• Tartalom

110/2006. (HK 21.) HM utasítás

110/2006. (HK 21.) HM utasítás

„a Magyar Köztársaság Honvédelmi Miniszterének Humánpolitikai Irányelvei a 2006–2007. személyügyi évre” kiadásáról*

2006.10.12.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52 §. (1) bekezdésének f) pontja alapján, figyelemmel a hivatásos és szerződéses katonai szolgálat létesítéséről, módosításáról, megszüntetéséről, tartalmáról, valamint az integrált személyügyi igazgatás és egységes nyilvántartás rendjéről szóló 10/2002. (III. 5.) HM rendelet 121. § (1) bekezdésére a következő

utasítást


adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra, a honvédelmi miniszter alárendeltségébe, közvetlen irányítása, fenntartói irányítása alá tartozó szervezetekre (a továbbiakban együtt: HM), valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (a továbbiakban: MH) terjed ki.

2. § Ezen utasítás mellékleteként kiadom a Magyar Köztársaság Honvédelmi Miniszterének Humánpolitikai Irányelveit a 2006–2007. személyügyi évre.

3. § Ezen utasítás az aláírásakor lép hatályba*.

Dr. Szekeres Imre s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet a 110/2006. (HK 21.) HM utasításhoz

A Magyar Köztársaság honvédelmi miniszterének humánpolitikai irányelvei a 2006–2007. személyügyi évre
A 2006–2007. személyügyi év humán- és személyügyi igazgatási feladatainak végrehajtása érdekében az alábbiakat kell figyelembe venni:

Fő célkitűzések:
– A professzionális haderő kialakításával összefüggő szervezeti korszerűsítés és a haderő-átalakítás további folyamata során biztosítani a szükséges humán erőforrásokat.
– A szervezeti átalakítás során a honvédelmi költségvetés által finanszírozható létszám elérése, biztosítva és fenntartva a katonai szervezetek funkcionális működőképességét.
– A közigazgatási reform Honvédelmi Minisztériumot és Magyar Honvédséget érintő célkitűzéseinek megvalósítása érdekében a tárca foglalkoztatáspolitikai célkitűzéseinek meghatározása, a szükséges jogszabály-módosítások végrehajtása.
– Az államreformmal összefüggő, a humánerőforrás-tervezés-, gazdálkodás-, és fejlesztés területét érintő jogharmonizációs feladatok szükségszerű végrehajtása.
– A közigazgatás korszerűsítése és a honvédség tíz éves fejlesztési célkitűzéseinek összehangolása, valamint a professzionális haderőre való áttérés érdekében a tárca 2007–2010. közötti időszakára vonatkozó Humánpolitikai Programjának kidolgozása.
– Az önkéntes haderőre való áttérés befejeztével növelni szükséges a szerződéses állomány arányát, különös gondot fordítani kiválasztásukra, képzésükre, megtartásukra.
– A katonai munkakörök ismételt elemzése és értékelése után a szükséges egyéni kompetenciaszintek meghatározásának megkezdése, összhangban a közigazgatás-fejlesztés kormányzati célkitűzéseivel.
– A tiszti és tiszthelyettesi állomány előmeneteli rendszerének korszerűsítése, a teljesítmény-értékelés egyszerűsítésének megkezdése, a teljesítmény-értékeléshez kapcsolódó bürokratikus jegyek csökkentése.
– A kormányzati célkitűzésekkel összhangban a köztisztviselői és közalkalmazotti munkakörtérképek és képesítési követelmények meghatározása, kompetencia alapúvá tétele.
– A humánpolitikai irányelvek alkalmazása során a kormányzati és európai uniós célkitűzésekhez igazodva az esélyegyenlőség alapvető követelményeinek érvényesítése, különös tekintettel az aktuális tendenciák elvárásaira [nők és férfiak társadalmi egyenlősége (Gender Mainstreaming) és a romák társadalmi integrációja].

I. A humánerőforrás-tervezéssel összefüggő humánpolitikai irányelvek

A Kormány által meghatározott létszám figyelembevételével a professzionális haderő jellemzőinek megfelelő állomány- és rendfokozati arányok és azok alkalmazására vonatkozó konkrét javaslatok kidolgozása.
A kormányzati foglalkoztatáspolitikai döntéseknek megfelelően a jelenlegi foglalkoztatáspolitika korszerűsítése, a teljesítményt, a valós képességet támogató jellegének erősítése és az ahhoz tartozó előmeneteli, juttatási és ellátási, valamint képzési rendszer átalakításának, és a szervezeti kultúrába illesztésének megkezdése.
A tárca új foglalkoztatási alapelveihez kapcsolódóan a hivatásos és szerződéses jogviszony tartalmának, a foglalkoztatás időtartamának pontosítása, szükség szerinti korrekciója.
Az előmeneteli rendszer, valamint a szociális és ellátó rendszerek korszerűsítése, ezen belül a tényleges állomány, illetve a nyugállományúak juttatási rendszerének áttekintése, a változtatási irányok meghatározása, a szociális vívmányok megőrzésére irányuló törekvés mentén.
A 10 éves terv fejlesztési célkitűzéseinek, létszámadatainak ismeretében a humánerőforrás igény pontos meghatározása, a haderőfejlesztéshez, átalakításhoz szükséges át-, és továbbképzések pontos tervezése, a költséghatékonyság előtérbe helyezése.
A 10 éves tervhez kapcsolódó rövid és középtávú humánprogramok kidolgozása.
A NATO parancsnokságoknak át-alárendelésre és nemzetközi együttműködésre kijelölt katonai szervezeteknél rendszeresített, illetve az EU-nak felajánlott beosztások feltöltésének előtérbe helyezése.
Az átalakítás következtében létrejövő és az új szervezeti rendnek megfelelő állományarány és -összetétel hosszú távú stabilitása érdekében, a munkakörök átalakítása során a tiszti beosztások száma csökkentésének, a tiszthelyettesi beosztások aránya növelésének, a polgári beosztások létrehozásának katonai-szakmai szempontból történő megvizsgálása.
Az átalakítás során megalakításra kerülő katonai szervezetek állománytábláiban szereplő beosztások/munkakörök kialakításának alapja a munkakör-tervezés. A beosztások/munkakörök kialakítása során vizsgálni szükséges az adott munkakör tartalmát, funkcióját, kapcsolatrendszerét, valamint a betöltéséhez meghatározott képzettségi és egyéb követelményrendszert.
A köztisztviselők és közalkalmazottak munkakör azonosító kódjának az állománytáblákban és munkaköri jegyzékekben történő rögzítése, a szakágakkal együttműködve a munkakör azonosító kódok pontosítása.

II. A humánerőforrás-gazdálkodással összefüggő humánpolitikai irányelvek

A) Szervezetfejlesztés
A haderő további átalakítása során az új állománytáblák, munkaköri jegyzékek kiadása olyan időrendben történjen, hogy a változás előtt időben biztosított legyen a parancsnokok (vezetők), a személyügyi szakfeladatot végrehajtók, valamint a változásban érintett személyi állomány tájékoztatása és felkészítése.
A haderő-átalakítás további folyamatában a szolgálati érdek szempontjából kiemelt fontosságú állomány megtartása, tekintettel a beosztásokhoz/munkakörökhöz rendelt, előírt követelményeket meghaladó katonai-szakmai végzettségi, idegen nyelvi, számítógép alkalmazói ismeretekre, valamint a külföldi szolgálatteljesítés során szerzett tapasztalatokra.
A szervezeti korszerűsítésben és létszámcsökkentésben érintett katonai szervezetek belső struktúrájának, állomány- és rendfokozati arányainak, továbbá életkori összetétele alakulásának folyamatos figyelemmel kísérése.
A haderő-átalakítás során jelentkező foglalkoztatáspolitikai feszültségek tárcán belüli és tárcaközi együttműködéssel való csökkentése.
A szervezetből kiváló és a polgári életbe visszatérő, illetve nyugállományba kerülő állomány személyi ügyeinek humánus rendezése, a szervezet és az egyén érdekeinek összehangolása.
A haderő további átalakítása során a személyügyi szakigazgatási rendszer működésének fenntartása, a személyügyi szaktevékenység folyamatosságának biztosítása.
A bürokratikus elemek csökkentése a humán és személyügyi feladatok végrehajtása során.
A HM Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszere és azon belül a karriertervezés informatikai háttere által adott lehetőségek szélesebb körű kihasználása, a személyügyi nyilvántartási rendszer hatékonyabbá tétele, a bürokratikus elemek csökkentése a személyügyi eljárási rend gyorsítása érdekében.
A II. Nemzeti Fejlesztéshez kapcsolódó EU pályázati lehetőségek hatékonyabb kihasználása a személyügyi szakigazgatás területén.
A személyi állomány előmenetelének, beiskolázásának név szerinti tervezése, összehangolása. A beiskolázási létszámok pontos meghatározása a haderő-fejlesztési célkitűzések, az előmeneteli lehetőségek, valamint a költségvetési tételek ismeretében.
A humán és személyügyi szakállomány felkészítése a minősített időszak humánpolitikai feladatainak ellátására.
A haderő-átalakítás további folyamatában kapjon prioritást az ágazatot önhibájukon kívül elhagyni kényszerülők, továbbá a szerződéses legénységi állományú katonák munkaerőpiacra történő visszailleszkedésének hatékony eszközökkel történő támogatása.
A szervezetet elhagyók rekonverziós lehetőségeinek bővítése a kormányzat által biztosított új programokkal, a munkába helyezést elősegítő programok továbbfejlesztése, a hozzáférhetőség teljes körűvé tételével.
A haderő-átalakítás folyamatában érintett katonai szervezetek személyi állományának helyzetére kiterjedő elemző, értékelő munka, valamint az ezzel összefüggő rekonverziós, szociális és jóléti feladatok végrehajtásának segítése.
A személyi állomány szociális jellemzőiben, élet- és munkakörülményeiben bekövetkező változások, a haderő-átalakításból eredő, megváltozott munkakapcsolati rendszer figyelemmel kísérése és elemzése.
A szervezetfejlesztési célok megvalósítása érdekében a humán szakállomány szakmai felelősségi körébe tartozó életminőség-javító, családtámogató-, segítő és lakhatást biztosító, valamint rekreációs programok szervezése az esélyegyenlőség elveinek érvényesítésével, illetve e rendszerek szervezett és célirányos működtetése.
Az átalakuló intézmény-, és ellátórendszer működtetésének, az ehhez szükséges humánerőforrás biztosításának figyelemmel kísérése, elemzése, javaslattétel a szükséges korrekciókra, figyelemmel a Magyar Honvédség munkavállalóinak érdekeire is.
A humánszolgálati tevékenység személyi-szervezeti rendszerének újragondolása, a szaktevékenység végzéséhez szükséges feltételek biztosítása.

B) Toborzás
A szervezeti korszerűsítésben érintett toborzó rendszer működőképességének fenntartása, a toborzó tevékenység folyamatosságának biztosítása.
A szervezeti átalakításban érintett katonai szervezetek számára a toborzás szüneteltetése.
A szerződéses tiszthelyettesi állomány utánpótlása – külön meghatározott szakmák, fegyvernemek kivételével – elsősorban a szerződéses legénységi állományból, belső toborzással történjen, melynek alapja a kimagasló teljesítmény, a megszerzett szakmai tudás és tapasztalat legyen.
A repülőgép-vezető képzés (NFTC program) beiskolázási létszámának biztosítása érdekében célzott intenzív toborzás végrehajtása.
A legénységi állomány utánpótlásakor a középfokú végzettséggel (szakképzettséggel), angol nyelvismerettel és gépjárművezetői jogosítvánnyal rendelkezők előnyben részesítése.
Az önkéntes tartalékos szolgálat bemutatása és a toborzásukra kifejtett munka hatékonyságának növelése.
A toborzás tekintetében lehetőség biztosítása az esélyegyenlőség és ezen belül főként a romák társadalmi integrációját elősegítő programok, intézkedések bevonására.
A munkaerőhiány és -felesleg párhuzamosságának felszámolása érdekében a személyügyi szervek, toborzó irodák közötti belső információ átadás, kommunikáció, adatszolgáltatás javítása.
A célzott, külső toborzás, valamint a belső toborzás rotációval és előmenetellel összefüggő egységének megteremtése és alkalmazása.

C) Egészségi, pszichikai, fizikai alkalmasság
A külföldi szolgálatra történő alkalmazás jogszabályban előírt egészségi, pszichikai, fizikai követelményeinek figyelembevétele a NATO-nak felajánlott, és a nemzetközi együttműködésre kijelölt szervezetekhez állományba vételre tervezett állomány esetében.
Az állomány mozgatására csak abban az esetben kerülhet sor, ha az új beosztáshoz rendelt, a korábbi beosztástól eltérő egészségi, pszichikai, fizikai alkalmassági követelményeknek az egyén megfelel.
Az alkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatos eljárási rend gyorsítása érdekében az érintett szervezetek közötti információáramlás szervezettebbé tétele, a költséghatékonyság előtérbe helyezése.

D) Állományba vétel, személyi mozgatás
A szervezeti változások során végrehajtott személyügyi eljárások lefolytatása a hivatásos és szerződéses katonai szolgálat létesítéséről, módosításáról, megszüntetésről, tartalmáról, valamint az integrált személyügyi igazgatás és egységes nyilvántartás rendjéről szóló 10/2002. (III. 5.) HM rendelet 123/A. § alapján történjen.
A haderő-átalakításban érintett szervezeteknél a vezetői döntések előkészítésének kiemelt fontosságú része az érintett állomány egyéni, családi, valamint szociális helyzetének, további szándékainak, egyéni ambícióinak feltárása, szakmai kompetenciáinak, nyújtott teljesítményének felmérése.
A vezető szervek, a HM háttérintézmények szervezeti átalakítása során ideiglenesen beosztásra váró tiszti és tiszthelyettesi állomány további helyzetének megoldásaként a csapat-tagozat feltöltésének előtérbe helyezése.
A polgári életből, köztisztviselői és közalkalmazotti állományból történő tiszti-, tiszthelyettesi állományba vétel, valamint más rendfokozati állománycsoportból tiszti állományba vétel csak abban az esetben lehetséges, amennyiben az üres beosztás feltöltése elsődlegesen belső mozgatással, másodsorban a rendelkezési állományból, végül a Honvédség központi személyügyi szerv vezetője által kiírt pályázat alapján nem realizálható.
Az általános előmeneteli rendbe tartozó beosztást betöltők esetén megállapított maximális várakozási időtartamot várhatóan leszolgálók további katonai pályafutásának megtervezése az időtartam lejárta előtt egy évvel, illetve a polgári életbe történő visszailleszkedés segítése, támogatása.
A szerződéses állomány hivatásos állományba vételére – a szerződéses szolgálatban eltölthető maximális időtartam letelte előtt – csak kivételes esetben, a szolgálati érdek figyelembevétele mellett kerülhet sor.
A személyi mozgatások során a teljesítményértékelés eredménye kerüljön figyelembevételre.
A magasabb beosztásba történő kinevezéskor a tervezett beosztás betöltéséhez megadott követelmények érvényesítése, a szükséges képzési követelmények teljesítésének időbeni megtervezése.

III. A SZEMÉLYI ÁLLOMÁNY TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSÉVEL
ÖSSZEFÜGGŐ HUMÁNPOLITIKAI IRÁNYELVEK

A teljesítményértékelési rendszer korszerűsítésének részeként az összesített teljesítményértékelés rendszere kidolgozásának megkezdése és az önértékelés értékelési rendszeren belüli általánossá tétele.
A teljesítményértékelések megkezdése előtt a hivatásos és szerződéses állomány részletes tájékoztatása – többek között – az értékelés rendjéről, követelményeiről, a végrehajtás ütemezéséről.
A szervezeti változásokkal összefüggésben a jogszabályban meghatározott, de az általános rendtől eltérő időpontban elrendelt teljesítményértékelések, minősítések végrehajtása.
A külföldön szolgálatot teljesítő állomány teljesítményértékelésének végrehajtása, rangsorolása, hazatérésüket követően – elért teljesítményük alapján – beosztásba helyezésük, kinevezésük biztosítása.
Az Előmeneteli Bizottságok, illetve tagjaik felkészítésének, felkészülésének biztosítása, az előmeneteli eljárás jogszabályi előírásainak érvényesítése.
Az értékelt állomány tagjainak pontegyenlősége esetén, tekintettel a haderő átalakításával összefüggő feladatokra az Előmeneteli Bizottságok változatlanul, a honvédelmi miniszter 2005–2006. személyügyi évre kiadott humánpolitikai irányelveiben1. szereplő – súlyozással kapcsolatos – elveket vegyék figyelembe.
A súlyozással kialakított pontszám csak az azonos pontszámot elértek rangsorolására szolgál, és nem jelenti az elért pontszám tényleges növelését.
A súlyozások alapját a teljesítményértékelés során az értékelt területen elért pontszám képezi, függetlenül attól, hogy az a súlyozás szempontjaként hányszor kerül figyelembevételre.

IV. A HUMÁNERŐFORRÁS-FEJLESZTÉSSEL ÖSSZEFÜGGŐ HUMÁNPOLITIKAI IRÁNYELVEK

A katonai felsőoktatás átalakításának szakmai előkészítése a kormányzati döntések alapján. A koncepció kialakítása során a katonai tisztképzés hatékonyságának és finanszírozhatóságának, valamint tradicionális jellege megőrzésének előtérbe helyezése, a tiszti és tiszthelyettesi állomány át-, és továbbképzése folyamatosságának biztosítása, fenntartása.
Az éves beiskolázási tervek összehangolása az előmeneteli bizottságok által – a felállított rangsorokkal összefüggésben – javasolt személyi mozgatásokkal. A képzési igények meghatározásakor mindenkor a hatékony foglalkoztatási szemlélet előtérbe helyezése.
Az éves beiskolázási tervek összeállításakor a szakirány referensek és a kamarai jogkört gyakorlók szélesebb körű bevonása.
Az át- és továbbképzések, kiemelten az előmeneteli tanfolyamok rendszerének egyszerűbbé, költséghatékonyabbá tétele.
A belföldi és külföldi képzések szervezésének végrehajtása során a megszerezhető képesítések lineárisan egymásra épülő jellegének erősítése, ezáltal kiküszöbölve az azonos képesítési szint megismétlését.
A katonai oktatás- és képzésszervezés során a költséghatékony felkészítés előtérbe helyezése, a képzések gyakorlati végrehajtása során a távoktatás mind szélesebb körű alkalmazása.
A képzések során a rendelkezésre álló EU pályáztatási lehetőségek nagyobb mértékű kihasználása.
Az idegen nyelvi felkészítés során a missziós, és szövetségi feladatok teljesítésében résztvevő állomány felkészítésének előnyben részesítése, valamint a beosztási követelményekben előírtak megszerzése érdekében folyó nyelvi képzések munkáltatói támogatásának célirányos, koncentráltabb felhasználása.
A hazai és külföldi képzések, tanfolyamok, valamint az idegen nyelvi felkészítés hatékonyságának folyamatos vizsgálata, elemzése, a vizsgálatok eredményei alapján a szükséges korrekciók végrehajtása.
A köztisztviselői, közalkalmazotti állomány továbbképzési rendszerének továbbfejlesztése, a képzés tervezettebbé, szervezettebbé tétele, a várhatóan megváltozó képzési rendszer gyors és hatékony alkalmazása.
A Humánpolitikai Irányelvekben foglaltak érvényesülését a HM Kabinetfőnök folyamatosan kísérje figyelemmel, és annak megvalósításáról a Honvédelmi Minisztérium Kollégiumát tájékoztassa.
*

Az utasítást a 71/2009. (VIII. 19.) HM utasítás 3. § c) pontja hatályon kívül helyezte 2009. szeptember 1. napjával.

*.

Az utasítás aláírásának napja 2006. október 12.

1.

2157/2005. (HK 19.) HM humánpolitikai irányelv a 2005–2006. személyügyi évre

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére