1094/2007. (XII. 5.) Korm. határozat
1094/2007. (XII. 5.) Korm. határozat
a kábítószer-probléma visszaszorításáról szóló nemzeti stratégiai program céljainak végrehajtásával kapcsolatos kormányzati feladatokról1
A Kormány a kábítószer-probléma visszaszorítása érdekében készített nemzeti stratégiai program elfogadásáról szóló 96/2000. (XII. 11.) OGY határozatban (a továbbiakban: nemzeti stratégia) foglalt feladatok végrehajtására a következő határozatot hozza:
1. Ki kell dolgozni a szórakozók hazajutását megkönnyítő közlekedési szolgáltatások speciális minimumfeltételeit tartalmazó szakmai ajánlást.
Eredménymutató: A szakmai ajánlásnak megfelelő közlekedési szolgáltatásokat a szórakozók igénybe veszik, csökken a diszkóbalesetek száma.
2. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok folyamatos működését lehetővé tevő pályázati támogatási rendszert kell biztosítani.
Eredménymutató: A pályázati támogatás révén a városi, kerületi, megyei, kistérségi, illetve regionális szinten létrejött mintegy 100 Kábítószerügyi Egyeztető Fórum folyamatosan működik.
3. Biztosítani kell, hogy a kábítószer-fogyasztók kezeléséhez kapcsolódó ellátási szükségletre vonatkozó javaslatok a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumokkal egyeztetve kerüljenek meghatározásra.
Eredménymutató: A mintegy 100 Kábítószerügyi Egyeztető Fórum megteszi javaslatait a kábítószer-fogyasztók kezeléséhez kapcsolódó ellátási szükségletre. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok bevonása megvalósul a kábítószer-fogyasztók kezeléséhez kapcsolódó ellátási szükséglet meghatározásával kapcsolatban.
4. Az Európai Unió elvárásaival összhangban álló kutatásokat kell végezni a kábítószer-fogyasztói szokások jobb megismerése és a probléma megoldását szolgáló intézkedések megalapozása céljából. A kutatások eredményeit nyilvánosságra kell hozni és biztosítani kell, hogy a jövőbeni pályázati támogatások ezen eredmények alapján kerüljenek kiírásra.
Eredménymutató: 2008–2009. év során legalább 10 kutatás készül a kábítószer-fogyasztói szokások jobb megismerése és a probléma megoldását szolgáló intézkedések megalapozása, valamint az európai uniós adatgyűjtési rendszernek való megfelelés céljából.
5. A Kormány elrendeli a Drogmegelőzési Egészségfejlesztési Akkreditációs Bizottság felállítását. A Drogmegelőzési Egészségfejlesztési Akkreditációs Bizottság feladata a prevenciós szolgáltatások tartalmi minimumkövetelményeinek meghatározásáról szóló szakmai ajánlás kidolgozása, az akkreditáció biztosítása. A szakmai ajánlásban foglaltak alapján, a prevenciós szolgáltatással nem rendelkező területeken pályázati úton kell támogatni a prevenciós szolgáltatások létrejöttét és működését.
Eredménymutató: Létrejön a Drogmegelőzési Egészségfejlesztési Akkreditációs Bizottság, elkészül a prevenciós szolgáltatások tartalmi minimumkövetelményeiről szóló szakmai ajánlás, megkezdődik az eddig „beazonosított” közel 230 iskolai színtéren tevékenységet biztosító program minőségi sztenderdjeinek kialakítása. A szolgáltatások kialakítását és működését célzó pályázatok kerülnek kiírásra, 2008. és 2009. évben mintegy 30-30 projekt támogatására nyílik lehetőség.
6. A Drogmegelőzési Egészségfejlesztési Akkreditációs Bizottság és az Országos Rendőr-főkapitányság bevonásával ki kell dolgozni a prevenciós programokra vonatkozó egységes minőségbiztosítási rendszert.
Eredménymutatók: Megvalósul a prevenciós programok egységes minőségbiztosítása és annak alkalmazása a prevenciós programok működtetése során.
7. Ki kell alakítani a kábítószer-használókkal foglalkozó egészségügyi és szociális intézmények kábítószer- használat kezelésével összefüggő minőségügyi és értékelési rendszerét, illetve az ehhez kapcsolódó szakmai irányelveket.
Eredménymutatók: A kábítószer-használókkal foglalkozó egészségügyi és szociális intézmények minőségbiztosítási rendszere kialakul, az egészségügyi és szociális intézmények által alkalmazható értékelési, szakmai irányelvek elfogadásra és alkalmazásra kerülnek.
8. A pályázati támogatási rendszer kibővítésével biztosítani kell, hogy az egészségfejlesztő és drogprevenciós elemeket tartalmazó programok elérjék
a) 2008–2009. évben a közoktatási intézmények 5–11. évfolyamán tanuló fiatalok legalább 30%-át,
b) 2010. évtől kezdődően 500 millió Ft többletforrás bevonásával az egészségfejlesztő és drogprevenciós elemeket tartalmazó programok által leginkább elérni kívánt teljes célcsoportot (a közoktatási intézmények 5–8. évfolyamán tanuló fiatalokat).
Eredménymutató: A pályázati támogatási rendszer révén az egészségfejlesztő és drogprevenciós programok elérik 2008–2009. évben a közoktatási intézmények 5–11. évfolyamán tanuló fiatalok legalább 30%-át, azaz mintegy 100 000 tanulót, 2010. évtől kezdődően pedig a teljes célcsoportot (minden 5–8. évfolyamon tanulót), azaz mintegy 427 000 főt. A 2010. évi költségvetésben biztosítottá válik az 500 millió Ft többlet költségvetési forrás.
9. Ki kell dolgozni a munkahelyi drogpolitikai irányelveket, valamint a Drogmentes Munkahely Program kiszélesítését célzó speciális támogatási programokat.
Eredménymutató: Kidolgozásra kerülnek a munkahelyi drogpolitikai irányelvek. A Drogmentes Munkahely Program kiszélesítését célzó pályázatok eredményeként, elsődlegesen a nagyvállalatokat megcélozva, – a foglalkoztatottak számától függően – 10–15 munkahelyen 5–8 ezer fő munkavállaló számára válnak elérhetővé a programok.
10. Tovább kell fejleszteni a gyógyult szenvedélybetegek, a szabadságvesztésből szabadult, valamint a fenntartó kezelés alatt álló drogbetegek reszocializációs és szociális támogató rendszerét, a szociális és az egészségügyi intézményrendszer keretében nyújtható szolgáltatási típusokat. Támogatást kell nyújtani védett és támogatott lakhatási feltételek kialakításához, valamint mindenki számára elérhetővé kell tenni a munkába állást elősegítő célzott programokat. Pályázatokkal kell segíteni az önsegítő csoportok és szülőcsoportok szerveződését, országos hálózatának kialakítását.
Eredménymutató: Évente mintegy 8 projekt támogatásával bővül a gyógyult, szabadságvesztésből szabadult vagy fenntartó kezelés alatt álló drogbetegek reszocializációs és szociális támogató rendszere, illetve a szociális és az egészségügyi támogató rendszer keretében nyújtható szolgáltatási típusok, így különösen a félutas házak és a védett munkahelyek. A védett és támogatott lakhatási feltételek kialakításával 100 fő, kábítószer-problémával küzdő személy lakhatása válik átmenetileg megoldottá. A munkába állást elősegítő programok segítségével 150 fő munkához jutási esélyei javulnak. Az önsegítő csoportokat és szülőcsoportokat segítő pályázatok révén 10 új önsegítő csoport és szülőcsoport jön létre, elsősorban a szociális rehabilitációs intézményekhez kötődően.
11. A hátrányos helyzetű személyeket, így különösen az iskolából kimaradó, munkanélküli, gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló fiatalokat, más pszicho-szociális okból veszélyeztetetteket, telepeken, telepszerű lakókörnyezetben élőket, valamint a hajléktalanokat elérni kívánó, elsősorban a prevenciót, illetve a gyógyítást célzó pályázati programokat kell kidolgozni.
Eredménymutató: Kiírásra kerülnek – legalább a megyei jogú városokban és az elmaradott térségekben [a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 5. § k) pont] – a pályázati programok. A hátrányos helyzetű személyeket célzó prevenciós programok eredményeként évente 3000 fő kábítószer-fogyasztás szempontjából különösen veszélyeztetett személy prevenciós, egészségfejlesztési programokba bevonására kerül sor.
12. Javítani kell a súlyos kábítószer-problémákkal küzdők részére az ambuláns ellátások területi lefedettségét, támogatni kell nappali kórházi ellátások létesítését, valamint javaslatot kell kidolgozni a gyermek- és ifjúságaddiktológiai ellátás szakmai, intézményi hátterének kialakítására.
Eredménymutató: Szakmai irányelveknek megfelelő nappali kórházi ellátási formák jönnek létre. Minden megyében biztosított az addiktológiai betegek járó- és fekvőbeteg ellátása. Az ambuláns ellátási formák kapacitása és lefedettsége nő (a jelenleg ambuláns ellátást nem biztosító két megyében is elérhetővé válik az ellátás), megyei szinten folyamatosan biztosított az ambuláns ellátás, és elérhető az érintettek számára. Kidolgozásra kerül a gyermek- és ifjúságaddiktológiai ellátás szakmai, intézményi hátterének kialakítására vonatkozó javaslat.
13. Fejleszteni kell a kábítószer-függőséget gyógyító kezelés, kábítószer-használatot kezelő más ellátás vagy megelőző-felvilágosító szolgáltatás intézményrendszerét.
Eredménymutató: Megyénként, illetve fővárosi kerületenként 3–4 kábítószer-függőséget gyógyító kezelés, kábítószer-használatot kezelő más ellátás vagy megelőző-felvilágosító szolgáltatás áll folyamatosan az érintettek rendelkezésére, a szolgáltatások kielégítik a felmerülő igényeket.
14. Fejlesztési célú pályázatok kiírása révén biztosítani kell az alacsonyküszöbű ellátások elterjedését.
Eredménymutató: Legalább minden megyei jogú városban rendelkezésre állnak és folyamatosan működnek az alacsonyküszöbű ellátások, így különösen a megkereső-, tanácsadó- és tűcsere-programok.
15. Ki kell alakítani a kábítószer-függő személyek rehabilitációs ellátása teljes körű finanszírozásának feltételrendszerét és ezen belül a különleges célcsoportok (fiatalkorúak és gyermekek, terhes anyák, gyermekeikkel együtt kezelésbe vontak, HIV/AIDS érintettek, kettős diagnózisúak stb.) szükségleteit figyelembe vevő speciális ellátási formák működési feltételeit.
Eredménymutató: A rehabilitációs ellátás teljes körű finanszírozásának feltételrendszere megvalósul. A speciális ellátási formák a jelenleg az országban működő 13 hosszú távú drogterápiát biztosító intézményben biztosítottak.
16. A büntetés-végrehajtási intézetekben az önként jelentkező fogvatartottak számára lehetővé kell tenni a HIV- és hepatitisz B, C vírus-szűrési és gondozási programokban való részvételt.
Eredménymutató: A fertőző betegségek átfogó szűrési és gondozási programja a büntetés-végrehajtási intézetekben alkalmas legalább 350 fő szűrésére és gondozására.
17. A büntetés-végrehajtási intézetekben az önként jelentkező fogvatartottak, valamint az utógondozásban részesülő szabadságvesztésből szabadultak, illetve javítóintézetből elbocsátottak számára gondoskodni kell
a) a már meglévő (megelőző, alternatív kezelési, speciális elvonó, illetve egyéb terápiás és utógondozó) szolgáltatások és programok fejlesztéséről,
b) a még hiányzó szolgáltatások és programok legalább regionális szinten történő működtetéséről,
c) az egyes szolgáltatások szakmai irányelveinek kidolgozásáról.
A feladatok megvalósításába be kell vonni a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságát és a Központi Igazságügyi Hivatalt.
Eredménymutató: A megelőző, az alternatív kezelési, a speciális elvonó, illetve egyéb terápiás és utógondozó programok bővítése megtörténik, a még hiányzó szolgáltatások regionális szinten működnek, az ellátások szakmai irányelvei elkészülnek. Ezek révén növekszik az érintettek társadalomba való reintegrációjának esélye.
18. Támogatni kell a kábítószer-kérdéssel kapcsolatos képzéseket, amelynek keretében
a) a háziorvosok, iskolaorvosok, védőnők, általános iskolai és középiskolai tanárok, a gyermekvédelem rendszerében, illetve a foglalkozás-egészségügyben foglalkoztatott szakemberek kábítószer-kérdéssel kapcsolatos továbbképzésének megszervezésével fejleszteni kell a korai kezelésbe vétel rendszerét. A továbbképzést évenként, kreditpontos rendszerben, a szakemberek legalább 25%-ának bevonásával kell megvalósítani,
b) minden megyei jogú városban meg kell szervezni a kortárs segítők és oktatók képzését,
c) ki kell alakítani és támogatni kell a katonai képzést nyújtó oktatási intézmények kábítószer-témával foglalkozó képzési rendszerét.
Eredménymutató az a) pontban foglalt feladathoz: A szakemberek kreditpontos képzése évenként megvalósul az érintettek 25%-ának bevonásával. Képzésük hozzájárul a korai kezelésbe vétel rendszerének fejlődéséhez.
Eredménymutató a b) pontban foglalt feladathoz: Kortársképzések országos lefedettsége egyenletesebbé válik.
Eredménymutató a c) pontban foglalt feladathoz: Kialakításra kerül a katonai képzést nyújtó oktatási intézmények kábítószer-témával foglalkozó képzési rendszere.
Felelős: az a) pontban foglalt feladatért: egészségügyi miniszter, szociális és munkaügyi miniszter, oktatási és kulturális miniszter, a b) pontban foglalt feladatért: szociális és munkaügyi miniszter, egészségügyi miniszter, önkormányzati és területfejlesztési miniszter, a c) pontban foglalt feladatért: honvédelmi miniszter, szociális és munkaügyi miniszter
Határidő: az a) pontban foglalt feladatra: folyamatos, a b) pontban foglalt feladatra: 2008. május, a c) pontban foglalt feladatra: 2008. december
19. Ki kell alakítani a közép- és felsőfokú rendvédelmi képzést nyújtó oktatási intézmények kábítószer-témával foglalkozó képzési rendszerét, amely egységes, átfogó szemlélettel kezeli a kábítószer-bűnözés, a droghasználat felismerése és a kábítószer-megelőzés kérdésköreit.
Eredménymutató: A közép- és felsőfokú rendvédelmi képzést nyújtó oktatási intézményekben kialakul a kábítószer-témával foglalkozó egységes képzési rendszer.
20. A határozatban foglalt feladatok végrehajtásáról az érintett tárcák évente beszámolnak a Kábítószerügyi Koordinációs Bizottságnak.
Határidő: folyamatos, minden év szeptember 30-a
21. A Kormány felhívja az érintett minisztereket, hogy 2008-ban a költségvetési törvényben biztosított keretek között gondoskodjanak a határozatban foglalt feladatok végrehajtásáról, és a továbbiakban az éves költségvetési törvény előkészítése során – a költségvetési irányelvekben megfogalmazott prioritásokkal, illetve elvárásokkal összhangban – tervezzék a határozatban megjelölt feladatok megvalósításához szükséges forrásokat.
Felelős: érintett miniszterek
Határidő: folyamatos, a költségvetés előkészítésével egyidejűleg
22. Ez a határozat a közzétételét követő nyolcadik napon lép hatályba.
23.2
24.3
A határozatot az 1380/2011. (XI. 8.) Korm. határozat 4. pontja hatályon kívül helyezte 2011. november 9. napjával. Alkalmazására lásd e határozat 7. pontját.
A 23. pont e határozat 24. pontja alapján hatályát vesztette.
A 24. pont ugyanezen pont alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás