• Tartalom

12/2008. (FVÉ 17.) FVM utasítás

12/2008. (FVÉ 17.) FVM utasítás

a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szervei Szervezeti és Működési Szabályzatainak elkészítéséről szóló 3/2007. (FVÉ 2.) FVM utasítás módosításáról*

2008.10.27.

1. § A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatainak elkészítéséről szóló 3/2007. (FVÉ 2.) FVM utasítás 1. számú melléklete (a továbbiakban: SzMSz) 2. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:

„(14) A ........................................... Megyei Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal kerületi állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatalainak felsorolását a Szabályzat …. számú melléklete tartalmazza.”

2. § A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal területi szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatainak elkészítéséről szóló 3/2007. (FVÉ 2.) FVM utasítás 1. számú melléklete (a továbbiakban: SzMSz) 3. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal az állategészségügy, állatgyógyászati készítmény-, állatvédelem, az élelmiszer-, dohány-, valamint a takarmány-ellenőrzés jogszabályban meghatározott hatósági és egyéb állami szakfeladatait látja el. A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal ellátja az állategészségüggyel kapcsolatos irányítási és szervezési feladatokat, így különösen:
a) illetékességi területén szervezi az állatbetegségek megelőzését, felderítését és felszámolását, továbbá a nagy nemzetgazdasági kárt okozó vagy közegészségügyi szempontból veszélyes állatbetegségek felszámolására – a Kormány jóváhagyásával – állami pénzeszközökkel támogatott mentesítési programok végrehajtását,
b) elrendeli a jogszabályokban előírt állat-egészségügyi akciókat (kötelező védőoltások, diagnosztikai vizsgálatok, parazitózisok elleni védekezés stb.),
c) kivizsgálja az oltási baleseteket, mérgezéseket, az állatgyógyászati készítmények hatása elmaradásának okát és intézkedik megelőzésükre, illetve megszüntetésükre,
d) részt vesz az állatok azonosítási és nyilvántartási rendszerének működtetésében, valamint ellátja az azzal kapcsolatos ellenőrzési feladatokat;
e) kapcsolatot tart a megye területén lévő települési önkormányzattal, a közigazgatási hivatallal, az illetékes környezetvédelmi és közegészségügyi hatósággal, valamint a Magyar Állatorvosi Kamara területi szerveivel,
f) hatósági feladatai ellátására ügyeleti és készenléti szolgálatot szervez,
g) kijelöli a hatósági állatorvos székhelyét, működési területét és meghatározza feladatait,
h) gondoskodik a hatósági állatorvos útján az állat-egészségügyi szolgáltatások végzéséről,
i) ellátja a jogszabályban meghatározott takarmánybiztonsági, valamint minőség-ellenőrzési, nyilvántartásba vételi feladatokat, nyilvántartások vezetését,
ia) ellenőrzi a létesítményeket, azok működési engedélyében foglaltak betartását,
ib) ellenőrzi a takarmányok előállítását, tárolását, forgalomba hozatalát, felhasználását és szállítását,
ic) ellenőrzi a takarmányhigiéniai, -biztonsági és minőségi előírások betartását, a takarmányok biztonságát, összetételét, garantált beltartalmát, mikrobiológiai állapotát, tiltott anyagoktól való mentességét, nemkívánatos anyag tartalmának mértékét, csomagolását, jelölését,
id) ellenőrzi a nyomonkövethetőségi előírások betartását, a takarmányokra vonatkozó nyilvántartásokat, dokumentumokat,
ie) ellenőrzi a takarmányok exportját, illetékességi területen való átszállítását és importját a vámelőírások figyelembevételével,
if) ellenőrzi a forgalomba hozott import szálas- és tömegtakarmányok tiltott anyagoktól való mentességét, valamint a nemkívánatos anyag tartalmának mértékét,
ig) ellenőrzi a takarmányipari vállalkozásokban bevezetett HACCP rendszereket,
ih) térítésmentes mintát vehet,
ii) beléphet a létesítmények területére,
ij) ellenőrzi a takarmányokra vonatkozó nyilvántartásokat, dokumentációkat, és azokról – az üzemi, illetve üzleti titok védelmére vonatkozó szabályok betartásával – másolatot készíthet,
ik) az engedélyköteles takarmány-előállító üzemek működési engedélyét felfüggesztheti, illetve visszavonhatja, a kizárólag nyilvántartásba vételre kötelezett takarmány-előállító üzemek, forgalmazóhelyek, és takarmány tárolással, szállítással foglalkozó létesítmények nyilvántartásba vételét módosíthatja, felfüggesztheti, visszavonhatja,
il) meghatározhatja a megengedett határértéknél több nemkívánatos anyagot tartalmazó takarmány felhasználásának feltételeit, ellenőrzi azok betartását,
im) megtiltja a tiltott anyagot tartalmazó takarmány előállítását, forgalomba hozatalát, felhasználását, exportját, importját, illetékességi területén való átszállítását,
in) megtiltja az állatok egészségét közvetlenül, illetve az ember egészségét közvetve veszélyeztető takarmány előállítását, forgalomba hozatalát, felhasználását, exportját, importját, illetékességi területén való átszállítását,
io) megtiltja a nem megfelelő csomagoló vagy szállítóeszköz használatát,
iö) megtiltja a jelölési előírásoktól eltérő takarmány forgalomba hozatalát, illetve felhasználását,
ip) szabálysértési eljárást kezdeményezhet,
iq) a forgalomba hozott takarmány értékét csökkentheti,
ir) minőségvédelmi, illetve géntechnológiai bírságot szabhat ki,
j) ellenőrzi a közegészségügyi szabályok érvényesülését élelmiszer-biztonsági feladatokat érintő előírások tekintetében, ellenőrzi, hogy az élelmiszerek, valamint az élelmiszer-előállítás és kereskedelem, vendéglátás során velük érintkező személyek, tárgyak, anyagok megfelelnek-e a fogyasztók egészségének, érdekeinek és a piaci verseny tisztaságának, védelmének; az ellenőrzés kiterjed a belföldön forgalomba kerülő élelmiszerre, függetlenül attól, hogy azt hol állították elő; illetve az élelmiszer előállítás, az országba való behozatal és az élelmiszer forgalmazás minden szakaszára,
ja) ellenőrzi az élelmiszer-vállalkozásoknál élelmiszer előállításához felhasználásra kerülő, 178/2002/EK rendelet szerinti ivóvíz, ásványvíz, palackozott vizek minőségét, annak közegészségügyi követelményeit,
jb) vizsgálja élelmiszerekben, italokban, élvezeti cikkekben, ezek készítéséhez használt anyagokban a vegyi, fizikai, illetve biológiai egészségkárosító anyagokat, ellenőrzi, mindezeket a termelés, feldolgozás, tárolás és forgalmazás során,
jc) közreműködik élelmiszer-csomagolóanyagok, élelmiszeriparban felhasznált mosó- és fertőtlenítőszerek gyártásával, felhasználásával, az élelmiszer forgalmazó helyek működési engedélyezésével kapcsolatos eljárásban,
jd) ellenőrzi az élelmiszer-biztonsági előírások betartását, az élelmiszerek élelmiszer-biztonsági megfelelőségét, élelmiszer adalékanyagok, technológiai segédanyagok, gyártását, felhasználását, élelmiszerek nyomon követhetőségét, élelmiszerek élelmiszer-minőségi megfelelőségét, jelölését, csomagolását valamennyi élelmiszer-vállalkozás esetében, valamint – a vendéglátóhely kivételével – az élelmiszerláncban ellenőrzi az élelmiszerhigiéniai megfelelősséget, elbírálja az élelmiszerek fogyaszthatóságát,
je) ellenőrzi az élelmiszerláncban az élelmiszerekkel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő anyagok megfelelőségét, az élelmiszer-higiéniai megfelelőséget, jogszabályban rögzített eltéréssel, vendéglátóhelyen az élelmiszer-összetevők és -alapanyagok tárolására szolgáló raktárban azok beszerzése, tárolása, kezelése vonatkozásában vizsgálja az élelmiszer-higiéniai megfelelőséget,
jf) vizsgálja az állati eredetű melléktermékek és élelmiszer hulladékok kezelését és ártalmatlanná tételét állategészségügyi-járványügyi és élelmiszer-biztonsági szempontból, járványos állatbetegség gyanúja vagy fennállása esetén az állategészségügyi-járványügyi előírások betartását,
jg) az emberi egészségre veszélyes élelmiszer forgalomba kerülésekor élelmiszerrel kapcsolatos ellenőrzést és vizsgálatot végez az élelmiszerlánchoz tartozó bármely területen és helyen, élelmiszer-eredetű megbetegedés/gyanúja esetén az élelmiszerrel kapcsolatos ellenőrzést és vizsgálatot végzi az élelmiszerláncban, vizsgálja a megbetegedést okozó élelmiszert – a humán járványügyi kivizsgálás kivételével, újabb egészségkárosodások megelőzése érdekében megteszi az ezzel kapcsolatos szükséges intézkedéseket, és a vizsgálat lezárásáig folyamatosan tájékoztatja a közegészségügyi hatóságot,
jh) élelmiszer-eredetű megbetegedés/gyanúja esetén az élelmiszerrel kapcsolatban ellenőrzést és vizsgálatot végez az élelmiszerláncban és a vizsgálat lezárásáig folyamatosan tájékoztatja a közegészségügyi hatóságot,
ji) ellenőrzi harmadik országból belépő élelmiszerek élelmiszer-biztonsági és élelmiszer-minőségi megfelelőségét,
jj) ellenőrzi az oltalom alatt álló földrajzi árujelzőkkel jelzett, a hagyományos különleges termékeket,
k) járványügyi és higiéniai szempontból előzetesen minősíti az állattartási-állattenyésztési-, szaporítási technológiákat, gépeket, eszközöket, berendezéseket, tenyésztőtelepeket,
l) meghatározza a jogosult állatorvos működési területét és feladatait,
m) kiadja a jogosult állatorvosi tevékenység végzésére szóló engedélyt,
n) a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal első fokú állategészségügyi hatósági jogkörében:
na) elrendeli a járványveszély esetén a szükséges hatósági intézkedéseket, beleértve a magánállatorvos és gazdálkodó szervezet közcélú igénybevételét is,
nb) elrendeli az emberre is veszélyes betegségben elhullott vagy leölt állatok hullái és melléktermékei, a fertőzött anyagok, eszközök ártalmatlanná tételét és meghatározza annak módját, egyidejűleg értesíti az illetékes települési önkormányzat jegyzőjét, a környezetvédelmi hatóságot, a vízügyi hatóságot, valamint a közegészségügyi hatóságot,
nc) meghatározza az idegen állományból származó állatok állategészségügyi megfigyelési célú elkülönítésének módját és idejét;
nd) állategészségügyi szempontból ellenőrzi a piac, az állatvásár, állatfelvásárlás, állatkereskedés, állatkiállítás, állatbemutató, állatverseny, állatpanzió, állatmenhely, állatkert, vadaspark működését;
ne) engedélyezi az állatklinika, állatkórház, állatorvosi rendelő, állatorvosi laboratórium létesítését és ellenőrzi azok működését, valamint az export állatrakodók létesítését, szállítóeszköz használatát,
nf) illetékességi területén ellenőrzi a hatósági állatorvosok, a települési önkormányzatok jegyzője állategészségügyi hatósági tevékenységét;
ng) hatósági ellenőrzést gyakorol az illetékességi területén működő magánállatorvosok tevékenysége felett, jogszabálysértés esetén saját hatáskörében eljár, illetve etikai eljárást kezdeményez a Magyar Állatorvosi Kamaránál, indokolt esetben a magánállatorvosi tevékenységet felfüggesztheti;
nh) nyilvántartja az illetékességi terültén működő élelmiszeripari vállalkozásokat, engedélyezi az élelmiszer-előállító üzemeket, külön eljárásban engedélyezi élelmiszereknek a külön jogszabályban meghatározott feltételek szerinti árusítását,
ni) a nemzetközi előírásoknak megfelelően folyamatosan ellenőrzi az állati eredetű élelmiszer-előállító hely exporttermelésre való alkalmasságát,
nj) járványügyi és/vagy élelmiszerbiztonsági szempontból korlátozza, illetve megtiltja az élelmiszer felhasználását, forgalomba hozatalát, meghatározza a további eljárást, és szükség esetén értesíti az illetékes hatóságokat,
nk) az állati eredetű melléktermék ártalmatlanná tétele keretében engedélyezi az állati eredetű melléktermék szállítását, kezelését (beleértve feldolgozását). A több megye területén folytatott tevékenység engedélyezéséről, a vállalkozás (üzem) telephelye szerint illetékes megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal – a tevékenységgel érintett megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalok szakhatósági véleménye alapján – dönt,
nl) engedélyezi és ellenőrzi az élelmiszert előállító üzemekből, illetve kiskereskedelemből származó, takarmányként felhasználható melléktermékek felhasználását, továbbfeldolgozását vagy kezelését,
nm) ellenőrzi az állatgyógyászati készítmények előállításának, forgalmazásának, tárolásának és felhasználásának feltételeit,
nn) előzetes helyszíni ellenőrzést végez az állatgyógyászati készítmények forgalmazására jogosító engedély kiadása előtt,
no) ellenőrzi az állatgyógyászati készítmények felhasználását és forgalmazását,
np) állategészségügyi szempontból ellenőrzi a takarmány-adalékanyagot, takarmány-előkeveréket és takarmánykeverékeket gyártó üzemeket, valamint azok forgalmazását, tárolását, szállítását,
nq) intézkedik az előírt engedéllyel, illetőleg bizonyítvánnyal érkező, de az azonossági vagy egyéb vizsgálatok során állategészségügyi kifogás alá eső, az állategészségügyről szóló törvény hatálya alá tartozó áruk állategészségügyi hatósági felügyelet alá vételéről,
nr) ellenőrzi az állatgyógyászati készítmények előállítását, a végterméket,
ns) járványügyi okok miatt elkülönített, zárt vágást rendelhet el,
nt) elrendeli az állategészségügyi szempontból külön eljárást igénylő állati hulladék, anyag, eszköz ártalmatlanná tételét, meghatározza annak módját és erről tájékoztatja a környezetvédelmi hatóságot,
nu) engedélyezi a kísérleti állatok tenyésztését és forgalomba hozatalát, valamint az állatkísérletek végzését, a jogosultságról nyilvántartást vezet;
nv) a szabálysértésekre vonatkozó jogszabályok alapján szabálysértési, illetve helyszíni bírságot, továbbá minőségvédelmi bírságot szabhat ki; kiszabja az állategészségügyi és az állatvédelmi bírságot,
nw) megtilthatja az élelmiszer-előállító üzem, vendéglátóhely, élelmiszer-forgalmazó egység, gép, felszerelés, berendezés működtetését, nyersanyag, technológiai segédanyag, csomagolóanyag, mosó- és fertőtlenítőszer felhasználását és további feltételekhez kötheti az újbóli működést, használatba vételt, használatban tartást,
nx) élelmiszert fogyasztásra alkalmatlannak nyilváníthat; felhasználását, forgalomba hozatalát korlátozhatja, feltételhez kötheti, megtilthatja, illetve a környezetvédelmi előírások betartásával történő megsemmisítését rendelheti el,
ny) javaslatot tehet az állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző szolgálat valamint a jegyző által kiadott működési engedély visszavonására, illetve azt visszavonhatja,
o) elbírálja a hatósági állatorvos, a jogosult állatorvos, a területi felügyelő, a hatósági főállatorvos és az MgSzH területi szervénél működő állat-egészségügyi határállomási és élelmiszer-higiéniai kirendeltség által hozott első fokú határozat, illetve végzés ellen benyújtott fellebbezést felettes szervként,
p) szakhatósági állásfoglalást ad vagy megtagadja azt:
pa) a járványügyi felügyelet alá tartozó helyek (pl. állati eredetű nyerstermék- és hulladékgyűjtő, -tároló, -feldolgozó, -forgalmazó hely, baromfikeltető, legelő, úsztató) kialakításához,
pb) az állatvásár, állatrakodó, állatfelvásárló hely, állatkiállítás, állatbemutató, állatverseny, állatmenhely, állatpanzió, állatkert, állatkereskedés, vadaspark, hullaégető létesítéséhez,
pc) az állattartó és -forgalmazó hely, az élelmiszert előállító és az élelmiszert forgalmazó hely, a takarmány-előállító hely létesítéséhez, -forgalmazó, és -tároló hely létesítéséhez és működéséhez, a mesterséges termékenyítő-, embrióátültető-, baromfi- és halkeltető állomás, a méhanyanevelő telep létesítéséhez, átalakításához,
pd) az állatkereskedelmi és -forgalmazási tevékenység foglalkozásszerű végzéséhez,
q) ellátja az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvényben, illetve ennek felhatalmazása alapján kiadott rendeletekben meghatározott feladatokat.”

3. § (1) Az SzMSz 5. §-ának (1)–(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A hatósági állatorvos, élelmiszer-biztonsági, minőségellenőrzési, illetve takarmány ellenőrzési feladatokat ellátó területi felügyelő és a jogosult állatorvos működési területét és feladatait az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgató állapítja meg. Az élelmiszer-biztonsági felügyelők szakmai irányítását – amely irányítás a megyei osztályvezetőhöz delegálható – a megyei élelmiszerlánc-biztonságért felelős igazgató, vagy igazgatóhelyettes látja el, működési, illetékességi területük meghatározásával.
(2) A hatósági állatorvosok, állategészségügyi felügyelők, és jogosult állatorvosok feladatainak ellátását a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal a hatósági főállatorvosok útján irányítja és ellenőrzi.”

(2) Az SzMSz 5. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A köztisztviselő köteles az országos főállatorvos megkeresésének eleget téve, részére közvetlenül információt adni, az élelmiszerlánc-biztonsági elnökhelyettes egyidejű tájékoztatása mellett.”

4. § (1) Az SzMSz 7. §-ának (1)–(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal élén főigazgató áll.
(2) A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal igazgatóságokból és önálló osztályokból áll. Az igazgatóságokon belül osztályok működnek.”

(2) Az SzMSz 7. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az önálló osztályok a főigazgató közvetlen irányítása alatt működnek. Az önálló osztály élén főosztályvezető-helyettesi besorolású vezető áll. Az önálló osztály vezetőjét – a főigazgató javaslata alapján – az elnök nevezi ki és menti fel, egyebekben a főigazgató gyakorolja a munkáltatói jogokat. Az önálló osztály munkavállalói felett a kinevezés és felmentés jogát a főigazgató gyakorolja, egyéb munkáltatói jogokat az önálló osztály vezetője gyakorolja.”

(3) Az SzMSz 7. §-ának (5) bekezdése a következő a) ponttal egészül ki, és az eredeti a)–d) pont megjelölése b)–e) pontra változik:

„[(5) A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalban]
a) a Főigazgató közvetlen irányítása alatt:
– Humánpolitikai és Jogi Önálló Osztály,
– Gazdasági és Informatikai Önálló Osztály,
[működik.]”

(4) Az SzMSz 7. §-a a következő (6)–(7) bekezdésekkel egészül ki:

„(6) A főigazgató a Humánpolitikai és Jogi Önálló Osztály útján látja el a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal működése során felmerülő jogi jellegű, valamint humánerőforrás-gazdálkodási feladatokat, amelynek keretében közreműködik a munkáltatói intézkedések előkészítésében és végrehajtásában.
(7) A főigazgató a Gazdasági és Informatikai Önálló Osztályon keresztül látja el a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal pénzügyi gazdálkodási feladatait, valamint biztosítja az informatikai működés zavartalanságát és folyamatosságát.”

5. § Az SzMSz 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal felügyeletét az elnök az MgSzH Központ főosztályain, önálló osztályain keresztül, illetve az elnökhelyettesek útján látja el.
(2) Az elnök, a szakterületért felelős elnökhelyettes, illetve a szakterületért felelős igazgató azonnali intézkedést igénylő esetekben a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal köztisztviselője részére közvetlenül adhat utasítást, továbbá a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal köztisztviselőjétől jelentést kérhet.”

6. § Az SzMSz 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A főigazgató az elnök irányítása alatt, a jogszabályoknak és az állami irányítás egyéb jogi eszközeinek megfelelően vezeti a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalt. A főigazgató a jogszabályban előírt feladat- és hatáskörében önállóan jár el és tevékenységéért az elnöknek felelős. A főigazgatót – az elnök javaslatára – hat évre a miniszter nevezi ki és menti fel. A főigazgató felett a munkáltatói jogokat – a kinevezés és a felmentés kivételével – az elnök gyakorolja. A főigazgató köztisztviselői illetményének mértéke a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 43. §-a szerint kerül megállapításra.
(2) A főigazgató szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal köteles beszámolni az elnöknek a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal tevékenységének ellátásáról, illetve a hivatal működéséről.
(3) A főigazgató:
a) az elnöknél kezdeményezheti a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal szervezeti és működési szabályzatának módosítását,
b) vezeti és ellenőrzi a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal szervezetét, biztosítja a működés feltételeit, elemzi a feladatok végrehajtásával kapcsolatos szakmai, gazdasági információkat,
c) kialakítja a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal belső munkarendjét és külső kapcsolatrendszerét, valamint a közigazgatási szervektől érkező megkeresések teljesítésének rendjét,
d) felügyeli a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal szervezeti egységeinek vezetőit és elsősorban a vezetőkön keresztül valamennyi köztisztviselőjét, ügykezelőjét és munkavállalóját,
e) elkészíti és az elnökhöz jóváhagyásra benyújtja a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal éves költségvetésének tervét igazgatóságonkénti bontásban, valamint éves költségvetési beszámolóját,
f) jóváhagyásra benyújtja az elnöknek a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal éves költségvetésének tervére irányuló módosítást,
g) elkészíti a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal éves munkatervét,
h) biztosítja az együttműködést a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal tevékenységi körében az MgSzH Központtal, a minisztériummal és annak szervezeti egységeivel, a Magyar Államkincstárral, a delegált és közreműködői feladatokban érintett szervekkel és más szakigazgatási intézményekkel, szervekkel,
i) az önálló osztály dolgozói tekintetében gyakorolja az át nem ruházható munkáltatói jogokat,
j) indoklással kezdeményezheti az elnöknél az igazgató felmentését,
k) információt nyújt a területi szerv tevékenységéről.
(4) A főigazgató felelős:
a) a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal gazdálkodásában a törvényesség, a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a költségvetés betartásáért és betartatásáért,
b) a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért, azok valódiságáért és azok teljességéért,
c) a jogszabály által előírt belső szabályzatok kiadásáért,
d) a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal nemzeti és közösségi jogszabályokban, illetve megállapodásban meghatározott feladatainak ellátása során a törvényesség és a hatékonyság biztosításáért,
e) a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal rendelkezésére álló eszközállomány használatáért,
f) a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal kezelésében lévő ingatlanok üzemeltetéséért, ennek keretében javaslatot tehet az ingatlan elnöki iránymutatásnak megfelelő hasznosítására.
(5) A főigazgató:
a) gyakorolja a jogszabályok alapján a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalt megillető jogköröket,
b) gyakorolja a hivatali kiadmányozási jogkört,
c) intézkedik annak érdekében, hogy a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalban a jogszabályoknak és az állami irányítás egyéb jogi eszközeinek megfelelő gyakorlat kerüljön kialakításra, ezen követelményeket érvényesíti a hivatal működésében,
d) területi szinten képviseli a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalt, különösen a FVM, az MgSzH Központja, valamint a külső szervek és a sajtó felé,
e) a Ktv. és a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) előírásai, valamint az MgSzH jóváhagyott költségvetése alapján kialakítja a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalban a köztisztviselők és a munkavállalók teljesítményértékelési rendszerét,
f) ellátja a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal működésével kapcsolatos humánerőforrás-gazdálkodási feladatokat,
g) irányítja a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal hatáskörébe tartozó jogi feladatok ellátását,
h) ellátja a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal működéséhez kapcsolódó informatikai fejlesztési feladatokat,
i) ellátja a pénzügyi gazdálkodással kapcsolatos feladatokat,
j) gondoskodik az általa vezetett szervezeti egységek esetleges nemzetközi kapcsolatok tartásával, illetve a tagállami működéssel összefüggő feladatainak ellátásáról,
k) véleményt nyilvánít a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal részére az MgSzH Központ által véleményezésre, illetve észrevételezésre továbbított jogszabály-tervezetekről,
l) igazgatói értekezletet hív össze,
m) ellát minden olyan további feladatot, amelyet jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze a feladatkörébe utal.
(6) A főigazgatót általános jogkörrel az általa kijelölt igazgató helyettesíti (általános helyettes). A főigazgató távollétében az általános helyettes minden belső hivatali intézkedés meghozatalára jogosult, kivéve azokat, amelyeket a főigazgató kizárólagos hatáskörében tart fenn. Az általános helyettes a főigazgató helyettesítése körében alkalmazott eljárásáról a főigazgató akadályoztatásának megszűnését követően haladéktalanul köteles beszámolni a főigazgatónak.”

7. § (1) Az SzMSz 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal igazgatója (a továbbiakban: igazgató) önállóan és felelősen, a jogszabályoknak, az állami irányítás egyéb jogi eszközeinek és a szakmai követelményeknek megfelelően irányítja és vezeti a rábízott igazgatóságot. Az igazgatót az elnök a szakterületért felelős elnökhelyettes javaslata alapján, a főigazgató véleményének figyelembevétele mellett nevezi ki, valamint a szakterületért felelős elnökhelyettes javaslata alapján, illetve a főigazgató kezdeményezésére menti fel. Az igazgató felett a munkáltatói jogokat – a kinevezés és felmentés, valamint az át nem ruházható hatáskörbe tartozó munkáltatói intézkedések kivételével – a szakterületért felelős elnökhelyettes gyakorolja, a megtett munkáltatói intézkedésről a főigazgató egyidejű tájékoztatása mellett. Az igazgató főosztályvezetői besorolású köztisztviselő.”

(2) Az SzMSz 12. §-ának (4)–(6) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) Az igazgató tevékenységi területén
a) meghatározza az igazgatóság munkatervét, elkészíti és jóváhagyja az igazgatóság ügyrendjét és az annak mellékletét képező munkaköri leírásokat, valamint szervezi és ellenőrzi a feladatok szakszerű és határidőre történő végrehajtását,
b) az igazgatóság ügyrendjének megfelelően határoz azokban az ügyekben, amelyek előkészítése a felügyelt osztályok feladatkörébe tartozik,
c) a szervezeti és működési szabályzatban és az adott szervezeti egységre vonatkozó ügyrendben foglaltak szerint gyakorolja kiadmányozási jogkörét, amelynek gyakorlását beosztottjaira átruházhatja, ez utóbbi azonban nem érinti az igazgatóság munkájáért való felelősségét,
d) számviteli, statisztikai és egyéb adatok felhasználásával és elemzésével segíti és előkészíti a főigazgatói döntések meghozatalát, végrehajtja a döntéseket és tájékoztatást ad a főigazgató részére azok végrehajtásáról,
e) ellenőrzi a felügyelt szervezeti egységek által kidolgozott fejlesztési elképzelések, programok, illetve koncepciók megvalósítását,
f) gyakorolja az irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői, illetve a közvetlen irányítása alá tartozó köztisztviselők vonatkozásában az utasítási és ellenőrzési jogokat,
g) jóváhagyja, illetve felülbírálja az irányítása alá tartozó dolgozók munkakörére, illetve munkaköri leírására tett javaslatokat,
h) irányítja és ellenőrzi a jogszabályokban, az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben és a belső szabályzatokban foglaltak érvényesülését az általa felügyelt szervezeti egységek munkájában,
i) figyelemmel kíséri és szervezi a felügyelt szervezeti egységek munkatervben foglalt és egyéb feladatainak végrehajtását, biztosítja részükre az ehhez szükséges feltételeket,
j) beszámoltatja a felügyelt szervezeti egységek vezetőit, illetve köztisztviselőit és munkavállalóit a szervezeti egységnél végzett munkákról, gondoskodik a hivatali fegyelem megtartásáról,
k) szakmai értekezleteket hív össze az irányítása alá tartozó tevékenységi körben felmerült fontosabb feladatok megoldásához szükséges szakmai vélemények, javaslatok megismerése, illetve a felügyelt szervezeti egységek munkájának irányítása céljából,
l) szükség szerint egyedi feladatok ellátásával bízza meg a felügyelt szervezeti egységek bármely köztisztviselőjét, melyről a köztisztviselő tájékoztatja közvetlen felettesét,
m) ellátja az irányítása alá tartozó szervezeti egységek feladatkörének kockázatelemzését, és működteti az ezzel kapcsolatos kockázatkezelési rendszert,
n) gondoskodik a felügyelete alá tartozó szakterülettel kapcsolatos fejlesztési elképzelések, programok, illetve koncepciók részletes kidolgozásáról, azok megvalósításáról,
o) gyakorolja a feladat- és hatáskörébe tartozó rendelkezési jogkört a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatal elemi költségvetésében biztosított előirányzatokból,
p) javaslatot tesz a szakterületért felelős elnökhelyettesnek az irányítása alá tartozó igazgatóság igazgatóhelyettesének, kinevezésére és felmentésére, kinevezi és felmenti az igazgatóságához tartozó osztályok vezetőit, az irányítása alá tartozó igazgatóság igazgatóhelyettese és az igazgatósághoz tartozó osztályok vezetői felett gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat,
q) az igazgatóság köztisztviselői, ügykezelői és egyéb munkavállalói vonatkozásában gyakorolja a munkáltatói jogokat, azzal, hogy munkáltatói intézkedéseit (különösen a kinevezés, átsorolás, felmentés, túlmunka, készenlét, ügyelet, kiküldetés, helyettesítés elrendelésére) a Humánpolitikai és Jogi Osztály közreműködésével végzi.
(5) Az igazgató
a) irányítja, vezeti és ellenőrzi az igazgatóságot, biztosítja a hivatali működés feltételeit, folyamatosan elemzi a feladatok végrehajtásával kapcsolatos szakmai információkat,
b) kialakítja az igazgatóság belső munkarendjét és külső kapcsolatrendszerét,
c) irányítja az igazgatóság szervezeti egységeinek vezetőit és – elsősorban a vezetőkön keresztül – az igazgatóság valamennyi köztisztviselőjét, ügykezelőjét és munkavállalóját,
d) biztosítja az együttműködést az igazgatóság tevékenységi körében a FVM-mel és annak szervezeti egységeivel, az MgSzH Központjával, az MgSzH többi területi szervével, a delegált és közreműködői feladatokban érintett szervekkel és más szakigazgatási intézményekkel, illetve szervekkel,
e) javaslatot tesz az igazgatóság köztisztviselői, ügykezelői, illetve egyéb munkavállalói kitüntetésére,
f) előkészíti az igazgatóság éves képzési tervét, amelyet jóváhagyás végett felterjeszt a főigazgatónak,
g) információt nyújt az igazgatóság tevékenységéről a miniszter, az elnök, valamint a szakterületért felelős elnökhelyettes és a főigazgató részére,
h) működteti az igazgatósághoz tartozó laboratóriumokat,
i) meghatározza a teljesítményértékelési célokat az igazgatóság köztisztviselői részére,
j) az igazgatóság bármely köztisztviselőjét egyedi feladatok ellátásával megbízhatja, amelyről a köztisztviselő köteles közvetlen felettesét tájékoztatni,
k) ellát minden olyan további feladatot, amelyet jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze a feladatkörébe utal.
(6) Az igazgató felelős
a) az igazgatóság nemzeti és közösségi jogszabályokban, illetve megállapodásban meghatározott feladatainak ellátása során a szakmaiság, a törvényesség, a hatékonyság, valamint az akkreditációs feltételeknek való megfelelés biztosításért,
b) az igazgatóság gazdálkodásában a törvényesség és a szakmai hatékonyság követelményeinek érvényesítéséért,
c) a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért, azok valódiságáért és azok teljességéért,
d) az igazgatóság katasztrófa-, biztonsági-, tűz-, polgári- és munkavédelmi feladatainak ellátásáért,
e) az igazgatóság éves ellenőrzési jelentésének elkészíttetéséért.”

8. § (1) Ez az utasítás – a (2) bekezdés kivételével – a közzététele napján lép hatályba.

(2) Az utasítás 4. §-a, valamint 6. és 7. §-a 2008. november 1-jén lépnek hatályba.

Budapest, 2008. szeptember 30.

Gráf József s. k.,

földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

*

Az utasítást a 12/2009. (IX. 16.) FVM utasítás 5. pontja hatályon kívül helyezte 2009. szeptember 16. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére