1/2006. (EüK. 4.) EüM utasítás
az Egészségügyi Minisztérium fejezet költségvetéséből finanszírozott beruházások és felújítások eljárási rendjéről és felügyeleti feladatairól*
2006.03.01.
1. A SZABÁLYZAT ÉRVÉNYESSÉGE
1.1. A Szabályzat érvényessége kiterjed valamennyi, az Egészségügyi Minisztérium által, fejezeti kezelésű előirányzatok terhére megvalósítandó (építési) beruházásra, (szolgáltatási) felújításra, és ezekkel kapcsolatos árubeszerzésre.
1.2. A Szabályzat rendelkezéseit alkalmazni kell e beruházások és felújítások előkészítésénél, felügyeleti hatáskörben történő jóváhagyásánál, a költségvetés éves tervezésének műszaki fejlesztésekre vonatkozó feladatainál, a megvalósítás ellenőrzésénél, a beruházások és felújítások lezárásánál valamint mindazon pályázatok esetében, amelyek tárgyuk szerint az 1.1. pont alá tartoznak. A Szabályzat végrehajtása során az Egészségügyi Minisztérium a finanszírozói, az intézetek a beruházói feladatok ellátásáért felelősek.
1.3. A szabályozásra kerülő folyamat az alábbi megvalósítási fázisokat tartalmazza egymásra épülő, időrendi csoportosításban és felsorolásban:
Előkészítés és felügyeleti hatáskörben történő jóváhagyás:
- szakmai programok elkészítése és benyújtása,
- szakmai programok értékelése és jóváhagyása,
- tervpályázatok kiírása, illetve lefolytatása,
- műszaki-tervezési programok elkészítése és benyújtása,
- műszaki-tervezési programok értékelése és jóváhagyása,
- műszaki tervdokumentációk elkészíttetése,
A tervek végrehajtása:
- közbeszerzési eljárás lefolytatásának engedélyezése
- közbeszerzési eljárások lefolytatása
- megvalósítás és ellenőrzés,
- beruházások és felújítások lezárása.
Éves beruházási-felújítási terv elkészítése
2. ELŐKÉSZÍTÉS ÉS FELÜGYELETI HATÁSKÖRBEN TÖRTÉNŐ JÓVÁHAGYÁS
2.1. A JÓVÁHAGYÁSHOZ SZÜKSÉGES DOKUMENTUMOK
A beruházási és felújítási igények indokoltságának, szükségességének alátámasztására az intézeteknek adatokkal alátámasztott programokat kell összeállítaniuk.
A jóváhagyáshoz a következő dokumentációk szükségesek:
- Orvosszakmai vonatkozású feladatoknál a 3/2006. (EüK. 4.) utasítás szerint összeállított szakmai tervezési program, valamint az ezt követően a 2/2006. (EüK. 4.) utasításnak megfelelően elkészített műszaki-tervezési program,
- Infrastrukturális jellegű 100 M Ft-ot meg nem haladó beruházásoknál és 50 M Ft-ot meg nem haladó felújításoknál a 2.3. pont alatt ismertetett intézeti fejlesztési igénybejelentés,
- Amennyiben a fejlesztés, illetve a felújítás várható előirányzata a Kbt. hatályát meghatározó értékhatárt nem éri el, egyszerűsített tartalmú igénybejelentés. 2.2 SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTTETÉSE ÉS JÓVÁHAGYÁSA
A szakmai program célja, hogy az adott intézmény szakmai feladataiból kiindulva olyan javaslatot fogalmazzon meg, amely illeszkedik az egészségügy fejlesztési programjához, valamint a korszerű funkcionális kapcsolatok kialakítása mellett lehetővé teszi a legújabb technika alkalmazását és hozzájárul a működés racionalizálásához is.
A szakmai program tartalmának alkalmasnak kell lennie a szakmai döntések előkészítésére és meghozatalára, biztosítva minden olyan információt, amely a beruházással vagy rekonstrukcióval megvalósuló fejlesztés alternatív lehetőségeit feltáró tervpályázat, illetve műszaki-tervezési program kidolgozásához szükséges.
2.2.1. Az Egészségügyi Minisztérium Költségvetési, Tervezési és Vagyongazdálkodási Főosztálya /a továbbiakban: VI. Főosztály/ felhívására az állami költségvetésben a fejezet részére biztosított előirányzatok függvényében, - a miniszter által jóváhagyott szakmai programok prioritása szerint - az intézetek elkészítik, és elfogadás céljából megküldik a beruházások illetve rekonstrukciók (továbbiakban: beruházások) szakmai-tervezési programjait.
2.2.2. Az intézetek az év folyamán maguk is kezdeményezhetik szakmai vagy műszaki-tervezési program előterjesztését, elsősorban akkor, ha a javaslat működési körüknek csupán egy meghatározott részére vonatkozik, illetve vis- major helyzet esetében.
2.2.3. A szakmai-tervezési program jóváhagyására, az intézet felügyeletét ellátó szakfőosztály vezetőjének előterjesztése alapján, a felügyelő helyettes államtitkár - szükség szerint az illetékes szakmai szervezetek bevonásával - jogosult, a VI. Főosztály vezetőjének egyidejű tájékoztatásával.
2.2.4. A szakmai-tervezési program benyújtója az adott intézmény egyszemélyi felelős vezetője.
2.2.5. A szakmai-tervezési programok jóváhagyásának határideje a benyújtást követő 60 napon belül.
2.2.6. A szakmai főosztályok által indított azon programok, pályázatok esetében, ahol a szakmai feladat megvalósításának műszaki fejlesztési vonzata is van, a benyújtott szakmai program tartalmazza a szakmai feladat tervezett műszaki megvalósításának megítéléséhez szükséges, “A fe- jezeti költségvetésből finanszírozott beruházások és rekonstrukciók műszaki tervezési programjának tartalmi követelményeiről szóló 2/2006. (EüK. 4.) utasítás”-ban rögzített adatokat.
A szakmai főosztályok az általuk támogatásra javasolhatónak ítélt kérelmeket minden esetben megküldik a VI. Főosztálynak a műszaki tervezési program véleményezése céljából. Amennyiben a műszaki fejlesztési programot a VI. Főosztály elfogadja, és az szakmai támogatásban részesül, akkor a program keretében megvalósuló beruházásra ill. felújításra a továbbiakban az Utasításban rögzített eljárási és felügyeleti rend vonatkozik.
A szakmai főosztályok által kiírt, műszaki fejlesztést is magában foglaló pályázatok esetében a bíráló bizottságban részt vesz a VI. Főosztály munkatársa is. A pályázat bírálata a szakmai véleményezés mellett a műszaki tervezési program véleményezését is tartalmazza. Amennyiben a műszaki tervezési program módosítása szükséges, azt a pályázó - a miniszteri döntést követően - a Főosztálynak megküldi. Szerződéskötésre a VI. Főosztály jóváhagyását követően kerülhet sor.
2.3. INTÉZETI FEJLESZTÉSI IGÉNYBEJELENTÉSEK
2.3.1. Azokat az elsősorban infrastrukturális jellegű (energiaellátó és közműrendszerek, nyomvonalas kiszolgáló létesítmények, mosoda, kazánház, élelmezés) beruházási és felújítási igényeket, amelyekkel kapcsolatosan orvos-szakmai fejlesztési igény nem jelentkezik, a VI. Főosztály az intézeti igénybejelentések alapján bírálja el.
2.3.2. z igénybejelentés tartalma formához nem kötött, benyújtója az adott intézet egyszemélyi felelős vezetője.
2.3.3. Az igénybejelentésnek minimálisan tartalmaznia kell:
- beruházás-felújítás szükségességének indokolását,
- jogszabályi kötelezettség, műszaki állapot, szakmai fejlesztési igény, stb.
- az elvárt eredmények összefoglalását,
- a megoldási lehetőségeket és ezek közül a legelőnyösebb ismertetését,
- a létrehozandó, átalakításra illetve felújításra kerülő épület-építmény megközelítő műszaki, alapterületi adatait,
- bázis és prognosztizált áron az előzetesen becsült költségelőirányzatot,
2.3.4. A megalapozottnak tekintett infrastrukturális intézeti fejlesztési igénybejelentések elfogadásáról a VI. Főosztály vezetőjének előterjesztése alapján a felügyeletet ellátó helyettes államtitkár dönt a szakfőosztály vezetőjének egyidejű tájékoztatása mellett, a jóváhagyást követő 60 napon belül.
2.4. TERVPÁLYÁZATOK KIÍRÁSA ÉS LEFOLYTATÁSA
2.4.1. Tervpályázat kiírásra kerülhet jóváhagyott szakmai program, illetőleg ha infrastrukturális fejlesztésről van szó, a felügyeletet ellátó helyettes államtitkár által elfogadott intézeti fejlesztési igénybejelentés alapján.
2.4.3. A tervpályázat kiírója az érintett intézet. A tervpályázat feltételeiről és kereteiről a VI. Főosztály tájékoztatja az intézetet.
2.4.4. A tervpályázat bíráló bizottságába az illetékes minisztériumi szakfőosztály és a VI. Főosztály képviselőjét meg kell hívni. A részvétel biztosítása eseti döntés függvénye. 800,0 millió Ft feletti értékű beruházás és 300,0 millió Ft feletti értékű felújítás esetén a minisztériumi képviselet kötelező. A tervpályázat eredményhirdetésére a tárca előzetes egyetértésével az intézet vezetője jogosult.
2.5. MŰSZAKI TERVEZÉSI PROGRAMOK, MŰSZAKI DOKUMENTÁCIÓK KIDOLGOZÁSA ÉS JÓVÁHAGYÁSA
A műszaki tervezési program célja, hogy bemutassa a jóváhagyott szakmai program alapján felmerülő egészségügyi (szolgáltatási) feladatok megvalósításának gazdasági és műszaki feltételrendszerét.
A program tartalmának alkalmasnak kell lennie a beruházás és rekonstrukció legelőnyösebb megoldási lehetőségének kiválasztására, a kapcsolódó költségek vizsgálatára és alapul kell szolgálnia a további műszaki tervdokumentációk elkészítéséhez.
2.5.1. A 2 évnél nem régebben jóváhagyott szakmai-tervezési programok vagy az elfogadott igénybejelentések alapján, - a lefolytatott tervpályázat eredményeinek felhasználásával - az intézeteknek el kell készíttetniük a fejlesztések műszaki-tervezési programjait, és ezeket felülvizsgálat és jóváhagyás céljából a VI. Főosztályhoz kell megküldeni.
2.5.2. A műszaki-tervezési programokat a VI. Főosztály bírálja el.
2.5.3. Amennyiben a felülvizsgálat eredményeképpen a műszaki-tervezési programok nem fogadhatók el, illetve korrekcióra vagy kiegészítésre szorulnak, ezt a VI. Főosztály az intézeteknek a kérdéses pontok megjelölésével átdolgozásra visszaküldi.
2.5.4. A műszaki-tervezési programokat a VI. Főosztály terjeszti fel a jóváhagyási hatáskörrel rendelkező vezetők részére.
2.5.5. Jóváhagyási hatáskörök:
300 millió Ft alatti értékű beruházás és 100 millió Ft alatti értékű felújítás esetén:
300-800 millió Ft közötti értékű beruházás és 100-300 millió Ft közötti értékű felújítás esetén:
800 millió Ft feletti értékű beruházás és 300 millió Ft feletti értékű felújítás esetén:
|
A VI. Főosztály vezetője a szakfőosztály vezetőjének egyidejű értesítésével
A VI. Főosztály vezetőjének a szakfőosztály vezetőjének egyetértésével előterjesztett javaslatára a felügyeletet ellátó helyettes államtitkár
A közgazdasági helyettes államtitkár a szakfőosztály felügyeletét ellátó helyettes államtitkár egyetértésével előterjesztett javaslatára a miniszter, illetve átruházott hatáskörben a közigazgatási államtitkár. |
2.5.6. A műszaki-tervezési programok jóváhagyásáról az előterjesztőket a VI. Főosztály értesíti.
2.5.7. Az intézetek a jóváhagyott műszaki-tervezési programok alapján, a tárca beruházási és felújítási tervének megfelelően, felhatalmazást kaphatnak az építési engedélyezési és a közbeszerzési eljárás lefolytatására alkalmas /tender/ tervdokumentáció elkészíttetésére.
3. TERVEK VÉGREHAJTÁSA
3.1. FELADATOK VERSENYEZTETÉSE
3.1.1. Az éves beruházási és felújítási tervben előkészítésre, valamint előkészítésre és kezdésre jóváhagyott témákról és előirányzatokról az intézeteket a VI. Főosztály a tárgyév február 28-ig értesíti.
3.1.2. A VI. Főosztály közlése alapján az intézetek a jóváhagyott beruházási és felújítási témáik megvalósítására - versenyeztető szakcégek bevonásával, vagy saját hatáskörben - a Kbt. előírásai szerint - közbeszerzési eljárást hirdetnek. Az ajánlati felhívás szövegtervezete a VI. Főosztály hozzájárulásával jelentethető meg. 3.1.3. A Kbt. szerinti értékhatárt meghaladó beruházások és felújítások esetében a beruházó intézetek minden alkalommal kötelesek a közbeszerzési eljárásban a minisztérium szakmai és gazdasági-műszaki képviseletét kérni. 3.1.4. A közbeszerzési eljárásban való részvételről a minisztérium eseti döntést hoz.
3.1.5. A közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetéséhez a minisztérium hozzájárulását be kell szerezni. Amennyiben az elfogadásra javasolt ajánlat összege az előzetesen tervezett előirányzaton belül van, az eredmény kihirdetéséhez a VI. Főosztály vezetője adja meg a hozzájárulást. Tervezett előirányzatot meghaladó ajánlat csak a miniszter hozzájárulásával hirdethető ki.
3.2. MEGVALÓSÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS
3.2.1. A közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetéséhez a minisztériumi hozzájárulást a 3.1.5. pontban foglaltak szerint meg kell szerezni. A hozzájárulásról az intézeteket a VI. Főosztály értesíti, melynek alapján a nyertes vállalkozóval az intézet - mint a beruházás megvalósításáért felelős - köt szerződést.
3.2.2. Az engedélyezett, folyamatban levő beruházások és felújítások megvalósítását, a szakmai programot jóváhagyó szervezeti egység és a program műszaki-gazdasági tartalmát felügyelő VI. Főosztály a megvalósítás időtartamától függő gyakorisággal együttesen értékeli.
A féléven belül megvalósuló beruházások és felújítások esetében legalább 1 alkalommal, az ennél hosszabb átfutási idejű programok esetében évenként kell értékelést készíteni.
Az értékelésnek ki kell térnie a beruházások és felújítások jóváhagyott szakmai program szerinti megvalósítására, valamint az időarányos költségfelhasználás tervezett előirányzattal történő összevetésére.
3.2.3. A megvalósítás időszakában műszaki szükségességből, vagy szakmai tartalom változásból adódó többletköltségek elbírálásáról - a mindenkori anyagi helyzet függ- vényében - a miniszter dönt.
3.2.4. A folyamatban lévő beruházások helyzetéről az intézet vezetésének évente egy alkalommal, a tárgyévet követő év január hó 31-ig be kell számolnia, ennek keretében tájékoztatást kell adni a megvalósulást esetlegesen akadályozó körülményekről. A beszámolót a VI. Főosztály részére az intézet egyszemélyi felelős vezetője nyújtja be.
3.2.5. A minisztérium vezetése által kiemelt jelentőségűnek minősített építési beruházások megvalósításához - eseti döntés alapján - feladat- és hatáskörrel felruházott minisztériumi megbízott kerül kirendelésre.
3.2.6. A minisztérium a megvalósítás során időszakos szakmai, műszaki és gazdasági ellenőrzést végez helyszíni bejárások útján.
3.3. BERUHÁZÁSOK ÉS FELÚJÍTÁSOK LEZÁRÁSA
3.3.1. Az építési feladattal összefüggő beruházás és felújítás akkor tekinthető befejezettnek, ha a műszaki átadás-átvételi eljárás és üzembehelyezés eredményeképpen a használatbavételi engedélyt az intézet megkapta.
3.3.2. A pénzügyi lezárás keretében a VI. Főosztály javaslatot tesz az értékhatár szerint döntésre jogosult vezető részére a beruházás finanszírozási alapokmányon, vagy az engedélyezett felújítási kereten belül fel nem használt maradvány elvonására, illetve átcsoportosítására.
3.3.3. A VI. Főosztály az 500 millió Ft-ot meghaladó beruházások és a 200 millió Ft-ot meghaladó felújítások műszaki átadás - átvételi eljárásán eseti döntés alapján képviselteti magát.
3.3.4. Az intézet a beruházás befejezését követő 60 napon belül összefoglaló jelentésben tájékoztatja a VI. Főosztály vezetőjét, amelyben részletesen értékelni kell:
- a beruházási, felújítási költségek alakulását,
- a szakmai programban szereplő fejlesztési célkitűzések megvalósítását,
- valamint a jóváhagyáskor meghatározott teljesítési határidők betartását.
3.3.5. A zárójelentésben az esetleges késedelmes teljesítés okait fel kell tárni, meg kell határozni a felelősöket.
4. A MINISZTÉRIUM ÉVES BERUHÁZÁSI ÉS FELÚJÍTÁSI TERVÉNEK ÖSSZEÁLLÍTÁSA
4.1. A Pénzügyminisztérium által meghatározott - a központi költségvetés tervezési metodikájában rögzített - fejlesztési sarokszámok és a határidő figyelembe vételével a VI. Főosztály előzetes beruházási és felújítási javaslatot készít, melyet a miniszter hagy jóvá.
4.2. A terv összeállítása során valamennyi jóváhagyott műszaki-tervezési programmal alátámasztott fejlesztési igényt - a minisztérium által meghatározott prioritások figyelembe vételével - az előkészítésre vagy előkészítésre és kezdésre javasolt témák között szerepeltetni kell.
4.3. A költségvetési törvény parlamenti jóváhagyásától függően szükségessé váló korrekciókat a VI. Főosztály a tervben átvezeti és javaslatot tesz az értékhatár alatti beruházások és felújítások - az eddigi tervfázisokban - egy összegben meghatározott előirányzatainak intézeti és feladat szerinti felosztására, valamint a központi tartalék összegére. A korrigált terveket az intézeti keretfelosztásokkal együtt a miniszter hagyja jóvá.
4.4. Az éves tervben elfogadott tartalékkeret felhasználásáról a miniszter dönt.
5. EGYÉB RENDELKEZÉSEK
5.1. A Szabályzat rendelkezéseinek alkalmazásakor az alábbi jogszabályok (és azok mindenkori módosításainak) hatályos előírásait szükséges figyelembe venni:
- 3/2006. (EüK. 4.) utasítás a fejezet költségvetéséből finanszírozott beruházások és rekonstrukciók szakmai programjának tartalmi követelményeiről;
- 2/2006. (EüK. 4.) utasítás a fejezet költségvetéséből finanszírozott beruházások és rekonstrukciók műszaki tervezési programjának tartalmi követelményeiről;
- a Magyar Köztársaság mindenkori, éves költségvetéséről szóló törvény,
5.2. Az utasítás az Egészségügyi Közlönyben történő közzététel napján lép hatályba, és egyidejűleg az egészségügyi szociális és családügyi miniszter 5/2003. (EüK. 12.) ESZCSM utasítása hatályát veszti. Jelen utasítás előírásait minden folyamatban lévő feladat esetében alkalmazni kell, függetlenül attól, hogy az a végrehajtás mely szakaszában tart. 5.3. Az utasítás visszavonásig érvényes.
Dr. Rácz Jenő s. k.,
egészségügyi miniszter