43/2006. (XII. 26.) PM rendelet
egyes PM rendeleteknek a kormányzati szervezetalakítással összefüggő módosításáról1
2007.01.01.
I. RÉSZ
„(2) Az engedélyt kérő exportőrnek a vámhatóság számára minden garanciát biztosítania kell, ami a termék származó helyzetének, valamint a vonatkozó rendeletekben megfogalmazott egyéb szabályok teljesítésének igazolásához szükséges.”
„(1) A külön jogszabályban foglaltak, valamint jelen rendelkezések betartásával a könyvelés szerinti elkülönítésre vonatkozó engedélyt a vámhatóság adja ki. Amennyiben a gyártó több telephellyel rendelkezik, a telephely(ek) szerint illetékes regionális parancsnokságot az engedélyt kiadó regionális parancsnokság a határozat egy példányának megküldésével értesíti.”
II. RÉSZ
I. A VÁM- ÉS PÉNZÜGYŐRSÉG SZERVEINEK ILLETÉKESSÉGE
Általános illetékességek”
3. § „Az országos parancsnokság illetékessége kiterjed a Magyar Köztársaság területére.”
4. § „A Vám- és Pénzügyőrség hatósági jogkörrel rendelkező középfokú szerveinek illetékessége: a) a Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed Bács-Kiskun megye, Békés megye és Csongrád megye közigazgatási területére,
b) a Vám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed Jász-Nagykun-Szolnok megye, Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye közigazgatási területére,
c) a Vám- és Pénzügyőrség Észak-Magyarországi Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed Heves megye, Nógrád megye és Borsod-Abaúj-Zemplén megye közigazgatási területére,
d) a Vám- és Pénzügyőrség Közép-Dunántúli Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed Veszprém megye, Fejér megye, Komárom-Esztergom megye közigazgatási területére,
e) a Vám- és Pénzügyőrség Közép-Magyarországi Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed – a h) pontban foglaltak kivételével – Budapest és Pest megye közigazgatási, illetve a Vám- és Pénzügyőrség szervezetéről, valamint egyes szervek kijelöléséről szóló kormányrendelet (a továbbiakban: VPKr.) 5. §-ának (2) bekezdésében meghatározott feladatok tekintetében a Magyar Köztársaság területére, f) a Vám- és Pénzügyőrség Nyugat-Dunántúli Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye és Zala megye közigazgatási területére,
g) a Vám- és Pénzügyőrség Dél-Dunántúli Regionális Parancsnokságának illetékessége kiterjed Baranya megye, Somogy megye és Tolna megye közigazgatási területére,
h) a Vám- és Pénzügyőrség Központi Repülőtéri Parancsnokságának illetékessége kiterjed a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér zárt területére, valamint a légi forgalom tekintetében Pest megye közigazgatási területére,
i) a Vám- és Pénzügyőrség Központi Ellenőrzési Parancsnokságának illetékessége kiterjed a Magyar Köztársaság területére,
j) a Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnokságának illetékessége a jogszabályban meghatározott bűncselekmények esetén a Magyar Köztársaság területére terjed ki,
k) Vám- és Pénzügyőrség Közép-Magyarországi Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Budapest és Pest megye közigazgatási területére,
l) Vám- és Pénzügyőrség Észak-Magyarországi Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Heves megye, Nógrád megye és Borsod-Abaúj-Zemplén megye közigazgatási területére,
m) Vám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Jász-Nagykun-Szolnok megye, Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye közigazgatási területére,
n) Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Bács-Kiskun megye, Békés megye és Csongrád megye közigazgatási területére,
o) Vám- és Pénzügyőrség Közép-Dunántúli Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Veszprém megye, Fejér megye, Komárom-Esztergom megye közigazgatási területére,
p) Vám- és Pénzügyőrség Nyugat-Dunántúli Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye és Zala megye közigazgatási területére,
q) Vám- és Pénzügyőrség Dél-Dunántúli Regionális Nyomozó Hivatalának illetékessége kiterjed Baranya megye, Somogy megye és Tolna megye közigazgatási területére,
r) a Vám- és Pénzügyőrség Központi Járőrszolgálat Parancsnokságának illetékessége kiterjed a Magyar Köztársaság területére,
s) a Vám- és Pénzügyőrség Számlavezető Parancsnokságának illetékessége kiterjed a Magyar Köztársaság területére,
t) a Vám- és Pénzügyőrség Vegyvizsgáló Intézetének illetékessége kiterjed a Magyar Köztársaság területére,
u) a Vám- és Pénzügyőrség Jövedéki Kapcsolattartó és Kockázatelemzési Központjának illetékessége kiterjed a Magyar Köztársaság területére.”
13. § „(1) A Vám- és Pénzügyőrség fővámhivatalainak illetékessége – a (2) bekezdésben meghatározottak kivételével – a következők: a) Fővámhivatal Szeged illetékessége kiterjed Csongrád megye közigazgatási területére,
b) Fővámhivatal Békéscsaba illetékessége kiterjed Békés megye közigazgatási területére,
c) Fővámhivatal Kecskemét illetékessége kiterjed Bács-Kiskun megye közigazgatási területére,
d) Fővámhivatal Székesfehérvár illetékessége kiterjed Fejér megye közigazgatási területére,
e) Fővámhivatal Tatabánya illetékessége kiterjed Komárom-Esztergom megye közigazgatási területére,
f) Fővámhivatal Veszprém illetékessége kiterjed Veszprém megye közigazgatási területére,
g) Fővámhivatal Pécs illetékessége kiterjed Baranya megye közigazgatási területére,
h) Fővámhivatal Szekszárd illetékessége kiterjed Tolna megye közigazgatási területére,
i) Fővámhivatal Kaposvár illetékessége kiterjed Somogy megye közigazgatási területére,
j) Fővámhivatal Miskolc illetékessége kiterjed Borsod-Abaúj-Zemplén megye közigazgatási területére,
k) Fővámhivatal Eger illetékessége kiterjed Heves megye közigazgatási területére,
l) Fővámhivatal Salgótarján illetékessége kiterjed Nógrád megye közigazgatási területére,
m) Fővámhivatal Debrecen illetékessége kiterjed Hajdú-Bihar megye közigazgatási területére, beleértve a Debreceni Nemzetközi Repülőtér területét is,
n) Fővámhivatal Nyíregyháza illetékessége kiterjed Szabolcs-Szatmár-Bereg megye közigazgatási területére az 1. számú mellékletben meghatározott eltérésekkel, o) Fővámhivatal Szolnok illetékessége kiterjed Jász-Nagykun-Szolnok megye közigazgatási területére,
p) Fővámhivatal Szombathely illetékessége kiterjed Vas megye közigazgatási területére,
q) Fővámhivatal Zalaegerszeg illetékessége kiterjed Zala megye közigazgatási területére, beleértve a Sármelléki Nemzetközi Repülőtér területét is,
r) Fővámhivatal Győr illetékessége kiterjed Győr-Moson-Sopron megye közigazgatási területére.
(2) Az Európai Unió külső vámhatárán működő vámhivatalok, továbbá a mélységi ellenőrzés szervezetének illetékességét az 1. számú melléklet, a budapesti és a Pest megyei fővámhivatalok, hivatalok, továbbá a Vámáruraktár illetékességét a 2. számú melléklet tartalmazza. (3) A Vám- és Pénzügyőrség regionális jövedéki központjainak illetékessége a következő:
a) Regionális Jövedéki Központ Kecskemét illetékessége kiterjed Bács-Kiskun megye, Békés megye és Csongrád megye közigazgatási területére,
b) Regionális Jövedéki Központ Pécs illetékessége kiterjed Baranya megye, Somogy megye és Tolna megye közigazgatási területére,
c) Regionális Jövedéki Központ Nyíregyháza illetékessége kiterjed Jász-Nagykun-Szolnok megye, Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye közigazgatási területére,
d) Regionális Jövedéki Központ Eger illetékessége kiterjed Heves megye, Nógrád megye és Borsod-Abaúj-Zemplén megye közigazgatási területére,
e) Regionális Jövedéki Központ Székesfehérvár illetékessége kiterjed Veszprém megye, Fejér megye és Komárom-Esztergom megye közigazgatási területére,
f) Regionális Jövedéki Központ Budapest illetékessége kiterjed Budapest és Pest megye közigazgatási területére,
g) Regionális Jövedéki Központ Győr illetékessége kiterjed Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye és Zala megye közigazgatási területére.”
6. § A VPr. a „Különös illetékességek” címet követően a következő 13/A. §-sal egészül ki:
13/A. § (1) Az áruk vámeljárás alá vonására – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – az a vámhivatal illetékes, amelynek az illetékességi területén az árukat vámeljárás alá bejelentik. (2) Vámügyekben az engedélyezési eljárás lefolytatására – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – az a fővámhivatal illetékes, amelynek az illetékességi területén a kérelmezett tevékenységet gyakorolni kívánják.
(3) A vámszabad területen történő ellenőrzéseket, valamint az ilyen területen épületek, építmények építésének, illetve az épületek szerkezetét jelentősen megváltoztató munkálatoknak az engedélyezését az a vámhivatal végzi, amelynek az illetékességi területén a vámszabad terület található.
(4) A vámösszegek megállapítása, valamint azok beszedése, könyvelése annak a vámhivatalnak a feladata, amelynek illetékességi területén a vámtartozás keletkezett vagy a Közösségi Vámkódex létrehozásáról szóló 1992. október 12-i 2913/92/EGK tanácsi rendelet (a továbbiakban: EK vámkódex) 215. cikke alapján keletkezettnek kell tekinteni.”
„(9) Az egyszerűsített vámeljárások engedélyezésére – kivéve, ha azt a gazdasági vámeljárások engedélyezésére benyújtott kérelemben kérik, illetve a hiányos árunyilatkozattal kért egyszerűsített eljárás kivételével – a kérelmező könyvelési helye szerint illetékes fővámhivatal, Budapest és Pest megye közigazgatási területén – illetékességi területén belül – a Buda-térségi Fővámhivatal, a Dél-Pest térségi Fővámhivatal, az Észak-Pest térségi Fővámhivatal, illetve az 1. számú Repülőtéri Vámhivatal jogosult.”
(14) A tranzitterület – Vtv. 14. §-a (7) bekezdésben említett – felügyeletét és a belépési engedélyek érvényesítését a nemzetközi közforgalmú repülőtér helye szerint illetékes fővámhivatal, Budapesten a 2. számú Repülőtéri Vámhivatal látja el. (15) A Vtv. 38. §-ának b) pontja szerinti írásbeli árunyilatkozat benyújtása alóli könnyítést a személyek lakóhelye vagy székhelye szerint illetékes fővámhivatal engedélyezi. (16) A Vtv. 59. §-ának (1) bekezdése szerinti visszatérítésre vagy a tartozás elengedésére az EK vámkódex 236–239. cikke értelmében az a vámhivatal illetékes, amelynek területén a visszatérítendő vagy elengedésre kerülő összeg könyv szerinti nyilvántartásba vétele történt. Amennyiben a visszatérítésre vagy a tartozás elengedésére a könyv szerinti utólagos nyilvántartásba vétellel összhangban kerül sor, a visszatérítésre vagy a tartozás elengedésére az a vámhivatal illetékes, amelyik a könyv szerinti utólagos nyilvántartásba vételt végzi. (17) A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvényben foglalt feladatok végrehajtására elsőfokú adóhatósági jogkörben – Pest megye és Budapest közigazgatási területét kivéve a fővámhivatal,
– Pest megye és Budapest közigazgatási területén a Magánforgalmi Fővámhivatal, a Buda-térségi Fővámhivatal, a Dél-Pest térségi Fővámhivatal és az Észak-Pest térségi Fővámhivatal jár el.”
16/A. § (1) A VPKr. 16. § (1) bekezdése szerinti ügyben az eljárásra az adóraktárnak, az adómentes felhasználó üzemének, a felhasználói engedélyes telephelyének, a kereskedő üzletének, raktárának fekvése, az egyéb személy jogosulatlan tevékenységének helye szerinti vámhatóság az illetékes. a) a jogi személy, a jogi személyiség nélküli szervezet székhelye,
b) székhellyel nem rendelkező vállalkozó esetében a telephely, több telephely esetén az elsőként bejelentett telephely,
c) telephellyel sem rendelkező személy esetén a lakóhely, ennek hiányában a tartózkodási hely
szerinti vámhatóság az illetékes.
(3) Ismeretlen személy jövedéki ügyében eljárásra az a vámhatóság illetékes, amely az ügyben az első intézkedést tette.
(4) A jövedéki adóügyben eljáró vámhatóság az országos parancsnok utasítására (engedélyével) ellenőrzést az illetékességi területén kívül is végezhet.”
9. § A VPr. a „Kizárólagos illetékességek” címet követően a következő 17/A. §-sal egészül ki:
[A 17. számú Fővámhivatal illetékes kizárólag:]
„d) az EK végrehajtási rendelet 183. Cikk (4) bekezdése szerinti gyűjtő árunyilatkozat elektronikus úton történő benyújtásának engedélyezésére,”
„i) vámszabad terület és vámszabad raktár engedélyezésére, valamint a vámszabadterületen történő építkezésre vonatkozó előzetes jóváhagyás megadására,”
„(3) Az adójegyekkel, zárjegyekkel kapcsolatos ügyekben – az adójegy és a zárjegy felhasználásának helyszíni ellenőrzése, elszámolása kivételével – a Pesti Jövedéki, Adójegy és Zárjegy Hivatal jár el első fokon.”
33. § Románia és Bulgária Európai Unióhoz történő csatlakozása következtében a Vám- és Pénzügyőrség 2007. január 1-jével megszűnő szervei és azok jogutódjai: a) Vámhivatal Csengersima, jogutódja Fővámhivatal Nyíregyháza,
b) Vámhivatal Ártánd, jogutódja Fővámhivatal Debrecen,
c) Vámhivatal Nyírábrány, jogutódja Fővámhivatal Debrecen,
d) Vámhivatal Gyula, jogutódja Fővámhivatal Békéscsaba,
e) Vámhivatal Battonya, jogutódja Fővámhivatal Békéscsaba,
f) Vámhivatal Lökösháza, jogutódja Fővámhivatal Békéscsaba,
g) Vámhivatal Nagylak, jogutódja Fővámhivatal Szeged.”
III. RÉSZ
„(7) A jövedéki adóügynek nem minősülő jövedéki üggyel, továbbá a jövedéki adóügyek közül a hatósági felügyelet keretében végzendő adóztatási feladat, illetve a Jöt. 15. §-ának (1) és (2) bekezdése és a 65. §-a (1) bekezdésének d) pontja szerinti adófizetési kötelezettséggel kapcsolatos adóztatási feladat ellátására külön jogszabályban hatáskörrel és illetékességgel felruházott vámszerv (a továbbiakban: hatósági felügyeletet ellátó vámhivatal) az 5. § és az e § (1)–(6) bekezdésében foglalt előírások betartását köteles rendszeresen ellenőrizni.”
IV. RÉSZ
4. § „A 3. § (1) bekezdésében meghatározott megrendelőlap formanyomtatványa a jövedéki adóügynek nem minősülő jövedéki üggyel, továbbá a jövedéki adóügyek közül a hatósági felügyelet keretében végzendő adóztatási feladat, illetve a Jöt. 15. §-ának (1) és (2) bekezdése és a 65. §-a (1) bekezdésének d) pontja szerinti adófizetési kötelezettséggel kapcsolatos adóztatási feladat ellátására külön jogszabályban hatáskörrel és illetékességgel felruházott vámszervnél (a továbbiakban: hatósági felügyeletet ellátó vámhivatal) és a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: országos parancsnokság) által kijelölt nyomtatványforgalmazóknál szerezhető be, továbbá letölthető és kinyomtatható a vámhatóság internetes honlapjáról.”
V. RÉSZ
„(4) A jövedéki adóügynek nem minősülő jövedéki üggyel, továbbá a jövedéki adóügyek közül a hatósági felügyelet keretében végzendő adóztatási feladat, illetve a Jöt. 15. §-ának (1) és (2) bekezdése és a 65. §-a (1) bekezdésének d) pontja szerinti adófizetési kötelezettséggel kapcsolatos adóztatási feladat ellátására külön jogszabályban hatáskörrel és illetékességgel felruházott vámszerv (a továbbiakban: hatósági felügyeletet ellátó vámhivatal) a hivatalos zár engedély szerinti előállítását, valamint a 3. §-ban előírt kötelezettségek teljesítését a hivatalos zár előállítójánál ellenőrzi. A hivatalos zár előállítója köteles együttműködni az ellenőrzést végzőkkel.”
VI. RÉSZ
17. § (1) E rendelet 2007. január 1-jén lép hatályba.
1. számú melléklet a 43/2006. (XII. 26.) PM rendelethez
illetékessége a hercegszántói és a bácsalmási határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a röszkei és a tiszaszigeti határátkelőhely, valamint a Szegedi Nemzetközi Kikötő területére terjed ki.
illetékessége a tompai és a kelebiai vasúti határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a beregsurányi, a barabási és a lónyai határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a tiszabecsi határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a záhonyi közúti, a vasúti személyforgalmi határátkelőhely, valamint az eperjeskei vasúti határátkelőhely területére és vámigazgatási ügyekben a következő településekre: Eperjeske, Fényeslitke, Győröcske, Komoró, Mádok, Tiszabezdéd, Tiszaszentmárton, Tornyospálca, Tuzsér, Záhony és Zsurk terjed ki.
illetékessége a mohácsi vízi határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a barcsi határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a drávaszabolcsi határátkelőhely, valamint a Drávaszabolcsi Nemzetközi Hajókikötő területére terjed ki.
illetékessége a gyékényesi vasúti határátkelőhely és a berzencei határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége az udvari és a beremendi határátkelőhely és a magyarbólyi vasúti határátkelőhely területére terjed ki.
illetékessége a letenyei határátkelőhely és a murakeresztúri vasúti határátkelőhely területére terjed ki.”
2. számú melléklet a 43/2006. (XII. 26.) PM rendelethez
1. A VPr. 3. melléklete 2. pontjának második francia bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a következő d) ponttal egészül ki: [– ellenőrzésére, a külön jogszabályban meghatározott feladatok alapján illetékes:]
„c) szlovén–magyar határszakaszon: Fővámhivatal Zalaegerszeg a rédicsi határátkelőhely tekintetében,
d) román–magyar határszakaszon: Fővámhivatal Szeged a nagylaki határátkelőhely, Fővámhivatal Békéscsaba a gyulai határátkelőhely, Fővámhivatal Debrecen az ártándi határátkelőhely tekintetében illetékes.”
2. A VPr. 3. melléklete 3. pontjának második francia bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a következő d) ponttal egészül ki: [– a külön jogszabályban meghatározott ellenőrzési feladatok tekintetében:]
„c) szlovén–magyar határszakaszon: Fővámhivatal Zalaegerszeg a rédicsi határátkelőhely tekintetében,
d) román–magyar határszakaszon: Fővámhivatal Szeged a nagylaki határátkelőhely, Fővámhivatal Békéscsaba a gyulai határátkelőhely, Fővámhivatal Debrecen az ártándi határátkelőhely tekintetében illetékes.”
[9. A nemzeti jogszabály által meghatározott és az 1–8. pontban nem említett korlátozó rendelkezések, illetve külön jogszabályban meghatározott ellenőrzési feladatok tekintetében]
„c) szlovén–magyar határszakaszon: Fővámhivatal Zalaegerszeg a rédicsi határátkelőhely tekintetében,
d) román–magyar határszakaszon: Fővámhivatal Szeged a nagylaki határátkelőhely, Fővámhivatal Békéscsaba a gyulai határátkelőhely, Fővámhivatal Debrecen az ártándi határátkelőhely tekintetében illetékes.”