártérítési felelősség célja kettős:
– biztosítja, hogy a közalkalmazott által a közalkalmazotti jogviszony keretében a munkáltatónak okozott kárt részben vagy egészben megtérítse, valamint
– kötelezi a közalkalmazottat gondos, pontos munkavégzésre.
Amennyiben a Kollektív Szerződés lehetővé teszi, hogy a munkáltató a közalkalmazottat közvetlenül kártérítésre kötelezze, a felelősség megállapítására a fegyelmi eljárás szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárás megindítására az elévülésre vonatkozó rendelkezések az irányadók.
Fegyelmi eljárás, illetve felelősség tekintetében a Hjt., illetve a Kjt. rendelkezései az irányadók.
A hivatásos állomány esetében a Hjt. szerint, ha az állomány tagja a szolgálati viszonyával kapcsolatos kötelezettségét vétkesen (szándékosan vagy gondatlanul) megszegi – amennyiben cselekménye vagy magatartása nem minősül bűncselekménynek vagy szabálysértésnek – fegyelemsértést követ el.
Fegyelmi eljárás keretében kell elbírálni az állomány tagja által
– szolgálati helyén, illetőleg a szolgálattal összefüggésben elkövetett szabálysértést, valamint
– külföldi szolgálati ideje alatt külföldön elkövetett bármely szabálysértést, ha annak elbírálását nemzetközi szerződés lehetővé teszi.
Fegyelmi eljárás nem indítható, illetve a fegyelmi eljárást meg kell szüntetni, ha az állomány tagja:
– meghalt;
– a cselekményt a Hjt. fegyelmi felelősségre vonatkozó szabályai szerint, illetve más törvényes eljárásban már elbírálták;
– szolgálati viszonya a fenyítés jogerős kiszabása előtt megszűnt;
– a fegyelemsértés elévült.
A fegyelemsértés elévülése miatt nem indítható fegyelmi eljárás, ha
– a fegyelemsértés elkövetése óta 1 év, vagy a fegyelmi jogkört gyakorló vezetőnek a fegyelemsértésről való tudomásszerzésétől számítva 30 nap eltelt, a határidőket a külföldön elkövetett fegyelemsértés esetén az állomány tagja belföldre történő visszatérésétől kell számítani, ha azt belföldön bírálják el;
– a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény szerint a szabálysértés elévülése bekövetkezett, illetve a fegyelmi jogkört gyakorló vezetőnek az arról történt tudomásszerzésétől számítva 30 nap eltelt.
A közalkalmazottak esetében a Kjt. szerint fegyelmi vétséget követ el a közalkalmazott, ha a közalkalmazotti jogviszonyból eredő lényeges kötelezettségét vétkesen megszegi.
Nem lehet fegyelmi eljárást indítani, ha
– a fegyelmi vétség elkövetésének alapos gyanújáról való tudomásszerzéstől egy hónap, vagy
– a fegyelmi vétség elkövetésétől egy év eltelt.
Ha a kötelezettségszegés miatt büntető- vagy szabálysértési eljárás indult és az nem végződött felmentéssel (az indítvány elutasításával), az egy hónapos határidő jogerős határozatnak a munkáltatóval történt közlésétől, az egyéves határidő az eljárás jogerős befejezésétől számít. Ha a fegyelmi eljárás megindítására a munkáltatón kívüli szerv vagy személy jogosult, a munkáltató a kézhezvételtől számított öt napon belül a jogerős határozatot köteles a fegyelmi eljárás megindítására jogosult részére megküldeni.
Az egyéves határidő
– magasabb vezető beosztású közalkalmazott esetében három évre,
– vezető beosztású közalkalmazott esetében két évre emelkedik.
Külföldön elkövetett kötelezettségszegés esetén a határidőket a közalkalmazott belföldre történő visszaérkezésétől kell számítani.
A Magyar Honvédség katonai nyomozó hatóságairól és a bűncselekmények vezetői nyomozásáról szóló 19/2003. (V. 8.) HM–IM együttes rendelet határozza meg a szolgálati viszony tartama alatt elkövetett katonai vétség miatt a Magyar Honvédség tényleges katonai állományú tagja ellen indított büntetőeljárásban – ha a nyomozás nem tartozik a katonai ügyész kizárólagos hatáskörébe – a katonai nyomozó hatóságként eljáró illetékes vezető megnevezését, valamint hatáskörét és a vezetői nyomozás részletes szabályait.
A vezető a nyomozó hatósági jogkörét a jogi és igazgatási főnök, valamint az e feladat ellátásával megbízott nyomozótiszt útján vagy személyesen gyakorolja. Ha a vezető a nyomozás során észleli, hogy a gyanúsított bűncselekménye, vagy több bűncselekmény esetén azok valamelyike nem tartozik nyomozási hatáskörébe, a feljelentést, illetőleg az eljárás során keletkezett iratokat három napon belül – sürgős esetben haladéktalanul – a katonai ügyészhez terjeszti fel.
A kártérítési eljárásra vonatkozó rendelkezéseket a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái kártérítési felelősségének egyes szabályairól szóló 17/2002. (IV. 5.) HM rendelet, valamint a kártérítési felelősség körében meg nem térülő kár leírásának és törlésének egyes szabályairól szóló 19/2002. (IV. 5.) HM rendelet tartalmazza.

Minta ,,A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét megalapozó
jogszabályok jegyzéke”
összeállításához


HM/MH    3. számú függelék a .... HM/MH szám mellékletéhez


Jogszabályi háttér
(a hivatásos és a szerződéses katona, valamint a közalkalmazotti állományt illetően)

1. az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény;

2. az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet;

3. az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet;

4. a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet;

5. A honvédelmi szervek működésének az államháztartás működési rendjétől eltérő szabályairól szóló 226/2004. (VII. 27.) Korm. rendelet;

6. a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény;

7. a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény;

8. a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény;

9. a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény;

10. a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény;

11. a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény;

12. a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény;

13. a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény;

14. a Magyar Honvédség katonai nyomozó hatóságairól és a bűncselekmények vezetői nyomozásáról szóló 19/2003. (V. 8.) HM–IM együttes rendelet;

15. a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái kártérítési felelősségének egyes szabályairól szóló 17/2002. (IV. 5.) HM rendelet;

16. a kártérítési felelősség körében meg nem térülő kár leírásának és törlésének egyes szabályairól szóló 19/2002. (IV. 5.) HM rendelet;

17. az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény;

18. a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalról szóló 70/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet;

19. az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény;

20. a kincstári vagyonnal való gazdálkodásról szóló 58/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet.

3. számú melléklet a 114/2005. (HK 1/2006.) HM utasításhoz

Követelmények és minta az ELLENŐRZÉSI NYOMVONAL kidolgozásához

1. Az ellenőrzési nyomvonal fogalma

Az Ámr. 145/B. pontja alapján az ellenőrzési nyomvonal a költségvetési szerv tervezési, pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési folyamatainak szöveges, vagy táblázatba foglalt, vagy folyamatábrákkal szemléltetett leírása.

Az ellenőrzési nyomvonal egy standardot jelent, amely:

– meghatározza a folyamatok felelőseit és ellenőrzési pontjait;

– segít a hibás működés és a hozzá tartozó felelős gyors azonosításában;

– megmutatja, hogy a folyamat minősége mely résztevékenységekért felelős közreműködőkön is múlik.

Az ellenőrzési nyomvonal kialakítása elősegíti a szervezeten belüli együttműködést, mivel:

– a különböző szervezeti egységek kapcsolatában nagyobb együttműködést, koordinációt eredményez, továbbá

– a teljes működést lefedi, és a feladatellátás egészére kiterjed.

Az ellenőrzési nyomvonal segítségével feltérképezhető a szervezet valamennyi folyamatában rejlő kockázat, ezáltal a működtetés jobbításának eszköze.

2. Az ellenőrzési nyomvonal elkészítése

Az ellenőrzési nyomvonal készítésének kötelezettsége felöleli a honvédelmi szerv teljes tevékenységét, ezen belül kiemelten azokat a folyamatokat, tevékenységeket, amelyek költségvetési, pénzügyi kihatással bírnak.

A HM/MH szervezet ellenőrzési nyomvonala a tevékenységet jellemző összes folyamat figyelembevételével készül, a gazdasági események és műveletek folyamatrendjének meghatározásánál, a műveletekben résztvevők felelősségének megállapításánál kifejezésre kerül a részben önállóan, valamint az ellátási utaltságokból adódóan részben az érintett ellátó honvédelmi szervekkel együttműködésben végrehajtásra kerülő folyamatok.

A főfolyamatok végrehajtásáért felelős folyamatgazdákat azonosítani kell.

A honvédelmi szerv ellenőrzési nyomvonala valamennyi főfolyamathoz, részfolyamathoz kapcsolódóan a felelősségi és az információs szinteken a kapcsolatokat, az irányítási és az ellenőrzési funkciókat tartalmazza, amely az egyes részfolyamatok táblarendszerben történő leírásával került kialakításra.

Az ellenőrzési nyomvonal pontosítása, illetve kiegészítése a honvédelmi szerv feladatrendszerében, szervezetében bekövetkező változásokkal összhangban, illetve az évenként kötelező felülvizsgálat során kerül végrehajtásra.


Függelékek:

1. számú:

Minta a honvédelmi szerv ,,Ellenőrzési nyomvonal”-a kidolgozásához

2. számú:

Minta ,,A HM/MH szervezet tevékenységének folyamatlistája” kialakításához

Minta a honvédelmi szerv ,,Ellenőrzési nyomvonal”-a kidolgozásához
HM/MH    . számú melléklet a ..... HM/MH1. számhoz
Ellenőrzési nyomvonal

Sorszám

Tevékenység/feladat

Jogszabály, utasítás, intézkedés

Előkészítő, koordináló, javaslatkészítő

Keletkező dokumentum

Jóváhagyó (J) Felelős (F), Kötelezettség vállaló (K)

Határidő

Ellenőrzés (E), Érvényesítés (É)

Utalványozás (U), Ellenjegyzés (E)

Pénzügyi teljesítés

Könyv-
vezetésben megjelenés

I.

A szervezet alaprendeltetéséből adódó feladatok

1.

Fő feladat, tevékenység

1.1.

Fő feladaton, tevékenységen belüli részfeladat, tevékenység.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Fő feladat, tevékenység

2.1.

Fő feladaton, tevékenységen belüli részfeladat, tevékenység.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

Működtetésből adódó feladatok.

1.

Tervezési feladatok

1.1.

Az „Előzetes Éves Beszerzési Terv” összeállítása.

89/2004. (HK 25.) HM ut.

logisztikai vezető

Előzetes Éves Beszerzési Terv

F: log. vez.

tárgyévet megelőző év 08. 31.

E: log. vez.

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

1.2.

Az „Éves Beszerzési Terv” pontosítása az elfogadott elemi költségvetés alapján.

89/2004. (HK 25.) HM ut.

logisztikai vezető

Éves Beszerzési Terv

F: log. vez.

HM utasítás szerint

E: log. vez.

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

2.

Negyedéves feladatok

2.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Költségvetési előirányzatok módosítása

3.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Az év zárásához kapcsolódó feladatok

4.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

A költségvetési beszámolók, mérlegjelentések elkészítése

5.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Beszerzési és pénzügyi ellenjegyzési feladatok

6.1.

Nemzeti értékhatár felét meghaladó értékű beszerzés (eljárás lefolytatására megbízás, eljárás lefolytatásában részvétel, szerződéskötésre felhatalmazás).

2003. évi CXXIX. tv. 89/2004. (HK 25.) HM ut. 7. § b) pontja, (köz)beszerzési szabályzat, gazdálkodási intézkedés

kijelölés HM BBBH bizottságba
logisztikai vezető HM BBBH

megbízás az eljárás lefolytatására HM BBBH részére (az eljárás lefolytatásához a megbízó részéről a beszerzéssel kapcsolatosan készítendő dokumentációk)

F: log. vez.
K: kat.
szervezet vez.

jóváhagyott beszerzési terv

E: log. vez., belső ell.
É:

U: nem értelmezhető
E: illetékes HM TPSZI

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.2.

Az egyszerű értékhatár és a nemzeti értékhatár fele közötti értékű beszerzés.

2003. évi CXXIX. tv. 89/2004. (HK 25.) HM ut. 7. § b) pontja, (köz)beszerzési szabályzat, gazdálkodási intézkedés

kijelölt bizottság
logisztikai vezető

ajánlatkérés, értékelés, szerződéskötés

F: log. vez.
K: kat. szervezet vez.

jóváhagyott beszerzési terv

E: log. vez., belső ell.
É:

U: nem értelmezhető
E: illetékes HM TPSZI

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.3.

Központosított közbeszerzés (igényközlés az ellátó honvédelmi szerv részére).

2003. évi CXXIX. tv. 168/2004. (V. 24.) Korm. r., 89/2004. (HK 25.) HM ut. 16. §

logisztikai vezető

központosított közbeszerzés körébe tartozó igényközlés

F: log. vez.
K: kat. szervezet vez.

jóváhagyott beszerzési terv alapján (ápr. 15.; okt. 15.)

E: log.
vez., belső ell.
É:

U: nem értelmezhető
E: illetékes HM TPSZI

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.4.

50 E Ft és az egyszerű értékhatár közötti értékű beszerzés.

(köz)beszerzési szabályzat, gazdálkodási intézkedés

logisztikai vezető

piackutatás, megrendelés

F: log. vez.
K: kat. szervezet vez.

eseti

E: log. vez., belső ell.
É:

U: nem értelmezhető
E: pü. ref.

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.5.

50 E Ft alatti értékű beszerzés.

(köz)beszerzési szabályzat, gazdálkodási intézkedés

logisztikai vezető

kis összegű készpénzes vásárlás

F: log. vez.
K: kat.
szervezet vez.

eseti

E: log. vez., belső ell.
É:

nem értelmezhető

számla elszámolásakor

 

6.6

A kötelezettségvállalások ellenjegyzésre történő előterjesztése.

89/2004. (HK 25.) HM ut.

logisztikai vezető

Szerződés kivonat v. ellj. tanúsítvány

F: log. vez.

 

E: kat.
szerv. vez.
É:

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.7.

A pénzügyi és számviteli záradék kitöltése.

89/2004. (HK 25.) HM ut.

pénzügyi referens

Szerződés kivonat v. ellj. tanúsítvány

F: pü. ref.

 

E: kat.
szerv. vez.
É:

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.8.

Ellenjegyzés vagy ellenjegyzésre történő felterjesztés a jogosultsági szinteknek megfelelően.

89/2004. (HK 25.) HM ut.

pénzügyi referens

Szerződés kivonat v. ellj. tanúsítvány

F: pü. ref.

 

E: kat.
szerv. vez.
É:

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.9.

A közbeszerzésekhez kapcsolódó kötelezettségvállalások MÁK felé történő bejelentése.

89/2004. (HK 25.) HM ut.

pénzügyi referens

MÁK formanyomtatvány

F: pü. ref.

 

E: kat.
szerv. vez.
É:

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

6.10.

A HM KGIR beszerzési modul alkalmazása.

4/2004. HM KPSZH főig. int.

pénzügyi referens

Költségvetési tábla

F: pü. ref.

 

E: kat.
szerv. vez.
É:

nem értelmezhető

nem értelmezhető

nem értelmezhető

7.

Logisztikai ellátás végrehajtása

7.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

Humánerőforrás – gazdálkodás

8.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

Kincstári vagyonvédelem

9.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

Szolgáltatások igénybevétele

10.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

Kiküldetések

11.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

Reprezentáció

12.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

Egyéb intézményi működtetést szolgáló részfolyamatok

13.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minta ,,A HM/MH szervezet tevékenységének folyamatlistája” kialakításához

HM/MH    1. számú függelék a ..... HM/MH2. szám ... számú mellékletéhez

A HM/MH szervezet tevékenységének folyamatlistája

Fsz.

Főfolyamat

Sorszám

Részfolyamat

Folyamatgazda

I.

A szervezet alaprendeltetéséből adódó feladatok

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

2.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

II.

Működtetésből adódó feladatok

Tervezési feladatok

1.

(Előzetes) Éves Beszerzési Terv elkészítése

1.

Az „Előzetes Éves Beszerzési Terv” összeállítása.

logisztikai vezető

 

 

2.

Az „Éves Beszerzési Terv” pontosítása az elfogadott elemi költségvetés alapján.

logisztikai vezető

Beszerzési és pénzügyi ellenjegyzési feladatok

1.

Beszerzés (közbeszerzés, központosított közbeszerzés, közbeszerzési értékhatár alatti beszerzés), valamint a pénzügyi ellenjegyzési tevékenységre vonatkozó szabályok betartása.

1.

Nemzeti értékhatár felét meghaladó értékű beszerzés (eljárás lefolytatására megbízás, eljárás lefolytatásában részvétel, szerződéskötésre felhatalmazás).

logisztikai vezető

 

 

2.

Az egyszerű értékhatár és a nemzeti értékhatár fele közötti értékű beszerzés.

logisztikai vezető

 

 

3.

Központosított közbeszerzés (igényközlés az ellátó honvédelmi szerv részére).

logisztikai vezető

 

 

4.

50 E Ft és az egyszerű értékhatár közötti értékű beszerzés.

logisztikai vezető

 

 

5.

50 E Ft alatti értékű beszerzés.

logisztikai vezető

 

 

6.

A kötelezettségvállalások ellenjegyzésre történő előterjesztése.

logisztikai vezető

 

 

7.

A pénzügyi és számviteli záradék kitöltése.

pénzügyi referens

 

 

8.

Ellenjegyzés vagy ellenjegyzésre történő felterjesztés a jogosultsági szinteknek megfelelően.

pénzügyi referens

 

 

9.

A közbeszerzésekhez kapcsolódó kötelezettségvállalások MÁK felé történő bejelentése.

pénzügyi referens

 

 

10.

A HM KGIR beszerzési modul alkalmazása.

pénzügyi referens

Negyedéves feladatok

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

2.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Költségvetési előirányzatok módosítása

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

2.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Az év zárásához kapcsolódó feladatok

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

A költségvetési beszámolók, mérlegjelentések elkészítése

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Beszerzés (egyszerű közbeszerzés, központosított közbeszerzés, egyéb értékhatárt el nem érő beszerzés)

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Logisztikai ellátás végrehajtása

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Humánerőforrás-gazdálkodás

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Kincstári vagyonvédelem

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Szolgáltatások igénybevétele

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Kiküldetések

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Reprezentáció

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Egyéb intézményi működtetést szolgáló részfolyamatok

1.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

4. számú melléklet a 114/2005. (HK 1/2006.) HM utasításhoz

KOCKÁZATKEZELÉSI SZABÁLYZAT
kialakításának követelményei, és a szabályzat mellékleteinek mintái
A honvédelmi szerv kockázatkezelési eljárásainak meghatározására (kockázat azonosítása, mérése és kezelése tekintetében) a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően kockázatkezelési szabályzat került kialakításra.
1. A szabályzat célja
– a kockázatelemzés során felmérni és megállapítani a honvédelmi szerv tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat.
– a kockázatkezelés rendjének kialakítása során meghatározni azon intézkedéseket és megtételük módját, amelyek csökkentik, illetve megszüntetik a kockázatokat, másrészt megelőzik a szervezetre gyakorolt negatív hatások bekövetkeztét.

2. A kockázatkezelésért felelős vezető(k)1. kijelölése
A honvédelmi szervezet feladatainak, tevékenységeinek tekintetében a belső szabályzatok kialakítása során meg kell határozni, hogy ki a felelős, ki végzi a kockázatkezelés feladatát, érvényesítve az éves költségvetési tervezési, végrehajtási és beszámolási tevékenységekben. Szabályozni kell, hogy a felelősöknek milyen döntéseket lehet és kell hozniuk a kockázatok megszüntetésének módjáról.

3. A kockázatkezelési hatókör
A honvédelmi szerv kockázatkezelésért felelős vezetőjének (vagy vezetőinek) felelőssége és kötelessége az éves költségvetési és feladatterv kialakítása, végrehajtása, és folyamatba épített ellenőrzése, illetve a tevékenységek tervezése során a kockázati tényezők és elemek azonosítása, a kockázatok bekövetkezésének valószínűsítése, a kockázati hatás mérése és lehetőség szerinti semlegesítése.2.
A kockázatelemzésnek fel kell ölelnie a honvédelmi szerv valamennyi tevékenységi területét.
A kockázatkezelésért felelős vezető(k)
– saját területük vonatkozásában elkészítik a kockázatkezelési szabályzatot,
– az éves költségvetési feladatterv készítése során elkészítik a szakterületük célkitűzéseinek végrehajtását akadályozó kockázatok elemzését (azonosítás, értékelés), meghatározzák annak kezelési módját,
– felmérik, hogy mi jelenthet kockázatot az adott területen és a kockázat mekkora valószínűséggel léphet fel (alacsony, magas), és milyen hatással lehet a honvédelmi szerv tevékenységére (alacsony, magas), továbbá
– eldöntik, hogy a meghatározott kockázati nagyság alapján milyen intézkedéseket kell meghozni.


II. A végrehajtás szabályai
1. A kockázat azonosítása, az azonosítás kereteinek meghatározása
A kockázatazonosítás célja annak megállapítása, hogy melyek a honvédelmi szerv célkitűzéseit veszélyeztető fő kockázatok.
Kockázat: a honvédelmi szerv gazdálkodása tekintetében mindazon elemek és események bekövetkeztének a valószínűsége, amelyek hátrányosan érinthetik a honvédelmi szerv működését.3.
A kockázatok azonosítását a honvédelmi szerv vezetője kijelölt helyettesének vezetésével a kockázatkezelésért felelős kijelölt vezetők részvételével alakított ,,Kockázatkezelő Bizottság” végzi tevékenységenként/feladatonként4. az önértékelés módszertanával.
A beazonosított kockázatokat azok felmerülésének valószínűsége5. és a tevékenységre gyakorolt hatása alapján értékelve tevékenységenként/feladatonként egy-egy kockázati mátrixban kell elhelyezni:

(null)

szervezetre gyakorolt hatá

magas

 

 

alacsony

 

 

 

alacsony

magas

bekövetkezés valószínűsége


A honvédelmi szerv tevékenységeinek kockázatelemzését évente, a feladatok tervezésekor, illetve nem tervezett feladatok esetén év közben a feladatok felmerülésekor ismételten végre kell hajtani.

2. A kockázatkezelés, a kockázatokra adott válaszok meghatározása
A kockázatkezelésért a kijelölt vezető a felelős, aki tevékenységében támaszkodik a belső ellenőrzés ajánlásaira, javaslataira.
A feltárt kockázatok ismeretében meg kell határozni, hogy a következő stratégiák közül melyiket kell alkalmazni:
1. kockázat átadása – biztosítás kötésével;
2. kockázat elviselése – nincs reakció;
3. kockázat kezelése – célja a kockázatok elfogadható szintre csökkentése;
4. kockázatos tevékenység befejezése – ha erre lehetőség van.
A választott intézkedés, kockázatkezelés hatását is szükséges felmérni, a felmérés eredményét szükséges összevetni az adott művelettel, tevékenységgel kapcsolatos eredetileg tervezett végeredménnyel.
A kiemelten nagy kockázatú tevékenységek esetében a honvédelmi szerv vezetője intézkedik a legmagasabb kockázatú terület/tevékenység ellenőrzésére (preventív ellenőrzés), folyamatos jelentést, beszámolót kér vagy helyszíni vizsgálatot tart, illetőleg felkéri a belső ellenőrt a vizsgálat elvégzésére.

3. A kockázatkezelés időtartama
A kockázatkezelési tevékenység átfogja a teljes költségvetési ciklust, azt a költségvetési tervezés elején kell megkezdeni és a költségvetési év során folyamatosan „nyomon” kell követni a folyamatokat, frissíteni a megállapításokat, illetve ellenőrizni a megtett intézkedések hatásait.

4. A kockázatok és intézkedések nyilvántartása
A honvédelmi szerv intézményi kockázat nyilvántartást6. készít, amelynek kezeléséért (szerv/személy) a felelős. A nyilvántartás tevékenységenként/feladatonként minden kockázati tényezőre nézve tartalmazza:
– a kockázat bekövetkezésének valószínűségét és a szervezetre gyakorolt hatása nagyságát;
– a kockázat kezelésére javasolt intézkedést;
– a felelős megnevezését;
– a kockázatkezelés hatékonyságát ellenőrző eljárás leírását;
– nem megfelelő hatékonyságú kockázatkezelés esetén az alkalmazandó eljárás leírását.


Függelékek:

1. számú:

Minta a ,,Kockázattípusok és tipikus kockázati tényezők” kidolgozásához

2. számú:

Minta a ,,Kockázat-nyilvántartás” elkészítéséhez

Minta a ,,Kockázattípusok és tipikus kockázati tényezők” kidolgozásához

HM/MH    1. számú melléklet a ..... HM/MH számhoz

Kockázattípusok és tipikus kockázati tényezők

Kockázat típusa

Leírása

Konkrét kockázati tényezők

Kezelési lehetőségek

1. Külső kockázatok

Gazdasági

Infláció magasabb a tervezettnél

A költségvetési források szűkösnek bizonyulnak

takarékos gazdálkodás

Infrastrukturális

Az infrastruktúra hiányosságai vagy hibái

szolgáltatás időszakos kimaradása (gáz, villany, víz)

tartalék kapacitás biztosítása

Jogi és szabályozási

Jogszabályok vagy egyéb szabályozók hibái, hiánya

szabályozatlan területek jogszabály- változás

jogszabály/szabályozó alkotás, ill. annak kezdeményezése

Politikai

Kormányváltás, a szervezet tevékenységének politikai megítélése változik

politikai ellenállás a szervezet tevékenységével kapcsolatban

lobby tevékenység

Elemi csapások

„vis major” események

tűz, árvíz, belvíz stb. kedvezőtlen időjárás

katasztrófavédelmi terv készítése, tevékenység más időpontra helyezése, felkészülés a tervezéskor

2. Pénzügyi kockázatok

Költségvetési

A feladat ellátásához elégtelen a rendelkezésre álló forrás

költségvetési elvonás

prioritások kijelölése, feladatelhagyás kezdeményezése

Csalás vagy lopás

Szándékos magatartással történő károkozás

Eszközvesztés, leltárhiány

őrzés-védelem ellenőrzésének megszervezése, belső ellenőrzés, nyilvántartások fegyelmi eljárás

Felelősségvállalási

 

ellenjegyzés elmaradása, jogtalan kifizetések

belső (vezetői) ellenőrzés

3. Tevékenységi kockázatok

Működési

Elérhetetlen célkitűzések, csak részben megvalósuló feladatok működési folyamatok nem hatékony kialakítása ellátási hibák (szakágak szerint)

erőforrások pazarló felhasználása épületek, úthálózat rossz állapota kevés/rossz minőségű a rendelkezésre álló anyag

hatékonysági számítások, ellenőrzés outsourcing felújítás

Információs

Információhiány, megalapozatlan döntések

előzmények ismeretének hiánya, elmaradt feladatok, elégtelen információáramlás

döntés kizárólag az előzmények (korábbi anyagok) ismeretében információs csatornák kiépítése

Technológiai

csökkenő hatékonyság az elavult technika miatt

tűz-, robbanás- stb. veszélyes anyagok használata, számítástechnikai háttér hiányosságai, elavult eszközök, balesetveszély, károkozás harmadik személyeknek

felkészítés, munkavédelmi oktatás, a balesetekre való előzetes felkészülés, beruházás ellenőrzés, átvizsgálás gyakoriságának emelése, beszerzés kezdeményezése

Döntési

hosszú döntési lánc, kompetenciák nem egyértelműek, hatáskörök átfedik egymást, egyes területeknek nincs gazdája

későn meghozott döntések „egymásra mutogatás”

döntési lánc pontosítása, szabályozók változtatása, döntési hatáskörök alacsonyabb szintre szállítása

4. Emberi erőforrás kockázatok

Személyzeti

a szükséges számú, megfelelő képzettségű személyi állomány hiánya

szakemberhiány

állománytábla módosítás kezdeményezése, toborzás

Munkahelyi környezet

egészséges és biztonságos munkahelyek hiánya

betegség miatti hiányzás, rossz munkahelyi hangulat, balesetek

munkahelyi körülmények javítása vagy kompenzáció (pihenőidő, külön juttatás) ösztönzés, közös programok szervezése

Emberi

túlzott leterheltség, nem megfelelő hozzáállás ismeretek, rutin hiánya

határidők be nem tartása, téves kifizetések, könyveléstechnikai hibák

vezetői ellenőrzés (pl. határidős munkák nyilvántartása személyenként) oktatás, továbbképzés szervezése

Minta a ,,Kockázat-nyilvántartás” elkészítéséhez
HM/MH    2. számú melléklet a ..... HM/MH számhoz

KOCKÁZAT-NYILVÁNTARTÁS
(null)

Ssz.

Tevékenység/feladat
megnevezése7

Kockázati tényezők

Bekövetkezés8

Besorolás9

Javasolt intézkedés

Felelős

Ellenőrzési eljárás

Eljárás eredmény-
telenség esetén

1.

(Előzetes) Éves Beszer-
zési Terv elkészítése

szükségtelen beszerzések mennyiségi/minőségi tévedések szűkös költségvetési forrás

A
A
M

A
M
M

 

priorizálás Beszerzési Terv ellenőrzése

logisztikai vezető

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


7 A szervezet tevékenységének folyamatlistája, valamint az ellenőrzési nyomvonala alapján.

8 Az első oszlopba a kockázati tényező bekövetkezése valószínűségének értékelése (A – alacsony valószínűség, M – magas valószínűség), a második oszlopba a kockázati tényező szervezetre gyakorolt hatásának értékelése (A – alacsony mértékű hatás, M – magas mértékű hatás) kerül.

9 Á – a kockázat átadása (pl. biztosítás kötésével), E – a kockázat elviselése, K – kockázat kezelése, B – a kockázatos tevékenység befejezése. E jel esetén intézkedés nem szükséges.

5. számú melléklet a 114/2005. (HK 1/2006.) HM utasításhoz

NYILATKOZAT
(HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat illetékes szervezetének vezetője)
A) Alulírott ............................................................, a ..................................................... költségvetési szerv gazdasági vezetője az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, az annak végrehajtására kiadott 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet, valamint a honvédelmi szervek működésének az államháztartás működési rendjéről szóló 226/2004. (VII. 27.) Korm. rendeletben foglaltak alapján

Gondoskodtam
a Honvédelmi Minisztérium központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 9/1998. (HK 4.) HM utasítás 19. § (3) bekezdésében, valamint a 20. §-ában foglalt, a költségvetési szeret érintő, hatáskörömbe tartozó pénzügyi-, számviteli feladatok maradéktalan, jogszabályokban előírt végrehajtásáról.

Kelt,

P. H.

……............................................…
aláírás

B) Az A) pontban meghatározott nyilatkozatot az alábbiak miatt nem áll módomban megtenni:


Kelt,

P. H.

……............................................…
aláírás
*

Az utasítást utóbb a 95/2007. (HK 17.) HM utasítás módosította. Az utasítást a 86/2008. (HK 17.) HM utasítás 15. §-a hatályon kívül helyezte 2008. november 17. napjával.

1.

A Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 9/1998. (HK 4.) HM utasítás 81–85. §-a szerint.

*

Az utasítás aláírásának napja 2005. december 12.

1.

A honvédelmi szerv Szervezeti és Működési Szabályzatának száma.

2.

Tekintettel arra, hogy a szándékosság kérdése az adott eljárások lefolytatása során, a megfelelő szankciók kiszabásakor kerül értékelésre, a szabálytalanságok kezelésének szabályozása nem foglalkozik ezzel a megkülönböztetéssel, a szabálytalanságokat ezen a téren azonos alapon kezeli.

1.

A honvédelmi szerv Szervezeti és Működési Szabályzatának száma.

2.

A honvédelmi szerv Szervezeti és Működési Szabályzatának száma.

1.

Amennyiben a honvédelmi szerv egymástól területileg és/vagy feladatai tekintetében elkülöníthető szervezeti egységekből épül fel, minden szervezeti egységnél kockázatkezelésért felelős vezetőt – a szakterület és a felelősségi kör meghatározásával – kell kijelölni.

2.

E tekintetben meg kell határozni a pénzügyi és számviteli, elhelyezési, valamint logisztikai ellátási utaltság tekintetében illetékes honvédelmi szervekkel való együttműködési feladatokat. A felmerülő felelősségi és hatásköri átfedéseket egyeztetni szükséges.

3.

A főbb kockázati típusokat és az egyes tipikus kockázati tényezőket az 1. számú függelék tartalmazza.

4.

A tevékenységeket, feladatokat érdemes az ellenőrzési nyomvonalban foglaltak alapján kialakítani.

5.

A kockázatok bekövetkezésének valószínűségét a tevékenység jellege szerint kell az alacsony vagy magas kategóriába sorolni.

6.

A kockázat-nyilvántartás táblázatának mintáját és a kitöltési útmutatót a 2. sz. függelék tartalmazza.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére