• Tartalom

7/2008. (BK 8.) ÖTM utasítás

7/2008. (BK 8.) ÖTM utasítás

az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium 2008–2009. évi civil cselekvési tervéről

2008.04.20.
A Kormány a kormányzati civil kapcsolatok fejlesztését szolgáló egyes intézkedésekről szóló 1065/2007. (VIII. 23.) Korm. határozata alapján – az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: ÖTM) civil kapcsolatainak fejlesztése érdekében a tárca egészére vonatkozó általános követelményeket, valamint a szakterületek speciális teendőit meghatározva – kiadom az alábbi

utasítást:

1. Az utasítás hatálya az ÖTM hivatali szervezeteire (hivatali egységeire) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: OKF) terjed ki.

2. Az ÖTM 2008–2009. évekre szóló civil cselekvési tervét az utasítás melléklete szerint határozom meg.

3. Ez az utasítás a közzétételét követő harmadik napon lép hatályba.

Bajnai Gordon s. k.,
önkormányzati és területfejlesztési miniszter

Melléklet a 7/2008. (BK 8.) ÖTM utasításhoz

ÁGAZATI CIVIL CSELEKVÉSI TERV
az ÖTM civil kapcsolatainak fejlesztésére
2008–2009
I.
Általános követelmények
1. A részvételi demokrácia elve alapján a modern kormányzás nem más, mint olyan módszerek és eszközök együttese, amely lehetővé teszi, hogy:
– az állampolgárok és szervezeteik strukturált és folyamatos párbeszéd révén kinyilváníthassák véleményüket, részt vehessenek a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
– megvalósulhasson a civil ellenőrzés a kormányzat felett;
– a civil szektor fejlesztő és szolgáltatástvégző szervezetei hatékonyan részt tudjanak venni a közfeladatok tervezésében és ellátásában.

2. A kormányzati szerveknek, miközben teljes mértékben eleget tesznek tájékoztatási, felvilágosítási kötelezettségüknek a teljes civil szféra felé, elsősorban azokkal a civil szervezetekkel1. és szövetségeikkel kell elmélyíteni a kapcsolataikat, melyek:
– szakmai, fejlesztő,
– szolgáltatási,
– karitatív és
– érdekképviseleti tevékenységet folytatnak.

3. A kapcsolatok fejlesztése során elsősorban az ágazati szakterületekhez kapcsolódó, reprezentatívnak2. tekinthető szervezetekkel szükséges együttműködni, különös figyelemmel azon szervezetekre, melyek az innováció elősegítésén, az esélyegyenlőség megteremtésén munkálkodnak.


II.
A minisztérium valamennyi szakterületét
és az irányított szerveket érintő feladatok
1. A társadalmi részvétel eszközrendszerének fejlesztése érdekében:
a) A jogszabály-előkészítés teljes vertikumában a nyitott jogalkotásról3. és az elektronikus információszabadságról4. szóló törvény szerint kell eljárni. Meg kell határozni azokat a számszerűsíthető mutatókat, melyek a számonkérhetőség alapjául szolgálnak (a gyorsított eljárásban véleményezett jogszabálytervezetek aránya, a koncepcionális szinten nyilvános vitára bocsátott jogszabálytervezetek aránya, a féléves jogalkotási terv nyilvánosságra hozásának dátuma stb.).

Határidő:    folyamatos
Felelős:    közjogi és koordinációs szakállamtitkár,
    Sajtó és Kommunikációs Főosztály vezetője

b) Ki kell dolgozni az Ágazati Pályázati Kódexet, és ehhez kapcsolódóan ki kell alakítani az elektronikus pályáztatás ágazati struktúráját. Igény szerint szakmai segítséget kell nyújtani a pályázatírás, a beszámolókészítés folyamatában.

Határidő:    2009. június 30.
Felelős:    Humánerőforrás és Civilkapcsolati
    Főosztály vezetője
    Sajtó és Kommunikációs Főosztály vezetője

c) Biztosítani kell a civil szervezetek időbeni és érdemi tájékoztatását a döntéshozatali folyamatok állásáról, a döntésekről, a civil részvétel lehetőségeiről és gyakorlatáról, valamint az összefoglalt álláspontot a beérkezett civil véleményekről.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója

d) Fel kell mérni, a civil szervezetekkel együttműködve, hogy az érdemi döntéshozatali folyamatokban mely köztestületek vesznek, illetve vehetnének részt. Összefoglaló jelentésben kell javaslatot tenni, milyen területen és/vagy köztestület esetében van lehetőség további érdemi együttműködésre. A köztestületek (tanácsok, fórumok stb.) összetételét, az összefoglaló jelentést a honlapon nyilvánosságra kell hozni. Az e pontban megfogalmazott együttműködési szándék nem terjed ki az önkéntes köztestületi tűzoltóságokra.

Határidő:    évente, december 31.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója

e) Meg kell vizsgálni a civil szervezetek intézményes részvételének lehetőségét a döntés-előkészítési fórumrendszerekben. Azokon a területeken, ahol nem működnek partnerségi fórumok, kezdeményezni kell a létrehozásukat. Meg kell teremteni az országos szintű együttműködés mellett a társadalmi párbeszéd (szakmai) területi szintű együttműködési rendszerét.

Határidő:    2008. június 30.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója

f) Át kell tekinteni a civil szervezetekkel és szövetségeikkel kötött együttműködési megállapodásokat annak érdekében, hogy a formális elemeket felváltsa a tényleges együttműködés; fel kell tárni a további megállapodások kötésének lehetőségeit, és kezdeményezni kell új megállapodások megkötését. A megállapodásokat a honlapon nyilvánosságra kell hozni.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója

g) Ki kell jelölni szakterületenként azt a civil kapcsolatokért, adatszolgáltatásért is felelős ügyintézőt (adatfelelős), aki szakterülete vonatkozásában együttműködik a civil kapcsolatok tárcaszintű koordinációjáért felelős Humánerőforrás és Civilkapcsolati Főosztály munkatársaival.

Határidő:    2008. június 30.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója

h) Létre kell hozni a civil szervezetek önkéntes, online regisztrációján alapuló – felügyelt – Egységes Ágazati Civil Adattárat, a honlapon történő megjelenítését. A regisztrációt, az adatmódosítást és évenkénti frissítést maguk a civil szervezetek végzik.
(A tervezett Adattár nem érinti a speciális civil mentőszervezetek teljes erő-eszköz kimutatással kibővített adatbázisát, melyet továbbra is az OKF Mentésszervezési Főosztálya kezel.)

Határidő:    2008. szeptember 30., majd folyamatos
Felelős:    Sajtó és Kommunikációs Főosztály vezetője
    Humánerőforrás és Civilkapcsolati
    Főosztály vezetője

i) Összefoglaló éves jelentést kell készíteni a civil kapcsolatok alakulásáról, az együttműködés és a szerződéses megállapodások eredményeiről, a pénzügyi támogatás alakulásáról. A jelentést, a civil partnerekkel kötött együttműködési megállapodásokat a honlapon nyilvánosságra kell hozni.

Határidő:    évente – december 15.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója
    Humánerőforrás és Civilkapcsolati
    Főosztály vezetője

j) Meg kell teremteni lehetőségét (dokumentumtár, fórum stb.) az ún. „Jó gyakorlatok” honlapon történő gyűjtését, tematikus bemutatását. A szakterületek gondoskodnak – együttműködve a civil szervezetekkel – az újabb „Jó gyakorlatok” megjelentetéséről.

Határidő:    2008. szeptember 30., majd folyamatos
Felelős:    Sajtó és Kommunikációs Főosztály vezetője
    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója


2. A központi költségvetésből civil szervezeteknek nyújtott támogatások nyilvánosságának érdekében:

a) A civil szervezeteknek pályázati úton vagy egyedileg nyújtott támogatásoknál biztosítani kell az „üvegzseb” törvény követelményét, a támogatások teljes nyilvánosságát. A támogatási szerződések kötelezően tartalmazzák a támogatott szervezet KSH statisztikai számjelét is. Az éves szinten 5 millió forintnál nagyobb összegű támogatást elnyert szervezetek jóváhagyott éves beszámolóit a tárca honlapján közzé kell tenni.

Határidő: a pályázat eredményét a döntést követő nyolc napon belül, a támogatott szervezetek eredményességére vonatkozó és a támogatást megalapozó információkat, a szervezetek beszámolóit évente – a tárgyévet követő év február 28-ig.
Felelős: pályázatkezelő szervezetek vezetői vagy kötelezettségvállalók

b) A nem pénzbeli támogatásokat (eszköz, szolgáltatás, működési feltétel) a pénzbeli támogatásokhoz hasonlóan a honlapon nyilvánosságra kell hozni.

Határidő:    évente – tárgyévet követő év február 28.
Felelős:    Pénzügyi Erőforrás-gazdálkodási Főosztály
    vezetője

c) Be kell vonni – lehetőség szerint – a pályázatokat kiíró és elbíráló szakértői bizottságba a civil szervezetek képviselőit.

Határidő:    pályázatok megjelentetésének napja
Felelős:    pályázatkezelő szervezetek vezetői


3. Az állami feladatok kihelyezése, az önkormányzati feladatok kihelyezésének ösztönzése, a civil szervezetek erőforrásainak5. fokozottabb kihasználása érdekében:

a) Javaslatot kell készíteni – a civil szervezetek véleményének előzetes figyelembevételével – a feladatkihelyezés szerződéses formáira, szakterületeire (humánerőforrás fejlesztése, közhatalmi döntéshozatal előkészítése, közfeladatok végrehajtásának ellenőrzése, információs rendszerek működtetése stb.).

Határidő:    2009. december 31.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója


b) A helyi önkormányzatok, a helyi önkormányzatok társulásai és a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásai számára az önkormányzati feladatok kihelyezését és a közérdekű önkéntes tevékenységet elősegítő, az EU-tagállamokban bevált és a hazai jó gyakorlatokat is bemutató szakmai példatárat kell összeállítani.

Határidő:    2008. december 31., majd folyamatos
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár

c) Ki kell dolgozni a szakterületek bevonásával az ágazati civil önkéntes programot – bevonva a szakmai civil szervezeteket – figyelemmel a szakmaspecifikus jellemzőkre, valamint a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvényben foglaltakra.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója
    Humánerőforrás és Civilkapcsolati
    Főosztály vezetője


III.
Szakterületi feladatok
Fel kell tárni minden szakterületen azokat a szinergiaviszonyokat, valamint az ágazati forráskoncentráció lehetőségeit (pályázati alap stb.) és módjait, melyek elősegíthetik a partner civil szervezetek hatékonyabb működését, információhoz jutását, támogatását, az egymással és a tárcával való együttműködését.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    szakállamtitkárok
    OKF főigazgatója
    Humánerőforrás és Civilkapcsolati
    Főosztály vezetője


Önkormányzati szakterület
A Kormány és a helyi önkormányzatok közötti érdemi párbeszéd érdekében az 1121/2006. (XII. 12.) Korm. határozat rögzítette az önkormányzati és területfejlesztési miniszter feladatait.

1. Be kell vonni az önkormányzati érdekszövetségeket és a reprezentatív civil szervezeteket azoknak a jogszabálytervezeteknek (önkormányzatok szervezete, működése, feladat- és hatáskörök felülvizsgálata, dereguláció, finanszírozás stb.) az előkészítésébe, melyek elősegíthetik az önkormányzatok és a civil szervezetek közötti kapcsolatok szélesítését.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár
2. Javaslatot kell készíteni a civil szervezetek állami és önkormányzati feladatellátásba történő bevonására, az államreform célkitűzéseivel összhangban végzett feladat- és hatáskörök felülvizsgálatát követően.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár

3. A helyi önkormányzatokkal való kapcsolattartás során ösztönözni kell a helyi önkormányzatokat a civil szervezetek önkormányzati feladatellátásba történő bevonására, amennyiben az adott feladat tekintetében erre lehetőség van.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár

4. A jegyzői feladat- és hatáskörök felülvizsgálata során, a szempontrendszer elemeként figyelemmel kell lenni arra is, hogy mely feladatok ellátása hatékonyabb a civil szférában, illetve mely feladatok ellátásába vonhatók be a civil szervezetek.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár

5. A helyi önkormányzatokkal való kapcsolattartás során ösztönözni kell a kistérségi társulások és civil szervezetek együttműködési lehetőségeit. Segíteni kell a létrejött együttműködések fejlesztését.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár

6. Felül kell vizsgálni és aktualizálni kell a lakásügyi szakterületen a civil szervezetekkel kötött együttműködési megállapodásokat. A kapcsolatrendszerbe – lehetőség szerint – be kell vonni az újonnan alakult civil szervezeteket is.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár


Területfejlesztés és építésügy
A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi törvény és a 258/2004. számú kormányrendelet megteremti a civil részvétel feltételeit a területfejlesztésben és a területrendezésben. Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény pedig előírja, hogy a közérdekű intézkedéseket és döntéseket megelőzően, illetőleg azok végrehajtása során biztosítani kell a nyilvánosságot és a közösségi ellenőrzés lehetőségét.

7. Támogatni kell módszertani segítségnyújtással, képzéssel a civil szervezetek hatékony részvételét. Ki kell dolgozni a képzés – az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) végrehajtási szakaszaihoz igazodó – tematikáját.

Határidő:    2008. június 30.
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

8. Ki kell dolgozni a területfejlesztési tanácsok munkájában történő civil részvétel feltételrendszerét. Biztosítani kell az Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórumban együttműködő civil szervezetek szakmai tájékoztatását, a munkájukhoz szükséges és aktuális információkat.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

9. Meg kell újítani a Településüzemeltetési Tanács intézményét és működését.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

10. Fejleszteni szükséges a szakmai együttműködést a Magyar Urbanisztikai Társaság Falu Tagozatával. Növelni kell a közös szakmai projektek számát településfejlesztés, falumegújítás témakörben.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

11. Meg kell jelentetni a Településfejlesztési Füzetek kiadványsorozat további füzeteit.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

12. Szorosabban együtt kell működni a szakmai civil szervezetekkel és kamarákkal a területrendezési tervek egyeztetése során, valamint az épített környezet emberhez méltó, egészséges és esztétikus kialakításával, az építészeti kultúra terjesztésével, fejlesztésével, az építészeti értékek, az építészeti örökség védelmével kapcsolatos alapvető ismeretek terjesztése érdekében.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

13. Felül kell vizsgálni, és a változó prioritások miatt aktualizálni kell a kiemelt civil szervezetekkel (Magyar Építész Kamara, Magyar Építőművészek Szövetsége, Magyar Urbanisztikai Társaság, Országos Főépítészi Kollégium, Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetsége) 2006. évben – az épített és táji környezet minőségének javítása, az építészeti kultúra társadalmi elismertségének szélesítése, a növekvő építési-beruházási feladatok magas színvonalon történő megvalósítása érdekében – megkötött együttműködési megállapodásokat.

Határidő:    2008. június 30.
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

14. Be kell vonni az építőipar szakmai szervezeteit az építőipari teljesítményigényekre való felkészülés, az építőipari versenyképesség erősítése, a szakember-utánpótlás és a foglalkoztatás biztosítására szolgáló ágazati munkacsoport munkájába, az ágazati akcióterv készítésébe.

Határidő:    2008. június 30.
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár

15. Felül kell vizsgálni, és aktualizálni kell az építőanyag-gyártó szakmai szervezetekkel kötött együttműködési megállapodásokat.

Határidő:    2008. június 30.
Felelős:    területfejlesztési és építésügyi
    szakállamtitkár


Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
16. Be kell vonni a szakmai civil szervezeteket a pedagógusok és a közigazgatási vezetők tervezett katasztrófavédelmi képzésének, oktatásának szervezésébe.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    OKF főigazgatója

17. Együtt kell működni azokkal az ifjúsági civil szervezetekkel, amelyek segítséget, támogatást nyújthatnak a tervezett nemzetközi katasztrófavédelmi ifjúsági versenyek szervezésében.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    OKF főigazgatója

18. Össze kell állítani és terjeszteni egy EU-konform veszélyhelyzeti oktatást segítő multimédiás kiadványcsomagot, kapcsolódva a lakosságfelkészítő honlaphoz.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    OKF főigazgatója

19. Meg kell teremteni annak intézményes feltételrendszerét, hogy civil szervezetek is bekapcsolódhassanak, illetve bevonhatók legyenek a természeti csapásokat követő lakossági kárenyhítés rendszerébe.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    OKF főigazgatója
20. Fel kell tárni a civil szervezetek katasztrófaelhárítási tárgyú kutatásokba, elméleti megalapozásokba történő bevonásának lehetőségét.

Határidő:    2008. október 31.
Felelős:    OKF főigazgatója


Sport
21. Fel kell tárni, és ki kell dolgozni a civil szféra sportvezetői képzésének új dimenzióit, komplex képzésrendszerét, fel kell tárni a finanszírozás meglévő és új forrásait, ki kell alakítani az ehhez szükséges együttműködési formákat.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    sport szakállamtitkár

22. Fokozottabban kell támogatni a lakosság egészségügyi kondicionálását végző/szolgáló civil szabadidősport szervezetek tevékenységét. Ki kell dolgozni a vonatkozó szempont- és mérőrendszert. A támogatásokat, a megállapításokat, az elért eredményeket közzé kell tenni.

Határidő:    2008. december 31.
Felelős:    sport szakállamtitkár


Turisztika
23. Keretfeltételek megteremtése, annak érdekében, hogy a turisztikai desztinációmenedzsment szervezetek – amelyeknek alapvetően alulról jövő kezdeményezések révén kell megvalósulniuk – a civil szervezetek számára is nyitottak legyenek.

Határidő:    folyamatos
Felelős:    turisztikai szakállamtitkár


Záradék:
A 2008–2009. időszakra vonatkozó ÖTM Ágazati Civil Cselekvési Terv időarányos értékelését 2008. december 31-ig, átfogó értékelését 2009. december 31-ig kell elvégezni.
1.

A Nemzeti Civil Alapprogramról szóló 2003. évi L. törvény 14. §-ának B) pontja szerint civil szervezet: az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött, jogi személyiséggel bíró társadalmi szervezet, szövetség (kivéve a pártot, a munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezetet, a biztosító egyesületet, valamint az egyházat) és a Polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény alapján létrejött, jogi személyiséggel bíró alapítvány (ide nem értve a közalapítványt).

2.

Az Európai Unióban alkalmazott követelmények alapján reprezentatívnak tekinthető az a szervezet, amely:
– tartósan szervezett,
– biztosítja, hogy tagjainak szakértelme közvetlenül igénybe vehető legyen,
– olyan közös ügyet képvisel, amely a társadalom javát szolgálja,
– beszámolási kötelezettsége van a tagjaival szemben,
– független, külső testületek nem utasíthatják,
– átlátható, főleg pénzügyi és döntéshozatali szempontból.

3.

A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 27. § szerint a Kormány elé terjesztendő jogszabálytervezetekről véleményt nyilvánítanak az érdekelt társadalmi szervezetek.

4.

Az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény 9. § (1) bekezdése alapján közzé kell tenni a jogszabályt előkészítő minisztérium vagy országos hatáskörű szerv honlapján az egyeztetési állapot megjelölésével a jogszabályalkotásra irányuló koncepciókat, jogszabálytervezeteket, miniszteri rendeletek tervezeteit, valamint a tervezetekhez kapcsolódó előterjesztéseket vagy szakmai indokolásokat.

5.

Az államnak tartósan szüksége van közfeladatai magas szintű ellátásához a civil szektor erőforrásaira:
– tapasztalat és kompetencia a gazdaság és a társadalmi élet területén,
– a területi szint alapos ismerete,
– közvetlen kapcsolat az állampolgárokkal és saját tagjaikkal, az ebből következő „szócsőként” működés lehetősége,
– közvetlen kapcsolat a célcsoportokkal és azok igényeinek ismerete,
– helyi társadalmi csoportok és önkéntesek mobilizálásának képessége,
– nagy hatékonyság és hajlandóság arra, hogy modern cselekvési módszereket alkalmazzanak,
– lehetőség a közigazgatási tevékenység ellenőrzésére,
– jó kapcsolat a médiával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére