• Tartalom

723/B/2007. AB határozat

723/B/2007. AB határozat*

2008.05.31.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 79/2006. (IV. 5.) Korm. rendelet 36. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 79/2006. (IV. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. R.) 36. § (3) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló érkezett.
Az indítványozó megítélése szerint a támadott rendelkezések az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerinti jogbiztonság követelményébe ütköznek. Részletes indokolásában kifejtette, hogy a jogalkotó nem biztosított kellő felkészülési időt a felsőoktatási információs rendszer (a továbbiakban: FIR) megismerésére, bevezetésére, illetve a felsőoktatási intézmények által a 36. § (3) bekezdésének második és harmadik mondata szerinti adatközlés teljesítésére, valamint arra, hogy a (4) bekezdés alapján s hallgatói, oktatói azonosító számok kiadásra kerülhessenek.
Érvelése alátámasztásul az indítványozó hivatkozott arra, hogy a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) „értelmében (...) a jogalkotónak megfelelő időt kell biztosítania a jogszabály szövegének megszerzésére, a jogszabály alkalmazására való felkészülésre, illetve arra, hogy miként lehetséges a jogszabályt alkalmazni.” E körben előadta, hogy a jogszabályi háttér megismerésére jelen esetben elegendő idő állt ugyan rendelkezésre, de a jogszabály alapján létrehozott informatikai rendszer megismerése, alkalmazása, a szervezeti és strukturális átalakítások elvégzése nem volt lehetséges. Álláspontja szerint továbbá, a Korm. R. további szabályaira figyelemmel – az azonosítási számok képzésére az Országos Felsőoktatási Információs Központnak nyitva álló idő folytán – a (4) bekezdés szerinti határidő nem teljesíthető.
II.
Az indítvány elbírálásakor az Alkotmánybíróság a következő rendelkezéseket vizsgálta.
1. Az Alkotmány érintett rendelkezése:
2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.”
2. A Korm R. érintett szabályai:
36. § [...]
(3) A felsőoktatási információs rendszert 2007. május 1-jéig létre kell hozni. A felsőoktatási intézmények e rendelet szerinti első adatközlésüket a felsőoktatási információs rendszer üzemeltetője felé 2007. május 1. és június 30. között teljesítik, az üzemeltető által meghatározott rendben. Ez az adatközlés kiterjed azokra is, akik a felsőoktatási törvény hatálybalépésekor a felsőoktatási intézménnyel hallgatói, illetve oktatói jogviszonyban álltak.
(4) A felsőoktatási intézmények hallgatói és oktatói részére a hallgatói, oktatói azonosító számot 2007. június 30-ig kell kiadni.”
III.
Az indítvány megalapozatlan.
1. Az Alkotmánybíróság – az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerinti jogállamiság és jogbiztonság követelménye tükrében – számos határozatában, eltérő problémakör kapcsán vizsgálta már a jogszabályok hatálybalépése kapcsán az új rendelkezések alkalmazására való kellő felkészülési idő kérdését [pl. 7/1992. I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 45, 47.; 25/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 131, 132.; 57/1994. (XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 322, 324.; 43/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 188, 196.; 44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 207.; 723/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 795, 799–800.; 1025/B/2001. AB határozat, ABH 2003, 1456, 1459–1460.]. Az ezzel kapcsolatos döntéseinek – jelen ügyben is releváns – lényegét legutóbb a 9/2007. (III. 7.) AB határozatban összegezte (ABK 1997, március, 196, 207–208.).
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a jogbiztonság követelményéből következően a jogszabály hatálybalépésére vonatkozó időpont meghatározásakor a jogalkotó köteles kellő időt biztosítani: a) a jogalanyok számára a jogszabály szövegének megismerésére; b) a jogalkalmazók részére a jogszabály alkalmazására való felkészüléshez; c) a jogszabállyal érintett szerveknek és személyeknek annak felmérésére és eldöntésére, hogy az új rendelkezésekhez miként alkalmazkodjanak [vö: 28/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 155, 157.]. Rámutatott arra is, hogy a felkészüléshez szükséges kellő idő nem határozható meg általánosságban, a konkrét esetekben ennek mérlegelése a jogalkotó felelőssége. Az Alkotmánybíróság ezt a kérdést csak absztrakt értelemben, a jogszabály jellegére tekintettel vizsgálhatja, és alkotmányellenességet csupán akkor állapít meg, ha ez az időtartam a jogbiztonságot súlyosan veszélyeztetően kirívóan rövid vagy elmarad. Önmagában a kihirdetés és a hatálybalépés egybeesése sem feltétlenül sérti a kellő felkészülési követelményét, más esetekben viszont ez éveket is igénybe vehet [7/1992. (I. 30. AB határozat, ABH 1992, 45, 47.; 267/B/2000. AB határozat, ABH 2002, 1126, 1135.; 797/B/2001. AB határozat, ABH 2003, 1437, 1443.].
„Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata során a felkészülési idő hiánya miatt akkor állapította meg valamely jogszabály alkotmányellenességét, ha az szerzett jogot korlátozott, a korábbihoz képest úgy állapított meg hátrányosabb rendelkezést, illetőleg oly módon hárított fokozott kockázatot a címzettekre, hogy a megismerés és a felkészülés lehetőségének hiánya sérelmet okozott az érintettek számára, akadályozta a jogalkalmazót a jogszabály alkalmazásában.” [7/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 45, 47.; 25/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 131, 132.; 43/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 188, 196.; 44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 207.; 723/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 795, 799–800.; 1025/B/2001. AB határozat, ABH 2003, 1456, 1459–1460.; 797/B/2001. AB határozat, ABH 2003, 1437, 1441–1442.]” [9/2007. (III. 7.) AB határozat, ABK, 2007, március, 196, 202.]
Jelen eljárásban is azt kellett tehát vizsgálnia az Alkotmánybíróságnak, hogy a Korm. R. támadott szabályainak hatályba léptetése valóban a jogbiztonság súlyos sérelmét vagy veszélyeztetetését jelentő kellő felkészülési idő hiányát eredményezte-e.
2. A Korm. R-t kibocsátására a 2006. március 1-jén hatályba lépett, a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 153. § 7. pontja alapján került sor. A Magyar Közlöny 2005. évi 160. számában, 2005. december 14-én megjelent Ftv. 20. § (5) bekezdése már előírta, hogy a felsőoktatási intézmény jogszabályban előírt nyilvántartások vezetésére, illetve adatoknak – többek között a FIR részére való továbbítására – köteles. Az Ftv. adatkezelésre vonatkozó fejezete részletesen szabályozta a gyűjthető, nyilvántartható adatok körét, az adatkezelés célját, rendszerét. A 35. § külön is rendelkezett a FIR létrehozásáról, adatkezelésének céljáról, az intézmények adatszolgáltatási kötelezettségéről, a hallgatói és az oktatói azonosítószámok kiadásáról.
A felsőoktatási intézményének felelős vezetői, tehát már ettől az időponttól tisztában voltak (lehettek) azzal, hogy pontosan milyen nyilvántartásokat kell létrehozniuk, vezetniük, az elkülönült adatbázisoknak mi az adattartalma, mi a célja, s hogy várhatóan milyen adatállományra terjed ki a FIR-be való továbbítás. Úgyszintén ismert volt előttük az a tény is, hogy mind az oktatóknak, mind a hallgatóknak azonosító számokat kell kiadniuk. Vezetői felelősségük részeként a munkaszervezés, a feladat-tervezés és feladatkiosztás során az ebből adódó többletmunkát, az adatbázisok létrehozásának, működtetésének az ezzel összefüggő, a saját intézményüket érintő informatikai háttér megteremtését kalkulálniuk kellett. A Korm. R. vitatott rendelkezései pedig nem telepítettek új feladatokat az intézményekre, azok csupán eljárási technikai kérdéseket szabályoztak.
A Korm. R.-nek a Magyar Közlöny 2006. évi 38. számában, 2006. április 5-én – a következő tanév rendjének szokás szerinti tervezési időszakában – megjelent, és a kihirdetést követő 8. napon hatályba lépett eredeti szövege a támadott rendelkezéseket már részletesen tartalmazta. Az ekkor hatályos szöveg a vitatott rendelkezésekben szereplő konkrét feladatok végrehajtásának határidejét eredetileg: a FIR-be történő első adatközlés tekintetében 2006. november 15-ében, az azonosítások számok kiadása vonatkozásában 2006. december 31-ében állapította meg. A felkészülés konkretizálásával kapcsolatos feladatok elvégzésére tehát ekkor is több mint 7, illetve több mint 8 hónap állt rendelkezésre. Az intézmények vonatkozásában ez azt jelentette, hogy a 2006/2007-es tanév feladatai között a végrehajtással kapcsolatos teendőket konkrétan tervezni kellett.
A Korm. R. szóban forgó szabályait a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásáról szóló, a Magyar Közlöny 2006. november 27-i számában közzétett, és 2006. december 1-jén hatályba lépett 237/2006. (XI. 27.) Korm. rendelet 47. § (5) bekezdésének b) pontja – a végső határidők tekintetében – 2007. június 30-ra módosította. E módosító jogszabály egyébként kimondta, hogy rendelkezéseit első alkalommal a 2007. szeptemberében induló tanévben kell alkalmazni [46. § (1) bekezdés].
A fentiekből megállapíthatóan a támadott rendelkezések tényleges megismerésére, igen hosszú idő állt rendelkezésre minden érintettnek. A jogszabály szerinti feladatok is kellő időben konkretizálódtak, annak vizsgálata pedig nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe, hogy az intézményi technikai háttér megteremtése az egyes felsőoktatási intézményekben ténylegesen milyen ütemezésben valósult meg. A Korm. R. (illetve annak módosítása) pedig nem tartalmaz olyan magatartási szabályt, amelynek kizárólag a hatálybalépés napján, vagy közvetlenül azt követően lehetett volna eleget tenni, illetve amelynek azonnali nem teljesítése szankciót vont volna maga után. [vö.: pl. 10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABH 2001, 123, 130.; legutóbb: 69/2006. (XII. 6.) AB határozat, ABK 2006. december, 1035, 1041–1042.].
Ebből a szempontból nem jelent ellentmondást az indítványozónak a Korm. R. 36. § (4) bekezdése tekintetében megfogalmazott kifogása sem. A FIR-be, illetve az abból történő adatszolgáltatás folyamatosan történt, és az azonosító számok kiadására vonatkozó, itt megállapított – 2006. december 31-ről, 2007. június 30-ra módosult – határidő, csak az első közlés időpontját jelentette. Értelemszerűen ez tehát csak a rendszerben lévő (folyamatosan bekerülő) hallgatókra és oktatókra vonatkozott. Az Ftv. 34–35. §-ai ugyanis pontosan meghatározzák, az azonosító szám kiadásának rendjét, s azt a jogviszony keletkezéséhez kötik. A törvény alapján már eredetileg sem kellett azon – a jogosultak meghatározó többségét jelentő – hallgatóknak új azonosító számot kiadni, akik a közoktatási tanulói jogviszony keretében ezt már megkapták [Ftv. 35. § (4) bekezdés]. A Korm. R. 17. § (1) bekezdése szerint az oktatók esetén is csak az első alkalommal oktatói jogviszonyt létesítők részére kell azonosító számot képezni. A kiadás határidejére vonatkozóan pedig a Korm. R. 16. § (1) bekezdése és a 17. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az oktató és a hallgató számára a FIR a bejelentéstől számított 15 napon belül végzi el az azonosító szám megállapítását; az érintettek pedig az erről szóló igazolást, a felsőoktatási intézménytől, külön – újabb 15 napos határidőn belül – kérelemre kaphatják meg.
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság úgy döntött, hogy a felkészülési idő hiánya miatt a Korm. R. 36. § (3)–(4) bekezdésének alkotmányellenessége az Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapján nem állapítható meg, ezért az indítványt elutasította.
Budapest, 2008. május 5.

 

Dr. Kukorelli István s. k.,

Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,

 

alkotmánybíró

alkotmánybíró

 

Dr. Lévay Miklós s. k.,

előadó alkotmánybíró

*

A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére