7/2006. (BK 23.) ÖTM utasítás
7/2006. (BK 23.) ÖTM utasítás
a lakásprogramokhoz kapcsolódó előirányzatok felhasználásának rendjéről*
2006.12.01.
A lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: R.) meghatározott feladatok végrehajtása érdekében a lakásprogramokhoz kapcsolódó előirányzatok felhasználására az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel az Áht. 24. §-ának (9)–(10) bekezdésében foglaltakra – a pénzügyminiszterrel egyetértésben az alábbi utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya a lakásprogramokhoz kapcsolódó alábbi előirányzatokra terjed ki:
XI/12/1/4/5 Lakbértámogatás jogcím,
Állami Támogatású Bérlakás Program előirányzat-maradvány,
Lakóépületek és környezetük felújításának támogatása előirányzat-maradvány,
Lakbértámogatás előirányzat-maradvány,
XI/14/1 Egyéb lakástámogatások cím (a továbbiakban együtt: Előirányzatok).
Az Előirányzatoknak az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: ÖTM) Lakásügyi Titkársága (a továbbiakban: Kezelő) a szakmai kezelője. A Kezelő feladata az Előirányzatok jogszabályszerű működtetése, szakmai kezelése és az R.-ben meghatározott jogcímek szerinti felhasználásának biztosítása.
2. A Kezelő a pályázatok kezelésével, valamint az Előirányzatok terhére nyújtott állami támogatás felhasználásával kapcsolatos egyes operatív feladatok elvégzésével a Magyar Lakás-innovációs Közhasznú Társaságot (cégjegyzékszáma: 01-14-000348; székhelye: 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 76., a továbbiakban: Megbízott) bízza meg. A Kezelő és a Megbízott közötti jogviszonyt ezen utasításban foglaltak figyelembevételével közhasznú szerződésben kell szabályozni.
3. Az Előirányzatok előző költségvetési évre vonatkozó felhasználásáról szóló beszámolót a Kezelő – a Megbízott előkészítése alapján – terjeszti a miniszter elé.
4. Az Előirányzatok pénzeszközeinek jogszerű felhasználása érdekében a Kezelő és a Megbízott közötti feladatmegosztás az alábbi alpontokban meghatározottak szerint történik.
4.1. A Kezelő feladatai:
a) gondoskodik a pályázatok meghirdetéséről,
b) kialakítja az Előirányzatok felhasználásának elvi, módszertani szabályait, ezen belül meghatározza
ba) a rendelkezésre álló Előirányzatok felhasználásának éves ütemezését, kitűzi a Lakáspályázati Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) üléseinek időpontjait és ellátja a Bizottság titkársági feladatait,
bb) a pályázatok befogadásának feltételeit,
bc) a pályázatok értékelésének, összehasonlításának, rangsorolásának szempontrendszerét és szabályait, a pályázatokról gyűjtendő információk körét,
bd) az Előirányzatok működtetéséhez szükséges, a Megbízott által rendszeresen nyújtandó információk tartalmát,
c) megválaszolja a pályázati rendszer működésével, működtetésével kapcsolatos leveleket, ideértve az R., a pályázati kiírás és útmutató értelmezésével kapcsolatos elvi kérdéseket,
d) gazdálkodik az Előirányzatok pénzeszközeivel (a források és az ellátandó feladatok, valamint a hozzájuk rendelt kereteket figyelembe véve),
e) az Előirányzatok terhére vállalt kötelezettségekről, illetve az azokat érintő átcsoportosításokról írásban tájékoztatja a Megbízottat,
f) a Megbízott által a 4.2.1. pont d) alpontja szerint elkészített pályázatokra vonatkozó, döntések alapjául szolgáló háttér-információkat és mellékleteit, valamint a Bizottsági döntésre vonatkozó Kezelői javaslatot a Bizottság elé terjeszti,
g) gondoskodik a pályázatok miniszteri döntésre való előkészítéséről a Bizottság javaslata alapján, a felterjesztés ÖTM Pénzügyi Erőforrás-gazdálkodási Főosztály (a továbbiakban: PEGF) által történő ellenjegyzéséről, amely igazolja, hogy az Előirányzatok fel nem használt, illetve le nem kötött, a javasolt kötelezettségvállalás tárgyával összefüggő kiadási előirányzatai biztosítják a fedezetet a javasolt döntéshez,
h) gondoskodik a pályázati eredmények kihirdetéséről,
i) elkészíti az ÖTM Szerződés-előkészítő és Peres Képviseleti osztály osztályvezetője vagy az általa megbízott jogtanácsos/ügyvéd (a továbbiakban: SzPKO), az ÖTM PEGF és a Megbízott közreműködésével a támogatási mintaszerződéseket az R.-ben meghatározott céloknak és támogatási jogcímeknek megfelelően és azokat átadja a Megbízottnak,
j) a Megbízott előterjesztése alapján – az ÖTM SzPKO véleményével – döntési javaslatot készít elő a miniszter részére azon, már támogató döntéssel érintett pályázatok, illetve megkötött támogatási szerződések tárgyában, amelyek vagy a pályázó kérelme alapján vagy a támogatási szerződés teljesítésének következményeként a jóváhagyott támogatás összegének módosítását eredményezik, továbbá amelyekre vonatkozóan a Kezelő [a 4.1. pont k) alpontja szerint] vagy a Megbízott [a 4.2.1. pont h) alpontja szerint] nem dönthet,
k) a Megbízott előterjesztése alapján dönt azon, már támogató döntéssel érintett pályázatok, illetve megkötött támogatási szerződések módosítása tárgyában, amelyeknél a támogatott programok műszaki tartalma változik, illetve pénzügyi ütemezésének módosítását eredményezik és meghaladják a Megbízott hatáskörét, de a pénzügyi ütemezés változásai összességében nem haladják meg a 12 hónapot, feltéve, hogy az előzőek a jóváhagyott támogatás összegének módosítását nem eredményezik,
l) gondoskodik a mintaszerződésektől eltérő támogatási szerződéseknek az ÖTM SzPKO által történő ellenjegyzéséről és aláírásáról,
m) jóváhagyja és aláírja a Megbízott által előkészített féléves és éves költségvetési beszámolókat,
n) szakmai értékelést készít a rendelkezésére álló pénzügyi keret felhasználásával kapcsolatos éves és féléves költségvetési beszámolókhoz a Megbízottól kapott számszaki adatok alapján,
o) gondoskodik az Előirányzatok évközi és év végi mérlegbeszámolóinak, valamint költségvetési beszámolóinak könyvvizsgálóval történő hitelesítéséről,
p) közreműködik az Előirányzatok év végi leltározásában.
4.2. A Megbízott közhasznú szerződésben meghatározandó feladatai:
4.2.1. Pályázatkezelési feladatok:
a) nyilvántartásba veszi a beérkezett pályázatokat,
b) intézkedik a pályázatok hiánypótlása érdekében,
c) befogadja és feldolgozza a pályázatokat,
d) figyelemmel a Bizottság ülésének időpontjára is, elkészíti a Bizottsági javaslat előkészítéséhez szükséges, pályázatokra vonatkozó, döntések alapjául szolgáló háttér-információkat és mellékleteit,
e) előkészíti a miniszter részére a támogatásról szóló döntést tartalmazó leveleket, illetve írásban értesíti a pályázókat az egyéb miniszteri döntésekről,
f) mintaszerződések alkalmazása esetén elkészíti, és az ÖTM nevében aláírja a támogatási szerződéseket,
g) mintaszerződésektől eltérő támogatási szerződések esetében előkészíti, szignálja és aláírás céljából a Kezelőhöz továbbítja a támogatási szerződéseket,
h) elkészíti és az ÖTM nevében aláírja azokat a támogatási szerződésmódosításokat – beleértve ebbe a támogatással érintett fejlesztés műszaki ütemezésének egyes határidőit érintő, de összességében a hat hónapot meg nem haladó olyan határidő-módosításokat –, amelyek nem érintik a támogatott programok műszaki tartalmát, továbbá nem eredményezik a jóváhagyott támogatás összegének módosítását,
i ) elkészíti és az ÖTM nevében aláírja a 4.1. pont j) és k) alpontok szerint meghozott döntésekkel alátámasztott támogatási szerződésmódosításokat,
j) eljár az ÖTM nevében a támogatási szerződésekhez kapcsolódó jogok és tények ingatlan-nyilvántartási bejegyzése, feljegyzése, valamint azok törlésének engedélyezése érdekében,
k) gondoskodik a pályázati dokumentumok, támogatási szerződések és az Előirányzatokhoz kapcsolódó bizonylatok archiválásáról,
l) végzi az Előirányzatokkal, az egyes pályázókkal, illetve pályázatokkal kapcsolatos levelezési feladatokat (abban az esetben, ha a válasz minisztériumi, illetve Kezelői hatáskörbe tartozik, illetve a levelet a Kezelő írja alá, elkészíti a körlevél-, illetve válaszlevél-tervezetet) ide nem értve a Kezelőnek a 4.1. pontja c) alpontjában meghatározott levelezési feladatait.
4.2.2. Könyvelési feladatok
a) a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, valamint az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően
aa) elkészíti az Előirányzatok számviteli politikáját, számlarendjét, számlatükrét,
ab) a számviteli politika keretében elkészíti a célelőirányzatok eszközeinek és forrásainak leltárkészítési és leltározási, értékelési, pénzkezelési szabályzatát, valamint bizonylati rendjét és iratkezelési szabályzatát, ennek megfelelő számítógépes programot működtet, azt folyamatosan karbantartja,
b) végzi az Előirányzatok felhasználásával kapcsolatos pénzforgalmi események, valamint az eredeti és módosított előirányzatokkal és követelésekkel kapcsolatos gazdasági események folyamatos és naprakész könyvelését,
c) elkészíti az év végi leltárt (immateriális javak, rövid és hosszú lejáratú kötelezettségek, követelések számbavétele),
d) vezeti a támogatások szerződésenkénti, jogcímenkénti és kincstári tranzakciós kódonkénti analitikus nyilvántartását,
e) folyamatosan egyezteti az Magyar Államkincstár adatait a főkönyvi nyilvántartási adatokkal, intézkedik az esetleges eltérések megszüntetése érdekében,
f) a Kezelő által szolgáltatott információkat is felhasználva javaslatot tesz az Előirányzatok elemi költségvetésére.
4.2.3. Beszámolási és információszolgáltatási feladatok
a) elkészíti és továbbítja a Kezelő részére a számviteli adatokon alapuló éves, féléves költségvetési beszámolókat, valamint az időközi mérlegjelentéseket,
b) a Kezelővel együtt eleget tesz az Előirányzatokkal kapcsolatos elemi költségvetési, mérlegkészítési, beszámolási, zárszámadási és költségvetés-tervezési kötelezettségnek az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.), valamint az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak alapján,
c) a Kezelő részére döntéseinek és működésének támogatása érdekében,
ca) folyamatos adatszolgáltatást biztosít az Előirányzatok egyenlegeinek alakulásáról (kötelezettségvállalás, pályázatok, illetve támogatások visszavonása, folyósítás, kötelezettségvállalással nem terhelt maradvány stb.),
cb) folyamatos és részletes adatszolgáltatást biztosít az eldöntött pályázatokról,
cc) folyamatos, összefoglaló, statisztikai jellegű adatszolgáltatást teljesít a még el nem döntött pályázatokról, kiegészítve az egyes pályázatok feldolgozottságával kapcsolatos fontosabb információkkal,
d) a miniszter, államtitkár, kabinetfőnök, szakállamtitkár valamint a Kezelő kérésének megfelelő egyedi információs anyagokat állít össze az eldöntött pályázatokról,
e) a miniszter döntését megelőzően a döntésre váró pályázatokra vonatkozó egyedi információkat üzleti titokként köteles kezelni, azokról egyedi információs anyagot a miniszter, államtitkár, kabinetfőnök, szakállamtitkár valamint a Kezelő írásbeli megkeresése alapján állít össze,
f) rendelkezésre áll az Előirányzatok – Állami Számvevőszék, Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, fejezeti – ellenőrzése során és biztosítja az ellenőrzést végző szervezetek számára az igényelt dokumentumokba való betekintést.
4.2.4. Pénzügyi feladatok
a) működteti az Előirányzatok pénzügyi információs rendszerét:
aa) ennek keretében nyilvántartja a támogatási szerződéseket,
ab) vezeti az Előirányzatok forrásainak terhére döntött pénzügyi kötelezettségvállalások költségvetési évekre történő elkülönített nyilvántartását,
ac) a támogatási döntések és kifizetések figyelembevételével folyamatosan keretnyilvántartást készít és vezet,
b) formailag és pénzügyi vonatkozásban elbírálja és igazolja a szerződések, illetve a részteljesítések megvalósítását, ellenőrzi az utalványokhoz kapcsolódó bizonylatok számszaki, alaki feltételeinek meglétét, elkészíti a kifizetésre szolgáló utalványokat,
c) az utalványozás előtt gondoskodik az utalvány érvényesítéséről,
d) gondoskodik a támogatás utalványozásáról: a Megbízott a támogatási összeget akkor utalványozhatja, illetve az átutalások megkezdéséről akkor rendelkezhet, ha a kötelezettségvállalás a 4.2.1. pont f) alpontja, illetve 9. pont szerint megtörtént, a támogatás folyósítása jogszabályi feltételeinek meglétéről a rendelkezésére bocsátott dokumentumok és bizonylatok formai, illetve számszaki megfelelőségéről meggyőződött, és a támogatás folyósításához szükséges valamennyi okirat, nyilatkozat, vagy egyéb irat rendelkezésére áll,
e) gondoskodik a kedvezményezett részére a támogatás átutalásáról,
f) gondoskodik a kedvezményezett 60 napos köztartozása fennállásáról érkezett tájékoztatás esetén a támogatások folyósításának felfüggesztéséről,
g) javaslatot tesz a Kezelő felé a szerződésben meghatározottaktól eltérő, nem a pályázatban megjelölt célra felhasznált támogatások folyósításának letiltására, illetve felfüggesztésére, a szankciók alkalmazására,
h) gondoskodik a lejárt kintlévőségek behajtásáról, behajtatásáról,
i) gondoskodik a támogatási szerződéseket lezáró, kedvezményezettektől történő beszámolóknak a bekéréséről.
4.2.5. Ellenőrzési feladatok
a) az R.-ben foglaltakra tekintettel, ellenőrzi a támogatási szerződésben foglaltak betartását, és a támogatás rendeltetésszerű felhasználását, illetve a szerződésben rögzített cél megvalósítását, amelynek folyamán munkafolyamatba épített módon és utóellenőrzés formájában helyi önkormányzatoknál, egyházaknál helyszíni ellenőrzés során vizsgálja a támogatások felhasználásának jogszerűségét, a támogatási összegek teljesítményarányos és forrásarányos, illetve időbeni felhasználását, a támogatási célkitűzések tényleges megvalósítását, valamint a támogatási szerződésekben vállalt kötelezettségek teljesítését,
b) az ellenőrzések alapján kezdeményezi a szükséges kifizetéseket és visszafizetéseket,
c) az ellenőrzési tevékenységhez külső szakértőt vonhat be.
5. A Kezelő – feladatai ellátása érdekében – külső szakértők közreműködését is igénybe veheti, értékhatártól függően, a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvényben foglaltak szerint és a következők szerint kell eljárni:
a) a külső szakértővel csak olyan tartalommal köthető szerződés, amely megfelel az R. 34. § (4) bekezdésében meghatározottaknak. Ennek megfelelően a Kezelő az Előirányzatok működtetésével, kezelésével, felhasználásával, a szerződések előkészítésével, nyilvántartásával és ellenőrzésével összefüggésben írásbeli szerződéssel egyéb közreműködő szervezetet is megbízhat,
b) a közreműködővel kötendő írásbeli szerződésben rögzíteni kell mindazokat a feladatokat, amelyeket a közreműködő a Kezelő nevében és annak megbízásából ellát.
6. A Kezelő az Előirányzatok terhére egyéb kötelezettséget – az 5. pontban meghatározottak figyelembevételével – a jóváhagyott elemi költségvetés keretein belül és tartalommal és az ÖTM PEGF főosztályvezetőjének ellenjegyzése mellett vállalhat. A jóváhagyott elemi költségvetésben meghatározott összeget meghaladó, vagy attól eltérő tartalmú kötelezettséget a Kezelő a felügyeletét ellátó szakállamtitkár egyetértése és az ÖTM PEGF pénzügyi ellenjegyzése mellett vállalhat.
7. A pályázati kérelmek elbírálását a Bizottság végzi. A Bizottság tagjait, feladatkörét az R. határozza meg, a Bizottság az ügyrendjét maga határozza meg. A támogatás odaítéléséről a miniszter a Bizottság javaslatának figyelembevételével, a Kezelő előterjesztése alapján dönt.
8. Ezen utasítás alkalmazásában mintaszerződés: a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendeletben meghatározott céloknak és támogatási jogcímeknek megfelelő tartalommal készült, az önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár, az ÖTM SzPKO és az ÖTM PEGF főosztályvezetője által előzetesen jóváhagyott minta szerint aláírásra kerülő szerződés. A mintaszerződéseket az ÖTM nevében az MLI Kht. írja alá, ezen szerződésekre jogi ellenjegyzés nem szükséges.
9. A mintaszerződésektől eltérő támogatási szerződések aláírása:
a) a 100 M Ft-ot elérő támogatási összegű támogatási szerződéseket a miniszter írja alá, az Előirányzatok Kezelőjének javaslatára, az ÖTM SzPKO jogi és az ÖTM PGEF pénzügyi ellenjegyzését követően,
b) az 50 M Ft és 100 M Ft közötti támogatási összegű támogatási szerződéseket az önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár írja alá a Kezelő javaslatára, az ÖTM SzPKO jogi és az ÖTM PGEF pénzügyi ellenjegyzését követően,
c) az 50 M Ft-ot el nem érő támogatási összegű támogatási szerződéseket a Lakásügyi titkárság vezetője írja alá az ÖTM SzPKO jogi és az ÖTM PGEF pénzügyi ellenjegyzését követően.
10. Az ÖTM Ellenőrzési Titkársága a költségvetési szervek belső ellenőrzésről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően ellenőrzi az Előirányzatok felhasználását.
11. Az Előirányzatok bevételeit és kiadásait a Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvény állapítja meg. Az Előirányzatok pénzügyi műveleteinek lebonyolítására a Magyar Államkincstár előirányzat-felhasználási keretszámlákat, valamint lebonyolítási számlát vezet az alábbiak szerint:
a) Állami Támogatású Bérlakás Program alszámla száma: 10023002-01009349-56000003,
b) Lakóépületek és környezetük felújításának támogatása alszámla száma: 10023002-01009349-50009004,
c) Lakbértámogatás alszámla száma: 10023002- 01009349-50008003,
d) Egyéb lakástámogatások előirányzathoz kapcsolódó Energiatakarékos épület-korszerűsítés és felújítás lebonyolítási számla száma: 10032000-01850107.
13. Ez az utasítás a közzététele napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg az állami támogatású lakásprogramokhoz kapcsolódó előirányzatok felhasználásának eljárási rendjéről szóló 3/2003. (BK 2.) BM utasítás, valamint az azt módosító 16/2004. (BK 2.) BM utasítás hatályát veszti.
Dr. Lamperth Mónika s. k.,
önkormányzati és területfejlesztési miniszter
*
Az utasítást utóbb a 14/2007. (BK. 18.) ÖTM utasítás módosította. Az utasítást a 4/2009. (II. 27.) ÖM utasítás VI. fejezet 12. pont f) alpontja hatályon kívül helyezte 2009. február 27. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás