19/2006. (III. 14.) FVM rendelet
19/2006. (III. 14.) FVM rendelet
termőföldnek és erdőnek a szociális földprogram folytatása céljából ingyenesen történő önkormányzati tulajdonba vagy vagyonkezelésbe adásának feltételeiről és eljárási rendjéről1
A Nemzeti Földalapról szóló 2001. évi CXVI. törvény módosításáról szóló 2005. évi CLXXV. törvény 12. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszterrel, valamint a belügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § (1) A szociális földprogram (a továbbiakban: program) céljára átadható állami tulajdonú termőföldek és erdőterületek (a továbbiakban együtt: földrészlet) ingyenesen önkormányzati tulajdonba vagy vagyonkezelésbe adására vonatkozó hirdetményt első ízben e rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül, a továbbiakban évente február 1-jéig közzé kell tenni. A hirdetmény közzétételéről a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (a továbbiakban: NFA) gondoskodik. A hirdetményben nem tehető közzé olyan földrészlet, amelyen harmadik személynek fennálló joga vagy követelése van.
(2) A hirdetményt az NFA internetes honlapján, továbbá az NFA székhelyén az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben, és az NFA területi irodáinak hivatali helyiségeiben elhelyezett hirdetőtáblán legalább 90 napra kell közzétenni úgy, hogy az internetes honlapon való megjelenítés napja a hirdetmény kifüggesztésének napjával megegyezzen. A hirdetmény közzétételének kezdő napja a területi irodáknál történt kifüggesztés napja.
(3) Az NFA által közzétett hirdetmény a program céljára átadható földrészletek helyrajzi számait a települések sorrendjében tartalmazza.
(4) A hirdetményben közzé nem tett földrészletekre a program céljára nem nyújtható be kérelem.
2. § (1) A települési önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) a program céljára – a 3. § (1) bekezdésben foglalt kivétellel – a településen fekvő földrészletekre nyújthat be kérelmet.
(2) A program céljára földrészletet az az önkormányzat igényelhet, amely rendelkezik az önkormányzat képviselőtestülete által jóváhagyott szociális földprogrammal. A kérelem előterjesztésének további feltétele, hogy az önkormányzat által támogatott, szociálisan hátrányos helyzetű személyek az önkormányzat részére átadott földrészlet hasznosításában, használatában személyesen közreműködjenek.
(3) Az önkormányzat a földrészletnek a tulajdonába vagy vagyonkezelésébe adására irányuló írásbeli kérelmét az NFA székhelyén terjesztheti elő a kifüggesztés napjától számított 90 napon belül. A határidő elmulasztása esetén az önkormányzat kérelmét az NFA érdemben nem vizsgálhatja. Ennek tényéről az NFA írásban értesíti az önkormányzatot. A határidő elmulasztása nem érinti az önkormányzat azon jogát, hogy a következő évben közzétett felhívás alapján ismételten kérelmet nyújtson be.
3. § (1) Az önkormányzat más településen fekvő földrészletre vagyonkezelésbe adás iránt nyújthat be kérelmet, feltéve hogy az érintett földrészlet olyan településen fekszik, melynek közigazgatási határa a kérelmet előterjesztő önkormányzat településének közigazgatási határától közúton vagy közforgalomtól el nem zárt magánúton legfeljebb 15 km távolságra van.
(2) A tulajdonba adás iránti kérelmet az önkormányzat a saját településén fekvő és az NFA által az 1. § (1) bekezdése szerint közzétett állami tulajdonú földrészletek legfeljebb 50%-ára nyújthat be.
(3) Tulajdonba adás iránti kérelmet nem lehet előterjeszteni erdő, szőlő és gyümölcsös művelési ágban nyilvántartott földrészletre, valamint halastóra. Ilyen esetben az 50%-os területi határ megállapításánál az erdő, szőlő és gyümölcsös művelési ágban nyilvántartott földrészleteket, valamint a halastavakat figyelmen kívül kell hagyni.
(4) Az önkormányzat a (2) és (3) bekezdésben foglalt korlátozás nélkül terjeszthet elő tulajdonba adás iránti kérelmet a saját településén fekvő vagyonkezelésébe került földrészletre, feltéve hogy azt tizenöt éven keresztül folyamatosan a program céljára használta és hasznosította.
4. § (1) A vagyonkezelésbe adás iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a) az igényelt földrészletek helyrajzi számát;
b) a kérelem indokait, a földrészlet használatának, hasznosításának tervezett módját;
c) a programban részt vevő személyek létszámát, azon belül a jövedelemmel [a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés a) pont] rendelkező és a jövedelemmel nem rendelkező személyek létszámát;
d) a programhoz kapcsolódó képzési programok ismertetését;
e) a program működtetéséhez rendelkezésre álló pénzügyi fedezet bemutatását, és az önkormányzat közreműködésének módját;
f) a programban részt vevő mezőgazdasági szaktanácsadó vagy agrár végzettségű személyek, illetve erdészeti szakszemélyzet megjelölését, egyéb a program megvalósítását biztosító tényezőket;
g) a kérelem benyújtásakor az önkormányzat tulajdonában álló termőföldek, erdőterületek hasznosításának tényére vonatkozó adatokat;
h) arra vonatkozó nyilatkozatot, hogy a program keretében hasznosított földrészletek vonatkozásában a hasznosítással összefüggésben felmerülő költségeket, illetve kockázatot ki viseli;
i) a földrészlet vagyonkezelésbe adásának kérelmezett időtartamát.
(2) A vagyonkezelésbe adás iránti kérelemhez csatolni kell:
a) az önkormányzat szociális földprogramját és a program elfogadásáról szóló képviselőtestületi határozatot;
b) a 3. § (1) bekezdése szerinti esetben a földrészlet fekvése szerinti önkormányzat arra vonatkozó írásbeli hozzájárulását, hogy a kérelmező önkormányzat két évig vagy azt meghaladó meghatározott időtartamig a program céljából a földrészletet használhatja, hasznosíthatja;
c) az illetékes körzeti földhivatal, valamint a megyei növény- és talajvédelmi szolgálat, illetőleg az erdészeti hatóság igazolását arról, hogy az önkormányzattal szemben a tulajdonát képező termőföldeket, illetve erdőterületeket érintően az igazolás kiadását megelőző két évben nem került sor hasznosítási kötelezettség elmulasztása miatt földvédelmi bírság kiszabására, valamint parlagfű elleni közérdekű védekezést elrendelő határozat meghozatalára, illetőleg erdőgazdálkodási bírság kiszabására.
(3) A tulajdonba adás iránti kérelemnek az (1) bekezdés a)–h) pontjában foglaltakat kell tartalmaznia.
(4) A tulajdonba adás iránti kérelemhez csatolni kell:
a) az önkormányzat szociális földprogramját és a program elfogadásáról szóló képviselő-testületi határozatot,
b) a hatályos helyi építési szabályzat és a szabályozási terv, valamint a képviselő-testület által jóváhagyott településszerkezeti terv kivonatát, amely szerint az önkormányzat által igényelt földrészlet a település igazgatási területén belül mezőgazdasági terület,
c) az illetékes körzeti földhivatal, valamint a megyei növény- és talajvédelmi szolgálat, illetőleg az erdészeti hatóság igazolását arról, hogy az önkormányzattal szemben a tulajdonát képező termőföldeket, illetve erdőterületeket érintően az igazolás kiadását megelőző két évben nem került sor hasznosítási kötelezettség elmulasztása miatt földvédelmi bírság kiszabására, valamint parlagfű elleni közérdekű védekezést elrendelő határozat meghozatalára, illetőleg erdőgazdálkodási bírság kiszabására.
(5) A 3. § (4) bekezdésében foglalt esetben a tulajdonba adás iránti kérelemhez – a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően – a vagyonkezelési szerződés másolatát kell csatolni, melyből kitűnik, hogy a szerződés hatálybalépése óta a kérelmező önkormányzatot a kérelemmel érintett földrészleten tizenöt éve a program céljára vagyonkezelői jog illeti meg.
5. § (1) A program céljára olyan területnagyságú földrészlet adható, hogy 1 fő részére legfeljebb 1 hektár területnagyságú földrészlet jusson (a továbbiakban: területi korlát).
(2) Földrészletet – a program céljára – legalább két évre, legfeljebb tizenöt évre lehet vagyonkezelésbe adni.
(3) A programnak a már vagyonkezelésbe, illetőleg tulajdonba átadott földrészleteken túl további földrészletekre történő kiterjesztése új kérelemnek minősül.
(4) A vagyonkezelésbe, illetve a tulajdonba adásról a Nemzeti Földalapról szóló 2001. évi CXVI. törvény 13. §-ának (6) bekezdése szerint az NFA javaslata alapján a Kormány dönt.
6. § (1) Az NFA a határidőben beérkezett önkormányzati kérelmet megvizsgálja és a részletes szakmai javaslatát megküldi a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak (a továbbiakban: minisztérium). Az adott évben közétett felhívásra határidőn belül beérkezett önkormányzati kérelmekről az NFA-nak legkésőbb szeptember 1-jéig meg kell küldenie javaslatait a minisztérium részére.
(2) Az NFA javaslatának tartalmaznia kell:
a) azoknak a földrészleteknek a megjelölését, melyek vagyonkezelésbe, illetőleg tulajdonba adását javasolja,
b) azoknak a földrészleteknek a megjelölését, melyek vagyonkezelésbe, illetőleg tulajdonba adását nem javasolja, és az elutasítás részletes indokait,
c) a vagyonkezelésbe adás időtartamára vonatkozó javaslatot.
(3) Az NFA a vagyonkezelésbe, illetőleg tulajdonba adást – a 3. § (4) bekezdésében foglalt kivétellel – nem javasolhatja, ha a vagyonkezelésbe adás iránti kérelem nem tartalmazza a 4. § (1) bekezdés a)–c) pontjaiban foglaltakat, valamint a 4. § (2) bekezdésében foglalt előírások nem teljesülnek, illetőleg a tulajdonba adás iránti kérelem esetén a kérelem nem tartalmazza a 4. § (1) bekezdés a)–c) pontjaiban foglaltakat, és a 4. § (4) bekezdésében foglalt előírások nem teljesülnek.
(4) Az NFA javaslata alapján a miniszter a döntési javaslatot is tartalmazó előterjesztést benyújtja a Kormány részére.
7. § (1) A Kormánynak a vagyonkezelésbe, vagy tulajdonba adásról szóló döntésének a Magyar Közlönyben történő közzétételétől számított 60 napon belül az NFA és a jogosult önkormányzat ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre alkalmas vagyonkezelési, illetőleg tulajdon-átruházási szerződést köt. A szerződés alapján az önkormányzat köteles gondoskodni a vagyonkezelői jogának, illetőleg tulajdonjogának az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséről.
(2) A vagyonkezelői jogviszony fennállása alatt a vagyonkezelő önkormányzat évente január 31-ig a szerződésben foglaltak betartásáról, a program megvalósulásáról, valamint a vagyonkezelésbe vett földrészletek hasznosításáról beszámol az NFA-nak.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakon túl a vagyonkezelő önkormányzat köteles az NFA-t tájékoztatni a jogviszony körülményeinek minden olyan lényeges változásáról, mely a vagyonkezelési szerződés módosítását teszi indokolttá.
(4) A vagyonkezelő önkormányzat a vagyonkezelésébe vett vagyon használatából, működtetéséből származó bevételeit, illetve közvetlen költségeit és ráfordításait elkülönítetten tartja nyilván.
(5) Az NFA a vagyonkezelési szerződésben foglaltak betartását bármikor ellenőrizheti.
8. § (1) Az NFA-nak a vagyonkezelési szerződésben rögzítenie kell, hogy a szerződést felmondja, ha
a) a vagyonkezelő önkormányzat a vagyonkezelési szerződésben foglalt kötelezettségének – figyelmeztetés ellenére – felróható módon nem tesz eleget;
b) a vagyonkezelő önkormányzat a kérelmében vállalt, a programmal kapcsolatos feladatait – figyelmeztetés ellenére – nem látja el;
c) a vagyonkezelő önkormányzat a földrészlet használatát, hasznosítását a programban részt nem vevő személynek átengedte;
d) a vagyonkezelésbe átadott földrészlet művelési ágának megváltoztatására, vagy a rendes gazdálkodás körét meghaladó beruházás végrehajtására az NFA hozzájárulása nélkül került sor [a Nemzeti Földalapról szóló 2001. évi CXVI. törvény 13/A. § (2) bek.];
e) a vagyonkezelésbe átadott földrészleten az önkormányzat más célú hasznosítást hajtott végre;
f) a vagyonkezelő önkormányzat a beszámolási kötelezettségének határidőn belül nem tesz eleget;
g) két egymást követő évben az 1 főre eső területnagyság meghaladja a területi korlát kétszeresét.
(2) Az NFA-nak a vagyonkezelési szerződésben rögzítenie kell, hogy ha a felmondást az önkormányzat 15 napon belül nem veszi tudomásul, az NFA további 15 napon belül a bírósághoz fordulhat. Ha nem így jár el, a felmondás hatályát veszti.
(3) A vagyonkezelési szerződés közös megegyezéssel a gazdasági év végével megszüntethető. A vagyonkezelési szerződés módosítására irányuló kérelemnek minősül, ha az önkormányzat a vagyonkezelésébe került önálló helyrajzi számú földrészletek egy részére a vagyonkezelési szerződés megszüntetését kezdeményezi. Ilyen kérelmet kizárólag önálló helyrajzi számú földrészletekre lehet előterjeszteni, mely kérelem elbírálásáról az NFA dönt. Egyéb esetekben a vagyonkezelési szerződés módosítására a vagyonkezelési szerződés megkötésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(4) A vagyonkezelői jog megszűnésekor az NFA köteles az önkormányzat vagyonkezelői jogának ingatlan-nyilvántartásból való törlését kezdeményezni. A vagyonkezelési szerződés közös megegyezéssel, illetve az NFA általi felmondásával történő megszűnése esetén a kérelemhez csatolni kell a vagyonkezelői jog ingatlan-nyilvántartásból való törlésére alkalmas megszüntető szerződést, illetve felmondást elfogadó nyilatkozatot tartalmazó okiratot. Elfogadó nyilatkozat hiányában az NFA-nak jogerős bírói ítélettel kell igazolnia, hogy a vagyonkezelési szerződést jogszerűen mondta fel, illetőleg a felmondása a szerződést megszüntette.
(5) Ha a vagyonkezelési szerződés az NFA felmondása következtében szűnt meg, az önkormányzat vagyonkezelői jogának ingatlan-nyilvántartásból történő törlését követő öt éven belül a program céljára nem igényelhet földrészletet.
9. § E rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
A rendeletet a 263/2010. (XI. 17.) Korm. rendelet 15. §-a hatályon kívül helyezte 2010. december 2. napjával. E hatályon kívül helyező rendelet 14. § (1) bekezdsée alapján a 2010. december 2-án már folyamatban lévő eljárásokat azok indulásakor hatályos rendelkezések szerint kell befejezni, a 14. § (2) bekezdése alapján e hatályon kívül helyező rendeletet alkalmazni kell a 2010. december 2-a előtt – a program céljából – megkötött vagyonkezelési szerződés módosítására és megszüntetésére.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás