• Tartalom

73/2005. (HK 15.) HM utasítás

73/2005. (HK 15.) HM utasítás

a Magyar Honvédség fejlesztése és az új szervezeti struktúra megvalósítása során jelentkező akadályozó tényezők feltárására, megszüntetésére*

2005.08.26.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdésének f) pontja alapján, a haderő-átalakítás eredményes végrehajtása érdekében - figyelemmel a Magyar Honvédség képességei fejlesztésének és új szervezeti struktúra kialakításának jóváhagyott 10 éves tervében (a továbbiakban: Terv) foglaltakra - az alábbi

utasítást

adom ki:

Az utasítás hatálya

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra, a Honvédelmi Minisztérium közvetlen alárendelt szervezeteire, a Magyar Honvédség katonai szervezeteire, valamint a miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetekre terjed ki.

A Haderő-átalakítást Koordináló Operatív Bizottság szervezete

2. § (1) A Magyar Honvédség képességei fejlesztése és új szervezeti struktúra kialakítása folyamatának nyomonkövetésére, a Terv mélyebb lebontásából adódó feladatok végrehajtása során jelentkező problémák feltárására, döntési alternatívák kidolgozására Haderő-átalakítást Koordináló Operatív Bizottság (HÁKOB) kerül felállításra.

(2) A HÁKOB vezetője a Honvédelmi Minisztérium Honvéd Vezérkar, vezérkar főnök első helyettes.

(3) A HÁKOB vezetőjének helyettesei:

- a Honvédelmi Minisztérium Honvéd Vezérkar, törzsigazgató;

- a Honvédelmi Minisztérium Tervezési és Koordinációs Főosztály, főosztályvezető.

(4) A HÁKOB titkára a Honvédelmi Minisztérium Tervezési és Koordinációs Főosztály, főosztályvezető-helyettes .

(5) A HÁKOB tagjai:

a) a HM HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség, főcsoportfőnök-helyettes (haderőtervezési),

b) a HM HVK Műveleti Főcsoportfőnökség, főcsoportfőnök-helyettes (támogató),

c) a HM Védelempolitikai és Nemzetközi Együttműködési Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

d) a HM Jogi és Információvédelmi Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

e) a HM Védelmi Tervezési Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

f) a HM Védelemgazdasági Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

g) a HM Humánpolitikai Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

h) a HM Személyzeti Főosztály, főosztályvezetőhelyettes,

i) a HM Kommunikációs Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

j) a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal, főigazgató-helyettes,

k) a HM Hadfelszerelés Fejlesztési Főosztály, főosztályvezető-helyettes,

1) a HM Ingatlankezelési Hivatal, főigazgatóhelyettes,

m) a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal, vezérigazgató-helyettes,

n) az MH Szárazföldi Parancsnokság, parancsnok-helyettes (kijelölt vezető),

o) az MH Légierő Parancsnokság, parancsnokhelyettes (kijelölt vezető),

p) az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság, parancsnok-helyettes,

q) az MH Egészségügyi Parancsnokság, a parancsnok által kijelölt vezető,

r) az MH Híradó Parancsnokság, a parancsnok által kijelölt vezető,

s) az MH Budapesti Helyőrségparancsnokság, a parancsnok által kijelölt vezető.

(6) A HÁKOB üléseire állandó meghívottak:

a) a miniszteri biztos, illetve képviselője,

b) az MK Katonai Biztonsági Hivatal, főigazgató által megbízott vezető.

(7) A HÁKOB üléseire eseti jelleggel meg kell hívni, az adott napirendi pont témájában, előterjesztésében érintett személyt, illetve személyeket.

A döntéshozatal és döntés előkészítés

3. § (1) A HÁKOB vezetője - a haderő-átalakítás feladatai végrehajtásának koordinálása érdekében - a HM SZMSZ-ben meghatározott jogkörében eljárva jogosult:

a) a haderő-átalakítással kapcsolatos feladatok végrehajtását figyelemmel kísérni, ennek érdekében bármely HM szerv, vagy HM-nek közvetlenül alárendelt szervezet vezetőjétől, illetőleg a csapatok parancsnokaitól tájékoztatást kérni,

b) a feladat végrehajtásához szükséges mértékben szakterületi felelősöket (szakértőket) kijelölni (felkérni) és határidő megjelölésével részükre közvetlenül feladatot szabni,

c) sürgős döntést igénylő esetben a HM KÁT-nál és a HM HVKF-nél döntést kezdeményezni,

d) halasztást nem tűrő esetben a HM Védelmi Tervező Bizottság soron kívüli ülésének összehívására javaslatot tenni.

A HÁKOB működési rendje

4. § (1) A HÁKOB feladatai:

a) koordinálja a haderő-átalakítás feladatai nyomonkövetését, feltárja a végrehajtási mechanizmusban rejlő hibákat,

b) döntési javaslatokat, alternatívákat dolgoz ki a HM Védelmi Tervező Bizottság részére,

c) a haderő-átalakítás 10 éves ciklusában a feldolgozott információhalmaz alapján jelzi a rendszerben a későbbiek során esetlegesen problémát okozó negatív jelenségeket, és azok várható következményeit,

d) szükség esetén vezetői döntést kezdeményez.

(2) A HÁKOB nevében, tagjainak meghallgatását követően a HÁKOB vezetője dönt. Döntését, feladatszabását írásban rögzíti.

5. § (1) A szakterületi fő kidolgozó munkát a vonatkozó feladattervekben a feladatoknál első helyen megjelölt felelős szerv vezetője szervezi a felelősként és közreműködőként kijelölt szervezetek vezetőinek bevonásával.

(2) A HÁKOB monitoring tevékenysége során feltárt vagy a végrehajtó szervezetek által kezdeményezett - HÁKOB döntést igénylő - problémák megoldása érdekében, valamint a haderő-átalakítás folyamatában felsőszintű vezetői döntést igénylő helyzetek kialakulása esetén ülésezik. A szakterületét érintő kérdést tartalmazó napirend megtárgyalásán az illetékes HÁT, illetve megbízottja a HÁKOB vezetőjének meghívása alapján az ülésen részt vesz.

(3) A HÁKOB ülésére a HÁKOB tagjai, állandó meghívottjai, eseti meghívottjai meghívására a HÁKOB vezetője intézkedik.

(4) A HÁKOB és Titkársága működésének anyagi feltételeit a HM VG HÁT külön igénylés szerint biztosítja.

Az előterjesztésre vonatkozó szabályok

6. § (1) A kidolgozásért felelős szerv (személy) felel a feladattal összefüggő együttműködés megszervezéséért, a részfeladattal összefüggő döntési javaslat határidőre történő elkészítéséért, a javaslat védelmi felülvizsgálat célkitűzéseinek való megfeleléséért és a HÁKOB útján a HM KÁT és a HM HVKF részére történő felterjesztéséért.

(2) A feladatokhoz kapcsolódó előterjesztésekhez gazdasági- és erőforrás-számvetést, illetve a költségvetési forrásigényre vonatkozó javaslatot kell mellékelni és ezzel összefüggésben a felelős jogosult a szakterületi vezetőktől a szükséges adatok bekérésére.

(3) Az előterjesztésben az előterjesztő megjelöli, hogy a javasolt döntés a Terv mely pontjának végrehajtását szolgálja.

(4) A haderő-átalakítással összefüggésben készített előterjesztések egy példányát minden esetben az előterjesztő megküldi a HÁKOB Titkárság részére.

(5) A beérkezett iratoknak a HÁKOB tagjai részére történő megküldéséért a HÁKOB titkára felelős.

A HÁKOB tagok együttműködési rendje

7. § (1) A haderő-átalakítás irányításakor jelentkező feladatok tervezése, szervezése és végrehajtása során a HÁKOB tagok által képviselt szervezetek (ezen belül a vezetők által kijelölt kapcsolattartó személyek) egymással folyamatosan együttműködnek, biztosítják az információk széleskörű áramlását.

(2) A kapcsolattartáshoz szükséges adatbázist a HÁKOB Titkársága a jelen utasítás hatálybalépését követő 30 napon belül biztosítja az együttműködők részére.

8. § Az MH Szárazföldi Parancsnokság parancsnoka, az MH Légierő Parancsnokság parancsnoka, az MH ÖLTP parancsnoka, az MH Híradó Parancsnokság parancsnoka, az MH Budapest Helyőrségparancsnokság parancsnoka, valamint az MH Egészségügyi Parancsnokság parancsnoka az alárendeltségükbe tartozó katonai szervezetek átalakításának irányításával összefüggő feladatok megtervezésére, megszervezésére és végrehajtására saját hatáskörükben intézkednek. A kiadott intézkedések egy-egy példányát a HÁKOB titkárának megküldik.

A Haderő-átalakítást Koordináló Operatív Bizottság Titkárságának felállításáról és működéséről

9. § (1) A HÁKOB folyamatos működésének koordinálása, a jelentések-jelzések feldolgozása, a felmerült problémákra megoldási változatok kidolgozása, valamint hiteles információ biztosítása érdekében Haderő-átalakítást Koordináló Operatív Bizottság Titkárság (a továbbiakban: Titkárság) kerül felállításra.

(2) A Titkárság feladata a haderő-átalakítás végrehajtásával összefüggő adminisztratív feladatok koordinálása és végzése.

(3) A Titkárság a HÁKOB vezetőjének közvetlen alárendeltségében működik.

(4) A HÁKOB vezetője a Titkárság irányítását a HÁKOB titkára útján végzi.

(5) A Titkárság a kiadott okmányok (utasítások, határozatok és tervek), valamint a (4) bekezdésben felsorolt személyek intézkedései és parancsai alapján működik.

(6) A Titkárság személyi állománya, a Magyar Honvédség megfelelő szakmai ismeretekkel és tapasztalatokkal bíró - jellemzően rendelkezési állományban lévő - főtisztjei, tisztjei és tiszthelyettesei közül kerül a HM HVK Vezérkari Iroda állományába vezénylésre.

(7) A Titkárság napi tevékenységét a HÁKOB titkárságvezető vezeti.

A Titkárság általános feladatai

10. § (1) A Titkárság:

a) tervezi és előkészíti a HÁKOB üléseit, az ülésekről jegyzőkönyvet készít, a döntéseket írásban rögzíti és továbbítja a HÁKOB tagjai, illetve az érintett szervezetek vezetői felé, valamint figyelemmel kíséri és jelenti azok megvalósítását,

b) rendszeres és eseti jelentéseket (tájékoztatókat, feljegyzéseket) állít össze a HÁKOB vezetője és a haderő-átalakítást koordinálók részére,

c) előkészíti a HÁKOB vezetője által meghatározott tematikus értekezleteket,

d) minden hónap 5. munkanapjáig fogadja a HÁKOB tagok jelentéseit, tájékoztatóit,

e) havonta összeállítja a haderő-átalakítás helyzetét bemutató, a felmerült akadályozó tényezőket, illetve a vezetői döntéseket igénylő kérdéseket hangsúlyosan tartalmazó összefoglaló jelentését és felterjeszti azt jóváhagyásra a HÁKOB vezetőjének, a jóváhagyást követően az összefoglaló jelentést megküldi a HM KÁT-nak, a HM VKF-nek, a HM HÁT-oknak, a HM VTB-nek, illetve a HÁKOB tagjainak,

f) összeállítja és felterjeszti minden év január 31-ig a HÁKOB éves összefoglaló jelentését a HM HVKF-el történő előzetes egyeztetését követően a HM KÁT útján a honvédelmi miniszter részére,

g) nyilvántartja, összegzi a haderő-átalakítás sürgős, beavatkozást igénylő feladatait, javaslatot tesz a HÁKOB vezetőjének soron kívüli intézkedések foganatosítására,

h) gyűjti az intézkedésre kötelezett parancsnokok (főnökök) intézkedéseit, jelentéseit és tájékoztató anyagait,

A haderő-átalakítással kapcsolatos iratok kezelése

11. § (1) A haderő-átalakítással kapcsolatos HÁKOB által készített iratot a HÁKOB fejrészével kell ellátni.

(2) A keletkezett iratokat külön erre a célra, évente felfektetett iktatókönyvi gyűjtőívekben kell kezelni. Az iratok nyilvántartási száma után a bizottságra utaló rövidítést (HÁKOB) is fel kell tüntetni.

(3) A feladat végrehajtása során keletkezett többletpéldányok a HM és az MH Titokvédelmi és Ügyviteli Szabályzatának előírásai szerint selejtezhetőek.

(4) A haderő-átalakításban érintett szervek, szervezetek által készített és az illetékes vezetők által jóváhagyott utasítások, intézkedések egy-egy példányát eredetben meg kell küldeni a HÁKOB titkár részére.

(5) Az iratok kezelését, a gyűjtőívek kezelését a HÁKOB Titkársága végzi.

A Titkárság működésével kapcsolatos feladatok

12. § (1) A Titkársággal a haderő-átalakításával összefüggő szakterületeken a honvédelmi tárca valamennyi szervezete - illetékességi, felelősségi területén - együttműködik.

(2) A Titkárság tagjai személyesen vagy telefonon, írásban és elektronikus formában kapcsolatot tartanak a haderő-átalakítás irányítása érdekében kijelölt HÁKOB tagokkal és az érintett katonai szervezetekkel.

(3) Az aktuális HÁKOB ülés előtt 8 nappal az előterjesztők megküldik a Titkárság részére a napirenden szereplő témák írásos, vagy elektronikusan rögzített anyagát.

(4) A Titkárság a hatékonyság, az információáramlás egységesítése és gyorsítása érdekében képviselteti magát a HÁKOB tagok ülésein, - szükség esetén - azok helyőrségi bejárásain.

(5) A Titkárság tervezi és igényli - a reprezentációs költségek kivételével - a HÁKOB, illetve a saját működéséhez szükséges anyagi technikai eszközöket, valamint az irodaszer szükségletet.

A jelentések rendje

13. § (1) A haderő-átalakítás során végrehajtásra került feladatokról, a felmerült akadályozó körülményekről (tényezőkről) havi összefoglaló jelentések készülnek.

(2) A HÁKOB tagjai havonta összefoglaló jelentést, tájékoztatót készítenek a haderő-átalakítás szakterületenként végrehajtott feladatairól, a felmerült problémákról és az adott szakterületen jelentkező felsőbb döntést igénylő kérdésekről, melyet a HÁKOB Titkárságának minden hónap 5. munkanapjáig megküldik.

(3) A HÁKOB Titkársága minden hónap 15-ig összefoglaló jelentést készít és a 10. § (1) bekezdés e) pontjában foglaltak szerint jár el.

A HÁKOB ülés megszervezése

14. § (1) A HÁKOB üléseit a HÁKOB Titkársága szervezi oly módon, hogy a döntést igénylő kérdések a szükséges időben megtárgyalásra kerülhessenek.

(2) Az ülések általános napirendje a következőket tartalmazza:

a) helyzetértékelés, következtetések,

b) feladatszabás, szükség esetén intézkedés kezdeményezése a végrehajtási tervek korrekciójára,

c) a meghatározott kidolgozói tevékenység bemutatása,

d) a soron kívül elrendelt, illetve engedélyezett napirendi pontok.

(3) Az értekezletre történő berendelésről (kiértesítésről) a HÁKOB Titkársága útján a HÁKOB vezetője intézkedik.

Havi összefoglaló jelentések felépítése

15. § (1) A HÁKOB tagok havi összefoglaló jelentései:

I.    A HÁKOB tagok által vezetett - haderőátalakítással kapcsolatos - tevékenységeinek fő irányai (az adott hónapban).

II.    A szakterületen folyó tevékenységek összegzett megállapításai (hatályos rendelkezések - szervezési parancsok, szakintézkedések szerint -).

III.    A végrehajtott (megvalósított) feladatok értékelése.

IV.    A végrehajtásra nem került feladatok jelentése - kiemelten az okok és indokok megjelölésével -, illetve azok hatása az átalakítás végrehajtására.

V.    A vezetői döntést - ezen belül HÁKOB megvitatást - igénylő feladatok felsorolása.

(2) A HÁKOB Titkárság havi összefoglaló jelentése:

I.    Az elmúlt hónapban végrehajtott feladatok.

1. A katonai szervezetek átalakításához kapcsolódó feladatok.

1.1.    A katonai szervezetek átalakítását biztosító személyügyi feladatok, a humán intézményrendszer átalakításának helyzete.

1.2.    Hadműveleti feladatok, a készenlét helyzete.

1.3.    Haderő-tervezéssel és technikai fejlesztéssel összefüggő feladatok.

1.4.    Infrastruktúrához kapcsolódó feladatok.

1.5.    Kiképzés, felkészítés helyzete.

1.6.    Az egészségügyi képességek kialakításának helyzete.

2. A békeműködéssel összefüggő feladatok.

2.1.    Infrastruktúra feladatai.

2.2.    Szolgáltatások helyzete és alakulása.

2.3.    Inkurrencia helyzete és alakulása.

2.4.    Logisztikai támogatás feladatai.

2.5.    A társadalom nyilvánosságát érintő kommunikációs feladatok.

3. Erőforrás és költségvetés-tervezés feladatai.

II.    A következő időszak kiemelt feladatai.

III.    Döntést, koordinálást igénylő feladatok.

IV.    A haderő-átalakítás összegzett megállapításai.

V.    Egyéb jelentések, észrevételek.

Záró rendelkezések

16. § Ez az utasítás az aláírás napján lép hatályba,* ezzel egyidejűleg hatályát veszti:

a) a Magyar Honvédség 2004-2013 közötti időszakra vonatkozó átalakításával és új szervezeti struktúrájának kialakításával összefüggő döntések előkészítéséről szóló 81/2003. (HK 22.) HM utasítás és a módosításáról szóló 49/2004. (HK 11.) HM utasítás,

b) a haderő-átalakítással kapcsolatos iratok kezeléséről szóló 107/2003. (HK 22.) HM KÁT intézkedés,

c) a Magyar Honvédség 2004-2013 közötti átalakításának irányításához és vezetéséhez szükséges felső-, illetve középszintű irányítási rendszer elemeinek kialakításáról szóló 14/2004. (HK 12.) HM HVKFh. intézkedés, és az ezt módosító 1/2005. (HK 4.) HM HVKF helyettes intézkedés, valamint

d) a Haderő-átalakítást Koordináló Operatív Bizottság Titkárság felállításáról és működéséről szóló 21/2004. HM HVKFh. intézkedés.

Juhász Ferenc s.k.,

honvédelmi miniszter

*

Az utasítást a 116/2006. (HK 22.) HM utasítás 9. §-a hatályon kívül helyezte, 2006. december 5. napjával.

*

Az utasítás aláírásának napja: 2005. július 4.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére