• Tartalom

10/2008. (HÉ 46.) ÖM utasítás

10/2008. (HÉ 46.) ÖM utasítás

az Önkormányzati Minisztérium és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság ügyeleti szolgálata által teljesítendő jelentési (tájékoztatási) kötelezettség rendjéről*

2008.11.15.
Az utasításban meghatározott eseményekről az Önkormányzati Minisztérium vezetőinek tájékoztatása, valamint a kormányügyelet felé fennálló jelentési kötelezettség teljesítése, továbbá a rendkívüli eseményekkel összefüggő szükséges és halaszthatatlan intézkedések megtétele, a biztonságot súlyosan veszélyeztető jelenségekre és eseményekre való gyors és hatékony reagálás feltételeinek megteremtése érdekében az Alkotmány 37. §-ának (2) bekezdése, az önkormányzati miniszter feladat- és hatásköréről szóló 132/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 4. §-a (3) bekezdésének a) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya az Önkormányzati Minisztérium érintett vezetőire és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: OKF) terjed ki.
2. A biztonsági ügyeleti szolgálat ellátására az OKF állandó ügyeleti szolgálatot – OKF Központi Ügyeletet (a továbbiakban: KÜ) – működtet. A KÜ ellátja a minisztérium, a Kormányzati Koordinációs Bizottság Veszélyhelyzeti Központ ügyeleti feladatait és a jelentési kötelezettség körébe tartozó biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzetekről a kormányügyeletes tájékoztatását is.
3. A jelentési kötelezettség körébe tartozó biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzetek jegyzékét az utasítás melléklete tartalmazza.
4. A KÜ a biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzetről történt tudomásszerzést, illetve a veszély- vagy a kárelhárítás érdekében tett halaszthatatlan intézkedést követően haladéktalanul, telefonon jelentést tesz az OKF főigazgatójának. Az OKF főigazgatója a KÜ jelentésében foglaltakról haladéktalanul, telefonon jelentést tesz a miniszternek és az államtitkárnak. A KÜ a biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzetről az OKF főigazgatója utasításának megfelelően telefonon jelentést tesz a közjogi és koordinációs szakállamtitkárnak, a Kormányzati Koordinációs Bizottság titkársága vezetőjének, valamint a kormányügyeletesnek.
5. A kormányügyeletessel történő együttműködési kötelezettség nem érinti a KÜ-jogszabályban és más utasításokban meghatározott feladat- és hatáskörét, irányítási és felügyeleti viszonyait.
6. A KÜ a mellékletben felsorolt helyzetekről (előző nap 0 órától 24 óráig), valamint az azokkal összefüggő főbb adatokról napi jelentést készít és 8 óráig elektronikus úton megküldi – a kormányügyeletes kivételével – a 4. pontban meghatározott vezetőknek.
7. A napi jelentés tartalmi és formai elemeit az OKF főigazgatója szabályozza.
8. A jelentés, illetőleg a tájékoztatás során fokozott figyelmet kell fordítani az államtitok és a szolgálati titok, valamint a személyes adatok védelmére, az adatkezelési és adatátviteli előírások megtartására.
9. A KÜ vezető ügyeletese a mellékletben felsorolt biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzetekről – külön feladatszabás alapján – elektronikus úton is tájékoztatja a 4. pontban meghatározott vezetőket.
10. A KÜ gondoskodik a kormányügyeletes 4. pont szerint történő tájékoztatásának (a továbbiakban: azonnali tényközlő jelentés) elektronikus naplózásáról.
11. Az azonnali tényközlő jelentés a KÜ megnevezésének és a jelentést tevő nevének, hivatali (szolgálati) beosztásának megjelölésével – az ismert körülményektől és a rendelkezésre álló adatoktól függően – tartalmazza
a) a biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzet melléklet szerinti megnevezését, illetve az összetett vagy új típusú helyzet meghatározását;
b) a kialakult helyzet biztonsági szempontból lényeges ismérveit, ennek keretében a hely és időpont megjelölését, a kiváltó okokat, a várható hatásterületet, a prognosztizálható lefolyást és hatásokat;
c) az emberéletben, a vagyoni javakban, a természeti és épített környezetben esetleg bekövetkezhető vagy bekövetkezett veszteségeket és károkat;
d) a jelentés időpontjában már megtett, illetve elrendelt intézkedéseket, azok elrendelőjének nevét és beosztását;
e) a megelőzéshez, az elhárításhoz vagy a védekezéshez szükséges feltételek rendelkezésre állását vagy elégtelenségét;
f) annak jelzését, hogy véleményünk szerint szükség van-e halaszthatatlan kormányzati beavatkozásra vagy kommunikációs intézkedésre.
12. Ha az azonnali tényközlő jelentés megtétele minősített adat továbbítását tenné szükségessé, továbbá ha jogszabályon vagy nemzetközi szerződésen alapuló biztonsági előírás vagy intézkedési terv az értesítés rendjét másként szabályozza, a telefonon továbbított azonnali tényközlő jelentés a biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzet típusára, helyére és időpontjára, valamint a megtett intézkedésre korlátozódik. Az ARGON-rendszeren keresztül a minősített adatok is továbbíthatók.
13. A KÜ vezető ügyeletese a kormányügyeletes felhívására a rendelkezésére álló kiegészítő adatokat és információkat az OKF főigazgatójának szolgálati úton történő értesítése mellett köteles rendelkezésre bocsátani. A további adatszolgáltatás csak a 12. pontban meghatározott okból tagadható meg.
15. A kormányügyeletes tájékoztatásának szakszerűségéért az OKF főigazgatója felelős.
16. Az OKF főigazgatója gondoskodjon arról, hogy az OKF hivatásos állománya az utasítást megismerje.
17. Az OKF főigazgatója a KÜ tevékenységét az utasítás hatályba lépését követő 15 napon belül szabályozza újra.
18. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
Dr. Gyenesei István s. k.,
önkormányzati miniszter
A jelentési kötelezettség körébe tartozó
biztonsági kihívást jelentő váratlan helyzetek jegyzéke
1. Az Országgyűlés, a Köztársasági Elnöki Hivatal, az Alkotmánybíróság, az Állami Számvevőszék, a Legfelsőbb Bíróság, a Legfőbb Ügyészség, a központi államigazgatási szervek, a megyei (fővárosi) közgyűlés, a közigazgatási hivatalok, az országos társadalmi, politikai szervezetek és az egyházak országos jelentőségű épületeiben, hivatali helyiségeiben, továbbá e szervek első számú vezetőinek, illetve – amennyiben tudomására jut – Országgyűlési képviselők lakásában keletkezett tűzeset, robbanás vagy egyéb, a tűzoltóság beavatkozását igénylő eseményt, riasztási fokozatra való tekintet nélkül.
2. A köztársasági elnökkel, az Országgyűlés elnökével, a miniszterelnökkel, a Legfelsőbb Bíróság elnökével, az Alkotmánybíróság elnökével vagy tagjával, az Állami Számvevőszék elnökével, a Magyar Nemzeti Bank elnökével, a legfőbb ügyésszel, Országgyűlési biztossal, Országgyűlési képviselővel, miniszterrel, államtitkárral, szakállamtitkárral, diplomáciai mentességet élvező személlyel történt közlekedési balesetről, amennyiben a katasztrófavédelem vagy a tűzoltóság az eseménynél közreműködött.
3. A hazai és külföldi terrorcselekmények előkészületéről, kísérletéről, elkövetéséről.
4. Légi jármű hatalomba kerítéséről, annak előkészületéről, kísérletéről.
5. Mesterségesen előállított vegyi vagy biológiai anyaggal történt szándékos fertőzés gyanúját vagy gyanús küldeménnyel kapcsolatos eseményt, amennyiben az megalapozottnak minősül.
6. Közmű-, termelő-, közforgalmi vagy hírközlő üzem, annak berendezése, középület, építmény, termékkészlet vagy rendeltetésénél fogva hasonlóan fontos más vagyontárgyak megsemmisüléséről, használhatatlanná válásáról ezek közvetlen veszélyéről.
7. Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát vagy a környezetet veszélyeztető természeti vagy civilizációs eredetű alábbi eseményekről:
a) tömeges megbetegedést előidéző kórokozó megjelenése;
b) ivóvíz célú vízkivétellel érintett felszíni vizek haváriaszerű szennyezése;
c) a környezet veszélyes hulladékkal való közvetlen és súlyos szennyezése;
d) radioaktív anyag szabadba jutása;
e) ipari létesítményben vagy veszélyes anyag tárolása és szállítása közben bekövetkező súlyos baleset;
f) lakosságot érintő árvízvédekezés;
g) régión belül egyidejűleg járhatatlan vasútvonal, főút, valamint legalább öt mellékút, mely a lakosság alapvető életvitelét jelentősen korlátozza;
h) belvízvédekezés során, ha a belvíz lakott területeket, ipartelepeket, fő közlekedési utakat, vasutakat veszélyeztet;
i) az olyan nagy jelentőségű káreset (földrengés, árvíz, épületomlás, olaj-, földgázkitörés stb.), amely az állampolgárok életében jelentős fennakadást okozott;
8. az állampolgárok életét és vagyonát tömeges mértékben veszélyeztető, súlyos balesetekről, tűzesetekről, ezek közvetlen veszélyéről.
9. Az élet- és vagyonbiztonságot tömeges mértékben veszélyeztető súlyos cselekményt, ezek közvetlen veszélyét, a nagy anyagi kárt okozó elemi csapást, nagyobb tűzesetet, ipari vagy természeti katasztrófát, robbanótestek előtalálását, tömegszerencsétlenséget.
10. Nemzetközi katasztrófavédelmi segítségnyújtásról, segítségkérésről.
11. Szomszédos országból érkezett segítségkérést, tűzjelzést, államhatáron átterjedő jelentős méretű tűzesetről.
12. Az országhatáron átható jelentős tűzátterjedésről, robbanásról, környezetszennyezésről.
13. Középmagas, magas épületben keletkezett tűzről, amennyiben az az ott lakók életében jelentős fennakadást okozott vagy a lakók az otthonaik elhagyására kényszerültek.
14. 10 vagy több személy egyidejű halálát, illetve súlyos sérülését okozó közlekedési balesetről tömegszerencsétlenségről.
15. Lakosságvédelmi intézkedést igénylő jelentős eseményekről (kitelepítés, kimenekítés, energiaellátás- és közműzavarok stb.).
16. Jelentős (100 millió forint feletti) anyagi kárral járó tűz- vagy káresetről.
17. A veszélyes anyagot szállító járművek közúti és vasúti, közlekedési súlyos hatásokkal járó balesetéről.
18. Légi vagy vasúti jármű súlyos balesetéről.
19. A vízi jármű balesetéről, amennyiben az jelentős környezetszennyezést vagy halálos tömegszerencsétlenséget okozott, illetve a hajózási út elzáródott.
20. A fegyveres szervek épületeiben történt jelentős tűzeset, robbanás vagy egyéb, a tűzoltóság beavatkozását igénylő műszaki mentésről.
21. A szolgálat teljesítése közben ellátott feladatok során okozott vagy elszenvedett halálos kimenetelű, súlyos sérüléssel járó vagy különösen nagy kárt okozó balesetről.
22. A hivatásos állomány tagjának bűncselekmény alapos gyanúja miatti őrizetbe vételéről vagy előzetes letartóztatásba helyezéséről.
23. Rendkívüli időjárási körülmények, hőségriadó alkalmával a katasztrófavédelmi szervek által bevezetett rendszabályokról, az elvégzett feladatokról.
*

Az utasítást a 17/2010. (XI. 26.) BM utasítás 23. pontja hatályon kívül helyezte 2010. november 27. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére