12/2007. (IV. 25.) ÖTM rendelet
12/2007. (IV. 25.) ÖTM rendelet
a tűzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokról1
A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 47. §-a (2) bekezdésének 3. pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az önkormányzati és területfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 168/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának c) pontjában meghatározott feladatkörömben, továbbá a 12–14. §-ok tekintetében az igazságügyi és rendészeti miniszterrel egyetértésben a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. § (1) A tűzvizsgálat célja olyan tűzmegelőzési, tűzoltási beavatkozási tapasztalatok megszerzése, következtetések levonása, amelyek alkalmasak a tűzmegelőzési ismeretek bővítésére, a mentési beavatkozási feltételek javítására, és hozzájárulnak a jogkövető magatartáshoz.
(2) A tűzvizsgálat során vizsgálni kell:
a) a tűz keletkezésének, terjedésének körülményeit; a tűz keletkezésének helyét, idejét; a tűz keletkezésének ok-okozati összefüggéseit; továbbá a tűzesettel kapcsolatos személyi felelősséget,
b) a tűz keletkezésének megelőzésére, továbbterjedésének megakadályozására vonatkozó tűzvédelmi előírások érvényesülését, a tűzmegelőzésre vonatkozó előírások érvényesülését,
c) a tűzoltás alapvető feltételeinek meglétét.
2. § (1) A tűzoltóságok minden tudomásukra jutott tűzesettel kapcsolatban adatgyűjtésre és adatszolgáltatásra kötelezettek.
(2) Kötelezően gyűjtendő adatok:
a) a tűzeset helye,
b) a tűzeset jellege, kiterjedése,
c) a keletkezés ideje (amennyiben nem ismert a pontos keletkezési idő, úgy vélelmezett időt kell megjelölni),
d) a jelzés ideje,
e) a személyi sérülés jellege, mértéke,
f) a lehetséges ügyfél, a tanú adatai (különösen név, elérhetőség).
(3)2 A nem illetékességi területen beavatkozó tűzoltóság köteles a (2) bekezdés szerinti adatokat a tűzeset keletkezési helye szerint illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltósággal és a megyei katasztrófavédelmi igazgatósággal haladéktalanul távközlési eszköz útján vagy elektronikus úton közölni.
3. §3 (1) Hivatalból tűzvizsgálati eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:
a) a tűzesettel összefüggésben bűncselekmény gyanúja merül fel,
b) a tűzeset következtében haláleset történt,
c) a tűzoltás során beavatkozó tűzoltó 8 napon túl gyógyuló sérülést szenved,
d) a tűzeset minősített riasztási fokozata III-as vagy annál magasabb volt,
e) tömegtartózkodású épületben történt a tűzeset,
f) nem működött valamely telepített aktív tűzvédelmi rendszer, berendezés,
g) a becsült kárérték meghaladja a száz-millió forintot,
h) szakmai vagy egyéb szempontból a megyei katasztrófavédelmi igazgató, a főváros területén a fővárosi tűzoltóparancsnok vagy az országos katasztrófavédelmi főigazgató indokoltnak látja.
(2) A minősített riasztási fokozat megállapításánál a káreset felszámolása során, egy időben helyszínen tartózkodó legnagyobb erő-eszköz alapján megállapítható riasztási fokozatot kell figyelembe venni.
4. §4 A Magyar Honvédség létesítményeiben, ingatlanaiban, járműveiben keletkezett tűzesetek vizsgálatában a tűzvédelmi hatóság (a továbbiakban: hatóság) az érintettek felkérésére szakértőként működik közre.
A tűzvizsgálatot biztosító cselekmények
5. § A tűzvizsgálati eljárás eredményességének érdekében – amennyiben a tűzvizsgáló nincs a helyszínen – a tűzoltás vezetője a 2. § (2) bekezdésében meghatározott kötelező adatgyűjtésen túl:
a) intézkedik a terület és a bizonyítékok biztonságos, változatlan állapotban történő megőrzésére,
b) jelentésben rögzíti a helyszínre vonatkozó adatokat, információkat, helyszínrajzot és szükség szerint kép- és filmfelvételeket készít.
6. § (1) A 3. § a)–b) pontjában megjelölt esetekben nyílt vasúti vonalon a vonat vezetője, illetőleg az úton lévő hajón a hajó kapitánya (vezetője) köteles elvégezni azokat a tűzvizsgálatot biztosító cselekményeket, amelyek a forgalom zavartalansága, továbbhaladása (fenntartása) miatt szükségesek és később nem pótolhatók.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak alapján végzett cselekményekről – az annak alapján szerzett adatok közlésével – a vonat vezetője, illetőleg a hajó kapitánya (vezetője) köteles a tűzeset keletkezési helye szerint illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóságot haladéktalanul tájékoztatni.
(3) A tűzeset szempontjából érdekelt személy, személyek kötelesek változatlanul hagyni, illetőleg lehetőség szerint változatlan formában megőrizni a tűzvizsgálati helyszínt, annak felszabadításáig.
A tűzvizsgálat lefolytatásának szabályai
7. §5 (1) A tűzvizsgálatot a tűzeset keletkezési helye szerint illetékes hatóság végzi.
(2) A tűzvizsgálati eljárásban a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 42. § (6) bekezdésében foglaltakon túl a hatóság nem vehet részt
a) a 3. § (1) bekezdés a) és b) pontjában foglalt feltételek esetén,
b) a tűzoltás következtében a beavatkozó állomány tagjai közé tartozó tűzoltó meghal vagy 8 napon túl gyógyuló sérülést szenved,
c) ha a tűz által érintett területen (építmény, épület, létesítmény, szabadtér) a hatóság vagy szakhatóság a tűzvizsgálati eljárást megelőzően eljárt vagy eljárás lefolytatását megkezdte.
8. § (1) A hatóság vezetője tűzvizsgáló készenléti szolgálatot rendelhet el.
(2) A készenléti szolgálat ellátásának szabályait a hatóság vezetője állapítja meg.
(3)6 Tűzvizsgálat lefolytatására a hatóság vezetője által meghatározott olyan személy jelölhető ki, aki a hivatásos tűzoltóság állományának tagja, és
a) felsőfokú szakmai képzettséggel, tűzvizsgálói tanfolyami végzettséggel, továbbá legalább 3 éves tűzoltási, tűzvizsgálati vagy tűzmegelőzési gyakorlattal rendelkezik, vagy
b) hatályos tűzvizsgálati szakértői engedéllyel rendelkezik.
9. § (1)7
(2) A bizonyítási eljárásban tűzeseti helyszíni szemlét kell tartani. A helyszíni szemléről készített jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a vizsgálat szempontjából lényeges tényezők leírását, a feltárt adatok, bizonyítékok felsorolását, továbbá a szükség szerinti mintavételezés körülményeit, valamint a lefoglalt bizonyítékok megnevezését.
(3) A vizsgálat során értékelni kell:
a)8 a kárt szenvedett létesítmény, építmény, szabad terület (különösen: erdő, mezőgazdasági terület) tűzvédelmi helyzetét átfogó, valamint összehasonlító módon, figyelembe véve a létesítéskor, illetve az esemény időpontjában érvényben lévő előírásokat,
b)9 a létesítési és használati előírások teljesítését, a tűzoltóság hatósági, szakhatósági munkájának az építmény, szabad terület tűzvédelmi helyzetére gyakorolt hatását,
c) a tűzeset helyszínének megközelíthetőségét, tűzjelzés lehetőségét, vízszerzési helyeket, a beépített jelző és oltó berendezéseket,
d) a dolgozók, az önkéntes vagy létesítményi tűzoltóság tevékenységét.
(4)10
10. § (1) Az összegyűjtött bizonyítékok felhasználásával a tűzvizsgálati eljárásról összefoglaló jelentést kell készíteni. Az összefoglaló jelentés a tűzvizsgálatról készült szakmai dokumentum, melyet a tűzvizsgáló a vonatkozó szakmai szempontok szerint állít össze.
(2) Az összefoglaló jelentésnek tartalmaznia kell:
a) a tűz keletkezésével, terjedésével kapcsolatos ok-okozati összefüggéseket,
b) a sérültek, elhunytak, károsultak adatait,
c) a figyelembe vett és a mellőzött bizonyítási eszközöket, a mellőzés indokolását,
d) valamint mindezek alapján a tűz keletkezési helyére, idejére, okára, a gyújtóforrásra és a személyi felelősségre vonatkozó megállapításokat,
e) a személyek, anyagi javak veszélyeztetettségére vonatkozó megállapításokat,
f) a további intézkedésre tett javaslatokat,
g)11 a létesítmény, szabad terület tűzvédelmi helyzetének értékelését a 9. § (3) bekezdésében foglaltak alapján,
h)12 a beavatkozás szakszerűségének elemezését,
i)13 a legjobb nemzeti gyakorlat kialakítását célzó esetleges észrevételeket.
11. § (1) Az összefoglaló jelentés alapján a hatóság vezetője szükség szerint intézkedik a vizsgálat vagy a jelentés kiegészítéséről, vagy záradékolja az összefoglaló jelentést.
(2) A záradékolás során a tűzvizsgálat eredményétől függően a hatóság vezetője, amennyiben annak feltételei fennállnak:
a) szóban vagy írásban felhívja az ügyfél figyelmét a követendő szabályok betartására,
b) szabálysértési vagy büntetőeljárást kezdeményez,
c) tűzvédelmi bírságot szab ki,
d) egyéb hatósági intézkedést kezdeményez az illetékes hatóságnál a tapasztalt jogszabálysértés megszüntetésére (építés, környezetvédelem stb.).
11/A. §14 A hatóság vezetője a tűzeseti helyszíni szemléről szóló jegyzőkönyvet azonnal, a tűzvizsgálatról szóló összefoglaló jelentést elkészülte után haladéktalanul megküldi a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságnak, a főváros területén az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak.
A hatóság és a rendőrség együttműködése
a tűzvizsgálatban
12. § A rendőrség szervei minden tudomásukra jutott tűzesetről az ügyeletük útján haladéktalanul kötelesek a tűzoltóság illetékes szerveit értesíteni.
13. §15 (1) A hatóság a 3. § (1) bekezdés a) és b) pontja esetén a tűzeseti helyszíni szemléről szóló jegyzőkönyvet, és annak elkészültéig keletkezett egyéb tűzvizsgálati bizonyítékokat azonnal megküldi a rendőrség részére.
(2) A rendőrségtől érkezett megkeresés esetén a hatóság a megkeresés időpontjáig keletkezett tűzvizsgálati bizonyítékokat küldi meg.
(3) A tűzvizsgáló a vizsgálat lezárását követően a tűzvizsgálati jelentést a keletkezett egyéb bizonyítékokkal együtt a kiadmányozási rendnek megfelelően haladéktalanul megküldi a vizsgálatot végző rendőri szervnek.
14. § A tűzvizsgáló segítséget kérhet az illetékes rendőrkapitányságtól a tűzeset helyszínének biztosítása, a nyomok megőrzése, rögzítése, valamint a tűzeset helyszínén az ügyfelek, tanúk felkutatása, azonosítása, helyszínen tartása céljából.
A tűzesettel kapcsolatos eljárásokra vonatkozó szabályok
15. § (1) A tűzvizsgálati eljárás a tűzvizsgálati jelentés kiadásával zárul.
(2) A tűzvizsgálati jelentést a mellékletben meghatározott formátumban és adattartalommal kell kiadni.
(3) A tűzvizsgálati jelentés kiadására az összefoglaló jelentés záradékolását követően kerül sor.
(4)16 Ha a tűz keletkezésének ok-okozati összefüggései nem állapíthatóak meg vagy nem bizonyíthatóak, akkor azt a tűzvizsgálati jelentésben ismeretlenként kell megjelölni.
(5)17 A tűzvizsgálati eljárással kapcsolatban – annak befejezéséig – a nyilatkozattétel a 17. § (1) bekezdés a)–d) pontjában foglaltakra terjedhet ki a közreműködő szervekre vonatkozó szabályok figyelembevételével.
16. § (1) A hatóság a bejelentett tűzesettel kapcsolatban az ügyfél kérelmére tűzeseti hatósági bizonyítványt ad ki.
(2) A tűzeseti hatósági bizonyítvány a tűzvizsgálati eljárás lefolytatásától függetlenül a 2. § (2) bekezdés szerinti adatok alapján adható ki.
(3)18 A kérelem a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 35. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza: a tűz keletkezési helyét, idejét, valamint azt az indokot, amely miatt a hatósági bizonyítvány kiadását kezdeményezi.
17. § (1) A tűzeseti hatósági bizonyítvány a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 83. §-ának (3) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:
a) a tűzjelzés idejét,
b) a tűzeset helyét és idejét,
c) tűzoltói beavatkozás történt-e,
d) indult-e tűzvizsgálati eljárás,
e) a tűzesetről rendelkezésre álló adatok közül azon adatokat, melyek a tűzeseti hatósági bizonyítvány felhasználása szempontjából szükségesek.
(2) A tűzeseti hatósági bizonyítvány kiadása megtagadható, ha a tűzeset megtörténtének ténye a helyszín megtekintése alapján nem állapítható meg.
Záró rendelkezések
18. § (1) Ez a rendelet, a (2) bekezdésben foglaltak kivételével, 2007. május 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a tűzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokról szóló 13/1997. (II. 26.) BM rendelet és az azt módosító 37/1999. (X. 27.) BM rendelet.
(2) A rendelet 8. §-ának (3) bekezdése 2008. január 1-jén lép hatályba.
Melléklet a 12/2007. (IV. 25.) ÖTM rendelethez19
Fejléc (tűzvédelmi hatóság megnevezése, |
Ügyszám:Tárgy: Tűzvizsgálati jelentés |
döntés kiadmányozójának neve, aláírása
kiadmányozó hivatali beosztása
A rendeletet a 44/2011. (XII. 5.) BM rendelet 16. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2012. január 1. napjával.
A 2. § (3) bekezdése a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 9. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 10. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 11. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 12. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdése a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 13. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (1) bekezdését a 26/2009. (X. 16.) ÖM rendelet 21. § 5. pontja hatályon kívül helyezte.
A 9. § (3) bekezdés a) pontja a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 14. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (3) bekezdés b) pontja a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 14. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (4) bekezdését a 26/2009. (X. 16.) ÖM rendelet 21. § 5. pontja hatályon kívül helyezte.
A 10. § (2) bekezdés g) pontja a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 15. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés h) pontját a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 15. §-a iktatta be.
A 10. § (2) bekezdés i) pontját a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 15. §-a iktatta be.
A 11/A. §-t a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 16. §-a iktatta be.
A 13. § a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 17. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (4) bekezdése a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 18. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (5) bekezdését a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 19. §-a iktatta be.
A 16. § (3) bekezdése a 26/2009. (X. 16.) ÖM rendelet 14. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A Melléklet a 4/2010. (XI. 25.) BM rendelet 21. § (3) bekezdésével megállapított, a 13/2010. (XII. 28.) BM rendelet 2. § (8) bekezdése szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás