9/2006. (IK 12.) IRM utasítás
9/2006. (IK 12.) IRM utasítás
az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium fejezethez tartozó egyes költségvetési szervek középirányító szervként történő elismeréséről, a gazdálkodási jogosítványok megosztási rendjéről*
1. § (1) Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium fejezethez tartozó költségvetési szervek közül középirányító szerv:
a) Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága,
b) Országos Rendőr-főkapitányság,
c) Határőrség Országos Parancsnoksága,
d) Központi Gazdasági Főigazgatóság,
e) Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal,
f) Oktatási Főigazgatóság.
(2) A középirányító szervek irányítása alá a mellékletben felsorolt költségvetési szervek tartoznak.
2. § Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, mint felügyeleti szerv a következő jogokat az e rendeletben meghatározott módon a középirányító szervre ruházza át az annak irányítása alá tartozó költségvetési szervek tekintetében:
a) elemi és kincstári költségvetésekhez a fejezet által megállapított keretszámok elosztása, összesítése, a beszámolók felülvizsgálatot követő visszaigazolása;
b) a költségvetések felhasználására vonatkozó irányelv meghatározása, beleértve a létszámmal és a személyi juttatásokkal való gazdálkodást is;
c) a szakmai feladatok végrehajtásához szükséges pénzügyi, anyagi feltételek szervezése, irányítása és ellenőrzése;
d) a gazdálkodás részletes rendjének meghatározása, amelynek keretében a középirányító szerv belső eljárásrendjének megfelelően utasításokat, intézkedéseket, körleveleket stb. adhat ki;
e) az önállóan és a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek közötti munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét rögzítő megállapodás vagy az azt helyettesítő okirat jóváhagyása a felügyeleti szerv véleményének kikérésével.
3. § (1) A 2. § a) pontjában meghatározott jogok gyakorlása során a középirányító szerv
a) a felügyeleti szerv által megállapított kincstári költségvetés alapján kincstári ügyfelekre lebontva elkészíti az irányítása alá tartozó költségvetési szervek kincstári költségvetését, és számszaki ellenőrzés után megküldi azt a felügyeleti szervnek;
b) a költségvetési törvény elfogadását követően a felügyeleti szerv által megállapított keretszámok és szempontok figyelembevételével belső eljárásrendjének megfelelően utasításokban, intézkedésben, körlevélben rögzíti a tervezés során kötelezően érvényesítendő általános és speciális követelményeket, előírásokat;
c) a felügyeleti szerv által megállapított keretszámok és a tárgyévi gazdálkodáshoz rendelkezésre álló információk – a költségvetési engedélyezett és a tényleges létszám várható alakulása, a tervezési irányelvek, a feladatváltozásokhoz kapcsolódó finanszírozási kérdések – alapján elkészítteti az irányítása alá tartozó költségvetési szervek elemi költségvetéseit, amelyeket ellenőrzés és a megfelelő összesítések elvégzését követően jóváhagyás és további feldolgozás céljából megküld a felügyeleti szerv részére;
d) a felügyeleti szerv által visszaigazolt elemi költségvetéseket megküldi az irányítása alá tartozó költségvetési szervek részére;
e) a költségvetési előirányzatok felhasználásáról és a gazdálkodásról a jogszabályokban előírtak alapján, valamint a felügyeleti szerv iránymutatásának megfelelően elkészítteti a féléves, éves költségvetési beszámolókat, valamint az időközi mérlegjelentéseket. A szükséges ellenőrzéseket – így különösen a számszaki egyezőséget és a főkönyvi kivonattal való egyezőséget – és összesítéseket követően azt jóváhagyás és további feldolgozás céljából megküldi a felügyeleti szerv részére;
f) az éves költségvetési beszámoló és előirányzat-maradvány felügyeleti szervi jóváhagyását követően gondoskodik a költségvetési szervek beszámolójának és előirányzat-maradványának visszaigazolásáról.
(2) A 2. § c) pontjában meghatározott jogok gyakorlása során a középirányító szerv:
a) előkészíti a felügyeleti hatáskörbe tartozó előirányzat-módosításokat, gondoskodik a központilag kezelt előirányzatok évközi átadásáról, rendszeresen tájékoztatja az előirányzat-módosításokról a költségvetési szerveket;
b) javaslatot tesz a felügyeleti szerv részére az évközi előirányzat-módosítások, zárolások költségvetési intézményi szintre történő lebontásáról, jóváhagyás után gondoskodik az érintett szervek értesítéséről;
c) gondoskodik az időarányostól eltérő többletkifizetések miatti előirányzatkeret-előrehozatali kérelmek koordinálásáról, a felügyeleti szerv részére történő továbbításról és a költségvetési szervek értesítéséről;
d) ellenőrzi a havi előirányzat-felhasználási keretnyitásokat;
e) nyilvántartja a költségvetési szervek saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításait, és arról tájékoztatja a felügyeleti szervet;
f) a költségvetési szervek likviditási helyzetét folyamatosan figyeli, elemzi, értékeli, likviditási problémák esetén megteszi a szükséges intézkedéseket, tájékoztatást ad a felügyeleti szerv részére;
g) az arra felhatalmazott középirányító szerv lebonyolítja a központi beruházási munkákat, figyelemmel kíséri az előirányzatok és előirányzat-felhasználások alakulását, jelentést készít a felügyeleti szerv részére a beruházások készültségéről;
h) az arra felhatalmazott középirányító szerv működteti a központi bérszámfejtő rendszert, a személyi és/vagy munkaadókat terhelő járulékok előirányzat feletti jogosultsággal nem rendelkező intézmények részére lebonyolítja és koordinálja a személyi juttatásokkal kapcsolatos elszámolásokat és közteherfizetéseket;
i) teljesíti a – jogszabályban, illetve a felügyeleti szerv által előírt – adatszolgáltatásokat, elvégzi a szükséges összesítéseket, ellenőrzéseket;
j) a szakmai feladatokkal kapcsolatosan iránymutatásokat, intézkedéseket ad ki, figyelemmel kíséri az azokban bekövetkező változásokat;
k) átfogó pénzügyi, gazdasági valamint szakmai ellenőrzéseket hajt végre, a tapasztalatokról összefoglaló jelentést küld a felügyeleti szerv részére;
l) folyamatosan figyelemmel kíséri a megállapított költségvetési keret és a szakmai feladatok ellátásának összhangját, szükség esetén a felügyeleti szerv felé jogszabály-módosítást kezdeményez.
4. § A középirányító szerv az irányítása alá tartozó költségvetési szerv tekintetében kezdeményezheti a felügyeleti szervnél a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv meghatározott pénzügyi-gazdasági feladatait ellátó önállóan gazdálkodó költségvetési szerv kijelölését, illetve az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv szervezeti egységének részjogkörű költségvetési egységgé minősítését. A kezdeményezésre abban az esetben kerülhet sor, ha az átminősítendő költségvetési szerv megfelel az Ámr. 14. és 15. §-ában előírt feltételeknek.
5. § (1) Ez az utasítás 2007. január 1-jén lép hatályba.
Dr. Petrétei József s. k.,
igazságügyi és rendészeti miniszter
Melléklet a 9 /2006. (IK 12. )IRM utasításhoz
Az utasítást utóbb a 39/2007. (VIII. 14.) IRM rendelet 6. § (1) bekezdésének c) pontja és a 6/2008. (IK 2.) IRM utasítás módosította. Az utasítást a 15/2009. (XII. 29.) IRM utasítás 7. pont a) alpontja hatályon kívül helyezte 2010. január 1. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás