81/2007. (HK 15.) HM utasítás
81/2007. (HK 15.) HM utasítás
a HM fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól, és a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének kiadásáról1
Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a (3) bekezdésben foglalt kivétellel a honvédelmi miniszter alárendeltségébe, közvetlen irányítása és fenntartói irányítása alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervek), továbbá – a rájuk vonatkozó szabályok és megállapodások figyelembevételével – a HM többségi tulajdonában lévő szervezetekre, valamint a költségvetésből céljelleggel juttatott és a nemzetközi támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettekre és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetekre terjed ki.
(2) Az utasítás alkalmazásában
a) államháztartási belső ellenőrzés: az Áht. 121/A. §-ában, valamint a Ber. előírásai – különösen a 8–9. §-okban foglaltak – alapján meghatározott belső ellenőrzés, amelynek nem képezi részét az Áht. 121. §-ában, illetve az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 145/A–145/C. §-aiban meghatározott folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés;
b) fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés: a Ber. 4. § (3) bekezdése alapján a HM fejezet felügyeletét ellátó szerv államháztartási belső ellenőrzési egysége által a felügyeletet ellátó szerven kívül végzett ellenőrzés, valamint a Ber 4. § (4) bekezdésében foglaltakra tekintettel a HMr. 2. § (2)–(3) bekezdéseiben meghatározottak alapján az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szervnek a HMr. 2. § (5) bekezdésében előírt szervezeti egysége által az irányítás alá tartozó kijelölt honvédelmi szerveknél végzett államháztartási belső ellenőrzés együttesen;
c) intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzés: a honvédelmi szerv szervezeti és működési szabályzatában az e kötelezettséggel felruházott saját államháztartási belső ellenőrzési egység, illetve belső ellenőr feladatkörébe tartozóan végzett államháztartási belső ellenőrzés;
d) államháztartási belső ellenőr: a Ber. 2. § m) pontjában meghatározott személy;
e) államháztartási belső ellenőrzési vezető: a Ber. 2. § n) pontjában meghatározott személy.
(3) A HM fejezet alá tartozó katonai nemzetbiztonsági szolgálatok speciális működési kiadásainak államháztartási belső ellenőrzését külön HM utasítás szabályozza.
2. § (1) Az államháztartási belső ellenőrzés az 1. § (1) bekezdésében meghatározott szerveket érintően kiterjed minden olyan tevékenység és dokumentum vizsgálatára, amely az államháztartás részét képező eszközök és források kezelésével (szabályozásával, tervezésével, használatával, illetve felhasználásával, nyilvántartásával, elszámolásával) kapcsolatos, illetve kapcsolatba hozható.
(2) A honvédelmi szervek államháztartási belső ellenőrzésének feladatai – a 6. § (2) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel – az alábbiak
a) A folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszerek kiépítettségének, működésének, valamint a jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelés vizsgálata és értékelése.
b) Az irányítási és kontrollrendszerek működtetése tekintetében a gazdaságosság, a hatékonyság és eredményesség érvényesülésének vizsgálata és értékelése. A rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodásnak, a vagyon megóvásának és gyarapításának, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságának vizsgálata. Ezen belül:
ba) Az ellátott feladatok és a rendelkezésre álló erőforrások összhangjának, a költségvetési, a humán erőforrás- és a szakanyag-gazdálkodás szabályozottságának, szervezettségének, vezetésének, irányításának, a gazdálkodási hatáskörök (beszerzés engedélyezése, kötelezettségvállalás, utalványozás, szakmai teljesítésigazolás, ellenjegyzés, érvényesítés) megfelelőségének, a kincstári vagyon védelmének, hasznosítása ésszerűségének, továbbá a vállalkozási tevékenység végzésének, a tartalékok felhasználására meghatározott elveknek, illetve az elszámolás lényeges elemei érvényesülésének, a költségvetés gazdálkodási információs rendszer (a továbbiakban: HM KGIR) működésének vizsgálata.
bb) A Tárca Védelmi Tervező Rendszer működésének, valamint a hosszú-, és rövidtávú tervek realitásának, minőségének, a tervek arányos teljesítésének vizsgálata.
bc) A logisztikai gazdálkodás szerepének vizsgálata a védelmi célkitűzések, a védelmi képességek megvalósításában. A tárgyi eszköz- és készletgazdálkodás, a szükséglettervezés, a termelői logisztika rendszerében a kutatás-fejlesztés, (köz)beszerzés [ezen belül kiemelt sajátos eljárási területek: a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai rendvédelmi, rendészeti célokra szánt árubeszerzés és szolgáltatás igénybevétele; a NATO reagáló erőkbe vagy más nemzetközi szervezetek által irányított válságkezelési és békefenntartó műveletekben történő részvételre felajánlott erők felszerelésére történő beszerzés; a nemzetközi gyakorlatokon részt vevő szervezetek részére árubeszerzés és szolgáltatás igénybevétele; a külföldi szervezetek által felajánlott felszerelés beszerzése; az államtitkot, szolgálati titkot, illetőleg alapvető nemzetbiztonsági érdeket érintő, vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzés, amellyel kapcsolatban az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottsága a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény alkalmazását kizáró előzetes döntést hozott; a NATO Biztonsági Beruházási Programja keretében megvalósuló beszerzés]; az építési beruházások során megvalósuló (köz)beszerzés, gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-beszerzés], rendszerbeállítás, alkalmazásba vétel, ipari szintű javítás, modernizálás, élettartam meghosszabbítás, a rendszerből történő kivonás, selejtezés, megsemmisítés, értékesítés végrehajtása eredményességének értékelése. A fogyasztói logisztika rendszerében végrehajtandó feladatok (hadfelszerelési anyagok, haditechnikai eszközök átvétele, raktározása, szállítása, karbantartása, javítása, technikai kiszolgálása) kialakított rendjének és a végrehajtás eredményességének értékelése.
bd) Az ellátási, készletezési, felhasználási, üzemeltetési, fenntartási, javítási, tárolási, frissítési normák helyzetének felmérése, azok szabályozottságának, alkalmazásuk hatékonyságának értékelése.
be) A készenlét fenntartása és fokozása, valamint a hadkiegészítés terén a személyi, infrastrukturális-elhelyezési, logisztikai, pénzügyi, költségvetési biztosítás feladatainak, a minősített időszaki igények biztosítottságának ellenőrzése.
bf) A humán erőforrás-, létszám-, illetmény- és bérgazdálkodás terén a szabályozottság, a végrehajtás szervezettségének, a munkáltatói jogkörgyakorlás szabályszerűségének költségvetési kihatású vizsgálata.
bg) Az építés-beruházás, az ingatlan- és lakásgazdálkodás, illetve a környezetvédelem terén a tevékenység szabályozottságának, irányítottságának, a végrehajtás helyzetének, a megvalósítás gazdaságosságának felmérése, értékelése.
bh) A devizagazdálkodási, az adó- és a társadalombiztosítási jogszabályok betartásának, alkalmazásának, valamint a személy- és vagyonbiztosítás megvalósulásának ellenőrzése.
bi) A pénzforgalom, a kincstári kártya, a kincstári és egyéb engedélyezett bankszámla-kezelés rendjének, az érintett kincstári számlák használatának ellenőrzése.
bj) A számviteli politika, a leltározási és leltárkészítési szabályzat, az értékelési szabályzat, az önköltségszámítási szabályzat, a pénzkezelési szabályzat, a számlarend, a számlaösszefüggések, a bizonylati rend kialakítottságának és megvalósításának, a költségvetési beszámoló, az előirányzat-maradványok és az eredmény levezetés valódiságának és szabályszerűségének vizsgálata.
bk) A honvédelmi szervek gazdasági helyzetének, ezen belül a bevételek és a kiadások alakulásának, a bevételbefizetési kötelezettség teljesítésének, az eltérő felhasználás mértékének elemzése és okainak feltárása, a követelések nyilvántartása és beszedése szabályszerűségének ellenőrzése.
bl) A tárgyi eszközök és a készletek állapotának, a tárgyi eszköz- és készletgazdálkodás eredményességének felmérése, értékelése.
bm) A pénzkezelés, a pénzgazdálkodás és pénzfelhasználás, valamint a kincstári vagyon védelmének ellenőrzése.
bn) A személyi állomány élet-, szolgálati és munkafeltételeinek vizsgálata.
bo) A NATO tagságból adódó, előírt kötelezettségek teljesítéséhez, a képességek kialakításához, illetve a készség megvalósításához, valamint a nemzetközi katonai feladatok végrehajtásához kapcsolódó költségvetés biztosítottságának, a költségvetési támogatás rendeltetésszerű és eredményes felhasználásának vizsgálata.
bp) A nemzetközi támogatások felhasználásának, nyilvántartásának, a programok és céljellegű előirányzatok felhasználásának, hatékonyságának ellenőrzése.
bq) A költségvetésből az államháztartáson kívüli szerveknek, magánszemélyeknek céljelleggel juttatott támogatások rendeltetésszerű és eredményes felhasználásának vizsgálata.
c) A független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység ellátása keretében a vizsgált folyamatokat illetően, az ellenőrzött honvédelmi szerveket, szervezeti egységeket érintően megállapítások és ajánlások tétele, valamint elemzések, értékelések készítése a honvédelmi szerv, illetve a szervezeti egység vezetője, a folyamatgazda számára a honvédelmi szerv, illetve a folyamat működésének fejlesztése, eredményességének növelése, valamint a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési, és a belső ellenőrzési rendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében.
d) A kockázatok kezelésére szolgáló irányítási és kontrollrendszerben feltárt hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése érdekében ajánlások és javaslatok megfogalmazása. Az ellenőrzési jelentések ajánlásai és javaslatai alapján megtett intézkedések, illetve a végrehajtás nyomon követése. A jogszabályban előírt ellenőrzési nyilvántartások vezetése.
(3) Az államháztartási belső ellenőrzési tevékenység során a Ber. 2. § a)–f) pontjaiban foglaltaknak megfelelő szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai rendszer ellenőrzéseket, valamint az éves elemi költségvetési beszámolókra vonatkozó megbízhatósági ellenőrzéseket kell végezni. A tevékenységet megfelelő minőségértékelés és minőségbiztosítás mellett kell ellátni.
3. § A HM fejezeten belül végzett államháztartási belső ellenőrzés fejezetszintű és intézményi szintű ellenőrzésre tagozódik.
4. § (1) A fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzést – a funkcionális függetlenségre vonatkozó előírások figyelembevétele mellett – a honvédelmi miniszter irányítása alatt a HMr. 1. §-a (2) bekezdésének b) pontjában foglaltaknak megfelelően működő fejezetszintű központi ellenőrzési szervezet, a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal (a továbbiakban: HM KEHH) általános érvénnyel végzi.
(2) A HM KEHH a honvédelmi miniszter hatáskörében eljárva az utasítás hatálya alá tartozó szervezetek és kedvezményezettek egészére kiterjedően jogosult fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés végzésére, amelyet nem érint a HMr. alapján átruházott hatáskörrel rendelkező szerv jogosultsága.
(3) A HM KEHH kizárólagosan jogosult:
a) a fejezeti kezelésű előirányzatok, a HM többségi tulajdonában lévő szervezetek, valamint a költségvetésből céljelleggel juttatott és nemzetközi támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettek és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésének lefolytatására;
b) a Ber. 9–10. §-aiban, valamint a HMr. 2. § (3) bekezdésében előírtakra figyelemmel
ba) az államháztartási belső ellenőrzések közül a fejezetszintű teljesítmény-ellenőrzések, illetve az informatikai rendszer ellenőrzése, valamint az éves elemi költségvetési beszámolókra vonatkozó megbízhatósági ellenőrzések szervezésére, végzésére;
bb) az MH, illetve az összhaderőnemi szintű logisztikai ellátást végző, valamint az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv logisztikai ellátását, költségvetésének kezelését végző honvédelmi szervek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésére;
bc) az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv szolgálati alárendeltségébe nem tartozó honvédelmi szervek fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzésére.
(4) A HM többségi tulajdonában lévő szervezetek, valamint a költségvetésből céljelleggel juttatott és a nemzetközi támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettek és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetek esetében az ellenőrzések a támogatások cél szerinti felhasználásának, illetve a használatba adott HM kezelésű kincstári vagyon rendeltetésszerű alkalmazásának vizsgálatára irányulnak.
5. § A HMr. 2. § (1)–(3) bekezdéseiben foglaltak alapján az MH Összhaderőnemi Parancsnokság államháztartási belső ellenőrzési egysége a saját szervezetet érintő államháztartási belső ellenőrzéseken túl, átruházott hatáskörben jogosult a meghatározott fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzéseknek a kijelölt alárendelteknél történő szervezésére, illetve végzésére.
6. § (1) A honvédelmi szerv vezetője a Ber. 4. § (1) bekezdésében foglaltakkal összhangban köteles az államháztartási belső ellenőrzés ellátásáról gondoskodni.
(2) A honvédelmi szerv vezetője az államháztartási belső ellenőrzési kötelezettséget az államháztartási belső ellenőrzést végző személy, egység, vagy szervezet jogállását, rendeltetését, feladat- és hatáskörét a HM fejezet sajátos gazdálkodási szabályaira1. figyelemmel, az érvényes ellátási utaltsági rend függvényében a helyi viszonyoknak megfelelően határozza meg a szervezeti és működési szabályzatában, a munkaköri leírásokban, illetve a belső ellenőrzési kézikönyvben. A jogállás, feladat- és hatáskör meghatározása során alapelvként kell kezelni, hogy:
a) az államháztartási belső ellenőr tevékenységének a honvédelmi szerv vezetőjének felelősségi körébe tartozó irányítási és kontrollrendszerre kell irányulnia, ezáltal elsősorban annak a munkáltatói jogkörébe tartozó szolgálati személyek, alkalmazottak tevékenységére kell kiterjednie;
b) a honvédelmi szerv vezetőjének felelősségi körébe tartozó gazdálkodási folyamatok teljes körű megítélése érdekében logisztikai, infrastrukturális-elhelyezési, valamint pénzügyi és számviteli utaltság esetén az ellátást végző honvédelmi szervek kötelesek az utalt honvédelmi szerv államháztartási belső ellenőre részére a náluk keletkezett megbízható, valós adatokat, információkat, okiratokat, a könyvelés alapját képező számviteli bizonylatokat rendelkezésre bocsátani;
c) az utalt honvédelmi szerv államháztartási belső ellenőrének nem képezi feladatát az ellátó honvédelmi szerv felelősségi körébe tartozó tevékenység megítélése, azt az ellátó honvédelmi szerv államháztartási belső ellenőrének feladata körében kell elvégezni;
d) az utalt honvédelmi szerv államháztartási belső ellenőrének az ellenőrzések során meg kell tudni győződnie arról, hogy a saját szervezetet érintő folyamatok eredménye rendezettnek, kielégítőnek tekinthető;
e) az ellátás tekintetében utaltsági viszonyban álló honvédelmi szervek államháztartási belső ellenőrei, illetve azok javaslatai alapján az érintett vezetők kötelesek a megfelelő működést elősegítő, a gazdaságos, eredményes és hatékony feladatellátást biztosító megoldások érdekében a szükséges együttműködést megvalósítani.
(3) Az államháztartási belső ellenőrzést végzők számát a Ber. 4. §-ának (6) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltak alapján jelentkező feladatokhoz mérten kell megállapítani.
(4) Az államháztartási belső ellenőrzés személyi feltételeinek (kapacitásának) biztosítása történhet:
a) az államháztartási belső ellenőrök foglalkoztatásával:
aa) munkaköri jegyzékben, illetve állománytáblában rögzített beosztásban teljes munkaidőben foglalkoztatott hivatásos, szerződéses, köztisztviselői, vagy közalkalmazotti státusban, valamint
ab) az intézményi költségvetésben külön tervezett és biztosított részfoglalkozású létszám és béralap terhére, részmunkaidőben foglalkoztatott státusban;
b) az intézményi költségvetésben külön tervezett és biztosított állományba nem tartozók juttatásai, illetve a dologi kiadási előirányzatok terhére külső szolgáltató bevonásával. Ez esetben a feladatvégzésre vonatkozó kötelezettség meghatározása során a Ber. 4/A. §-ában foglaltakra figyelemmel megállapodásban kell rendelkezni a tevékenység ellátásáról.
(5) A foglalkoztatás pénzügyi fedezetéről az éves költségvetési tervezés keretében kell gondoskodni.
(6) Az intézményi államháztartási belső ellenőrzés megszervezéséhez szükséges kapacitás biztosítása módjának meghatározása a honvédelmi szerv vezetőjének hatáskörébe tartozik. A központosított illetménygazdálkodási rendre tekintettel a (4) bekezdés ab) alpontja szerinti foglalkoztatás célját szolgáló részfoglalkozású létszám- és béralapkeret, valamint a b) pontja szerinti külső szolgáltató bevonásához szükséges költségvetési keretek, illetve az előirányzatok az elemi költségvetések tervezése és jóváhagyása során kerülnek kiadásra, illetve biztosításra. A szükséges létszám- és béralapkeretet a HM éves költségvetési tervjavaslatában szereplő belső ellenőri létszámfejlesztési irányszámokkal, valamint a honvédelmi szerv tárgyévet követő évre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervében megállapított kapacitásigénnyel összhangban kell megállapítani, amellyel kapcsolatban a HM KEHH főigazgatójának szakmai véleményezési joga van.
(7) Amennyiben az államháztartási belső ellenőrzés ellátása egy belső ellenőrnek a (4) bekezdés ab) pontjában meghatározott foglalkoztatása útján biztosítható, a helyettesítésről csak annak tartós távolléte esetén, az államháztartási belső ellenőrzési tervben szereplő feladatok teljesítése érdekében szükséges mértékben kell a honvédelmi szerv vezetőjének rendelkezni, amely alapvetően helyettesítés útján – a függetlenségre (Ber. 6. §), a képzettségre (Ber. 11. §), valamint az összeférhetetlenségre (Ber. 15. §) vonatkozó követelmények érvényesítése mellett – a keletkező béralap-megtakarítás terhére történhet.
(8) Az államháztartási belső ellenőrzés során a Ber. 4/A. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban – az államháztartási belső ellenőrzési egység kapacitásának kiegészítésére – a jelentkező feladatok mennyiségére, speciális szakértelmet igénylő helyzetére tekintettel az összeférhetetlenségi, illetve az érvényes titokvédelmi szabályok figyelembevételével vehető igénybe külső szolgáltató. A külső szolgáltatót is minden esetben megbízólevéllel kell ellátni.
(9) A külső szolgáltató szakmai követelményeknek való megfelelését, feladatait, – a kitérve a Ber. 12. §-ában foglalt tevékenység ellátásának módjára is – azok végrehajtásának helyszínét, időtartamát és ütemét, valamint a betekintési jogosultságot a megállapodásban részletesen rögzíteni kell.
(10) A speciális szakértelmet igénylő kapacitás biztosítása a fejezeten belül a saját, illetve más honvédelmi szerv állományából is történhet. A honvédelmi szerv vezetője megkeresés esetén kiemelt feladatként köteles kezelni a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkatárs rendelkezésre bocsátását. Ez esetben a vezetői felkérő ügyiratban rögzíteni kell a szakértői feladatot, illetve végrehajtásának időtartamát, ütemét. Az igénybe vett szakértő személyének elfogadása az érintett belső ellenőrzési vezető hatásköre. A fejezeten belül biztosított szakértő feladatait részleteiben a vizsgálatvezető határozza meg.
7. § (1) A HM KGIR működtetése és továbbfejlesztése során biztosítani kell, hogy az a követelményeknek megfelelően szolgáltassa a költségvetési-, a humánerőforrás-, a tárgyi eszköz- és a készletgazdálkodásról az államháztartási belső ellenőrzéshez szükséges adatokat, és hogy azok az ellenőrzésre jogosultak részére közvetlenül hozzáférhetők legyenek. Ennek érdekében az (al)rendszer felelősénél a szükséges hozzáférési jogosultság biztosításának kezdeményezése a honvédelmi szerv vezetőjének feladata. A jogosultak részére szükséges és igényelt képzés megszervezése az (al)rendszer-felelősök kötelessége.
(2) Mind a fejezetszintű, mind az intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzés részére az adatszolgáltatás megfelelően egyeztetett teljesítéséért, a szolgáltatott adatok helyességéért, a rendelkezésre bocsátott számviteli bizonylatok és gazdálkodási okmányok hitelességéért az adatszolgáltatásban érintett honvédelmi szervek vezetői a szakterületüket illetően külön-külön is felelnek. [Az ellátásra utaltak esetében az ellátó honvédelmi szervet, illetve a HM Közgazdasági és Pénzügyi Ügynökség (a továbbiakban: HM KPÜ) illetékes szervezeti egységeit terheli a felelősség az ellátási feladatok tekintetében.]
(3) A központosított gazdálkodási rendre tekintettel a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzés végrehajtása során az ellenőrzött honvédelmi szervet érintő felső-, illetve középszintű vezetői és gazdálkodási folyamatokat, adatokat, és információkat minden esetben a HM KEHH vizsgálja, mivel azok a HM szervek, a HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség, a HM Infrastrukturális Ügynökség, a HM KPÜ, valamint az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv feladat- és hatáskörébe tartoznak.
(4) Az intézményi államháztartási belső ellenőrzés végrehajtása során a honvédelmi szervet érintő folyamatok, adatok és információk tekintetében az utaltsági rendnek megfelelően a logisztikai, az infrastrukturális-elhelyezési, valamint a pénzügyi és számviteli ellátást végző honvédelmi szervektől a tervek alapján egyeztetett keretek között történik a szükséges adatszolgáltatás megkérése, illetve a vonatkozó okiratok helyszíni vizsgálatának megszervezése.
8. § A HM KEHH feladat- és hatáskörébe tartozik a honvédelmi miniszterre háruló államháztartási belső ellenőrzések szervezése és végrehajtása, amelynek során kiemelt feladatot képeznek:
a) a Ber. 4. § (3) bekezdésében foglaltak alapján:
aa) a „HM igazgatása” költségvetési alcím államháztartási belső ellenőrzésének ellátása;
ab) a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések lefolytatása
– a HM fejezet felügyelete alá tartozó bármely honvédelmi szervnél, beleértve a katonai külképviseleteknél és a békemisszióknál,
– a HM fejezet fejezeti kezelésű előirányzatai vonatkozásában,
– a HM többségi tulajdonában lévő szervezeteknél, valamint
– a HM fejezet költségvetéséből céljelleggel juttatott és a nemzetközi támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezménye-zetteknél és a lebonyolításban részt vevő szervezeteknél;
b) a HM fejezet felügyelete alá tartozó valamennyi honvédelmi szerv, költségvetési (al)cím – kivéve a „HM igazgatása” költségvetési alcím és a „Fejezeti kezelésű előirányzatok” költségvetési cím – költségvetési beszámolója tekintetében a 2. § (3) bekezdésében felsorolt ellenőrzési fajták közül a Ber. 2. § e) pontja szerinti megbízhatósági ellenőrzések lefolytatása és a megbízhatósági igazolás kibocsátása;
c) a saját hatáskörben, illetve a HMr. alapján a Ber. 4. § (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv által végzett fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések koordinálása;
d) a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések során alkalmazott kockázatelemzési módszer fejlesztése, aktualizálása;
e) az államháztartási belső ellenőrzés fejezetszintű normáinak (rendelet, utasítás), a fejezetszintű egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvnek a kidolgozása, jóváhagyásra, kiadásra történő előkészítése, és évenkénti felülvizsgálatra épülő folyamatos fejlesztése;
f) a kockázatelemzésen és kapacitás-számvetésen alapuló fejezetszintű, illetve a „HM igazgatása” költségvetési alcím intézményi szintű stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési terveinek, valamint a HM fejezet éves összefoglaló államháztartási belső ellenőrzési tervének elkészítése, illetve jóváhagyásra való előterjesztésük a honvédelmi miniszterhez az éves tervek pénzügyminiszter részére történő megküldése érdekében;
g) a fejezetszintű és a „HM igazgatása” költségvetési alcímet érintő intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzésekről az éves jelentések, és a HM fejezet államháztartási belső ellenőrzéseiről az összefoglaló éves jelentés elkészítése, valamint az éves költségvetési beszámolók megbízhatósági ellenőrzéséről szóló jelentések összeállítása és azok jóváhagyásra való előterjesztése a honvédelmi miniszterhez a pénzügyminiszter részére történő megküldés érdekében;
h) a HM tárca államháztartási belső ellenőrzési egységei, illetve belső ellenőrei munkavégzése során a szakmai harmonizáció biztosítása, a képzés, továbbképzés koordinálása;
i) az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: KEHI) HM tárcát érintő ellenőrzési tevékenységéhez kapcsolódóan jelentkező feladatok fejezetszintű koordinációjának végzése (a koordinációs feladatok az elrendelt adatszolgáltatások teljesítéséhez, a szükséges helyszíni vizsgálatok végrehajtásához, az ellenőrzésekről elkészített jelentések tervezetének véleményezéséhez, illetve egyeztetéséhez, a külső, illetve a kormányzati ellenőrzés által javasolt feladatokat tartalmazó intézkedési tervek egyeztetett kidolgozásához, valamint a megvalósítás nyomon követéséhez kapcsolódnak);
j) a honvédelmi miniszter részéről az ÁSZ elnöke, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, valamint a KEHI elnöke részére az ellenőrzések hasznosulásáról megtenni szükséges éves tájékoztatók összeállítása.
9. § (1) A Ber. 18–21. §-aiban foglaltaknak megfelelően a honvédelmi szervek kockázatelemzésen és kapacitás-számvetésen alapuló stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési terveket készítenek, amelyeket a belső ellenőrzési vezető előterjesztése alapján a honvédelmi szerv vezetője hagy jóvá. Az éves tervben a rendelkezésre álló erőforrás 20–30%-át el kell különíteni soron kívüli államháztartási belső ellenőrzések végzésére. A tervek egymásra épülését, folyamatosságát és kellő aktualizáltságát biztosítani kell.
(2) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv felügyelete alá tartozó honvédelmi szervek a tárgyévet követő évre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervüket a HMr. 3. § (6) bekezdésében előírtakkal összhangban az elöljáró szerv részére az általa meghatározott – minden évben október 31. előtti – határidőre küldik meg.
(3) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv felügyelete alá nem tartozó honvédelmi szervek a tárgyévet követő évre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési tervüket évente október 31-éig közvetlenül a HM KEHH főigazgató részére küldik meg.
(4) Az éves államháztartási belső ellenőrzési tervet a HM KEHH főigazgató által a tervezéshez aktuálisan – a pénzügyminiszteri ajánlásra figyelemmel – fejezetszinten kiadásra kerülő útmutatóban előírt részletes tartalmi követelményekkel összhangban kell kidolgozni. A jóváhagyott éves tervet az útmutatónak megfelelően az alátámasztó kockázatelemzéssel, kapacitásszámvetéssel, valamint a fejezet éves összefoglaló államháztartási belső ellenőrzési tervének összeállítását megalapozó adatokkal és értékeléssel együtt kell a (3) bekezdésben, valamint a HMr. 3. § (6) bekezdésében előírtak szerint a HM KEHH főigazgató részére megküldeni.
(5) A honvédelmi szerv vezetője a jóváhagyott intézményi államháztartási belső ellenőrzési tervek tartalmáról az ellátást végző szervek vezetőinek a rájuk vonatkozó mértékű tájékoztatást köteles biztosítani.
10. § (1) A KEHH kockázatelemzés és kapacitás-számvetés alapján fejezetszintű stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési terveket készít, amelyeket a honvédelmi miniszter hagy jóvá. A tervek kidolgozásában – a párhuzamos feladatvégzés elkerülése érdekében – az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv a HM KEHH koordinációja mellett vesz részt. Az átruházott hatáskörben tervezett fejezetszintű ellenőrzési feladatok a HM fejezetszintű éves és stratégiai államháztartási belső ellenőrzési terveibe bedolgozásra kerülnek.
(2) A tervek előírt tartalmi felépítésének megfelelően azok koordinálása kiterjed:
a) a stratégiai terv esetén a Ber. 19. §-ában foglaltakkal összhangban
aa) a hosszú távú célkitűzésekre, stratégiai célokra;
ab) a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszer értékelésére;
ac) a kockázati tényezőkre és értékelésükre;
ad) a belső ellenőrzés fejlesztésére vonatkozó tervekre;
ae) a szükséges ellenőri kapacitás és az ellenőri képzettség felmérésére;
af) a belső ellenőrök hosszú távú képzési tervére;
ag) az ellenőrzés tárgyi és információs igényére;
ah) az ellenőrzés által vizsgált területekre, figyelembe véve a honvédelmi szervek szervezeti- és feladatrendjében bekövetkező változásokat;
b) az éves terv esetén a Ber. 21. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban
ba) az ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzésre;
bb) a tervezett ellenőrzések tárgyára;
bc) az ellenőrzések céljára;
bd) az ellenőrizendő időszakra;
be) a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározására, megosztására;
bf) az ellenőrzések típusára és módszereire;
bg) az ellenőrzések ütemezésére;
bh) az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szervek kijelölésére.
(3) A kockázatelemzésre és kapacitásszámvetésre alapozva előkészített fejezetszintű stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési terveket a HM KEHH főigazgató az érintett HM szakállamtitkárok tájékoztatása, valamint a HM jogi szakállamtitkár és a HM Honvéd Vezérkar főnök egyetértésével a HM kabinetfőnök és a HM államtitkár útján terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra.
(4) A „HM igazgatása” költségvetési alcímre vonatkozó stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési terveket a HM KEHH főigazgató a HM jogi szakállamtitkár egyetértésével a HM kabinetfőnök és a HM államtitkár útján terjeszti fel a honvédelmi miniszterhez jóváhagyásra.
(5) A HM KEHH főigazgató a (3) és (4) bekezdések szerint saját hatáskörben kidolgozott tervek, az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv által a HMr. 3. § (6) bekezdésében, illetve az átruházott hatáskörrel rendelkező szervek felügyelete alá nem tartozó honvédelmi szervek által az utasítás 9. § (3) bekezdésében előírt rendben és 9. § (4) bekezdésében meghatározott tartalommal részére megküldött éves államháztartási belső ellenőrzési tervek feldolgozásával, elkészíti a HM fejezet összefoglaló éves államháztartási belső ellenőrzési tervét. A HM KEHH főigazgató az elkészített tervet a HM jogi szakállamtitkár és a HM Honvéd Vezérkar főnök egyetértésével a HM kabinetfőnök és a HM államtitkár útján terjeszti fel jóváhagyásra a honvédelmi miniszterhez.
(6) Az (1)–(5) bekezdésekben foglalt éves államháztartási belső ellenőrzési terveket olyan ütemezéssel kell előkészíteni, hogy azok a jóváhagyást követően a Ber. 22. § (2) bekezdésében előírtak alapján a pénzügyminiszter részére a tárgyév december 15-éig megküldésre kerülhessenek.
(7) Az ÁSZ és a KEHI ellenőrzéseivel való párhuzamosságok, átfedések elkerülése érdekében a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzési feladatot érintően átcsoportosításra, illetve átütemezésre a HM KEHH főigazgató terjeszt elő javaslatot a honvédelmi miniszter részére, amelynek elfogadásáról az ellenőrzésben érintett honvédelmi szervek vezetőit közvetlenül értesíti.
11. § (1) A tervbe vett államháztartási belső ellenőrzések megfelelő minőségű és teljességű végrehajtása érdekében azokat elő kell készíteni, illetve azokra fel kell készülni. Ennek keretében a vizsgálatvezető, illetve az államháztartási belső ellenőr köteles megismerni az ellenőrzött honvédelmi szervre vonatkozó előírásokat, a korábbi ellenőrzési jelentéseket, illetve az ellenőrzött honvédelmi szerv ellenőrzött időszakra vonatkozó éves beszámolóit. A rendelkezésre álló összegyűjtött információk, valamint az ellenőrzési nyomvonal értékelése alapján pontosítják a tervezett kockázati tényezőket, az ellenőrzési célkitűzéseket, az ellenőrzés tárgyát és hatókörét, a szükséges ellenőri kapacitást és az időszámvetést.
(2) Az államháztartási belső ellenőrzés részletes programját az államháztartási belső ellenőrzési vezető által az ellenőrzés lefolytatására megbízólevél aláírásával kijelölt vizsgálatvezető és államháztartási belső ellenőrök készítik el. Az ellenőrzési program kidolgozása során figyelembe kell venni a Ber. 23. § (1) bekezdésében foglalt körülményeket, illetve az ellenőrzésre való felkészülés keretében az államháztartási belső ellenőr a Ber. 23. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően köteles megismerni az ellenőrzött szervezetet, illetve területet. A felkészüléshez az ellenőrzésre kerülő szervezet, illetve terület vezetője köteles a szükséges együttműködést biztosítani. A programnak a Ber. 23. § (4) bekezdésében foglaltakat kell tartalmaznia.
(3) Az államháztartási belső ellenőrzés programját az államháztartási belső ellenőrzési vezető hagyja jóvá. Amennyiben az államháztartási belső ellenőrzési vezető részt vesz az ellenőrzésben, a programot az állományilletékes honvédelmi szerv vezetője részére terjeszti elő jóváhagyásra. A programtól az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek, illetve értelemszerűen az állományilletékes honvédelmi szerv vezetőjének jóváhagyásával lehet eltérni.
(4) A fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések programját – figyelemmel a HMr. 4. § (1)–(3) bekezdéseiben előírt rendre – a HM KEHH főigazgató terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére.
(5) Az ellenőrzési program előkészítésére és végrehajtására a Ber. 24. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kiadott megbízólevéllel felhatalmazott személy(ek) jogosultak. Az államháztartási belső ellenőrzési vezető megbízólevelét a honvédelmi szerv vezetője írja alá. A megbízólevélnek a Ber. 24. § (2) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmaznia kell a betekintési jogosultságot, illetve a nemzetbiztonsági követelményeknek való megfelelést.
(6) Az ellenőrzésre kijelölteknek a megbízólevél átvételével egyidejűleg nyilatkozniuk kell – a Ber. 15. § (1) bekezdésében foglaltakat figyelembe véve – az összeférhetetlenség kérdésében. Az összeférhetetlenség felmerülése esetén a belső ellenőrzési vezető, illetve a honvédelmi szerv vezetője a Ber. 15. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a tudomásra jutástól számított 8 munkanapon belül határoz.
(7) Az ellenőrzést a Ber. 25. § (1) bekezdésében foglaltakkal összhangban szükség szerint a helyszínen, illetve adatbekérés útján, elsősorban az ellenőrzés végrehajtásához szükséges dokumentációk, belső szabályozók értékelésével, valamint az ellenőrzési programban meghatározott ellenőrzési módszerek alkalmazásával kell végrehajtani. A kapott információk valódiságát az ellenőr köteles vizsgálni. A helyszíni vizsgálatot – a Ber. 25. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban – annak megkezdése előtt legalább 3 munkanappal megelőzően szóban vagy írásban a vizsgált honvédelmi szerv (szervezeti egység) vezetője, illetve a folyamatgazda részére be kell jelenteni, kivéve ha az meghiúsíthatja az ellenőrzés eredményes lefolytatását.
(8) A Ber. 26. § (1) bekezdésében rendszerezett vizsgálati eljárások és módszerek közül az ellenőrzési célhoz igazodva kell a megfelelőeket kiválasztani. A helyszíni munka keretében kell elvégezni az ellenőrzési pontok, kontrollok részletes elemzését, tesztelését és értékelését. Az ellenőrzött szerv vezetőjétől szükség esetén a Ber. 26. § (2) bekezdésében meghatározott tartalmú teljességi nyilatkozatot kell kérni.
(9) Az ellenőrzési folyamatok követéséhez, értékeléséhez, minőségbiztosításához ellenőrzési kérdőíveket kell alkalmazni. Az ellenőrzés végrehajtásának eredményeit munkalapokon kell dokumentálni, amellyel biztosítható, hogy az ellenőrzési megállapítások és következtetések elegendő és megfelelő bizonyítékkal kerültek alátámasztásra, továbbá, hogy azok alapul szolgálnak a felülvizsgálathoz, valamint az ellenőrzési jelentés elkészítéséhez.
(10) Az ellenőrzési munkalapok és iratok biztonságos és védett helyen történő megőrzéséről, tárolásáról az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek, illetve a belső ellenőrnek a HM és MH Titokvédelmi és Ügyviteli Szabályzatára (Ált/3) figyelemmel kell gondoskodnia. Az ellenőrzési okmányokhoz a hozzáférést a belső ellenőrzési vezető engedélyezi. Külső féltől érkező kérelem esetén a honvédelmi szerv vezetőjének jóváhagyása is szükséges.
(11) Amennyiben az ellenőrzés végrehajtása során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság (szabálytalanság) gyanúja merül fel, az államháztartási belső ellenőr a Ber. 14. § (1) bekezdésének e) pontja alapján köteles arról haladéktalanul jelentést tenni az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek.
(12) A belső ellenőrzési vezető a Ber. 12. § f) pontjában foglaltak alapján köteles a szabálytalanságról az állományilletékes honvédelmi szerv vezetőjét, illetve érintettsége esetén az elöljáró honvédelmi szerv vezetőjét, a felettes vezetőt, illetve a felügyeleti szerv vezetőjét haladéktalanul tájékoztatni és javaslatot tenni a megfelelő eljárás megindítására. A szükséges intézkedéseket a külön jogszabályok értelmében a honvédelmi szerv vezetőjének, az elöljáró, illetve felettes vezetőnek, vagy a felügyeleti szerv vezetőjének kell megtenni.
(13) Az államháztartási belső ellenőrzési vezető a Ber. 26/B. § (1) bekezdésében rögzített esetekben megszakíthatja, a Ber. 26/B. § (2) bekezdésében foglalt esetekben felfüggesztheti az államháztartási belső ellenőrzés végrehajtását az érintettek és a belső ellenőrzési tervet jóváhagyó honvédelmi szerv vezetőjének a Ber. 26/B. §-a (3) bekezdésében meghatározott módon történő tájékoztatása mellett.
(14) Az ellenőrzés folytatásának időpontjáról a belső ellenőrzési vezető a Ber. 26/B. § (4) bekezdésében foglaltak figyelembevételével dönt, amelyről a Ber. 26/B. § (5) bekezdésben foglalt értesítéseket köteles megtenni az érintett honvédelmi szervek vezetői részére.
(15) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés követelményeknek megfelelő elkészítéséért, a levont következtetésekért a vizsgálatvezető, a megállapítások valódiságáért és bizonyítékokkal való alátámasztásáért a vizsgálatot végző(k) a felelős(ek). Ennek érdekében a vizsgálatvezetőnek át kell tekintenie az ellenőrzési feladatok végrehajtását dokumentáló ellenőrzési munkalapokat. Ezt követően az államháztartási belső ellenőrzési vezetőnek, illetve az általa megbízott személynek felül kell vizsgálnia az államháztartási belső ellenőrzési jelentést és az annak alapjául szolgáló ellenőrzési munkalapokat, hogy megbizonyosodjon a megállapítások és a következtetések pontosságáról, azok megfelelő bizonyítékokkal való alátámasztottságáról.
(16) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés vezetői összefoglalóból és részletes jelentésből áll. Az államháztartási belső ellenőrzési jelentésben az ellenőri megállapításokat a folyamatokra gyakorolt hatásuk alapján kell rangsorolni, amellyel összhangban kell az ellenőrzött területet értékelni.
(17) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés tervezetét a Ber. 28. § (1)–(2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel az ellenőrzött szerv (szervezeti egység) vezetőjének, illetve a megállapítások vagy javaslatok tekintetében érintettek részére kell egyeztetés céljából megküldeni. A jelentéstervezetet olyan záradékkal kell ellátni, amely tartalmazza, hogy a kézhezvételtől számított 15 munkanapon belül kell az észrevételeket az ellenőrzést végző szerv részére megküldeni és a jelzett határidő elmulasztását egyetértésnek kell tekinteni.
(18) A megállapítások vitatása esetén a Ber. 28. § (3)–(6) bekezdéseire figyelemmel 8 munkanapon belül kell egyeztető megbeszélést tartani, a tett észrevételek elfogadásáról vagy elutasításáról dönteni, majd arról az érintetteket – elutasítás esetén indoklással – írásban, 5 munkanapon belül tájékoztatni, illetve az elfogadott észrevételek alapján az ellenőrzési jelentést módosítani.
(19) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés lezárására a Ber. 28. § (7)–(8) bekezdéseiben foglaltakra figyelemmel kerül sor. Az ellenőrzési jelentést a vizsgálatvezető és a vizsgálatot végző valamennyi államháztartási belső ellenőr aláírja. A jelentés tartalmazza az ellenőrzöttek részéről aláírt eljárási rendet megismerő záradékot, a tett észrevételeket, az adott válaszokat, valamint az államháztartási belső ellenőrzési vezető részéről a lezáró-felterjesztő záradékot. Az ellenőrzési jelentést a belső ellenőrzési vezető a Ber. 28. § (8) bekezdés a), illetve b) pontjában foglaltakkal összhangban küldi meg az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetőjének, valamint a megállapítások vagy javaslatok tekintetében az érintettek részére.
(20) Az államháztartási belső ellenőrzési jelentés megküldésével egyidejűleg a Ber. 29. § (1)–(2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel történik a határidő megállapítása az intézkedési terv 15, illetve indokolt esetben 30 munkanapon belüli elkészítésére, annak a jóváhagyást megelőzően az államháztartási belső ellenőrzést végző államháztartási belső ellenőrzési egység, illetve a belső ellenőr részére véleményeztetés érdekében történő megküldésére. Az intézkedési terv tartalmát érintő véleményeltérés esetén a Ber. 29. § (3) bekezdésében foglaltak alapján egyeztető értekezletet kell tartani.
(21) Az egyeztetett, jóváhagyott intézkedési terv végrehajtás érdekében történő megküldésére a Ber. 29. § (4) bekezdésében foglaltak szerint kerül sor.
(22) A HM KEHH által végzett államháztartási belső ellenőrzésről készített jelentés lezárása a Ber. 28. § (9) bekezdésében foglaltakra tekintettel annak a honvédelmi miniszter által az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője részére való megküldésével történik. Ennek során a honvédelmi miniszter rendelkezik az intézkedési terv elkészítésére és a HM KEHH általi véleményezés mellett az általa történő jóváhagyás érdekében való megküldésre figyelemmel a Ber. 29. § (1)–(2) bekezdésében, illetve 30. § (1) bekezdésében foglaltakra. Amennyiben az intézkedési terv tartalmát érintően véleményeltérés alakul ki, a Ber. 30. § (2) bekezdésében foglaltak alapján egyeztető értekezlet megtartására kerül sor, amelynek megszervezéséért a HM KEHH főigazgató a felelős. Az egyeztetett és jóváhagyott intézkedési tervet a HM KEHH főigazgató terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra. Az így elrendelt feladatok végrehajtása érdekében a jóváhagyott intézkedési tervek érintett honvédelmi szervek részére történő visszaküldésének megszervezése a HM KEHH főigazgató hatáskörében történik.
(23) Az átruházott hatáskörben végrehajtott fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések előkészítésének, végrehajtásának sajátos szabályait a HMr. 4. § (1)–(9) bekezdései rögzítik.
(24) Az ellenőrzési megállapítások hasznosításáért, az intézkedési tervben foglalt feladatok végrehajtásáért és a megvalósulás nyomon követéséért a Ber. 29. § (5) bekezdésében foglaltakkal összhangban az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője a felelős, aki az intézkedési terv végrehajtásáról az államháztartási belső ellenőrzési vezetőt a Ber. 12. § n) pontjában előírt nyomon követés érdekében köteles tájékoztatni.
(25) A belső és a külső ellenőrzési jelentésekben tett megállapítások, javaslatok hasznosulásának, a tett intézkedések végrehajtásának nyomon követése érdekében az ellenőrzött honvédelmi szerv, illetve szervezeti egység a Ber. 29/A. §-ában előírt, a pénzügyminiszter által kiadásra kerülő módszertani útmutatóban meghatározottak figyelembevételével nyilvántartást vezet2. A tárgyévben végrehajtott intézkedésekről, a végre nem hajtott intézkedésekről és azok indokáról az ellenőrzött honvédelmi szervek, szervezeti egységek éves szinten beszámolót készítenek, amelyet a honvédelmi szerv vezetője a tárgyévet követő év január 31-éig egy-egy példányban átad a honvédelmi szerv államháztartási belső ellenőre részére, megküld a HM KEHH főigazgató részére, illetve a HM kabinetfőnök útján felterjeszt a honvédelmi miniszter részére. A HM szervek vezetői (főosztályvezetők, titkárságvezetők) beszámolójukat közvetlenül küldik meg a HM KEHH főigazgató, illetve a HM kabinetfőnök részére.
(26) A HM kabinetfőnök kijelöli a fejezetre vonatkozó éves szintű összefoglaló beszámoló, valamint a Honvédelmi Minisztériumra vonatkozó éves szintű beszámoló összeállításáért felelős vezetőt. Az érintett jelentések kidolgozására olyan ütemezéssel intézkedik, hogy azok a pénzügyminiszter részére április 30-áig megküldésre kerülhessenek, illetve azok egyidejűleg a HM KEHH részére rendelkezésre álljanak a pénzügyminiszter részére május 31-éig megküldésre határidőzött éves fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzési és a HM fejezet éves összefoglaló államháztartási belső ellenőrzési jelentésekhez történő feldolgozás érdekében.
belső ellenőrzési jelentés, valamint a megbízhatósági ellenőrzési jelentés készítése
12. § (1) A honvédelmi szervek éves államháztartási belső ellenőrzési jelentést készítenek, amelyben a Ber. 31. § (3) bekezdésében előírt tartalommal, a pénzügyminiszter által közzétételre kerülő útmutatóban foglaltakra figyelemmel a HM részéről fejezetszinten kiadott útmutatóban meghatározottak szerint számolnak be a tárgyévben végzett államháztartási belső ellenőrzési tevékenységről.
(2) Az éves államháztartási belső ellenőrzési tevékenységről szóló jelentésrész elkészítéséért az államháztartási belső ellenőrzési vezető, az ellenőrzési megállapítások és javaslatok hasznosításáról, az államháztartási belső ellenőrzés fejlesztésére vonatkozó javaslatokról szóló jelentésrész elkészítéséért a honvédelmi szerv vezetője a felelős.
(3) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv felügyelete alá tartozó honvédelmi szerv vezetője a felelős az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentés elkészítéséért és annak a HMr. 5. §-ában előírtakkal összhangban az elöljáró honvédelmi szerv vezetője részére az általa meghatározott – a Ber. 31. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a tárgyévet követő év március 15-ei határidőt megelőző – időpontig a Ber. 31. § (3) bekezdésében és az utasítás 12. § (1) bekezdésében jelzett útmutatóban foglalt tartalommal történő megküldéséért.
(4) Az átruházott hatáskörrel rendelkező honvédelmi szerv felügyelete alá nem tartozó honvédelmi szerv vezetője felelős az éves államháztartási belső ellenőrzési jelentés elkészítéséért és annak a Ber. 31. § (3) bekezdésében és az utasítás 12. § (1) bekezdésében jelzett útmutatóban foglalt tartalommal a HM KEHH főigazgató útján a honvédelmi miniszter részére a Ber. 31. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel, a tárgyévet követő év március 15-éig történő felterjesztéséért.
13. § (1) A HM KEHH főigazgató a honvédelmi szervek vezetői által az utasítás 12. § (3)–(4) bekezdéseiben, illetve a HMr. 5. §-ában előírt rendben felterjesztett éves államháztartási belső ellenőrzési jelentéseket feldolgozva elkészíti
a) a HM fejezet összefoglaló éves államháztartási belső ellenőrzési jelentését,
b) a saját és az átruházott hatáskörrel rendelkező szerv tevékenységéről szóló fejezetszintű éves államháztartási belső ellenőrzési jelentést, valamint
c) a „HM igazgatása” költségvetési alcímre vonatkozó éves államháztartási belső ellenőrzési jelentést.
(2) A HM KEHH főigazgató az (1) bekezdés a)–b) pontban előírt jelentéseket az érintett HM szakállamtitkárok tájékoztatása, valamint a HM jogi szakállamtitkár és a HM Honvéd Vezérkar főnök egyetértése mellett a HM kabinetfőnök és a HM államtitkár útján terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra a Ber. 31. § (2) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően a pénzügyminiszter részére a tárgyévet követő év május 31-éig történő megküldés érdekében.
(3) A HM KEHH főigazgató az (1) bekezdés c) pontjában előírt jelentést az érintett HM szakállamtitkárok és a HM Honvéd Vezérkar főnök tájékoztatása mellett, a HM jogi szakállamtitkár, a HM kabinetfőnök és a HM államtitkár útján terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra, illetve a Ber. 31. § (2) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően a pénzügyminiszter részére a tárgyévet követő év május 31-éig történő megküldés érdekében.
(4) A HM KEHH főigazgató a megbízhatósági ellenőrzésekről készült jelentéseket és az azokról készített összegző jelentést a HM Honvéd Vezérkar főnök és az érintett szakállamtitkárok tájékoztatása, valamint a HM jogi szakállamtitkárának egyetértése mellett a HM kabinetfőnök és a HM államtitkár útján terjeszti elő a honvédelmi miniszter részére jóváhagyásra a Ber. 31. § (5) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően a pénzügyminiszter részére a tárgyévet követő év május 31-éig történő megküldés érdekében.
14. § Az államháztartási belső ellenőrzés során az előzőekben meghatározott eljárásrendhez kapcsolódóan alkalmazni kell a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvében (a továbbiakban: HM FEBEK) meghatározott részletes szabályokat, eljárásokat, az előírt iratmintákat, továbbá az államháztartási belső ellenőrzések egyes típusainak részletes módszertanában foglaltakat, a belső ellenőrzésre vonatkozó nemzetközi standardokat és a részletes útmutatásokat a honvédelmi szerv vezetője által jóváhagyott helyi szabályok kiegészítésével.
15. § (1) Az ellenőrzésben résztvevők jogai és kötelezettségei tekintetében alapvetően a Ber. 13–17. §-aiban foglalt előírások az irányadók.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően:
a) az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetőjét, illetve az adatszolgáltatót fegyelmi felelősség terheli a valóságnak megfelelő, pontos adat- és információszolgáltatási kötelezettség határidőre történő teljesítésének elmulasztása esetén;
b) az ellenőrzött honvédelmi szerv felett közvetlen elöljárói, irányítói jogkört gyakorló szervezet vezetője köteles az ellenőrzési megállapításból következő anyagi, illetve fegyelmi és büntetőjogi felelősség kérdését vizsgálni és jogszerűen eljárni.
16. § (1) Az utasítás mellékleteként a HM FEBEK-t kiadom3.
(2) A HM FEBEK-ben foglaltakat a honvédelmi szervek részére külön meghatározott helyi szabályokkal kiegészítve kell alkalmazni, amelyeket az államháztartási belső ellenőrzési vezető dolgoz ki és előterjesztésére a honvédelmi szerv vezetője hagy jóvá.
(3) A honvédelmi szerv vezetőjének a HM FEBEK-t a helyi szabályokkal a közzétételtől számított 30 napon belül kell kiegészítenie és azt a honvédelmi szerv belső ellenőrzési kézikönyveként kell kezelnie.
(4) A HM FEBEK-nek a helyi kiegészítésével alkalmazott belső ellenőrzési kézikönyvet a honvédelmi szerv vezetőjének a HM FEBEK módosítása esetén, illetve a honvédelmi szerv feladatrendjében, hatáskörében bekövetkező változások függvényében évenként aktualizálnia kell.
(5) A HM FEBEK-ben foglaltak évenkénti aktualizálásának előkészítéséért – figyelemmel a honvédelmi szervek feladatrendjében, hatáskörében bekövetkező változásokra, valamint a pénzügyminiszter által kiadott, a magyarországi és az európai uniós, illetve a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezete által kibocsátott új szabályozásokkal, követelményekkel és útmutatókkal összhangban aktualizált „Belső ellenőrzési kézikönyv mintá”-ban foglaltakra – a HM KEHH főigazgató a felelős.
17. § (1) Ez az utasítás az aláírása napján lép hatályba.*
(2) Az utasítás hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a HM fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól, a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének kiadásáról szóló 91/2004. (HK 26.) HM utasítás és az azt módosító 124/2005. (HK 2/2006.) HM utasítás.
(3) Az utasítás hatálybalépését követően a honvédelmi szervek vezetői a saját kiképzési tervük részeként biztosítják a saját személyi állomány szükséges mértékű tájékoztatását. Az éves fejezetszintű képzés keretében a HM KEHH főigazgatója segíti elő a HM fejezeten belül az államháztartási belső ellenőrzést végző állomány részére a gyakorlatban történő alkalmazást.
Dr. Szekeres Imre s. k.,
honvédelmi miniszter
Az utasítást a 33/2014. (IV. 30.) HM utasítás 20. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte 2014. május 3. napjával.
Az utasítás hatálybalépésekor: a 226/2004. (VII. 27.) Korm. rendelet, valamint a 9/1998. (HK 4.) HM utasítás.
A 67/2007. (IV. 11.) Korm. rendelet 19. § (5) bekezdése értelmében a Ber. új 29/A. §-ában foglaltakat a PM útmutató kiadását követő 60. naptól kell alkalmazni.
Az utasítás mellékletét képező „A HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvé”-t az érintettek külön kapják meg.
Az utasítás aláírásának napja 2007. június 29.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás