17/2006. (HK 6.) HM utasítás
17/2006. (HK 6.) HM utasítás
a hadfelszerelési anyagok rendszeresítéséről és rendszerből történő kivonásáról*
utasítást
Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a minisztérium közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire, valamint a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemre és a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatalra (a továbbiakban: KFGH) terjed ki.
(2) Az utasítás hatálya a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatokra (a továbbiakban: KNBSZ) a külön jogszabály1. rendelkezéseit figyelembe véve terjed ki.
Értelmező rendelkezések
2. § Az utasítás alkalmazásában:
1. Rendszeresítés: A MH állománytábláiban, (ideiglenes) felszerelési jegyzékeiben, norma jegyzékeiben meghatározott szükségletek kielégítésére beszerzett hadfelszerelési anyagok felvétele a honvédség rendszerébe.
2. Rendszerből történő kivonás: A hadfelszerelési anyagok, valamint a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközök, anyagi készletek, oktatástechnikai berendezések, szakmai szabályzatok és egyéb járulékos eszközök és anyagok – kivonási eljárás keretében történő – törlése a MH állománytábláiból, (ideiglenes) felszerelési jegyzékeiből, norma jegyzékeiből.
3. Hadfelszerelési anyagok: Az MH tevékenységéhez szükséges anyagok és technikai felszerelési tárgyak összessége. Mindezeket az ipar és a kereskedelem kifejezetten katonai célokra gyártja, illetve szállítja, polgári kereskedelmi forgalomba nem, vagy csak külön engedéllyel kerülhetnek, beszerzésüket külön jogszabály szabályozza2. Ide tartoznak a személyi állományhoz, a haditechnikai eszközökhöz kapcsolódó hadinormás anyagok, valamint a személyi állomány ellátásához, munkavégzéséhez, illetve a technikai kiszolgáláshoz szükséges egyéb anyagok, eszközök is.
4. Haditechnikai eszközök: A hadfelszerelési anyagok részét képező, az MH katonai szervezeteinek állománytábláiban szükségletként előírt olyan katonai rendeltetésű eszközök, amelyek a katonai műveletek közvetlen végrehajtásához és azok támogatásához, kiszolgálásához szükségesek.
5. Összetett (komplex) haditechnikai eszközök: Minden olyan haditechnikai eszköz, amely önálló egységként, vagy készletként kettő vagy több anyagnemfelelős anyagát képező berendezéssel, tartozékkal rendelkezik.
6. Anyagnemfelelős: a honvédelmi szervezetek központi gazdálkodás keretében ellátási körükbe tartozó eszközökkel, anyagokkal történő ellátásának tervezésére, megszervezésére, koordinálására, végrehajtására, a gazdasági és a gazdálkodási folyamatok szakmai irányítására, szakellenőrzésre kijelölt szakmai szervezetek.
7. Főanyagfelelős: Olyan anyagnemfelelős, akinek nómenklatúrájába tartozik az összetett (komplex) haditechnikai eszköz. A főanyagfelelős saját anyaga tekintetében egyben anyagnemfelelős is. A főanyagfelelős a logisztikai támogatás feladatainak végrehajtásáért az anyagnemfelelősök munkájának koordinálásán keresztül felel.
8. Alkalmazó: Az a katonai szervezet3, aki meghatározza a rendszeresítendő hadfelszerelési anyagokkal szemben támasztott – az anyagnemfelelőssel egyeztetett – harcászati műszaki követelményeket (a továbbiakban: HMK), az alkalmazási elveket, tervezi, szervezi és irányítja a hadműveleti-harcászati alkalmazást.
9. Katonai alkalmasság: A hadfelszerelési anyag minősítése, amely a katonai felhasználásra való megfelelőség megállapítására irányul. A vizsgálat a lebonyolítás sorrendjében haditechnikai ellenőrző vizsgálatból és csapatpróbából tevődik össze.
10. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat: Annak megállapítására szolgáló eljárás, hogy az alkalmazó által meghatározott, jóváhagyott és szerződésben rögzített HMK-t a hadfelszerelési anyag milyen mértékben teljesíti.
11. Csapatpróba: A rendszeresítésre tervezett hadfelszerelési anyag alkalmasságának vizsgálata a tervezett alkalmazási körülmények között.
12. Intézkedési terv: A rendszeresítési és a kivonási eljárás meghatározó alapdokumentuma. Tartalmazza mindazon alapfeladatokat, amelyek a hadfelszerelési anyag rendszeresítéstől a kivonásig terjedő élettartamra vonatkoznak.
13. Rendszeresítésben érintett szervezet: A rendszeresítésben érintett az alkalmazó, az anyagnemfelelős(ök), valamint az 1. számú mellékletben meghatározott feladatokat végrehajtó szervezetek vezetői.
Rendszeresítés és rendszerből történő kivonás
3. § (1) Az MH rendszerébe hadfelszerelési anyagok csak a rendszeresítés lefolytatása (a továbbiakban: rendszeresítés) alapján kerülhetnek.
(2) Az MH külföldi feladat-végrehajtásra tervezett ideiglenes katonai szervezetei megalakításával kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 44/2005. (HK 10.) HM utasítás 5. § (2) és (3) bekezdése szerint szolgálatot teljesítő állomány részére, a honvédelmi miniszter eseti engedélye alapján, a feladat-végrehajtás idejére az MH-ban nem rendszeresített felszerelés is biztosítható.
(3) Az elavult vagy feleslegessé vált hadfelszerelési anyagok csak kivonási eljárás útján kerülhetnek törlésre az MH hadrendjéből.
(4) A hadfelszerelési anyagok rendszeresítésének, rendszerből történő kivonásának, illetve a további hasznosítási rendjének meg kell felelnie a Magyar Köztársaság által megkötött nemzetközi szerződésekben és megállapodásokban foglaltaknak, kiemelten a fegyverzet- és egyéb más korlátozást tartalmazó előírásoknak.
4. § (1) A rendszeresítésért annak a szervezetnek a vezetője felelős, aki a beszerzési eljárást kezdeményezte, illetve akinek a nomenklatúrájába tartozik a rendszeresítésre tervezett hadfelszerelési anyag.
(2) Összetett haditechnikai eszköz rendszeresítése esetén a felelősségi körök meghatározása érdekében anyagnemfelelősöket kell jelölni.
A katonai alkalmasság
5. § Az MH rendszerébe csak olyan hadfelszerelési anyag kerülhet, mely megfelel a használatával összefüggő általános és speciális jogszabályi előírásoknak, a szükséges képességeket meghatározó HMK-nak, továbbá a katonai alkalmazhatóság feltételeinek.
6. § (1) A katonai alkalmasság megállapításának objektív eszköze a haditechnikai ellenőrző vizsgálat és a csapatpróba. A csapatpróbára a haditechnikai ellenőrző vizsgálatot követően kerül sor, indokolt esetben azonban egy időben is végrehajtható.
(2) A haditechnikai ellenőrző vizsgálat végrehajtásáért a HM Technológiai Hivatal (a továbbiakban: HM TH), a csapatpróba végrehajtásáért a rendszeresítést kezdeményező felelős.
(3) A katonai alkalmasság megállapításának folyamatában a munkabiztonsági, munkaegészségügyi, valamint légi közlekedési szempontú követelmények és megfelelőség megállapítására a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal (a továbbiakban: HM KEHH), az MH Egészségvédelmi Intézet (a továbbiakban: MH EVI), illetve a HM Katonai Légügyi Hivatal (a továbbiakban: HM KLH) jogosult.
7. § (1) A 6. § (2) bekezdés szerinti szervezetek vezetői felelősségi körükben a rendszeresítendő hadfelszerelési anyag jellege, valamint a kapcsolatos összes körülmény figyelembevételével esetenként határozzák meg a katonai alkalmasság megállapításának módját (teljes vagy részleges haditechnikai ellenőrző vizsgálat, illetve teljes vagy részleges csapatpróba), valamint a vizsgálat konkrét tevékenységének tartalmát és mélységét.
(2) A vizsgálat során figyelembe kell venni minden olyan objektív információt (hiteles vizsgálati eredményeket, dokumentumokat, más NATO tagországok dokumentált tapasztalatait, referenciáit, illetve a polgári használat konvertálható vizsgálati és tapasztalati megállapításait), mellyel az alkalmasság megítélési folyamata gazdaságosabbá tehető.
(3) A 6. § (2) és (3) bekezdései szerinti szervezetek vezetői felelősségi körükben biztosítják a végrehajtás feltételeit, az eredményekről megállapításokat, valamint javaslatokat tesznek a rendszeresítésben illetékes elöljárók és együttműködő szervezetek részére.
8. § (1) A katonai alkalmasság megítélésére irányuló haditechnikai ellenőrző vizsgálati eljárások – a konkrét körülmények mérlegelése alapján – történhetnek:
a) a jóváhagyott HM finanszírozású kutatás-fejlesztési terv végrehajtásának folyamatában, az érvényes metodika szerint,
b) a beszerzési eljárás folyamatában olyan vállalkozási szerződés esetén, mely a szállító (gyártó) részéről a szerződés teljesítésének menetében műszaki gyártmányfejlesztést igényel, azaz a szerződés aláírásáig nem hozott létre a HMK-nak megfelelő prototípust,
c) a hadfelszerelési anyag átvételét követően.
(2) A beszerzési eljárások megtervezése és végrehajtása során törekedni kell arra, hogy a szerződésben rögzített HMK-nak való megfelelőség megállapítására – az esetleges eltérések gazdaságos kiküszöbölhetősége érdekében – minél előbb kerüljön sor.
9. § (1) A NATO Biztonsági Beruházási Program keretében, illetve a NATO más eljárási szabályai, az amerikai külföldi katonai eladások rendszere szerint, valamint bérleti szerződés, külföldi kormányok, minisztériumok, más állami szervek, egyéb külföldi szervezetek által előnyös feltételekkel felajánlott, az MH használatába kerülő hadfelszerelési anyagok rendszeresítése a 11. §-ban foglaltak szerint történik.
(2) A NATO eljárási esetekben a haditechnikai ellenőrző vizsgálatot a NATO kijelölt szerve végzi, egyéb esetekben a katonai alkalmasság megállapításának módját a rendszeresítendő hadfelszerelési anyag jellege, valamint a kapcsolatos összes körülmény figyelembevételével kell meghatározni.
10. § (1) A rendszeresítés csak abban az esetben tekinthető befejezettnek, amennyiben az eljárás végrehajtásának eredményeképpen a 14. §-ban foglalt feltételek a szükséges mértékben biztosítottak.
(2) A rendszeresítésre tervezett hadfelszerelési anyagok haditechnikai ellenőrző vizsgálat és csapatpróba tervezésének és végrehajtásának rendjét az utasítás 2. számú melléklete tartalmazza.
Rendszeresítési és alkalmazásba vételi határozat
11. § A rendszeresítés rendszeresítési határozattal, vagy alkalmazásba vételi határozattal történhet.
12. § (1) Rendszeresítési határozattal kerülnek az MH rendszerébe:
a) az MH vagy az adott haderőnem egészére kihatással bíró új beszerzésű (korábban még nem rendszeresített) hadfelszerelési anyagok,
b) a már korábban rendszeresítési határozattal rendszeresített hadfelszerelési anyagok, amelyeken olyan mértékű műszaki fejlesztés, módosítás, korszerűsítés került végrehajtásra, ami alapvetően megváltoztatta azok harcászati, technikai paramétereit, ezáltal az alkalmazhatóság lehetőségeit,
c) a NATO Biztonsági Beruházási Program keretében a Magyar Köztársaság területére telepített, az MH használatába kerülő hadfelszerelési anyagok.
(2) A rendszeresítési határozatot a beszerzésre vagy a telepítésre vonatkozó szerződés aláírása után, a 5. §-ban foglalt feltételek teljesülése esetén, a Rendszeresítési Bizottság (a továbbiakban: RB) javaslatára a honvédelmi miniszter adja ki.
(3) A rendszeresítési határozatot a HM hivatalos lapjában közzé kell tenni.
13. § (1) Alkalmazásba vételi határozattal kerülnek az MH rendszerébe a 12. § (1) bekezdése alá nem tartozó hadfelszerelési anyagok. Nem kell alkalmazásba vételi határozatot hozni a hadfelszerelési anyagok mennyiségi fejlesztése esetén.
(2) Az alkalmazásba vételi határozatot az RB javaslata alapján a HM Honvéd Vezérkar Főnöke (a továbbiakban: HM HVKF) adja ki.
(3) Az alkalmazásba vételi határozatot a – KNBSZ-ek határozatai kivételével – HM hivatalos lapjában közzé kell tenni.
(4) A KNBSZ-ek vonatkozásában, az alkalmazásba vételi határozatot saját hatáskörben a főigazgatók adják ki, amelyről tájékoztatják a HM HVKF-t.
14. § A rendszeresítés folyamán – a rendszeresítést kezdeményező koordinálásával – meg kell teremteni a hadfelszerelési anyaggal szemben előírt hadrafoghatósági követelmények teljesítését biztosító szervezeti, személyi, kiképzési, műszaki, infrastrukturális, munka-, egészségügyi-, tűz-, környezetvédelmi stb. jogszabályi és eszközrendszert, és a hadfelszerelési anyag alkalmazási, üzemeltetési és állagmegóvási feltételeinek folyamatos biztosítását a rendszerben tartás teljes időtartamára.
Kivonási határozat
15. § (1) A kivonási eljárás folyamán meg kell határozni a rendszerből kivont hadfelszerelési anyag további felhasználásának rendjét, az átmeneti időszak működési rendjét, az együttes használat szabályait, valamint a kivonásban érintett szervezet(ek) feladatait.
(2) Kivonási határozatot akkor kell hozni, amikor egy adott hadfelszerelési anyag fizikai elhasználódása vagy elavultsága esetén a pótlás más típussal történik, a tervezett rendszerben tartási ideje lejárt, üzemidejének meghosszabbítására intézkedés nem történt, illetve az adott típus rendeltetés szerinti alkalmazása bármely okból megszűnik.
(3) A kivonási határozatot, illetve intézkedést az RB javaslata alapján a 12. § szerint rendszeresített hadfelszerelési anyagokra a honvédelmi miniszter, a 13. § szerint rendszeresített hadfelszerelési anyagokra a HM HVKF jogosult kiadni.
(4) A KNBSZ-ek vonatkozásában a kivonási határozatot saját hatáskörben a főigazgatók adják ki, amelyről tájékoztatják a HM HVKF-t.
Intézkedési terv
16. § (1) A rendszeresítés és kivonás feladatainak végrehajtására a rendszeresítésért felelős szervezet vezetője – együttműködve az alkalmazóval és az anyagnemfelelős szervezetekkel – intézkedési tervet készít.
(2) Az intézkedési terv minden olyan tevékenységet, feladatot tartalmaz, amely a hadfelszerelési anyag rendeltetés szerinti alkalmazásának és rendszerben tartásának (kivonásának) feltételeit biztosítja.
(3) Az intézkedési tervet a hadfelszerelési anyag rendszeresítésében érintett szervezetek vezetőinek aláírásával ellátva, az RB ülése előtt legalább két hónappal, a HM Hadfelszerelési Fejlesztési Főosztály (a továbbiakban: HFF) útján az RB titkár részére meg kell küldeni.
(4) Az intézkedési tervet a 12. § (2) bekezdés és a 13. § (2) bekezdés szerinti – a határozat kiadására jogosult – személy hagyja jóvá.
(5) A hadfelszerelési anyagok rendszeresítési, valamint kivonási intézkedési terv elkészítésének szempontjait az utasítás 1. számú melléklete tartalmazza.
Az RB működése
17. § (1) A rendszeresítésre, kivonásra tervezett hadfelszerelési anyagra vonatkozó javaslattal kapcsolatban az RB állást foglal. Az ellenvéleményeket indokolással kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.
(2) Az RB ülés jegyzőkönyvét, a döntésre vonatkozó határozati javaslatot az RB titkár készíti el, és terjeszti fel jóváhagyásra.
(3) Az RB ülések jóváhagyott javaslatait az RB titkár őrzi a rendszeresített hadfelszerelési anyag kivonásáig.
(4) Az RB ülések időpontját a HM éves feladattervében kell tervezni.
(5) Az RB szervezésében a 11. § alapján rendszeresítésre tervezett hadfelszerelési anyagokat – járulékos felszerelésekkel és anyagaikkal együtt – az RB üléseken be kell mutatni a HM és az MH vezetőinek.
(6) Az RB üléseit és az eszközök bemutatását az RB titkár készíti elő.
Az RB összetétele
18. §
a) elnök: HM védelemgazdasági helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VGHÁT),
b) társelnök: HM Honvéd Vezérkar főnökhelyettes,
c) tagok:
HM HFF, főosztályvezető,
HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF), főosztályvezető,
HM Tervezési és Koordinációs Főosztály, főosztályvezető,
HM Védelemgazdasági Főosztály, főosztályvezető,
HM Ingatlankezelési Hivatal, főigazgató,
HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal, vezérigazgató,
HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal, főigazgató,
HM KLH, főigazgató,
HM KEHH, főigazgató,
HM HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség, főcsoportfőnök,
HM HVK Műveleti Főcsoportfőnökség, főcsoportfőnök,
MH Szárazföldi Parancsnokság, parancsnok,
MH Légierő Parancsnokság, parancsnok,
MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság, parancsnok,
MH haditechnikai főnök, parancsnok helyettes,
MH hadtápfőnök, parancsnok helyettes,
MH közlekedési szolgálatfőnök,
MH Egészségügyi Parancsnokság, parancsnok,
MH EVI, főigazgató,
KFGH, igazgató,
d) titkár: HM TH, főigazgató,
e) a témától függően meghívottként részt vesznek: a rendszeresítésben érintett szervezetek vezetői, a napirendben érintett anyagnemfelelős szervezet vezetője, katonai és polgári szakértők.
A rendszeresítés és kivonás előkészítésének és végrehajtásának felügyelete
19. § A rendszeresítés és kivonás előkészítésének és végrehajtásának felügyeletét a HM VGHÁT látja el. Részére a rendszeresítésért felelős vezetők – a HM HFF főosztályvezető és a HM VTF főosztályvezető útján – minden év március 31-ig jelentést terjesztenek fel a rendszeresítésre (kivonásra) vonatkozó intézkedési tervek végrehajtásának helyzetéről, a tervezett feladatok végrehajtásában bekövetkezett esetleges változásokról és azok indokairól.
Záró rendelkezések
20. § (1) Jelen utasítás a közzétételt követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a haditechnikai eszközök és hadfelszerelési anyagok rendszerbe (szervezetbe) állításáról és kivonásáról szóló 47/2001. (HK 13.) HM utasítás hatályát veszti.
(2) Jelen utasítás rendelkezéseit a hatálybalépés után indult ügyekben kell alkalmazni.
Juhász Ferenc s. k.,
honvédelmi miniszter
1. számú melléklet a 17/2006. (HK 6.) HM utasításhoz
1. Az eljárás alapja az intézkedési terv.
2. Az intézkedési tervben a rendszeresítéssel (kivonással) kapcsolatos feladatokat szakterületenként kell meghatározni. A feladatokat a rendszeresítésért felelős szervezet vezetőjének kell a végrehajtásban érintettekkel egyeztetni.
3. Az intézkedési tervet a rendszeresítésért felelős szervezet készíti el.
4. Az intézkedési terv tartalmazza:
A) A rendszeresítési tájékoztatót, ezen belül a hadfelszerelési anyag:
a) megnevezését,
b) a rendszeresítésének rövid indokolását,
c) rendeltetését, összetett eszköz esetén annak főbb elemeit, főbb harcászati, műszaki adatait,
d) korszerűségi szintjének megítélését,
e) a hadrendbe állítás helyét, katonai szervezetenként, az ellátás évenkénti ütemezését,
f) létszám-, anyagi, építési, valamint egyéb járulékos kihatásait,
g) elhelyezésével, tárolásával, málházásával kapcsolatos előírásokat, előreláthatólag meddig marad a rendszerben, mit vált fel, hogyan illeszkedik a távlati fejlesztési elgondolásokhoz,
h) lőszer, hajtóanyag stb. készletképzés mértékét és annak összetételét,
i) frekvenciahasználattal járó eszközöknél a frekvenciahasználat feltételeire vonatkozó főbb megállapításokat, a KFGH előzetes adatszolgáltatása alapján,
j) főanyagfelelős, anyagnemfelelős(ök), valamint az alkalmazó szervezet megjelölését,
k) a kiképzés, átképzés feladatait az alábbiak szerint:
– az általános és a szakkiképzési követelményeket,
– az átképzés, a kiképzés szervezéséért felelős szervezetet, a végrehajtás ütemezését, helyét, idejét, időtartamát, tematikáját, a résztvevők számát anyagnemfelelős szervezetek szerinti bontásban,
l) a munkabiztonsági, munkaélettani, munkaegészségügyi hatásait a HM KEHH és az MH EVI előzetes adatszolgáltatása alapján.
B) A rendszeresítési tervet, ezen belül:
a) az új hadfelszerelési anyag rendszeresítésével módosításra kerülő rendelkezéseket, normákat;
b) a közúti a vasúti és a légi szállítás feltételeit;
c) a rendszeresítés építés-beruházási feladataival kapcsolatban:
– a hadfelszerelési anyag rendszeresítésével összefüggően a személyi állomány elhelyezésére vonatkozó elgondolást, és az ehhez kapcsolódó építési feladatokat, részletesen,
– a beruházások és a központilag szervezett építkezések megnevezését, járulékos kihatásaival együtt, részletesen,
– az építési feladatokhoz szükséges pénzeszközök biztosításának rendjét és a rendszerbe állítás teljes építési költségeit,
– rendkívüli körülmények esetére (ha a rendszeresítés és a beruházás üzembe helyezésének időpontja nem egyeztethető) a rendkívüli és átmeneti intézkedéseket, azok végrehajtásának rendjét (pl. egyes alapvető létesítmények részleges üzembe helyezése, ideiglenes elhelyezése, ideiglenes létesítmények építése stb.),
d) az MH állománytábláiban alkalmazandó hadfelszerelési anyagok lajstromába történő felvétellel kapcsolatos feladatokat;
e) az átképzés, a kiképzés személyi, anyagi-technikai feltételeit, a feltételek megteremtésében és végrehajtásában részt vevő (együttműködő) szerveket;
f) az eszköz rendszeresítése folyamán végrehajtandó információvédelmi feladatokat, valamint a végrehajtásukért felelősöket;
g) szabályzatokkal és üzemeltetési dokumentációval, valamint magyar nyelvű feliratokkal való ellátás rendjét;
h) az átvétel ütemezését, a közreműködő szerveket, és feladataikat;
i) a hadfelszerelési anyag hadműveleti szolgálatba állításának határidejét, azzal kapcsolatos feladatokat és felelősöket;
j) alkatrész- és egyéb anyagellátási rendszerét, és az alkalmazandó NATO azonosítás (kodifikáció) módját;
k) az üzemeltetés, technikai kiszolgálás, javítási rendszerét, a javító kapacitás, javítási technológia biztosítását, speciális javítóeszközök biztosítási rendjét;
l) árát (bekerülési költségét) és a beszerzés forrását;
m) nyilvántartási rendjét;
n) a kategorizálási és a selejtezés szabályait;
o) környezetvédelmi, tűzvédelmi, érintésvédelmi, munka- és balesetvédelmi előírásokat, a Hvt. 87. § (3) bekezdésében foglaltak szerint;
p) hitelesítési és mérésügyi feladatokat;
q) a különféle hatósági vizsgálatok, eljárások megállapításaiból fakadó feladatokat, illetve a beszerzendő hatósági engedélyeket;
r) minőségbiztosítási feladatokat.
C) Az eljárás intézkedési tervének feladattervét, az alábbi minta szerint:
MINTA
Rendszeresítési intézkedési terv feladatterve
Fsz. |
Feladatok részletes bontásban |
Végrehajtásért felelős szervezetek |
Együttműködő szervezetek |
A végrehajtás |
Megjegyzés |
|
-tól |
-ig |
|||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
5. A rendszerből történő kivonási intézkedési terv tartalmazza
A) Rendszerből történő kivonási javaslatot, ezen belül:
a) a hadfelszerelési anyag megnevezését, rendeltetését,
b) a kivonás indokolását és a kivonás várható költségkihatását,
c) az elgondolást a kivonás megkezdésére, végrehajtására és ütemezésére,
d) a kivonásra tervezett hadfelszerelési anyag helyett mi kerül rendszeresítésre,
e) rendszerből való kivonás utáni felhasználást, a kivonás ütemének megfelelően,
f) a rendszerből kikerülő hadfelszerelési anyag további felhasználásából adódó szervezeti, létszám, anyagi, építési stb. kihatásokat;
g) a kivonandó járulékos eszközöket, anyagokat és azok további felhasználását;
h) környezetvédelmi és biztonsági előírásokat.
B) Kivonási tervet, ezen belül:
a) a kivonásban érintett szervek feladatait és a határidőket;
b) az RB által meghatározott feladatokat és azok megoldásának rendjét, határidejét.
C) A rendszerből történő kivonási intézkedési terv feladattervét a minta szerint:
MINTA
Rendszerből történő kivonási intézkedési terv feladatterve
Fsz. |
Feladatok részletes bontásban |
Végrehajtásért felelős szervezetek |
Együttműködő szervezetek |
Kezdési és befejezési |
Megjegyzés |
|
-tól |
-ig |
|||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
2. számú melléklet a 17/2006. (HK 6.) HM utasításhoz
1. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat a jóváhagyott és szerződésben rögzített HMK-nak való megfelelőség objektív mérésekkel alátámasztott megállapítására irányul.
2. A vizsgálat keretében a HM TH az adott hadfelszerelési anyagot saját kapacitásaival vizsgálja, vizsgáltatja, valamint más szervek által elvégzett vizsgálat eredményét figyelembe veheti. Végrehajtásának terjedelmét, menetét, feltételeit az összes egyedi körülményre tekintettel „Technikai Utasítás”-ban, illetve „Vizsgálati Terv”-ben kell meghatározni.
3. A katonai alkalmasság megállapítását a HM finanszírozású hazai kutatás-fejlesztés folyamatában a 8. § (1) bekezdés a) pontja szerint, a szállító (gyártó) részéről a szerződés teljesítésének menetében, műszaki gyártmányfejlesztést igényelő esetekben a beszerzési eljárás folyamatában a 8. § (1) bekezdés b) pontja szerint, új beszerzésű hadfelszerelési anyagok esetében a (köz)beszerzési eljárást követően kell lefolytatni. A katonai alkalmassági vizsgálatok végrehajtása során esetlegesen felmerülő eltéréseket (utólagosan szükséges módosítások, felmerült hiányosságok kiküszöbölése stb.) a szállítási szerződésesben rögzített megállapodás szerint kell a gyártóval (szállítóval) rendezni.
4. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat valamint a csapatpróba a HM kutatás-fejlesztési folyamataiban a prototípus, illetve „0” sorozati darabokon, a szállító (gyártó) részéről a szerződés teljesítésének menetében műszaki gyártmányfejlesztést igényelő esetekben – lehetőség szerint – az elsőként elkészülő mintadarabokon kerülnek végrehajtásra.
5. A szállító részéről gyártmányfejlesztést igénylő MH megrendelések beszerzési eljárásaiba – a követelmények előzetes egyeztetésére, valamint a katonai alkalmasság ellenőrzésére a szerződés teljesítés folyamatában – be kell vonni (szükség esetén szerződésszerűen) a HM KEHH-t, az MH EVI-t, a HM KLH-t, valamint a HM TH-t.
6. A csapatpróbát a rendszeresítésért felelős szervezet vezetője – az alkalmazóval és az anyagnemfelelős szervezetekkel együttműködve – rendeli el. A csapatpróba célja a rendszeresítésre tervezett hadfelszerelési anyag alkalmasságának vizsgálata a várható alkalmazási körülmények között. Végrehajtásának terjedelmét, menetét, feltételeit az összes egyedi körülményre tekintettel a jóváhagyott csapatpróba tervben kell meghatározni.
7. A hadfelszerelési anyagot a tervezett rendszeresítés helyén, vagy azzal egyenértékű feltételekkel rendelkező helyen kell csapatpróbára bocsátani. Megfelelőségét az összes tervezett alkalmazási körülmények között vizsgálni szükséges.
8. A csapatpróba során vizsgálni kell a hadfelszerelési anyag harci használhatóságát, üzemeltetését, technikai kiszolgálását, javítását, tárolását, szállíthatóságát, kezelhetőséget, a különféle normaidőket, a szükséges kezelőlétszámot, az üzemeltetéshez, fenntartáshoz szükséges járulékos anyagi, szervezeti kihatásokat, a megbízhatóságot, a munka- és környezet-egészségügyi, tűzvédelmi, érintésvédelmi, munka- és balesetvédelmi előírásoknak való megfelelőséget, valamint a gazdaságossági szempontokat.
9. A hazai fejlesztésű eszközök prototípusait – lehetőség szerint tartóssági vizsgálattal egybekötött – csapatpróbának kell alávetni. Megengedhető a tartóssági vizsgálat csapatpróbától független lefolytatása is.
10. Ha a csapatpróba tapasztalatai alapján, a mintákon olyan mérvű konstrukciós változást kell végrehajtani, ami újabb kipróbálást tesz indokolttá, akkor vagy az átalakított prototípuson, vagy a „0” sorozaton részleges ellenőrző csapatpróbát kell lefolytatni.
11. A polgári célra már használt, a honvédségben alkalmazásra tervezett anyagokat az MH különleges alkalmazási körülményei szempontjából kell vizsgálni. Változtatás nélkül átvett anyagoknál sorozatgyártott darabokon, módosított anyagoknál pedig az elkészített prototípusokon kell a részleges csapatpróbát elvégezni.
12. Amennyiben a tervezett alkalmazás körülményei megegyeznek polgári célra már használt eszköz vagy anyag alkalmazási körülményeivel – ha az kellő referenciával rendelkezik –, nem kell haditechnikai ellenőrző vizsgálatot lefolytatni. Ebben az esetben elegendő a részleges csapatpróba végrehajtása, amely alapvetően az eszköz haditechnikai üzemeltetési körülményeire irányuljon.
13. Nemzetközi együttműködéssel kifejlesztett eszköz csapatpróbája jellegében azonos a hazai fejlesztésű eszköz csapatpróbájával, de a csapatpróba bizottságba minden együttműködő ország delegálhat szakértőt.
14. A továbbfejlesztéssel létrehozott eszközök részleges csapatpróbáját a változtatott, továbbfejlesztett szerkezeti elemek alkalmasságának ellenőrzésére kell lefolytatni. Részleges csapatpróbát kell végrehajtani azokon a hadfelszerelési anyagokon is, amelyek modifikációi már korábban csapatpróbára, illetve rendszeresítésre kerültek. A csapatpróba csak a meghatározó eltérések megfelelőségének vizsgálatára kell, hogy kiterjedjen.
15. A rendszeresítésért felelős szervezet vezetője, a csapatpróba bizottság szervezeti összetételére és elnökére vonatkozó javaslatot – az RB titkár útján – terjeszti fel jóváhagyásra a HM HVKF helyettes részére. A jóváhagyást követően – a csapatpróbában érintett szervek vezetőinek, parancsnokainak javaslatára jelölje ki személy szerint a csapatpróba bizottság tagjait, adja ki az általa elkészített, és a HM HVKF helyettes által jóváhagyott csapatpróba intézkedési tervet a végrehajtó szervezet parancsnokának.
16. A bizottságba a csapatpróbára bocsátott hadfelszerelési anyag rendeltetését, alkalmazását jól ismerő, felkészült szakértőket kell kijelölni.
17. Amennyiben azt a katonai alkalmasság megítélése indokolttá teszi, a bizottságba be lehet vonni a gyártó képviselőjét, azonban a képviselő szavazati joggal nem rendelkezhet. A csapatpróba végrehajtásába kötelező bevonni a haditechnikai ellenőrző, a munkabiztonsági és munka-egészségügyi, valamint a tűzvédelmi vizsgálatokkal, illetve minősítéssel foglalkozó szakembereket is. Az általuk tett megállapításokat a rendszeresítési javaslat során kötelező figyelembe venni.
18. A csapatpróba intézkedési terv tartalmazza:
a) a csapatpróbára kerülő hadfelszerelési anyag megnevezését, rendeltetését és főbb harcászati-műszaki adatait,
b) a csapatpróba bizottság személyi összetételét,
c) a csapatpróba helyét és idejét,
d) a csapatpróba végrehajtásáért felelős parancsnokokat,
e) a 8. pontban meghatározottakat, a csapatpróba során megvizsgálandó és a gyakorlatban igazolandó harcászati adottságokat, a kipróbálás módszerét, a hadfelszerelési anyag egyes részein elvégzendő vizsgálatok sorrendjét, a méréseket, valamint a végrehajtáshoz szükséges erő, eszköz- és időszükségletet, a logisztikai biztosítás rendjét a próba idejére,
f) a vizsgálati szempontok alapjául fel kell használni a HMK-t, illetve a beszerzési eljárás során kidolgozott műszaki dokumentáció előírásait.
19. A csapatpróba bizottság a szavazati többség elérésének érdekében páratlan létszámú. Szavazati joggal felruházott tagjainak létszámát a vizsgálandó hadfelszerelési anyag összetettsége határozza meg.
20. A jóváhagyott csapatpróba intézkedési terv egy- egy példányát meg kell küldeni a csapatpróba végrehajtásában érintett szervezetek vezetőinek.
21. A csapatpróba megkezdése előtt végre kell hajtani a kezelő állomány kiképzését. A csapatpróba lefolytatása csak abban az esetben kezdhető meg, ha a kezelő állomány a hadfelszerelési anyagot és annak kezelését, valamint a csapatpróba biztonsági előírásait ismeri.
22. Csapatpróbára csak kifogástalan állapotban lévő eszközök kerülhetnek. A hadfelszerelési anyagok csapatpróbájának teljes idejére biztosítani kell a lebonyolításhoz szükséges feltételeket (szervizelés, hibaelhárítás, üzemanyaggal való ellátás stb.).
23. A csapatpróba költségeit a főanyag-, illetve anyagnemfelelős viseli.
24. A csapatpróba végrehajtásának megkezdésekor nyilvántartási számmal ellátott csapatpróba naplót kell felfektetni. A naplóba be kell jegyezni a csapatpróba tervben előírt vizsgálatok helyét, idejét, a végrehajtás körülményeit, a vizsgálatok eredményeit, a próbát végrehajtó szakemberek észrevételeit és javaslatait. A csapatpróba végeztével a bejegyzések alapján összesített véleményt és javaslatot kell a csapatpróba naplóba beírni. A csapatpróba naplót a próbák végrehajtásért felelős személy vezeti.
25. A rendszeresítésért felelős szervezet vezetője figyelemmel kíséri a csapatpróba végrehajtását, intézkedik a felmerülő akadályok elhárítására. A csapatpróba bizottság elnöke és tagjai felelősek a próba szakszerű végrehajtásáért. A bizottsági tagoknak nem kell részt venni a csapatpróba teljes időtartamán át a csapatpróba végrehajtásában. Kötelesek azonban a csapatpróba indulásánál a végrehajtónak szükséges útbaigazítást megadni, valamint a végrehajtás során időszakonként meggyőződni a csapatpróba tervszerinti lefolytatásáról.
26. A csapatpróba végrehajtásának időszakában a rendszeresítésért felelős szervezet vezetője – a csapatpróba vonatkozásában – elöljárója a csapatpróba bizottságnak. A bizottság elnöke elöljárója a bizottság tagjainak. A csapatpróba bizottság elnöke a végrehajtásért felelős parancsnokoknak a csapatpróba végrehajtásával kapcsolatban utasításokat adhat.
27. A csapatpróba végén a csapatpróba naplóba bejegyzett adatok alapján értékelni kell a csapatpróba tapasztalatait. Az értékelést a végrehajtásért felelős személyek és a csapatpróba bizottság végzi. A csapatpróba záróülését a bizottság elnöke hívja össze. Az ülésen végrehajtók ismertetik a tapasztalatokat és a javaslatokat. Az ismertetett tapasztalatok alapján a csapatpróba bizottság kialakítja véleményét és ennek alapján a rendszeresítésre vonatkozó javaslatát.
28. A csapatpróba bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza az ülésen elhangzott véleményeket és a bizottság javaslatát a kipróbált hadfelszerelési anyag további sorsára vonatkozóan (pl.: rendszeresíthető, a csapatpróbát teljes körűen, vagy csak az utólagos változtatások, módosítások figyelembevételével szükséges tovább folytatni stb.).
29. A bizottság az alábbi javaslatot teheti:
a) a hadfelszerelési anyagot módosítás nélkül rendszeresítésre javasolja,
b) a hadfelszerelési anyagot rendszeresítésre javasolja a szükséges módosítások utólagos végrehajtásával újabb csapatpróba végrehajtásával vagy anélkül,
c) a hadfelszerelési anyag rendszeresítését nem javasolja.
30. A csapatpróba bizottság javaslatát szavazás alapján hozza meg. A javaslattól eltérő véleményeket megfelelő indokolással rögzíteni kell. A jegyzőkönyvet a csapatpróba bizottság elnöke a rendszeresítésért felelős szervezet vezetőjének terjeszti fel, aki azt – véleményével és javaslatával kiegészítve – megküldi a HM HFF útján az RB titkárnak.
Az utasítást utóbb a 121/2007. (HK 21.) HM utasítás 3. § 6. pontja módosította. Az utasítást a 9/2010. (I. 22.) HM utasítás 15. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte 2010. január 30. napjával.
A jelen utasítás hatálybalépésekor a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény.
A jelen utasítás hatálybalépésekor a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk beszerzésére, illetőleg szolgáltatások megrendelésére vonatkozó sajátos szabályokról szóló 228/2004. (VII. 30.) Korm. rendelet.
A jelen utasítás hatálybalépésekor a fegyvernemek egy részében a HM HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség Fegyvernemi Osztálya, kiegészítve a Fegyvernemi Állandó Munkacsoport megalakításáról és működéséről szóló 58/2002. (HK. 21.) HM utasítással létrehozott Fegyvernemi Állandó Munkacsoporttal
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás