289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelet
289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelet
a felsőoktatási alap- és mesterképzésről, valamint a szakindítás eljárási rendjéről1
A Kormány a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 153. §-a (1) bekezdésének 2. és 5. pontjaiban foglalt felhatalmazás alapján – a Magyar Rektori Konferencia, a Főiskolai Főigazgatói Konferencia és a Művészeti Egyetemek Rektori Széke (a továbbiakban: a felsőoktatási intézmények vezetőinek konferenciája) egyetértésével – a következőket rendeli el:2
1. § (1)3 E rendelet hatálya a Magyarország területén működő és az Ftv. 1. számú mellékletében felsorolt felsőoktatási intézményekre terjed ki.
(2)4 E rendelet az egyházi felsőoktatási intézmények hitélettel és a hitélettel együtt oktatott hittudománnyal összefüggő képzésére az Ftv.-ben meghatározott eltérésekkel terjed ki.
(3) E rendeletet kell alkalmazni a teljes idejű és részidős képzésként, valamint a távoktatásként szervezett alap- és mesterképzések tekintetében is.
2. § (1)5 Az alapképzési szakok jegyzékét az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2)6 A mesterképzési szakok és az osztatlan szakok jegyzékét – a tanári mesterképzési és a tanári osztatlan képzési szakokat kivéve – a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) A tanári szakképzettséget adó mesterképzési szakon a ciklusokra bontott, osztott képzés alapképzési szakjaira épülően szerezhető első és második tanári szakképzettségeket, valamint szakképzésben, illetve művészeti szakképzésben a mesterfokozatra és nem tanári szakképzettségre épülő, illetve annak tanulmányaival párhuzamosan megszerezhető tanári szakképzettségeket a 3. számú melléklet tartalmazza.
(4)7 A ciklusokra bontott, osztott képzések alapképzési szakjainak és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: felsőoktatási törvény) felhatalmazása szerint szakindítási engedély alapján indított egyetemi és főiskolai szintű alapképzési szakoknak a megfeleltetését a 4. számú melléklet tartalmazza.
(5)8 Az egyházi felsőoktatási intézmények hitélettel és a hitélettel együtt oktatott hittudománnyal összefüggő alap- és mesterképzési szakokat az egyházi jogi személy teszi közzé.
3. § E rendelet alkalmazásában
a)9 tanári szakképzettséget adó mesterképzési szak (a továbbiakban: tanári szak): mesterfokozatot nyújtó szak, amely a köznevelésről szóló törvény alkalmazási feltételeinek megfelelően az iskolai nevelés-oktatás 5–12., illetve 13. évfolyamain, valamint az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzési évfolyamokon a tantárgyak, tantárgyi modulok oktatására és speciális pedagógiai jellegű feladatainak ellátására – ha a képzési és kimeneti követelmények eltérően nem rendelkeznek – két tanári szakképzettséget nyújt;
b) tanári szakképzettség: kettős jellegű szakképzettség, amely magába foglalja a szakterületi és a tanári képesítés ismereteit is. A szakterületi képesítés a tanári szak képzési és kimeneti követelményei alapján szakterületi modulok szerint oszlik meg;
c) első tanári szakképzettség: a ciklusokra bontott, osztott képzés alapképzési szakjának szakterületi ismereteire épülő, tanári szakon szerezhető szakképzettség;
d) második tanári szakképzettség: a ciklusokra bontott, osztott képzésben a tanári szakon – a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott feltételekkel – az első tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzéssel párhuzamosan megszerezhető tanári szakképzettség;
e) közismereti tanári szakképzettség: az iskolai nevelés-oktatás általános műveltséget megalapozó szakaszában az 5–12, illetve 13. évfolyamokon pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettség;
f) szakmai tanári szakképzettség: az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában, illetve az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzési évfolyamokon pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettség;
g) művészeti területi tanári szakképzettség: a művészeti területen az alapfokú művészetoktatási intézményben, művészeti szakközépiskolában, szakiskolában a művészeti tárgynak megfelelő:
ga) a zeneművészeti képzési ág alapképzési szakjain, illetve szakirányain szerezhető szakképzettség szerinti tanári szakképzettség,
gb)10 művészeti mesterképzési szakon a művészeti szakképzettség megszerzését követően vagy azzal párhuzamosan szerezhető művésztanár szakképzettség.
Az alap- és mesterképzés szakjainak meghatározása
4. § (1) Alap- és mesterképzésben az 1–3. számú mellékletekben meghatározott szakokon a végzettségi szint és a szakképzettség követelményeit a képzési és kimeneti követelmények határozzák meg.
(2)11
5. § (1) A ciklusokra bontott, osztott képzésben az 1. számú mellékletben meghatározott szakszerkezet az alapképzés szakjainak teljes körű felülvizsgálatát követően módosítható.
(2)–(3)12
6. §13
7. § Az alapképzési szakok képzési és kimeneti követelményei szakonként tartalmazzák:
a) az alapképzési szak megnevezését;
b) az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölését (magyar és angol nyelven);
c) a képzési időt félévekben;
d) az alapfokozat megszerzéséhez – az e rendeletben meghatározottak szerint – összegyűjtendő kreditek számát, ezen belül
da) a képzési ág közös képzési szakaszához rendelendő kreditek minimális értékét,
db) szakirány esetén a szakirányhoz rendelendő kreditek minimális értékét,
dc) a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető kreditek minimális értékét,
dd) a szakdolgozathoz rendelhető kreditértéket,
de) az elméleti és gyakorlati ismeretek vonatkozásában a gyakorlati ismeretek minimális kreditértékét,
df) a nem közvetlenül az elméleti képzéshez kapcsolódó, intézményen kívül szervezett gyakorlati képzésben megszerzendő kreditek minimális értékét;
e) az alapképzési szak képzési célját és az elsajátítandó szakmai kompetenciákat:
ea) a tudáselemeknek, a megszerzett ismereteknek, és
eb) a személyes adottságoknak, készségeknek, valamint
ec) a szakképzettség konkrét környezetben, tevékenységrendszerben történő alkalmazása követelményeinek
leírását;
f)14 a képzési ágon belüli közös képzési szakasznak az alapképzési szak szempontjából fontos általános kompetenciáit;
g) a törzsanyag – szakképzettség szempontjából meghatározó – ismeretköreinek bemutatását;
h) az idegennyelv-ismeretre vonatkozó követelményeket.
8. § A mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményei szakonként tartalmazzák
a) a mesterképzési szak megnevezését;
b) a mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és szakképzettség oklevélben szereplő megjelölését (magyar és angol nyelven);
c)15 azon alapképzési szakok megnevezését, amelyek teljes kreditérték beszámításával vehetők figyelembe a mesterképzésbe történő belépésnél;
d) a képzési időt félévekben;
e) a mesterfokozat megszerzéséhez az e rendeletben meghatározottak szerint összegyűjtendő kreditek számát, ezen belül
ea) a kötelező és kötelezően választható tantárgyakhoz,
eb) a szabadon választható tantárgyakhoz,
ec) a differenciált szakmai anyaghoz vagy szakirány választhatósága esetén a szakirányhoz
rendelhető kreditek minimális értékét,
ed) a szakdolgozathoz vagy diplomamunkához rendelhető kreditértéket;
f) a mesterképzési szak célját és az elsajátítandó kompetenciákat:
fa) a tudáselemeknek, a megszerzett ismereteknek, és
fb) a személyes adottságoknak, készségeknek, valamint
fc) a szakképzettség konkrét környezetben, tevékenységrendszerben történő alkalmazása követelményeinek
leírását;
g) a végzettségi szinthez szükséges, alapképzésben megszerzett ismereteket tovább bővítő alapozó ismeretköröket;
h) a törzsanyag – szakképzettség szempontjából meghatározó – ismeretköreinek bemutatását;
i) a gyakorlati ismeretekre vonatkozó követelményeket;
j) az idegennyelv-ismeretre vonatkozó követelményeket;
k) alapképzési szakon, szakokon megszerzett ismeretek mesterképzésbe való befogadásának speciális feltételeit.
9. § A tanári szak képzési és kimeneti követelményei tartalmazzák:
a) a szakon megszerezhető végzettségi szintet;
b) a képzési időt félévekben;
c) a mesterfokozat megszerzéséhez a rendeletben meghatározottak szerint összegyűjtendő kreditek számát, ezen belül
ca) a tanári szakképzettség (első és második) szakterületi ismereteihez,
cb) a tanári képesítés pedagógiai-pszichológiai ismereteihez,
cc) a kötelezően és a szabadon választható tantárgyakhoz
rendelendő kreditek minimális értékét,
cd) a szakdolgozathoz vagy diplomamunkához rendelhető kreditértéket,
ce) az elméleti és gyakorlati ismeretek vonatkozásában a gyakorlati ismeretek minimális kreditértékét,
cf)16 a köznevelési intézményben, felnőttképző intézményben szervezett, összefüggő szakmai gyakorlat kreditértékét;
d) a tanári képesítés kompetenciáit:
da) a tudáselemeknek, a megszerzett ismereteknek és
db) a személyes adottságoknak, készségeknek, valamint
dc) a tanári szakképzettség konkrét környezetben, tevékenységrendszerben történő alkalmazása
általános követelményeinek leírását;
e) a tanári szak felvételéhez szükséges, a tanári felkészítést megalapozó, pályaorientációt segítő pedagógiai, pszichológiai ismeretköröket;
f) a tanári képesítés pedagógiai, pszichológiai ismeretköreit;
g) a szakmai gyakorlat követelményeit:
ga) gyakorlati ismeretek megszerzésének formáit, követelményeit,
gb) az összefüggő szakmai gyakorlat követelményeit;
h) az idegennyelv-ismeretre vonatkozó követelményeket;
i) az a)–h) pont vonatkozásában a tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzés sajátos követelményeit
– mesterfokozat és szakképzettség megszerzését követő tanári szakon;
– mesterfokozat és tanári szakképzettség birtokában újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben;
– a felsőoktatási törvény szerinti főiskolai szintű (a továbbiakban: főiskolai szintű) tanári szakképzettség birtokában mesterfokozatot adó tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben;
j) továbbá a ciklusokra bontott, osztott képzésben tanári szakképzettségenként:
1. a szakképzettség oklevélben történő megjelölését;
2. a tanári szakképzettségek felvételének feltételeit:
– az első tanári szakképzettség,
– a második, illetve a kizárólag második tanári szakképzettség
megszerzésére irányuló szakterületi modulok felvételének feltételeit, beleértve azon alapképzési szakok, illetve egyes alapképzési szakok esetében az oklevélben megjelölt önálló szakképzettséget eredményező azon szakirányok körének meghatározását, amelyre az adott tanári szakképzettség épülhet;
3. az adott tanári szakképzettség kompetenciáit
– a tudáselemeknek, a megszerzett ismereteknek, és
– a személyes adottságoknak, készségeknek, valamint
– az adott tanári szakképzettség konkrét környezetben, tevékenységrendszerben történő alkalmazása
követelményeinek leírását;
4. az adott tanári szakképzettség szakterületi, ezen belül szakmódszertani, tantárgy-pedagógiai ismeretköreinek leírását;
5. az adott tanári szakképzettséghez kapcsolódó gyakorlati ismeretek sajátos követelményeit.
10. §17 (1) Alapképzési és mesterképzési szak létesítését felsőoktatási intézmény, felsőoktatási intézmények közösen vagy az oktatásért felelős miniszter kezdeményezheti a szak létesítési dokumentumainak a felsőoktatási intézmények nyilvántartását vezető szervhez (a továbbiakban: oktatási hivatal) történő megküldésével.
(2) Az oktatási hivatalhoz benyújtott létesítési dokumentumnak tartalmaznia kell
a) az oktatásért felelős miniszter előzetes jóváhagyását az eljárás megindításához;
b) az alapképzési vagy mesterképzési szak – Magyar Képesítési Keretrendszer (a továbbiakban: MKKR) szerinti besorolási szintleírással összhangban kidolgozott – képzési és kimeneti követelményeit;
c) a szak képzési terület szerinti, művészet képzési területen továbbá a szak képzési ág szerinti besorolási javaslatát;
d) az alapképzési és mesterképzési szak létesítésének indoklását, különösen
da) a szaklétesítés társadalmi, munkaerő-piaci indokoltságát, figyelemmel a szakképzettség iránti országos és regionális munkaerő-piaci, gazdasági szükségletekre, a szakemberigény rövid távú előrejelzését a várható foglalkoztatási tendenciákra,
db) az esetleges nemzetközi kötelezettségvállalást, illetve a tudománypolitikai vagy kultúr- és oktatáspolitikai szempontokat,
dc) a felsőoktatási képesítés tekintetében a nemzetközi tendenciák, a megvalósuló gyakorlat bemutatását, a létesítést megalapozó kutatásokat, a külső szervezetekkel, intézményekkel való ez irányú együttműködést, valamint a nemzetközi képzési együttműködések irányait,
dd) a szakképzettség MKKR szintbesorolására vonatkozó indoklását, figyelemmel a különböző végzettségi szintekre, a munkakör betöltésére, foglalkozás, tevékenység gyakorlására jogosító szakképesítések és szakképzettségek szerkezetére;
de) szakmai szervezetek és munkaadók, szükség szerint az ágazati szintű foglalkoztatásban érdekelt miniszter véleményét, pedagógus szakképzettséget adó szak létesítése esetén a – köznevelés ágazati irányítási feladatkörében eljáró – oktatásért felelős miniszter támogató véleményét a szak és a szakképzettség felsőoktatási képesítési jegyzékbe történő felvételéről, valamint a képzési és kimeneti követelményekről, az abban meghatározott, a szakképzettség megszerzésével szerezhető tudás követelményeiről, annak a köznevelés rendszerében való szükségességéről, a Nemzeti alaptantervvel való összhangjáról;
e) alapképzési szak létesítése esetén a Magyar Rektori Konferencia képzési terület szakszerkezetének módosítására vonatkozó álláspontját;
f) az országos gazdasági kamara véleményét;
g) a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság véleményét;
h) a Felsőoktatási Tervezési Testület véleményét;
i) amennyiben a létesítés kezdeményezője felsőoktatási intézmény, az alapképzési vagy mesterképzési szak képzési és kimeneti követelményeiről a felsőoktatási intézmény – az Nftv. 12. § (3) bekezdés e) pont ea) alpontja és h) pont hf) alpontja alapján hozott – szenátusi döntésének a hitelesített kivonatát.
(3) A (2) bekezdés a) pontja szerinti előzetes jóváhagyás kezdeményezése céljából a felsőoktatási intézmény benyújtja az oktatásért felelős miniszterhez a (2) bekezdés b) pontja szerinti dokumentumot, valamint – a d) pont da)–dd) alpontjában foglalt szempontokra figyelemmel elkészített – a kezdeményezés megalapozottságát alátámasztó előzetes indokolást. Az oktatásért felelős miniszter a létesítés ágazati indokoltsága és a képzéssel elérendő célhoz rendelt követelmények mérlegelése alapján dönt a jóváhagyás megadásáról.
(4) A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság véleményt nyilvánít arról, hogy
a) a létesítési dokumentum szakmai véleményeire is figyelemmel, indokolt-e a szak létesítése,
b) a képzési és kimeneti követelmény alapján, a szakon a szakképzettség megszerzésével szerezhető tudás követelményei – a tudás, a képesség, attitűd, illetve az autonómia és felelősség jellemzői – megfelelnek-e az MKKR adott besorolási szintjén meghatározott minimális követelményeknek, és ez alapján a szakra meghatározott képzési és kimeneti követelmények – az oklevelek hazai és külföldi megfeleltethetőségét is figyelembe véve – várhatóan megfelelő színvonalú kibocsátást biztosítanak-e.
(5) A Felsőoktatási Tervezési Testület arról ad véleményt, hogy munkaerő-piaci, foglalkoztatási szempontból indokolt-e a szak felsőoktatási képesítési jegyzékbe történő felvétele.
(6) Az oktatási hivatal – a benyújtott létesítési dokumentum megküldésével – az oktatásért felelős miniszternél kezdeményezi az új alapképzési szak vagy mesterképzési szak és szakképzettség felsőoktatási képesítési jegyzékbe történő felvételét, valamint a képzési és kimeneti követelményeinek rendeletben történő kiadását.
(7) Alapképzési szakon és mesterképzési szakon a szakirányként elkülönült szakmai ismeretek új szakképzettséget eredményeznek. Új szakirány esetében a felsőoktatási képesítési jegyzékbe történő felvétel eljárását az (1)–(6) bekezdésben foglaltak szerint le kell lefolytatni.
11. §18
A tanári szakképzettséget adó mesterképzési szak
12. § (1)19 Tanári szakképzettség ciklusokra bontott, osztott képzésben mesterfokozatot nyújtó tanári mesterképzési szakon szerezhető meg.
(2)20 Tanári szakképzettség mesterfokozat és nem tanári szakképzettség birtokában vagy a mesterfokozat megszerzésére irányuló tanulmányokkal párhuzamosan második, további mesterképzési szakon is szerezhető.
(3) A ciklusokra bontott, osztott képzésben a tanári szakon – a (4) bekezdésben foglaltakat kivéve – az iskolai nevelés-oktatás 5–12., illetve 13. évfolyamain, valamint az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzési évfolyamokon a tantárgyak, tantárgyi modulok oktatására és a speciális pedagógiai jellegű feladatok ellátására felkészítő két szakképzettség szerezhető.
(4) A ciklusokra bontott, osztott képzésben a szakmai és művészeti tanári szakképzettség képzési és kimeneti követelményeiben meghatározottak szerint – egy vagy két félévvel rövidebb időtartamú képzésben – egy tanári szakképzettség is szerezhető.
(5) Az (1) bekezdésben meghatározott tanári szakra történő belépés feltétele, az 1. számú mellékletben meghatározott olyan alapképzési szak eredményes elvégzése, amelyen
a) az alapképzési szakon szerezhető szakképzettséghez az általánosan kötelező és a szakspecifikus ismeretkörökből legalább 110 kreditet kellett összegyűjteni;
b) az alapképzési szakon – a tanári szak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott kivételekkel – a jelölt a legalább két féléven át biztosított, a tanári felkészítést megalapozó, pályaorientációt segítő pedagógiai, pszichológiai jellegű tantárgyak követelményeinek teljesítésével legalább 10 kreditet szerzett.
(6) Az alapfokozat vagy mesterfokozat megszerzését követő – a tanári szakképzettség megszerzésére irányuló – képzés első két félévében is teljesíthetők az (5) bekezdés b) pontjában foglalt követelmények.
(7) Azokat az alapképzési szakokat, illetve egyes alapképzési szakok esetében az oklevélben megjelölt önálló szakképzettséget eredményező azon szakirányokat, amelyre tanári szak épülhet, a tanári szak képzési és kimeneti követelményei határozzák meg.
13. § (1) A tanári szak három elemből áll:
a) a tanári szakképzettség szerinti – a tantárgypedagógiát, a szakmódszertant is magába foglaló – szakterületi ismeretekből, amelynek két tanári szakképzettség megszerzése esetén a kreditértéke 80;
b) a tanári képesítés pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismereteiből, amelynek kreditértéke 40;
c)21 a köznevelési intézményben, felnőttképző intézményben szervezett, összefüggő szakmai gyakorlatból, amelynek kreditértéke 30.
(2) A tanári szakon az (1) bekezdés a)–b) pontjai szerinti elemek oktatása kizárólag együtt folyhat. Az (1) bekezdés c) pontja szerinti összefüggő szakmai gyakorlat csak az (1) bekezdés a)–b) pontjaiban meghatározott elemek tanulmányi követelményeinek eredményes teljesítését követően kezdhető meg.
(3) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti szakterületi ismeretek az első és második tanári szakképzettség megszerzéséhez vezető, kifejezetten a szakrendszerű iskolai oktatás adott tantárgyainak oktatásához vagy speciális pedagógiai jellegű feladatainak ellátásához szükséges szakterületi modulokat foglalják magukba.
(4) A 3. számú mellékletben meghatározott, kizárólag a második tanári szakképzettség megszerzésére irányuló szakterületi modulok felvételének feltételeit – az (5) és (6) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – a tanári szak képzési és kimeneti követelményei határozzák meg.
(5) A tanári szakon az első tanári szakképzettség esetében – a tanári szak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározottak szerint – legalább 30 kreditet kell megszerezni. A második tanári szakképzettség esetében legfeljebb 50 kreditet lehet szerezni.
(6) A 3. melléklet szerinti közismereti első tanári szakképzettségek szabadon választhatók második tanári szakképzettségként is abban az esetben, ha a hallgató a tanári mesterképzésbe történő belépés előtt legalább 50 kreditet szerzett. A tanári szak képzési és kimeneti követelményei egyes szakképzettségek esetén e feltétel alól mentességet is meghatározhatnak.
(7) A kizárólag második tanári szakképzettségként felvehető szakterületi modul lehet:
a) az első tanári szakképzettség idegen nyelven történő oktatására felkészítő ismeret,
b) az első tanári szakképzettség vagy az alapképzési szakon szerzett szakképzettség szakterületi ismereteihez illeszkedő, a Nemzeti Alaptanterv szerinti műveltségterület oktatására felkészítő szakterületi ismeret, amely az ember és társadalom műveltségi terület esetén – kivételként – első tanári szakképzettségként is választható,
c)22 a köznevelés – szakrendszerű oktatásán túli – speciális, pedagógiai jellegű feladataira felkészítő szakterületi ismeret.
(8) A 12. § (4) bekezdésében foglaltakat figyelembe véve egy tanári szakképzettség megszerzése esetén az (1) bekezdés a) pontja szerinti szakterületi ismeret kreditértéke legalább 30.
(9) Tanári szakképzettség megszerzését követően újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló mesterképzésben az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott tanári képesítés követelményei teljesítettnek tekintendők. Az (1) bekezdés c) pontja szerinti összefüggő szakmai gyakorlat teljesítését a tanári szak képzési és kimeneti követelményeinek az adott tanári szakképzettségre vonatkozó sajátos követelményei határozzák meg.
(10) Mesterfokozat és szakképzettség megszerzését követően az adott képzési területen, illetve szakterületen a tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben az (1) bekezdés a)–c) pontjaiban meghatározott követelmények teljesítéséhez legalább 90 kreditet kell összegyűjteni úgy, az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott tanári képesítéshez rendelhető kreditek értéke legalább 40, és az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott összefüggő szakmai gyakorlathoz rendelhető kreditek értéke legalább 20. A művészeti képzési területen a mesterfokozatra épülő vagy azzal párhuzamosan felvett képzésben – az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott követelmények teljesítését figyelembe véve – mindösszesen legalább 60 kreditet kell teljesíteni.
(11)23 A főiskolai szintű tanári szakképzettség megszerzését követően az adott képzési területen, illetve szakterületen egy tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben az (1) bekezdés a)–c) pontjaiban meghatározott követelmények teljesítéséhez legalább 60, két tanári szakképzettség megszerzéséhez legalább 90 kreditet kell összegyűjteni úgy, hogy a korábbi tanulmányok az ismeretanyag összevetésével kreditértékként beszámíthatók azzal, hogy az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott követelményekhez rendelhető kreditek értéke egy tanári szakképzettség esetén legalább 30, két tanári szakképzettség esetén legalább 60.
14. § (1)24 Tanári szakképzettséget adó mesterképzési szak indítását az a felsőoktatási intézmény kezdeményezheti, ahol biztosítottak a tanári szakképzettség elemei közül legalább a 13. § (1) bekezdésének b)–c) pontjaiban meghatározottak oktatásának és megszervezésének személyi és tárgyi feltételei.
(2)25 Amennyiben egyes tanári szakképzettségre felkészítő képzésben az adott felsőoktatási intézményben nincsenek meg a személyi és tárgyi feltételek, a felsőoktatási intézmény az oktatásához szükséges feltételek megteremtéséről az Ftv. 31. § (2) bekezdése b) pontja szerint másik felsőoktatási intézménnyel kötött együttműködési megállapodás szerint is gondoskodhat.
Záró rendelkezések
15. § (1)26 E rendelet – a (2)–(4) bekezdésben foglaltak kivételével – a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba
a)–b)27
(2) 2006. március 1-jén
a)28
b) hatályba lép a 16. § (9) bekezdése.
(3)–(4)29
16. §30
1. számú melléklet a 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelethez31
A |
B |
C |
D |
|
---|---|---|---|---|
1. |
agrár |
agrár műszaki |
földmérő és földrendező mérnöki |
180+30 |
2. |
mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnöki |
|||
3. |
tájrendező és kertépítő mérnöki |
|||
4. |
gazdasági, vidékfejlesztési és informatikus agrármérnöki |
gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki |
180+30 |
|
5. |
informatikus és szakigazgatási agrármérnöki |
|||
6. |
élelmiszer- és kertészmérnöki |
élelmiszermérnöki |
180+30 |
|
7. |
kertészmérnöki |
|||
8. |
szőlész-borász mérnöki |
|||
9. |
környezetgazdálkodási és |
környezetgazdálkodási agrármérnöki |
180+30 |
|
10. |
természetvédelmi mérnöki |
|||
11. |
vadgazda mérnöki |
|||
12. |
mezőgazdasági |
állattenyésztő mérnöki |
180+30 |
|
13. |
mezőgazdasági mérnöki |
|||
14. |
mezőgazdasági szakoktató |
|||
15. |
növénytermesztő mérnöki |
|||
16. |
lótenyésztő, lovassport szervező agrármérnöki |
|||
17. |
bölcsészet- |
magyar |
magyar |
180 |
18. |
történelem |
történelem (történelem, régészet szakirányok) |
180 |
|
19. |
néprajz |
|||
20. |
modern filológia |
anglisztika |
180 |
|
21. |
germanisztika (német, német nemzetiségi, néderlandisztika, skandinavisztika szakirányok) |
|||
22. |
romanisztika (francia, olasz, portugál, román, román nemzetiségi, spanyol szakirányok) |
|||
23. |
romológia |
|||
24. |
szlavisztika (orosz, bolgár, cseh, lengyel, horvát, horvát nemzetiségi, szerb, szerb nemzetiségi, szlovák, szlovák nemzetiségi, szlovén, szlovén nemzetiségi, ukrán, ukrán nemzetiségi szakirányok) |
|||
25. |
ókori és keleti filológia |
ókori nyelvek és kultúrák (asszíriológia, egyiptológia, klasszika-filológia szakirányok) |
180 |
|
26. |
keleti nyelvek és kultúrák (altajisztika, arab, hebraisztika, indológia, iranisztika, japán, kínai, koreai, mongol, tibeti, török, újgörög szakirányok) |
|||
27. |
pedagógia és pszichológia |
andragógia |
180 |
|
28. |
pedagógia |
|||
29. |
pszichológia |
|||
30. |
szabad bölcsészet |
szabad bölcsészet |
180 |
|
31. |
társadalom- |
politikatudomány |
nemzetközi tanulmányok |
180 |
32. |
politológia |
|||
33. |
szociális |
szociális munka |
180+30 |
|
34. |
szociálpedagógia |
|||
35. |
|
társadalomismeret |
informatikus könyvtáros |
180 |
36. |
kommunikáció és médiatudomány |
|||
37. |
kulturális antropológia |
|||
38. |
szociológia |
|||
39. |
társadalmi tanulmányok |
|||
40. |
informatika |
informatikai |
gazdaságinformatikus |
210 |
41. |
mérnökinformatikus |
|||
42. |
programtervező informatikus |
180 |
||
43. |
jogi |
igazságügyi |
igazságügyi igazgatási |
180 |
44. |
munkajogi |
munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási |
180 |
|
45. |
közigaz- |
közigazgatási |
közigazgatás-szervező |
180 |
46. |
nemzetközi igazgatási |
|||
47. |
rendészeti |
bűnügyi igazgatási (bűnügyi nyomozó, bűnügyi hírszerző, gazdaságvédelmi nyomozó, pénzügyi nyomozó szakirányok) |
180 |
|
48. |
rendészeti igazgatási (biztonsági, büntetés-végrehajtási, határrendészeti, igazgatásrendészeti, katasztrófavédelmi, közlekedésrendészeti, közrendvédelmi, vám- és jövedéki igazgatási, migrációs szakirányok) |
|||
49. |
büntetés-végrehajtási nevelő |
|||
50. |
katasztrófavédelem (katasztrófavédelmi műveleti, tűzvédelmi és mentésirányítási, iparbiztonsági szakirányok) |
|||
51. |
nemzetbiztonsági |
nemzetbiztonsági |
180 |
|
52. |
honvédelmi és katonai |
biztonság- és védelempolitikai |
180 |
|
53. |
védelmi igazgatási |
|||
54. |
katonai vezetői |
240 |
||
55. |
katonai gazdálkodási |
210 |
||
56. |
katonai üzemeltetés |
240 |
||
57. |
katonai logisztika |
|||
58. |
gazdaság- |
közgazdasági |
alkalmazott közgazdaságtan |
180 |
59. |
gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés |
|||
60. |
közszolgálati |
|||
61. |
üzleti |
gazdálkodási és menedzsment |
180+30 |
|
62. |
kereskedelem és marketing |
|||
63. |
nemzetközi gazdálkodás |
|||
64. |
pénzügy és számvitel |
|||
65. |
turizmus-vendéglátás |
|||
66. |
üzleti szakoktató |
|||
67. |
emberi erőforrások |
180 |
||
68. |
műszaki |
anyag-, fa- és könnyűipari mérnöki |
anyagmérnöki |
210 |
69. |
faipari mérnöki |
|||
70. |
könnyűipari mérnöki |
|||
71. |
bio-, környezet- és vegyészmérnöki |
biomérnöki |
210 |
|
72. |
környezetmérnöki |
|||
73. |
vegyészmérnöki |
|||
74. |
molekuláris bionika mérnöki |
|||
75. |
építőmérnöki és műszaki földtudományi |
építőmérnöki |
240 |
|
76. |
műszaki földtudományi |
210 |
||
77. |
építészmérnöki, ipari termék- és formatervező mérnöki |
építészmérnöki |
240 |
|
78. |
ipari termék- és formatervező mérnöki |
210 |
||
79. |
|
gépész-, közlekedés-, mechatronikai mérnöki |
gépészmérnöki |
210 |
80. |
közlekedésmérnöki |
|||
81. |
mechatronikai mérnöki |
|||
82. |
járműmérnöki |
|||
83. |
logisztikai mérnöki |
|||
84. |
had- és biztonságtechnikai mérnöki |
had- és biztonságtechnikai mérnöki |
210 |
|
85. |
villamos- és energetikai mérnöki |
energetikai mérnöki |
210 |
|
86. |
villamosmérnöki |
|||
87. |
műszaki menedzser, műszaki szakoktató |
műszaki menedzser |
210 |
|
88. |
műszaki szakoktató |
|||
89. |
orvos- és egészség- |
egészségtudományi |
ápolás és betegellátás (ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt, szülésznő szakirányok) |
240 |
90. |
egészségügyi gondozás és prevenció (népegészségügyi ellenőr, védőnő, dentálhigiénikus szakirányok) |
|||
91. |
orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus |
|||
92. |
egészségügyi szervező |
210 |
||
93. |
pedagógus- |
óvodapedagógus, tanító |
csecsemő- és kisgyermeknevelő |
180 |
94. |
óvodapedagógus (nemzetiségi szakirány) |
|||
95. |
tanító (nemzetiségi szakirány) |
240 |
||
96. |
konduktor |
|||
97. |
gyógypedagógia |
gyógypedagógia (értelmileg akadályozottak pedagógiája, tanulásban akadályozottak pedagógiája, hallássérültek pedagógiája, logopédia, látássérültek pedagógiája, szomatopedagógia, pszichopedagógia, autizmus spektrum pedagógiája szakirányok) |
210+30 |
|
98. |
sport- |
sport |
testnevelő-edző |
180 |
99. |
testkultúra |
sportszervező |
180 |
|
100. |
rekreációszervezés és egészségfejlesztés |
|||
101. |
humánkineziológia |
|||
102. |
természet- |
élő természettudomány |
biológia |
180 |
103. |
élettelen |
fizika |
180 |
|
104. |
természettudomány |
kémia |
||
105. |
föld- és |
földrajz |
180 |
|
106. |
földrajztudományi |
földtudományi |
||
107. |
környezettudomány |
környezettan |
180 |
|
108. |
matematikatudomány |
matematika |
180 |
|
109. |
művészet |
építőművészet |
építőművészet |
180 |
110. |
iparművészet |
kerámiatervezés |
180 |
|
111. |
üvegtervezés |
|||
112. |
fémművesség |
|||
113. |
formatervezés |
|||
114. |
textiltervezés |
|||
115. |
tervezőgrafika |
|||
116. |
fotográfia |
|||
117. |
alkalmazott látványtervezés |
|||
118. |
design- és művészetelmélet |
|||
119. |
képzőművészet |
képzőművészet-elmélet |
180 |
|
120. |
film- és videoművészet |
mozgókép (film- és televíziórendező, vágó, hangmester szakirányok) |
180 |
|
121. |
kameraman |
|||
122. |
gyártásszervező |
|||
123. |
televíziós műsorkészítő |
|||
124. |
animáció |
|||
125. |
|
zeneművészet |
előadóművészet (klasszikus hangszer*, jazzhangszer*, klasszikus ének, jazzének, zenekar- és kórusvezetés, egyházzene*, népzene* szakirányok) |
180 |
126. |
alkotóművészet és muzikológia (zeneszerzés, jazz- zeneszerzés, muzikológia, zeneelmélet, zeneismeret, elektronikus zenei médiaművészet, alkalmazott zeneszerzés szakirányok) |
|||
127. |
|
táncművészet |
táncművész (klasszikus balett, néptánc, moderntánc, kortárstánc, színházi tánc szakirányok) |
180 |
128. |
koreográfus |
|||
129. |
táncos és próbavezető (klasszikus balett, néptánc, moderntánc, társastánc, kortárstánc, divattánc, színházi tánc szakirányok) |
|||
130. |
multimédia |
média design |
180 |
|
131. |
művészet- |
zenekultúra |
ének-zene |
180 |
132. |
vizuális kultúra |
kézműves |
180 |
|
133. |
környezetkultúra |
|||
134. |
plasztikai ábrázolás |
|||
135. |
képi ábrázolás |
|||
136. |
elektronikus ábrázolás |
|||
137. |
drámakultúra |
drámainstruktor |
180 |
|
138. |
mozgóképkultúra |
mozgóképkultúra és médiaismeret |
180 |
|
|
||||
* Választható szakirányok: |
||||
klasszikus hangszer: furulya, fuvola, oboa, klarinét, szaxofon, fagott, kürt, trombita, harsona, tuba, ütőhangszerek, hegedű, mélyhegedű, gordonka, gordon, hárfa, gitár, lant, cimbalom, csembaló, zongora, orgona, harmonika |
||||
jazzhangszer: jazz-zongora, jazzbőgő, jazzgitár, jazzbasszusgitár, jazztrombita, jazzharsona, jazzszaxofon, jazzdob |
||||
egyházzene: egyházzene-orgona, egyházzene-kórusvezetés, |
||||
népzene: népi vonós (hegedű, brácsa, nagybőgő-cselló-ütőgardon), népi pengetős (citera-tambura-koboz-tekerő), népi fúvós (furulya-duda, klarinét-tárogató), népi cimbalom, népi ének. |
2. számú melléklet a 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelethez32
|
A |
B |
C |
D |
|
1. |
agrár |
|
állatorvosi |
300+30 |
|
2. |
birtokrendező mérnöki |
|
120 |
||
3. |
mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnöki |
||||
4. |
tájépítész mérnöki |
||||
5. |
|
erdőmérnöki |
300 |
||
6. |
gazdasági agrármérnöki |
|
120 |
||
7. |
vidékfejlesztési agrármérnöki |
||||
8. |
szakigazgatás-szervező és informatikus agrármérnöki |
||||
9. |
élelmiszermérnöki |
||||
10. |
élelmiszerbiztonsági és |
||||
11. |
kertészmérnöki |
||||
12. |
díszkertészeti mérnöki |
||||
13. |
szőlész-borász mérnöki |
||||
14. |
környezetgazdálkodási agrármérnöki |
||||
15. |
mezőgazdasági biotechnológus |
||||
16. |
agrármérnöki |
||||
17. |
ökológiai gazdálkodási mérnöki |
||||
18. |
állattenyésztő mérnöki |
||||
19. |
takarmányozási és takarmánybiztonsági mérnöki |
||||
20. |
növényorvosi |
||||
21. |
növénytermesztő mérnöki |
||||
22. |
természetvédelmi mérnöki |
||||
23. |
vadgazda mérnöki |
||||
24. |
bölcsészettudomány |
magyar nyelv és irodalom |
|
120 |
|
25. |
finnugrisztika |
||||
26. |
irodalom- és kultúratudomány |
||||
27. |
nyelvtudomány |
||||
28. |
alkalmazott nyelvészet |
||||
29. |
elméleti nyelvészet |
||||
30. |
színháztudomány |
||||
31. |
hungarológia |
||||
32. |
történelem |
||||
33. |
levéltár |
||||
34. |
történeti muzeológia |
||||
35. |
régészet |
||||
36. |
vallástörténet |
||||
37. |
néprajz |
||||
38. |
anglisztika |
||||
39. |
amerikanisztika |
||||
40. |
német nyelv, irodalom és kultúra |
||||
41. |
német nemzetiségi nyelv és irodalom |
||||
42. |
néderlandisztika |
||||
43. |
skandinavisztika |
||||
44. |
francia nyelv, irodalom és kultúra |
||||
45. |
olasz nyelv, irodalom és kultúra |
||||
46. |
portugál nyelv, irodalom és kultúra |
||||
47. |
román nyelv, irodalom és kultúra |
||||
48. |
spanyol nyelv, irodalom és kultúra |
||||
49. |
Latin-Amerika tanulmányok |
||||
50. |
romológia |
||||
51. |
szlavisztika |
||||
52. |
bolgár nyelv és irodalom |
||||
53. |
cseh nyelv és irodalom |
||||
54. |
horvát nyelv és irodalom |
||||
55. |
lengyel nyelv és irodalom |
||||
56. |
orosz nyelv és irodalom |
||||
57. |
szerb nyelv és irodalom |
||||
58. |
szlovák nyelv és irodalom |
||||
59. |
szlovén nyelv és irodalom |
||||
60. |
ukrán nyelv és irodalom |
||||
61. |
ruszisztika |
||||
62. |
altajisztika |
||||
63. |
mongolisztika |
||||
64. |
tibetológia |
||||
65. |
arabisztika |
||||
66. |
indológia |
||||
67. |
iranisztika |
||||
68. |
japanológia |
||||
69. |
turkológia |
||||
70. |
sinológia |
||||
71. |
buddhizmus |
||||
72. |
iszlám tanulmányok |
||||
73. |
koreanisztika |
||||
74. |
újgörög nyelv, irodalom és kultúra |
||||
75. |
klasszika-filológia |
||||
76. |
hebraisztika |
||||
77. |
egyiptológia |
||||
78. |
asszíriológia |
||||
79. |
andragógia |
||||
80. |
emberi erőforrás tanácsadó |
|
|||
81. |
kulturális mediáció |
||||
82. |
neveléstudományi |
||||
83. |
interkulturális pszichológia és pedagógia |
||||
84. |
pszichológia |
||||
85. |
művészettörténet |
||||
86. |
filozófia |
||||
87. |
esztétika |
||||
88. |
etika |
||||
89. |
vallástudomány |
||||
90. |
filmtudomány |
||||
91. |
vizuális kultúratudomány |
||||
92. |
fordító és tolmács |
||||
93. |
reneszánsz tanulmányok |
||||
94. |
logika és tudományelmélet |
||||
95. |
a természettudomány története és filozófiája |
||||
96. |
kulturális örökség tanulmányok |
||||
97. |
terminológia |
||||
98. |
összehasonlító irodalom- és művelődéstudomány |
||||
99. |
szemiotika |
||||
100. |
digitális bölcsészet |
||||
101. |
Közép-Európa tanulmányok |
||||
102. |
|
mentálhigiénés családtudományi és családterápiás |
|
||
103. |
mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő |
||||
104. |
afrikanisztika |
||||
105. |
beszédtudomány |
||||
106. |
társadalomtudomány |
nemzetközi tanulmányok |
|
120 |
|
107. |
politikatudomány |
||||
108. |
szociális munka |
||||
109. |
szociálpolitika |
||||
110. |
szociálpedagógia |
||||
111. |
informatikus könyvtáros |
||||
112. |
kommunikáció- és médiatudomány |
||||
113. |
kulturális antropológia |
||||
114. |
szociológia |
||||
115. |
társadalomkutató |
||||
116. |
társadalmi nemek tanulmánya |
||||
117. |
survey statisztika |
||||
118. |
egészségpolitika, tervezés és finanszírozás |
||||
119. |
kisebbségpolitika |
||||
120. |
közösségi és civil tanulmányok |
||||
121. |
összehasonlító helyi fejlesztési tanulmányok |
||||
122. |
humánökológia |
||||
123. |
Kelet-Ázsia tanulmányok |
||||
124. |
informatika |
gazdaságinformatikus |
|
120 |
|
125. |
mérnökinformatikus |
||||
126. |
programtervező informatikus |
||||
127. |
orvosi biotechnológia |
||||
128. |
jogi |
|
jogász |
300 |
|
129. |
munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási |
|
120 |
||
130. |
kriminológia |
||||
131. |
európai és nemzetközi üzleti jog |
|
60 |
||
132. |
kodifikátor |
||||
133. |
összehasonlító állam- és jogtudományok |
||||
134. |
közigazgatási, rendészeti |
közigazgatási |
|
120 |
|
135. |
európai és nemzetközi igazgatás |
||||
136. |
|
nemzetközi közszolgálati kapcsolatok (nemzetközi közigazgatási, biztonsági tanulmányok, rendészeti, Európa-tanulmányok szakirányok) |
|
|
|
137. |
védelmi igazgatási |
||||
138. |
biztonság- és védelempolitikai |
||||
139. |
nemzetbiztonsági |
||||
140. |
katonai vezetői |
|
60 |
||
141. |
katonai üzemeltetés |
||||
142. |
katonai műveleti logisztika |
||||
143. |
büntetés-végrehajtási vezető |
|
120 |
||
144. |
rendészeti vezető |
||||
145. |
biztonsági szervező |
||||
146. |
gazdaságtudományok |
közgazdasági elemző |
|
120 |
|
147. |
gazdaság-matematikai elemző |
||||
148. |
biztosítási és pénzügyi matematika |
||||
149. |
közgazdálkodás és közpolitika |
||||
150. |
Master of Business Administration (MBA) |
||||
151. |
vállalkozásfejlesztés |
||||
152. |
vezetés és szervezés |
||||
153. |
regionális és környezeti gazdaságtan |
||||
154. |
marketing |
||||
155. |
logisztikai menedzsment |
||||
156. |
nemzetközi gazdaság és gazdálkodás |
||||
157. |
pénzügy |
||||
158. |
számvitel |
||||
159. |
turizmus-menedzsment |
||||
160. |
műszaki |
anyagmérnöki |
|
120 |
|
161. |
kohómérnöki |
||||
162. |
faipari mérnöki |
||||
163. |
könnyűipari mérnöki |
||||
164. |
biomérnöki |
||||
165. |
környezetmérnöki |
||||
166. |
vegyészmérnöki |
||||
167. |
gyógyszervegyész-mérnöki |
||||
168. |
műanyag- és száltechnológiai mérnöki |
||||
169. |
info-bionika mérnöki |
|
|
||
170. |
szerkezet-építőmérnöki |
|
90 |
||
171. |
infrastruktúra-építőmérnöki |
|
|
||
172. |
földmérő- és térinformatikai mérnöki |
|
|
||
173. |
településmérnöki |
|
120 |
||
174. |
létesítménymérnöki |
||||
175. |
bánya- és geotechnikai mérnöki |
||||
176. |
olaj- és gázmérnöki |
||||
177. |
olajmérnöki (kizárólag angol nyelvű képzés) |
||||
178. |
hidrogeológus mérnöki |
||||
179. |
előkészítés-technikai mérnöki |
||||
180. |
földtudományi mérnöki |
||||
181. |
|
építészmérnöki |
300 |
||
182. |
ingatlanfejlesztő építészmérnöki |
|
90 |
||
183. |
szerkezettervező építészmérnöki |
|
|||
184. |
tervező építészmérnöki |
|
|||
185. |
urbanista építészmérnöki |
|
|||
186. |
fa- és bútoripari terméktervező mérnöki |
|
120 |
||
187. |
ipari terméktervező mérnöki |
||||
188. |
forma- és vizuális környezettervező mérnöki |
||||
189. |
gépészmérnöki |
||||
190. |
gépészeti modellezés |
||||
191. |
épületgépészeti és eljárástechnikai gépészmérnöki |
||||
192. |
közlekedésmérnöki |
||||
193. |
logisztikai mérnöki |
||||
194. |
járműmérnöki |
||||
195. |
mechatronikai mérnöki |
||||
196. |
biztonságtechnikai mérnöki |
||||
197. |
katasztrófavédelmi mérnöki |
||||
198. |
katonai logisztikai |
||||
199. |
védelmi vezetéstechnikai rendszertervező |
||||
200. |
energetikai mérnöki |
||||
201. |
villamosmérnöki |
||||
202. |
műszaki menedzser |
||||
203. |
egészségügyi mérnöki |
||||
204. |
orvos- és egészségtudomány |
|
általános orvos |
360 |
|
205. |
|
fogorvos |
300 |
||
206. |
|
gyógyszerész |
|||
207. |
ápolás |
|
90 |
||
208. |
fizioterápia |
||||
209. |
|
népegészségügyi |
|||
210. |
táplálkozástudományi |
|
120 |
||
211. |
egészségügyi menedzser |
|
90 |
||
212. |
klinikai laboratóriumi kutató |
||||
213. |
egészségügyi szociális munka |
|
120 |
||
214. |
egészségpszichológia |
||||
215. |
komplex rehabilitáció |
||||
216. |
radiográfia |
|
90 |
||
217. |
pedagógusképzés |
gyógypedagógia |
|
90 |
|
218. |
sporttudomány
|
szakedző |
|
120 |
|
219. |
sportmenedzser |
||||
220. |
rekreáció |
||||
221. |
humánkineziológia |
||||
222. |
természettudomány |
biológus |
|
120 |
|
223. |
molekuláris biológia |
||||
224. |
hidrobiológus |
||||
225. |
ökotoxikológus |
||||
226. |
humánbiológia-antropológia |
||||
227. |
immunológia |
||||
228. |
biotechnológia |
||||
229. |
csillagász |
||||
230. |
fizikus |
||||
231. |
biofizikus |
||||
232. |
vegyész |
||||
233. |
geográfus |
||||
234. |
geológus |
||||
235. |
meteorológus |
||||
236. |
geofizikus |
||||
237. |
földtudomány |
||||
238. |
térképész |
||||
239. |
környezettudomány |
||||
240. |
alkalmazott matematikus |
||||
241. |
matematikus |
||||
242. |
anyagtudomány |
||||
243. |
|
tudománykommunikáció a természettudományban |
|||
244. |
kognitív tanulmányok |
||||
245. |
mű- vészet |
építőművészet |
építőművész |
|
120 |
246. |
tájépítész és kertművész |
||||
247. |
belsőépítész környezettervező művész |
||||
248. |
|
építőművész |
300 |
||
249. |
iparművészet |
kerámiatervezés |
|
120 |
|
250. |
fémművesség |
||||
251. |
formatervező művész |
||||
252. |
divat- és textiltervezés |
||||
253. |
tervezőgrafika |
||||
254. |
fotográfia |
||||
255. |
látványtervező művész |
||||
256. |
designelmélet |
||||
257. |
design- és művészetmenedzsment |
||||
258. |
képző- |
|
festőművész |
300 |
|
259. |
|
szobrászművész |
|||
260. |
|
grafikusművész |
|||
261. |
|
restaurátorművész |
|||
262. |
|
intermédia-művész |
|||
263. |
kortárs művészet-elméleti és kurátori ismeretek |
|
120 |
||
264. |
színház- |
|
színművész |
300 |
|
265. |
|
színházrendező |
|||
266. |
|
színházi dramaturg |
|||
267. |
film- és |
filmrendező művész |
|
120 |
|
268. |
dokumentumfilm-rendező művész |
||||
269. |
filmoperatőr művész |
||||
270. |
filmmaking (kizárólag angol nyelvű képzés) |
||||
271. |
televíziós műsorkészítő művész |
||||
272. |
animáció |
||||
273. |
film- és televízió producer |
||||
274. |
mozgóképművész |
||||
275. |
|
filmdramaturg |
300 |
||
276. |
zeneművészet |
klasszikus hangszerművész (fuvola, oboa, klarinét, fagott, kürt, trombita, harsona, tuba, ütőhangszer, hegedű, mélyhegedű, gordonka, gordon, hárfa, gitár, cimbalom, zongora, zongorakísérő-korrepetitor, orgona, harmonika, csembaló, szaxofon szakirányok) |
|
120 |
|
277. |
|
régi-zene hangszerművész (csembaló, fortepiano, barokk hegedű, viola da gamba, barokk gordonka, blockflöte, barokk fuvola, barokk oboa, barokk fagott, cornetto, natúrtrombita, natúrkürt, barokk harsona, lant szakirányok) |
|||
278. |
klasszikus énekművész (operaének, oratórium- és dalének szakirányok) |
||||
279. |
karmester (zenekari karmester, fúvós zenekari karnagy szakirányok) |
||||
280. |
kóruskarnagy |
||||
281. |
egyházzene-művész (egyházzene orgonaművész, egyházzene kóruskarnagy szakirányok) |
||||
282. |
zeneszerző |
||||
283. |
muzikológus |
||||
284. |
zeneteoretikus |
|
|||
285. |
Kodály-zenepedagógia |
|
60 |
||
286. |
táncművészet |
kortárstánc művész |
|
120 |
|
287. |
klasszikus balettművész |
||||
288. |
néptáncművész |
||||
289. |
koreográfus |
||||
290. |
multimédia |
média design |
|
120 |
2/A. számú melléklet a 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelethez33
|
a) Képzési szint |
b) Képzési terület |
c) Képzési ág |
d) Szak elnevezése magyarul és angolul |
e) Szakhoz rendelt kreditek száma |
1. |
1. mesterképzés |
társadalom- |
– |
szociális munka és szociális gazdaság |
120 |
2. |
mesterképzés |
társadalom- |
|
Környezetpolitika és menedzsment |
120 |
3. |
mesterképzés |
társadalom- |
|
nemzetközi közpolitika |
120 |
4. |
mesterképzés |
agrár |
|
fenntartható takarmányozás |
120 |
3. számú melléklet a 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelethez34
választható első és második tanári szakképzettségek
Nevelés-oktatás területei |
Tanári szakképzettségek1 |
|
---|---|---|
Műveltségi területek |
első közismereti tanári szakképzettségek2 |
kizárólag második tanári szakképzettségként |
magyar nyelv és irodalom |
magyartanár |
magyar mint idegen nyelv tanára |
idegen nyelv |
angoltanár |
|
némettanár/német- és nemzetiséginémet- |
||
franciatanár |
||
olasztanár |
||
spanyoltanár |
||
romántanár/román- és nemzetiségiromán- |
||
romológiatanár (romani nyelv és kultúra vagy beás nyelv és kultúra) |
||
orosztanár |
||
bolgártanár/bolgár- és nemzetiségibolgár- |
||
lengyeltanár/lengyel- és nemzetiségilengyel-tanár |
||
horváttanár/horvát- és nemzetiségihorvát- |
||
szerbtanár/szerb- és nemzetiségiszerb- |
||
szlováktanár/szlovák- és nemzetiségiszlovák-tanár |
||
szlovéntanár/szlovén- és nemzetiségiszlovén-tanár |
||
ukrántanár/ukrán- és nemzetiségiukrán- |
||
latintanár |
||
japántanár |
||
kínaitanár |
||
újgörögtanár/újgörög- és nemzetiségigörög-tanár |
||
ógörögtanár |
||
hollandtanár |
||
portugáltanár |
||
matematika |
matematikatanár |
ábrázológeometria- és műszakirajz-tanár |
ember és társadalom |
történelemtanár |
filozófiatanár |
kommunikációtanár |
etikatanár |
|
ember és társadalom műveltségterületi tanár3 |
esztétikatanár |
|
pedagógiatanár |
|
|
|
|
hon- és népismerettanár |
ember a természetben |
biológiatanár |
ember és természet műveltségterületi tanár |
kémiatanár |
||
fizikatanár |
||
természetismeret-tanár |
||
földünk-környezetünk |
földrajztanár |
|
környezettan-tanár |
||
művészetek |
ének-zene tanár |
művészettörténet-tanár |
mozgóképkultúra- és médiaismeret-tanár |
||
vizuális- és környezetkultúra-tanár |
||
informatika |
informatikatanár |
|
testnevelés és sport |
testnevelő tanár |
gyógytestnevelő tanár |
egészségfejlesztés-tanár |
||
életvitel és gyakorlati ismeretek |
|
technikatanár, háztartásgazdálkodás-tanár, életviteli és gyakorlati ismeretek műveltségterületi tanár |
Szakképzés művészeti szakképzés, |
Első szakmai vagy művészeti tanári |
Kizárólag második tanári szakképzettségként megszerezhető szakképzettségek |
---|---|---|
műszaki, informatikai szakképzés |
mérnöktanár (a műszaki, informatikai képzési terület alapképzési szakjain szerezhető szakképzettségek szerint) |
|
agrár szakképzés |
agrár-mérnöktanár (az agrár képzési terület alapképzési szakjain szerezhető szakképzettségek szerint) |
|
gazdasági szakképzés |
közgazdásztanár (elméleti gazdaságtan, kereskedelem és marketing, pénzügy és számvitel, turizmus-vendéglátás, vállalkozási ismeretek szakirányok szerint) |
ügyviteltanár |
egészségügyi szakképzés |
egészségügyi tanár (az egészségtudományi képzési ág alapképzési szakjain szerezhető szakképzettségek szerint) |
|
gyógypedagógiai |
gyógypedagógia-tanár |
|
művészeti szakképzés, alapfokúművészetoktatás |
tanár (zeneművészeti képzési ág alapképzési szakjain, illetve szakirányain szerezhető szakképzettségek szerint) |
karvezetőtanár |
|
|
Kodály-zenepedagógia-tanár |
|
színjátéktanár |
|
|
bábjátéktanár |
|
|
tánctanár (klasszikus balett, néptánc, moderntánc, kortárstánc, színházi tánc, társastánc, divattánc, tánctörténet és -elmélet szakirányokkal) |
|
|
||
Hitoktatási terület4 |
hittanár-nevelő tanár |
|
|
||
A közismereti és a szakmai, illetve a művészeti nevelés-oktatás speciális területei |
|
szaktárgyat idegen nyelven oktató tanár (megjelölve az első tanári szakképzettséget) |
tanári szakképzettségek1
Képzési terület |
Tanári szakképzettségek2 |
|
agrár |
|
agrármérnök tanár |
informatika, műszaki |
|
mérnöktanár |
gazdaságtudományok |
|
közgazdásztanár |
orvos- és egészségtudomány |
|
egészségügyi tanár |
pedagógusképzés |
|
gyógypedagógus tanár3 |
művészet |
iparművészet |
design- és vizuálisművészet-tanár |
képzőművészet |
képzőművész-tanár |
|
színházművészet |
színházművészeti tanár |
|
film- és videoművészet |
filmművészeti tanár |
|
zeneművészet |
zeneművész-tanár |
|
táncművészet |
táncművész-tanár |
4. számú melléklet a 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelethez35
Képzési |
Képzési ág |
Alapképzési szakok |
Képesítési követelmények |
Képesítési követelmények szerinti szakokon |
---|---|---|---|---|
agrár* |
agrár műszaki |
földmérő és földrendező mérnöki |
f: földmérő mérnöki, földrendező mérnöki, ingatlan-nyilvántartási szervező, meliorációs mérnöki |
Nyugat-Magyarországi Egyetem |
|
|
mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnöki |
f: mezőgazdasági gépészmérnöki, páncélos és gépjármű-technikai mérnöktiszti, élelmiszeripari gépészmérnöki; |
Nyíregyházi Főiskola |
|
|
tájrendező és kertépítő mérnöki |
e: tájépítészeti, -védelmi és -fejlesztési |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
állatorvos- |
állatorvosi |
e: állatorvosi |
Szent István Egyetem |
|
erdőmérnöki |
erdőmérnöki |
e: erdőmérnöki |
Nyugat-Magyarországi Egyetem |
|
gazdasági, vidékfejlesztési és informatikus agrármérnöki |
gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki |
f: agrármenedzser, gazdasági mérnöki, vidékfejlesztési agrármérnöki, tájgazdálkodási, vállalkozó menedzser; |
Debreceni Egyetem |
|
|
informatikus és szakigazgatási agrármérnöki |
f: mezőgazdasági szakigazgatási szervező mérnöki; |
Debreceni Egyetem |
|
élelmiszer- és kertészmérnöki |
élelmiszermérnöki |
f: élelmiszer technológus mérnöki |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
|
kertészmérnöki |
f: kertészmérnöki, szőlész-borász |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
környezet- |
környezet- |
f: környezetgazdálkodási agrármérnöki |
Debreceni Egyetem |
|
|
természetvédelmi mérnök |
f: természetvédelmi mérnöki |
Debreceni Egyetem |
|
|
vadgazda mérnöki |
f: vadgazda mérnöki |
Debreceni Egyetem |
|
mezőgazdasági |
állattenyésztő mérnöki |
f: állattenyésztő mérnöki, halgazda mérnöki |
Szent István Egyetem |
|
|
mezőgazdasági mérnöki |
f: mezőgazdasági mérnöki |
Debreceni Egyetem |
|
|
mezőgazdasági szakoktató |
f: agrár szakoktató, mérnöktanári |
Debreceni Egyetem |
|
|
növénytermesztő mérnöki |
f: növénytermesztési mérnöki |
Tessedik Sámuel Főiskola |
bölcsészet- |
magyar |
magyar (pl. drámapedagógia, eszperantó, észt, finn, finnugor, folklorisztika, irodalomtudomány, művelődéstudo- |
f: magyar nyelv és irodalom*, eszperantó nyelvtanár*, ügyviteli* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
történelem |
történelem (pl. történelem, levéltár, muzeológia, régészet szakirányok) |
f: történelem* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
néprajz |
e: néprajz* |
Debreceni Egyetem |
|
modern filológia |
anglisztika (pl. angol, amerikanisztika szakirányok) |
f: angol nyelv és irodalom* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
germanisztika (pl. német, német nemzetiségi, néderlandisztika, svéd, norvég, dán szakirányok) |
f: német nyelv és irodalom*, német nemzetiségi nyelv és irodalom*; |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
romanisztika (pl. francia, olasz, portugál, román/ |
f: francia nyelv és irodalom*, olasz nyelv és irodalom*, román nemzetiségi nyelv és irodalom*, spanyol nyelv és irodalom*; |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
romológia |
e: romológia* |
Pécsi Tudományegyetem |
|
|
szlavisztika (pl. orosz, bolgár, cseh, lengyel, horvát/nemzetiségi, szerb/ |
f: orosz nyelv és irodalom*, horvát nemzetiségi nyelv és irodalom*, szlovák nemzetiségi nyelv és irodalom*, szlovén nemzetiségi nyelv és irodalom*, ukrán nyelv és irodalom*; |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
ókori és keleti filológia |
ókori nyelvek és kultúrák [asszirológia, egyiptológia, klasszika-filológia (latin, ógörög) szakirányok] |
e: asszirológia, egyiptológia, latin nyelv és irodalom*, ógörög* |
Debreceni Egyetem |
|
|
keleti nyelvek és kultúrák |
e: altajisztika, arab, hebraisztika, indológia, iranisztika, tibeti, mongol, japán*, kínai, koreai, török, újgörög nyelv és irodalom* |
Debreceni Egyetem |
|
pedagógia és pszichológia |
andragógia (felnőttképzési szervező, munkavállalási tanácsadó művelődés- |
f: művelődésszervező, személyügyi szervező, munkavállalási tanácsadó |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
pedagógia |
f: pedagógia (nevelőtanár) |
Debreceni Egyetem |
|
|
pszichológia |
f: pszichológia |
Debreceni Egyetem |
|
szabad bölcsészet |
szabad bölcsészet (pl. filozófia, esztétika, etika, vallástudomány, filmelmélet és filmtörténet, kommunikáció és médiatudomány, művészettörténet szakirányok) |
e: esztétika; etika, ember- és társadalomismeret*, filozófia*, filmelmélet és filmtörténet*, művészettörténet*, vallástudomány* |
Apor Vilmos Katolikus Főiskola |
társadalom- |
politikatudomány |
nemzetközi tanulmányok |
f: nemzetközi kapcsolatok |
Általános Vállalkozási Főiskola |
|
|
politológia |
e: politológia*, politológus-közgazdász |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
társadalomismeret |
informatikus könyvtáros |
f: informatikus könyvtáros |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
kommunikáció és médiatudomány |
f: kommunikáció, fotóriporter és képszerkesztő |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
kulturális antropológia |
e: kulturális antropológia* |
Eötvös Loránd Tudományegyetem |
|
|
szociológia |
e: szociológia*, településtudomány és humánökológia, szociológus-közgazdász |
Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem |
|
|
társadalmi tanulmányok |
|
|
|
szociális |
szociális munka |
f: általános szociális munkás |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
|
szociálpedagógia |
f: szociálpedagógus |
Apor Vilmos Katolikus Főiskola |
informatika* |
informatikai |
gazdaság- |
e: gazdasági informatikai (rendszer-informatikai), folyamatszabályozó mérnöki, közgazdasági programozó matematikus |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
|
mérnök informatikus |
f: műszaki informatikai* |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
programtervező informatikus |
f: programozó matematikus, számítástechnika-tanári* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
jogi és |
jogtudomány |
jogász |
e: jogász |
Debreceni Egyetem |
|
igazgatási |
bűnügyi igazgatási |
f: bűnügyi, pénzügynyomozói, gazdaságvédelmi |
Rendőrtiszti Főiskola |
|
|
igazgatásszervező |
f: igazgatásszervező |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
|
igazságügyi igazgatási |
f: igazságügyi ügyintéző |
Miskolci Egyetem |
|
|
munkaügyi és társadalom- |
f: munkaügyi kapcsolatok, társadalombiztosítási |
Eötvös Loránd Tudományegyetem |
|
|
nemzetközi igazgatási |
|
|
|
|
rendészeti igazgatási |
f: büntetés-végrehajtási, közlekedésrendészeti, közrendvédelmi, határrendészeti, igazgatásrendészeti, katasztrófavédelmi, vámigazgatási, nemzetbiztonsági |
Rendőrtiszti Főiskola |
nemzet- |
védelmi |
biztonság- és védelempolitikai |
e: biztonság- és védelempolitikai |
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem |
|
|
büntetés- |
|
|
|
|
határrendészeti és |
f: határrendészeti és |
|
|
|
nemzetbiztonsági |
|
|
|
|
védelmi igazgatási |
e: védelmi igazgatási |
|
|
katonai |
katonai gazdálkodási |
|
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem |
|
|
katonai vezetői |
f: katonai vezetői |
|
gazdaság- |
közgazdasági |
alkalmazott közgazdaságtan |
f: általános közgazdasági |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
|
gazdaságelemzés |
|
|
|
|
közszolgálati |
f: európai közszolgálati és üzleti szervező, közszolgáltatási közgazdász, nonprofit gazdálkodási |
Általános Vállalkozási Főiskola |
|
üzleti |
gazdálkodási és menedzsment |
f: gazdálkodási, gazdaságismeret tanári*, háztartásökonómia- |
Általános Vállalkozási Főiskola |
|
|
kereskedelem és marketing |
f: kereskedelmi, kereskedelmi közgazdász tanár*, nemzetközi marketing és teljes körű minőségirányítás (TQM) |
Budapesti Gazdasági Főiskola |
|
|
emberi erőforrások |
f: humán erőforrás menedzser |
Budapesti Gazdasági Főiskola |
|
|
nemzetközi gazdálkodás |
f: gazdaságdiplomácia és nemzetközi menedzsment, külgazdasági, nemzetközi kommunikáció |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
pénzügy és számvitel |
f: pénzügyi, számviteli |
Budapesti Gazdasági Főiskola |
|
|
turizmus- |
f: idegenforgalmi és szálloda, vendéglátó és szálloda, idegenforgalmi-szállodai közgazdász tanári*, vendéglátó-szállodai közgazdász tanári* |
Budapesti Gazdasági Főiskola |
|
|
üzleti szakoktató |
f: gazdasági szakoktató |
Budapesti Gazdasági Főiskola |
műszaki* |
anyag-, fa- és könnyűipari mérnöki |
anyagmérnöki |
f: anyagmérnöki, kohómérnöki |
Dunaújvárosi Főiskola |
|
|
faipari mérnöki |
f: faipari mérnöki |
Nyugat-Magyarországi Egyetem |
|
|
könnyűipari mérnöki |
f: könnyűipari |
Budapesti Műszaki Főiskola |
|
bio-, környezet- és vegyészmérnöki |
biomérnöki |
f: biomérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
környezetmérnöki |
f: környezetmérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
vegyészmérnöki |
f: vegyészmérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
építőmérnöki és műszaki földtudományi |
építőmérnöki |
f: építőmérnöki, településmérnöki, tűzvédelmi |
Budapesti Corvinus Egyetem |
|
|
műszaki földtudományi |
e: bánya- és geotechnikai, előkészítéstechnikai, műszaki földtudományi, olaj- és gázmérnöki |
Miskolci Egyetem |
|
építészmérnök, ipari termék- és formatervező mérnöki |
építész |
e: építészmérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
építészmérnöki |
f: építészmérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
ipari termék- és formatervező mérnöki |
e: ipari termék- és formatervezői |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
gépész-, közlekedés-, mechatronikai mérnöki |
gépészmérnöki |
f: gépészmérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapesti Műszaki Főiskola |
|
|
közlekedésmérnöki |
f: közlekedésmérnöki, repülőmérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
mechatronikai mérnöki |
f: mechatronikai mérnök |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
had- és biztonság- |
had- és biztonságtechnikai mérnöki |
f: biztonságtechnikai |
Budapesti Műszaki Főiskola |
|
villamos- és energetikai mérnöki |
energetikai mérnöki |
|
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
villamosmérnöki |
f: villamosmérnöki, kommunikációtechnikai mérnöki |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
műszaki menedzser, műszaki szakoktató |
műszaki menedzser |
f: műszaki menedzser |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
|
műszaki szakoktató |
f: műszaki szakoktató, mérnöktanári |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
orvos- és egészség- |
orvostudományi |
általános orvos |
e: általános orvostudományi |
Debreceni Egyetem |
|
|
fogorvos |
e: fogorvos-tudományi |
Debreceni Egyetem |
|
|
gyógyszerész |
e: gyógyszerésztudományi |
Debreceni Egyetem |
|
egészségtudo- |
ápolás és betegellátás (ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt, szülésznő szakirányok) |
f: ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt |
Debreceni Egyetem |
|
|
egészségügyi gondozás és prevenció (népegészségügyi ellenőr, védőnő szakirányok) |
f: közegészségügyi-járványügyi felügyelő, védőnő |
Debreceni Egyetem |
|
|
egészségügyi szervező (egészségbiztosítás, egészségügyi ügyvitelszervező, egészségturizmus-szervező szakirányok) |
f: egészségbiztosítási, egészségügyi ügyvitelszervező egészségbiztosítás |
Debreceni Egyetem |
|
|
orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus (orvosdiagnosztikai laboratóriumi analitikus, képalkotó diagnosztika, orvosi kutatólaboratóriumi analitikus, optometria szakirányok) |
f: orvosdiagnosztika laboratóriumi analitikus, diagnosztikai képalkotó, optometrista |
Debreceni Egyetem |
pedagógus- |
óvodapedagógus, tanító |
óvodapedagógus (nemzetiségi szakirányokkal) |
f: óvodapedagógus, nemzetiségi (cigány-roma) óvodapedagógus, nemzetiségi óvodapedagógus-horvát, nemzetiségi óvodapedagógus-német, nemzetiségi óvodapedagógus-román, nemzetiségi óvodapedagógus-szerb, nemzetiségi óvodapedagógus-szlovák, nemzetiségi óvodapedagógus-szlovén |
Apor Vilmos Katolikus Főiskola |
|
óvodapedagógus, tanító |
tanító (nemzetiségi szakirányokkal) |
f: tanító, nemzetiségi (cigány-roma) tanító, nemzetiségi (horvát) tanító, nemzetiségi (német) tanító, nemzetiségi (román) tanító, nemzetiségi (szlovák) tanító, nemzetiségi (szlovén) tanító |
Apor Vilmos Katolikus Főiskola |
|
|
konduktor (óvodapedagógus, tanító szakirányokkal) |
f: konduktor-óvodapedagógus, konduktor tanító |
Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete |
|
gyógypedagógia |
gyógypedagógia (értelmileg akadályozottak pedagógiája, tanulásban akadályozottak pedagógiája, hallássérültek pedagógiája, logopédia, látássérültek, szomatopedagógia, pszichopedagógia szakirányokkal) |
f: hallássérültek pedagógiája, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, értelmileg akadályozottak pedagógiája, szomatopedagógia, tanulásban akadályozottak pedagógiája |
Eötvös Loránd Tudományegyetem |
sport- |
sport |
testnevelő-edző |
f: testnevelő tanár, szakedző |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
testkultúra |
sportszervező |
f: sportmenedzser |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
rekreáció-szervezés és egészségfejlesztés |
f: rekreáció, egészségtantanár |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
humánkineziológia |
e: humánkineziológia |
Semmelweis Egyetem |
természet- |
élő természet- |
biológia |
f: biológiatanári, biológus laboratóriumi operátor |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
élettelen termé- |
fizika |
f: fizikatanári* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
kémia |
f: vegyész-fizikus laboratóriumi operátor, kémiatanári* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
föld- és földrajz- |
földrajz |
f: földrajztanári* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
|
földtudományi |
e: geofizikus, geológus, meteorológus, térképész |
Debreceni Egyetem |
|
környezettudo-mány (pl. technika szakirány) |
környezettan (pl. technika szakirány) |
f: környezetvédelem-tanári*, technikatanári* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
matematika- |
matematika |
f: matematikatanári* |
Berzsenyi Dániel Főiskola |
|
természetismeret |
természetismeret |
|
|
művészet0 |
építőművészet |
építőművészet |
e: építész |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
iparművészet |
kerámiatervezés |
e: szilikátipari tervező |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
|
üvegtervezés |
||||
fémművesség |
e: formatervező |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
||
formatervezés |
||||
textiltervezés (szövő, kötő, nyomó, ruha, öltözékkiegészítő szakirányokkal) |
e. textiltervező |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
||
tervezőgrafika |
e: vizuális kommunikáció |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
||
fotográfia |
||||
alkalmazott látványtervezés |
e: látványtervező |
Magyar Képzőművészeti Egyetem |
||
design- és művészetelmélet |
e: design menedzser, vizuális és környezetkultúra-tanári* |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
||
képzőművészet |
festőművész |
e: festő |
Magyar Képzőművészeti Egyetem Pécsi Tudományegyetem |
|
szobrászművész |
e: szobrász |
Magyar Képzőművészeti Egyetem Pécsi Tudományegyetem |
||
grafikusművész |
e: képgrafika, tervezőgrafika |
Magyar Képzőművészeti Egyetem |
||
restaurátorművész (pl. hangszer restaurátor szakirány) |
e: restaurátor |
Magyar Képzőművészeti Egyetem |
||
intermédia-művész |
e: intermédia |
Magyar Képzőművészeti Egyetem |
||
képzőművészet elmélet |
e: vizuális nevelőtanár* |
Magyar Képzőművészeti Egyetem |
||
színházművészet |
színművész (báb- |
e: színész |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
|
színházrendező (zenés színházrendező szakiránnyal) |
e: színházrendező |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
színházi koreográfus |
e: koreográfus |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
színházi dramaturg |
e: színháztudományi |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
film- és |
mozgókép (adásrendező, vágó, hangmester szakirányokkal) |
e: film- és televízió rendező |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
|
kameraman |
e: film- és televízió operatőr |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
gyártásszervező |
e: film- és televízió producer |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
televíziós műsorvezető, műsorrendező |
e: televíziós műsorvezető, rendező |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
animáció |
e: vizuális kommunikáció |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
||
zeneművészet |
előadóművészet (klasszikus hangszer, jazzhangszer, klasszikus ének, jazzének, zenekar- és kórusvezetés, egyházzene, népzene szakirányokkal) |
e: hangszerművész, tanár;* |
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem |
|
|
jazzhangszer előadóművész, tanár* (jazz-zongora, jazzbőgő, jazzgitár, jazzbasszusgitár, jazztrombitsa, jazzharsona, jazzszakxofon, jazzdob), jazzének előadóművész, tanár* |
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem |
||
alkotóművészet és |
e: zeneszerzés, tanár,* |
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem |
||
táncművészet |
táncművész (klasszikus balett, néptánc, moderntánc, kortárstánc, színházi tánc szakirányokkal) |
f: balettművész, néptánc-színházi tánc, kortárstánc művész |
Magyar Táncművészeti Főiskola |
|
koreográfus |
f: koreográfus, kortárstánc koreográfus, táncművészeti szakíró |
Magyar Táncművészeti Főiskola |
||
táncos és próbavezető (klasszikus balett, néptánc, moderntánc, társastánc, kortárstánc, divattánc, színházi tánc szakirányokkal) |
f: táncpedagógus,* kortárstánc pedagógus* |
Magyar Táncművészeti Főiskola |
||
multimédia |
média design |
e: vizuális kommunikáció |
Magyar Iparművészeti Egyetem |
|
multimédia programszerkesztő |
e: multimédia programszerkesztő-rendező, mozgókép-tudományi |
Színház- és Filmművészeti Egyetem |
||
|
zenekultúra |
ének-zene (népzene, egyházzene szakirányokkal) |
e: ének-zenetanár, karvezetés;* |
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem |
vizuális kultúra |
kézműves |
|
|
|
környezetkultúra |
f: rajztanári;* vizuális kommunikáció tanári;* |
Eszterházy Károly Főiskola |
||
plasztikai ábrázolás |
||||
képi ábrázolás |
||||
elektronikus ábrázolás |
||||
drámakultúra |
drámainstruktor |
|
|
|
mozgóképkultúra |
mozgóképkultúra és médiaismeret |
|
|
5. számú melléklet a 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelethez36
A rendeletet a 139/2015. (VI. 9.) Korm. rendelet 14. § a) pontja hatályon kívül helyezte 2015. szeptember 1. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező rendelet 10. §-át.
A preambulum e rendelet 15. § (3) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § (1) bekezdése e rendelet 15. § (3) bekezdésének a) pontja, a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 306. § a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdése e rendelet 15. § (3) bekezdésének a) pontja, a 297/2013. (VII. 29.) Korm. rendelet 30. §-a szerint módosított szöveg.
A 2. § (1) bekezdése a 132/2014. (IV. 18.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (2) bekezdése a 132/2014. (IV. 18.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (4) bekezdése e rendelet 15. § (2) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (5) bekezdése a 297/2013. (VII. 29.) Korm. rendelet 30. §-a, a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § a) pontja a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 306. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § g) pont gb) alpontja a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (2) bekezdését a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 76. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 5. § (2)–(3) bekezdését a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 76. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 6. §-t a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 76. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § f) pontja a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés c) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § c) pontja a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés d) pontja szerint módosított szöveg.
A 9. § c) pont cf) alpontja a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 306. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 11. §-t és az azt megelőző alcímet a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 76. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 12. § (1) bekezdése a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (2) bekezdése a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (1) bekezdés c) pontja a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 306. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (7) bekezdés c) pontja a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 306. § g) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (11) bekezdése a 233/2007. (IX. 4.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 14. § (1) bekezdése a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés e) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § (2) bekezdése e rendelet 15. § (3) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § (1) bekezdése a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 420. pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § (1) bekezdés a)–b) pontját a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 420. pontja hatályon kívül helyezte.
A 15. § (2) bekezdés a) pontját a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 420. pontja hatályon kívül helyezte.
A 15. § (3)–(4) bekezdését a 372/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 32. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 16. §-t a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 307. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 1. számú melléklet a 132/2014. (IV. 18.) Korm. rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
A 2. számú melléklet a 132/2014. (IV. 18.) Korm. rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.
A mesterképzési és osztatlan képzési szakokról szóló melléklet nem tartalmazza a tanári mesterképzési és a tanári osztatlan képzési szakokat.
A 2/A. számú mellékletet a 39/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 12. § (3) bekezdése iktatta be, szövege a 229/2011. (X. 28.) Korm. rendelet 3. §-a, a 325/2013. (VIII. 29.) Korm. rendelet 1. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 3. számú melléklet a 98/2009. (IV. 24.) Korm. rendelet 14. § (3) bekezdésével megállapított, a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 306. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. számú melléklet a 33/2007. (III. 7.) Korm. rendelet 12. § (3) bekezdésének k) pontja, a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 69. § (2) bekezdés f) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. számú mellékletet a 221/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 307. §-a hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás