103/2007. (HK 18.) HM utasítás
103/2007. (HK 18.) HM utasítás
a külföldi szolgálatot teljesítők ellenőrzési rendjéről*
utasítást
Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter alárendeltségébe, közvetlen irányítása alá tartozó szervezetekre, a HM hatáskörébe tartozó, külföldre kihelyezett érdekeltségekre, valamint a Magyar Honvédség állománytáblás és állományjegyzék alapján külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervek).
Az ellenőrzés célja
2. § (1) A külföldön végrehajtott ellenőrzések célja, hogy a HM vezetése részére rendszeres, objektív információkat biztosítson a külföldi szolgálatot teljesítő honvédelmi szervek működéséről.
(2) Az ellenőrzés alapelveit, rendszerét, az előkészítés és végrehajtás rendjét, az ellenőrzéshez kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket a honvédelmi tárca ellenőrzési rendjéről szóló HM utasítás rendelkezései határozzák meg. Ezen általános előírásokat a külföldön szolgálatot teljesítők ellenőrzésekor a sajátosságokat figyelembe véve kell alkalmazni.
Az ellenőrzés tervezése
3. § (1) Tervezett ellenőrzésre, a különböző ellenőrzések összehangolt végrehajtásával átfogó parancsnoki felügyeleti ellenőrzés esetén 3–5 évente, átfogó elöljárói felügyeleti szakellenőrzés esetén 2–3 évente kerülhet sor, amelyet a honvédelmi miniszter által jóváhagyott HM éves ellenőrzési terv alapján lehet végrehajtani.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt ellenőrzéseken kívül témavizsgálatot, célellenőrzést, előre nem tervezett ellenőrzést tartani csak a honvédelmi miniszter külön rendelkezésére lehet, ha az ellenőrzést valamely előre nem látható, azonnali helyszíni vizsgálatot igénylő esemény, vagy jelenség feltétlenül szükségessé teszi. Az egyedi javaslatot az ellenőrzést végrehajtó honvédelmi szerv szakfelügyeletét gyakorló vezető (HM SZÁT, HM HVKF) útján kell a honvédelmi miniszterhez jóváhagyásra előterjeszteni.
Az ellenőrzés végrehajtásának rendje
4. § (1) A HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal (a továbbiakban: HM központi ellenőrzési szervezet), illetve az átruházott hatáskörű honvédelmi szerv (MH Összhaderőnemi Parancsnokság, a továbbiakban: MH ÖHP) az alárendeltjeire vonatkozóan évente kockázatelemzés alapján tervezi és hajtja végre a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzést.
(2) A HM központi ellenőrzési szervezet elsőfokú hatósági jogkörben – elöljárói felügyeleti ellenőrzés részeként – ellenőrzi (az attaséhivatalok, ENSZ- és EBESZ-missziók kivételével) a tűzvédelemre, a katasztrófavédelemre, a munkavédelemre vonatkozó jogszabályok megtartását.
(3) A HM Jogi Főosztály (a továbbiakban: HM JF), a HM Informatikai és Információvédelmi Főosztály (a továbbiakban: HM IIF), a HM Közgazdasági és Pénzügyi Ügynökség (a továbbiakban: HM KPÜ), a HM Infrastrukturális Ügynökség (a továbbiakban: HM IÜ), a HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség (a továbbiakban: HM FLÜ), az MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központ, az MH Geoinformációs Szolgálat (a továbbiakban: MH GEOSZ), valamint az MH ÖHP jogszabályban és a Szervezeti és Működési Szabályzatban szereplő, a szakterületükhöz tartozó területekre vonatkozó ellenőrzési feladataikat a külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezet működési körülményeire tekintettel végzik.
(4) A törvényességi felügyeleti szakellenőrzést – az attaséhivatalok kivételével – a HM JF hajtja végre.
(5) A nemzeti minősített információk kezelésére, tárolására, készítésére, továbbítására és irattározási feladataira vonatkozó, szakmai felügyeleti ellenőrzést a HM IIF hajtja végre a kiküldő szervezet bevonásával.
(6) A pénzügyi és számviteli szakterületre vonatkozó elöljárói felügyeleti szakellenőrzés az ilyen irányú szaktevékenységet végző szervezetekre, szervezeti elemekre terjed ki. A pénzügyi és számviteli szakellenőrzést a területet szabályozó szakintézkedés szerint a HM KPÜ hajtja végre, amely ellenőrzése során vizsgálja a pénzügyi és számviteli vonatkozású jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi eszközei és belső rendelkezések betartását, a szakmai feladatok eredményes végrehajtását.
(7) A HM FLÜ az ellátási körébe tartozó ellátási folyamatok megvalósulására, az anyagi eszközök meglétére és állapotára vonatkozó felügyeleti szakellenőrzést a külföldi szolgálatot teljesítők ellátásáért felelős szakági képviselőinek bevonásával hajtja végre. Az ellenőrzés során vizsgálja a vonatkozó rendelkezések, a békehelyzettől eltérő rendelkezések alkalmazhatóságát, hatékonyságát, módosításuk szükségességét. Az ellenőrzés a logisztikai rendelkezések végrehajtásának és eredményességének vizsgálatára, illetve felmérésére és segítésére irányulnak. Ellenőrzi az adott szakterületen az ellátási rend megvalósulását, az anyagi eszközök előírás szerinti kezelését, hatékony felhasználását, a szakanyagok nyilvántartásának rendjét, értékeli a szaktevékenységet, a szakmai felkészültséget, az alaptáborban elhelyezett személyi állomány és a technikai eszközök elhelyezési feltételeit, a tábor üzemeltetési körülményeit. Feltárja a szakterületen jelentkező hiányosságokat, mulasztásokat, javaslatot tesz, illetve intézkedik ezek felszámolására.
(8) A HM IÜ a Magyar Honvédség nemzetközi béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezetei és személyei műveleti területen történő elhelyezését biztosító táborok működtetésére megkötött szolgáltatási szerződés teljesítésével, felügyeletével, továbbá a személyi állomány elhelyezési feltételeinek megteremtésével kapcsolatos felügyeleti szakellenőrzést hajtja végre.
(9) Az MH GEOSZ az elöljárói felügyeleti szakellenőrzés keretében vizsgálja a földmérési és térképészeti feladatok végrehajtását, a térképészeti és katonaföldrajzi anyagellátási rend megvalósulását, az eszközök előírás szerinti kezelését, hatékony felhasználását, értékeli a szaktevékenységet, a szakmai felkészültséget.
(10) Az ellenőrzések végrehajtására ellenőrző bizottság (csoport) hozható létre, melynek összetételét – az ellenőrzés céljához igazodóan – az ellenőrzés elrendelésére jogosult vezető, parancsnok határozza meg. A bizottság tagjait a vizsgálandó területek, tevékenységek felmérését és értékelését biztosító, megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkező személyek közül kell kijelölni.
(11) A bizottság (csoport) vezetőjét az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szerv feladatának, létszámának, valamint vezetője rendfokozatának figyelembevételével az ellenőrzésre jogosult szervezet vezetőjének javaslatára az elrendelésre jogosult jelöli ki.
Az ellenőrzés végrehajtásának rendje
a véderő-, katonai és légügyi attaséhivataloknál
5. § (1) A véderő-, katonai és légügyi attaséhivatalok (a továbbiakban: attaséhivatalok) fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését a HM központi ellenőrzési szervezet hajtja végre. Az ellenőrzésre javaslatot készít, melyet a HM éves ellenőrzési tervének elkészítéséhez a HM tárca ellenőrzési rendjéről szóló HM utasítás előírásai szerint terjeszt elő.
(2) A HM éves ellenőrzési tervében jóváhagyottak alapján a HM központi ellenőrzési szervezet a fejezetszintű államháztartási belsőellenőrzés keretében vizsgálja az attaséhivatalok gazdálkodásának helyzetét, a külföldi állomáshelyeken végzett pénzkezelés szabályosságát, a kincstári vagyon védelmének biztosítottságát. Ellenőrzést minden esetben a HM központi ellenőrzési szervezet főigazgatója által előterjesztett és a honvédelmi miniszter által jóváhagyott programban kijelölt bizottság (személyek) hajtja végre.
(3) Az attaséhivatalok katonadiplomáciai szakmai, biztonsági, ügyviteli, rejtjel-, valamint az intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzése (beleértve a FEUVE-t is) az MK Katonai Felderítő Hivatal (a továbbiakban: MK KFH) főigazgató által meghatározott terv alapján történik. Az ellenőrzések költségeit az MK KFH saját költségvetéséből biztosítja.
Az ellenőrzés végrehajtásának rendje
a Magyar Honvédség nemzetközi válságkezelő és béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezeteinek és személyeinek műveleti területen történő ellenőrzésekor
6. § (1) A Magyar Honvédség nemzetközi válságkezelő- és béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezetei és személyei (misszió) műveleti területen történő ellenőrzésére – a 3. § (1), (2) bekezdése és a 4. § (10) bekezdése figyelembevételével – a honvédelmi miniszter külön engedélye, intézkedése alapján kerülhet sor, amelyben meghatározza az ellenőrzés tárgyát, célját, helyszínét, időpontját, az ellenőrző bizottság (csoport) összetételét, tagjainak névsorát, illetve az ellenőrzés minden lényeges körülményét.
(2) Az ellenőrzést végrehajtó állomány összeállításakor figyelembe kell venni az adott misszió jellegét (teljes egészében saját finanszírozású, részben saját finanszírozású vagy nemzetközi szervezet biztosítja az élet és munkafeltételek költségét, az ellenőrök idegennyelvi és az adott misszió jellegéből adódó egyéb személyi követelmények), és működésének mindenoldalú sajátosságait (földrajzi elhelyezkedés, alárendeltség stb.).
(3) Az ellenőrzést a vonatkozó Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint egyéb, működésüket szabályzó rendelkezések figyelembevételével kell megtervezni és végrehajtani.
(4) Az ellenőrzésben érintett külföldön működő magyar katonai szervezet parancsnokát, vagy a magyar katonai állomány nemzeti rangidősét az állományilletékes parancsnok (MH ÖHP parancsnok, az MH Műveleti Központ parancsnok) útján az ellenőrzés tervezett időpontját megelőzően 30 nappal tájékoztatni kell a tervezett ellenőrzésről. A tájékoztatással egyidejűleg a missziót vezető nemzetközi szervezettel, vagy a helyi nemzetközi parancsnokkal előzetesen egyeztetni kell.
(5) Az éves ellenőrzések időpontjának meghatározása során figyelembe kell venni, hogy a missziókban szolgálatot teljesítő katonák feladatellátását ne akadályozza az ellenőrzést végrehajtó bizottság (csoport) tevékenysége. Ellenőrzést az érintett személyi állomány váltásának időszakára és ünnepnapra nem lehet tervezni.
(6) A HM FLÜ műveleti területen végrehajtott ellenőrzése során ellenőrzi
a) az állomány norma szerinti (alap-, kiegészítő felszerelések) ellátás megvalósulásának rendjét;
b) az eszközök és szakanyagok előírás szerinti kezelésének, felhasználásának és nyilvántartásának rendjét;
c) az ellátás területét érintő a nemzetközi felekkel és szolgáltatókkal megkötött Együttműködési Megállapodásokban és a Technikai Egyezményekben foglaltak megvalósulásának, valamint az ezzel kapcsolatos elszámolások teljesítésének rendjét;
d) az ellenőrzés alá vont szervezet vám- és határforgalmi szaktevékenységét;
e) a vám- és az ahhoz kapcsolódó jogszabályban előírt kötelezettségek végrehajtását, ezen belül a katonai vámáruk/áruk okmányainak, nyilvántartásainak meglétét és vezetésük szabályszerűségét;
f) a vámelőjegyzésben kezelt katonai vámáruk/áruk nyilvántartását, fizikai meglétét, a helyileg beszerzett tárgyi eszközök bevételezését igazoló okmányokat, valamint a beszerzésükről készült jelentések meglétét;
g) a NATO vámokmányok kiadmányozását, kezelését;
h) költségvetési forrásból üzemeltetett katonai kantin üzemeltetésére kiadott rendelkezés szerinti nyilvántartások meglétét, vezetését, különös figyelemmel a jövedéki termékekre és a helyileg beszerzett termékekre;
i) az áruszállításra vonatkozó tiltó és korlátozó jogszabályok, valamint a magán postaküldemények logisztikai rendszerben történő továbbítására vonatkozó előírások betartását;
j) a selejtezési és a hiányzó anyagokra vonatkozó jegyzőkönyvek egyeztetését.
(7) A HM IÜ műveleti területen végrehajtott ellenőrzése során ellenőrzi a tábor működtetésére megkötött szolgáltatási szerződésben foglaltak teljesülését, a kapcsolódó elszámolások szabályszerűségét, a személyi állomány elhelyezési feltételeinek megteremtését és végrehajtja a kontingensparancsnok, továbbá a bázisüzemeltetést végző szakállomány szakirányú felkészítését.
Az ellenőrzés végrehajtásának rendje
a NATO, EU, EBESZ és egyéb képviseleteken
7. § (1) A NATO, EU, EBESZ és egyéb képviseleteken történő ellenőrzésre a 3. § (1), (2) bekezdése és a 4. § (10) bekezdése figyelembevételével a honvédelmi miniszter külön engedélye, intézkedése alapján kerülhet sor, amelyben meghatározza az ellenőrzés tárgyát, célját, helyszínét, időpontját, az ellenőrző bizottság (csoport) összetételét, tagjainak névsorát, illetve az ellenőrzés minden lényeges körülményét.
(2) A tervezett ellenőrzést az ellenőrzött szerv vezetőjének, parancsnokának az ellenőrzési program megküldésével a helyszíni vizsgálat megkezdése, illetve az adatbekérés határideje előtt átfogó ellenőrzés esetén legalább 14 nappal, témavizsgálat, cél- és utóellenőrzés esetén legalább 7 nappal korábban kell bejelenteni az elöljáró vezetők egyidejű tájékoztatása mellett.
(3) A HM FLÜ azoknak az anyagoknak, eszközöknek és áruknak az ellenőrzését, amelyek az általa biztosított okmányok fedezete mellett kerülnek biztosításra, a kiszállítást megelőzően az állomáshelyén hajthatja végre. A HM FLÜ a képviseleteken ellenőrzi a támogató szervei felelősségi körébe tartozó szakanyagok és eszközök előírás szerinti felhasználását, kezelését, a raktározás, a helyszíni beszerzések és a nyilvántartások rendjét, az ellátandó személyi állomány ellátási rendjének megvalósulását, az elhelyezési körülményeket.
Az ellenőrzések pénzügyi biztosítása
8. § (1) Az ellenőrzések pénzügyi fedezete a jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján kerül a nemzetközi keretek között megtervezésre, illetve a vonatkozó tárgyévi tervezési intézkedés alapján az elemi költségvetésekkel egyidejűleg jóváhagyatásra.
(2) A külföldön végrehajtásra kerülő fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések, pénzügyi-számviteli felügyeleti szakellenőrzések, valamint az MH nemzetközi válságkezelő és béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezetei és személyei műveleti területen történő parancsnoki felügyeleti ellenőrzései végrehajtásának pénzügyi fedezetét a tárca nemzetközi keretei között külön keretek biztosítják az alábbiak szerint
a) a külföldön végrehajtásra kerülő fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések vonatkozásában keretgazda a HM központi ellenőrzési szervezet,
b) a pénzügyi-számviteli felügyeleti szakellenőrzések vonatkozásában keretgazda a HM KPÜ,
c) az MH nemzetközi válságkezelő és béketámogató műveletekben szolgálatot teljesítő szervezetei és személyei műveleti területen történő parancsnoki felügyeleti ellenőrzések vonatkozásában felügyeleti jogkörének megfelelően keretgazda az MH ÖHP, illetve az MH Műveleti Központ.
(3) A keretgazdák részére a nemzetközi feladatok ellenőrzésével kapcsolatosan jóváhagyott keretek pénzügyi és logisztikai biztosítását a HM KPÜ, a HM FLÜ és az MH ÖHP végzi.
(4) Azok a szervezetek, melyek a jelen utasításban foglaltak szerint keretgazdai jogkörrel nem rendelkeznek, az önálló szakmai felügyeleti ellenőrzés pénzügyi fedezetét saját intézményi költségvetésükbe tervezik, a terv jóváhagyását követően kezdeményezik a nemzetközi keretekbe történő átcsoportosítását.
Vegyes rendelkezések
9. § (1) Az ellenőrzések tervezésénél figyelembe kell venni, hogy annak költségei álljanak arányban az ellenőrzés célkitűzéseivel és az ellenőrzés megállapításainak az adott szervezet működésére gyakorolt hatásával. Az ellenőrzéseket – az ellenőrzés alapvető módszereinek széles skáláját alkalmazva – amennyiben az ellenőrzés célkitűzése elérhető, illetve az ellenőrzés típusa ezt lehetővé teszi (pl. átadás-átvételi jegyzőkönyvek, egyéb igazoló okmányok másolatainak bekérésével) lehetőleg hazai területen kell végrehajtani.
(2) Az ellenőrzések végrehajtása nem akadályozhatja az ellenőrzött szervezet parancsnoka által meghatározott, a szervezet rendeltetéséből adódó feladatok végrehajtását.
(3) A NATO/NYEU minősített adatok kezelésére vonatkozóan a Nemzeti Biztonsági Felügyelet a HM IIF-el együttműködve – a külképviseletek esetén a Külügyminisztérium bevonásával – szakmai felügyeleti ellenőrzést végez. Az ellenőrzés kiterjed a személyi, fizikai, dokumentum és az elektronikus információbiztonság területére. A Nemzeti Biztonsági Felügyelet az ellenőrzésekről a megelőző év december 31-éig ellenőrzési programot készít, mely tartalmazza a naptári évben ellenőrzendő szervezetek megnevezését.
(4) A nemzeti minősített adatok kezelésére vonatkozóan az országos szakmai felügyeletet ellátó szerv a HM IIF-el, valamint a Külügyminisztériummal együttműködésben hatósági titokvédelmi ellenőrzést végez a külképviseleten. Az ellenőrzés az országos szakmai felügyeletet ellátó szerv ellenőrzési programja alapján történik.
10. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
(2) A hatálybalépéssel egyidejűleg a hatályát veszti a külföldi szolgálatot teljesítő katonai szervezetek ellenőrzési rendjéről szóló 95/2004. (HK 26.) HM utasítás, továbbá a szervezeti korszerűsítéssel és létszámcsökkentéssel összefüggésben egyes honvédelmi miniszteri utasítások módosításáról, valamint hatályon kívül helyezéséről szóló 104/2005. (HK 24.) HM utasítás 2. §-a.
Dr. Szekeres Imre s. k.,
honvédelmi miniszter
Az utasítást a 12/2013. (II. 22.) HM utasítás 19. § (4) bekezdés b) pontja hatályon kívül helyezte 2013. február 27. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás