• Tartalom

808/B/2005. AB határozat

808/B/2005. AB határozat*

2008.04.30.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 103. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó jogszabály alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványában a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) 103. §-ának az Alkotmány „magántulajdon védelmét biztosító” 9. §-ába, valamint a tulajdonhoz való jogot védő 13. §-ába ütközését állította. A támadott rendelkezés szerint a gépjárművek lefoglalásakor a végrehajtó köteles a forgalmi engedélyt és a gépjármű törzskönyvét is lefoglalni [Vht. 103. § (1) bekezdés]. E rendelkezés tehát kizárja, hogy az adós a lefoglalt gépjárművet használja, azaz a Vht. szerinti lefoglalás a használat jogát akadályozza. Az indítványozó szerint azonban „ezt a megoldást a végrehajtó mérlegelési jogkörébe kellene adni” azzal, hogy a forgalmi engedélyt csak akkor lehessen lefoglalni, ha valószínű, hogy az adós a lefoglalt ingóságot nem fogja megőrizni. Mindezekre tekintettel a Vht. 103. §-a alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül.”
13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.”
2. A Vht.-nak az indítvánnyal támadott rendelkezése:
103. § (1) Gépjármű lefoglalása esetén a végrehajtó köteles a forgalmi engedélyt és a gépjármű törzskönyvét is lefoglalni. Ha ez bármilyen okból nem lehetséges, a forgalmi engedély, illetve a törzskönyv lefoglalásának meghiúsulását és ennek okát a foglalási jegyzőkönyvben fel kell tüntetni.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó kizárólag a Vht. 103. § (1) bekezdésének az Alkotmány köztulajdon és magántulajdon egyenlő védelmét biztosító 9. § (1) bekezdésébe, valamint a tulajdonhoz való jogot védő 13. § (1) bekezdésébe ütközését állította. Erre tekintettel az alkotmányossági vizsgálatot is kizárólag a Vht. 103. § (1) bekezdésére folytatta le.
2. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdésében a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogúságának és egyenlő védelmének az elve fogalmazódik meg. Azonban az Alkotmánybíróság a tulajdonvédelmet nem az Alkotmány 9. § (1) bekezdéséből, hanem az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében megfogalmazott tulajdonhoz való jogból vezette le. A 21/1990. (X. 4.) AB határozat értelmében az Alkotmány 9. § (1) bekezdése az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése jogegyenlőségi tételének, valamint a 9. § (2) bekezdésbe foglalt vállalkozási jog és a verseny szabadsága általános tételének a tulajdonhoz való jogra vonatkoztatott kifejtése. Erre tekintettel az indítványozó által támadott Vht. 103. § (1) bekezdése és az Alkotmány 9. § (1) bekezdése között az indítványozó által hivatkozott azon okból, hogy a lefoglalás a használat jogát akadályozza, érdemi, tényleges és közvetlen alkotmányos összefüggés nem állapítható meg. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az érdemi alkotmányossági összefüggés hiánya az indítvány elutasítását eredményezi [698/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 716–717.; 108/B/1992. AB határozat, ABH 1994, 523–524.; 19/2004. (V. 26.) AB határozat, ABH 2004, 321, 343.]. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt az Alkotmány 9. § (1) bekezdése tekintetében elutasította.
3. Az Alkotmánybíróság a jövedéki termékek lefoglalásával és elkobzásával kapcsolatban hozott 33/2002. (VII. 4.) AB határozatában megállapította, hogy „[a] lefoglalás és az elkobzás kétségkívül a tulajdont érintő intézkedés, függetlenül attól, hogy melyik jogág szabályozása teszi annak alkalmazását lehetővé”. (ABH 2002, 173, 178–179.) A Vht.-nak az „Egyes dolgok lefoglalásának eltérő szabályai” címszó alatt szereplő gépjármű lefoglalása nyilvánvalóan korlátozza a tulajdonjog tartalmát adó részjogosítványok közül a használat és a rendelkezés jogát is, hiszen az adós a lefoglalt gépjárművet – forgalmi engedély és törzskönyv hiányában – nem használhatja és nem is rendelkezhet vele.
A 64/1993. (XII. 22.) AB határozatában az Alkotmánybíróság rámutatott arra, hogy „[a]z alkotmányi tulajdonvédelem köre és módja nem szükségképpen követi a polgári jogi fogalmakat. A szükséges és arányos korlátozásnak, illetve a tulajdonjog lényeges tartalmának ugyanis nincs polgári jogi megfelelője. (...) Az Alkotmány szerinti tulajdonvédelem köre tehát nem azonosítható az absztrakt polgári jogi tulajdon védelmével; azaz sem a birtoklás, használat, rendelkezés részjogosítványaival, sem pedig negatív és abszolút jogként való meghatározásával. Az alapjogként védett tulajdon tartalmát a mindenkori (alkotmányos) közjogi és magánjogi korlátokkal együtt kell érteni. Az alkotmányos tulajdonvédelem terjedelme mindig konkrét; függ a tulajdon alanyától, tárgyától és funkciójától, illetve a korlátozás módjától is. A másik oldalról nézve: ugyanezen szempontoktól függően az adott fajta közhatalmi beavatkozás alkotmányos lehetősége a tulajdonjogba más és más.” (ABH 1993, 373, 379–380.)
Maga a Vht. javaslatához fűzött miniszteri indokolás fogalmaz úgy, hogy „a jog érvényesülését általában az önkéntes követés jellemzi, végső soron azonban az állam kényszerítő ereje juttatja érvényre a jogot. Ilyen kényszerítő jellegű eljárás a bírósági végrehajtás is, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a bíróságok és a jogvitát eldöntő más szervek határozatait érvényre juttassák, e határozatokon, továbbá egyes okiratokon alapuló követeléseket az adósoktól behajtsák. Ezért a bírósági végrehajtás fontos szerepet tölt be az igazságszolgáltatás feladatainak megoldásában, a jogrendszer gyakorlati megvalósításában.” A végrehajtási eljárás megindításának oka az, hogy az adós a kötelezettségét bírósági vagy közigazgatási határozat alapján önként nem teljesítette, és magának a végrehajtást kérőnek az érdeke indokolja, hogy az állam kényszerrel bírja rá a teljesítésre. Ebből következően a végrehajtási eljárásban foganatosított, és jelen esetben az indítványozó által támadott gépjármű lefoglalásának oka a végrehajtást kérő vagyoni követelésének biztosítása, vagyoni érdekeinek érvényre juttatása. E tekintetben a tulajdonjog részjogosítványainak a lefoglalás eszközével történő korlátozása a végrehajtást kérő tulajdonhoz való jogának biztosítására szolgál, azaz a tulajdonjog ilyen értelemben vett korlátozása nemhogy nem sérti a tulajdonhoz való jogot, hanem éppenséggel annak a végrehajtást kérő számára történő teljesebb érvényre juttatását biztosítja. Különösen erőteljesen érvényesül ez a gépjárművek lefoglalása esetén, hiszen ha az adós a gépjárművét a lefoglalás ellenére minden esetben továbbra is korlátozás nélkül használhatná (adott esetben elhasználhatná, értéktelenné tehetné), a végrehajtást kérő alapvető vagyoni érdekei sérülnének. Az Alkotmánybíróság rámutat azonban arra, hogy a Vht. 103. § (5) bekezdése kivételes esetben lehetőséget biztosít, hogy a természetes személy adós foglalkozásának gyakorlásához nélkülözhetetlen gépjármű lefoglalásakor – a zár alá vétel alkalmazásának kivételével – csak a törzskönyvet foglalja le a végrehajtó. Az adós ebben az esetben a gépjárművet annak értékesítéséig használhatja.
A fentiekre tekintettel tehát a lefoglalással – mivel az az adós „nemteljesítése” (jogellenes magatartása) okán, a végrehajtást kérő tulajdonhoz való joga biztosítása céljából, azaz kényszerítő okból történt – nem valósul meg a tulajdonhoz való jog alkotmányellenes korlátozása, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt e tekintetben is elutasította.
Budapest, 2008. április 14.

Dr. Bihari Mihály s. k.,

az Alkotmánybíróság elnöke

 

 

Dr. Balogh Elemér s. k.,

Dr. Bragyova András s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Holló András s. k.,

Dr. Kiss László s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Kovács Péter s. k.,

Dr. Kukorelli István s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,

Dr. Lévay Miklós s. k.,

 

előadó alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Paczolay Péter s. k.,

Dr. Trócsányi László s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére