67/2005. (IX. 13.) GKM rendelet
67/2005. (IX. 13.) GKM rendelet
az Európai Gazdasági Térség kikötőibe érkező, ott tartózkodó, illetve onnan induló magyar lajstromba bejegyzett tengeri hajókon keletkező hulladékok és rakománymaradványok kiürítéséről
A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. §-a (2) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § A rendelet hatálya az Európai Gazdasági Térség (a továbbiakban: EGT) kikötőibe érkező, ott tartózkodó, illetve onnan induló magyar lajstromba bejegyzett tengeri hajó vezetőjére terjed ki.
2. § (1) A rendelet alkalmazásában
a) hajó: bármilyen típusú vízijármű, amely tengeri környezetben üzemel, beleértve a hordszárnyas hajókat, a légpárnás hajókat, a tengeralattjárókat és az úszómunkagépeket;
b) MARPOL 1973/1978. a 2001. évi X. törvény a hajókról történő szennyezés megelőzéséről szóló 1973. évi nemzetközi egyezmény és az ahhoz csatolt 1978. évi Jegyzőkönyv („MARPOL 1973/1978.”) kihirdetéséről;
c) hajón keletkező hulladék: minden hulladék, beleértve a szennyvizet és a rakománymaradványokon kívüli egyéb olyan maradványokat, amelyek a hajó üzemelése során keletkeznek, és a MARPOL 1973/1978. I., IV. és V. mellékletének hatálya alá tartoznak, valamint a MARPOL 1973/1978. V. mellékletének végrehajtásához kiadott iránymutatás szerinti, rakománnyal kapcsolatos hulladék;
d) rakománymaradványok: hajón a raktérben vagy a tartályokban lévő rakomány olyan maradványa, amely a be- és kirakodást, illetve a tisztítási műveletek elvégzését követően hátra marad, beleértve a be- és kirakodási többletet, valamint a kiömlő anyagokat is;
e) kikötői fogadó létesítmény: minden olyan rögzített, úszó vagy mobil létesítmény, amely alkalmas a hajókon keletkező hulladék és rakománymaradványok fogadására;
f) halászhajó: a halak vagy más tengeri élőlények fogására kereskedelmi céllal használt vagy ahhoz felszerelt hajó;
g) kedvtelési célú hajó: bármilyen típusú, sportolásra vagy szabadidős célokra használt hajó, a hajtás módjától függetlenül;
h) kikötő: az a hely vagy földrajzi terület, amelyet hajók – beleértve a halászhajókat és a kedvtelési célú hajókat – fogadására kiépítettek és felszereltek.
(2) A hajón keletkező hulladék és rakománymaradvány a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 3. §-ának a) pontja értelmében vett hulladéknak minősül.
3. § (1) Az EGT területén található kikötő felé tartó hajó – a halászhajók és a legfeljebb 12 utas befogadására alkalmas kedvtelési célú hajók kivételével – vezetője köteles a valóságnak megfelelően és pontosan kitölteni a melléklet szerinti űrlapot, és az abban foglalt adatokat bejelenteni a kikötő szerinti tagállam által erre a célra kijelölt a hatóságnak vagy szervezetnek
a) legalább 24 órával a megérkezés előtt, ha az érkezési kikötő ismert; vagy
b) amint az érkezési kikötő ismertté válik, ha ezek az adatok csak az érkezést megelőző 24 órán belül válnak ismertté; vagy
c) legkésőbb az előző kikötőből való kifutás után, ha az út időtartama 24 óránál kevesebb.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott adatokat tartalmazó dokumentumokat legalább a legközelebbi érkezési kikötőbe való befutásig a hajón meg kell őrizni és kérésre az EGT-tagállamok hatóságainak rendelkezésére kell bocsátani.
4. § (1) Az EGT-tagállam kikötőjébe befutó hajó vezetője a kikötő elhagyása előtt köteles minden, a hajón keletkező hulladékot kikötői befogadó létesítménybe kiüríteni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a hajó a hulladék kiürítése nélkül a következő érkezési kikötőig haladhat, ha a 3. § és a melléklet szerint közölt adatokból ez következik, vagyis e célra elegendő kijelölt tárolókapacitás áll rendelkezésére valamennyi, a hajón felhalmozódott és a kirakási kikötőig tartó út alatt felhalmozódó, a hajón keletkező hulladék részére.
(3) Amennyiben alapos okkal feltételezhető, hogy a kirakási kikötőben nem állnak rendelkezésre megfelelő fogadó létesítmények vagy ha a következő kikötő ismeretlen és ezért fennáll annak a veszélye, hogy a hulladékot a tengerbe ürítik, a hajózási hatóság a tengerszennyezés megakadályozása érdekében a hajót hulladékának a kikötő elhagyása előtt való kiürítésére utasíthatja.
5. § Az EGT-tagállam kikötőjébe befutó hajó vezetője a kikötő elhagyása előtt biztosítja a rakománymaradványoknak a kikötői fogadó létesítményekbe a MARPOL 1973/1978. rendelkezéseivel összhangban való kiürítését. A befogadó létesítménybe való kiürítésért a kikötőben megállapított díjat kell fizetni.
6. § Nem szükséges a hulladékot kiüríteni és a 3. § (1) bekezdésében említett űrlapot kitölteni, ha a menetrend szerint közlekedő és gyakori, rendszeres kikötői látogatást tevő hajót a kikötő szerinti állam hatóságai ez alól felmentik.
7. § Ez a rendelet 2005. szeptember 15-én lép hatályba, egyidejűleg a közösségi kikötőbe érkező, illetve onnan induló tengeri hajókra vonatkozó nyilatkozattételi kötelezettség teljesítéséről szóló 47/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 8. §-a hatályát veszti.
8. §1 Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
a) az Európai Parlament és a Tanács 2000/59/EK irányelve (2000. november 27.) a hajókon keletkező hulladék és a rakománymaradványok fogadására alkalmas kikötői létesítményekről, 2., 6., 7., 10. és 16. cikk, valamint II. melléklet;
b) a Bizottság 2007/71/EK irányelve (2007. december 13.) a hajókon keletkező hulladék és a rakománymaradványok fogadására alkalmas kikötői létesítményekről szóló 2000/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének módosításáról;
c)2 a Bizottság (EU) 2015/2087 irányelve (2015. november 18.) a hajókon keletkező hulladék és a rakománymaradványok fogadására alkalmas kikötői létesítményekről szóló 2000/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének módosításáról.
Melléklet a 67/2005. (IX. 13.) GKM rendelethez3
Típus |
Kiüríten- |
Maxi- |
A fedélzeten visszatartott hulladék mennyisége (m3) |
Melyik kikötőben rakja ki a hátra-maradó mennyi- |
A bejelentés és a következő kikötő között képződő hulladék becsült mennyisége (m3) |
A fenti |
|
Olajhulladék |
|||||||
Olajos fenékvíz |
|||||||
Olajos szermaradványok (iszap) |
|||||||
Egyéb (pontosítsa) |
|||||||
Szennyvíz (1) |
|||||||
Szemét |
|||||||
Műanyagok |
|||||||
Konyhai hulladékok |
|||||||
Háztartási hulladék (pl. papírtermékek, rongyok, |
|||||||
Főzőolaj |
|||||||
Hulladék-égetőmű hamuja |
|||||||
Üzemeltetésből eredő hulladékok |
|||||||
Állati tetem(ek) |
|||||||
Rakomány- |
|||||||
(1) A szennyvíz tengerbe engedése a MARPOL-egyezmény IV. mellékletének 11. szabályával összhangban megengedett. Ha ilyen engedélyezett kibocsátást terveznek végrehajtani, nem szükséges kitölteni ezeket a mezőket. |
|
all □ |
some □ |
none □ |
Type |
Waste to be delivered |
Maximum dedicated storage capacity |
Amount of waste retained on board |
Port at which remaining waste will be delivered |
Estimated amount of waste to be generated between notification and next port of call |
Waste that has been delivered at the last port of delivery identified under point 7 above |
Waste oils |
||||||
Oily bilge water |
||||||
Oily residues (sludge) |
||||||
Other (specify) |
||||||
Sewage (1) |
||||||
Garbage |
||||||
Plastics |
||||||
Food Wastes |
||||||
Domestic wastes (e.g. paper products, rags, glass, metal, bottles, crockery, etc.) |
||||||
Cooking Oil |
||||||
Incinerator ashes |
||||||
Operational wastes |
Animal carcass(es) |
|
|
|
|
|
|
Cargo residues (2) (specify) (3) |
|
|
|
|
|
|
A 8. § a 38/2008. (XII. 20.) KHEM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § c) pontját az 52/2016. (XII. 9.) NFM rendelet 3. §-a iktatta be.
A melléklet az 52/2016. (XII. 9.) NFM rendelet 4. §-ával megállapított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás