• Tartalom

837/B/2006. AB határozat

837/B/2006. AB határozat*

2009.04.30.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Alkotmánybíróság a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 41. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.


Indokolás

I.

Az indítványozó a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 41. § (1) bekezdése alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát kezdeményezte. A rendelkezés korábban – meghatározott feltételekkel – rekreációs szabadságot tett lehetővé a köztisztviselők számára, azonban ezt az Országgyűlés egy törvénymódosítással megszüntette. Az indítványozó álláspontja szerint a rekreációs szabadság jogintézményének megszüntetése ellentétes az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével (jogállamiság elve, azon belül a szerzett jogok védelme), az 54. § (1) bekezdésével (emberi méltósághoz való jog), a 70/B. § (4) bekezdésével (fizetett szabadsághoz való jog), valamint a 70/D. § (1) bekezdésével (egészséghez való jog).
Az indítványozó hivatkozott arra, hogy az Alkotmánybíróság a 4/2006. (II. 15.) AB határozatával (a továbbiakban: Abh.) alkotmányellenesnek nyilvánította, és ex nunc hatállyal megsemmisítette a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény (a továbbiakban: Kötv.) 86. § (7) bekezdését, amely megállapította a Ktv. kifogásolt rendelkezését, miközben az Abh. a módosítással érintett rendelkezést hatályában fenntartotta. Az indítványozó kifejtette, hogy az általa kért megsemmisítés célja a korábban hatályban volt törvényi rendelkezésekhez való „visszatérés”.


II.

Az Alkotmány indítványban hivatkozott rendelkezései:
2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.”
54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
70/B. § (4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.”
70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.”
A Ktv. 2001. július 1-jétől 2005. december 31-ig hatályban volt rendelkezése:
41. § (1) A köztisztviselőt évi 25 munkanap alapszabadság és minden tíz év közszolgálati jogviszonyban töltött idő után egybefüggően hathavi fizetett szabadság (a továbbiakban: rekreációs szabadság) illeti meg. A közigazgatási szerv vezetője – a szervezet működőképességének fenntartása végett – nyolc év közszolgálati jogviszonyban töltött idő után előrehozottan, illetve a jogosultság megnyílásától számított két éven belül utólagosan is kiadhatja a rekreációs szabadságot. A rekreációs szabadság tartamába az igénybevétel évében járó szabadságot be kell számítani. A rekreációs szabadságra jogosító közszolgálati jogviszonyban töltött idő számítása szempontjából kizárólag a törvény hatálya alá tartozó közigazgatási szervnél eltöltött időt lehet figyelembe venni.”
A Ktv. indítvánnyal érintett, hatályos rendelkezése:
41. § (1) A köztisztviselőt évi 25 munkanap alapszabadság illeti meg.”


III.

Az indítvány nem megalapozott.

1. A rekreációs szabadság jogintézményét a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2001. évi XXXVI. törvény 42. § (1) bekezdése hozta létre a Ktv. 41. § (1) bekezdésének módosításával. Ez a rendelkezés 2001. július 1-jétől 2005. december 31-ig volt hatályban. A rekreációs szabadságot a Kötv. 86. § (7) bekezdése szüntette meg, amely megállapította a Ktv. jelenleg is hatályos 41. § (1) bekezdését.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban alkotmányellenesnek nyilvánította, és ex nunx hatállyal (2006. február 14.) megsemmisítette – egyebek mellett – a Kötv. 86. § (7) bekezdését. Az Abh.-ban foglalt döntés alapja eljárási alkotmányellenesség megállapítása volt: az Alkotmánybíróság „a törvényalkotási eljárás szabályainak megsértése következtében beálló részleges közjogi érvénytelenség miatt alkotmányellenesnek minősítette és megsemmisítette a Kötv.-ben szereplő összes – különféle törvényeket módosító – rendelkezést. Az Alkotmánybíróság e döntése közelebbről tehát azon alapul, hogy a Kötv. megalkotásakor a törvényalkotó megsértette a Kötv.-re – mint az Alkotmány 19. §-ában nevesített tárgykörű törvény megalkotására – előírt eljárási rendet, de ugyanígy a módosító rendelkezések Kötv.-be építésével is alkotmánysértést követett el, mivel ez utóbbiak megalkotásánál nem biztosította a demokratikus törvényalkotási eljárás során figyelembe veendő rendelkezések maradéktalan érvényesülését. A részleges közjogi érvénytelenség abban áll, hogy addig, amíg a Kötv.-nek kifejezetten a költségvetésről szóló részei alkotmányosak (minthogy azokat a megalkotásukra irányadó előírások betartásával alkották meg), addig az ezen kívüli törvénymódosításoknál hiányzott a demokratikus törvényalkotás eljárási szabályainak a betartása. Mindez az Alkotmánybíróság számára alkalmat teremtett arra, hogy kizárólag formai vizsgálatot végezzen.” (ABH 2006, 101, 114.)
Az Abh. a megsemmisítés jogkövetkezményeivel kapcsolatban ezt tartalmazza: „A Kötv. indítványok által támadott és az Alkotmánybíróság által – szoros tartalmi összefüggés okán – vizsgálatba bevont módosító rendelkezései közül az Alkotmánybíróság azokat, amelyeket a jogalkotó időközben nem helyezett hatályon kívül, vagy nem módosított – formai okból – megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság azonban ismételten hangsúlyozza: az imént felsorolt törvényi rendelkezések megsemmisítése nem érinti a megsemmisített törvénnyel módosított (megváltoztatott) törvények – és a megsemmisített törvényi rendelkezések által a jogrendszerben végrehajtott más változások, módosítások, különösen a hatályon kívül helyezések – érvényességét. Minthogy az Alkotmánybíróság az indítvánnyal is támadott, illetve az általa – szoros összefüggés okán – vizsgálatba bevont módosító rendelkezéseket kizárólag formai okból vizsgálta, megsemmisítő határozata a módosított (időközben esetleg tovább módosított) törvényeket nem érinti.” (ABH 2006, 117.)
Az Abh.-ból tehát az következett, hogy a Kötv. 86. § (7) bekezdése, amely a Ktv. 41. § (1) bekezdését módosította, alkotmányellenes, és a megsemmisítés következtében 2006. február 14. napjával hatályát vesztette. Ugyanakkor a Ktv. módosított 41. § (1) bekezdését az Abh. nem érintette.

2. Jelen ügyben az indítványozó a Ktv. 41. § (1) bekezdésének – a módosítást követően – hatályban lévő rendelkezése utólagos alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezte. A hatályos rendelkezés kimondja, hogy a köztisztviselőt évi 25 munkanap alapszabadság illeti meg. Értelemszerűen ebben a rendelkezésben – a módosítás eredményeképpen – nincs szó a rekreációs szabadságról. Magát a jogintézményt a Ktv. 2001. július 1-jétől 2005. december 31-ig hatályban volt rendelkezése tartalmazta, megszüntetéséről pedig a Kötv. hatályon kívül helyezett 86. § (7) bekezdése rendelkezett.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata, hogy hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányellenességét kivételesen, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.). 38. §-ában foglalt bírói kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz esetében vizsgálja [10/1992. (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72, 76.; 335/B/1990. AB határozat, ABH 1990, 261, 262.]. Továbbá akkor van mód utólagos normakontroll eljárásra, ha a hatályát vesztett jogszabály helyébe lépő jogszabály tartalmilag a korábbival azonos (vagy lényegében hasonló). (137/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 456, 457.; 157/B/2003. AB határozat, ABK 2008. április, 602.)
A jelen ügyben előterjesztett indítvány nem hatályon kívül helyezett rendelkezés alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezte. Az indítvány formai értelemben megfelel az előírásoknak. Az Abtv. 22. § (2) bekezdése kimondja: „Az indítványnak a kérelem alapjául szolgáló ok megjelölése mellett határozott kérelmet kell tartalmaznia.” Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször módosított és egységes szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009. január, 3.) 21. § (2) bekezdése szerint „az indítvány tartalmazza: a vizsgálandó jogszabály megjelölése mellett az Alkotmánynak azokat a rendelkezéseit, amelyeket – az indítványozó állítása szerint – a hivatkozott jogszabályok megsértenek, valamint az Abtv.-nek és egyéb törvényeknek azokat a rendelkezéseit, amelyekből az indítványozó jogosultsága és az Alkotmánybíróság hatásköre megállapítható.”
Ugyanakkor a hatályos normaszöveg (,,A köztisztviselőt évi 25 munkanap alapszabadság illeti meg.”) nincs alkotmányjogilag értékelhető kapcsolatban az indítványban felvetett problémával. A Ktv. 41. § (1) bekezdése alkotmányosságának vizsgálatával nem adható válasz az indítványban megfogalmazott kifogásokra. Az Alkotmánybíróság gyakorlatában az érdemi alkotmányossági összefüggés hiánya az indítvány elutasítását eredményezi [54/1992. (X. 29.) AB határozat, ABH 1992, 266, 267.; 36/2007. (VI. 6.) AB határozat, ABH 2007, 432, 452.].
Ezért az Alkotmánybíróság az indítványt – érdemi alkotmányossági összefüggés hiányában – elutasította.

Budapest, 2009. április 27.

Dr. Paczolay Péter s. k.,

az Alkotmánybíróság elnöke

 

 

Dr. Balogh Elemér s. k.,

Dr. Bragyova András s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Holló András s. k.,

Dr. Kiss László s. k.,

 

előadó alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Kovács Péter s. k.,

Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

 

Dr. Lévay Miklós s. k.,

Dr. Trócsányi László s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére